abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188392679
Een aantal jaar geleden werd bij mij een b12 tekort ontdekt en er werd toen gestart met injecties, 5 weken lang 2 per week? Daarna overgegaan op 1x in de 2 maanden en dat werd later 1x per 6 weken, maar al die tijd bleef ik wel klachten houden, ik had toen verder geen verstand van b12 tekort en dacht dat het erbij hoorde..

Sinds kort weet ik dat je zolang er klachten bestaan je niet mag minderen met injecties en je met te weinig injecties je eigenlijk je lijf pest. Nu blijkt mijn b12 dus ook weer te laag te zijn en ben ik weer gestart met 2x per week injecteren, sowieso 10 weken lang,en dan weer verder kijken.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met b12 tekorten, injecteren en beginverergering.
Welke klachten hadden jullie en hoe snel duurde het voor je je beter ging voelen.
S. 2014
J. 2016
pi_188392824
Heb pernicieuze anemie (auto-immuun).

Ik spuit mezelf bij als ik denk dat het nodig is.
Ik word wat misselijk/maagpijn als het niveau te laag wordt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2019 16:53:07 ]
pi_188397959
Ik krijg 1 keer in de 6 weken B12. Ben nog steeds moe.
Ik kwam oorspronkelijk bij de huisarts met vermoeidheidsklachten en toen oa ook B12 geprikt en dat zat aan de ondergrens. Was voor de huisarts reden genoeg om injecties te gaan proberen.

Ik vind het lastig want ik kan de vermoeidheid ook wel op andere manieren verklaren... dus ik weet niet zo goed wat de kip of het ei is.
En al een tijdje geen waarde meer geprikt, dus eigenlijk geen idee of 1 keer per 6 weken genoeg is.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_188402184
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:47 schreef Nijna het volgende:
Ik krijg 1 keer in de 6 weken B12. Ben nog steeds moe.
Ik kwam oorspronkelijk bij de huisarts met vermoeidheidsklachten en toen oa ook B12 geprikt en dat zat aan de ondergrens. Was voor de huisarts reden genoeg om injecties te gaan proberen.

Ik vind het lastig want ik kan de vermoeidheid ook wel op andere manieren verklaren... dus ik weet niet zo goed wat de kip of het ei is.
En al een tijdje geen waarde meer geprikt, dus eigenlijk geen idee of 1 keer per 6 weken genoeg is.
Waarde prikken heeft ook geen zin meer als je injecties krijgt, dan is hij hoog.
Je injecteert op basis van de klachten, 1x per 6 weken is onderhoud maar voor sommige mensen nog te weinig.

Ik kreeg ze dus ook 1x per 6 weken maar dat blijkt bij mij dus te weinig te zijn geweest waardoor ik nu weer terug naar start moet.
S. 2014
J. 2016
pi_188402188
Welke klachten heb je dan eigenlijk?
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_188402202
Klachten van B12 tekort kunnen vaak ook door andere problemen veroorzaakt worden.
Als het niet verbetert met de injecties, waarom denk je dat de oorzaak van je klachten toch in het b12 tekort ligt?
pi_188402243
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 07:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
Klachten van B12 tekort kunnen vaak ook door andere problemen veroorzaakt worden.
Als het niet verbetert met de injecties, waarom denk je dat de oorzaak van je klachten toch in het b12 tekort ligt?
Omdat veel andere oorzaken uitgesloten zijn en mijn b12 dus nog steeds te laag is... onderdosering verslechtert de situatie ipv verbeterd.

Daarbij heb ik een ontsteking in mijn darm waardoor er een opnameprobleem kan zijn,en een erfelijke factor.

Misschien is het niet de b12 maar dat merken we dan ook vanzelf, gelukkig is b12 niet toxisch

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 07:29 schreef dezomervoorbij het volgende:
Welke klachten heb je dan eigenlijk?
Tintelingen,
doof gevoel,
brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten,
zenuwpijn,
op “watten” lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen,verspreken.

geïrriteerdheid,
prikkelbaarheid, stemmingswisselingen,

Vermoeidheid,
slaperigheid,
zwakte
Misselijkheid,
verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten

Kortademigheid

hartkloppingen
Duizeligheid

Haaruitval
wazig zien
Darmklachten
Hoofdpijn

[ Bericht 5% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 12-08-2019 07:55:21 ]
S. 2014
J. 2016
pi_188453821
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 16:51 schreef J.Caesar het volgende:
Heb pernicieuze anemie (auto-immuun).

Ik spuit mezelf bij als ik denk dat het nodig is.
Ik word wat misselijk/maagpijn als het niveau te laag wordt.
Hier ook pernicieuze anemie. Toen ik mijn eerste B12 kreeg was het net of het licht weer aan ging!
Ik spuit ook bij als ik voel dat het nodig is. In mijn geval als ik dingen laat vallen, begin te lispelen, niet meer op woorden kom en mij leeg begin te voelen. Ik krijg nu al meer dan 20 jaar injecties. Maar ik zou er wel wat beter mee om mogen gaan. Ipv te wachten op symptomen, een vast schema aanhouden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_188454756
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 00:10 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Hier ook pernicieuze anemie. Toen ik mijn eerste B12 kreeg was het net of het licht weer aan ging!
Ik spuit ook bij als ik voel dat het nodig is. In mijn geval als ik dingen laat vallen, begin te lispelen, niet meer op woorden kom en mij leeg begin te voelen. Ik krijg nu al meer dan 20 jaar injecties. Maar ik zou er wel wat beter mee om mogen gaan. Ipv te wachten op symptomen, een vast schema aanhouden.
Idem, ik heb een agenda item maar die negeer ik altijd.

Ik werk in het ziekenhuis, dus als ik me dan toevallig 'slecht' voel pak ik een injectie...

Kijk overigens wel steeds meer tegen de injectie op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2019 06:28:28 ]
pi_188457625
Momenteel weer even erg last van beginverergering, veel duizelig, erg moe en de paniekaanvallen doen ook mee... ik weet dat het beter zal worden maar ik hoop dat dit snel gaat.
S. 2014
J. 2016
pi_188457795
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 07:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Omdat veel andere oorzaken uitgesloten zijn en mijn b12 dus nog steeds te laag is... onderdosering verslechtert de situatie ipv verbeterd.

Daarbij heb ik een ontsteking in mijn darm waardoor er een opnameprobleem kan zijn,en een erfelijke factor.

Misschien is het niet de b12 maar dat merken we dan ook vanzelf, gelukkig is b12 niet toxisch
[..]

Tintelingen,
doof gevoel,
brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten,
zenuwpijn,
op “watten” lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen,verspreken.

geïrriteerdheid,
prikkelbaarheid, stemmingswisselingen,

Vermoeidheid,
slaperigheid,
zwakte
Misselijkheid,
verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten

Kortademigheid

hartkloppingen
Duizeligheid

Haaruitval
wazig zien
Darmklachten
Hoofdpijn
Ook al naar dingen naast het b12 te kort gekeken?

En in de medische wetenschap komt men steeds meer op terug dat darmen ontzettend veel invloed hebben op ons functioneren. Zowel in ons brein als rest van je lichaam.
En een ontsteking kost ook een boel energie van je lichaam.

Zou een deel van je klachten niet van je darmprobleem komen?
pi_188458056
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 12:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Momenteel weer even erg last van beginverergering, veel duizelig, erg moe en de paniekaanvallen doen ook mee... ik weet dat het beter zal worden maar ik hoop dat dit snel gaat.
Dit ken ik echt niet.. Die beginverergering. Het was gewoon een mirakel wat er gebeurde, een paar dagen na de eerste injectie!
pi_188458140
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 06:28 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Idem, ik heb een agenda item maar die negeer ik altijd.

Ik werk in het ziekenhuis, dus als ik me dan toevallig 'slecht' voel pak ik een injectie...

Kijk overigens wel steeds meer tegen de injectie op.
Ik kijk er raar maar waar ook wel meer tegenop maar ben toch altijd blij als ik m gehad heb. Dan neem ik mij ook steeds voor om mij nu echt aan mijn schema te houden! Om dan 2 maanden later ofzo weer helemaal te crashen :D
Neem jij de hydrocobalamine? Hier in België helaas alleen cyanocobalamine.. Dat heeft nog eens een extra stap nodig om omgezet te worden..
Ik heb een paar jaren geleden met methyl- en adenosylcobalamine geëxperimenteerd en vooral die laatste was schitterend! Alleen zo moeilijk te krijgen...
pi_188460702
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 12:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ik kijk er raar maar waar ook wel meer tegenop maar ben toch altijd blij als ik m gehad heb. Dan neem ik mij ook steeds voor om mij nu echt aan mijn schema te houden! Om dan 2 maanden later ofzo weer helemaal te crashen :D
Neem jij de hydrocobalamine? Hier in België helaas alleen cyanocobalamine.. Dat heeft nog eens een extra stap nodig om omgezet te worden..
Ik heb een paar jaren geleden met methyl- en adenosylcobalamine geëxperimenteerd en vooral die laatste was schitterend! Alleen zo moeilijk te krijgen...
Ik neem de cyancobalamin 3000ug.
Ik krijg uitslag van hydro.
pi_188460754
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 12:24 schreef Roosgeluk het volgende:

[..]

Ook al naar dingen naast het b12 te kort gekeken?

En in de medische wetenschap komt men steeds meer op terug dat darmen ontzettend veel invloed hebben op ons functioneren. Zowel in ons brein als rest van je lichaam.
En een ontsteking kost ook een boel energie van je lichaam.

Zou een deel van je klachten niet van je darmprobleem komen?
Mijn darmproblemen zijn onderzocht, conclusie en afgezien van die kleine ontsteking die ws veroorzaakt wordt door teveel nsaid zijn mijn darmen in orde.

Ik loop bij een psycholoog voor de angst en paniek.

Ws hangt het allemaal met elkaar samen.
S. 2014
J. 2016
  donderdag 15 augustus 2019 @ 16:37:42 #16
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_188461016
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 12:55 schreef Lenny77 het volgende:
Neem jij de hydrocobalamine?
Heb ik wel.
Neem het wegens erfelijke aandoening.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_188462975
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 16:16 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Ik neem de cyancobalamin 3000ug.
Ik krijg uitslag van hydro.
Flinke uitslag had ik ook van de adenosyl en methyl. Van de cyano ook wel een beetje, maar valt echter wel mee tov die andere twee.
Amai 3000ug! Lekker :P!
Hier in België is dat maar 1000ug..
pi_188463135
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 18:39 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Flinke uitslag had ik ook van de adenosyl en methyl. Van de cyano ook wel een beetje, maar valt echter wel mee tov die andere twee.
Amai 3000ug! Lekker :P!
Hier in België is dat maar 1000ug..
Ja zijn beste shots. Heb het idee er ook langer op te teren.

Maar ik ben eigenlijk mijn eigen arts, maar ik test me nooit vóór de injectie.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2019 @ 01:16:57 #19
441859 crew  Lenny77
pi_188471860
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 18:46 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Ja zijn beste shots. Heb het idee er ook langer op te teren.

Maar ik ben eigenlijk mijn eigen arts, maar ik test me nooit vóór de injectie.
Het heeft ook niet zo heel veel zin om te testen. Hoewel ik dat wel eens heb gedaan tussendoor.
Zet jij hem in je been?
pi_188472591
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 01:16 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Het heeft ook niet zo heel veel zin om te testen. Hoewel ik dat wel eens heb gedaan tussendoor.
Zet jij hem in je been?
Wel als er lang genoeg tussen zit.
Been ja. Is het enige waar ik zelf kan zetten.

Sowieso blijft het een apart thema als ik het met collega artsen wel eens bespreek. Het lijkt soms nog in de alternatieve geneeskunde thuis te horen.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2019 06:31:11 ]
pi_188473508
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 06:29 schreef J.Caesar het volgende:

Sowieso blijft het een apart thema als ik het met collega artsen wel eens bespreek. Het lijkt soms nog in de alternatieve geneeskunde thuis te horen.
Zo doet mijn man (die is arts) er ook over, alsof het een of ander zweverig niet bewezen iets is. Nou is hij sowieso niet heel gauw overtuigd van iets, zal wel te maken hebben met de opleiding ofzo. Daar is uberhaupt weinig ruimte voor alternatieve geneeskunde of het feit dat dingen wel eens anders kunnen werken... best jammer eigenlijk.

Als hij geleerd heeft dat je pas bij waarde X klachten kan hebben en ze zijn iets hoger dan X, dan kan je dus geen klachten hebben zeg maar...
pi_188474268
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 09:14 schreef Nijna het volgende:

[..]

Zo doet mijn man (die is arts) er ook over, alsof het een of ander zweverig niet bewezen iets is. Nou is hij sowieso niet heel gauw overtuigd van iets, zal wel te maken hebben met de opleiding ofzo. Daar is uberhaupt weinig ruimte voor alternatieve geneeskunde of het feit dat dingen wel eens anders kunnen werken... best jammer eigenlijk.

Als hij geleerd heeft dat je pas bij waarde X klachten kan hebben en ze zijn iets hoger dan X, dan kan je dus geen klachten hebben zeg maar...
Heel eerlijk gezegd, heb ik ook nog altijd een soort van placebo idee erbij. Maar ik heb dezelfde beperking als je man.
pi_188481281
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 10:23 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Heel eerlijk gezegd, heb ik ook nog altijd een soort van placebo idee erbij. Maar ik heb dezelfde beperking als je man.
Misschien is het een placebo effect, maar als het werkt, dan maakt het toch niet altijd uit als je niet helemaal kan verklaren waarom het werkt. Uiteindelijk gaat het om het effect, alleen is dat niet altijd precies meetbaar en dat maakt het lastig om iets aan te tonen zeg maar...

Maar offtopic ;)
pi_188481713
Ik krijg elke twee maanden een spuitje. Tegen de tijd dat ik een nieuwe spuit moet krijgen merk ik ook dat deze nodig is: ik krijg dan last van concentratiestoornissen, geheugenproblemen en stemmingswisselingen.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:16:38 #25
441859 crew  Lenny77
pi_188484310
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 10:23 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Echt? Er is al veel onderzoek over gedaan en het is echt geen onzin of vaag iets. B12 is een heel belangrijke vitamine en dient voor heel veel functies in het lichaam. Twee voorbeelden zijn bv de aanmaak voor de ring van je hemoglobine en de myelisering van je zenuwbanen.
Het klopt wel dat er veel te weinig aandacht naar uit gaat en dat het wat onder de mat geschoven wordt.
Pernicieuze anemie bv wordt ook wel eens de vergeten ziekte genoemd. Maar dat liep vroeger wel fataal af.
En heel veel oudere mensen hebben ook een tekort.
Ik denk dat er best veel gemiste of foute diagnoses bestaan door het gebrek aan het meten van B12 (en het te snel denken dat je wel genoeg hebt, ook al zit je tegen het minimum aan).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')