abonnement Unibet Coolblue
pi_188200991
Hallo Ik heb jaren geleden een olympus e 510 gekocht met een 18-180 f 1:3.5 zoomlens.
Ik ben van plan om een nieuwe camera te kopen, maar wat is handig? Er zijn op dit moment vol op systeemcamera's te koop. Die zien er handzaam uit. Maar... Zijn ze prettig om mee te fotograferen. (digitale zoeker) Wat voor zoomlens is te vergelijken met de lens die ik nu heb?
Of moet ik toch kiezen voor een spiegelreflex?
Voor beide cameratypes welke sensor?
Ik weet het niet meer( op papier ziet alles er fantastisch uit)
pi_188201269
Systeemcamera's (ILCE's) zijn handzaam maar maken ook uitstekende foto's. Beetje afhankelijk van het merk en model of je ze prettig in de hand vind houden natuurlijk. Maar de kwaliteit van de foto's doet eigenlijk niet (meer) onder voor DSLRs.

De meeste ILCEs (instap) hebben een APS-C sensor, beetje groter dan van je oude Olympus. Kan je wat zeggen over je niveau en op wat voor fotografie je je wil gaan richten? Dit helpt om e.e.a. uit te sluiten of juist aan te raden. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_188201357
Ik wil eigenlijk van alles fotograferen. Van vakantie tot familie natuur enz.
Ik heb vroeger veel gefotografeerd met echte films (olympus OM1 en IS3000) maar de laatste jaren een stuk minder.
Het grote nadeel/ergernis van de camera die ik nu heb is dat hij bij minder licht erg traag scherp stelt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 juli 2019 @ 15:21:13 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188204915
Even heel kort want telefoon :')

Ben je op de snelheid na nog wel blij met Olympus :?

Wat is je budget :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 30 juli 2019 @ 19:29:16 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188208729
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 10:59 schreef r2d22 het volgende:
Ik wil eigenlijk van alles fotograferen. Van vakantie tot familie natuur enz.
Ik heb vroeger veel gefotografeerd met echte films (olympus OM1 en IS3000) maar de laatste jaren een stuk minder.
Het grote nadeel/ergernis van de camera die ik nu heb is dat hij bij minder licht erg traag scherp stelt.
Spiegelreflex is sneller dan een EVIL/systeemcamera in dezelfde prijsklasse. Deels afhankelijk van de lens natuurlijk.

Ik zou gewoon voor de vertrouwde fijne prisma zoeker gaan. Dat kijkt veel fijner en bovendien gaat je accu een stuk langer mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 30 juli 2019 @ 19:30:59 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188208762
En ik vind een SLR een stuk prettiger in de hand liggen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188211317
Budget rond de 2000. Moet ik kijken naar full frame camera,s of niet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 juli 2019 @ 22:22:17 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188213372
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 19:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Spiegelreflex is sneller dan een EVIL/systeemcamera in dezelfde prijsklasse. Deels afhankelijk van de lens natuurlijk.

Ik zou gewoon voor de vertrouwde fijne prisma zoeker gaan. Dat kijkt veel fijner en bovendien gaat je accu een stuk langer mee.
De snelste camera die ik heb qua framerate is mijn A6000, een systeemcamera. Alleen de A77-II sloft hem in dat opzicht nog enigszins bij en strikt genomen is dat ook een systeemcamera maar dan met een spiegel voor hybride AF..
De accu van een SLR gaat inderdaad langer mee. Qua zicht op en in je zoeker is er inmiddels geen reflexzoeker meer die het kan opnemen tegen de huidige generatie EVF's met dan nog het voordeel ook dat je al je instellingen direct in je zoeker ziet uitgewerkt én dat je je zoekerbeeld voor een échte scherptetest nog even tien keer kunt vergroten.

Alleen voor bepaalde gebieden gebruik ik een spiegelreflex en dan voornamelijk vanwege iets meer massa en volume in je handen.
Al kan ik daar inmiddels ook beide kampen proberen, de A77-II met zijn 150-500mm is qua handligging en werkcomfort nagenoeg identiek aan de EOS80D met de 150-600. Qua totaalpakket is die laatste combi met een neuslengte voorsprong beter dan de Sony maar dat merk ik alleen als ik ze vrijwel direct achter elkaar gebruik. Qua resultaten zit er ongeveer hetzelfde in

Even verder op de vraag richting TS wat ie van Olympussen vindt. Een heel goed alternatief zou een Olympus OM-D zijn met daar bijvoorbeeld een tweetal zoomlenzen bij. Die combinatie heeft wél de snelheid die je met een E-520 en die 18-180mm weer niet hebt.
De E-520 is op zich een hele brave camera zolang je geen snelheid wilt. De huidige line-up van Olympus is qua focussen best wel state of the art. Omdat ze spiegelloos zijn heb je dus ook te maken met een electronische zoeker en die van bijv. de E5-MII is wat je noemt een soort van theater dat niet onderdoet voor de zoeker van een Sony A7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 30 juli 2019 @ 22:27:44 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188213496
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 21:12 schreef r2d22 het volgende:
Budget rond de 2000. Moet ik kijken naar full frame camera,s of niet.
Niets moet. Fullframe stelt ook weer hogere eisen aan je glas. Bij landschap/groothoek ben je met een FF in het voordeel, omdat je geen crop factor hebt. Doe je dat niet en ben je ook niet van plan extreem te vergroten kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld APS-C.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 14:44:17 #10
74056 crew  ToT
pi_188221812
¤2000,-? Voorlopig een leuke crop-body nemen in een niet al te hoge prijsklasse, met gewoon goed glas er bij.
Een Nikon 35mm 1.8 heb je al voor ¤175,- en dat is een waanzinnig fijn lensje.
Eventueel wat goede 2e handse lenzen er bij zoals een 80-200 (trage autofocus, maar zeer scherpe beeldkwaliteit! Erg goed voor portretfoto's!)
De body kan eventueel ook 2e hands zodat de kop er af is qua prijs en je wat leukers kunt krijgen dan wat je normaal voor dat geld gekregen zou hebben. Zo heb ik onlangs voor net geen ¤1000,- een goed werkende Nikon D810 gekocht. (Full frame).
Kun je het beste op eBay.nl doen en dan Europese Unie kiezen.
Wil je goedkoop nieuwe lenzen kopen, dan kan dat ook via deze weg; in Ierland en Engeland zitten verdomd goedkope verkopers die gewoon eerlijk leveren. (De website eGlobal is ook een goede daarvoor.)
pi_188221894
Vandaag in de lunchpauze naar een grote fotozaak in Rotterdam gegaan. Ik dacht even kijken, wat van die camera's vasthouden. Systeemcamera vergelijken met spiegelreflex.
Verwarring is alleen maar toegenomen. Ik heb vrij snel verteld dat ik de camera waarschijnlijk niet vandaag ging kopen omdat mijn vrouw ook een stem hierin heeft.
Daarna werd het een moeizaam proces. Ik vroeg me af hoe het zoekerbeeld van systeemcamera's nu is. Ik mocht even door een oude Canon kijken. Dat viel me erg tegen. Volgens de verkoper was het beeld van de nieuwe full frames van Sony veel beter, maar hij liet het niet zien.
Ook vond ik de camera lastig vasthouden. Ik heb vrij grote handen. Volgens de verkoper was de full frame camera van Sony wat groter zodat dit waarschijnlijk beter zou passen.
Waarom hij me niet de Sony Alpha A7 II systeemcamera + 24-240mm OSS( die in de aanbieding is) in mn handen heeft gedrukt snap ik niet.
Over SLR wilde hij niet echt praten. Dat was volgens hem niet de toekomst.
Straks maar even naar een grote Duitse zaak om te kijken of ik daar iets wijzer wordt.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 14:58:49 #12
74056 crew  ToT
pi_188222006
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 14:50 schreef r2d22 het volgende:
Vandaag in de lunchpauze naar een grote fotozaak in Rotterdam gegaan. Ik dacht even kijken, wat van die camera's vasthouden. Systeemcamera vergelijken met spiegelreflex.
Verwarring is alleen maar toegenomen. Ik heb vrij snel verteld dat ik de camera waarschijnlijk niet vandaag ging kopen omdat mijn vrouw ook een stem hierin heeft.
Daarna werd het een moeizaam proces. Ik vroeg me af hoe het zoekerbeeld van systeemcamera's nu is. Ik mocht even door een oude Canon kijken. Dat viel me erg tegen. Volgens de verkoper was het beeld van de nieuwe full frames van Sony veel beter, maar hij liet het niet zien.
Ook vond ik de camera lastig vasthouden. Ik heb vrij grote handen. Volgens de verkoper was de full frame camera van Sony wat groter zodat dit waarschijnlijk beter zou passen.
Waarom hij me niet de Sony Alpha A7 II systeemcamera + 24-240mm OSS( die in de aanbieding is) in mn handen heeft gedrukt snap ik niet.
Over SLR wilde hij niet echt praten. Dat was volgens hem niet de toekomst.
Straks maar even naar een grote Duitse zaak om te kijken of ik daar iets wijzer wordt.
Een zaak die je keuze beperkt omdat iets "niet de toekomst" zou zijn, zou ik niet serieus nemen.
Ja mirrorless schijnt idd wel de toekomst te zijn, maar je wil binnenkort een camera kopen en niet ergens in de toekomst een keertje.
Veel DSLR's zijn gewoon erg goed en veel mirrorless camera's kunnen daar nog vrij moeilijk aan tippen, ondanks dat de ontwikkeling op mirrorless-gebied wel in een ongelooflijke sneltreinvaart zit. (Er zijn echt al wel behoorlijk goede mirrorless camera's op de markt natuurlijk.)
Maar koop niet iets wat "de toekomst" is terwijl je voor het zelfde bedrag misschien een betere SLR kunt hebben.

Overigens zou ik echt geen superzoom als een 24-240 nemen als je al aardig wat ervaring met fotografie hebt; die dingen zijn verdomd handig, maar wil je loepzuivere en haarscherpe foto's dan is prime glas echt wel beter, of zooms met een beperkter bereik (17-50 bijvoorbeeld) en neem dan ook wat met een fatsoenlijk groot diafragma. Zeker als je in low light wil fotograferen.

Anyway, mocht je er aan twijfelen of je in de toekomst misschien alsnog een fullframe wil gaan kopen, hou daar dan wel rekening mee met de aanschaf van lenzen natuurlijk.
  Moderator woensdag 31 juli 2019 @ 15:26:59 #13
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188222386
Die verkoper wil alleen maar verkopen waar de meeste marge op zit zo te horen. Lekker links laten liggen. Met die Duitse zaak bedoel je de MediaMarkt. Die winkel staat me ook tegen eigenlijk. Heb verkopers daar soms zulke onzin horen verkopen :') Als je precies weet wat je wil kunnen ze soms best goed zijn qua prijs, maar verwachte geen goed advies ;)

Eerst laat ie je iets ouds zien, dan een nieuwe FF, om je die te verkopen.

Als je rond de ¤2000 uit kunt geven zou ik niet voor iets met zo'n mega-zoom gaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188222639
Ik ga zo ff kijken hoe de camera aanvoelt en misschien even door de zoeker gluren. Ben ik in ieder geval iets wijzer
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 15:52:22 #15
74056 crew  ToT
pi_188222720
Oh ja, nog een dingetje; wat betreft alvast rekening houden met aanschaf van lenzen voor het geval dat je in de toekomst toch FF zou willen gaan: ik heb begrepen dat met Canon geen FF-lenzen op een crop-body passen? Met Nikon kan dat in ieder geval wel. Je zult dan natuurlijk wel rekening met de crop-factor moeten houden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 juli 2019 @ 17:31:09 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188224054
quote:
2s.gif Op woensdag 31 juli 2019 15:52 schreef ToT het volgende:
Oh ja, nog een dingetje; wat betreft alvast rekening houden met aanschaf van lenzen voor het geval dat je in de toekomst toch FF zou willen gaan: ik heb begrepen dat met Canon geen FF-lenzen op een crop-body passen?
Dan doe ik toch iets verkeerd 8)7

FF op cropbody lukt altijd. Andersom gaat bij Canon lastig, bij de anderen met beperkingen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 31 juli 2019 @ 17:32:05 #17
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_188224069
Ik zou gaan voor een betaalbare full-frame camera. En wat ToT ook aangeeft; gewoon 2 leuke prime lenzen erbij halen. Zoom is ook handig hoor, maar bedenk je hoeveel gebruik je daar ook echt van gaat maken. Ik vind primes wel scherpere foto's produceren dan veel (vooral goedkopere) zoom lenzen. Zo heb ik zelf een Nikon D750 (uitstekende camera, full frame, en zelfs nieuw voor redelijke prijzen te vinden) en drie prime lenzen (24mm voor oa landschappen, 50mm voor de meeste foto's in het dagelijks leven - die zit er meestal standaard op, en de 85mm voor portretten, of voor wanneer ik net iets meer zoom nodig heb). Vooral de 50mm (maar ook de 35mm die ToT opnoemde) is erg betaalbaar. Met je budget kan je makkelijk een leuke Nikon fullframe halen met 1-2 prime lenzen. Of 1 prime lens en een goedkopere zoomlens als je die behoefte hebt. Van Canon of mirrorless camera's heb ik niet echt verstand, enkel DSLR gebruikt.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 17:55:17 #18
74056 crew  ToT
pi_188224348
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 17:31 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dan doe ik toch iets verkeerd 8)7

FF op cropbody lukt altijd. Andersom gaat bij Canon lastig, bij de anderen met beperkingen.
Oh? :D Een buurman van me heeft Canon en die zegt dat het onmogelijk past! :D
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 17:58:52 #19
74056 crew  ToT
pi_188224399
quote:
7s.gif Op woensdag 31 juli 2019 17:32 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zou gaan voor een betaalbare full-frame camera. En wat ToT ook aangeeft; gewoon 2 leuke prime lenzen erbij halen. Zoom is ook handig hoor, maar bedenk je hoeveel gebruik je daar ook echt van gaat maken. Ik vind primes wel scherpere foto's produceren dan veel (vooral goedkopere) zoom lenzen. Zo heb ik zelf een Nikon D750 (uitstekende camera, full frame, en zelfs nieuw voor redelijke prijzen te vinden) en drie prime lenzen (24mm voor oa landschappen, 50mm voor de meeste foto's in het dagelijks leven - die zit er meestal standaard op, en de 85mm voor portretten, of voor wanneer ik net iets meer zoom nodig heb). Vooral de 50mm (maar ook de 35mm die ToT opnoemde) is erg betaalbaar. Met je budget kan je makkelijk een leuke Nikon fullframe halen met 1-2 prime lenzen. Of 1 prime lens en een goedkopere zoomlens als je die behoefte hebt. Van Canon of mirrorless camera's heb ik niet echt verstand, enkel DSLR gebruikt.
Ja de 35mm zou ik dan weer op een crop gebruiken, maar als toevoeging voor de 24, 50 en 85 die je hier noemt (of een leuke 105mm voor macro's) is hij ook goed! :Y Maar op een FF zou ik sowieso wel een nifty fifty nemen, 1,8 of 1.4.
Zelf heb ik sinds kort een 50mm 1.4 Art en ik ben er uitzonderlijk tevreden over, zowel op m'n D500 als op de D810. _O_ Alleen ligt die wel wat boven het budget van TS in combinatie met een leuke camera en nog wat andere lenzen. :)
  woensdag 31 juli 2019 @ 20:27:45 #20
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_188226657
quote:
2s.gif Op woensdag 31 juli 2019 17:58 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja de 35mm zou ik dan weer op een crop gebruiken, maar als toevoeging voor de 24, 50 en 85 die je hier noemt (of een leuke 105mm voor macro's) is hij ook goed! :Y Maar op een FF zou ik sowieso wel een nifty fifty nemen, 1,8 of 1.4.
Zelf heb ik sinds kort een 50mm 1.4 Art en ik ben er uitzonderlijk tevreden over, zowel op m'n D500 als op de D810. _O_ Alleen ligt die wel wat boven het budget van TS in combinatie met een leuke camera en nog wat andere lenzen. :)
Nice O+ Heb het zelf bij 1.8 lenzen gehouden, die voldoen prima voor mijn eisen, helemaal gezien ik tot een vrij hoge ISO waarde ruisvrij kan schieten en ik bijna altijd een externe flitser mee heb voor binnen.

Helemaal eens verder ook :Y
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 21:59:42 #21
74056 crew  ToT
pi_188227820
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 20:27 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Nice O+ Heb het zelf bij 1.8 lenzen gehouden, die voldoen prima voor mijn eisen, helemaal gezien ik tot een vrij hoge ISO waarde ruisvrij kan schieten en ik bijna altijd een externe flitser mee heb voor binnen.

Helemaal eens verder ook :Y
Ja met 1.8 lenzen heb je ook nog wel wat verschil onderling; de ene keer is Nikon beter, de andere keer Tamron en weer een andere keer Sigma enz.
Maar met deze 3 merken (en Canon natuurlijk ook) kun je met prime lenzen sowieso haast niet fout gaan, hoewel de 50mm 1.4D van Nikon wel een wat zwakkere is.

@ externe flitsers; ik heb er 3 maar begin het tegenwoordig pas wat serieuzer te gebruiken, nu ik een wireless systeem heb voor 2 van die flitsers. (De 3e is nog een ouwe analoge die ik voor ¤1,- bij de kringloop heb gehaald. Flitstrigger er onder voor $4,50 of zo en hij doet het prima! De contactjes voor de batterijen waren alleen helemaal gecorrodeerd.)

[ Bericht 6% gewijzigd door ToT op 31-07-2019 22:16:01 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 31 juli 2019 @ 22:28:41 #22
74056 crew  ToT
pi_188228180
Overigens wat betreft welke camera je zou moeten nemen: mijn vrouw heeft een Nikon D200 en gebruikt mijn lenzen. Ze maakt echt super goede foto's met de beperkingen die die camera heeft wat betreft resolutie en iso-waardes.
De body is zoals gezegd het minst belangrijk, maar telkens als je er ff wat meer geld tegenaan gooit, heb je natuurlijk wel weer een nét iets betere wat betreft resolutie, dynamisch bereik, kleurdiepte, iso-waarde, autofocus enz.

Overigens zou ik toch geen D200 aanraden, kijk wel naar iets moderners. :)
Er zijn vergelijkinssites waarin je 2 of 3 modellen body's naast elkaar kunt zetten om de pro's en con's van ieder model tegenover elkaar te zien. Bijvoorbeeld: https://versus.com/nl/nikon-d200-vs-nikon-d300
pi_188228991
Ben even wezen kijken in de duitse zaak. De kast van de systeemcamera,s kon niet open. Morgen nieuwe kans. Wel even met de canon eos 6d mark2 rondgelopen. Mooie camera. Wel fors.
Morgen weer misschien meer
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 1 augustus 2019 @ 03:11:48 #24
74056 crew  ToT
pi_188230327
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 23:23 schreef r2d22 het volgende:
Ben even wezen kijken in de duitse zaak. De kast van de systeemcamera,s kon niet open. Morgen nieuwe kans. Wel even met de canon eos 6d mark2 rondgelopen. Mooie camera. Wel fors.
Morgen weer misschien meer
Wat! :')

:o Maar dat is wel meteen een flink dure camera waar je naar hebt zitten kijken zeg!
Hou met je budget trouwens ook wel rekening mee dat je ook nog een goede, snelle geheugenkaart moet kopen van fatsoenlijke grootte.
En als je iets in die prijsklasse zoekt doe jezelf in ieder geval een plezier en neem er geen cheap-ass kitlenzen bij.
Die zijn op zich best wel vrij aardig, maar je gaat ze razendsnel weer vervangen voor beter spul en zult er nooit meer naar omkijken.

[ Bericht 7% gewijzigd door ToT op 01-08-2019 03:20:14 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 augustus 2019 @ 20:24:03 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188241286
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 23:23 schreef r2d22 het volgende:
Ben even wezen kijken in de duitse zaak. De kast van de systeemcamera,s kon niet open. Morgen nieuwe kans. Wel even met de canon eos 6d mark2 rondgelopen. Mooie camera. Wel fors.
Morgen weer misschien meer
Bij de Duitse winkel in Amsterdam Zuidoost zijn nagenoeg alle camera's gewoon te proberen, dat wil zeggen als er een werkende accu in zit.

Begint er nu je er mee bezig bent al een soort voorkeur te ontstaan voor een specifiek merk en type :?
Degene waar je, zodra de kast opengaat het eerste op wilt duiken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')