abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:22:20 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188504946
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:13 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee dat zijn geen helden
Ik vind Rutteweg wel oké.
  Redactie Frontpage zondag 18 augustus 2019 @ 14:22:27 #102
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_188504948
Prima, maar dan wil ik ook een Adolf Hitlerlaan. Koop ik gelijk het huis op nummer 1488 😂
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:23:49 #103
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_188504976
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 11:09 schreef Kaneelstokje het volgende:
Gewoon anti-Nederland en anti-blank standaardverhaaltje.
Ik ben blank en hou van Holland! w/
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:25:05 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188505004
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:20 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Racist! Buitenlanders minderwaardig vinden!
Don't shoot the messenger.

In elk geval is zo'n straat voor bedrijven minder aantrekkelijk.
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:25:39 #105
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_188505015
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:23 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik ben blank en hou van Holland! w/
wit?
pi_188505018
Ach Amsterdam is toch niet meer Nederland. Die behoord tot het midden oosten / Afrikaanse continent.
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:26:17 #107
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_188505020
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:25 schreef dagobertE6 het volgende:

[..]

wit?
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:26:58 #108
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188505030
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:22 schreef Djeez het volgende:
Prima, maar dan wil ik ook een Adolf Hitlerlaan. Koop ik gelijk het huis op nummer 1488 😂
Jij bent vast ook een voorstander van straatnummers. 14th street en zo.
pi_188505041
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat klopt ook.

Zonder Nederlanders stond jij nu met je peniskoker op het strand van Ambon schelpen te offeren voor die brommende ijzeren vogels in de hoop dat ze cargo zouden achterlaten, zoals van die mooie, diepglanzende snijplanken met een appeltje erop.
Bij wijze van spreken.

Indonesië was geen staat, geen sterke staat als China of Japan. Dat zie je al aan de geïsoleerdheid waardoor er honderden talen werden gesproken, of hoe de culturen van verschillende eilanden verschillen, of hoe de Ambonezen en Papoea's zich duidelijk van de rest wensen te onderscheiden.
Er was wel rijkdom, maar ik geloof nooit dat die sterk verdeelde culturen daar vooruitgang mee hadden kunnen boeken. Daar hadden ze simpelweg de kennis niet voor.

En toen de Nederlanders weg waren is het niet eens gelukt om wat er was aan infrastructuur en voorzieningen in stand te houden en ervan te profiteren.
Wow, doe mij maar het Ambon van voordat Nederland kwam. Nu is de hele wereld naar de klote. Kijk maar naar Nederland. Het geld van de Ambonese schatkist is nu leeg, tijd om de Nederlandse burgers te beroven van hun zakcentjes. Geweldig de Nederlandse invloed.

Heb je toevallig nog een peniskoker voor me ligge?
West-Melanesia
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:27:56 #110
131800 Tarado
capô de fusca
pi_188505044
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:25 schreef Cattivo het volgende:
Ach Amsterdam is toch niet meer Nederland. Die behoord tot het midden oosten / Afrikaanse continent.
en jij?
pi_188505071
Ugh. De problemen zijn op dus wat doet een volk dan? Zichzelf uit verveling vernietigen.
pi_188505091
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Don't shoot the messenger.

In elk geval is zo'n straat voor bedrijven minder aantrekkelijk.
Ja want straatnamen zijn zo belangrijk voor bedrijven dat ze die miljoen winst aan zich voorbij laten gaan, want de straatnaam.
West-Melanesia
pi_188505111
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik vind Rutteweg wel oké.
Oh mag ik ook in je portemonnee graaien?
West-Melanesia
pi_188505150
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:20 schreef Lunatiek het volgende:

Zonder Nederlanders stond jij nu met je peniskoker op het strand van Ambon schelpen te offeren voor die brommende ijzeren vogels in de hoop dat ze cargo zouden achterlaten, zoals van die mooie, diepglanzende snijplanken met een appeltje erop.
Bij wijze van spreken.
Tjonge wat een arrogantie . Zo werd vaak kolonialisme gerechtvaardigd
Nog steeds niks geleerd ?

quote:
En toen de Nederlanders weg waren is het niet eens gelukt om wat er was aan infrastructuur en voorzieningen in stand te houden en ervan te profiteren.
Je kletst maar wat ...... je roept vanuit je arrogantie.
Overigens... onder Nederlandse dictatuur waren er veel oorlogjes, opstanden, veldslagen.
Zo vredebrengend en verlichtend was die dictatuur niet
pi_188505182
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat klopt ook.

Zonder Nederlanders stond jij nu met je peniskoker op het strand van Ambon schelpen te offeren voor die brommende ijzeren vogels in de hoop dat ze cargo zouden achterlaten, zoals van die mooie, diepglanzende snijplanken met een appeltje erop.
Bij wijze van spreken.

Indonesië was geen staat, geen sterke staat als China of Japan. Dat zie je al aan de geïsoleerdheid waardoor er honderden talen werden gesproken, of hoe de culturen van verschillende eilanden verschillen, of hoe de Ambonezen en Papoea's zich duidelijk van de rest wensen te onderscheiden.
Er was wel rijkdom, maar ik geloof nooit dat die sterk verdeelde culturen daar vooruitgang mee hadden kunnen boeken. Daar hadden ze simpelweg de kennis niet voor.

En toen de Nederlanders weg waren is het niet eens gelukt om wat er was aan infrastructuur en voorzieningen in stand te houden en ervan te profiteren.
Indonesië raakte ook indirect betrokken bij de Koude Oorlog, met enorme bloedbaden en de dictatuur van Soeharto tot gevolg.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ously--in-indonesie/
pi_188505320
Nou Lunatiek, bedankt dat Ambon bij de koude oorlog betrokken raakte. Ik verlang nu alleen maar meer naar de tijd voordat de Nederlanders bij Ambon aankwamen. Ik verlang naar die verscheidenheid in culturen, naar die honderden talen die nu helaas zijn uitgestorven. Ik verlang naar de prachtige goeie ouwe tijd, waar er nog geen bossen waren vernietigd voor infrastructuur, waar het leven nog primitief en simpel was, een tijd zonder verwende narcistische kindertjes, klimaatverandering en bezuinigingen op ouderenzorg.

Bedankt Lunatiek, is er ergens in Noord-Holland nog een atelier waar ik Nederlanders kan aanbidden?
West-Melanesia
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:49:34 #117
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_188505361
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 13:40 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Er zijn in Indonesië Nederlanders gesneuveld die alleen maar hun plicht vervulden voor ons land. Vind het verraad naar hen. Bovendien is het makkelijk om met het morele vingertje te zwaaien over iets dat in een totaal andere tijd heeft plaatsgevonden. En tot slot is het niet zwart-wit.. kijk wat er van Suriname en Indonesië geworden is..fantastische vooruitstrevende landen met goede leiders.

Ach ze zoeken het maar uit in die grafstad..idioten.
Maar dit is allemaal gebaseerd op je eigen, foutieve, invulling van de beweegredenen. Wat een gotspe trouwens om dit een 'hun versus ons' te maken, en deze straatnamen het 'afvallen van de soldaten die in Indonesië sneuvelden'.

Omdat de NLse regering soldaten naar Indonesië stuurde om te voorkomen dat 80 miljoen Indiërs zelfbeschikkingsrecht zouden krijgen en niet meer tweederangsburgers zouden zijn ten opzichte van Nederlanders, waarbij middels onder andere standrechtelijke executies en talloze vergeldingsacties duizenden Indonesiërs vermoord zijn, waarbij ook die soldaten, in veel mindere mate, zijn gesneuveld, mogen we daar niks van zeggen, want daarmee vallen we die soldaten af?

Elk afgebrand dorp, elke verkrachte vrouw, elk onschuldig slachtoffer, zeg er niets over, want het heilige Nederlandse leger, vertegenwoordiger van ONS LAND, wil je niet afvallen natuurlijk, ookal zijn ze uitvoerder geweest van al deze misstanden. Elk positief woord over 'de tegenstanders' staat gelijk aan landverraad.

Nederland heeft zich misdragen in Indonesië. Deal with it. Dat is niets persoonlkjks tegen de induviduele soldaten daar, je moet wel heel dom zijn om elke persoon in een groep aan te spreken op de bevelen die ze kregen van hogerhand, maar dat maakt het niet minder waar.
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:56:00 #118
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188505449
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:27 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wow, doe mij maar het Ambon van voordat Nederland kwam. Nu is de hele wereld naar de klote. Kijk maar naar Nederland. Het geld van de Ambonese schatkist is nu leeg, tijd om de Nederlandse burgers te beroven van hun zakcentjes. Geweldig de Nederlandse invloed.

Heb je toevallig nog een peniskoker voor me ligge?
Tempo doeloe.

Dat Ambon, hoe zat het daar met kindersterfte, gemiddelde levensverwachting, hongersnoden, epidemieën, onderdrukking door heersers, interne conflicten, keuzemogelijkheden in je leven (partnerkeuze, beroepskeuze)? Kortom, dingen waar verreweg de meeste mensen veel waarde aan hechten dat ze er zo min mogelijk last van ondervinden?
  zondag 18 augustus 2019 @ 14:57:11 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188505467
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:31 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Oh mag ik ook in je portemonnee graaien?
Oceanierweg is ook prima. Als je het maar als bevel opvat, net als bij de Rutteweg.
  zondag 18 augustus 2019 @ 15:04:16 #120
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188505577
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Tjonge wat een arrogantie . Zo werd vaak kolonialisme gerechtvaardigd
Nog steeds niks geleerd ?
[..]

