Wat bedoel je met 'beschimpt'. Hoe meet je dat.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
. Als een sterke groep met haar 'meningen' de zwakkeren beschimpt
Daar gaat het mij om. De mate waarin je mensen schade kan toebrengen door als groep systematisch negatief te oordelen over anderen groepen.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:32 schreef Oud_student het volgende:
Dit is de kern van het misverstand. Vrijwel alle filosofische problemen ontstaan door het misverstaan van onze eigen taal, of door het oprekken en toepassen van begrippen op een ander terrein. Als we het in het normale taalgebruik hebben over "handelingen" ,dan zijn dat fysieke zaken: het verplaatsen van dingen, fysiek benaderen van mensen, etc
In de taalwetenschap heeft men het blijkbaar om moverende redenen ook over taalhandelingen. Ik denk dat daar ook een politieke component bij zit om dit te rechtvaardigen.
Natuurlijk kun je iemand schade toebrengen door taaluitingen (beter woord dan taalhandelingen), bijv door schelden op kinderen.
Dat is een prima voorbeeld. Een mening over Marokkanen i.h.a. is een domme generalisatie.quote:Maar afgezien van die extreme zaken vallen de meeste taaluitingen onder "mening". In de VS gaat men hier veel verder mee dan bijv. in Nederland.
Het roepen van "minder, minder" is voor de een (rechts) een duidelijk recht op een mening over Marokkanen, voor de ander (links) is het discriminatie.
Taaluitingen zijn deels ook handelingen. Dat is voor een wetenschapper een hele natuurlijke gedachte. Dat juristen dat anders hebben gecategoriseerd kan niet beteken dat een wetenschapper die categorieën moet overnemen in wetenschappelijke theorieën.quote:Door over taalhandelingen te spreken positioneert de taalwetenschapper zich aan de linker zijde en wordt taalwetenschap politiek.
Je mag dus volgens de schrijfster niks meer zeggen over het gedrag van immigranten (1e, 2e, 3e generatie) hoewel dat aantoonbaar crimineler is dan de rest van de bevolking en vaak ook andere immigranten groepen in onze samenleving.quote:Judith Butler over seksistische tweets, locker room talk en hate speech. ‘Woorden zijn niet alleen uitdrukkingen van ideeën. Het zijn ook sociale acties.’
Twee homomannen worden bruut mishandeld omdat ze hand in hand lopen. De volgende dag gaat het in de Nederlandse dagbladen over ‘Marokkaanse straatterreur’. Volgens de Amerikaanse filosoof Judith Butler is hier iets grondig mis: de verworven vrijheden van homoseksuelen worden misbruikt om een andere minderheid uit te sluiten. Hetzelfde gebeurde volgens haar na de massa-aanranding tijdens Oud en Nieuw in Keulen – plotseling was progressief én conservatief Europa in rep en roer over de bedreiging van vrouwenrechten. ‘We moeten ervoor waken dat de vrijheden van homo’s en vrouwen voor het karretje worden gespannen van conservatieve politieke agenda’s om Europa wit te houden.’
Alt-right is het nieuwe modewoordje en we hebben natuurlijk in Nederland onze eigen persoon die daar meteen aan voldoet. Heel gemakkelijk.quote:...
Inmiddels zijn we 25 jaar verder. De wereld is veranderd, rechten voor vrouwen en homo’s liggen verankerd in de wet, maar Butler lijkt niet optimistisch gestemd. Ze maakt zich zorgen. Over de wereld, en over Nederland. Wereldwijd ziet ze een nieuwe conservatieve beweging ontstaan die lijnrecht indruist tegen haar emancipatoire strijd. De Amerikaans-conservatieve Alt Right-beweging, die zich hard maakt voor het behoud van de westerse cultuur, lijkt nu ook in Nederland gezicht te hebben gekregen met Thierry Baudet, politiek leider van het Forum voor Democratie. Volgens Butler miskennen deze groeperingen het wezenlijk veranderlijke karakter van nationale identiteit.
Landen behoren ook toe aan degenen die daar geboren zijn. Dat lijkt me logisch. Wat zou je anders doen? Eigenaarschap weggeven aan random mensen in Bengalore over Alkmaar? Mensen in Caracas laten stemmen over de vuilnisophaaldagen in Breda? Paspoorten weggeven aan elke tourist die maar neer komt strijken op schiphol?quote:‘Veel mensen geloven dat hun land toebehoort aan degenen die hier geboren zijn of bezittingen hebben. Ieder ander is dan een “vreemdeling” of een “gast”. Maar kijk om je heen: het is niet meer zoals vroeger. Het nieuwe Europa is multicultureel en multireligieus. Nu zeg ik dat, maar het maakt veel mensen furieus. Zij willen iedereen uitsluiten van Nederlands burgerschap die niet voldoet aan hun idee van nationale identiteit. Maar de identiteit van een land ligt niet vast. Wat het nu betekent om een Nederlander te zijn, is niet wat het betekende in de jaren twintig. Landen zouden zichzelf niet langer moeten begrijpen als een representatie van een bepaalde groep mensen met een gelijke religieuze of culturele achtergrond. Een modern land staat open om iets nieuws te worden, om iets anders te worden.’
Echt een smerig stukje dit. Perfect replica's. Ik vraag me altijd af of mevrouw hetzelfde zou zeggen over een Afrikaans land waar iedereen hetzelfde er uit ziet en het met de diversiteit bijzonder slecht gesteld is. Nee dan is het ineens prachtig hoe zo'n land trots Afrikaans is etc.. etc..quote:Maar een hoop mensen willen dat helemaal niet. Zij willen zelf bepalen hoe de toekomst van hun land eruitziet.
‘Dat is precies het probleem. Het maakt mensen woedend dat hun gebruikelijke manier van leven niet langer mogelijk is. Het maakt ze woedend als ze over straat lopen en geen perfecte replica’s zien van zichzelf. Ze worden woedend over het idee van raciale gelijkheid. Het kan aan mij liggen, maar dat lijkt me juist een heel mooi idee. Het betekent alleen dat we moeten erkennen dat onze manier van leven niet de enige juiste is – en dat vinden mensen beangstigend. Helaas leidt dat tot een hoop racisme – gevoelens dat mensen inferieur zijn, hier niet thuishoren, dat ze de boel kapotmaken. Maar de realiteit is dat er miljoenen mensen op de vlucht zijn voor oorlog. Wij kunnen helpen, en ik beschouw dat als een morele verplichting. Sterker nog: ik pleit voor affirmatief multiculturalisme. Dat wil zeggen dat het niet voldoende is om te zeggen dat je de ander tolereert of helpt. Je verwelkomt de ander. En daarmee transformeer je de samenleving tot een nieuwe samenleving.’
