abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188437199
Ik heb een aantal externe harde schijven (Freecom) met daarop enorm veel muziek en andere bestanden.
Enkele van deze schijven starten niet meer op, ze geven een tikkend geluid.

Ik heb er al veel over gelezen, ook over mogelijke oplossingen.
Sommige mensen beweren dat zo'n ding het weer doet na een nachtje in de vriezer te hebben gelegen, en zelfs dat heb ik geprobeerd.
Geen resultaat bij mij.
Bedrijven die de boel terug kunnen halen vragen daar voor zover ik weet enorm veel geld voor.
Iemand ervaring met deze bedrijven?

Ik denk dat de schijven de kliko in kunnen.
Tegen beter weten in stel ik hier toch de vraag of iemand misschien alsnog een wondertje kan verrichten en met de gouden tip komt...
pi_188437209
https://www.startpagina.n(...)de-schrijf-reageert/
Zelf heb ik hier geen verstand van. Dus ik hoop dat het voor jou nuttig is.
Anders: veel succes.
pi_188437387
Heb je ze al uit de behuizing gehaald en direct op een sata poort aangesloten?
So we just called him Fred too
pi_188439869
Uit de behuizing halen en rechtstreeks aansluiten via sata aan de pc. Maar meestal betekent een tikkend geluid een stervende schijf.

[ Bericht 0% gewijzigd door dennissch op 14-08-2019 18:24:49 ]
pi_188439910
Ik volg dit topic. Ik heb hetzelfde probleem. Al mijn vakantiefoto's staan er op.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188454457
Je moet ze inderdaad uit de behuizing halen, en aansluiten in een PC.
En dan is het even afwachten wat de schijf doet. Liefst bekijk je de staat van de harde schijf met dit portable programmaatje:https://www.ccleaner.com/defraggler/download/portable

En dan klik je op de externe schijf, en dan op het tabblad "Health" (beetje in het midden)
Als je dat lijstje met al die cijfertjes hier even neerzet, kan ik (of een ander) je vertellen wat het probleem is met de schijf, en hoe erg dat is,

Als hij tenminste verschijnt in je PC.
pi_188460757
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 11:06 schreef Sigaartje het volgende:
Ik volg dit topic. Ik heb hetzelfde probleem. Al mijn vakantiefoto's staan er op.
pi_188482227
Bijna opgelost. Ik heb Stellar gedownload en losgelaten op die harddisk.
Hij scande acht uur en heeft alles gevonden.

Maar om te recoveren moet ik 80 euro overmaken.
pi_188482249
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 20:19 schreef Sigaartje het volgende:
Bijna opgelost. Ik heb Stellar gedownload en losgelaten op die harddisk.
Hij scande acht uur en heeft alles gevonden.

Maar om te recoveren moet ik 80 euro overmaken.
Recuva... is gratis, al is dat voornamelijk voor gewiste bestanden.

Maar goed, ¤80 en dan je data terug is ook niet zo'n gekke prijs.

Sowieso al fijn als het nog kan zonder professionele datarecovery, dan kan je daar nog wel minimaal een 0 achter plakken.

Wat scheelt er precies aan?
pi_188482290
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 20:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Recuva... is gratis.
Ok ga ik proberen. Voor mij is het belangrijk, er staan alle vakantiefoto's op sinds de introductie van de digitale camera.
pi_188482304
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 06:47 schreef Bracha020 het volgende:
Ik heb een aantal externe harde schijven (Freecom) met daarop enorm veel muziek en andere bestanden.
Enkele van deze schijven starten niet meer op, ze geven een tikkend geluid.

Ik heb er al veel over gelezen, ook over mogelijke oplossingen.
Sommige mensen beweren dat zo'n ding het weer doet na een nachtje in de vriezer te hebben gelegen, en zelfs dat heb ik geprobeerd.
Geen resultaat bij mij.
Bedrijven die de boel terug kunnen halen vragen daar voor zover ik weet enorm veel geld voor.
Iemand ervaring met deze bedrijven?

Ik denk dat de schijven de kliko in kunnen.
Tegen beter weten in stel ik hier toch de vraag of iemand misschien alsnog een wondertje kan verrichten en met de gouden tip komt...
In de vriezer leggen sowieso nooit doen, is echt een slecht advies. Op het moment dat er ook maar een beetje condens optreedt kunnen je koppen en/of platters onherstelbaar beschadigd raken. Dan kan een recoverybedrijf ook niet veel meer voor je doen, als je pech hebt.

Die platters draaien met 5400 of 7200 toeren per minuut rond, terwijl er kleine koppen ter grootte van een suikerkorrel op vele malen minder dan een haardikte boven zweven. Je kan je voorstellen wat een druppel water voor schade aan kan richten bij zoiets kwetsbaars ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-08-2019 20:31:31 ]
pi_188482328
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 20:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ok ga ik proberen. Voor mij is het belangrijk, er staan alle vakantiefoto's op sinds de introductie van de digitale camera.
Als het voor mezelf was zou ik in Linux met dd_rescue werken om de schijf sector voor sector te klonen. Maar dat heeft een iets steilere leercurve, tenzij je al wat ervaring hebt met Linux.
pi_188482360
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 11:03 schreef dennissch het volgende:
Uit de behuizing halen en rechtstreeks aansluiten via sata aan de pc. Maar meestal betekent een tikkend geluid een stervende schijf.
Soms zijn schijven dan gewoon weer goed te lezen, dan zit het probleem in de voeding of de elektronica in het bakje.

Helaas zijn bij veel nieuwe externe harde schijven de USB connectors rechtstreeks op de schijf gesoldeerd. Ook als je de schijf dan uit de behuizing hebt, zit er geen S-ATA aansluiting op.

Maar bij oude schijven is het eigenlijk altijd nog S-ATA of P-ATA.
pi_188483849
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 20:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Recuva... is gratis, al is dat voornamelijk voor gewiste bestanden.

Maar goed, ¤80 en dan je data terug is ook niet zo'n gekke prijs.

Sowieso al fijn als het nog kan zonder professionele datarecovery, dan kan je daar nog wel minimaal een 0 achter plakken.

Wat scheelt er precies aan?
Externe harddisk en het zwakke punt, de connectie met het snoer in de harddisk, begaf het. Geen reactie meer, veel gepruts en er was enig leven, hij gaf wel sectoren in beeld, maar iets ging er mis. De computer gaf de melding dat hij het format niet herkende.

Vandaag Stellar op losgelaten en na uren de uitslag: alle files op een rijtje.
pi_188483902
80 euro vind ik ook geen gekke prijs. Ik ga het dit weekend proberen. Het is 25 jaar herinneringen. Ik wil ze in fotoboeken laten zetten.
pi_188483963
Goeie les: maak altijd een backup, het liefst twee.
pi_188484289
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 21:46 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Externe harddisk en het zwakke punt, de connectie met het snoer in de harddisk, begaf het. Geen reactie meer, veel gepruts en er was enig leven, hij gaf wel sectoren in beeld, maar iets ging er mis. De computer gaf de melding dat hij het format niet herkende.

Vandaag Stellar op losgelaten en na uren de uitslag: alle files op een rijtje.
Ah, ok.
Als de schijf verder niet fysiek kapot is, dan is Recuva vermoedelijk ook een prima gratis oplossing.
Photorec ook een gratis optie, al ziet dat er wat minder fancy uit.
En anders GetDataBack, al is die niet gratis, wel zeer grondig.

De vraag is wel of je de mappenstructuur (namen van mappen, bestandsnamen) in takt houdt...
pi_188490363
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 20:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Soms zijn schijven dan gewoon weer goed te lezen, dan zit het probleem in de voeding of de elektronica in het bakje.

Helaas zijn bij veel nieuwe externe harde schijven de USB connectors rechtstreeks op de schijf gesoldeerd. Ook als je de schijf dan uit de behuizing hebt, zit er geen S-ATA aansluiting op.

Maar bij oude schijven is het eigenlijk altijd nog S-ATA of P-ATA.
I know, vaak is het zooitje tegenwoordig eerst gelijmd en dan een soort aangepaste aansluiting. Maar wellicht zijn er ''specialeaansluiting naar usb'' adapters.
pi_188542045
Gewoon weggooien die rommel, Bracha. Valt spijtig genoeg weinig of niets aan te doen.
It's better to conquer yourself than to win a thousand battles.
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:27:25 #21
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_188542944
Is het gelukt TS?
How can I make this topic about me?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')