Je kletst maar wat ...... je roept vanuit je arrogantie.
Overigens... onder Nederlandse dictatuur waren er veel oorlogjes, opstanden, veldslagen.
Zo vredebrengend en verlichtend was die dictatuur niet
Klopt. Het punt is dat ik niet één land/gebied ken dat vanuit een uiterst primitieve cultuur rond het jaar 1500 zich zonder koloniale bemoeienis heeft weten op te werken tot welvarend land. Òf het was al een welvarend land (China, Arabië, Japan, India), of, in de schaarse gevallen dat er geen kolonisatie was, is het nog steeds een primitieve cultuur.
Het is niet zo dat westerse ontdekkingsreizigers tussen 1500 en nu op onontdekte stammen stuiten met een cultuur die verder is ontwikkeld dan de steentijd. Het hoeft niet per se een metropool met shopping malls te zijn, maar niveau "bronstijd" is er ook niet.
pi_188505633
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 12:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het stuk van Marjolein van Pagee is behoorlijk tenenkrommend idd... Manmanman... :')
[..]

Maar goed, ook meteen haar enige pennevrucht op Oneworld...

Het is ook best wel een bijzonder typje zo te lezen...
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 13:49 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja precies. Vervolgens ging Soekarno gezellig verder met koloniseren. Ik vraag me af hoe Marjolein over de Papoea’s, Achenezen, Timorezen en Molukkers denkt. Beschouwd ze hun als aparte groepen of als volwaardige Indonesische burgers? In beide gevallen kan je namelijk nooit met Soeharto aankomen, als je ook maar enigszins respect hebt voor deze groepen als mens.
Blank links kipje is boos omdat de straatnamen teveel de prioriteiten van blank links weerspiegelen. En ze is boos omdat er in Nederland Nederlandse schrijfwijzen worden gebruikt in plaats van de postkoloniale Indonesische spelling. Je kunt moeilijk een consequente gedachtegang verwachten van iemand die zo ernstig in de war is. Een glamoureuze carrière aan de universiteit en als NRC-columnist ligt dan wel weer voor de hand, daar is een ernstige staat van verwarring één van de voornaamste functie-eisen.

Het failliet van de hele identiteitspolitiek laat zich hier zien. Wat is haar recht van spreken als blanke activist? De gemiddelde Indo, Molukker of Papoea zal helemaal niet zitten te wachten op 'anti-koloniale' heldenverering. Ja misschien die 1% extreemlinkse Indo's, zoals Geert Wilders in zijn jeugdjaren als kraker, voordat hij naar de peroxidepot greep. Voor de rest, zou zij als blank gepriviligeerd meisje van mening veranderen als ze het gesprek zou aangaan met overlevenden uit Nieuw-Guinea uit de jaren '60 of Indo's die de Bersiap-periode hebben overleefd? Ik denk het niet, het is makkelijker om een blanke excuustruus te zijn, een helper whitey, tussen al die stoere grote donkere mannen.

Inderdaad jammer dat er niks naar Soekarno en Soeharto is vernoemd, dat zou de intentie achter deze straatnamen beter weergeven. Laten we ook een straat vernoemen naar de bamboesperen die door de heldhaftige vrijheidsstrijders tussen de benen van Hollandse vrouwen geramd werden (hadden ze maar niet kolonialen moeten zijn). En inderdaad een Seyss-Inquartlaan en Generaal Tojostraat ter ere van hun strijd tegen het Nederlandse kolonialisme en kapitalisme.
  zondag 18 augustus 2019 @ 15:15:24 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188505754
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:49 schreef VoMy het volgende:

Nederland heeft zich misdragen in Indonesië. Deal with it. Dat is niets persoonlkjks tegen de induviduele soldaten daar, je moet wel heel dom zijn om elke persoon in een groep aan te spreken op de bevelen die ze kregen van hogerhand, maar dat maakt het niet minder waar.
Nederlanders dealen daar op hun eigen manier mee.
As is verbrande turf. Gedane zaken nemen geen keer. Zand erover en doorgaan.
Als je steeds achterom blijft kijken ga je er niet op vooruit. Dat is gewoon de pest van al die linkse actiegroepjes met hun slavernijverleden en kolonialisme. Nederlanders hebben dat allang achter zich gelaten en hoeven daar niet aan herinnerd te worden - ze weten het, en de boer hij ploegde voort want jeremiëren over het verleden brengt geen brood op de plank.
pi_188505771
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 14:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Tempo doeloe.