Doodsbedreigingen zijn strafbaar en worden onderzocht.quote:Het zijn niet alleen de opvattingen van haar politieke antipoden die Butler zorgelijk stemmen. Minstens zo zorgwekkend vindt ze hun werkwijze. Onder de vlag van ‘vrijheid van meningsuiting’ plaats je iets provocerends op internet over iemand die je niet aanstaat, je zet er wat persoonlijke gegevens bij, en vervolgens is het rustig afwachten tot je achterban gaat trollen, zodat je achteraf kunt zeggen dat jij niets verkeerds hebt gedaan. ‘En mensen gaan ver. Ze zijn in staat om alles wat ze denken anoniem online te gooien, van seksistische tweets tot doodsbedreigingen via e-mail. Die online anonimiteit geeft mensen de mogelijkheid om hun haat te verspreiden zonder verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze zeggen.’
Selectieve blindheid. Links trekt bijzonder fel van leer mbt dit soort uitingen. Dus het is bullshit om te schetsen dat niemand er wat van zegt. De hele Amerikaanse news-cycle is continu in de ban van elke scheet die Trump laat of elke Richard Spencer gekkie die op een straathoek stond.quote:Moeten we die internettrollen niet gewoon negeren?
‘Als er voortdurend seksuele afbeeldingen en racistische teksten circuleren zonder dat iemand het tegenspreekt, raakt het genormaliseerd. We wennen eraan. Het probleem ligt niet alleen bij de mensen die zich seksistisch of racistisch uitlaten, maar ook bij de bagatelliserende massa die zachtjes sust dat iemand de vrijheid heeft om dat te zeggen, of dat het nu eenmaal gebeurt.’
Nee het is niet vergelijkbaar, eng wijf.quote:Hate speech
‘We kunnen niet zomaar alles wat gezegd wordt scharen onder vrijheid van meningsuiting’, waarschuwt Butler. Ze kijkt doordringend. Haar jeugdige felheid lijkt zich opnieuw te reveleren. ‘Woorden zijn niet alleen uitdrukkingen van ideeën. Het zijn sociale acties. Als ik in een huwelijk trouw beloof of iemand bedreig, dan is dat een actie in de wereld. Taal kan mensen verwonden op dezelfde manier als een geweer dat kan. Misschien niet precies op dezelfde manier, maar het is vergelijkbaar.’
Je moeder klinkt als een wijs persoon die je hebt gekozen lekker te negeren.quote:Hoe kan het dat we zo kwetsbaar zijn voor taal? Volgens Butler komt dat doordat we talige wezens zijn. Om een plek te krijgen in de maatschappij, moeten we door de ander worden aangesproken. En daar heb je niet altijd grip op. Je loopt voortdurend het risico om op een verkeerde manier te worden aangesproken. Het kan zijn dat mensen met een boog om je heen lopen omdat je een opgeschoren kapsel hebt, of denken dat je geen goede leider zult zijn omdat je een vrouw bent.
Mijn moeder zei vroeger: ‘Trek je niets aan van vervelende woorden. Jij bent degene die beslist of ze je pijn doen.’ Had ze het verkeerd?
‘Vertelt u het maar. Werkte het?’
Ja nee. De hele wereld moet een knuffelbox worden zodat iedereen ten alle tijden het gevoel heeft dat ze liefde kunnen krijgen. Goed idee. Dat zal vast geen negatieve effecten hebben.quote:Niet altijd natuurlijk.
‘Maar ze probeerde je aan te moedigen om je eigen kracht te kennen. En soms werkt dat. Soms word je veroordeeld op een manier die je niet accepteert. Dan denk je: ik ben ook niet zó slecht. Zeker nu we volwassen zijn, kunnen we dat steeds beter. Maar bepaalde dingen die mensen tegen me zeggen raken me nog steeds. We kunnen uitspraken overdenken, analyseren, ze in perspectief zetten, maar ik denk niet dat er een manier is om jezelf echt te verdedigen tegen haatdragende taal.’
Dus als je een persoon beledigt of een mening hebt over een groep moet de overheid ingrijpen.quote:Dus we hebben de overheid nodig om hate speech te reguleren?
‘Er is een zekere mate van belediging waar we mee moeten leven. Natuurlijk is het niet leuk om uitgejouwd te worden op straat, maar als we elke vervelende opmerking strafbaar stellen, verliezen we onze democratie. Het wordt anders als iemand je bedreigt of het onmogelijk maakt om over straat te lopen. Dan belemmert iemand jouw vrijheid. Ook moet je onderscheid maken tussen persoonlijke beledigingen en beledigingen die een hele categorie mensen aanvallen. In die gevallen denk ik dat ingrijpen door de overheid mogelijk moet zijn door goed geïnformeerde regeringen. Maar het is onze taak om onze regering te informeren. Het is de taak van de goede burger, of de goede journalist.’
Lees: Ik wil mensen kunnen opsluiten voor hun verkeerde meningsuiting over onderwerpen waar ik sterke gevoelens over heb... maar ik wil niet opgesloten worden met diezelfde regels voor mijn meningsuitingen.quote:Pussy
Toch is Butler bedachtzaam als ze over overheidsingrijpen spreekt. Ze wil ervan uitgaan dat hate speech niet altijd werkt. Niet omdat ze de beledigingen niet serieus wil nemen, maar om de mogelijkheid tot mislukking open te houden. ‘Als we beweren dat bepaalde uitdrukkingen inherent slecht zijn, dan bevestigen we het totaliserende effect van de kwetsing en de ondergeschikte positie van de gekwetste persoon. Dat kan bruikbaar zijn in de rechtszaal, maar het werkt averechts als je in verzet wilt komen buiten het conventionele systeem om.’
Hier begint de pop-culture academisering van het gesprek. Lekker doen alsof ik een oprecht filosofisch conflict heb opgelost door een duur woord te gebruiken. Even doen alsof ik nuance onderken. En hoppa het klinkt ineens heet zwaar en belangrijk voor de 90% die dit artikel leest met een intellectueel luie instelling.quote:Volgens Butler is het belangrijk dat mensen de mogelijkheid houden om een tegentaal te ontwikkelen. Dat taal een handeling is, betekent niet dat ze noodzakelijk doet wat ze zegt. Geen enkele belediging hóéft kwetsing tot effect te hebben, net zoals een bevel niet opgevolgd hoeft te worden. Dit noemt Butler ‘perlocutionaire taalhandelingen’: het effect ervan ligt niet vast. Juist dat maakt het mogelijk om beledigende woorden uit hun context te halen en in een nieuwe context te plaatsen.
Besef hoe overdreven dit stuk is.quote:Volgens Butler is het niet wenselijk om racistische of seksistische uitlatingen strafbaar te stellen, zoals Trumps ‘Grab them by the pussy’, omdat je daarmee mensen de kans ontneemt om een tegentaal te ontwikkelen. Door aangesproken te worden krijgt iemand paradoxaal genoeg ook de kans om zich ertegen te verzetten.
‘Als we hate speech zien als een illocutionaire handeling, waarbij het effect wél vastligt en die een klasse van slachtoffers voortbrengt, dan ontnemen we mensen het vermogen tot protest en doen we alsof alleen de overheid het vermogen zou bezitten om in te grijpen. Dat is niet zo. Kijk maar naar de feministische punkrockband Pussy Riot. De meeste mensen vinden het vulgair om naar een vrouw te verwijzen met het woord pussy. Maar Pussy Riot draait dat beledigende woord om in een positief woord. In de hiphop gebeurt dat met raciale termen. De boodschap is: het woord waarmee jij mij aansprak is nu van mij, jij mag het niet meer hebben.’
Toch wordt dat niet bedoeld. Bedoeld wordt dat je problemen kunt aangrijpen om indirect een andere kwestie aan te drijven. Dus homo en vrouwenemancipatie is bevochten tegen conservatief rechts in, en is nu iets dat conservatief rechts gebruikt om zich tegen Marokkanen / moslims te keren.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:55 schreef SpecialK het volgende:
Ik zal in grote lijnen door het stuk heen gaan en zeggen wat mijn zorgen zijn. Maar ik hou het expres kort
[..]
Je mag dus volgens de schrijfster niks meer zeggen over het gedrag van immigranten (1e, 2e, 3e generatie) hoewel dat aantoonbaar crimineler is dan de rest van de bevolking en vaak ook andere immigranten groepen in onze samenleving.
Dit lijkt een poging on hypocrisie om te draaien. Links wil niet onderkennen dat moslims door de bank genomen nogal agressief zijn richting homo's en nogal respectloos en soms intimiderend richting vrouwen. Links is daar op aangesproken en ze hebben geen antwoord. Nou dit is het antwoord... namelijk.. "convervatief-rechts zegt dit alleen maar omdat ze dan allochtonen kunnen pesten".
Woosh... right over their heads.
Er staat dat het karakter van nationale identiteit veranderlijk is en deze conservatieve beweging de klok wil terugdraaien.quote:[..]
Alt-right is het nieuwe modewoordje en we hebben natuurlijk in Nederland onze eigen persoon die daar meteen aan voldoet. Heel gemakkelijk.
Let ook op de zorgentaal die wordt gebruikt hier. Ons karakter is veranderd.. we zijn anders.. hardvochtiger... onze identiteit is anders. Heel eng.. even iedereen op het puntje der stoel
Opvallend is dat alt-right wordt omschreven als een beweging voor behoud van westerse cultuur. Deze definitie klopt niet maar het is bizar want ik vind "behoud van de westerse cultuur" best wel een positief iets. We hebben iets moois opgebouwd en we willen het behouden... prima toch? Maar niet voor de schrijfster en Judith.. voor hen is het automatisch eng om iets positiefs te denken over de westerse samenleving. Als je geinitieerd bent leest dat stuk als een waarschuwing. Iets donkers.
Er staat dat deze conservatieve beweging iedereen wil uitsluiten van Nederlands burgerschap die niet voldoet aan hun idee van nationale identiteit. En ze constateert dat dit ideaal feitelijk al achterhaald is.quote:[..]
Landen behoren ook toe aan degenen die daar geboren zijn. Dat lijkt me logisch. Wat zou je anders doen? Eigenaarschap weggeven aan random mensen in Bengalore over Alkmaar? Mensen in Caracas laten stemmen over de vuilnisophaaldagen in Breda? Paspoorten weggeven aan elke tourist die maar neer komt strijken op schiphol?
Verder is dit stuk een totale stropop. Iedereen onderkent dat Nederlanderschap een veranderend begrip is en dat zelfs zonder immigrantenstromen we nu anders zijn dan in de jaren 20.
We kunnen die verandering echter sturen. De vraag is.. ga je expres grote aantallen mensen uit een hyper-conservatieve cultuur hierheen halen met als effect dat Nederland over 20 a 30 jaar gewoon een stuk conservatiever is.
Wat is multicultureel, als geen van de culturen in de mix gezaghebbend is? Dan reken je beginselen en waarden niet tot de cultuur (zoals de morele verplichting mensen op te vangen). Blijkbaar gaat Butler uit van een boven-culturele morele orde die berust op onze hoedanigheid als mens. Ze maakt onderscheidt tussen deze universele morele orde en een 'manier van leven' (dit laatste noemt ze cultuur). De gevoelens, dat mensen met een andere manier van leven inferieur zijn, noemt ze racisme.quote:[..]
Echt een smerig stukje dit. Perfect replica's. Ik vraag me altijd af of mevrouw hetzelfde zou zeggen over een Afrikaans land waar iedereen hetzelfde er uit ziet en het met de diversiteit bijzonder slecht gesteld is. Nee dan is het ineens prachtig hoe zo'n land trots Afrikaans is etc.. etc..
Mensen opvangen is geen morele verplichting. Verwelkoming is geen verplichting. Je kan mensen niet verplichten om gigantische instromingen aan hyper-conservatieve mensen uit het MO en Noord-Afrika maar leuk te vinden en vrolijk iedereen te accepteren die op de grond spugend en rochelend voor hen loopt.
Ik vind deze conservatieve beweging ook agressief te werk gaan.quote:[..]
Doodsbedreigingen zijn strafbaar en worden onderzocht.
En toch zie je een normalisering van harde standpunten.quote:[..]
Selectieve blindheid. Links trekt bijzonder fel van leer mbt dit soort uitingen. Dus het is bullshit om te schetsen dat niemand er wat van zegt. De hele Amerikaanse news-cycle is continu in de ban van elke scheet die Trump laat of elke Richard Spencer gekkie die op een straathoek stond.
Het is niet vergelijkbaar, voor mensen die niet afhankelijk zijn van degenen die hen verketteren. Is die afhankelijkheid er wel, dan vertaalt het zich gemakkelijk in: slikken van wat je niet wilt slikken.quote:[..]
Nee het is niet vergelijkbaar, eng wijf.
Je vertaalt het in je eigen ervaringen. Als iemand die jou niet leuk vindt, dan trek je je daar lekker niks van aan. Daar is geen machtsverschil, geen noodzaak om een ondergeschikte rol te spelen. Alleen de keuze om dat niet te doen, is voldoende. Je staat dan niet echt onder druk, je staat dan in je eigen macht.quote:[..]
Je moeder klinkt als een wijs persoon die je hebt gekozen lekker te negeren.
Er staat echter:quote:[..]
Ja nee. De hele wereld moet een knuffelbox worden zodat iedereen ten alle tijden het gevoel heeft dat ze liefde kunnen krijgen. Goed idee. Dat zal vast geen negatieve effecten hebben.
Dus als je een persoon beledigt of een mening hebt over een groep moet de overheid ingrijpen.
Mooi, man. Totaal niet fucking eng of zo.
Die stok zoekt ze dus niet.quote:[..]
Lees: Ik wil mensen kunnen opsluiten voor hun verkeerde meningsuiting over onderwerpen waar ik sterke gevoelens over heb... maar ik wil niet opgesloten worden met diezelfde regels voor mijn meningsuitingen.
De stok die je maakt voor een ander zal uiteindelijk gebruikt worden om ook jou mee te zwepen.
Het gaat Butler er alleen om, dat de betekenis van woorden niet vast ligt of op voorhand voorspelbare gevolgen heeft. Je kunt woorden ook een nieuwe draai geven. Belangrijker dan de letterlijke woorden is de intentie.quote:[..]
Hier begint de pop-culture academisering van het gesprek. Lekker doen alsof ik een oprecht filosofisch conflict heb opgelost door een duur woord te gebruiken. Even doen alsof ik nuance onderken. En hoppa het klinkt ineens heet zwaar en belangrijk voor de 90% die dit artikel leest met een intellectueel luie instelling.
[..]
Besef hoe overdreven dit stuk is.
1. Pussy wordt vooral gebruikt richting mannen (ja ook door vrouwen) die niet voldoen aan de dapperheidsstandaard. Niet om vrouwen te vernederen.
2. Het is dus niet een woord zoals nigger zoals dit stuk doet vermoeden
3. Provocerende woorden gebruiken in je bandnaam is zo oud als de jaren 70 en heeft weinig met politiek statements te maken
4. Woorden hebben geen eigenaar
Ik zou over elke paragraaf in dit stuk een heel essay kunnen schrijven maar ik laat het hier bij. Ik denk dat ik zat arbeid heb verricht voor mensen die dit lezen en oprecht geen problemen kunnen vinden. Ik hoop als je je daardoor aangesproken voelt dat deze post verhelderend werkt.
Ik zie haar en andere feministen anders nooit in de bres springen voor vrouwenrechten onder immigrantenpopulaties.quote:Op zondag 21 juli 2019 14:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Toch wordt dat niet bedoeld. Bedoeld wordt dat je problemen kunt aangrijpen om indirect een andere kwestie aan te drijven. Dus homo en vrouwenemancipatie is bevochten tegen conservatief rechts in, en is nu iets dat conservatief rechts gebruikt om zich tegen Marokkanen / moslims te keren.
Natuurlijk is Butler voor homo en vrouwenemancipatie, ook onder Marokkanen / moslims.
Wat zij identificeert als conservatieven die de klok willen terugdraaien zijn gewoon centrum en centrum-linkse en centrum-rechtse mensen die zorgen hebben over de import van nog ultra-conservatieven naar ons land.quote:[..]
Er staat dat het karakter van nationale identiteit veranderlijk is en deze conservatieve beweging de klok wil terugdraaien.
Waarom zou het achterhaald zijn om wat strenger te filteren aan de grens?quote:[..]
Er staat dat deze conservatieve beweging iedereen wil uitsluiten van Nederlands burgerschap die niet voldoet aan hun idee van nationale identiteit. En ze constateert dat dit ideaal feitelijk al achterhaald is.
Er is niet zoiets als een boven-culturele morele orde. Er is wellicht zoiets als een californian-supremacy-order die zich over de VS en Europa probeert uit te storten.quote:[..]
Wat is multicultureel, als geen van de culturen in de mix gezaghebbend is? Dan reken je beginselen en waarden niet tot de cultuur (zoals de morele verplichting mensen op te vangen). Blijkbaar gaat Butler uit van een boven-culturele morele orde die berust op onze hoedanigheid als mens. Ze maakt onderscheidt tussen deze universele morele orde en een 'manier van leven' (dit laatste noemt ze cultuur). De gevoelens, dat mensen met een andere manier van leven inferieur zijn, noemt ze racisme.
Ik denk dat ze te gemakkelijk uitgaat van een universele morele orde, los van de cultuur. Neem religie. Als alle religies dezelfde eeuwige universele morele orde zouden beschrijven en wij deze allemaal zouden herkennen als juist, dan is er een aanknopingspunt. Maar juist deze religieuze overtuigingen zijn meer dan culturele gewoonten / modes, die mensen zo inwisselen voor een andere, of als gelijkwaardig beschouwen. Als dat zo was ....
Hier ligt een belangrijke kwestie. Zijn er universele beginselen / waarden of is alles alleen gewenning.
Jij denkt dat rechts-conservatieven het probleem zijn in de VS qua intimidatie? Wel eens van anti-fa gehoord?quote:[..]
Ik vind deze conservatieve beweging ook agressief te werk gaan.
Omdat ik er voor kies mezelf niet als slachtoffer te zien. Ookal zijn er zat situaties geweest waarin ik dat makkelijk had kunnen kiezen.quote:[..]
