abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188007261
Goedemiddag,

Ik heb 2x LG split aircos aangeschaft, het spul hangt allemaal op de plek. Nu kan ik beginnen met de leidingen, alleen zit ik met de route die ik ze moet geven.
Voor mij zou de makkelijkste weg zijn direct beneden naar binnen door de muur en in de hoek van kamer doorsteken door het plafond naar boven voor de slaapkamer, zijn er vóór of tegens tegen leidingen binnenshuis? Ik kan dat netjes wegwerken namelijk.

Ik kan ook buitenom maar dan krijg met enorm veel bochten te maken door de screens en zonnescherm, en om daar nou 100meter goot aan te verzagen want vooralsnog kan ik alleen 90graden bochten vinden ipv 45 of minder.
  Moderator vrijdag 19 juli 2019 @ 16:55:52 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_188007329
naja ik zou gevoelsmatig zo weinig mogelijk binnenshuis willen hebben. Dat moet voor zover ik weet op druk worden gebracht, etc. Mocht er een keer iets stuk gaan heb ik dat liever buitenshuis, maar dat is niet meer dan een gevoel.

Hier loopt alles buitenom, maar ik heb het laten doen. Voor zover ik weet moet die installatie ook gecontroleerd worden toch? Tenminste, dat is hier gebeurd, heb daar ook een rapportje van.

@Vanillekwark jij nog suggesties?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_188007406
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 16:55 schreef CoolGuy het volgende:
@Vanillekwark jij nog suggesties?
Helaas niet, ik heb ook gewoon iemand ingehuur die niet twee linkerhanden heeft zoals ik ;(
pi_188007427
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 16:55 schreef CoolGuy het volgende:
naja ik zou gevoelsmatig zo weinig mogelijk binnenshuis willen hebben. Dat moet voor zover ik weet op druk worden gebracht, etc. Mocht er een keer iets stuk gaan heb ik dat liever buitenshuis, maar dat is niet meer dan een gevoel.

Hier loopt alles buitenom, maar ik heb het laten doen. Voor zover ik weet moet die installatie ook gecontroleerd worden toch? Tenminste, dat is hier gebeurd, heb daar ook een rapportje van.

@:Vanillekwark jij nog suggesties?
Ja klopt, inbedrijfstellen moet door een erkend installateur worden gedaan. Daar heb je wel een puntje over de druk op de leidingen, alleen is het bij mij ook onmogelijk om de binnenunits zo op te hangen dat de leidingen direct naar buiten steken.
  Moderator vrijdag 19 juli 2019 @ 17:04:34 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_188007466
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 17:02 schreef cunial het volgende:

[..]

Ja klopt, inbedrijfstellen moet door een erkend installateur worden gedaan. Daar heb je wel een puntje over de druk op de leidingen, alleen is het bij mij ook onmogelijk om de binnenunits zo op te hangen dat de leidingen direct naar buiten steken.
Ja goed, ik weet niet in hoeverre wat ik zeg écht een issue is, maar ik zou toch de leidingen zoveel mogelijk buiten willen hebben. Ik ontkwam er boven ook niet aan hoor, want op de slaapkamers hangen ook airco's en 1 daarvan hangt niet tegen een buitenmuur, dus ik heb ook een beetje leiding binnen lopen, maar het overgrote deel loopt buiten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_188009622
Het lijkt me niet dat een leiding middenin opeens gaat lekken.. dat gebeurd vooral bij de koppelingen. Wat dat betreft maakt t weinig uit hoeveel je binnenshuis hebt. Ik zou ze lekker binnendoor trekken als dat de mooiste oplossing is.
pi_188010005
Lekker binnendoor doen , lekkage komt door een paar zaken (als ze er al komen ): te korte radius van de aircoleidingen , slechte soldering(en), mechanische frictie op doorvoeringen/contactpunten met scherpe delen(muurdoorvoer bijv.) . Dat is allemaal uit te sluiten dus ik zou er niet te moeilijk over doen .

knap weggewerkt is mij meer waard , en als je je verstand gebruikt met het leidingtrace moet t wel goed komen :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_188019816
De gaten heb ik net geboord dus ik ga lekker binnendoor :Y
pi_188052193
Je kunt uiteraard gewoon binnendoor zolang je maar rekening houdt met de punten die Cybersijp aangeeft, plus daarbij er goed rekening mee houdt dat je condensafvoerpijp nergens omhoog loopt want dan blijft er water instaan en dat is vragen om problemen.

Daarnaast mogen split-airco's die je bijvoorbeeld bij de bouwmarkt koopt zelf in gebruik stellen; deze systemen zijn vooraf gevuld met de juiste hoeveelheid koelmiddel en door de speciale klikaansluitingen gemakkelijk aan te sluiten.
Daarnaast mag je bij zelf in gebruik stellen nooit meer leiding gebruiken dan er meegeleverd wordt, sterker nog je mag dit ook niet afkorten aangezien voor het systeem berekend is hoeveel koelmiddel er in zit. Je hebt dan de kans dat je een heel stuk leiding 'over' hebt bij de buitenunit, hetgeen er niet uit ziet, maar dat is persoonlijk.

Belangrijkste nadeel van zelf doen is echter dat je systeem vooraf niet vacuum is getrokken waardoor er eerder kans is op erosie van de leidingen en apparatuur met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ook onderhoud is belangrijk want dit verlengd de levensduur plus er zit dan altijd de juiste hoeveelheid koelmiddel in het systeem.
Veel airco onderhoudsbedrijven willen geen prive geplaatste systemen onderhouden, dus daar zou je een uitdaging kunnen krijgen.

De bouwmarkt systemen klinken zo aantrekkelijk ivm de prijs, maar kijk liever even op internet en bestel een A-merk. Kost weinig meer, kun je zelf grotendeels installeren en dan laat je de koppelingen, vacumeren en vullen door een goed bedrijf doen. Iets duurder, maar veel meer plezier van!
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  maandag 22 juli 2019 @ 11:44:09 #10
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_188052490
Binnendoor is geen enkel bezwaar. Gewoon doen, zo makkelijk en kort mogelijk.

Inkorten en verlengen mag best zolang je rekening houdt met de minimale en maximale lengte. Vaak is minimaal 3 en maximaal 5 of 10 meter leiding toegestaan met de standaard vulling. Als je meer wilt moet er wat koudemiddel bij.

Het stelt allemaal niet veel voor hoor niet te bang laten maken.

Vacumeren is wel gewoon belangrijk voor het behoud van je installatie. Vocht is niet goed voor je smeerolie en koudemiddel. Dan gaat je levensduur (compressor) achteruit.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 22 juli 2019 @ 13:29:47 #11
12569 Sony
Just me!
pi_188054011
Niet helemaal mee eens dat je 'gewoon' kunt inkorten of verlengen: meestal worden speciale koppelingen gebruikt die je niet zomaar kunt kopen of anders mis je wel het speciale gereedschap dat hiervoor gebruikt wordt.
Uiteraard zou je andere koppelingen kunnen kopen en deze monteren, maar dan vervalt zeer waarschijnlijk de garantie omdat je 'niet originele' onderdelen hebt gebruikt.

Even goed uitrekenen hoeveel meter je nodig hebt en dan kun je die pre-fab leiding meestal in meerdere lengtes krijgen zodat je geen grote lussen overhoudt of moet gaan inkorten.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_188054035
Het is geen bouwmarkt spul, kreeg een mooie korting op 2 lg's, heb nu alles hangen en staan. Leidingwerk ligt erbij, stroom zit aangesloten met werkschakelaars.

Donderdag komt er een aircoboer voor het koppelen dmv hardsoldeer, vacuumeren en inbedrijfstellen, kan ik donderdag alsnog een vrieskist ervan maken met die 37graden ^O^
pi_188054061
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 13:29 schreef Sony het volgende:
Niet helemaal mee eens dat je 'gewoon' kunt inkorten of verlengen: meestal worden speciale koppelingen gebruikt die je niet zomaar kunt kopen of anders mis je wel het speciale gereedschap dat hiervoor gebruikt wordt.
Uiteraard zou je andere koppelingen kunnen kopen en deze monteren, maar dan vervalt zeer waarschijnlijk de garantie omdat je 'niet originele' onderdelen hebt gebruikt.

Even goed uitrekenen hoeveel meter je nodig hebt en dan kun je die pre-fab leiding meestal in meerdere lengtes krijgen zodat je geen grote lussen overhoudt of moet gaan inkorten.
Ik had idd via internet een rol van 15 meter gekocht, deze kon ik mooi voor allebei de units gebruiken, de binnenunits hangen recht boven elkaar dus die kon ik mooi doorsteken.
  maandag 22 juli 2019 @ 14:14:35 #14
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_188054738
Dat lijkt me logisch je hebt wel gereedschap nodig om te flaren of hardsolderen.
pi_188054980
Idd, ze zijn ook wel voorgevuld die apparaten maar liever dat er een vakman voor komt. Het werk valt enorm mee, 65mm kernboor gehaald bij de bouwmarkt en die gaten in de muur zaten er binnen een half uur in. Steek toch ruim 1200eu in mn zak door dit allemaal zelf te doen.
  maandag 22 juli 2019 @ 14:56:41 #16
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_188055544
Inderdaad, zeker in deze tijd dat die installateurs om komen in het werk!

Ik vacumeer ook gewoon zelf, dus alles in eigen beheer. Mag weliswaar officieel niet maar ik breng geen enkele hoeveelheid koudemiddel in de atmosfeer dus ik vind het gelul dat je het niet zelf zou mogen.

Ik overwoog zelfs nog mijn papieren te halen maar een "STEK" papiertje voor persoon halen in onvoldoende, dan moet je als ZZP'er ook nog een bedrijfscertificaat halen... ben je gewoon ¤5000 kwijt en dan mag je zelf een airco'tje vacuüm zuigen jippy.
pi_188056048
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 14:56 schreef Gieliovd het volgende:
Inderdaad, zeker in deze tijd dat die installateurs om komen in het werk!

Ik vacumeer ook gewoon zelf, dus alles in eigen beheer. Mag weliswaar officieel niet maar ik breng geen enkele hoeveelheid koudemiddel in de atmosfeer dus ik vind het gelul dat je het niet zelf zou mogen.

Ik overwoog zelfs nog mijn papieren te halen maar een "STEK" papiertje voor persoon halen in onvoldoende, dan moet je als ZZP'er ook nog een bedrijfscertificaat halen... ben je gewoon ¤5000 kwijt en dan mag je zelf een airco'tje vacuüm zuigen jippy.
STEK papiertje is wel van belang voor garantie toch?
pi_188057696
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 11:20 schreef Sony het volgende:
Je kunt uiteraard gewoon binnendoor zolang je maar rekening houdt met de punten die Cybersijp aangeeft, plus daarbij er goed rekening mee houdt dat je condensafvoerpijp nergens omhoog loopt want dan blijft er water instaan en dat is vragen om problemen.

Daarnaast mogen split-airco's die je bijvoorbeeld bij de bouwmarkt koopt zelf in gebruik stellen; deze systemen zijn vooraf gevuld met de juiste hoeveelheid koelmiddel en door de speciale klikaansluitingen gemakkelijk aan te sluiten.
Ik stond bij de praxis vorige maand daar zag ik toevallig aircos staan, ik ging informeren maar daar moest je bij aanschaf een formulier ondertekenen dat je ze je verplichten om een STEK monteur te laat komen. :?
  maandag 22 juli 2019 @ 17:09:15 #19
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_188057989
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 15:26 schreef cunial het volgende:

[..]

STEK papiertje is wel van belang voor garantie toch?
"Geïnstalleerd volgens de F-gassen richtlijnen". Dus vacumeren en standtijd.
  dinsdag 23 juli 2019 @ 13:40:22 #20
12569 Sony
Just me!
pi_188072754
Een prima oplossing zo ja! Scheelt een hoop uurtjes uurloon als je zelf installeert en als dan alles klaar ligt voor de aircoboer dan is ie ook zo klaar.
Precies nog even op tijd om het systeem te stresstesten met de komende temperaturen :7

Ben zelf vorige week nog bij iemand langs geweest voor 3 aparte split-systemen die hij ook zelf had opgehangen. Best netjes gedaan, maar hij was 1 ding vergeten: de hoeveelheid stroom die tegelijk wordt getrokken door 3 van die dingen... huis uit 1920 met nog een 1-fase aansluiting en een hoofdzekering van 15 amp... je had z'n gezicht moeten zien toen ik hem hierop wees O-)
Die baalt nu best met de aankomende temperaturen |:(
  dinsdag 23 juli 2019 @ 14:04:41 #21
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_188073178
Wat is het probleem? Een 3,5kW airco trekt max 1kW stroom met koelen en moduleert al snel naar zo'n 250 watt toe.

Dat is echt geen punt hoor. Jij denkt nog aan oude aan/uit systemen met forse stromen en vooral aanloopstroom.

Stekker erin en gaan.

En 15A is erg uitzonderlijk. 25A is meer denkbaar.
pi_188075715
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 13:40 schreef Sony het volgende:
Een prima oplossing zo ja! Scheelt een hoop uurtjes uurloon als je zelf installeert en als dan alles klaar ligt voor de aircoboer dan is ie ook zo klaar.
Precies nog even op tijd om het systeem te stresstesten met de komende temperaturen :7

Ben zelf vorige week nog bij iemand langs geweest voor 3 aparte split-systemen die hij ook zelf had opgehangen. Best netjes gedaan, maar hij was 1 ding vergeten: de hoeveelheid stroom die tegelijk wordt getrokken door 3 van die dingen... huis uit 1920 met nog een 1-fase aansluiting en een hoofdzekering van 15 amp... je had z'n gezicht moeten zien toen ik hem hierop wees O-)
Die baalt nu best met de aankomende temperaturen |:(
Als hij de 3 units verdeeld over de groepen dan is het goed te doen toch?
  woensdag 24 juli 2019 @ 12:22:56 #23
12569 Sony
Just me!
pi_188091132
Helaas trekt een airco wel iets meer in sommige gevallen.
Ja, in een moderne woning schaalt hij snel terug en mag het geen probleem zijn, maar ik kom veel bij particulieren die een zeer oude woning hebben en de elektra niet echt op orde hebben.

Deze woning was best redelijk gerenoveerd en op het oog weer zeer acceptabel. Jammer is alleen dat men geïnvesteerd had in een uitgebreide keuken met allerlei apparatuur, waaronder elektrisch koken en een mooie badkamer met whirlpool.
Spijtig genoeg niets aan de steensmuren uit 1906 of andere isolatiemaatregelen waardoor de temperatuur op een gewone zonnige dag binnen al hoger oploopt dan buiten.
Als dan de airco's allemaal tegelijk aan gaan moeten ze vol draaien want ze waren ook best krap voor de ruimtes die hij wilde koelen.Nog steeds hoeft dit niet een probleem te zijn, maar als je dan ook nog gaat koken...

De 15A klopt echt. De meterkast was wel vernieuwd en 3-fase voorbereid maar de aansluiting dus niet. Hij was er wel op gewezen dat het allemaal krapjes was, maar vond het zonde van het geld om de aansluiting te laten upgraden. Dit alles onder het mom 'ik heb nooit alles tegelijk aan'... :')

Er zijn nog voldoende oude 15A aansluitingen en het is ook niet voor niets dat de netwerkbeheerder deze gratis vervangt voor 1x een 25A als je dit aanvraagt.
Voor sommigen is dan het nadeel dat als 15A voldoende is en er onverhoopt toch een keer de hoofdzekering erdoor gaat, deze gratis wordt vervangen terwijl voor de vervanging van 25A kosten worden berekend.
pi_188096552
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 14:04 schreef Gieliovd het volgende:
Wat is het probleem? Een 3,5kW airco trekt max 1kW stroom met koelen en moduleert al snel naar zo'n 250 watt toe.

Dat is echt geen punt hoor. Jij denkt nog aan oude aan/uit systemen met forse stromen en vooral aanloopstroom.

Stekker erin en gaan.

En 15A is erg uitzonderlijk. 25A is meer denkbaar.
Zojuist een Daikin Perfera 2 Kw met R32 gas geinstallerd voor in de slaapkamer. Trekt op nominaal vermogen 440 watt.

Lekker koel nu, dus van mij mag de zomer wel beginnen. Wil wel een beetje plezier hebben van mijn dure centjes.
pi_188100500
Heerlijk. De mijne staat ook lekker aan hoor! Gree Bora 3,5 R32. In de woonkamer hangt de binnenunit ook al een week.

De buitenunit staat buiten. In de garage :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')