abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187930458
Hoe kan ik veilig een (hangmat)stoel aan een betonnen plafond bevestigen (1 ophangpunt). De trekkracht zou dan zo'n 100 kg moeten aankunnen. Keilbout ?
pi_187930474
is je dakconstructie wel berekend op die kracht?
pi_187930873
Mocht je constructie het houden, m8 keilbout is volgens mij ruim voldoende.

[ Bericht 34% gewijzigd door Hanschje op 15-07-2019 10:14:15 ]
pi_187931018
Hartstikke leuk die 100 kilo maar dat is statische belasting, het is een stuk meer als je dynamisch gaat redeneren. Je ploft erin, je beweegt, slingert heen en weer.

Ach, je kunt hoogstens naar beneden pleuren op je kont.

Als het goed draagkrachtig beton is moet een keilbout of chemisch anker wel kunnen.
Laat die handjes wapperen!
pi_187931715
Is die trekbelasting niet de afschuifkracht? Dus als je hem langs een muur naar beneden belast. In het plafond belast je hem zeg maar axiaal, en dan zijn de waardes lager. Ik zou in elk geval een chemisch anker gebruiken, die kunnen beter dealen met dynamische belasting.

Geen idee over de belastbaarheid van je plafond trouwens, daar heb ik dan weer totaal geen kaas van gegeten.
pi_187932376
Dat plafond kan die 100 kilo natuurlijk makkelijk hebben. Anders zou het dak een keer instorten.

Een keilbout is verticaal misschien wat minder te belasten maar als je het goed bevestigd dan zal dat ook wel lukken. Het is wel zaak dat de keilbout onbeweeglijk in het plafond zit en dat er ook niet een heel stuk vrij schroefdraad onder zit, dat kan gaan buigen als je schommelt. Dus alles moet aansluiten en zeker niet kunnen bewegen tov het plafond.

En zoals gezegd, als je valt dan is de schade meestal ook wel te overzien.
  maandag 15 juli 2019 @ 12:15:24 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187932697
Altijd een nylon bus ipv ijzer op ijzer gebruiken... anders is ie zo doorgesleten.

De slingerbeweging maakt de afstand tussen de twee ophangpunten namelijk steeds groter en kleiner, wat een zaag of snijbeweging veroorzaakt, icm het gewicht in het midden snijd ie zichzelf door.

Deze hieronder gaat ondanks 1 nylonbus alsnog doorslijten op de bovenste schakel waar geen nylon tussen zit..

pi_187938788
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 11:49 schreef nanuk het volgende:
Dat plafond kan die 100 kilo natuurlijk makkelijk hebben. Anders zou het dak een keer instorten.
Nee natuurlijk niet :?
een appel is groen dus ik vind pizza lekker is dezelfde beredenering....

Het staal van de keilbout zelf reken je uit door de kracht in N te delen door de oppervlakte van de bout. Dan weet je de spanning. Deze vergelijk je met de vloeigrens van het type staal waaruit de keilbout gemaakt is. Een veilige grens is 70% van de vloeigrens van de keilbout.
Of je beton het aankan is eigenlijk alleen proefondervindelijk te bepalen omdat dit sterk afhangt van het type beton en hoe je het gat boort... bibber je erg bij het boren dan is het gat groter dan als je dit doet met een stevigere hand. Hoe groter het gat hoe minder de zijwaartse kracht is en dus hoe lager de weerstand. De weerstand zorgt voor de wrijvingkracht en deze moet altijd hoger zijn dan de 100x9.81 N (bij statische belasting). Daarnaast boren ook veel mensen gaten scheef, wat ook effect heeft op de wrijving.
Voor dynamische belasting is het helemaal leuk :) omdat je ook af en toe ploft op de hangmat. Je hangmat remt je dan af met F=mxa, waarbij a de versnelling is, of vertraging. Dit hangt af van de snelheid waarin je de hangmat komt. Bij schommelen hangt het ook af van je hoek die je maakt.

Voor een leek is het eigenlijk gewoon proberen....

[ Bericht 17% gewijzigd door sjorsie1982 op 15-07-2019 18:43:36 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_187947150
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet :?

Blablabla
Schrijf je nu niet met een heleboel woorden wat ik ook schreef.

Zorgen dat die keilbout goed aansluit in het gat en zich niet los kan werken dus.
Wat die keilbout kan hebben staat op het doosje en een M8 kan jou echt wel dragen.
Het dak zal niet instorten omdat je wat extra gewicht er aan hangt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')