Dat Ambon, hoe zat het daar met kindersterfte, gemiddelde levensverwachting, hongersnoden, epidemieën, onderdrukking door heersers, interne conflicten, keuzemogelijkheden in je leven (partnerkeuze, beroepskeuze)? Kortom, dingen waar verreweg de meeste mensen veel waarde aan hechten dat ze er zo min mogelijk last van ondervinden?
Sterven doen we allemaal, als de gemiddelde levensverwachting laag is weet je niet beter dus wordt dat ook niet beschouwd als een probleem.

Hongersnoden op Ambon nog nooit van gehoord, wel toen de Nederlanders de kruidnagelteelden verbranden over heel de Molukken en alleen op Ambon kruidnagelgewassen plantten, en er niet op Ambon, maar over de hele Molukken hongersnood heerste doordat al de handel verdween door de Nederlanders. Het systeem werd dus systematisch vernietigd door de Nederlanders, voor eigen gewin.

Epidemieën op Ambon, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Ik ken wel verhalen van Indianen die pas met epidemieën te maken kregen nadat Europeanen voet aan wal zette in Amerika.

Onderdrukking door heersers, ook die verhalen ken ik niet op Ambon.

Interne conflicten zijn er over de hele wereld, nu nog steeds. Niet iets wat de Nederlander heeft opgelost op Ambon.

Keuzemogelijkheden in je leven, partnerkeuze en beroepskeuze. Voordat de Nederlanders kwamen hadden de Ambonezen gewoon de vrijheid om te trouwen wie ze wilden trouwen. Pas toen de Nederlanders kwamen en o.a. de kruidnagelteelt verbrandden en systematisch alle handel uitschakelden waar veel Molukkers hun brood mee verdienden, was vaak de KNIL de enige mogelijkheid nog om brood te verdienen al dan niet tegen dwang in.

Ik weet wel dat de Molukkers vele oorlogen hebben gevoerd tegen de Nederlanders, lang voordat ze zij aan zij in het KNIL vochten.

Dus ik zou niet weten waarom ze dat deden als ze volgens jou blij hadden moeten zijn met al die oplossingen die je opnoemt, die de Nederlanders brachten toen ze voet aan wal zetten op Ambon.
West-Melanesia
  zondag 18 augustus 2019 @ 15:22:31 #124
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_188505907
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 15:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nederlanders dealen daar op hun eigen manier mee.
As is verbrande turf. Gedane zaken nemen geen keer. Zand erover en doorgaan.
Als je steeds achterom blijft kijken ga je er niet op vooruit. Dat is gewoon de pest van al die linkse actiegroepjes met hun slavernijverleden en kolonialisme. Nederlanders hebben dat allang achter zich gelaten en hoeven daar niet aan herinnerd te worden - ze weten het, en de boer hij ploegde voort want jeremiëren over het verleden brengt geen brood op de plank.
Maar daarom mag je geen straatnamen vernoemen naar onafhankelijkheidsstrijders, is mij net verteld.
Met de instelling: gebeurd is gebeurd, geen aandacht verder aan besteden; mag je uberhaupt geen straatnamen naar personen vernoemen.
pi_188505918
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 15:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Klopt. Het punt is dat ik niet één land/gebied ken dat vanuit een uiterst primitieve cultuur rond het jaar 1500 zich zonder koloniale bemoeienis heeft weten op te werken tot welvarend land. Òf het was al een welvarend land (China, Arabië, Japan, India), of, in de schaarse gevallen dat er geen kolonisatie was, is het nog steeds een primitieve cultuur.
Het is niet zo dat westerse ontdekkingsreizigers tussen 1500 en nu op onontdekte stammen stuiten met een cultuur die verder is ontwikkeld dan de steentijd. Het hoeft niet per se een metropool met shopping malls te zijn, maar niveau "bronstijd" is er ook niet.
Was is er zo slecht aan primitieve cultuur. Je doet alsof men de Europeaan moet bedanken terwijl men nooit om Europeaanse bemoeienis en kolonisatie heeft gevraagd. Als die landen nu een puinhoop zijn nadat de Europeaan vertrokken is, betekent dat niet perse dat die bevolkingsgroepen niet zonder Europeanen kunnen. De Europeaanse bemoeienis heeft niet veel goeds gebracht. Blijkbaar werkt het koloniale systeem dat door de Europeaan is geïntroduceerd niet. Wellicht komt dat omdat andere bevolkingsgroepen een andere manier en systeem van leven hebben.
West-Melanesia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')