abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_188389369
Ik zal vandaag ff wat foto's updaten.

Uiteindelijk is de reis in zuid-lapland gestopt, want toen besloot de versnellingsbak het te begeven.
pi_188389853
Dag 9 - Overtocht Helsinki

Die dag de veerboot naar Helsinki genomen vanaf Tallinn. Ik had een afvaart om 12.30, dus een rustige dag gemaakt. Beetje uitslapen en rustig richting de veerboot gegaan.

Als Nederlander wordt je wel genept, want het ticket voor de overtocht incl auto kostte iets van 69 euro op de site van Tallink. (Als je Nederlands kiest)
Ik heb mijn ticket via 'Estonia' geboekt, en met google translate. Toen was hetzelfde ticket 51 euro.....

In Helsinki werd ik uiteraard even uit de rij afrijdende auto's gepikt, want tja, een Nederlander alleen = verdacht.

Na aankomst in Helsinki door naar de camping en mn tentje opgezet. Schaduwplekken waren al vol, maar met de Suncalc app een plek bepaald die pas in de ochtend rond 09.00 zon kreeg. Degene die die avond in de schaduw stonden waren om 06.00 al uit hun tent gefikt :)


Foto: voor de kust van Helsinki


Foto: voor de kust van Helsinki


Foto: Helsinki


Foto: 'Strand' van Helsinki

Dag 10 - Helsinki

Vanaf de camping (die direct naast een metrostation lag) naar de stad gegaan. Die dag was het heet: 31 graden, in de stad dus nog wat meer. Aangezien ik niet zo van de

hitte ben heb ik dus de stad niet heel uitgebreid bekeken. Met een e-Step van Lime mooi door de stad heengereden. Lekker rijwindje, stuk comfortabeler dan je rot

zweten van het wandelen (Dat heb ik nogal snel)

's middags de boot gepakt naar Suomenlinna gegaan, een vestingeiland voor de kust van Helsinki.

Op de terugweg nog even wat rondjes gevlogen met mn drone. In Finland mag je op heel veel plekken, zelfs in de stad, gewoon vliegen. Met een superhandige app zie je

exact waar je wel en niet mag, en zo ja, onder welke eventuele hoogterestricties. Goed geregeld daar!


Foto: Domkerk van Helsinki


Foto: Orgel van de Domkerk van Helsinki


Foto: Bank van Finland (Helsinki)


Foto: Uspenski Cathedral Helsinki


Foto: Uspenski Cathedral Helsinki



Foto: Helsinki centraal sstation


Foto: Helsinki


Foto: Helsinki


Foto: Helsinki van bovenaf


Foto: Helsinki van bovenaf


Foto: Suomenlinna


Foto: Suomenlinna


Foto: Suomenlinna


Foto: Suomenlinna


Foto: Suomenlinna
pi_188390401
Dag 11 - Richting de Finse meren

Deze dag was een beetje wisselend. Zon, bewolkt, af en toe een buitje. Vanaf Helsinki richting de finse meren gereden en het kasteel van Savonlinna.

Daarna doorgereden richting Koli National Park


Foto: Een meertje onderweg


Foto: Kasteel Olavinlinna (Savonlinna)


Foto: Kasteel Olavinlinna (Savonlinna)


Foto: Kasteel Olavinlinna (Savonlinna)


Foto: Kasteel Olavinlinna (Savonlinna)


Foto: Finse meren


Foto: Zicht over nationalpark Koli


Foto: Zicht over nationalpark Koli

Dag 12/13 - Verder noordelijk

Deze dagen een stuk gereden. Via Nationalpark Oulanka richting de Noorse grens en richting de Noordkaap.


Foto: Zicht over nationalpark Oulanka


Foto: Nationalpark Oulanka


Foto: Nationalpark Oulanka


Foto: Grote vlaktes


Foto: Maar ook meren en ruige bosgebieden


Foto: Rendieren langs de weg


Foto: Uitgestrekte einden asfalt


Foto: Einden weg door bossen en langs meren


Foto: Rendieren op een zandbank (Stabbursdalen Nasjonalpark)


Foto: Stabbursdalen Nasjonalpark


Foto: Noord Noorwegen


Foto: Noord Noorwegen


Foto: Noord Noorwegen


Foto: Noord Noorwegen


Foto: Noord Noorwegen


Foto: Noord Noorwegen


Foto: Noord Noorwegen


Foto: Noord Noorwegen - De weg naar de Noordkaap
pi_188390548
Dag 14 - Richting de Lofoten

De Noordkaap zelf werd steeds mistiger naarmate ik er kwam. Het laatste puntje (het commerciele deel) is 28 euro entree. Maar met 150m zicht vond ik dat zonde van mn
geld. Dus daar uiteindelijk niet geweest. De volgende dag weer verder Zuid-westelijk getrokken richting de Lofoten


Foto: De eilanden bij de Lofoten komen in zicht


Foto: De eilanden bij de Lofoten komen in zicht


Foto: De eilanden bij de Lofoten komen in zicht


Foto: Watervallen langs de weg richting Å i Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten

Dag 15 - Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten


Foto: Lofoten
pi_188390988
Dag 16 - Richting Zweden

Vanaf de Lofoten ben ik richting Zweden gereden en oa langs Nationaal park Abisko geweest


Foto: Omgeving Noors/Zweedse grens


Foto: Omgeving Noors/Zweedse grens


Foto: Omgeving Noors/Zweedse grens


Foto: Omgeving Noors/Zweedse grens


Foto: Omgeving Noors/Zweedse grens


Foto: Abisko Nationaal park


Foto: Abisko Nationaal park


Foto: Abisko Nationaal park


Foto: Abisko Nationaal park


Foto: Abisko Nationaal park

Dag 17 - Midden Zweden

Het plan: Richting Vilhelmina rijden en vanaf daar de wildernissroad rijden.
( https://wildernessroad.eu/en/vildmarksvagen )

Dat plan liep niet helemaal zoals geplanned. Na zo'n 125km besloot de auto ermee te stoppen....

Samengevat dus: Met sleepwagen terug (120km achterop de bak) naar Vilhelmina, waar de garage constateerde dat de versnellingsbak defect was.

Reparatie te duur, dus auto afgeschreven. Via de ANWB vervangend vervoer gekregen en naar huis....


Foto: Langs de Vildmaksvagen vanaf Vilhelmina


Foto: Langs de Vildmaksvagen vanaf Vilhelmina


Foto: Langs de Vildmaksvagen vanaf Vilhelmina


Foto: Langs de Vildmaksvagen vanaf Vilhelmina


Foto: Langs de Vildmaksvagen vanaf Vilhelmina


Foto: Langs de Vildmaksvagen vanaf Vilhelmina


Foto: Einde.....

En zo kwam er dus een (iets eerder) geplanned einde aan deze roadtrip. Uiteindelijk heeft de auto het toch zo'n 7600km gered.

Al met al geen slechte prestatie, hij heeft in totaal toch 438.000km gereden. Jammer van het moment, maar ach, zo maak je wat mee :)

Gelukkig had ik ANWB Europa service. Dus behalve een hoop geregel en gebel is het allemaal prima geregeld. Wel helpt het een hoop als je zelf ook wat dingen in gang zet. De support van de ANWB is prima, maar de afhandeling is doordat er veel schakels tussen zitten nogal wat stroperig. Vervangend vervoer regelen is bv een uitdaging in het afgelegen gebied. Dat had dus best lang kunnen duren als ik niet uit eigen initiatief het OV gepakt had naar een grotere stad waar wel verhuurbedrijven zitten.
pi_188396450
Mooie foto's!
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 21:38:18 #32
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_188397772
Mooi hoor _O_ Jammer dat je het niet af hebt kunnen maken. Maar het beste is wel gelukt ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 3 oktober 2019 @ 16:28:00 #33
45833 crew  Fogel
pi_189247691
Mooi verslag!

Toegevoegd aan TRV / Reisverslagen van FOK!kers
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')