Dat vind ik dan weer niet zo'n goed argument. Juist nu je er als ouders nog enige invloed op hebt vind ik het niet gek om aan te geven dat je liever wilt dat men je zorgvuldig uitgekozen naam niet afkort.quote:Op donderdag 15 augustus 2019 07:49 schreef Ceviche het volgende:
Dat je niet af mag korten van de ouders is echt zo onrealistisch, alsof z'n vriendjes later wel z'n hele naam uitspreken. Die noemen hem vast Argh of Archie. Ik geloof ook echt niet dat de ouders dat zelf volhouden.
Mijn broer heeft een naam met twee lettergrepen en dat kortte ik al afnu ik erover nadenk doe ik hetzelfde bij mijn man. En m'n zoon. Misschien ligt het aan mij
Oh dat vind ik dan eigenlijk wel weer heel tofquote:Op donderdag 15 augustus 2019 11:13 schreef oh-oh het volgende:
Titus vind ik een prima naam voor een hond. En zelfs dan zou ik Tietuh roepen. Neefje noemt zich nu Medes. Gebruikt die lange naam never nooit niet. Zn ouders ook niet meer geloof ik 😂
Anders klinkt het wel erg hautainquote:Op donderdag 15 augustus 2019 07:54 schreef Tink89 het volgende:
Rodin vind ik dan wel weer echt heel leuk, maar dan op z'n NL's uitgesproken.
Niet als achternaam Noord hoop ik?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 09:33 schreef Burdie het volgende:
[..]
Anders klinkt het wel erg hautain.
Ik zie in de krant een meisje Feije.
Is dat niet een jongensnaam?
quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 09:34 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Niet als achternaam Noord hoop ik?
Ik ken toevallig ook een vrouwelijke Feije, maar zie bij Meertens idd dat de naam vaker aan jongens wordt gegeven: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/populariteit/naam/Feijequote:Op vrijdag 16 augustus 2019 09:33 schreef Burdie het volgende:
[..]
Anders klinkt het wel erg hautain.
Ik zie in de krant een meisje Feije.
Is dat niet een jongensnaam?
Zoals bij Sebasquote:Op woensdag 14 augustus 2019 16:24 schreef pinquit het volgende:
[..]
Ohja Zwaantje, ik vroeg me laatst ineens af of ik S. z'n naam in m'n hoofd wel goed uitsprakligt de klemtoon op de eerste, of op de tweede a?
De namen kwamen telkens terug, in de zwangerschap al. Maar de namen opzich voelden toen telkens niet compleet. Achteraf logisch, want in hun eentje waren ze ook niet compleet.quote:
Haha, nee, ik hoorde van m'n Turkse zwager dat het klinkt als Sahwasj (ongeveer) op z'n Turks, bij ons klinkt het op z'n Nederlands, ongeveer als bij Sebas zeg maar.quote:Op woensdag 14 augustus 2019 16:54 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Of spreek je het uit op z’n Turks?
Dankjewel voor je uitlegquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:41 schreef elamanilo het volgende:
[..]
De namen kwamen telkens terug, in de zwangerschap al. Maar de namen opzich voelden toen telkens niet compleet. Achteraf logisch, want in hun eentje waren ze ook niet compleet.Toen ze geboren waren heb ik het ze gevraagd, nadat wij zelf weer terug kwamen bij deze namen, en kreeg een engelenlachje van ze.
Frappant: bij een andere naam gingen ze huilen..! Dus ik vond dat mooi genoeg.
![]()
Bij mn middelste was het nog duidelijker trouwens, eerst gaf z'n zus de naam aan ons toen ik met een week of 33 zwangerschap aan haar vroeg hoe de baby heette. En toen hij geboren was en de naam die we eerst hadden niet paste en wij dus opeens nog in zoektocht waren, zeiden mensen dingen als "dan noem je hem toch gewoon Jan" en "ahh wat een lief Jantje". Ik had de naam in m'n zwangerschap al gegoogeld en gelezen dat het een friese variant van de naam Jan was. Alles viel zo op z'n plek, ik denk echt dat hij de naam zo zelf uitkoos. Ik moet zelf soms nog wel eens aan zijn naam wennen.![]()
Bij onze eerste ging het ook zo inderdaad, bij haar wisten we al 2,5 jaar voor ze kwam wat haar naam zou zijn. In de zwangerschap (aan het eind) toen ook een jongensnaam gevonden, maar die bleek niet nodig. Dat werd de naam die bij de tweede niet bleek te passen trouwens.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 10:47 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dankjewel voor je uitleg![]()
Hier ging het iets anders, wij waren al jaren overtuigd dat we een meisje zouden vernoemen naar de moeder van vriend. Voor een jongen wisten we het eigenlijk echt niet... we hebben geen geslachtsbepaling laten doen, dus toen de bevalling begon (op de geboortedag van omi, bijna 4 weken te vroeg), was dat nog wel even een uitdaging. Maar is niet nodig geweest om een jongensnaam te kiezen.
@:krijgerrtje wij hebben zelfs gekozen voor de afkorting als roepnaam. Maar ook die kan afgekort worden... vind ik niet erg want zo werd omi ook vaak genoemd.
Wij vroegen dat ook aan O. Die bedacht Kwips. Daarna niet meer gevraagdquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 16:41 schreef elamanilo het volgende:
[..]
De namen kwamen telkens terug, in de zwangerschap al. Maar de namen opzich voelden toen telkens niet compleet. Achteraf logisch, want in hun eentje waren ze ook niet compleet.Toen ze geboren waren heb ik het ze gevraagd, nadat wij zelf weer terug kwamen bij deze namen, en kreeg een engelenlachje van ze.
Frappant: bij een andere naam gingen ze huilen..! Dus ik vond dat mooi genoeg.
![]()
Bij mn middelste was het nog duidelijker trouwens, eerst gaf z'n zus de naam aan ons toen ik met een week of 33 zwangerschap aan haar vroeg hoe de baby heette. En toen hij geboren was en de naam die we eerst hadden niet paste en wij dus opeens nog in zoektocht waren, zeiden mensen dingen als "dan noem je hem toch gewoon Jan" en "ahh wat een lief Jantje". Ik had de naam in m'n zwangerschap al gegoogeld en gelezen dat het een friese variant van de naam Jan was. Alles viel zo op z'n plek, ik denk echt dat hij de naam zo zelf uitkoos. Ik moet zelf soms nog wel eens aan zijn naam wennen.![]()
Mijn dochters hebben er beide 1 in de klas. Capelle en Krimpen ;-). Wel met ou overigens. Ze zijn er wel alleen beetje zoeken.quote:Op woensdag 14 augustus 2019 19:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind Jildau nog steeds prachtig. Maar ik ben bang dat mensen uit mijn omgeving de naam niet snappen ofzo. Natuurlijk moet je daar maling aan hebben, maar toch. Je hoort 'm hier nooit (Rotterdam e.o.)
Als de ou in Doutzen en Froukje, ook Friese namen.quote:Op zondag 18 augustus 2019 16:34 schreef Seven. het volgende:
Spreek je Jildou uit als Jildoe of Jildauw?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |