abonnement Unibet Coolblue
pi_188492946
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 13:27 schreef paulgo het volgende:
jouw opmerking dat er in de GGZ alleen maar mensonterend, beschadigend en veroordelend wordt gewerkt klopt niet helemaal.
Je hebt het niet goed gelezen.

Aangezien je er kennis van lijkt te hebben neem ik aan dat je weet hoe de standaard aanpak eruit ziet omtrent dissociatie, suïcidaliteit en zelfbeschadiging.

Die noem ik mensonterend en beschadigend.
De empathie ontbreekt. Er wordt ingegrepen op gedragsniveau maar de menselijke beleving wordt over het hoofd gezien.

Ik heb het dus niet over rotte appels. Dit is helaas gewoon de standaard werkwijze.

Zie hier een kort artikel hierover.
What's the name of the game?
pi_188494661
Dat was nog niet zolang geleden inderdaad het geval( hoewel het elke behandelaar meestal vrij stond stond om wel empathisch te benaderen). Deze werkhouding die erin gestampt is bij generaties professionals in de zorg wordt professionele distantie genoemd. Die in behoorlijk wat gevallen echter averechts werkt.

Hieronder een schrikbarend ouder voorbeeld uit 1977 in het tijdschrift voor Psychiatrie:

http://www.tijdschriftvoo(...)articles_2721pdf.pdf

Uit de GGZ standaarden blijkt dat die richtlijnen nu wel verbeterd zijn:
Zie:
https://www.ggzstandaarde(...)van-suicidaal-gedrag

"Contact maken is de kern van het omgaan met iemand met (een vermoeden van) suïcidaal gedrag. Het is belangrijk dat het lijden van de persoon met suïcidaal gedrag wordt erkend, dat hij zich gehoord en gesteund voelt en dat er open wordt gesproken over de wens tot zelfdoding. Dit vraagt om empathie en een sfeer van vertrouwen. Ook moeten professionals durven doorvragen."

En nog gaat het geregeld mis in de relatie hulpverlener-client.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_188496944
Zorg dient winstgevend te zijn tegenwoordig en daar gaat het fout. Zorg hoort een kostenpost te zijn die draait op belasting. Het is een voorziening, zoals infrastructuur, educatieve, kunstzinnige en culturele faciliteiten, etc. Zodra het om winst begint te draaien, gaat het mis.
pi_188781318
Er wordt inmiddels stevig aan de noodklok geluid wegens personeelsleegloop in de GGZ. Jeugdzorg is aan het staken.

Ik kwam nog een interessant artikel tegen over hoe het anders zou kunnen: https://www.socialevraags(...)nt-haar-aan-de-kant/

quote:
De mondige patiënt beschouwt de geestelijke gezondheidszorg (ggz) als een systeem dat voornamelijk aan symptoombestrijding doet en daar is hij steeds vaker niet tevreden mee. Hij wil namelijk dat de professionals hem leren om zijn leven te leven, met al zijn kwetsbaarheden. Die opgave speelt in de geestelijke gezondheidszorg nog meer dan in de geneeskunde, omdat in de ggz maar weinig cure is en er weinig wordt ‘gefikst’.

In ons land groeit als reactie op de traditionele, bureaucratische geestelijke gezondheidszorg langzaam maar zeker een parallelle structuur waarvan de herstelacademie zoals Enik in Utrecht de opvallendste uiting is.
What's the name of the game?
pi_188781728
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 08:01 schreef -marz- het volgende:
Hij wil namelijk dat de professionals hem leren om zijn leven te leven, met al zijn kwetsbaarheden.
Toch snap ik dit niet helemaal. Wat zijn iemands 'kwetsbaarheden'?

Ik zal wel een unicum in de GGZ zijn, maar ik wil gewoon genezen.
Somebody that I used to know
pi_188781738
Ik kwam gisteren ook dit artikel tegen. Vind ik veel interessanter.

https://www.buurtzorgt.nl(...)-paden-af-de-wijk-in
Somebody that I used to know
  woensdag 4 september 2019 @ 09:13:47 #107
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_188781896
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:51 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Maar toch is er een zo rotsvast vertrouwen in de manier van diagnosticeren en de diagnoses dat heel veel mensen geen enkele vorm van kritiek erop kunnen verdragen zonder aanvallend te worden op de ander als persoon en ze zijn ook niet geinteresseerd in informatie over de mogelijk puur lichamelijke of maatschappelijke verklaringen voor psychische ziekten , dat is een taboe
Deze houding hebben veel huisartsen ook trouwens.
  woensdag 4 september 2019 @ 09:33:53 #108
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_188782158
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 12:28 schreef Harvest89 het volgende:
Je kunt al een hoop problemen oplossen als ze effectiever zouden gaan werken aan (jeugd) trauma's. Dat is erg duur, maar niet zo duur als iemand een gedragstherapie of pilletjes aanbieden waarna de client elke paar jaar terug blijft komen met dezelfde problemen.
En dat zijn behandelmethoden die al door Alfred Adler zijn bedacht. Kan je nagaan.
pi_188782206
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 12:28 schreef Harvest89 het volgende:
Je kunt al een hoop problemen oplossen als ze effectiever zouden gaan werken aan (jeugd) trauma's. Dat is erg duur, maar niet zo duur als iemand een gedragstherapie of pilletjes aanbieden waarna de client elke paar jaar terug blijft komen met dezelfde problemen.
Hier was trouwens laatst ook al een artikel over. Even kijken of ik die terug kan vinden.
Somebody that I used to know
pi_188782305
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2019 08:58 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Toch snap ik dit niet helemaal. Wat zijn iemands 'kwetsbaarheden'?

