abonnement Unibet Coolblue
pi_188411874
Als ik een nieuw scherm koop voor mijn photoshopbewerkingen wordt geadviseerd om het scherm te kallibreren. (mediamarkt 99 euro)
Waarom is dit nodig en waarom wordt dit niet door de fabrikant gedaan voordat het scherm wordt verkocht??
pi_188412084
Omdat werkelijke kleuren niet per definitie het meest prettig zijn voor kantorowerk/film/gaming/etc. Het ligt er ook maar net aan wat de doelgroep voor de monitor is. Een Eizo coloredge-monitor zal vermoedelijk dichter bij de werkelijkheid liggen dan een Acer Predator.

Daarnaast kan het ook wenselijk zijn om de monitorinstellingen gelijk te trekken aan jouw printer.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_188412535
Dank je wel voor je reactie.
Het is voor mij de bedoeling om de kleuren van het scherm zo dicht mogelijk bij de kleuren van de fotoafdrukken te krijgen als ik de foto's professioneel laat afdrukken. Zo kan ik in het scherm zien wat ik doe.
pi_188413235
99 is best een bak met geld voor een eenmalige calibratie van een nieuw scherm. Voor ongeveer hetzelfde bedrag kan je een 2e hands Spyder Pro kopen en het voortaan zelf doen 8)7

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2019 21:02:27 ]
pi_188414067
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 21:00 schreef Lola69 het volgende:
99 is best een bak met geld voor een eenmalige calibratie van een nieuw scherm. Voor ongeveer hetzelfde bedrag kan je een 2e hands Spyder Pro kopen en het voortaan zelf doen 8)7
Ja, je kan een spyder ook nog wel eens huren bij de lokale fotografiewinkel. Moet je alleen wel even naar vragen, want er wordt vast niet mee geadverteerd.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_188414670
Inderdaad zelf doen. De lichtmeting in jouw eigen werkplek is ook anders dan bij de Mediamarkt. Daarbij is eens in de zoveel tijd herhalen ook nooit kwaad
People assume too much.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:55:11 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188417269
In dit geval hebben we het waarschijnlijk over "profiling" (goede uitleg hier: https://imagescience.com.(...)ion-versus-profiling ).

Ik ben sowieso benieuwd hoe de MediaMarkt dat wil aanpakken met alleen het scherm in handen, aangezien de meeste schermen geen hardwarekalibratie ondersteunen (de exemplaren die dat wel doen zijn dan ook al vaak gekalibreerd door de fabrikant, denk aan de eizo coloredge of nec spectraview series ). Daarnaast is de helderheid waarop je de boel gaat instellen afhankelijk van het omgevingslicht in je werkruimte.

Wanneer je serieus bent met je kleurtjes dan zou ik zelf een colorimeter aanschaffen en jezelf even goed inlezen in het hoe en wat.
Huilen dan.
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:56:17 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188417275
Of als je een beetje in de buurt van Utrecht woont mag je die van mij wel lenen.
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')