abonnement Unibet Coolblue
pi_188247970
Hoi, ik ben begin dit jaar in Iran geweest (erg mooi! :Y ) en wil dit najaar graag naar de VS. Omdat ik in Iran geweest ben kom ik niet in aanmerking voor ESTA maar dien ik een officieel visum aan te vragen.
Hoe lastig/makkelijk gaat zo'n visumaanvraag? En heeft iemand ervaring met het interview op het consulaat?

[ Bericht 0% gewijzigd door kaiserhenk op 02-08-2019 09:19:28 ]
pi_188248322
Een collega van me kreeg vorig jaar geen US visum. Hij had Iran het jaar daarvoor bezocht en daarvoor wat wazige landen in de voormalige Sovjet Unie dat zal ook meegespeeld hebben. Geen interview, gewoon plat geweigerd.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_188248715
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 08:56 schreef kaiserhenk het volgende:
Hoe lastig/makkelijk gaat zo'n visumaanvraag?
Met de huidige opgelopen spanningen tussen Iran en de USA én het feit dat Nederland (nog) geen fregat heeft gestuurd is de kans imho groot dat je aanvraag wordt afgekeurd.

Persoonlijk zou ik een andere vakantiebestemming uitzoeken voor het najaar en op een later moment pas gaan.
So we just called him Fred too
pi_188248819
Reden van bezoek is als aanhang bij een internationaal congres (en aansluitend een of twee weken rondreizen).
Ik heb de afgelopen jaren veel gereisd, naar wat 'vage' landen maar ook naar veel 'normale' landen.

Ik wil het er eigenlijk wel op wagen, met de kans dat het visum afgewezen wordt (en ik $160 lichter ben -O-).
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:49:40 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_188249077
Heb er een hard hoofd in, Nederland staat er momenteel niet zo goed voor bij de VS.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_188249111
Ik heb ervaring met een interview op het consulaat, omdat ik in 2014 een half jaar door de VS wilde reizen ipv de met ESTA toegestane 90 dagen. Ze vroegen werkelijk over van alles en nog wat: prive situatie, werk, huis, wat ik van plan was, wat ik vorige jaren had gedaan etc.

De persoon die mij (en mijn vriendin) interviewde probeerde duidelijk te achterhalen of we niet aan het liegen waren door verschillende vragen anders of opnieuw te stellen. Gelukkig hadden wij een goed verhaal en kregen het visum :)

Helaas in combinatie met zogenaamde schurkenstaten kan ik je niet helpen... ik weet niet of je bij voorbaat kansloos bent, maar ik denk dat je wel vragen erover kan verwachten.
Voor wat foto's, kijk hier
pi_188249142
Lekker wegblijven uit dat derdewereldland, je mist er niks aan.

(ik probeer alleen de onvermijdelijke visumafwijzing wat minder erg te maken he)
pi_188249402
Nieuw paspoort aanvragen en dan op je nieuwe paspoort (zonder stempels van Iran) een ESTA aanvragen?
Maar als ze er dan toch achter komen dat je in Iran bent geweest (foto's op je telefoon ofzo) heb je alsnog een probleem...


Dit is wel echt een slecht idee inderdaad...

[ Bericht 14% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 02-08-2019 12:56:52 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:11:27 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188249425
Vorig jaar een US visum aangevraagd en gekregen. Aanvraag was niet vanwege in Iran te zijn geweest (21 jaar geleden :'), weten ze sowieso niet ) maar gewoon omdat ik langer dan 3 maanden nodig had, dus ESTA voldeed niet.

In mijn geval was het interview een makkie. Ze vroegen waarom het niet op een ESTA kon en of ik wel genoeg geld had en waar ik had gewerkt voordat ik stopte met werken. Dat was het wel zo'n beetje.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:14:46 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188249460
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 11:10 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Nieuw paspoort aanvragen en dan op je nieuwe paspoort (zonder stempels van Iran) een ESTA aanvragen?
Maar als ze er dan toch achter komen dat je in Iran bent geweest (foto's op je telefoon ofzo) heb je alsnog een probleem...
Nooit liegen. Als ze daarachter komen heb je kans dat je een ban voor het leven krijgt. Sowieso zie ik niet waarom ze een visum zouden weigeren als je een normaal verhaal hebt en eerlijk vragen beantwoordt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188249498
Ik ben ooit eens een halve dag vastgehouden omdat ik in Miami op de vraag ‘when was your last visit here?’ antwoordde dat ik nooit geweest was. Een half jaar daarvoor was ik New York geweest, maar ja, dat is voor mij bijna een ander werelddeel :') Dat ik het jaar daarvoor in Cuba was geweest was ook een ding, dat maakte het feest compleet.
Die lui van TSA zijn compleet de weg kwijt joh, de toelating voor mn studie vond ik makkelijker. :{w
-nee-
pi_188249628
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 11:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nooit liegen. Als ze daarachter komen heb je kans dat je een ban voor het leven krijgt. Sowieso zie ik niet waarom ze een visum zouden weigeren als je een normaal verhaal hebt en eerlijk vragen beantwoordt.
Hier hoop ik ook een beetje op. Ik kan verklaren waarom ik in Iran ben geweest (ik reis wel vaker naar wat gekkere vakantiebestemmingen maar ook veel naar 'normale' bestemmingen) en ben drie keer eerder in de VS geweest.
Ik ben wat dat betreft ook niet bang voor het interview, ik kan alles uitleggen (al is het even afwachten of zij dat ook vinden). Uitnodiging voor het congres helpt misschien ook wel.
pi_188251358
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 11:30 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Hier hoop ik ook een beetje op. Ik kan verklaren waarom ik in Iran ben geweest (ik reis wel vaker naar wat gekkere vakantiebestemmingen maar ook veel naar 'normale' bestemmingen) en ben drie keer eerder in de VS geweest.
Ik ben wat dat betreft ook niet bang voor het interview, ik kan alles uitleggen (al is het even afwachten of zij dat ook vinden). Uitnodiging voor het congres helpt misschien ook wel.
Toen ik voor het eerst naar Amerika ging (voor een vakantiereis met alleen overstap in Houston nota bene) was het net langer dan 6 jaar geleden dat ik naar Iran was geweest, dus de ESTA kreeg ik net zonder problemen. Maar op Schiphol werd ik er al in de incheck rij uitgepikt en kreeg ik best lastige vragen. Ik moest aantonen dat ik een baan had, en dat ik daadwerkelijk werkte bij het bedrijf dat ik noemde; of ik geen visitiekaartje had ofzo. En men betwijfelde of ik zelf voor mijn ticket had betaald. Interview duurde best lang en ik vond het erg onprettig.

Maar daarna ben ik nog een keer voor mijn werk naar een congres in Vegas gegaan en toen had ik weer geen enkel probleem, nul vragen en zo doorlopen overal.
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:00:44 #14
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_188256803
Of je wordt afgewezen voor de aanvraag zal men op een publiek forum niet kunnen vertellen.

Je bent niet bij voorbaat kansloos natuurlijk, maar men zal natuurlijk wel vragen stellen. Wat je vooral moet weten is dat het eigenlijk niet eens zo heel veel uitmaakt wat je antwoord op de vragen maar vooral hoe je deze beantwoord. Er bestaat inderdaad ook de mogelijkheid dat ze vragen herhalen op een net iets andere manier.

De mensen die de VS gebruikt zijn getrainde mensen. En als je wel eens zo'n interview op Schiphol hebt gehad door de 'HBO geschoolde' medewerkers, die laatste groep weet echt niet wat ze doen en pikken geen signalen op, terwijl de medewerkers die de interviews afnemen op de ambassade dit wel kunnen of in ieder geval zouden moeten kunnen.
Het gaat erom of ze kunnen vaststellen of je eventueel een bedreiging zou kunnen zijn voor de veiligheid van de VS. Daarnaast zal een uitnodiging voor een congres, dus een reden voor het bezoek ook zeker kunnen meehelpen.

Ik ga er persoonlijk overigens weer niet van uit dat ze je willen helpen. Men zoekt vooral aanknopingspunten om je te kunnen weigeren. Dus de belangrijkste tip, wees kort en bondig en ga vooral verhalen niet uitgebreid vertellen, want als ze een detail willen vraagt men daar wel naar.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:24:27 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188257182
Hier alvast wat tips voor hoe je je niet moet gedragen:

TRV / Teruggestuurd uit de Verenigde Staten; Ik heb advies nodig.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:51:33 #16
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_188267836
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 20:24 schreef SeLang het volgende:
Hier alvast wat tips voor hoe je je niet moet gedragen:

TRV / Teruggestuurd uit de Verenigde Staten; Ik heb advies nodig.
Jezus, dat topic. :')
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:40:53 #17
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188269470
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 20:24 schreef SeLang het volgende:
Hier alvast wat tips voor hoe je je niet moet gedragen:

TRV / Teruggestuurd uit de Verenigde Staten; Ik heb advies nodig.
Dat topic was echt genieten
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_188293197
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 08:56 schreef kaiserhenk het volgende:
Hoi, ik ben begin dit jaar in Iran geweest (erg mooi! :Y ) en wil dit najaar graag naar de VS. Omdat ik in Iran geweest ben kom ik niet in aanmerking voor ESTA maar dien ik een officieel visum aan te vragen.
Hoe lastig/makkelijk gaat zo'n visumaanvraag? En heeft iemand ervaring met het interview op het consulaat?
Ik heb begin dit jaar exact in dezelfde situatie gezeten en heb zonder problemen een visum verkregen (let; een visum, geen ESTA).

Hoe ik dit heb aangepakt:
1. dien GEEN Esta aanvraag in; dat wordt een afwijzing op basis van Iran, waardoor je voor altijd een vinkje achter je naam hebt (lees: 'bent u ooit afgewezen voor een visum?' - hier moet je vanaf dat moment ja gaan invullen wanneer je een afgewezen ESTA achter je naam hebt...)
2. Vraag regulier visum aan (B1/2 zeg ik even uit mijn hoofd) en vermeldt daarop gewoon dat je naar Iran bent geweest
3. Maak afspraak op ambassade voor interview etc.
4. Interview zelf was meer een gezellig praatje - toegelicht waarom ik daar ben geweest (voor plezier, met paar vrienden), waar ik ben geweest etc. (ik heb nog een stapel andere vage landen in mijn paspoort staan). Al met al duurt zo'n afspraak wel lang (safety regulations, wachten tussen ophalen formulieren, afgeven, praatje etc.) dus zorg dat je (erg) vroeg op de dag bent.

Had vervolgens binnen 4 werkdagen mijn paspoort incl. visum terug en ben er intussen tweemaal de VS mee binnengekomen.
pi_188297010
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 07:57 schreef moonhammer het volgende:

[..]

Ik heb begin dit jaar exact in dezelfde situatie gezeten en heb zonder problemen een visum verkregen (let; een visum, geen ESTA).

Hoe ik dit heb aangepakt:
1. dien GEEN Esta aanvraag in; dat wordt een afwijzing op basis van Iran, waardoor je voor altijd een vinkje achter je naam hebt (lees: 'bent u ooit afgewezen voor een visum?' - hier moet je vanaf dat moment ja gaan invullen wanneer je een afgewezen ESTA achter je naam hebt...)
2. Vraag regulier visum aan (B1/2 zeg ik even uit mijn hoofd) en vermeldt daarop gewoon dat je naar Iran bent geweest
3. Maak afspraak op ambassade voor interview etc.
4. Interview zelf was meer een gezellig praatje - toegelicht waarom ik daar ben geweest (voor plezier, met paar vrienden), waar ik ben geweest etc. (ik heb nog een stapel andere vage landen in mijn paspoort staan). Al met al duurt zo'n afspraak wel lang (safety regulations, wachten tussen ophalen formulieren, afgeven, praatje etc.) dus zorg dat je (erg) vroeg op de dag bent.

Had vervolgens binnen 4 werkdagen mijn paspoort incl. visum terug en ben er intussen tweemaal de VS mee binnengekomen.
Bedankt, ik heb inmiddels het DS-160 formulier ingevuld. Ik moest alle landen benoemen waar ik de afgelopen 5 jaar geweest ben, dat was nogal een lijstje :P
De eerste mogelijkheid voor een afspraak bij het consulaat voor een interview is 8 oktober. }:|
Ik moet nu nog even bedenken wat ik met m'n vliegticket ga doen. Ik kan of nu een vliegticket kopen wat ik later kan annuleren of wachten met boeken. Ik neig naar het laatste, aangezien ticketprijzen voor vluchten over een maand niet veel hoger zijn dan over 3 maanden. Wijzigbare vluchten zijn volgens mij wel een stuk duurder...

Heeft iemand ervaring met het boeken van wijzigbare/annuleerbare vluchten?
pi_188297060
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 07:57 schreef moonhammer het volgende:

[..]

Ik heb begin dit jaar exact in dezelfde situatie gezeten en heb zonder problemen een visum verkregen (let; een visum, geen ESTA).

Hoe ik dit heb aangepakt:
1. dien GEEN Esta aanvraag in; dat wordt een afwijzing op basis van Iran, waardoor je voor altijd een vinkje achter je naam hebt (lees: 'bent u ooit afgewezen voor een visum?' - hier moet je vanaf dat moment ja gaan invullen wanneer je een afgewezen ESTA achter je naam hebt...)
Je spreekt jezelf nu tegen... Eerst zeg je dat een ESTA geen visum is (dat klopt volgens mij inderdaad) en daarna zeg je dat als je ESTA geweigerd is je dat moet beschouwen alsof je ooit afgewezen bent voor een visum?

(Neemt niet weg dat het me inderdaad terecht lijkt om niet te proberen een ESTA aan te vragen als je in Iran bent geweest...)
  maandag 5 augustus 2019 @ 16:19:21 #21
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_188299710
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 13:36 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf nu tegen... Eerst zeg je dat een ESTA geen visum is (dat klopt volgens mij inderdaad) en daarna zeg je dat als je ESTA geweigerd is je dat moet beschouwen alsof je ooit afgewezen bent voor een visum?

(Neemt niet weg dat het me inderdaad terecht lijkt om niet te proberen een ESTA aan te vragen als je in Iran bent geweest...)
Een ESTA is geen visum, maar een reistoestemming. Het is niets anders dan toestemming van de Amerikaanse overheid om het vliegtuig in te mogen gaan. Aangekomen in de VS kun je nog steeds geweigerd worden op het Visa Waiver Program en op de eerste beste vlucht teruggestuurd worden.

Een weigering van een ESTA betekent echter ook dat je voortaan altijd een visum voor de VS nodig zult hebben. En dan is een kruisje achter je naam met een weigering van een ESTA eerder negatief dan positief. Dus als je toch al weet dat je niet op een ESTA kan reizen, dan kun je die stap beter overslaan. Bespaar je ook nog eens $4 :D
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_188299837
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 11:19 schreef Marsenal het volgende:
Ik ben ooit eens een halve dag vastgehouden omdat ik in Miami op de vraag ‘when was your last visit here?’ antwoordde dat ik nooit geweest was. Een half jaar daarvoor was ik New York geweest, maar ja, dat is voor mij bijna een ander werelddeel :') Dat ik het jaar daarvoor in Cuba was geweest was ook een ding, dat maakte het feest compleet.
Die lui van TSA zijn compleet de weg kwijt joh, de toelating voor mn studie vond ik makkelijker. :{w
Miami :D Ik ken mensen die naar een land in Zuid-Amerika waren op vakantie en op de terugweg een overstap in Miami hadden. Overstap, dan kom je officieel niet eens in de VS. Maar jaar er voor in Iran op vakantie geweest. Mochten geen overstap maken. Moesten voor heel veel geld de vlucht wijzigen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:41:13 #23
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_188301721
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 16:26 schreef Isabeau het volgende:
Overstap, dan kom je officieel niet eens in de VS.
Het probleem in de VS is dat de overstap betekent dat je ook dan door de immigratiecontrole moet, je koffer van de band moet halen, ook als je doorvliegt voor zowel een bestemming binnen als buiten de VS en je op dat moment dus effectief de VS binnen kan wandelen.
Het systeem zoals op Schiphol waar bagage wordt doorgelabeld en je achter de paspoortcontrole in de Non Schengen zone kan blijven bestaat daar niet.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_188301856
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:41 schreef ozzietukker het volgende:

Het probleem in de VS is dat de overstap betekent dat je ook dan door de immigratiecontrole moet, je koffer van de band moet halen, ook als je doorvliegt voor zowel een bestemming binnen als buiten de VS en je op dat moment dus effectief de VS binnen kan wandelen.
Het systeem zoals op Schiphol waar bagage wordt doorgelabeld en je achter de paspoortcontrole in de Non Schengen zone kan blijven bestaat daar niet.
Nou, dat zal dan meegespeeld hebben, maar ze werden mooi geweigerd na vakantie in Iran. Heel erg blanke Hollanders, zeg maar.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 5 augustus 2019 @ 18:53:58 #25
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_188301927
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:48 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nou, dat zal dan meegespeeld hebben, maar ze werden mooi geweigerd na vakantie in Iran. Heel erg blanke Hollanders, zeg maar.
Je mag zelfs officieel het luchtruim niet in van de VS. Althans als dat deel uit maakt van de geplande route van het vliegtuig. (Omdat je dan bij calamiteiten dus in de VS zou kunnen landen).

Of het dom is laat ik in het midden, als ik naar Zuid Amerika ga zou ik niet direct stil staan dat een overstap niet zou mogen als je denkt dat je het land niet in gaat.
Goede voorbereiding is het halve werk, en voor mij is het werkgerelateerd belangrijk dat ik op de hoogte ben van visa, werkvisa etc maar als je op vakantie gaat sta je daar niet altijd bij stil als het land in kwestie eigenlijk geen reisbestemming is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_188301950
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 18:53 schreef ozzietukker het volgende:
Je mag zelfs officieel het luchtruim niet in van de VS. Althans als dat deel uit maakt van de geplande route van het vliegtuig. (Omdat je dan bij calamiteiten dus in de VS zou kunnen landen).

Of het dom is laat ik in het midden, als ik naar Zuid Amerika ga zou ik niet direct stil staan dat een overstap niet zou mogen als je denkt dat je het land niet in gaat.
Goede voorbereiding is het halve werk, en voor mij is het werkgerelateerd belangrijk dat ik op de hoogte ben van visa, werkvisa etc maar als je op vakantie gaat sta je daar niet altijd bij stil als het land in kwestie eigenlijk geen reisbestemming is.
Nadat ik dit hoorde heb ik er op gegoogled en het is dus meerdere mensen overkomen, dus op zich hadden ze het kunnen weten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 5 augustus 2019 @ 19:24:42 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188302404
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 16:26 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Miami :D Ik ken mensen die naar een land in Zuid-Amerika waren op vakantie en op de terugweg een overstap in Miami hadden. Overstap, dan kom je officieel niet eens in de VS. Maar jaar er voor in Iran op vakantie geweest. Mochten geen overstap maken. Moesten voor heel veel geld de vlucht wijzigen.
Wel stom van ze want dit is toch algemeen bekend? Als je via de USA vliegt moet je minimaal een ESTA hebben en die krijg je niet als je in Iran bent geweest. En je vingerafdrukken worden afgenomen etc. En je moet je koffer van de band halen en weer inleveren. Als je pech hebt kan dat gedoe gewoon 2 uur duren. Ik heb zo een keer bijna een verbinding gemist.

Btw: China doet dat nu kennelijk ook. Bij een tussenlanding in Shenzhen op weg naar Thailand moest ik ook allerlei rare formulieren invullen, vingerafdrukken afgeven, etc.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188309673
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 13:36 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf nu tegen... Eerst zeg je dat een ESTA geen visum is (dat klopt volgens mij inderdaad) en daarna zeg je dat als je ESTA geweigerd is je dat moet beschouwen alsof je ooit afgewezen bent voor een visum?

(Neemt niet weg dat het me inderdaad terecht lijkt om niet te proberen een ESTA aan te vragen als je in Iran bent geweest...)
Standaardvraag voor VS visum is of je ooit een visum of andersoortige inreistoestemming (of hoe je het ook wilt noemen) is geweigerd, waar bij mijn weten voor de VS ook de ESTA onder valt. Dus wanneer je deze aanvraagt en niet krijgt (Iran) heb je vanaf dat moment continue gedoe voor alles wat je aanvraagt voor de VS.

Overigens ook een standaardvraag voor vrijwel alle andere visa in de wereld, al zal dat onderling vrij matig of zelfs niet gedeeld worden met elkaar en zou het geen probleem moeten zijn.
pi_188309680
dubbel
pi_188309690
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 19:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wel stom van ze want dit is toch algemeen bekend? Als je via de USA vliegt moet je minimaal een ESTA hebben en die krijg je niet als je in Iran bent geweest. En je vingerafdrukken worden afgenomen etc. En je moet je koffer van de band halen en weer inleveren. Als je pech hebt kan dat gedoe gewoon 2 uur duren. Ik heb zo een keer bijna een verbinding gemist.

Btw: China doet dat nu kennelijk ook. Bij een tussenlanding in Shenzhen op weg naar Thailand moest ik ook allerlei rare formulieren invullen, vingerafdrukken afgeven, etc.
China heeft een 72 uurs visum tegenwoordig, maar wist niet dat dit ook voor een overstap wordt toegepast... Wat een gedoe
  woensdag 7 augustus 2019 @ 17:53:19 #31
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_188334139
Ik heb ook in deze situatie gezeten. Naast dat het allemaal tijd kost, was het verkrijgen van een visum geen enkel probleem. Ik kreeg de vraag waarom ik in Iran was geweest en wat ik in de VS ging doen. Direct goedgekeurd, paspoort met visum kwam een paar dagen later. Het ambassadepersoneel was vriendelijk professioneel, allemaal erg correct.
pi_188337637
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 19:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wel stom van ze want dit is toch algemeen bekend? Als je via de USA vliegt moet je minimaal een ESTA hebben en die krijg je niet als je in Iran bent geweest. En je vingerafdrukken worden afgenomen etc. En je moet je koffer van de band halen en weer inleveren.
Zelf bagage van de band halen en weer inleveren bij een overstap hoeft toch alleen als je eindbestemming in de USA ligt? Zo was het een aantal jaar terug in elk geval wel. Bagage ging gewoon door als je verder vloog naar buiten de USA
pi_188337764
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 22:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Zelf bagage van de band halen en weer inleveren bij een overstap hoeft toch alleen als je eindbestemming in de USA ligt? Zo was het een aantal jaar terug in elk geval wel. Bagage ging gewoon door als je verder vloog naar buiten de USA
Nee, moet ook als je eindbestemming buiten de VS is.
pi_188342870
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 17:53 schreef Heremeteit het volgende:
Ik heb ook in deze situatie gezeten. Naast dat het allemaal tijd kost, was het verkrijgen van een visum geen enkel probleem. Ik kreeg de vraag waarom ik in Iran was geweest en wat ik in de VS ging doen. Direct goedgekeurd, paspoort met visum kwam een paar dagen later. Het ambassadepersoneel was vriendelijk professioneel, allemaal erg correct.
Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat O-)
Wanneer ben je er geweest?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 19:08:10 #35
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_188349687
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 10:13 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat O-)
Wanneer ben je er geweest?
In Iran? Verschillende keren, mijn vrouw komt er vandaan.
pi_188418173
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 11:10 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Nieuw paspoort aanvragen en dan op je nieuwe paspoort (zonder stempels van Iran) een ESTA aanvragen?
Maar als ze er dan toch achter komen dat je in Iran bent geweest (foto's op je telefoon ofzo) heb je alsnog een probleem...


Dit is wel echt een slecht idee inderdaad...
Heeft een collega van mij ook gedaan die in iran geweest is, werkte prima.
pi_188455105
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 19:08 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

In Iran? Verschillende keren, mijn vrouw komt er vandaan.
Bedoelde meer wanneer je het visum voor de VS aangevraagd hebt O-)
pi_188469623
Ik zit met hetzelfde probleem.Wilde eigenlijk in oktober naar de VS maar denk dat ik het nu toch maar ga laten aangezien het vrij irritant (en prijzig!) is om een visum te moeten aanvragen. Ik ga dan liever naar een leuker land ;-) zoals Iran bijvoorbeeld. ;-)

Overigens natuurlijk belachelijk deze regel. Ze hebben dan wel ruzie met Iran maar als je Iran bezoekt dan is dat natuurlijk heel wat anders dan wanneer je Syrië of Irak bezoekt/bezocht hebt. In Iran is geen oorlog aan de gang en er is geen ISIS.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:55:20 #39
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_188472839
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 08:11 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Bedoelde meer wanneer je het visum voor de VS aangevraagd hebt O-)
Vorig jaar
pi_188500435
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 07:57 schreef moonhammer het volgende:
4. Interview zelf was meer een gezellig praatje - toegelicht waarom ik daar ben geweest (voor plezier, met paar vrienden), waar ik ben geweest etc. (ik heb nog een stapel andere vage landen in mijn paspoort staan). Al met al duurt zo'n afspraak wel lang (safety regulations, wachten tussen ophalen formulieren, afgeven, praatje etc.) dus zorg dat je (erg) vroeg op de dag bent.

Had vervolgens binnen 4 werkdagen mijn paspoort incl. visum terug en ben er intussen tweemaal de VS mee binnengekomen.
Ik ben ook op het consulaat Museumplein geweest voor een ander soort visum (student), maar wilde de bovenstaande quote nog even onderstrepen. In online fora lees je vaak allerlei absolute waarheden over het Amerikaanse visa beleid, maar het hangt allemaal van het gesprek op het consulaat af. Dit is gewoon een vriendelijk en professioneel gesprek.

Let even op aan het einde van het gesprek. Als de officer zegt: the visa has been issued dan heb je het visum. Bevestig het desnoods nog even. Je hoeft dan niet 4 dagen in spanning te wachten op de postbezorging van je paspoort.

Ga voor je bij het consulaat aanbelt ergens naar de wc. Je staat heel lang tussen allerlei hekken te wachten. En neem een (papieren) boek mee om de tijd te doden.
pi_189278490
Dinsdagochtend is het zover, dan meld ik me op het consulaat! :)
pi_189329655
"Your visa has been approved" *O*

Het gesprek zelf ging heel vlot, één vraag waarom/hoe ik in Iran ben geweest, daarna kort over m'n werk en de reden waarom ik naar de VS wilde. In 5 minuten klaar!
pi_189332106
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 13:16 schreef kaiserhenk het volgende:
"Your visa has been approved" *O*

Het gesprek zelf ging heel vlot, één vraag waarom/hoe ik in Iran ben geweest, daarna kort over m'n werk en de reden waarom ik naar de VS wilde. In 5 minuten klaar!
Gefeliciteerd !
pi_189345045
Lekker!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 13:43:37 #45
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_189345781
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 13:16 schreef kaiserhenk het volgende:
"Your visa has been approved" *O*

Het gesprek zelf ging heel vlot, één vraag waarom/hoe ik in Iran ben geweest, daarna kort over m'n werk en de reden waarom ik naar de VS wilde. In 5 minuten klaar!
Heel fijn!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_189346235
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 13:16 schreef kaiserhenk het volgende:
"Your visa has been approved" *O*

Het gesprek zelf ging heel vlot, één vraag waarom/hoe ik in Iran ben geweest, daarna kort over m'n werk en de reden waarom ik naar de VS wilde. In 5 minuten klaar!
Nice!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')