quote:
Op donderdag 18 juli 2019 17:45 schreef Morsmordre het volgende:(sorry als dit fout staat!)
Ik ben 25 jaar en heb net met heel veel moeite en vertraging mijn ict opleiding afgemaakt. Nu sta ik een beetje voor een raadsel wat ik moet doen.
Ik kamp met een sociale- en gegeneraliseerde angststoornis, paniekstoornis en PTSD. Hier heb ik al sinds jonge leeftijd last van, maar pas begin dit jaar durfde ik hulp te zoeken en inmiddels volg ik cognitieve gedragstherapie en EMDR. Tot nu toe merk ik wel een heel klein beetje verschil, maar veel symptomen zijn er nog. Zo durf ik vrijwel niet naar buiten, is het openbaar vervoer een hel en krijg ik nog veel flashbacks. Als ik thuis ben gaat het over het algemeen 'goed', maar heb ik nog steeds veel last van angstaanvallen op de mindere dagen.
Maar ik wil dus wel werken. Ik dacht eraan om parttime te beginnen, maar hoe wie wat en waar is de grote vraag. Want hoe ga ik een baan vinden bij een werkgever die mijn problemen begrijpt en me er niet meteen uit gooit zodra ze opkomen? En moet ik het überhaupt wel vertellen tijdens een sollicitatie gesprek?
Mijn psycholoog zei dat ik me misschien moet laten afkeuren, maar dat wil ik dus echt niet. Ik wil gewoon 'normaal' zijn en met iedereen mee klagen over maandagochtenden en niet een stempel op me gedrukt krijgen. Maar als ik realistisch ben weet ik ook dat er heel veel dingen zijn die ik nog niet kan. Dus wat is de beste optie?
Momenteel verstuur ik wel sollicitaties in de hoop het op eigen kracht te doen. Daarnaast wil ik kijken of het UWV me kan helpen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Mij is altijd aangepraat dat ik niet capabel genoeg was voor werk en dat soort dingen en ik was de grootste angsthaas altijd.
Ik ging niet graag naar mijn studie, hooguit 2uur in de week en verschuilde mij de rest van de week in mijn hok alleen(kon goed want ik woonde altijd jaren ook op mezelf alleen). Ik voelde mij niet op gemak bij medestudenten en vond het niet fijn om sociaal rondom mensen aanwezig te moeten zijn, hoe te zeggen, of langs mensen te moeten te lopen en voelde mij nooit op gemak in projecten. Ik ging daarom altijd in m'n eentje naar het strand ipv studie.
Ik wist nooit hoe ik het zou overleven of ik wel kon werken en ergens geld vandaan kon halen.
Vervolgens met studie gestopt en werk gezocht. Nog nooit zo bang geweest in mijn leven. Nachtmerries op den top. Iets waar ik mijn hele leven voor vreesde en het alles of niks was.
En deze baan was ook meteen 40uur en meer in de week! Ik vond met mijn studie 2uur al teveel en kreeg daar al een burnout van.
Gek genoeg, 2.5maanden verder ben ik altijd als vroegste op m'n werk tot het einde, en ik vind het enorm leuk. Vooral juist dat ik met zijn 10en in 10vierkante meter hok zit en ik constant praat met mensen (nooit tijd voor jezelf maar dat wil ik ook helemaal niet). Het is 1 grote familie die lekker lomp is en ik sta zeker mijn mannetje en kan lekker discussies houden als ik bijv iets onzin vind. Ik vind het geweldig bij mijn werk en ik kan alles kwijt (zijn mijn beste psychologen en ik die van hen!) bij mijn collega's. Ik voel mij op mijn gemak en ik haal de meeste winsten binnen( vandaag 30.000euro ff binnen gehaald in m'n eentje en krijg champagne waars opgestuurd). Mijn leven is 360 of was het 180graden gedraaid.
Ik zeg: alsjeblieft ga weg bij psychologen, denk niet na en doe. Je wilt niet weten hoe angstig ik was, maar ik plots van mezelf zie dat ik een totaal ander mens ben dan dat mij altijd ingepraat was.
Jij moet nog je zelfvertrouwen vinden maar heb het vertrouwen dat het goed komt. Het komt goed als je blijft proberen de juiste plek in je leven te hebben en moed te hebben hiervoor/ de eerste stap te nemen. In ieder geval, ik geloof in jou. Omdat ik weet hoe veranderlijk het leven is en ik iemand was waarvan ik nooit dacht dat ik dat zou zijn.
Ook een tip: als je sociale angst heb: ga op Tinder dates. Ik heb er meer dan 100 verschillende gehad en het is een lifestijl van mij. Elke week heb ik 2 nieuwe (ja het is een hobby geworden en ik leer met de dag) (tot ik mijn special ware toevallig tegen kom) (en ja hiernaast zie ik ook weekelijks mijn vaste vrienden!)
Stop met theorieën bedenken, stop met nadenken, stop met balen over je beperkingen, maar doe en lach en omring je met mensen om je heen die niet angstig zijn. En een hele belangrijke: durf los te laten (in wat dan ook)
[ Bericht 1% gewijzigd door Naregenkomtzon op 18-07-2019 18:29:56 ]