Ik zal wel een unicum in de GGZ zijn, maar ik wil gewoon genezen.
Weet je het zeker? Waarvan dan precies?

Van trauma kun je niet genezen, die geef je uiteindelijk een plek in je leven maar de herinneringen gaan nooit meer weg.

Van angst kan je niet genezen, angst is een basale levensfunctie en hoort bij ieder mens, dus wat je doet is je leert je angst reguleren.

Depressie is een natuurlijk mechanisme van de mens om zich te isoleren om de innerlijke balans te proberen te herstellen. Therapie bij depressie werkt maar heel minimaal beter dan de natuur zijn gang laten gaan (depressie herstelt doorgaans vanzelf).

Van een borderline persoonlijkheidsstoornis kan je niet genezen, want "de stoornis" is feitelijk je hele persoonlijkheid, waar je niet zonder kan. Je kan wel leren je emoties beter te reguleren, omgaan met leegte in jezelf, op een andere manier omgaan met pijn en lijden, nieuwe copingstrategieën aanleren.

In andere woorden, "genezing" is een concept wat niet toepasbaar is op problemen met de psyche.

Je kunt niet iets uit de geest verwijderen, of veranderen, of wegmaken met pillen. Dan maak je altijd ook gezonde delen weg, die je volgens mij juist nodig hebt want daar zit de kracht.

Dus je het omdraait: ieder mens dat leeft, wil in de basis hetzelfde. In balans zijn, autonoom zijn, in zijn behoeftes kunnen voorzien.

De één lukt dit van begin af aan prima, maar een ander lukt het niet goed. Die staat namelijk in een overlevingsstand, of heeft schade opgelopen tijdens de ontwikkeling, waardoor geestelijke groei niet goed verloopt en allerlei klachten zijn ontstaan. Om welke reden zou je dan eerst de focus gaan leggen op wat er allemaal mis is met deze persoon. Het zwakke deel, de dysfunctie, de ziekte, de afwijking, de klacht, de symptomen?

Dit kost bakken met tijd, geld, je gaat nu aannames doen over wat er binnenin een persoon zich afspeelt, je gaat nu iemand indelen in een groep met andere mensen die deze disfunctie hebben, je gaat een prognose stellen gebaseerd op aannames. En dan gan je middelen inzetten waarvan de werking op korte termijn getoetst is. Daarna check je de klachten en als die afgenomen zijn, zeg je nou hup: en nu zelf zo doorgaan. Maar je mag vooral niet meer doen wat je hiervoor deed! Niet terugvallen op je verslaving, niet terugvallen op je eetstoornis, niet terugvallen op zelfbeschadiging, want dan kan je terugkomen in de behandeling.

Ondertussen heeft iemand nog steeds niets geleerd over wie hij is als uniek persoon, niet geleerd om zelf in balans te komen, zichzelf te vergeven, compassie op te brengen voor zichzelf, zichzelf te accepteren, samen te werken met gezondere mensen, wat zijn eigen geschiedenis/verhaal is en hoe je daarmee de wereld in treedt, niet zelf onderzocht of de waarheid die over zijn ziekte gezegd is wel klopt. Dus dat moet daarna nog plaatsvinden. Daar is "herstel" voor bedoeld, in de vorm van herstel- en zelfregiecentra. Maar waarom is "herstel" niet meteen al de basis?

Kom je weer op hetzelfde: we willen allemaal gewoon leren om met het leven om te gaan, en met onze eigen kwetsbaarheid daarin. Ieder mens is kwetsbaar, de één meer dan de ander.

Gedrags- of emotieregulatie met medicijnen kan een hulpmiddel zijn, maar het doel blijft imo hetzelfde: je wil gewoon kunnen leven en gelukkig zijn.

Het is daarbij niet relevant of er wel of niet sprake is van ziekte en welke ziekte dat dan zou zijn volgens ons zelfbedachte classificatieboek.

Classificatie is nuttig voor somatische ziekten en plant- en diersoorten, maar niet voor variaties in het menselijk functioneren - vind ik persoonlijk.
What's the name of the game?
pi_188797179
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:42 schreef -marz- het volgende:
Weet je het zeker? Waarvan dan precies?

Ik denk van de disbalans in mijn psyche? Dat het natuurlijk evenwicht weer hersteld wordt. Ook genezing van oude wonden (die die disbalans veroorzaken). De spanning erafhalen. Zodat ik weer kan functioneren als vanouds en dat dingen vanzelfsprekend zijn, zeg maar. Want dat is het nu niet. Al zou het maar zijn dat ik weer geluk voel. (let op: dat is dus niet hetzelfde als: dat ik me gelukkig voel.)

Wat betreft de rest van je post: mwah, dat is dus niet hoe ik het ervaar. Maar eigenlijk geen zin/behoefte om daarop in te gaan.

Met die classificaties ben ik het dan weer wel eens.
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')