Ja klopt, inbedrijfstellen moet door een erkend installateur worden gedaan. Daar heb je wel een puntje over de druk op de leidingen, alleen is het bij mij ook onmogelijk om de binnenunits zo op te hangen dat de leidingen direct naar buiten steken.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 16:55 schreef CoolGuy het volgende:
naja ik zou gevoelsmatig zo weinig mogelijk binnenshuis willen hebben. Dat moet voor zover ik weet op druk worden gebracht, etc. Mocht er een keer iets stuk gaan heb ik dat liever buitenshuis, maar dat is niet meer dan een gevoel.
Hier loopt alles buitenom, maar ik heb het laten doen. Voor zover ik weet moet die installatie ook gecontroleerd worden toch? Tenminste, dat is hier gebeurd, heb daar ook een rapportje van.
@:Vanillekwark jij nog suggesties?
Ja goed, ik weet niet in hoeverre wat ik zeg écht een issue is, maar ik zou toch de leidingen zoveel mogelijk buiten willen hebben. Ik ontkwam er boven ook niet aan hoor, want op de slaapkamers hangen ook airco's en 1 daarvan hangt niet tegen een buitenmuur, dus ik heb ook een beetje leiding binnen lopen, maar het overgrote deel loopt buiten.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 17:02 schreef cunial het volgende:
[..]
Ja klopt, inbedrijfstellen moet door een erkend installateur worden gedaan. Daar heb je wel een puntje over de druk op de leidingen, alleen is het bij mij ook onmogelijk om de binnenunits zo op te hangen dat de leidingen direct naar buiten steken.
Ik had idd via internet een rol van 15 meter gekocht, deze kon ik mooi voor allebei de units gebruiken, de binnenunits hangen recht boven elkaar dus die kon ik mooi doorsteken.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:29 schreef Sony het volgende:
Niet helemaal mee eens dat je 'gewoon' kunt inkorten of verlengen: meestal worden speciale koppelingen gebruikt die je niet zomaar kunt kopen of anders mis je wel het speciale gereedschap dat hiervoor gebruikt wordt.
Uiteraard zou je andere koppelingen kunnen kopen en deze monteren, maar dan vervalt zeer waarschijnlijk de garantie omdat je 'niet originele' onderdelen hebt gebruikt.
Even goed uitrekenen hoeveel meter je nodig hebt en dan kun je die pre-fab leiding meestal in meerdere lengtes krijgen zodat je geen grote lussen overhoudt of moet gaan inkorten.
STEK papiertje is wel van belang voor garantie toch?quote:Op maandag 22 juli 2019 14:56 schreef Gieliovd het volgende:
Inderdaad, zeker in deze tijd dat die installateurs om komen in het werk!
Ik vacumeer ook gewoon zelf, dus alles in eigen beheer. Mag weliswaar officieel niet maar ik breng geen enkele hoeveelheid koudemiddel in de atmosfeer dus ik vind het gelul dat je het niet zelf zou mogen.
Ik overwoog zelfs nog mijn papieren te halen maar een "STEK" papiertje voor persoon halen in onvoldoende, dan moet je als ZZP'er ook nog een bedrijfscertificaat halen... ben je gewoon ¤5000 kwijt en dan mag je zelf een airco'tje vacuüm zuigen jippy.
Ik stond bij de praxis vorige maand daar zag ik toevallig aircos staan, ik ging informeren maar daar moest je bij aanschaf een formulier ondertekenen dat je ze je verplichten om een STEK monteur te laat komen.quote:Op maandag 22 juli 2019 11:20 schreef Sony het volgende:
Je kunt uiteraard gewoon binnendoor zolang je maar rekening houdt met de punten die Cybersijp aangeeft, plus daarbij er goed rekening mee houdt dat je condensafvoerpijp nergens omhoog loopt want dan blijft er water instaan en dat is vragen om problemen.
Daarnaast mogen split-airco's die je bijvoorbeeld bij de bouwmarkt koopt zelf in gebruik stellen; deze systemen zijn vooraf gevuld met de juiste hoeveelheid koelmiddel en door de speciale klikaansluitingen gemakkelijk aan te sluiten.
"Geïnstalleerd volgens de F-gassen richtlijnen". Dus vacumeren en standtijd.quote:Op maandag 22 juli 2019 15:26 schreef cunial het volgende:
[..]
STEK papiertje is wel van belang voor garantie toch?
Als hij de 3 units verdeeld over de groepen dan is het goed te doen toch?quote:Op dinsdag 23 juli 2019 13:40 schreef Sony het volgende:
Een prima oplossing zo ja! Scheelt een hoop uurtjes uurloon als je zelf installeert en als dan alles klaar ligt voor de aircoboer dan is ie ook zo klaar.
Precies nog even op tijd om het systeem te stresstesten met de komende temperaturen![]()
Ben zelf vorige week nog bij iemand langs geweest voor 3 aparte split-systemen die hij ook zelf had opgehangen. Best netjes gedaan, maar hij was 1 ding vergeten: de hoeveelheid stroom die tegelijk wordt getrokken door 3 van die dingen... huis uit 1920 met nog een 1-fase aansluiting en een hoofdzekering van 15 amp... je had z'n gezicht moeten zien toen ik hem hierop wees![]()
Die baalt nu best met de aankomende temperaturen
Zojuist een Daikin Perfera 2 Kw met R32 gas geinstallerd voor in de slaapkamer. Trekt op nominaal vermogen 440 watt.quote:Op dinsdag 23 juli 2019 14:04 schreef Gieliovd het volgende:
Wat is het probleem? Een 3,5kW airco trekt max 1kW stroom met koelen en moduleert al snel naar zo'n 250 watt toe.
Dat is echt geen punt hoor. Jij denkt nog aan oude aan/uit systemen met forse stromen en vooral aanloopstroom.
Stekker erin en gaan.
En 15A is erg uitzonderlijk. 25A is meer denkbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |