abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_188447312
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 18:22 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

In het Schengenverdrag staat dat steekproeven en controles bij speciale situaties zijn toegestaan.

Edit: en daar horen ook vragen bij en controles van bagage en ID.
En een busgroep die al redelijk verdacht is valt daar volledig onder.

Maar goed, TS wil blijkbaar graag z'n reisgenoten opzadelen met flinke vertraging omdat hij lekker recalcitrant en principieel wil zijn.
pi_188447483
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:02 schreef Dven het volgende:

[..]

Maar goed, TS wil blijkbaar graag z'n reisgenoten opzadelen met flinke vertraging omdat hij lekker recalcitrant en principieel wil zijn.
Klopt.
Ik ben ooit met zo'n bus naar Parijs gegaan, en er waren 2 Franse jongens die even naar Amsterdam waren geweest om het een en ander in te kopen. Na een uur vertraging hebben de overige passagiers de chauffeur al gevraagd of we dat tuig niet achter konden laten en door konden reizen, maar dat mocht hij niet.
Uiteindelijk 3 uur vertraging gehad.
Wel lol gehad met de rest van de passagiers die vanaf de Frans/Belgische grens (waar we werden gecontroleerd) tot Parijs die 2 idioten volledig hebben afgebrand tot ze zielig in een hoekje net deden of ze sliepen :D
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_188447628
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 18:05 schreef karr-1 het volgende:
Welke tv show komt dit nu weer vandaan?
Meestal wordt dit filmpje aangehaald:
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_188447779
Ik woon niet ver van de Grens in Belgie en in mijn auto loze tijd nam ik geregeld een lijnbus tussen Turnhout en Tilburg. Dat was nog voor de wiet-pas periode.
Met enige regelmaat was er bij de 2e halte in Belgi een politie controle. De ene keer strenger dan de andere keer. Werd voornamelijk op drugs gecontroleerd. Soms werd er her en der gevraagd om je id kaart te tonen.
De dagen voor oud en nieuw stond te NL politie ook aan de andere kant van de grens controles uit te voeren.

Trein Tussen Antwerpen en Roosendaal ook wel eens politie controle gehad.

In de grens regio worden en geregeld in de buurt van grensovergangen verkeerscontroles gehouden. De ene keer enkel politie de andere keer douane, belastingdienst en het hele circus.

Maar wat is jouw probleem, zolang je niets op je kerfstok hebt of illegaals doe is er toch niets aan de hand? Gewoon ff de handeling om je idkaart/paspoort te laten zien vriendelijk glimlachen (die mens doet immers maar ook zijn/haar werk) en bedanken als je je pas weer in ontvangst neemt en klaar.
pi_188447856
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:02 schreef Dven het volgende:

Want/op basis van wat verdacht? Als elke bus zo gecontroleerd zou moeten worden, valt er heel wat politie-/douanewerk te verzetten.

Ik heb nou nog nergens iets gelezen over de juridische grondslag, behalve "controleren mag steekproefgewijs" .
pi_188447908
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Want/op basis van wat verdacht? Als elke bus zo gecontroleerd zou moeten worden, valt er heel wat politie-/douanewerk te verzetten.

Ik heb nou nog nergens iets gelezen over de juridische grondslag, behalve "controleren mag steekproefgewijs" .
Dat zeg ik toch, omdat ze buitensporig vaak gebruikt worden door handelaren, smokkelaars en wat nog meer. Echt geen nieuws ofzo. Bericht van een paar jaar terug

quote:
Motorbrigades van de douane reden er samen met de Cel Patrouille en Toezicht van de wegpolitie West-Vlaanderen heen en weer langs de E17. Tussen 15 en 21 uur pikten ze verdachte voertuigen uit het verkeer die ze naar het dispositief brachten. De actie was specifiek gericht op Flixbussen. De internationale lijnbussen worden naast toeristen graag gebruikt door louche figuren.
pi_188447910
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:36 schreef blomke het volgende:
Want?
Goedkope busreis vanuit Amsterdam. per definitie verdacht.
quote:
Als elke bus zo gecontroleerd zou moeten worden, valt er heel wat politie-/douanewerk te verzetten.
Steekproef.
quote:
En zelfs volledige controle mag:
https://ec.europa.eu/home(...)on-border-control_en
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_188447966
Ok dus als we ervan uitgaan dat grenscontroles door Duitsland momenteel legaal zijn dan blijven de volgende vragen over:

* Gaat het om een grenscontrole als dit pas kilometers na de grens gebeurt? Je kunt toch niet meer over een grenscontrole spreken als de bus al een tijd de grens gepasseerd is en dit op een parkeerplaats plaatsvindt?

* Wat zijn mijn rechten en plichten bij een grenscontrole?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_188447967
Onze politie mag je ook vragen je id te tonen, heeft in een aantal situaties/plaatsen het recht tot fouilleren en mag ook vragen stellen als ze vermoedens hebben dat er een wet overtreden wordt. Waarom zou de politie daar dat niet mogen als de Europese wet die ruimte biedt en Duitsland daar ook nog wetgeving over heeft? Zeker als die bussen regelmatig passagiers bevatten die dingen doen of bij zich hebben die niet door de beugel kunnen. Voor het zelfde geldt was je op doorreis naar Sziget.... dus in de zomer zullen de controles extra zijn vanwege festivalpubliek, vakantiejeugd etc.
pi_188448010
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:44 schreef JohnDDD het volgende:
* Gaat het om een grenscontrole als dit pas kilometers na de grens gebeurt? Je kunt toch niet meer over een grenscontrole spreken als de bus al een tijd de grens gepasseerd is en dit op een parkeerplaats plaatsvindt?
Wat boeit het of het een grenscontrole is of niet?
quote:
Je mag alles weigeren. De consequentie is dan wel dat je mogelijk vast komt te zitten tot de politie op eigen houtje heeft uit weten te vogelen wie je bent en wat je komt doen.
pi_188448153
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:44 schreef MrsDuck het volgende:
Onze politie mag je ook vragen je id te tonen, heeft in een aantal situaties/plaatsen het recht tot fouilleren en mag ook vragen stellen als ze vermoedens hebben dat er een wet overtreden wordt. Waarom zou de politie daar dat niet mogen als de Europese wet die ruimte biedt en Duitsland daar ook nog wetgeving over heeft? Zeker als die bussen regelmatig passagiers bevatten die dingen doen of bij zich hebben die niet door de beugel kunnen. Voor het zelfde geldt was je op doorreis naar Sziget.... dus in de zomer zullen de controles extra zijn vanwege festivalpubliek, vakantiejeugd etc.
Waarom zouden ze het vermoeden hebben dat ik een wet overtreed alleen omdat ik in een bus zit? Zo'n redenatie doet het in wettelijke zin niet zo goed denk ik. Deze bus is de goedkoopste manier van vervoer tussen Amsterdam en diverse plaatsen in Duitsland. In sommige gevallen ook de snelste. Er is wifi in de bus en het is redelijk comfortabel.

In Duitsland is de wet volgens mij vergelijkbaar met Nederland. Je moet een ID kunnen tonen op het moment dat de politie aanleiding ziet om jou te verdenken van het overtreden van een wet.

Ik vind het wel van belang of het een grenscontrole betreft of niet, aangezien het logisch is dat je bij een grenscontrole altijd een ID-bewijs moet tonen, terwijl je dat als je al in een land bent niet hoeft, tenzij de politie je verdenkt van een strafbaar feit of overtreding. Ik kan mij voorstellen dat de grenspolitie andere bevoegdheden heeft dan de gewone politie en dat ik misschien verplicht ben te zeggen wat ik ga doen in Duitsland.

Ik vind het ook wel belangrijk om te weten of ik hoef te antwoorden, gezien ook het koppel voor me in de bus dat 2 verschillende antwoorden had op dezelfde vraag, waardoor de politieman meteen iets verdachts ervan maakte. Dat bereik je alleen door te antwoorden op vragen.
pi_188448219
Ik zou er een zaak van maken. Dat win je vast met die argumenten.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 19:58:50 #38
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_188448237
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:54 schreef JohnDDD het volgende:
Ik vind het ook wel belangrijk om te weten of ik hoef te antwoorden, gezien ook het koppel voor me in de bus dat 2 verschillende antwoorden had op dezelfde vraag, waardoor de politieman meteen iets verdachts ervan maakte. Dat bereik je alleen door te antwoorden op vragen.
Je reist toch alleen? Hoe kun je dan jezelf tegenspreken?

Het lijkt erop dat jet het voor zowel jezelf als je mede passagiers onnodig moeilijk wil maken. Waarom?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_188448610
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:58 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Je reist toch alleen? Hoe kun je dan jezelf tegenspreken?

Het lijkt erop dat jet het voor zowel jezelf als je mede passagiers onnodig moeilijk wil maken. Waarom?
Ik blijf erbij dat het nooit handig is om met de politie te spreken. Komen alleen maar problemen van.
pi_188448733
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 20:15 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik blijf erbij dat het nooit handig is om met de politie te spreken. Komen alleen maar problemen van.
En hoe ga ja dat aanpakken als je ooit de politie nodig hebt in een noodsituatie? Ga je dan ook principieel zwijgen?
  woensdag 14 augustus 2019 @ 20:28:21 #41
152789 karr-1
pi_188448841
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 20:15 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Dat is je eigen denkbeeld, waarom zouden anderen daar last van moeten hebben? Zolang je gewoon de waarheid verteld kun je nooit in de problemen komen.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 20:28:32 #42
152789 karr-1
pi_188448847
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 20:23 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

En hoe ga ja dat aanpakken als je ooit de politie nodig hebt in een noodsituatie? Ga je dan ook principieel zwijgen?
_O_
pi_188449192
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 20:28 schreef karr-1 het volgende:
Zolang je gewoon de waarheid verteld kun je nooit in de problemen komen.
Wat als de waarheid is dat je een grote hoeveelheid drugs bij je hebt?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_188449294
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 19:44 schreef JohnDDD het volgende:
Ok dus als we ervan uitgaan dat grenscontroles door Duitsland momenteel legaal zijn dan blijven de volgende vragen over:

Je plicht in Duitsland is dat je bij binnenkomst van politie in de bus recht gaat staan en het Duits volkslied gaat jodelen. Indien je daarbij een fout maakt, kun je opgepakt worden voor minimaal 48 uur en op water en dat gore zuurdesembrood gezet worden. :Y :Y :Y

[ Bericht 42% gewijzigd door Roosgeluk op 14-08-2019 20:53:43 ]
pi_188449413
oops dubbel
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:19:11 #46
152789 karr-1
pi_188451419
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 20:44 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Wat als de waarheid is dat je een grote hoeveelheid drugs bij je hebt?
:')
pi_188451789
Nee maar serieus. Stel dat ik nu opeens tot de conclusie kom dat ik per ongeluk een jointje in mijn tas heb laten zitten. Objectief gezien natuurlijk niet echt iets wat 99% van de mensen erg vinden, maar de oosterburen vinden het niet leuk en het de grens overbrengen is vast nog erger. Heb ik dan het recht om doorzoeking van mijn tas te weigeren? Dat is wel goed om te weten of ik dat recht heb.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:43:55 #48
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188451886
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:39 schreef JohnDDD het volgende:
Nee maar serieus. Stel dat ik nu opeens tot de conclusie kom dat ik per ongeluk een jointje in mijn tas heb laten zitten. Objectief gezien natuurlijk niet echt iets wat 99% van de mensen erg vinden, maar de oosterburen vinden het niet leuk en het de grens overbrengen is vast nog erger. Heb ik dan het recht om doorzoeking van mijn tas te weigeren? Dat is wel goed om te weten of ik dat recht heb.
Lijkt me van niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_188451907
quote:
Heb ik dan het recht om doorzoeking van mijn tas te weigeren? Dat is wel goed om te weten of ik dat recht heb.
Volgens mij mag de douane dat wel, maar de politie dat niet, zonder dat die laatste concrete verdenking/overtreding constateert. Zo is mij overkomen (andere situatie dan hierboven) in DlD.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:46:06 #50
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_188451926
quote:
"Meneer, kunt u uw tas open maken?"
"Nee, dat weiger ik!"
"Ok, geen probleem :)"

Best een realistisch scenario.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')