Jean-Pierre en Luc Dardenne: Langzame films met interessante karakterontwikkelingen rond morele keuzes die gemaakt moeten worden. Mijn favorieten zijn "Le fils" en "Deux Jours, une nuit", maar ook hun andere films zijn de moeite waar.
Asghar Farhadi: Zeker "Darbareye Elly" en "Jodaeiye Nader az Simin" zijn de moeite waard al is de thematiek wel erg hetzelfde. "The salesman" viel me tegen, maar toch blijft deze regiseur erg hoog staan.
Robert Bresson: "Au Hazard Balthazar" is een van de meest interesante films die ik ken met zo veel aandacht voor mens (en dier in dit geval) gevoelig in beeld brengen. Het idee achter "proces de Jeanne d'Arc" met de modern ogende Jeanne is mooi. Verder sluit "Journal d'un curé de campagne" goed aan bij waarom ik Farhadi en de Dardennes zo waardeer. Al was Bresson natuurlijk eerder (en waarschijnlijk ook een bron van inspiratie voor Farhadi en de Dardennes)
Krzysztof Kieslowski: Filosofische films (en met Decalogue een serie) die je een tijdje aan het denken zetten, goede muziek bij het beeld ook. Favoriete film is voor mij "Double vie de Veronique" maar ook de drie kleuren trilogie is met goede reden hooggewaardeerd.
eervolle vermeldingen voor
Robert Zemeckis: Origineel met Back to the Future en Forrest Gump
Ingmar Bergman: Met reden een grootmeester, maar ook met aardig wat films waar niet doorheen te komen is. Ik waardeer vooral zijn oude werk zoals "Jungfrukällan" "Det Sjunde Inseglet" en "Smultronstället"
Andrei Tarkovski: Stalker, Andrei Rubyev en Solyaris zijn geweldig met zulke mooie beelden en een goed verhaal. "The mirror" was weer niet doorheen te komen daarom niet bij de top
en Paul King
Wat die man met Paddington heeft weten te doen is geweldig, maar ik ken zijn andere werk niet
Paddington 2 heeft nog steeds een 100% score op Rotten Tomatoes en ik ken geen films waar je acteurs zo veel plezier in hun rol ziet hebben als hier. Het straalt er gewoon af bij Nicole Kidman en Brendan Gleeson.
[ Bericht 75% gewijzigd door DrParsifal op 22-08-2019 09:46:14 ]