abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192509020
Nice!

(Gegalvaniseerde) buis niet overwogen voor de stofafzuiging? En niet bang dat je mogelijkheden tot aftakken gaat missen op deze manier, bij eventuele uitbreidingen van je machinepark?

En.. Een cycloon afzuiger overwogen (al dan niet met HEPA filter, ook al staat ie buiten :) )? mocht je daar in de toekomst naar toe willen zou ik daar nu wel rekening mee houden. Een beetje cycloon heeft 1-1,5m zoiets aan horizontale rechte buis nodig vlak voor de cycloon.

En... Je hokje voor je afzuiging: is dat hout wel behandeld? Met name (de kopse kanten) die op de tegels staan en de latten tegen je gevel..

[ Bericht 55% gewijzigd door FranticDJ op 08-04-2020 09:55:47 ]
  Knikkerking donderdag 9 april 2020 @ 08:57:08 #296
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_192527541
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 07:47 schreef Miniem het volgende:
Lekker bezig weer _O_

quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 08:54 schreef FranticDJ het volgende:
Nice!
^O^

quote:
(Gegalvaniseerde) buis niet overwogen voor de stofafzuiging? En niet bang dat je mogelijkheden tot aftakken gaat missen op deze manier, bij eventuele uitbreidingen van je machinepark?
Ik gebruik die (standaard :?) rechthoekige kanalen (die zijn iets van 8 x 17cm geloof ik). Daar zijn dan ook meteen de juiste aftakkingen en "verlopen" voor te krijgen. Ik heb nu op 3 plaatsen in de garage een "ingang". Op dit moment (ofja, nadat vanmiddag m'n nieuwe Hammer wordt geleverd that is) ook maar 3 apparaten die hierop kunnen. Als ik nog meer van die grote machines wil/moet hebben, dan zal ik eerst de garage moeten uitbreiden. En dan zie ik t.z.t. wel weer hoe ik ook de afzuiging uitbreid.

quote:
En.. Een cycloon afzuiger overwogen (al dan niet met HEPA filter, ook al staat ie buiten :) )? mocht je daar in de toekomst naar toe willen zou ik daar nu wel rekening mee houden. Een beetje cycloon heeft 1-1,5m zoiets aan horizontale rechte buis nodig vlak voor de cycloon.
Ik heb deze in gebruik:

Voor de CNC-frees ga ik een kleine cycloon gebruiken die aangesloten zit op een Strarmix stofzuiger met HEPA-filter.

quote:
En... Je hokje voor je afzuiging: is dat hout wel behandeld? Met name (de kopse kanten) die op de tegels staan en de latten tegen je gevel..
Dat hok heb ik inmiddels een paar lagen buitenlatex gegeven (die ik nog had staan).
Straks komt daar nog een laag wit overheen:

Het is maar een tijdelijk hok, want straks wil ik daar een kleine "schuurtje" voor metselen ;)
  donderdag 9 april 2020 @ 09:02:31 #297
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_192527613
Heb je geen risico met standaard kunststof kanalen en statische lading zo? Beetje mierenneuken misschien maar als je het zo netjes aanlegt wel goed om even over na te denken :s)
pi_192528226
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 09:02 schreef IrishBastard het volgende:
Heb je geen risico met standaard kunststof kanalen en statische lading zo? Beetje mierenneuken misschien maar als je het zo netjes aanlegt wel goed om even over na te denken :s)
Dat heb je met gegalvaniseerd net zo goed.

Simpelste is om de boel te aarden naar de elektromotor :)

@Atmoz ah duidelijk! dacht dat je die slang in wilde graven :+
pi_192586093
Hé Atmoz,

Hoe toevallig dat je net nu weer bezig bent met het aanleggen van de afzuiging van je werkplaats. Ik was je topic aan het lezen op woodworking omtrent de afzuiging in je vorig huis. Je hebt destijds buizennetwerk aangelegd van 50 mm? Heb je hier nog meer info over hoe het destijds opgebouwd was? Wil iets soortgelijks maken voor mijn handgereedschap.
  Knikkerking maandag 13 april 2020 @ 09:58:11 #300
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_192592879
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 09:02 schreef IrishBastard het volgende:
Ik gebruik metalen kanalen. En ze liggen letterlijk in/op de aarde :P
Dus daardoor zijn ze direct geaard.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 09:29 schreef FranticDJ het volgende:

Dat heb je met gegalvaniseerd net zo goed.

Simpelste is om de boel te aarden naar de elektromotor :)

@:Atmoz ah duidelijk! dacht dat je die slang in wilde graven :+
Ik leg inderdaad ook nog een kabel vanuit de luchtkanalen naar de motor toe.

quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 20:34 schreef kclemen het volgende:
Hé Atmoz,

Hoe toevallig dat je net nu weer bezig bent met het aanleggen van de afzuiging van je werkplaats. Ik was je topic aan het lezen op woodworking omtrent de afzuiging in je vorig huis. Je hebt destijds buizennetwerk aangelegd van 50 mm? Heb je hier nog meer info over hoe het destijds opgebouwd was? Wil iets soortgelijks maken voor mijn handgereedschap.
Ik had daar al wat (50mm inderdaad) spullen voor gekocht toen, maar heb nooit alles volledig gebruikt.

Deze foto's kwam ik nog tegen:

Cycloon:

Deze wil ik binnenkort gaan inzetten bij (onder andere) de afzuiging van de CNC-frees.

Verloopstukken voor zowel het handgereedschap als de stationaire machines:

Schuifafsluiters:

Bij iedere machine of "outleg" 1 zodat ik de luchtstroom kan aan/uitzetten.

Opvang-ton voor onder de cycloon:

Hopelijk kan ik binnenkort ook al wat foto's posten van de nieuwe "setup" omtrent dit alles :D
  maandag 13 april 2020 @ 21:57:56 #301
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_192604309
Ik volg je al sinds het eerste topic uit 2014 en blijf me altijd maar weer verbazen wat voor idiote dingen je doet en creëert, heel erg tof!

Ik liet je foto’s aan m’n vriendin zien en die overweegt nu ook om een verticale tuin in de huiskamer te bouwen. Maar hoe monteer je die planten in het gaas? Knip je er gaten in waar je de potjes doorheen duwt?
»» Democracy is so overrated »»
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')