abonnement Unibet Coolblue
pi_188086373
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 00:40 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Dat zijn slechts woorden, er is alleen 'zijn" en ook dat is slechts een woord zodat jij begrijpt wat ik bedoel.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat is het dan? Wat is 'iets' dan? Als ik zeg: computer, dan is dat iets? Het is slechts een woord, maar het verwijst wel naar 'iets'.
  woensdag 24 juli 2019 @ 00:57:30 #52
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_188086474
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 00:50 schreef Amfora het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat is het dan? Wat is 'iets' dan? Als ik zeg: computer, dan is dat iets? Het is slechts een woord, maar het verwijst wel naar 'iets'.
Lastig uit te leggen.
pi_188086516
Wat is dan 0 van iets? Hoevaak moet je een deeltje halveren tot het niets is?
En waar zijn dan die laatste 2 helften gebleven?
:|W
Vakman pur sang
pi_188086630
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 00:57 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Lastig uit te leggen.
Je probeert het hier uit te leggen, maar volgens mij klopt het niet.
quote:
10s.gif Op maandag 22 juli 2019 00:49 schreef Stray_cat het volgende:
Niets is gewoon een woord die wij bedacht hebben. Niets bestaat niet, het is gewoon een uitspraak.

Zelfde als wiskunde, het maakt de wereld universeel begrijpelijk. Als ik zeg : You know nothing, Jon Snow. Dan weet je wat ik bedoel toch? Of misschien zonder de naam als je GOT niet gekeken hebt. O-)
Alle woorden hebben wij bedacht

O wacht ik denk dat ik je begrijp. Je bedoelt te zeggen dat het gewoon benamingen zijn, zoals 'boom' wat in elke andere taal een andere naam heeft (tree, abre, shú), een etiket, terwijl het in essentie gewoon iets is wat gewoon 'is' (zijn). ??
pi_188086642
quote:
5s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat is dan 0 van iets? Hoevaak moet je een deeltje halveren tot het niets is?
En waar zijn dan die laatste 2 helften gebleven?
:|W
Dat je het gewoon weghaalt, niet halveren. 0 appels.
  woensdag 24 juli 2019 @ 01:12:13 #56
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_188086655
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:09 schreef Amfora het volgende:

[..]

Je probeert het hier uit te leggen, maar volgens mij klopt het niet.
[..]

Alle woorden hebben wij bedacht

O wacht ik denk dat ik je begrijp. Je bedoelt te zeggen dat het gewoon benamingen zijn, zoals 'boom' wat in elke andere taal een andere naam heeft (tree, abre, shú), een etiket, terwijl het in essentie gewoon iets is wat gewoon 'is' (zijn). ??
Ja, dat bedoel ik iid, ik kwam er even niet op. 1 van de redenen dat ik misschien "anders" denk.
pi_188086689
er liggen alleen 2 ballonnen in een kamer.
je haalt de ballonnen weg, wat blijft er over.

niets...
pi_188086731
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:14 schreef fespo het volgende:
er liggen alleen 2 ballonnen in een kamer.
je haalt de ballonnen weg, wat blijft er over.

niets...
Jawel, de lucht, veel stofdeeltjes enz.
Vakman pur sang
pi_188086748
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:10 schreef Amfora het volgende:

[..]

Dat je het gewoon weghaalt, niet halveren. 0 appels.
De laatste 2 deeltjes in een ruimte van vacuum, je haalt ze weg? Waarheen? Dan heb je slechts wat verplaatst.

Bestaat het pure niets is een relevante vraag die nog niet kan worden beantwoord met de huidige wetenschap.
Vakman pur sang
pi_188086882
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

De laatste 2 deeltjes in een ruimte van vacuum, je haalt ze weg? Waarheen? Dan heb je slechts wat verplaatst.

Bestaat het pure niets is een relevante vraag die nog niet kan worden beantwoord met de huidige wetenschap.
Het vacuüm bleek ook vol te zitten met (oneindige potentiële) energie.

[ Bericht 29% gewijzigd door Amfora op 24-07-2019 13:13:17 ]
pi_188087379
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 00:55 schreef BasEnAad het volgende:
Maar waar het mij om gaat: waarom is er een universum, waarom bestaat ruimtetijd, waarom is er iets?
Wie zegt dat het universum, ruimtetijd e.d. bestaan?
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
pi_188087381
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:14 schreef fespo het volgende:
er liggen alleen 2 ballonnen in een kamer.
je haalt de ballonnen weg, wat blijft er over.
De kamer.
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
pi_188088083
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

De laatste 2 deeltjes in een ruimte van vacuum, je haalt ze weg? Waarheen? Dan heb je slechts wat verplaatst.

Bestaat het pure niets is een relevante vraag die nog niet kan worden beantwoord met de huidige wetenschap...
...omdat het een inconsistent begrip is.
-
pi_188088103
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 01:36 schreef Amfora het volgende:

Het vacuüm bleek ook vol te zitten met (oneindige potentiële) energie.
? Dat zou niet best wezen; dan zouden objecten ook overal [/quote][quote]door een oneindige zwaartekracht naar elkaar toe getrokken worden.
-
pi_188088401
Zoals zo vaak snappen zeer veel mensen de grammatica van hun eigen taal niet.
"Niets" als zelfstandig naamwoord is gewoon een wanbegrip. "Niet" is geen zelfstandig naamwoord maar een bijwoord. "Iets" is een zelfstandig naamwoord, maar daarom is niet-iets niet zomaar ook een zelfstandig naamwoord.

Over het Niets zijn boeken vol geschreven culminerend in Heideggers uitspraak op de vraag wat het niets dan zoal doet: Das Nichts nichtet (het Niets nietst)
Dus ook nog even van een bijwoord een werkwoord maken. :{

Dan is er nog de verwarring dat het vacuum als "niets" opgevat zou kunnen worden, maar dat kan om 2 redenen niet:
- het vacuum heeft vele eigenschappen, dus is iets.
- zelfs als het niets zou bestaan, dan kan ik er niet op wijzen want het heeft geen eigenschappen.

Wittgenstein: Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist.
(maar die vraag is geen echte vraag, maar ontstaat uit mystieke verwondering)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_188089751
Als niets niet bestaat, het pure “niets”, dan kan je (je bewustzijn of levensenergie) ook niet doodgaan en belanden in het niets.
De wet van behoudt van energie zal zorgen dat we onsterfelijk zijn.
Net zoals het heelal geen einde heeft en er dus oneindig veel aardes zijn die we nog moeten ontdekken.

Ik steek er nog een aan. :7
Vakman pur sang
pi_188092202
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 08:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

? Dat zou niet best wezen; dan zouden objecten ook overal door een oneindige zwaartekracht naar elkaar toe getrokken worden.
Ik heb in het verleden dat weleens in verschillende artikelen gelezen. Ging dan over vacuumenergie of zogenaamde zero-point energy. Misschien dat ik het verkeerd begreep.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_energy
https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-point_energy

quote:
Scientists are not in agreement about how much energy is contained in the vacuum. Quantum mechanics requires the energy to be large as Paul Dirac claimed it is, like a sea of energy. Other scientists specializing in General Relativity require the energy to be small enough for curvature of space to agree with observed astronomy. The Heisenberg uncertainty principle allows the energy to be as large as needed to promote quantum actions for a brief moment of time, even if the average energy is small enough to satisfy relativity and flat space. To cope with disagreements, the vacuum energy is described as a virtual energy potential of positive and negative energy.
pi_188092225
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 09:04 schreef Oud_student het volgende:
Zoals zo vaak snappen zeer veel mensen de grammatica van hun eigen taal niet.
"Niets" als zelfstandig naamwoord is gewoon een wanbegrip. "Niet" is geen zelfstandig naamwoord maar een bijwoord. "Iets" is een zelfstandig naamwoord, maar daarom is niet-iets niet zomaar ook een zelfstandig naamwoord.

Over het Niets zijn boeken vol geschreven culminerend in Heideggers uitspraak op de vraag wat het niets dan zoal doet: Das Nichts nichtet (het Niets nietst)
Dus ook nog even van een bijwoord een werkwoord maken. :{

Dan is er nog de verwarring dat het vacuum als "niets" opgevat zou kunnen worden, maar dat kan om 2 redenen niet:
- het vacuum heeft vele eigenschappen, dus is iets.
- zelfs als het niets zou bestaan, dan kan ik er niet op wijzen want het heeft geen eigenschappen.

Wittgenstein: Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist.
(maar die vraag is geen echte vraag, maar ontstaat uit mystieke verwondering)
Zelfs zoiets als 'ruimte' wordt gezien als iets.
pi_188152219
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 13:12 schreef Amfora het volgende:

[..]

Zelfs zoiets als 'ruimte' wordt gezien als iets.
Ruimte=tijd vlg Einstein expandeert de ruimte met de lichtsnelheid.
Vakman pur sang
  zondag 28 juli 2019 @ 01:33:50 #70
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_188165678
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 09:04 schreef Oud_student het volgende:
Zoals zo vaak snappen zeer veel mensen de grammatica van hun eigen taal niet.
"Niets" als zelfstandig naamwoord is gewoon een wanbegrip. "Niet" is geen zelfstandig naamwoord maar een bijwoord. "Iets" is een zelfstandig naamwoord, maar daarom is niet-iets niet zomaar ook een zelfstandig naamwoord.

Over het Niets zijn boeken vol geschreven culminerend in Heideggers uitspraak op de vraag wat het niets dan zoal doet: Das Nichts nichtet (het Niets nietst)
Dus ook nog even van een bijwoord een werkwoord maken. :{

Dan is er nog de verwarring dat het vacuum als "niets" opgevat zou kunnen worden, maar dat kan om 2 redenen niet:
- het vacuum heeft vele eigenschappen, dus is iets.
- zelfs als het niets zou bestaan, dan kan ik er niet op wijzen want het heeft geen eigenschappen.

Wittgenstein: Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist.
(maar die vraag is geen echte vraag, maar ontstaat uit mystieke verwondering)
De stelling dat er geen overgangen bestaan tussen iets en niets, is volgens mij een betekenisvolle uitspraak over de wereld. Niets is daarin de tegenstelling van iets.
The view from nowhere.
pi_188166491
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 10:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Als niets niet bestaat, het pure “niets”, dan kan je (je bewustzijn of levensenergie) ook niet doodgaan en belanden in het niets.
Wel of niet bestaan, of er in kunnen belanden, is niet van toepassing op 'niets'.
Niets drukt juist de afwezigheid of het niet-bestaan van iets uit.

Stel, ik heb twee appels. Ik geef er twee aan jou. Hoeveel appels heb ik nu? Nul. Bestaan die nul appels dan wel of niet?

quote:
Net zoals het heelal geen einde heeft en er dus oneindig veel aardes zijn die we nog moeten ontdekken.
Hoewel het heelal geen einde heeft hoeft het zeker niet oneindig groot te zijn. Dus ook geen oneindig veel aardes.

Waarschijnlijk wel genoeg om ons de komende generaties zoet te houden :)
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
pi_188166572
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 01:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De stelling dat er geen overgangen bestaan tussen iets en niets, is volgens mij een betekenisvolle uitspraak over de wereld. Niets is daarin de tegenstelling van iets.
Onzin, iets kun je nog als zelfstandig naamwoord zien maar het is een container begrip.
Als iets het tegengestelde van niets is dan kan het geen zelfst. naamwoord zijn en is vergelijkbaar met "alles".
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 28 juli 2019 @ 09:41:53 #73
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_188167189
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 07:34 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Onzin, iets kun je nog als zelfstandig naamwoord zien maar het is een container begrip.
Als iets het tegengestelde van niets is dan kan het geen zelfst. naamwoord zijn en is vergelijkbaar met "alles".
De vraag is, of iets in niets kan verdwijnen, of uit niets kan ontstaan (niets = niet iets):
iets --> niets
niets --> iets

Dus ook:

iets1 --> niets --> iets2

Iets1 kan alles zijn, iets2 ook. Via niets kan alles overgaan in alles.

Of dit kan, kun je niet afleiden uit taal alleen, want het is een uitspraak over de wereld. Het gaat over de vraag welke veranderingen / overgangen mogelijk zijn. Je hebt een behoudswet nodig om uit te leggen dat 'iets <----> niets' niet kan. Een behoudswet is een positieve uitspraak over de wereld.

Ik geloof ook niet, dat denken begint met een 'woorden' taal.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 28-07-2019 22:16:02 ]
The view from nowhere.
pi_188181734
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 09:41 schreef deelnemer het volgende:

De vraag is, of iets in niets kan verdwijnen, of uit niets kan ontstaan (niets = niet iets):
iets --> niets
niets --> iets
Als iets uit het niets kan ontstaan dan heeft het minstens 1 eigenschap en "het niets" heeft per definitie geen eigenschappen.
(ook dat filmpje van die wetenschapper dat alles uit niets is ontstaan is bullshit, het vacuüm heeft nl. vele eigenschappen)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 28 juli 2019 @ 23:54:44 #75
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_188181800
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 23:47 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als iets uit het niets kan ontstaan dan heeft het minstens 1 eigenschap en "het niets" heeft per definitie geen eigenschappen.
Dat is het idee van behoud. In dit geval, dat die ene eigenschap in de overgang behouden moet blijven (een behoudswet), wat niet het geval is als je begint of eindigt met niets.

Als alle eigenschappen behouden zijn, dan verandert er niets (het onveranderlijke zijn van Permenides). Deels behouden en deels veranderlijk, zoals de watercyclus, is een kringloop.

--------------------------

Als je uitgaat van een statische situatie, dan geldt:
- niets = niet iets
- bestaan = tenminste iets
Niets en bestaan sluiten elkaar uit. Niets kan niet bestaan.

Pas als je uitgaat van een dynamische situatie wordt het interessant. Als je de overgangen:

iets <----> niet iets

uitsluit, wordt:
- verandering beperkt tot verplaatsingen (de verplaatsingen van alles dat iets is), en
- de wereld een kringloop.

Alle verandering is herschikking, te beschrijven als een informatiestroom.

---------------------------------

Stel, iemand laat je zien dat zijn hoge hoed leeg is. Vervolgens trekt hij er een konijn uit. Is dat een bewijs dat de overgang

niet iets --> iets

mogelijk is, of is dat ongeloofwaardig? Van ongeloof naar de kringloopgedachte is een kleine stap.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 01-08-2019 23:29:40 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')