abonnement Unibet Coolblue
pi_188611707


Sinds de installatie van m'n systemen (vorig jaar lente). Als het zo doorgaat, heb ik het de investering wel terugverdiend voordat de salderingsregel afgelopen is.

Dat van de zonneboiler blijft een schatting (berekend tegenover COP1). Te veel mitsen en maren.
pi_188611837
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 23:58 schreef athlonkmf het volgende:
[ link | afbeelding ]

Sinds de installatie van m'n systemen (vorig jaar lente). Als het zo doorgaat, heb ik het de investering wel terugverdiend voordat de salderingsregel afgelopen is.

Dat van de zonneboiler blijft een schatting (berekend tegenover COP1). Te veel mitsen en maren.
Rekent dat ding nu met ¤0,22 per kWh ongeacht of je saldeert of terug levert? :P
pi_188611887
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 00:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Rekent dat ding nu met ¤0,22 per kWh ongeacht of je saldeert of terug levert? :P
Yup. Verbruik is nou eenmaal helaas vele malen hoger dan opwek. Dus optimaal gebruik van saldering.

pi_188611902
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 00:09 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Yup. Verbruik is nou eenmaal helaas vele malen hoger dan opwek. Dus optimaal gebruik van saldering.

[ link | afbeelding ]
Oh ja, dan gaat het wel hard :+

Wietplantage? Datacenter?

edit: oh wacht, die 10MWh is niet per jaar maar het totaal van de opbrengst.
pi_188611923
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 00:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh ja, dan gaat het wel hard :+

Wietplantage? Datacenter?
16kW LW-warmtepomp + 350W constant verbruik (camera's, nas automatiseringssysteem). Gaat hard.
pi_188611936
Oké hij kwam niet heel hoog vandaag. Maar ik vind het wel een mooi boogje
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188611946
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 00:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Oké hij kwam niet heel hoog vandaag. Maar ik vind het wel een mooi boogje[ afbeelding ]
Afgelopen twee dagen weer mooi zon ja. Helaas beginnen dagen ook korter te worden...

En vandaag ook veel power weg richting airco.
pi_188611975
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 00:12 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

16kW LW-warmtepomp + 350W constant verbruik (camera's, nas automatiseringssysteem). Gaat hard.
14kW LW-warmtepomp + ongeveer een vergelijkbaar verbruik (nassen, 3x wifi acesspoints, switches, etc) :+
pi_188613704
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 22:58 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Is ook lekker.

Er staat wel een flinke investering tegenover, dat is de keerzijde.
Maar dat komt in dit tempo wel weel snel naar me toe.

En zeg eerlijk, hoe vaak denk je nog aan een uitgave van vorig jaar? Het rendement heb je er wel nog 25 jaar van...
Dat zeg ik altijd bij grote aankopen, sommige dingen heb je jaren plezier van (bijvoorbeeld een computer upgrade ofzo) en vaak ben je na een maand het geld alweer vergeten wat je hebt uitgegeven.

Ja eerst had je 5000 op de bank en nu 4000, maar dat boeit eigenlijk helemaal niks terwijl je er wel plezier van hebt. Toen vond je 5000 normaal, nu 4000, als je 6000 had heb je nu 5000.

Klinkt misschien een beetje raar, maar zo werkt het wel, tenzij het om je laatste centen gaat natuurlijk.
pi_188618724
Hier verder geknutseld met de arduino en ventilator (gezien het warme weer ook handig).. En het werkt gewoon. Opstelling: Arduino met temperatuursensor die boven de 45 graden een relais schakelt (voor 10 minuten). En op dat relais zit een gewone huis tuin en keukenventilator die op de grond staat, met een schuine plank ervoor, zodat de lucht achter de omvormer langs de koelribben door blaast.

Dan krijg je dus deze grafiek van metingen in de omvormer :D


En er is vanuit china een paar pc-fans en een mini-thermoregulator onderweg, want mijn zoon wil zijn arduino ook nog weleens terug.. maar knutselen is leuk :+
pi_188619000
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:10 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier verder geknutseld met de arduino en ventilator (gezien het warme weer ook handig).. En het werkt gewoon. Opstelling: Arduino met temperatuursensor die boven de 45 graden een relais schakelt (voor 10 minuten). En op dat relais zit een gewone huis tuin en keukenventilator die op de grond staat, met een schuine plank ervoor, zodat de lucht achter de omvormer langs de koelribben door blaast.

Dan krijg je dus deze grafiek van metingen in de omvormer :D
[ afbeelding ]

En er is vanuit china een paar pc-fans en een mini-thermoregulator onderweg, want mijn zoon wil zijn arduino ook nog weleens terug.. maar knutselen is leuk :+
Ja, leuk om er mee bezig te zijn, als zijn zaagtanden juist weer niet wat je wil ;) :P

Misschien wel beter om de fan continu te laten draaien ipv 10 minuten, door opwarmen en afkoelen krijg je altijd een klein beetje mechanische belasting (krimp / uitzetten) en zou slijtage van componenten (en solderingen) juist sneller kunnen gaan dan wanneer je niet actief koelt. Oude TV's kon ik vroegàh vaak repareren door componenten die warm werden (halfgeleiders, grote weerstanden) even opnieuw door te solderen. Door opwarmen / afkoelen (door aan en uitzetten) waren de solderingen gewoon losgekomen van de print.

De W1209 heeft een ingebouwde hysteresis dus dan kan je goed instellen dat hij pas uitgaat als de temperatuur x graden lager is dan voordat hij aansprong. In de praktijk is dat pas als de zon weer onder is (of als het héél erg bewolkt wordt).

Dat geeft dan zo'n grafiek, waarbij die 0 graden natuurlijk niet echt gehaald wordt, de omvormer gaat eind van de dag uit en geeft dan geen data meer dus is de waarde 0.

Voorheen ging hij iets over de 50 graden op een zonnige dag als vandaag, nu met de verbeterde koeling scheelt het nog weer enkele graden.

pi_188619115
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, leuk om er mee bezig te zijn, als zijn zaagtanden juist weer niet wat je wil ;) :P

Misschien wel beter om de fan continu te laten draaien ipv 10 minuten, door opwarmen en afkoelen krijg je altijd een klein beetje mechanische belasting (krimp / uitzetten) en zou slijtage van componenten (en solderingen) juist sneller kunnen gaan dan wanneer je niet actief koelt. Oude TV's kon ik vroegàh vaak repareren door componenten die warm werden (halfgeleiders, grote weerstanden) even opnieuw door te solderen. Door opwarmen / afkoelen (door aan en uitzetten) waren de solderingen gewoon losgekomen van de print.

De W1209 heeft een ingebouwde hysteresis dus dan kan je goed instellen dat hij pas uitgaat als de temperatuur x graden lager is dan voordat hij aansprong. In de praktijk is dat pas als de zon weer onder is (of als het héél erg bewolkt wordt).

Dat geeft dan zo'n grafiek, waarbij die 0 graden natuurlijk niet echt gehaald wordt, de omvormer gaat eind van de dag uit en geeft dan geen data meer dus is de waarde 0.

Voorheen ging hij iets over de 50 graden op een zonnige dag als vandaag, nu met de verbeterde koeling scheelt het nog weer enkele graden.

[ afbeelding ]
Dat thermoding wat ik besteld heb doet dat ook. Die schakelt pas uit/aan bij een bepaalde temp.. Maar het is al beter dan richting de 60 graden met warm weer :P
pi_188619120
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:30 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat thermoding wat ik besteld heb doet dat ook. Die schakelt pas uit/aan bij een bepaalde temp.. Maar het is al beter dan richting de 60 graden met warm weer :P
Ja, effectief is het zeker ^O^
pi_188619238
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, effectief is het zeker ^O^
Ik zie nu dat ik ook die w1209 heb besteld :P
pi_188619239
Mijn SE HD wave omvormer meet op dit 52 graden. Is dat nog ok of topt de omvormer dan al fors af?
pi_188619319
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:38 schreef Faraday01 het volgende:
Mijn SE HD wave omvormer meet op dit 52 graden. Is dat nog ok of topt de omvormer dan al fors af?
Nou, het blijkt dat ik bij het lezen van die informatiesheet van SolarEdge een "klein" leesfoutje gemaakt heb.

Er wordt niet gesproken over de temperatuur van de omvormer maar omgevingstemperatuur... en dan kan zo'n omvormer blijkbaar toch meer hebben voor hij gaat "deraten" dan ik dacht.

Aan de andere kant, lagere temperaturen zijn altijd beter voor de levensduur van elektronica / halfgeleiders. Dus het kan zeker geen kwaad voor de levensduur om koeling toe te passen.

quote:
NOTE

All temperatures in the document refer to ambient temperature.
bron: https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-temperature-derating-note.pdf
pi_188619404
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nou, het blijkt dat ik bij het lezen van die informatiesheet van SolarEdge een "klein" leesfoutje gemaakt heb.

Er wordt niet gesproken over de temperatuur van de omvormer maar omgevingstemperatuur... en dan kan zo'n omvormer blijkbaar toch meer hebben voor hij gaat "deraten" dan ik dacht.

Aan de andere kant, lagere temperaturen zijn altijd beter voor elektronica / halfgeleiders. Dus het kan zeker geen kwaad voor de levensduur om koeling toe te passen.
[..]

ik ben niet bedreven in het zelf solderen van componenten, zijn er ook eenvoudige kant en klaar oplossingen? Is niet erg als ik het op warme dagen handmatig aan en uit moet zetten.
Als ik het goed begrijp blaas je lucht langs de koelribben van de omvormer?
pi_188619422
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:38 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik zie nu dat ik ook die w1209 heb besteld :P
Eerder in het topic had ik de foto's ook al geplaatst, dus wss heb je ze al gezien :+

Boven: 12 volt in vanuit het kabelgootje
Links: 12 volt naar de fan (geschakeld door de W1209) + kabeltje NTC



Temperatuursensor (NTC) van de W1209 heb ik met aluminiumtape op de omvormer geplakt:



Fans worden gevoed vanuit de W1209:



De fans hebben nog een eigen toerentalregeling afhankelijk van "ambient temperature", anders draaien ze altijd op 3000rpm:

(H-Tronic 118028)

pi_188619986
Ook maar ff zo'n w1209 besteld. Nu nog ff een voeding en fans zoeken...
Laat die handjes wapperen!
pi_188631868
Opbrengst gaat weer prima vandaag :)

pi_188632190
Iedere keer als ik dat systeem van jou zie ben ik aan het bedenken hoe ik de buren zover krijg hun dak aan me af te staan :D

Voor vandaag ga ik ook wel oke:
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_188632268
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 16:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

ik ben niet bedreven in het zelf solderen van componenten, zijn er ook eenvoudige kant en klaar oplossingen? Is niet erg als ik het op warme dagen handmatig aan en uit moet zetten.
Als ik het goed begrijp blaas je lucht langs de koelribben van de omvormer?
In principe kan je een W1209 gebruiken zonder te solderen. Met lasklemmen en kroonsteentjes kom je ook een heel eind.

En in feite is die W1209 niet meer dan een schakelaar die inschakelt bij een vooraf ingestelde temperatuur (ofwel: thermostaat).

De lucht blaas je inderdaad langs de koelribben waardoor de warmteafgifte beter wordt.

Die H-Tronic 118028 waar ik de draadjes op gesoldeerd heb (en dat is best wel klein) is een extraatje, dat hoeft natuurlijk niet. Die heb ik toegevoegd omdat de 92mm Sunon fans anders de hele dag op 3000rpm zouden draaien en dan maken ze best veel lawaai. Nu halen ze die 3000rpm pas als het 40 graden is in de garage, vermoedelijk staat hij dan in de brand.

Er zijn overigens ook koelfans van Arctic die vanzelf aangaan als de sensor 35 graden wordt, daar hoef je alleen maar een 12 volt adapter op aan te sluiten.

Als de temperatuur stijgt gaan ze sneller draaien, zakt de temperatuur onder de 35 graden dan gaan ze weer uit:

https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f14-tc.html

Ik heb per omvormer nog 2 van deze fans achterop zitten, die gaan nu niet zo vaak meer aan vanwege de onlangs toegevoegde koeling.

Hieronder een voorbeeld van hoe die gemonteerd zijn. Ten tijde van de foto had ik de Arctic fans nog niet binnen dus heb ik eerst 2 andere fans als voorbeeld gebruikt voor het zagen en boren:


14cm fans zijn uiteraard wel lastiger om kwijt te kunnen qua formaat...

Maar er is altijd wel wat te bedenken, desnoods maak je een "tunnel" van wat plaatjes hout, dan kan je de fans aan de voorkant lucht laten zuigen en via de tunnel omhoog naar achter de omvormer.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2019 13:17:37 ]
pi_188632833
Solderen is overigens ook iets dat je vrij snel onder de knie hebt.
Een vaste hand heb ik absoluut niet maar daar zijn wel trucjes voor, soldeerhulpjes en je hand laten rusten op de tafel en je komt een heel eind.

Een glas bier helpt ook, voordeel is dat je dan ook veel eerder tevreden bent met het resultaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188632907
Merk wel dat hij iedere dag wel een mooi boogje komt. Maar dat de maximale piek veel lager ligt. Zou dat smog en warmte zijn?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188632921
Ik ga mijn vader eens vragen om zoiets te knutselen voor mij
@MaGNeT mag ik je dan een Pm sturen dat je hem een beetje kunt vertellen hoe en wat. Ik kan trouwens dan wel weer solderen van de rest snap ik dan weer niks.

Ik heb net even op de meter gekeken en wij hebben nu bijna 1000 kw in de min of plus hoe je het bekijkt. Dit staat er dus minder op de teller vanaf het moment van montage.
pi_188632944
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 13:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Merk wel dat hij iedere dag wel een mooi boogje komt. Maar dat de maximale piek veel lager ligt. Zou dat smog en warmte zijn?
Warmte sowieso, dat scheelt zo'n 20% en op hele warme dagen wel 25%.

De "STC" waarden die je bij zo'n paneel krijgt, zijn geloof ik bij 25 graden paneeltemperatuur maar met een beetje zon erop zijn ze zo >50 graden.

In de zomer moet je het echt van de lange dagen hebben, in de lente en herfst van de temperaturen ;)

Het maakt ook gelijk duidelijk waarom je best 6000Wp aan panelen op een 5000Watt omvormer kan koppelen, het grootste deel van het jaar (of dag) topt dat totaal niet af.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2019 14:03:43 ]
pi_188632966
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 13:56 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik ga mijn vader eens vragen om zoiets te knutselen voor mij
@:maGNet mag ik je dan een Pm sturen dat je hem een beetje kunt vertellen hoe en wat. Ik kan trouwens dan wel weer solderen van de rest snap ik dan weer niks.

Ik heb net even op de meter gekeken en wij hebben nu bijna 1000 kw in de min of plus hoe je het bekijkt. Dit staat er dus minder op de teller vanaf het moment van montage.
PM kan, in het topic is mss nog handiger omdat iedereen er dan wat aan heeft (en tips kan toevoegen).
pi_188633014
Heb nu in Domoticz een waarschuwing ingesteld.

Als m'n omvormer warmer wordt dan 52 graden dan krijg ik via Prowl (een message systeem met ondersteuning voor Domoticz) een berichtje op m'n telefoon _O_

Voordeel is dat ik dan direct weet dat m'n koeling niet meer werkt.

Heel ingewikkeld is het niet, met "Blocky" maak je snel dat soort "programma's".
Ook het in- en uitschakelen van m'n verlichting bij de voordeur bij zonsondergang / zonsopkomst is een fluitje van een cent.

pi_188633103
Ogenschijnlijk volop zon maar ik kom niet boven de 5500 watt vandaag. Gisteren ook al vrij laag maximum. Panelen en omvormer toch vrij warm...

Gauw koeling knutselen :9
Laat die handjes wapperen!
pi_188633117
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 14:14 schreef Gieliovd het volgende:
Ogenschijnlijk volop zon maar ik kom niet boven de 5500 watt vandaag. Gisteren ook al vrij laag maximum. Panelen en omvormer toch vrij warm...

Gauw koeling knutselen :9
Dat hoeft op zich niet aan de omvormer te liggen, panelen ligt meer voor de hand :P
Die kan je ook koelen maar dat is wel kostbaar :+
pi_188633156
Wat betreft het aansluiten van de W1209... het is echt simpel:




[ Bericht 29% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-08-2019 14:30:43 ]
pi_188634615
Ja precies, ff 12v voeding zoeken in mijn zooi verzameling een anders bestellen.

Ik zoek eigenlijk 100 of 110mm fans maar niet te vinden voor weinig. Ik hang er 4 onder dus 9 euro ps wil ik voorkomen.

Ons ben zuunig.
Laat die handjes wapperen!
pi_188634818
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 14:06 schreef MaGNeT het volgende:
Heb nu in Domoticz een waarschuwing ingesteld.

Als m'n omvormer warmer wordt dan 52 graden dan krijg ik via Prowl (een message systeem met ondersteuning voor Domoticz) een berichtje op m'n telefoon _O_

Voordeel is dat ik dan direct weet dat m'n koeling niet meer werkt.

Heel ingewikkeld is het niet, met "Blocky" maak je snel dat soort "programma's".
Ook het in- en uitschakelen van m'n verlichting bij de voordeur bij zonsondergang / zonsopkomst is een fluitje van een cent.

[ afbeelding ]

ik ben bezig domoticz op mn snology te zetten.
althans, het staat er op en heb mn api key aangemaakt van solaredge.
lijkt er alleen op dat domoticz het niet in kan laden.
blijft hangen op loading.
heb jij daar ervaring mee?
  maandag 26 augustus 2019 @ 18:01:53 #234
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188636158
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2019 16:25 schreef kovenant het volgende:

[..]

ik ben bezig domoticz op mn snology te zetten.
althans, het staat er op en heb mn api key aangemaakt van solaredge.
lijkt er alleen op dat domoticz het niet in kan laden.
blijft hangen op loading.
heb jij daar ervaring mee?
ik ben van domoticz/synology afgestapt. ik heb dat nooit stabiel gekregen. Ik gebruik nu domoticz/w10 icm domoticz/Rpi.
Tot nooit .......
pi_188636231
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 18:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik ben van domoticz/synology afgestapt. ik heb dat nooit stabiel gekregen. Ik gebruik nu domoticz/w10 icm domoticz/Rpi.
Ik heb t ook op synology draaien, maar wil t liever weer op rpi, minder stabiel idd en niet automatisch updates
pi_188637643
Wil eigenlijk voorkomen nog een device nodig te hebben maar goed heb een oude pi liggen dus als hij het morgen nog niet doet pak ik die wel
  maandag 26 augustus 2019 @ 21:44:21 #237
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_188640218
Vrijdag worden me 2 300wp full black met schans (extra paneeltjes) geleverd icm growatt 750s + WiFi stick totaal ¤850,- best deal toch?
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_188640860
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 21:44 schreef revpolen het volgende:
Vrijdag worden me 2 300wp full black met schans (extra paneeltjes) geleverd icm growatt 750s + WiFi stick totaal ¤850,- best deal toch?
Worden ze daarvoor geplaatst?
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 26 augustus 2019 @ 23:43:13 #239
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_188642624
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 22:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Worden ze daarvoor geplaatst?
Nee dat niet.. word me 1e x zelf... maar is plug en play pakketje :)
( en ja weet dat het iets te veel is wp/ ¤1,- verhouding.. maar wou zelf de growatt erbij hebben en de schans
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_188685892
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 18:09 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik heb t ook op synology draaien, maar wil t liever weer op rpi, minder stabiel idd en niet automatisch updates
draait inmiddels op een pi.

enige wat ik mis zijn de leuke grafiekjes die ik zou willen zien om verbruik en opwekking overelkaar te hebben heb deze optie nog niet gevonden in domoticz.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 12:51:12 #241
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188685919
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 12:48 schreef kovenant het volgende:

[..]

draait inmiddels op een pi.

enige wat ik mis zijn de leuke grafiekjes die ik zou willen zien om verbruik en opwekking overelkaar te hebben heb deze optie nog niet gevonden in domoticz.
Ik stuur alle data (P1 elke 10sec) vanuit domoticz naar een aparte MySQL database. Vandaar maak ik de grafiekjes. Mijn opwek hangt aan een aparte slimme meter. Die gaat dus ook elke 10sec naar MySQL.
Tot nooit .......
pi_188686116
gaat me nog net iets te ver.
ik ga kijken wat ik met domoticz kan doen.
zonodig kan ik hem wel naar synology weg laten schrijven en zo database opbouwen maar is weer iets wat erbij komt terwijl domoticz alle data al heeft.
mis alleen de optie om custom graphs te maken.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:29:07 #243
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188687332
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 13:08 schreef kovenant het volgende:
gaat me nog net iets te ver.
ik ga kijken wat ik met domoticz kan doen.
zonodig kan ik hem wel naar synology weg laten schrijven en zo database opbouwen maar is weer iets wat erbij komt terwijl domoticz alle data al heeft.
mis alleen de optie om custom graphs te maken.
ik kan me er iets bij voorstellen, het is ook erg veel.

alleen de meter van Stedin, zonnepanelen, binnenunitWP en buitenunitWP genereren bij mij al 800.000 records per maand.
Tot nooit .......
pi_188687679
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik kan me er iets bij voorstellen, het is ook erg veel.

alleen de meter van Stedin, zonnepanelen, binnenunitWP en buitenunitWP genereren bij mij al 800.000 records per maand.
oef.
dat is wel veel....

voor stabiliteit van pi en memory card niet heel handig vermoed ik zo..
  donderdag 29 augustus 2019 @ 14:57:29 #245
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188687817
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 14:48 schreef kovenant het volgende:

[..]

oef.
dat is wel veel....

voor stabiliteit van pi en memory card niet heel handig vermoed ik zo..
mysql staat op een nas.
pi stuurt het alleen door, pi gaat dat niet trekken inderdaad.
nas ontvangt ook data van warmtepomp, evohome systeem, verlichting, weer-info. bij elkaar 3 rpi's.

met php/pyton scripts voert de nas dan IFTTT achtige scripts uit.
php/pyton werkt over verschillende pi's beter dan LUA vind ik.

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 29-08-2019 15:07:52 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:09:08 #246
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188711597
@kovenant
ik kwam net deze p1 logger tegen.
ik zag al aardige grafiekjes en je kan de data ook nog als csv ophalen.

https://opencircuit.nl/Pr(...)ouwpakket-met-ESP-12
Tot nooit .......
pi_188716309
Vrijdag ook nog even "geklust".
Het had weinig met solar te maken...

Onlangs was er een korte stroomstoring en toen ik thuis kwam... stond m'n garagedeur open...
Niet echt wenselijk...

Dus heb er nu een klik-aan-klik-uit tussen gezet die na 30 minuten de stroom er weer afgooit.
Eventueel kan ik een 2e schakelaar in de auto leggen maar ik parkeer er toch nooit in (staat teveel zooi + aanhanger in :P )
pi_188716627
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 00:35 schreef MaGNeT het volgende:
Vrijdag ook nog even "geklust".
Het had weinig met solar te maken...

Onlangs was er een korte stroomstoring en toen ik thuis kwam... stond m'n garagedeur open...
Niet echt wenselijk...

Dus heb er nu een klik-aan-klik-uit tussen gezet die na 30 minuten de stroom er weer afgooit.
Eventueel kan ik een 2e schakelaar in de auto leggen maar ik parkeer er toch nooit in (staat teveel zooi + aanhanger in :P )
Misschien een apart topic voor kleine klusmeldingen?

Ik heb ook regelmatig dat m'n garagedeur per ongeluk open gaat. Als de afstandsbediening in m'n broek zit... dat je via de garage direct het huis in kan is nog minder.

Ik heb dus voor binnen al een lampje welke gaat branden als de garagedeur open staat. Heel analoog gemaakt met een schakelaartje welke geactiveerd wordt door de garagedeur in geopende stand. Afgelopen maand wat iT-waardiger gemaakt met een Zigbee Raamsensor die de stand van de garagedeur registreert.
Als die meer dan 15 minuten openstaat krijg ik een whatsapp telegram berichtje.

De volgende uitbreiding is een relaisbordje welke op afstand bediend kan worden via een pi. Deze moet parallel aan de huidige aan/uit switch aangesloten worden (die switch is een wandschakelaar welke ooit met een speakerdraadje was verbinden). Ik moet nog even uittesten of dat gast werken?
pi_188716883
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 01:04 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Misschien een apart topic voor kleine klusmeldingen?

Ik heb ook regelmatig dat m'n garagedeur per ongeluk open gaat. Als de afstandsbediening in m'n broek zit... dat je via de garage direct het huis in kan is nog minder.

Ik heb dus voor binnen al een lampje welke gaat branden als de garagedeur open staat. Heel analoog gemaakt met een schakelaartje welke geactiveerd wordt door de garagedeur in geopende stand. Afgelopen maand wat iT-waardiger gemaakt met een Zigbee Raamsensor die de stand van de garagedeur registreert.
Als die meer dan 15 minuten openstaat krijg ik een whatsapp telegram berichtje.

De volgende uitbreiding is een relaisbordje welke op afstand bediend kan worden via een pi. Deze moet parallel aan de huidige aan/uit switch aangesloten worden (die switch is een wandschakelaar welke ooit met een speakerdraadje was verbinden). Ik moet nog even uittesten of dat gast werken?
Raamsensor! Wel een idee!
Ga ik mee stoeien :)
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 07:27:25 #250
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188717566
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 01:04 schreef athlonkmf het volgende:


De volgende uitbreiding is een relaisbordje welke op afstand bediend kan worden via een pi. Deze moet parallel aan de huidige aan/uit switch aangesloten worden (die switch is een wandschakelaar welke ooit met een speakerdraadje was verbinden). Ik moet nog even uittesten of dat gast werken?
ik wacht op de dag dat je vrouw de garagedeur open heeft laten staan omdat haar auto half onder de deur stond geparkeerd en toch nog even wat moest pakken.

[ Bericht 27% gewijzigd door Speekselklier op 31-08-2019 07:52:26 ]
Tot nooit .......
pi_188717651
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 07:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik wacht op de dag dat je vrouw de garagedeur open heeft laten staan omdat haar auto half onder de deur stond geparkeerd en toch nog even wat moest pakken.
Ultrasonic distance sensor. Sowieso, auto of wat dan ook half ergens parkeren.... de kinderen mogen hun fietsen niet eens effe voor de deur zetten. Altijd goed wegzetten, netjes met slot erop.
pi_188718772
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 07:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik wacht op de dag dat je vrouw de garagedeur open heeft laten staan omdat haar auto half onder de deur stond geparkeerd en toch nog even wat moest pakken.
In mijn geval zou me dat verbazen, ik ben alweer enkele jaren vrijgezel :+
pi_188719229
Ben nog even aan het kijken naar de ventilator oplossing tekening van @MaGNeT

Als ik het goed begrijp heb ik nodig:
1x 230V 12V transformator
1x W1209
1-2x computerventilator op 12V

Vervolgens: knip ik de stekker van de transformator en gaan de stroom- en nuldraad naar de W1209. Vanaf de W1209 gaat de stroomdraad naar de ventilatoren en de nuldraad van de ventilator gaan direct terug naar de nuldraad van de transformator.

Klopt dat?

Dan heb ik een paar vragen:
- De 230-12V transformator, welke amperage heeft die nodig? Ali heeft verschillende varianten
- Kan ik standaard lasklemmen (voor 230V) gebruiken om de nuldraad de koppelen? die heb ik nog liggen
- Welke computerventilatoren op Ali zijn geschikt? Er is van alles te krijgen in verschillende grootte en stroomsterkte, maar wat heb ik nodig voor voldoende koeling?
pi_188719707
Voor fans moet je doorgaans zo'n 0.15 ampere rekenen (x 12 volt = 1,8 Watt)
De W1209 zag ik 0,065 ampere bij staan met aangetrokken relais (x 12 volt = 0,78 Watt)
Dus doorgaans zal je met een 12 volt / 1A voeding ruim voldoende hebben.

De voedingen van AliExpress vertrouw ik niet allemaal, er zijn mensen op YouTube die ze open maken en heel veilig zijn ze vaak niet of de ontstoring mist geheel.

Deze is populair, veel aangeboden maar het oordeel is "rubbish":


Ik gebruik meestal 2e hands voedingen van externe HDD's enzo. Die zijn mooi stabiel en leveren tot 2A.
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:48:42 #255
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_188725562
Iemand de tip? Krijg de growatt stekker niet los gedraaid... loop nu al uur te draaien maar geen beweging in te krijgen.. kan nu me setje niet aansluiten.. ( stekker die naar de av out voorziet )
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_188725705
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 19:48 schreef revpolen het volgende:
Iemand de tip? Krijg de growatt stekker niet los gedraaid... loop nu al uur te draaien maar geen beweging in te krijgen.. kan nu me setje niet aansluiten.. ( stekker die naar de av out voorziet )
Wat voor stekker bedoel je? :P Ik krijg er geen beeld bij...
pi_188725710
Zit er geen palletje op ter vergrendeling?
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:09:40 #258
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_188725845

Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:15:29 #259
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_188725926
vanaf 4:30 zo moet die er uit zien 😬
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 20:23:19 #260
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188726045
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:20 schreef MaGNeT het volgende:


Deze is populair, veel aangeboden maar het oordeel is "rubbish":

ik heb een twee meanwell voedinkhes besteld op aliexpresz.
dacht meanwell kan niet missen. wat een troep was dat.
zelfs de schroefjes voor de draden waren dol.
Tot nooit .......
pi_188731959
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 12:20 schreef MaGNeT het volgende:
Voor fans moet je doorgaans zo'n 0.15 ampere rekenen (x 12 volt = 1,8 Watt)
De W1209 zag ik 0,065 ampere bij staan met aangetrokken relais (x 12 volt = 0,78 Watt)
Dus doorgaans zal je met een 12 volt / 1A voeding ruim voldoende hebben.

De voedingen van AliExpress vertrouw ik niet allemaal, er zijn mensen op YouTube die ze open maken en heel veilig zijn ze vaak niet of de ontstoring mist geheel.

Deze is populair, veel aangeboden maar het oordeel is "rubbish":


Ik gebruik meestal 2e hands voedingen van externe HDD's enzo. Die zijn mooi stabiel en leveren tot 2A.
Dank je dan ga ik op zoek naar een andere 12V voeding. Zit er nog veel verschil tussen de verschillende ventilatoren of maakt dat weinig verschil?
pi_188733118
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 10:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dank je dan ga ik op zoek naar een andere 12V voeding. Zit er nog veel verschil tussen de verschillende ventilatoren of maakt dat weinig verschil?
Maximaal toerental / luchtverplaatsing is nog iets om naar te kijken.
Sommige fans hebben vanwege een goed ontwerp een hogere luchtverplaatsing dan andere (bij een lager toerental) of zijn stiller.

Als je geen last van het geluid hebt, maakt het weinig uit.
pi_188733279
Type lager is wel een verschil. Ball, sleeve, fluid. Maar dat manifesteert zich vooral in geluid en levensduur.
Laat die handjes wapperen!
pi_188733560
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 11:28 schreef Gieliovd het volgende:
Type lager is wel een verschil. Ball, sleeve, fluid. Maar dat manifesteert zich vooral in geluid en levensduur.
Dat ook :P
  zondag 1 september 2019 @ 12:25:28 #265
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_188734048
Edit: opgelost

[ Bericht 97% gewijzigd door revpolen op 02-09-2019 08:01:55 ]
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_188749815
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 14:18 schreef MaGNeT het volgende:
Wat betreft het aansluiten van de W1209... het is echt simpel:

[ afbeelding ]
Ik heb nog een vraag over deze schakeling, hoe zit de toerentalregelaar hier tussen (H-Tronic 118028)? Die wordt bevestigd aan/op de ventilator, maar welke draden worden waar gesoldeerd?
  maandag 2 september 2019 @ 08:01:04 #267
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_188749824
Iemand adres voor growatt onderdelen? Je schijnt die plug niet los te kunnen bestellen
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_188751573
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 07:59 schreef drahcir058 het volgende:

[..]

Ik heb nog een vraag over deze schakeling, hoe zit de toerentalregelaar hier tussen (H-Tronic 118028)? Die wordt bevestigd aan/op de ventilator, maar welke draden worden waar gesoldeerd?
https://www.manualshelf.com/manual/h-tronic/118028/user-manual-german/page-2.html
  dinsdag 3 september 2019 @ 22:04:00 #269
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188777960
Deze supermarkt van Lidl heeft geen energierekening meer

1766 zonnepanelen, heipalen die de warmte én kou kunnen opslaan, restwarmte van de koeling voor het juiste klimaat: de nieuwe winkel van de Lidl in Woerden is qua energie compleet zelfvoorzienend. Nooit meer een energierekening dus. "Duurzaamheid berekenen we niet aan de klant door, het is juist andersom: de boodschappen worden er goedkoper door."

Morgen opent de discountsupermarkt de eerste energie-circulaire supermarkt van Nederland. "Het is een hele gesloten keten van elektriciteitsopwekking en afvalstromen van kou en warmte, die direct worden gebruikt of opgeslagen. Heel geniaal om te zien dat het werkt", vertelt Marcel Ganzeboom, senior manager bij de afdeling bouw van Lidl Nederland.

Lidl gaat daarmee een stap verder dan de duurzaamheidsmaatregelen die veel andere supermarktketens nemen (zie kader). Veel supermarkten gebruiken nu namelijk nog gas voor koeling en verwarming in de winter. Maar de Lidl in Woerden krijgt dus nooit meer een energierekening.

En zo ziet de Lidl Zero eruit:


Zo is de Lidl Zero energie-circulair

De restwarmte die ontstaat bij het koelen komt terecht in slangen die in de heipalen zijn verwerkt. Daarmee kan het pand later weer verwarmd worden in de winter en gekoeld worden in de zomer. Om ook aan klanten te kunnen laten zien hoe dat werkt, staat in de winkel een glazen kist met daarin een opengewerkte heipaal.

De zonnepanelen – die op het dak en de overkappingen van het parkeergedeelte liggen – kunnen de winkel het hele jaar door van energie voorzien. In totaal ligt er nu ruim 88.000 vierkante meter aan zonnepanelen op de daken van de Nederlandse Lidl-supermarkten, vertelt Ganzeboom.

Lidl is al twee jaar met het project bezig. "Het is een leerproject geweest", zegt Ganzeboom. Nu gaat de Lidl onderzoeken welke elementen nog meer toegepast kunnen worden op de overige winkels. "We hebben het gebouw laten certificeren, alles is nagerekend. We hebben misschien ook wel een ontwikkeling voor de toekomst neergezet."

BREEAM-certificaat voor duurzame gebouwen

Sinds 2009 kunnen gebouwen in Nederland een certificaat krijgen voor duurzaamheid. Die geeft de Dutch Green Building Council (DGBC) uit, de organisatie die als belangrijkste doel heeft het verduurzamen van de gebouwde omgeving.

Duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL (Building Research Establishment Environmental Assessment Method, ontstaan in de jaren negentig in het Verenigd Koninkrijk) is voor utiliteitsbouw, dus kantoren, ziekenhuizen en overheidsgebouwen, geen woningen. Gebouwen krijgen dat certificaat als het pand aan het Bouwbesluit voldoet, maar vaker als een pand ook ambitieuze energiemaatregelen neemt. Dat is een belangrijk onderdeel van het certificaat.

Volgens DGBC is de gebouwde omgeving goed voor bijna 40 procent van het energieverbruik en voor een derde van de CO2-emissies in Nederland.

Lidl is al jaren duurzaam

Duurzaamheid is al jaren beleid bij Lidl, vertelt Ganzeboom. In 2011 heeft de supermarktketen de gebouwen op duurzaamheid laten testen, erna begon de ontwikkeling. In 2013 kwam in Heerenveen het eerste duurzame distributiecentrum. "Dat past bij Lidl. We staan middenin de maatschappij en durven onze nek uit te steken."

Verduurzaamde gebouwgebonden installaties, zoals ventilatie, verwarming en verlichting, werden voor het eerst in de Lidl-supermarkt in Stein toegepast in 2014. Sinds die tijd hebben alle nieuw gebouwde Lidl-supermarkten het energielabel A++++, het hoogste dat er is.

Duurzaam gebouw = goedkopere boodschappen, zegt Lidl

Eerst meer investeren, zodat het gebouw als geheel op termijn minder kost, dat is het idee. Zo kan de supermarktketen de kosten laag houden en hoeft deze de duurzaamheidsmaatregelen niet door te berekenen aan de klant. "Dat past weer bij het discountgedachte waar Lidl om bekend staat, zegt Ganzeboom.

"Als je een gebouw moet verduurzamen, kun je dat via het Bouwbesluit doen – het setje met eisen vanuit de overheid waaraan aan gebouw moet voldoen – en dat betekent in de investeringsfase meer uitgeven", vertelt hij.

Schets van de nieuwe Lidl Zero. Schets van de nieuwe Lidl Zero.



Kosten
Over de investeringskosten wil Ganzeboom geen concrete getallen noemen, behalve dat ze hoger zijn dan de bouw van een gemiddelde supermarkt en dat de meerkosten in vijf tot tien jaar terugverdiend worden. Het distributiecentrum in Heerenveen kostte 42 miljoen euro, de kosten van de supermarkt in Woerden komen neer op 'miljoenen'. Het totale verduurzamingsbudget van Lidl Nederland wil de supermarktketen ook niet prijsgeven.

Alle Lidl-supermarkten zijn nu gasloos

Eind 2020 moeten alle winkels ook voorzien zijn van LED-verlichting. "Dat soort maatregelen verdien je binnen anderhalf tot twee jaar terug, dus dat willen we zo snel mogelijk bij alle winkels uitrollen." Alle 428 Lidl-supermarkten zijn inmiddels van het gas af, maar nog niet allemaal energie-neutraal. "Dat is nog wel een hele lange weg te gaan."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-supermarkt-woerden

^O^ _O_ mooi
pi_188778266
De nieuwe lidl is hier net open. Ben benieuwd of ze dat soort dingen hier ook nog gaan doen.

Led verlichting is er al in ieder geval.

Mijn panelen hebben vandaag 6 hele kwh opgewekt.

Het was dan ook heel de dag zowat schemerig :')
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188778487
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 september 2019 22:04 schreef ikweethetookniet het volgende:
Deze supermarkt van Lidl heeft geen energierekening meer

1766 zonnepanelen, heipalen die de warmte én kou kunnen opslaan, restwarmte van de koeling voor het juiste klimaat: de nieuwe winkel van de Lidl in Woerden is qua energie compleet zelfvoorzienend. Nooit meer een energierekening dus. "Duurzaamheid berekenen we niet aan de klant door, het is juist andersom: de boodschappen worden er goedkoper door."

Morgen opent de discountsupermarkt de eerste energie-circulaire supermarkt van Nederland. "Het is een hele gesloten keten van elektriciteitsopwekking en afvalstromen van kou en warmte, die direct worden gebruikt of opgeslagen. Heel geniaal om te zien dat het werkt", vertelt Marcel Ganzeboom, senior manager bij de afdeling bouw van Lidl Nederland.

Lidl gaat daarmee een stap verder dan de duurzaamheidsmaatregelen die veel andere supermarktketens nemen (zie kader). Veel supermarkten gebruiken nu namelijk nog gas voor koeling en verwarming in de winter. Maar de Lidl in Woerden krijgt dus nooit meer een energierekening.

En zo ziet de Lidl Zero eruit:


Zo is de Lidl Zero energie-circulair

De restwarmte die ontstaat bij het koelen komt terecht in slangen die in de heipalen zijn verwerkt. Daarmee kan het pand later weer verwarmd worden in de winter en gekoeld worden in de zomer. Om ook aan klanten te kunnen laten zien hoe dat werkt, staat in de winkel een glazen kist met daarin een opengewerkte heipaal.

De zonnepanelen – die op het dak en de overkappingen van het parkeergedeelte liggen – kunnen de winkel het hele jaar door van energie voorzien. In totaal ligt er nu ruim 88.000 vierkante meter aan zonnepanelen op de daken van de Nederlandse Lidl-supermarkten, vertelt Ganzeboom.

Lidl is al twee jaar met het project bezig. "Het is een leerproject geweest", zegt Ganzeboom. Nu gaat de Lidl onderzoeken welke elementen nog meer toegepast kunnen worden op de overige winkels. "We hebben het gebouw laten certificeren, alles is nagerekend. We hebben misschien ook wel een ontwikkeling voor de toekomst neergezet."

BREEAM-certificaat voor duurzame gebouwen

Sinds 2009 kunnen gebouwen in Nederland een certificaat krijgen voor duurzaamheid. Die geeft de Dutch Green Building Council (DGBC) uit, de organisatie die als belangrijkste doel heeft het verduurzamen van de gebouwde omgeving.

Duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL (Building Research Establishment Environmental Assessment Method, ontstaan in de jaren negentig in het Verenigd Koninkrijk) is voor utiliteitsbouw, dus kantoren, ziekenhuizen en overheidsgebouwen, geen woningen. Gebouwen krijgen dat certificaat als het pand aan het Bouwbesluit voldoet, maar vaker als een pand ook ambitieuze energiemaatregelen neemt. Dat is een belangrijk onderdeel van het certificaat.

Volgens DGBC is de gebouwde omgeving goed voor bijna 40 procent van het energieverbruik en voor een derde van de CO2-emissies in Nederland.

Lidl is al jaren duurzaam

Duurzaamheid is al jaren beleid bij Lidl, vertelt Ganzeboom. In 2011 heeft de supermarktketen de gebouwen op duurzaamheid laten testen, erna begon de ontwikkeling. In 2013 kwam in Heerenveen het eerste duurzame distributiecentrum. "Dat past bij Lidl. We staan middenin de maatschappij en durven onze nek uit te steken."

Verduurzaamde gebouwgebonden installaties, zoals ventilatie, verwarming en verlichting, werden voor het eerst in de Lidl-supermarkt in Stein toegepast in 2014. Sinds die tijd hebben alle nieuw gebouwde Lidl-supermarkten het energielabel A++++, het hoogste dat er is.

Duurzaam gebouw = goedkopere boodschappen, zegt Lidl

Eerst meer investeren, zodat het gebouw als geheel op termijn minder kost, dat is het idee. Zo kan de supermarktketen de kosten laag houden en hoeft deze de duurzaamheidsmaatregelen niet door te berekenen aan de klant. "Dat past weer bij het discountgedachte waar Lidl om bekend staat, zegt Ganzeboom.

"Als je een gebouw moet verduurzamen, kun je dat via het Bouwbesluit doen – het setje met eisen vanuit de overheid waaraan aan gebouw moet voldoen – en dat betekent in de investeringsfase meer uitgeven", vertelt hij.

Schets van de nieuwe Lidl Zero. Schets van de nieuwe Lidl Zero.

[ afbeelding ]

Kosten
Over de investeringskosten wil Ganzeboom geen concrete getallen noemen, behalve dat ze hoger zijn dan de bouw van een gemiddelde supermarkt en dat de meerkosten in vijf tot tien jaar terugverdiend worden. Het distributiecentrum in Heerenveen kostte 42 miljoen euro, de kosten van de supermarkt in Woerden komen neer op 'miljoenen'. Het totale verduurzamingsbudget van Lidl Nederland wil de supermarktketen ook niet prijsgeven.

Alle Lidl-supermarkten zijn nu gasloos

Eind 2020 moeten alle winkels ook voorzien zijn van LED-verlichting. "Dat soort maatregelen verdien je binnen anderhalf tot twee jaar terug, dus dat willen we zo snel mogelijk bij alle winkels uitrollen." Alle 428 Lidl-supermarkten zijn inmiddels van het gas af, maar nog niet allemaal energie-neutraal. "Dat is nog wel een hele lange weg te gaan."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-supermarkt-woerden

^O^ _O_ mooi
Lidl _O_

pi_188782474
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2019 20:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik heb een twee meanwell voedinkhes besteld op aliexpresz.
dacht meanwell kan niet missen. wat een troep was dat.
zelfs de schroefjes voor de draden waren dol.
Meanwell is goed spul. Waarschijnlijk heb jij een namaak item gekregen.

Gewoon bij conrad bestellen
  woensdag 4 september 2019 @ 10:00:09 #273
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188782529
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2019 09:55 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Meanwell is goed spul. Waarschijnlijk heb jij een namaak item gekregen.

Gewoon bij conrad bestellen
Vergeten te melden... Duidelijk namaak!
Tot nooit .......
pi_188785314
Eindelijk bericht van de belasting dat we de btw moeten betalen met 50 euro boete er boven op.
Meteen aan de telefoon gehangen om te vragen hoe bezwaar in te dienen zegt die muts: had u het niet meteen kunnen laten corrigeren ? Nee we wachten eerst 4 maanden omdat dat zo leuk is. Tuurlijk hebben we meteen gebeld dat er een foutje gemaakt is maar corrigeren konden ze niet.

Bezwaar is ingediend dus binnen 6 weken bericht of het gegrond wordt verklaard en dan krijgen we het geld binnen tien weken. Dus met de Pasen is het geld wel op onze bankrekening gestort.

Leuker kunnen we het niet maken wel moeilijker.
pi_188818669
En, schijnt de zon nog een beetje bij jullie?

Wellicht wordt dit jaar nog best positief. Zojuist mijn door de leverancier berekende opbrengst bereikt van 2311 Kw. Vorig jaar kwam deze heugelijke dag al op 1 september, maar in 2017 kwam die pas op 13 september.

Nu er dus heel netjes tussenin.

Ik zie uit naar een mooie herfst en dan halen we hopelijk nog een 240 Kw binnen tot aan nieuwjaar.

Gelijk een vraag, wat gebeurt er eigenlijk met je gesaldeerde tegoed als je overstapt op energie leverancier of bij de huidige doorgaat in nieuw, dagelijks opzegbaar contract?

Ik sta namelijk nog 700 Kw in de plus bij Powerpeers en contract loopt tot 4 november. Is het wellicht handig om het contract nog iets door te laten lopen om van de winter mijn 700 Kw terug te salderen?

Vanaf 1 november komt er iemand bij mij in huis wonen dus zal energie verbruik wel omhoog gaan.

Uiteraard loopt er ook nog een aanbod van powerpeers maar zit ik er weer gelijk een jaar aan vast, dit aanbod lijkt vooralsnog minder gunstig als weer wisselen van leverancier, zelfs 1tje die nog maar 6 cent per terug geleverde kw wil geven. Powerpeers is gewoon verschrikkelijk duur in hun vaste lasten.
pi_188916238
Allen, ook hier verdiepen we ons in panelen. Ik heb een dak met een vlak mooi op het zuiden. Zadelde dus eigenlijk 2 vlakken. Bovenste vlak heeft se hele dag zo'n, geen enkele last van schaduwen. Het onderste vlak mogelijk wel, maar dan meer in de winter dus een kleinere impact. Nu krijg ik van de verschillende aanbieders nog geen duidelijkheid over het wel/niet gebruiken van het solaredge systeem. Hebben jullie een mening?

Ik vergelijk aanbieders trouwens op euro per wp, is dat een ok vergelijk? Welke orde van grootte is ok?
pi_188916393
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 20:13 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Allen, ook hier verdiepen we ons in panelen. Ik heb een dak met een vlak mooi op het zuiden. Zadelde dus eigenlijk 2 vlakken. Bovenste vlak heeft se hele dag zo'n, geen enkele last van schaduwen. Het onderste vlak mogelijk wel, maar dan meer in de winter dus een kleinere impact. Nu krijg ik van de verschillende aanbieders nog geen duidelijkheid over het wel/niet gebruiken van het solaredge systeem. Hebben jullie een mening?

Ik vergelijk aanbieders trouwens op euro per wp, is dat een ok vergelijk? Welke orde van grootte is ok?
In de winter is de opbrengst toch vrij beroerd dus daar zou ik me dan niet teveel zorgen over maken.

Als je 2 rijen panelen kwijt kan (bijvoorbeeld 2x 8 panelen) dan kunnen die ieder prima op een eigen aansluiting (MPPT) van een omvormer.

De bovenste rij zal dan de beste opbrengst hebben (sowieso doen de hoger gelegen panelen het vaak iets beter), de onderste rij als de omstandigheden goed zijn.

Als een flinke rij panelen in de schaduw ligt, helpen optimizers (SolarEdge, Huawei of Tigo) overigens ook niet. Dat is eigenlijk alleen nuttig als je bijvoorbeeld 10 panelen hebt liggen waarvan er 2 of 3 (een deel van de dag) schaduw hebben. Ze kunnen niet magisch panelen uit de schaduw halen.

Als het bewolkt is, heb je diffuus licht en doen schaduwen er sowieso niet toe. Alle panelen, hoe ze ook liggen, zullen dan ongeveer dezelfde opbrengst hebben.

Euro / WP is een prima vergelijking.

1,00 tot 1,20 excl. BTW wordt wel als een nette prijs gezien, dan is je terugverdientijd prima te overzien.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-09-2019 20:27:18 ]
pi_188917624
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 20:20 schreef MaGNeT het volgende:

Euro / WP is een prima vergelijking.

1,00 tot 1,20 excl. BTW wordt wel als een nette prijs gezien, dan is je terugverdientijd prima te overzien.
Thx! Die prijs per wattpiek is ex montage neem ik aan? (ff double check). En alleen per paneel of inc omvormers en overig materiaal?
pi_188917686
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 21:20 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Thx! Die prijs per wattpiek is ex montage neem ik aan? (ff double check). En alleen per paneel of inc omvormers en overig materiaal?
Ik mag hopen dat dat de "all in prijs is"...

Dus een setje van 16x 300Wp panelen zit dan op zo'n 4800 tot 5760 excl. BTW.
pi_188919216
Even via mijn kloontje.

Heb inmiddels 2 offertes ontvangen voor zonnepanelen incl. montage.

Dak volledig op het zuiden.

Offerte 1:
12x 300 WP panelen fullblack (opbrengstgarantie 90% 12 jaar, 80% 25jaar)
Solaredge SE3500H
12x P300 optimizer
10 jaar fabrieksgarantie op panelen, 5 jaar op omvormer
Prijs: 4700 excl. (1,31/wp)

Offerte 2:
11x 320 WP full black (Trina Solar of DMEGC). 10 jaar fabrieksgarantie. 25 jaar vermogensgarantie 80%
SolarEdge SE3000 HD Wave
Prijs: 4357 excl. (1,22/wp)

Solaredge vanwege schaduw. Zie plaatje. Dit was rond 18uur:



Eerste is prijzig. Snapt niet wat een PV-verdeler is, dus ik ga nog een offerte opvragen bij een andere denk ik.

Ik snap de SE3000 omvormer nog niet helemaal. Maximale aansluitwaarde DC is 3750w begrijp ik. Maar output is max 3000 watt. Wordt er dus afgetopt op 3kw? Ik vind dat best een forse onderdimensionering. Tegelijkertijd wordt er wel gerekend met grofweg 3500Kwh.
Dat wordt dus berekend op basis van wp en niet op maximaal output vermogen omvormer. Is dat logisch? Begrijp het niet helemaal. Daarnaast zou er nog wel een paneeltje bij passen.

Wat vinden jullie van de prijs?
Ze willen verticaal plaatsen. Dat lijkt mij niet helemaal logisch. Heb begrepen dat dit qua vuil niet handig is.

EDIT:

Ik heb met deze opstellen overcapaciteit tov energieverbruik (+- 2500kwh per jaar).

Ik heb begrepen dat je overcapaciteit kan salderen zolang dit niet hoger ligt dan wat je afneemt van je energieleverancier.
Dus als ik het goed begrijp is het nu gunstig om zo min mogelijk elektriciteit te verbruiken tijdens het opwekken. En als de salderingsregeling straks stopt, wil je juist zoveel mogelijk van je opgewekte elektriciteit verbruiken?

[ Bericht 3% gewijzigd door Kluswerk op 12-09-2019 23:11:10 ]
pi_188919549
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 23:04 schreef Kluswerk het volgende:
Even via mijn kloontje.

Heb inmiddels 2 offertes ontvangen voor zonnepanelen incl. montage.

Dak volledig op het zuiden.

Offerte 1:
12x 300 WP panelen fullblack (opbrengstgarantie 90% 12 jaar, 80% 25jaar)
Solaredge SE3500H
12x P300 optimizer
10 jaar fabrieksgarantie op panelen, 5 jaar op omvormer
Prijs: 4700 excl. (1,31/wp)

Offerte 2:
11x 320 WP full black (Trina Solar of DMEGC). 10 jaar fabrieksgarantie. 25 jaar vermogensgarantie 80%
SolarEdge SE3000 HD Wave
Prijs: 4357 excl. (1,22/wp)

Solaredge vanwege schaduw. Zie plaatje. Dit was rond 18uur:

[ afbeelding ]

Eerste is prijzig. Snapt niet wat een PV-verdeler is, dus ik ga nog een offerte opvragen bij een andere denk ik.

Ik snap de SE3000 omvormer nog niet helemaal. Maximale aansluitwaarde DC is 3750w begrijp ik. Maar output is max 3000 watt. Wordt er dus afgetopt op 3kw? Ik vind dat best een forse onderdimensionering. Tegelijkertijd wordt er wel gerekend met grofweg 3500Kwh.
Dat wordt dus berekend op basis van wp en niet op maximaal output vermogen omvormer. Is dat logisch? Begrijp het niet helemaal. Daarnaast zou er nog wel een paneeltje bij passen.
Een beetje aftoppen is niet erg, dat gebeurt alleen op de koudere dagen of als de zon net achter een wolk vandaan komt. Maar je kan natuurlijk ook een SE3500 vragen en dan nog 1 paneeltje erbij leggen. Jij moet het straks betalen dus dan mag je ook best je wensen uiten.

Een langere string (meer panelen) met optimizers is ook gunstiger, vooral als je grote schaduwvlakken hebt.

In dit geval zou ik wel SolarEdge (of een systeem met optimizers) adviseren.

Mocht je met het bedrijf van offerte 2 in zee gaan, zorg er dan wel voor dat je P370 optimizers krijgt. P300 mag tot 300Wp panelen, daarboven P370 of hoger.

quote:
Wat vinden jullie van de prijs?
Offerte 2 zit op een prima prijs per Wp, zeker als je rekent dat het met SolarEdge is (wat iets duurder is vanwege de optimizers). Mss een paar panelen erbij nog?

quote:
Ze willen verticaal plaatsen. Dat lijkt mij niet helemaal logisch. Heb begrepen dat dit qua vuil niet handig is.
Bij mij liggen ze allemaal verticaal (landscape dus), is vrij normaal. Bij schaduwen van een paal of boom ook nog eens een tikkeltje gunstiger vanwege de by-pass diodes in de panelen. Een paneel dat voor 1/4e in de schaduw ligt, kan dan toch nog 75% output hebben.

Voor vuil zou het niet mogen uitmaken.

quote:
EDIT:

Ik heb met deze opstellen overcapaciteit tov energieverbruik (+- 2500kwh per jaar).

Ik heb begrepen dat je overcapaciteit kan salderen zolang dit niet hoger ligt dan wat je afneemt van je energieleverancier.
Dus als ik het goed begrijp is het nu gunstig om zo min mogelijk elektriciteit te verbruiken tijdens het opwekken. En als de salderingsregeling straks stopt, wil je juist zoveel mogelijk van je opgewekte elektriciteit verbruiken?
Of je het nu direct verbruikt of saldeert, het is in beide gevallen 1kWh van ¤0,22 dus dat maakt niet uit.

Het is juist wel verstandig om je nu al zoveel mogelijk aan te leren om je eigen verbruik zo hoog mogelijk te houden, tegen de tijd dat salderen verdwijnt blijft eigen verbruik altijd 100% saldeerbaar.

Overproductie is ook wel fijn straks, dan kan je dat terugleveren en toch nog een (relatief) lage energierekening houden. Mijn systeem levert 2,5 tot 3x meer dan dat ik verbruik.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-09-2019 23:36:05 ]
pi_188919703
BIj tweede offerte zitten inderdaad p370. Vergeten te vermelden.

Als 3500 omvormer me meer oplevert, dan is dat voor mij zeker een keuze. Ik vind het echter moeilijk om te bepalen wat dit scheelt.
Hoe kom ik van wp naar kwh? Ik kan kijken naar wp (zie vaak grofweg 90%), maar ook naar vermogen omvormer als beperking. Maar van die laatste weet ik niet hoe ik het moet berekenen.

Het betreft half-cut-cell panelen. Dus qua bypass maakt dat weinig uit toch?
Vuilophoping zakt omlaag en daarmee zou horizontaal handiger zijn had ik begrepen. Geen idee hoeveel dat scheelt eigenlijk (is beetje hetzelfde verhaal als met schaduw hierboven)

Wat betreft terugleveren. Ik had begrepen dat je maximaal mag terugleveren tot wat je hebt afgenomen. Boven die norm krijg je dan geen energiebelasting terug?
pi_188919825
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 23:40 schreef Kluswerk het volgende:
BIj tweede offerte zitten inderdaad p370. Vergeten te vermelden.

Als 3500 omvormer me meer oplevert, dan is dat voor mij zeker een keuze. Ik vind het echter moeilijk om te bepalen wat dit scheelt.
Hoe kom ik van wp naar kwh? Ik kan kijken naar wp (zie vaak grofweg 90%), maar ook naar vermogen omvormer als beperking. Maar van die laatste weet ik niet hoe ik het moet berekenen.
Op een mooie, zonnige en warme dag leveren mijn 25 panelen op zuid maar zo'n 5800 Watt ipv 7500... In de praktijk is een beetje aftoppen dus helemaal niet zo erg.

En de schaduwen, daar heb je toch geen invloed op. Die schaduwen hebben overigens alleen effect als de zon schijnt. Als het bewolkt is heb je diffuus licht en heb je vrijwel geen last van die boom (maar natuurlijk wel minder opbrengst vanwege de wolken).

quote:
Het betreft half-cut-cell panelen. Dus qua bypass maakt dat weinig uit toch?
Ik weet niet hoe de by-pass diodes geplaatst zijn bij die Splitmax panelen maar volgens mij is dat ook in enkele segmenten verdeeld in de lengte. Ligt een baan dan in de schaduw dan zorgt de diode er wel voor dat de rest van het paneel z'n werk blijft doen.

Maar doorslaggevend is zoiets natuurlijk niet, je moet ook kijken hoe je uitkomt met dakraampjes etc. Het is een puzzel dak ;)

quote:
Vuilophoping zakt omlaag en daarmee zou horizontaal handiger zijn had ik begrepen. Geen idee hoeveel dat scheelt eigenlijk (is beetje hetzelfde verhaal als met schaduw hierboven)
Volgens mij maakt het weinig uit, en zoveel vuil ligt er nu ook weer niet... met een regenbui spoelen ze wel schoon en als ze niet meer schoonspoelen kan schoonmaken (met kalkvrij water ivm vlekken) een oplossing zijn. M'n oude panelen waren niet vuil genoeg, m'n nieuwe ook nog niet, de regen doet het werk. Hoe schuiner ze liggen, hoe makkelijker ze schoon blijven.

quote:
Wat betreft terugleveren. Ik had begrepen dat je maximaal mag terugleveren tot wat je hebt afgenomen. Boven die norm krijg je dan geen energiebelasting terug?
Wat je krijgt voor wat je teruglevert hangt af van je energieleverancier.
Bij GreenChoice krijg ik 11 cent per kWh dus dat is best netjes.
PowerPeers betaalt nog iets meer geloof ik.

Na 2022 verandert het, het salderen zal dan ieder jaar iets minder gunstig worden.
Dan is eigen verbruik belangrijker.
pi_188921609
Zag ook al dat bijvoorbeeld die nieuwe kleine Honda ook terug kan leveren, dus hoef je geen losse accu te kopen, dat is je auto gewoon. Alleen staat die bij de meesten natuurlijk op het werk overdag.

Dus gewoon thuis gaan werken! :P
pi_188921943
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 09:15 schreef JDx het volgende:
Zag ook al dat bijvoorbeeld die nieuwe kleine Honda ook terug kan leveren, dus hoef je geen losse accu te kopen, dat is je auto gewoon. Alleen staat die bij de meesten natuurlijk op het werk overdag.

Dus gewoon thuis gaan werken! :P
Ik weet niet of dat zo handig is in de praktijk. Wil je overdag ergens naar toe rijden, blijkt dat je auto in de nacht de warmtepomp heeft gevoed en heb je nog maar een km of 10 aan stroom...
pi_188922113
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 09:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat zo handig is in de praktijk. Wil je overdag ergens naar toe rijden, blijkt dat je auto in de nacht de warmtepomp heeft gevoed en heb je nog maar een km of 10 aan stroom...
Daar zit wel een limiet aan natuurlijk ;) Je kan dan bijvoorbeeld 20% gebruiken (instelbaar), zodat je altijd met een 80% volle accu kan vertrekken en dat is voor de meeste ritten meer dan genoeg.

Stel dat je een 64kWh accu hebt, kan je 12,8kWh gebruiken voor je huishouden.

(al zal zo'n kleine Honda eerder een 32kWh accu hebben, gaat om het idee)
pi_188922153
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 09:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat zo handig is in de praktijk. Wil je overdag ergens naar toe rijden, blijkt dat je auto in de nacht de warmtepomp heeft gevoed en heb je nog maar een km of 10 aan stroom...
Ik zou liever mijn auto laden bij mijn werkgever. Kan de werkgever zijn overcapaciteit overdag kwijt en kan ik dat thuis weer gebruiken.
Eerst denken, dan typen
pi_188922873
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 10:08 schreef Piger het volgende:

[..]

Ik zou liever mijn auto laden bij mijn werkgever. Kan de werkgever zijn overcapaciteit overdag kwijt en kan ik dat thuis weer gebruiken.
Net als met een tuinslang diesel jatten uit de vrachtwagen van je baas, op het werk volpompen en thuis uitladen, haha, zul je zien dat er in de toekomst bijtelling komt op stroom van de zaak :')
pi_188923068
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 10:59 schreef JDx het volgende:

[..]

Net als met een tuinslang diesel jatten uit de vrachtwagen van je baas, op het werk volpompen en thuis uitladen, haha, zul je zien dat er in de toekomst bijtelling komt op stroom van de zaak :')
Amen.
Fuck skeere bois
People assume too much.
pi_188923364
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 10:59 schreef JDx het volgende:

[..]

Net als met een tuinslang diesel jatten uit de vrachtwagen van je baas, op het werk volpompen en thuis uitladen, haha, zul je zien dat er in de toekomst bijtelling komt op stroom van de zaak :')
Werkt toch gewoon met pasjes net als bij een laadstation. Zolang werkgever een reëel kWh tarief vraagt is er ook geen issue met loon in natura.
Eerst denken, dan typen
  vrijdag 13 september 2019 @ 15:54:03 #291
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188926933
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 10:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daar zit wel een limiet aan natuurlijk ;) Je kan dan bijvoorbeeld 20% gebruiken (instelbaar), zodat je altijd met een 80% volle accu kan vertrekken en dat is voor de meeste ritten meer dan genoeg.

Stel dat je een 64kWh accu hebt, kan je 12,8kWh gebruiken voor je huishouden.

(al zal zo'n kleine Honda eerder een 32kWh accu hebben, gaat om het idee)
Dat zou ideaal zijn. Extra argument om volgend jaar voor een full-electric te gaan. Kan een Tesla Model 3 dat ook?
  vrijdag 13 september 2019 @ 15:56:10 #292
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188926961
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 10:08 schreef Piger het volgende:

[..]

Ik zou liever mijn auto laden bij mijn werkgever. Kan de werkgever zijn overcapaciteit overdag kwijt en kan ik dat thuis weer gebruiken.
Op dit moment declareer ik de stroom die ik thuis in mijn hybride auto stop. Ik denk dat de werkgever er niet zo content mee zou zijn als ik die stroom voor mijn huis zou gebruiken :P

Je zou eigenlijk moeten kunnen meten hoeveel kWh uit de accu je thuis hebt geladen en gebruikt met rijden ivm declareren. Denk dat dat niet eenvoudig is.
pi_188928186
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 15:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Op dit moment declareer ik de stroom die ik thuis in mijn hybride auto stop. Ik denk dat de werkgever er niet zo content mee zou zijn als ik die stroom voor mijn huis zou gebruiken :P

Je zou eigenlijk moeten kunnen meten hoeveel kWh uit de accu je thuis hebt geladen en gebruikt met rijden ivm declareren. Denk dat dat niet eenvoudig is.
Snap het probleem niet.
Als je thuis leaseauto laad met laadpaal met pasjes dan betaalt de werkgever toch net alsof je brandstof wordt betaald.
Als je thuis de accu van je auto gebruikt, zal je andersom net zo goed die kWh moeten afrekenen bij je werkgever.

Zolang je een laadpaal gebruikt (wat met terugleveren naar je huis vanuit accu sowieso technisch moet) kan dit allemaal al prima.
Eerst denken, dan typen
  vrijdag 13 september 2019 @ 17:50:27 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188928919
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 17:00 schreef Piger het volgende:

[..]

Snap het probleem niet.
Als je thuis leaseauto laad met laadpaal met pasjes dan betaalt de werkgever toch net alsof je brandstof wordt betaald.
Als je thuis de accu van je auto gebruikt, zal je andersom net zo goed die kWh moeten afrekenen bij je werkgever.

Zolang je een laadpaal gebruikt (wat met terugleveren naar je huis vanuit accu sowieso technisch moet) kan dit allemaal al prima.
Ik wist niet dat je hiervoor technisch zo'n laadpaal moet hebben. Ik laad nu gewoon met een stopcontact op 16A
pi_188933159
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 17:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik wist niet dat je hiervoor technisch zo'n laadpaal moet hebben. Ik laad nu gewoon met een stopcontact op 16A
Via een stopcontact laad je maar met 10A ;)
pi_188933658
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 17:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik wist niet dat je hiervoor technisch zo'n laadpaal moet hebben. Ik laad nu gewoon met een stopcontact op 16A
Zelfde veiligheidsissue als met zonnepanelen. Je auto zou geen stroom mogen leveren op het net als daar een storing is. Dus daar moet een beveiliging tussen. Als je toch al een laadpaal nodig hebt, is het vrij logisch dat ie ook als beveiliging dient.
Eerst denken, dan typen
  zaterdag 14 september 2019 @ 00:13:34 #297
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188935884
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 21:59 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Via een stopcontact laad je maar met 10A ;)
uhh nee? Ik heb deze lader en die laadt toch echt met 16A.
  zaterdag 14 september 2019 @ 00:17:09 #298
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188935953
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 22:25 schreef Piger het volgende:

[..]

Zelfde veiligheidsissue als met zonnepanelen. Je auto zou geen stroom mogen leveren op het net als daar een storing is. Dus daar moet een beveiliging tussen. Als je toch al een laadpaal nodig hebt, is het vrij logisch dat ie ook als beveiliging dient.
Ja dat klopt, maar ik was nog in de veronderstelling dat ik het opladen wel zou redden zonder laadpaal. Maar ik denk inderdaad dat je er haast niet onderuit komt als je volledig elektrisch gaat rijden. 16A is dan toch wel wat ondermaats en de kosten direct doorgeven aan de leasemaatschappij/werkgever is wel handig.
pi_188938422
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 00:13 schreef leolinedance het volgende:

[..]

uhh nee? Ik heb deze lader en die laadt toch echt met 16A.
Ik zie het ja, normale wcd laders doen maar 10A, en terecht lijkt me, je neemt wel een risico door met 16A op een normaal wcd te gaan laden vind ik.
  zaterdag 14 september 2019 @ 08:36:15 #300
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188938441
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 15:56 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Op dit moment declareer ik de stroom die ik thuis in mijn hybride auto stop. Ik denk dat de werkgever er niet zo content mee zou zijn als ik die stroom voor mijn huis zou gebruiken :P

Je zou eigenlijk moeten kunnen meten hoeveel kWh uit de accu je thuis hebt geladen en gebruikt met rijden ivm declareren. Denk dat dat niet eenvoudig is.
tussenmeter? met de zonnepanelen doen we niet anders.
Tot nooit .......
  zaterdag 14 september 2019 @ 09:09:26 #301
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_188938659
Vol
heitieh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')