En toch zie je een normalisering van harde standpunten.
[..]
Het is niet vergelijkbaar, voor mensen die niet afhankelijk zijn van degenen die hen verketteren. Die afhankelijkheid vertaalt probleem gemakkelijk in: slikken van wat je niet wilt slikken. Blijkbaar ken je dat niet uit eigen ervaring.
En terecht. De hele maatschappij wordt ingezet om de nieuwkomer te cateren. Ongeacht of deze nieuwkomer iets komt om toe te voegen aan de maatschappij of komt om te ontginnen.quote:[..]
Je vertaalt het in je eigen ervaringen. Als iemand die jou niet leuk vindt, dan trek je je daar lekker niks van aan. Daar is geen machtsverschil, geen noodzaak om een ondergeschikte rol te spelen. Alleen de keuze om dat niet te doen, is voldoende. Je staat dan niet echt onder druk, je staat dan in je eigen macht.
De conservatieve beweging voelt die druk wel en daarin zie je eenzelfde soort reactie: men voelt zich bedreigd.
Een eenzame realistische onderkenning in een zee van zieke onvrije opmerkingenquote:[..]
Er staat echter:
"als we elke vervelende opmerking strafbaar stellen, verliezen we onze democratie. Het wordt anders als iemand je bedreigt of het onmogelijk maakt om over straat te lopen."
Zeker wel.quote:[..]
Die stok zoekt ze dus niet.
En wie wijs jij aan om intentie te bepalen in gevallen waar dit onduidelijk is? Want dat is dan een klusje voor de overheid.quote:[..]
Het gaat Butler er alleen om, dat de betekenis van woorden niet vast ligt of op voorhand voorspelbare gevolgen. Je kunt ze ook een draai geven. Belangrijker dan de letterlijke woorden is de intentie.
Waarom zou je multiculturalisme nastreven per se. Waarom is het een doel an sich?quote:Ik zie maar 1 relevant punt. In hoeverre kun je uitgaan van multiculturalisme binnen 1 gemeenschappelijke politieke orde, als die verschillende culturen andere strijdige ordes nastreven. Of anders gesteld, zijn er universele (culturele verschillen overstijgende) waarden? En dat probleem hebben al, zonder het over andere culturen te hebben, bijvoorbeeld: de links / rechts tegenstelling.
Dit is de kern.quote:Op zondag 21 juli 2019 14:14 schreef deelnemer het volgende:
Ik zie maar 1 relevant punt. In hoeverre kun je uitgaan van multiculturalisme binnen 1 gemeenschappelijke politieke orde, als die verschillende culturen andere strijdige ordes nastreven. Of anders gesteld, zijn er universele (culturele verschillen overstijgende) waarden? En dat probleem hebben al, zonder het over andere culturen te hebben, bijvoorbeeld: de links / rechts tegenstelling.
Tegenspraak.quote:Op zondag 21 juli 2019 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je aankaart dat de overheid mag ingrijpen op de vrijheid van meningsuiting, kom je al heel snel bij totalitaire regimes terecht. Het is een ingreep op de grondbeginselen van onze staat. Daar mag je niet aan toornen, die beginselen zijn er om te voorkomen dat de macht van de overheid veel te groot wordt.
[...]
Die worden zwartgemaakt, verketterd, gelasterd, weggezet als racisten en haters. Totdat iedereen er voldoende van overtuigd is dat je zo niet mag denken, en dat iedereen die wel zo denkt een slecht mens is die het niet verdient om te leven. Iemand zonder 'goodwill' wordt dat ook wel genoemd.
De wet verbiedt dit en noemt het smaad. Het is strafbaar.
Ik krijg echt helemaal de kriebels als ik iemand dat zie doen. Ik noem een donker iemand toch ook geen nikker.quote:Op zondag 21 juli 2019 19:26 schreef Lunatiek het volgende:
Met die woorden moet ik vooral denken aan de newspeak van "wit" voor "blank".
De uitspraak:quote:
Waarom heb je dit niet meteen uiteengezet in plaats van 1 woordje te schrijven? Dat scheelt tijd en ruimte in het topic. Ook een beetje een karige reactie ten aanzien van de rest van mijn antwoord.quote:Op maandag 22 juli 2019 15:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De uitspraak:
"Als je aankaart dat de overheid mag ingrijpen op de vrijheid van meningsuiting, kom je al heel snel bij totalitaire regimes terecht. Het is een ingreep op de grondbeginselen van onze staat."
is in tegenspraak met de uitspraak:
"De wet verbiedt dit en noemt het smaad. Het is strafbaar."
Tenzij je met de vrijheid van mening uiting niet bedoeld: dat je alles mag zeggen en dat smaad ook een mening is.
Mijn excuus.quote:Op maandag 22 juli 2019 16:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom heb je dit niet meteen uiteengezet in plaats van 1 woordje te schrijven? Dat scheelt tijd en ruimte in het topic. Ook een beetje een karige reactie ten aanzien van de rest van mijn antwoord.
Dat is een interpretatie. Ik vind dat er juist veel laster is t.a.v. de zwakkere groepen, en dat het zich daar ook vertaalt naar consequenties die verder gaan dan woorden alleen (een machtsprobleem). Juist bezwaren daartegen worden vaak afgedaan met: je bent tegen de vrijheid van meningsuiting (een voortzetting van het machtsprobleem).quote:Vrijheid van meningsuiting houdt op bij oproepen tot geweld en smaad, laster. Alle persoonlijke vrijheden hebben limieten, aangezien je met jouw eigen vrijheid de vrijheid en integriteit van een ander kan schaden. Daar ligt de grens. Ik ben het daarmee eens. Dat is wat mij betreft een universeel principe wat de overheid slechts bekrachtigt, geen arbitraire overheidsmaatregel.
Wat mevrouw Bulter voorstelt gaat echter veel verder dan dat, namelijk censuur waarbij foute politieke meningen niet meer mogen. Want 'woorden zijn kogels'.
Is 'inclusief willen zijn' geen mening? En zie jij niet, dat ook zij door jou nu in een kwaad daglicht wordt gesteld? Is dat hypocriet?quote:De huidige wetgeving is wat mij betreft uitstekend. Het jammere is dat de mensen die zo inclusief willen zijn, andersdenkenden constant in een kwaad daglicht zetten met hun woorden.
Dus nogmaals, zou jij hypocrieten toevertrouwen om de dienst uit te maken, de wetten te bepalen? Mensen die met twee maten meten, waarvan je moet doen wat ze zeggen, maar die het zelf niet doen?
Niet zozeer het geloof dan wel de claims en beweringen die er vanuit dat geloof worden gedaan.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben zelf christen. Daarmee ben ik een minderheidsgroep. Ik geloof in God. Mensen maken dat geloof hier en op andere plekken constant belachelijk
Oh daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik kan sommige uitspraken ook niet begrijpen. En ik kan me voorstellen dat niet-gelovigen uitspraken van gelovigen totaal niet begrijpen. Dit brengt wel het kernprobleem aan het licht: het probleem is niet zozeer het feit dat je moslim, homoseksueel, christelijk of iets anders 'minderheidsgroep' (of gewoon meerderheidsgroep) bent, maar hoe je je als individu vervolgens gedraagt. Dit is volgens mij de kern van identiteitspolitiek: mensen afrekenen op hun affiliatie met een bepaalde groep, in plaats van hun individuele daden. Het is een zeer slechte ontwikkeling dat we de hele maatschappij willen labelen en iedereen in een groep willen proppen en generaliseren. Schept alleen maar verdeeldheid, van toenadering is geen sprake. Het is dus ook zeer tegenstrijdig om een dergelijke politiek te voeren, terwijl je zogenaamd juist voorstander bent van inclusiviteit. Hou dan op iedereen te willen verdelen en af te rekenen op basis van zulke oppervlakkige kenmerken als je huidskleur en je seksuele geaardheid. Erger racisme en ergere discriminatie bestaat er niet.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 12:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niet zozeer het geloof dan wel de claims en beweringen die er vanuit dat geloof worden gedaan.
Om als gelovige op een discussieforum met atheïsten/ongelovigen te gedijen moet je inderdaad stevig in je schoen staan. Maar het gebeurt ook andersom hoor. Ik heb zelf jarenlang gezongen en volgehouden dat ongelovigen dom, onbetrouwbaar, leugenachtig, drankzuchtig en ga maar door zijn.
Wat is een 'zwakkere groep'? Heb je hier concrete voorbeelden van? Volgens mij is de wet voor iedereen gelijk.quote:Op maandag 22 juli 2019 16:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mijn excuus.
[..]
Dat is een interpretatie. Ik vind dat er juist veel laster is t.a.v. de zwakkere groepen, en dat het zich daar ook vertaalt naar consequenties die verder gaan dan woorden alleen (een machtsprobleem). Juist bezwaren daartegen worden vaak afgedaan met: je bent tegen de vrijheid van meningsuiting (een voortzetting van het machtsprobleem).
Nee, dat is niet zo moeilijk te reguleren. Als je iemand van racisme beschuldigt zonder dat daar daadwerkelijk redelijk vermoeden of bewijs voor is, is het laster. Er zijn specialisten die zijn opgeleid om dat soort dingen te analyseren. Je doet alsof dit een volledig nieuw probleem is, terwijl het al lang en breed in de wet verankerd is.quote:Aan deze verkettering liggen ook vaak overtuigingen ten grondslag waarmee ze gerechtvaardigd kunnen worden. Daarom kun je ze ook interpreteren als meningen en is het moeilijk te reguleren. Dat houd in, dat het er verre van zorgvuldig aan toe gaat, en daarin lopen de leidende groepen ook al snel voorop.
Jawel, maar als je andere mensen die jouw mening niet delen als racisten, homofoben etc. wegzet, terwijl daar geen gegronde reden voor is, dan ben je niet simpelweg bezig met je mening te verkondigen, maar met anderen te lasteren.quote:Is 'inclusief willen zijn' geen mening?
Nu draai je het om. Als iemand anderen zonder reden voor racist uitmaakt, is dat laster. Ik benoem dat. Dat is geen kwestie van in een kwaad daglicht stellen. Het zou pas in een kwaad daglicht stellen zijn als iemand niet voor racisme heeft uitgemaakt, en ik zeg dat die persoon dat wel doet. Doe niet net alsof dit niet constant gebeurt, want dat is wel degelijk het geval. Je hoort tegenwoordig niks anders meer dan 'racist, homofoob, islamofoob', bij elke discussie.quote:En zie jij niet, dat ook zij door jou nu in een kwaad daglicht wordt gesteld? Is dat hypocriet?
Hoe denk je dat de grondwet tot stand is gekomen? Die is niet uit de lucht komen vallen, maar gebaseerd op principes die vanuit filosofische/religieuze hoek tot uiting zijn gebracht en zijn aanvaard als goed en rechtvaardig, zoals het zelfbeschikkingsrecht, het recht om zelf te mogen bepalen wat je gelooft zonder overheidsbemoeienis of bemoeienis van anderen, het recht op persoonlijke eigendommen zodat anderen niet van je mogen stelen, en een heleboel andere rechten.quote:Je langere post lezend vond ik dat je de (grond)wet teveel naar voren schuift als het gegeven kader / uitgangspunt. Ik geloof niet dat de wereld van bovenaf wordt aangestuurd, maar zich van binnenuit, vanuit zijn eigen voorgeschiedenis, door ontwikkelt. De wet is daarbij een techniek, niet de bron van kennis en inzicht zelf. Tot op zekere hoogte is dat zo, om als techniek effectief te zijn. Bij uitvoerend werk is de wet een kader, maar niet voor het evalueren van de wet. Er moeten dus andere gronden zijn dan de wet zelf. Die gronden zijn (deels) voor iedereen beschikbaar / toegankelijk. De bevolking is voor mij geen 'mob'. De werking van de wereld, inclusief de behoefte en bezigheden van de bevolking, zijn voor mij basis. De wet een afgeleide.
Het probleem begint met het idee van waarheid. Zodra je daar standpunten over hebt, leg je een claim waar anderen zich niet aan kunnen onttrekken. Want uit die waarheden volgen ook oordelen over anderen mensen. Er zijn dan mensen die het wel goed begrijpen (delen je waarheden) en mensen die het niet goed begrijpen. Mensen die het niet goed begrijpen, kun je dan ook niet goed vertrouwen. Je moet dan zien te voorkomen, dat de mensen die het verkeerd zien, niet teveel invloed hebben. Etc ...quote:Op dinsdag 23 juli 2019 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oh daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik kan sommige uitspraken ook niet begrijpen. Dit brengt wel het kernprobleem aan het licht: het probleem is niet zozeer het feit dat je moslim, homoseksueel, christelijk of iets anders 'minderheidsgroep' (of gewoon meerderheidsgroep) bent, maar hoe je je als individu vervolgens gedraagt. Dit is volgens mij de kern van identiteitspolitiek: mensen afrekenen op hun affiliatie met een bepaalde groep, in plaats van hun individuele daden. Het is een zeer slechte ontwikkeling dat we de hele maatschappij willen labelen en iedereen in een groep willen proppen en generaliseren. Schept alleen maar verdeeldheid, van toenadering is geen sprake. Het is dus ook zeer tegenstrijdig om een dergelijke politiek te voeren, terwijl je zogenaamd juist voorstander bent van inclusiviteit. Hou dan op iedereen te willen verdelen en af te rekenen op basis van zulke oppervlakkige kenmerken als je huidskleur en je seksuele geaardheid. Erger racisme en ergere discriminatie bestaat er niet.
Iedereen is toch overtuigd van de waarheid van zijn eigen overtuigingen? Anders zou je er niet in geloven.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 14:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het probleem begint met het idee van waarheid. Zodra je daar standpunten over hebt, leg je een claim waar anderen zich niet aan kunnen onttrekken. Want uit die waarheden volgen ook oordelen over anderen mensen. Er zijn dan mensen die het wel goed begrijpen (delen je waarheden) en mensen die het niet goed begrijpen. Mensen die het niet goed begrijpen, kun je dan ook niet goed vertrouwen. Je moet dan zien te voorkomen, dat de mensen die het verkeerd zien, niet teveel invloed hebben. Etc ...
De oplossing dat iedereen zich terugtrek op zijn eigen terrein en het contact met andere beperkt, in zover als nodig is om je eigen waarheden te kunnen laten gelden, is een provisorische oplossing, geboren uit nood.
De betere oplossing om niet al te gemakkelijk claims te leggen op de waarheid. Er is helemaal niet zoveel goede grond om de objectieve waarheid te kunnen claimen. Dat blijkt uit de geschiedenis. We blijken er als mensheid vaak eeuwen voor nodig te hebben om daarin een stapje verder te komen. Bewustwording en erkenning van natuurlijke algemene menselijke beperkingen zou een goede zaak zijn, zonder door te slaan en ons natuurlijke vermogens geheel te diskwalificeren. Maathouden dus.
Als gelovige loopt jij rond met hele sterke overtuigingen over de wereld, waar andere mensen ook in leven, en dat niet zomaar opgediend en voorgeschoteld willen krijgen. Men wil zelf kunnen bepalen wat men ervan vindt. Vooral geloofsovertuigingen, van het soort 'het is zo want ik geloof het' zijn dan niet welkom. Als iedereen grossiert in waarheden, die niet met elkaar te verenigen zijn, dan vraag je om problemen.
Een zwakkere groep heeft minder middelen of is klein in aantal. De wet kan de definitie dat iedereen gelijk is formuleren, maar is met het aannemen van die wet dan iedereen even sterk.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 13:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is een 'zwakkere groep'? Heb je hier concrete voorbeelden van? Volgens mij is de wet voor iedereen gelijk.
Het is alleen mogelijk, als we de waarheid kennen. Op grond daarvan kunnen we dan beoordelen of iemand onterechte overtuigingen heeft. Dat de wet daarover ook het nodige te zeggen heeft, is alleen een oplossing als de wet zelf het goed voorstelt. Het uiteindelijke probleem kun je niet oplossen met verwijzingen naar de wet of specialisten.quote:[..]
Nee, dat is niet zo moeilijk te reguleren. Als je iemand van racisme beschuldigt zonder dat daar daadwerkelijk redelijk vermoeden of bewijs voor is, is het laster. Er zijn specialisten die zijn opgeleid om dat soort dingen te analyseren. Je doet alsof dit een volledig nieuw probleem is, terwijl het al lang en breed in de wet verankerd is.
Maar racisten etc ... vinden zelf dat er wel gegronde redenen voor zijn. Dus wederom ontkom je niet aan de vraag, wat is waar en wat niet. Verwijzen naar autoriteiten, of een rechtspositieve benadering, biedt geen fundamentele betrouwbare oplossing. Dat blijkt uit de geschiedenis.quote:[..]
Jawel, maar als je andere mensen die jouw mening niet delen als racisten, homofoben etc. wegzet, terwijl daar geen gegronde reden voor is, dan ben je niet simpelweg bezig met je mening te verkondigen, maar met anderen te lasteren.
Mevrouw Butler wil het helemaal niet wettelijk oplossen. Dat verzin je er zelf bij. Ze wil erover discussieren.quote:[..]
Nu draai je het om. Als iemand anderen zonder reden voor racist uitmaakt, is dat laster. Ik benoem dat. Dat is geen kwestie van in een kwaad daglicht stellen. Het zou pas in een kwaad daglicht stellen zijn als iemand niet voor racisme heeft uitgemaakt, en ik zeg dat die persoon dat wel doet. Doe niet net alsof dit niet constant gebeurt, want dat is wel degelijk het geval. Je hoort tegenwoordig niks anders meer dan 'racist, homofoob, islamofoob', bij elke discussie.
En dit is dus precies het hele probleem. Het is onverantwoord om aan mensen aan wie het aan zelfreflectie ontbreekt rechterlijke macht toe te kennen om andersdenkenden beperkingen op te leggen of te straffen, omdat ze niet in staat zijn onderscheid te maken tussen persoonlijke interpretaties/oordelen en feiten. Het feit dat je iemands mening als racistisch/homofoob etc. interpreteert, wil niet zeggen dat die mening ook daadwerkelijk meteen racistisch/homofoob IS. En daarom mag je niet zomaar iemands vrijheden ontnemen omdat jij vindt dat iets racistisch/homofoob is, iets waar deze mevrouw Butler blijkbaar wel voorstander van is.
Veel van wat bestaat is ooit ontstaan. Zonder die ontstaansgeschiedenis valt het niet te verklaren. Daarom ligt in de wet en cultuur al veel menselijke ervaring en inzicht besloten. Dat lichtzinnig terzijde schuiven, is niet verstandig, maar bij gebrek aan beter, het maar beschouwen als het definitie antwoord, is ook niet verstandig. Waarom zouden we mogen verwachten, dat eerdere mensen al tot de waarheid zijn gekomen, en deze al hebben uitgewerkt in een wet die precies goed is.quote:[..]
Hoe denk je dat de grondwet tot stand is gekomen? Die is niet uit de lucht komen vallen, maar gebaseerd op principes die vanuit filosofische/religieuze hoek tot uiting zijn gebracht en zijn aanvaard als goed en rechtvaardig, zoals het zelfbeschikkingsrecht, het recht om zelf te mogen bepalen wat je gelooft zonder overheidsbemoeienis of bemoeienis van anderen, het recht op persoonlijke eigendommen zodat anderen niet van je mogen stelen, en een heleboel andere rechten.
Dat klopt. Maar waarom is de geldende wet altijd beter, dan de inzichten van de mensen die nu leven? Als jij niet zo in je nopjes was met de huidige wet hier, dan dacht je daar anders over. Ieder land heeft zijn eigen oplossingen geformuleerd en in wetten verankerd. En in ieder land zijn er ook mensen die zich niet in die oplossing kunnen vinden. Deze kwestie is dus niet op te lossen met het idee, dat wetten altijd passend zijn voor de bevolking in de landen waar ze gelden. Niemand kan daarom zomaar stellen, dat de wet garandeert dat mensen geen gekke dingen doen, zolang ze zich maar aan de wet houden.quote:Als ik 'mob' noem, bedoel ik daarmee dat als de wet de macht van de overheid (en het volk) niet zou beperken, je gemakkelijk een situatie zou kunnen krijgen waarin het recht van de sterkste (of in grotere getale aanwezige) zou gelden. Stel bijvoorbeeld dat morgen heel niet-islamitisch nederland zou vinden dat moslims allemaal over de kling gejaagd mogen worden, en dat er geen grondwet is die de rechten van islamitische burgers beschermt. Dan zou je dus met een democratische meerderheidsstem zo'n beslissing kunnen valideren. Dat is 'mob'-rule. De grondwettelijke republiek is er juist om dit te voorkomen, zodat de rechten van ieder INDIVIDU worden gewaarborgd. Want het principe is dat ieder INDIVIDU het recht heeft om in vrijheid te geloven en te leven, in zoverre hij/zij daarmee geen schade aan anderen berokkent. Je kunt dus dankzij het bestaan van de grondwet en afgeleide wetten niet als meerderheid de rechten van een minderheid zomaar in de wind slaan. Ik vind het erg opmerkelijk dat je, gezien je standpunt over minderheden, zulke tegenstrijdige uitspraken doet.
Je zegtquote:Op dinsdag 23 juli 2019 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Iedereen is toch overtuigd van de waarheid van zijn eigen overtuigingen? Anders zou je er niet in geloven.
Het maakt mij niet uit dat mensen anders geloven/andere overtuigingen hebben en daarvoor uitkomen. Het maakt mij ook niet uit dat ze mij of mijn geloof daarom belachelijk maken, dat ze mijn God belachelijk maken (hoewel ik dat wel jammer voor hen vind). Dat moeten zij zelf weten. Het is niet altijd leuk, maar zo zit de wereld en de mensheid nu eenmaal in elkaar.
Als het wel erg wordt, dan hoop je dat de wet aan jouw kant staat. Dat hoopt iedereen.quote:En als het te ver gaat, zou dat misschien in strijd zijn met de wet. In dat geval kun je een aanklacht indienen. Het is vaak het herhalende aspect dat bepaalt of een uitspraak simpelweg een mening is, of dat er een kwade intentie achter zit. Pesten wordt gekarakteriseerd door herhalend lastigvallen. Een geïsoleerd geval, mits erg genoeg om als misdaad te kwalificeren, is meestal niet erg genoeg.
Dat wil Butler niet, om dezelfde reden als jij. Waarom gun je haar niet, dat zij dat ook zo ziet, en beticht je haar ervan dat zij jou de mond wil snoeren? Is dat, omdat ze vervolgens ook haar meningen / overtuigingen ten beste geeft, en deze niet de jouwe zijn?quote:Maar om mensen bij voorbaat de mond te willen snoeren omdat hun mening niet aan jouw standaarden voldoet, is een heel ander verhaal.
Ik vind dat je mensen niet moet pesten.quote:Maar wat jij volgens mij zegt, is dat ik het over mijzelf uitroep dat mensen mij om geloofsuitspraken zouden pesten, vanwege mijn geloofsovertuigingen.
Terwijl je eerder nog voor minderheden opkwam. Waaronder moslims. Of niet dan? Doen moslims nooit gekke uitspraken dan? Waarom moeten die worden beschermd, maar christenen niet?
Ho ho, dit is niet zomaar een wereldvreemd figuur: dit is DE Judith Butler, het grote brein achter alle transgendermanie en 'geslacht is een sociaal construct' van heden ten dage:quote:Op zaterdag 20 juli 2019 13:06 schreef bascross het volgende:
[..]
Dit dus.
Wat een wereldvreemd figuur.
De onderliggende vraag is, in hoeverre ideeen over de seksen en bijpassende rolmodellen sociale constructen zijn of natuurlijke gegevenheden. Dat is geen rare vraag. Het gaat om de scheidslijn tussen de natuurlijke orde en de sociale orde. De scheidslijn tussen, wat onvermijdelijk is zoals het is, en dat wat openstaat voor andere zienswijzen, leefwijzen en rolmodellen. Deze vraag komt natuurlijk uit de hoek van mensen voor wie de geldende normen niet passend zijn (als we het breder trekken dan alleen seksualiteit, in het algemeen dus, heeft iedereen heeft wel een knelpunt).quote:Op dinsdag 23 juli 2019 15:32 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ho ho, dit is niet zomaar een wereldvreemd figuur: dit is DE Judith Butler, het grote brein achter alle transgendermanie en 'geslacht is een sociaal construct' van heden ten dage:
Geïnspireerd door de compleet gestoorde Franse 'filosoof' Foucault die zijn gedrag trouwens met een dood door AIDS mocht bekopen.
Helaas nog vrij onbekend in NL maar ze is DE autoriteit achter die gedachte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |