van veel kanten hoor ik dat op bed blijven liggen een ouderwetse aanpak is. een beetje in beweging blijven wordt tegenwoordig aangeraden. Kom ik echter overeind, dan verga ik van de pijn. ok een paar stapjes naar het toilet luktt wel, maar veel meer niet.
Van anderen hoor ik ook dat het absoluut uit den boze is om ook maar overeind te komen. 24 uur per dag plat en je maar behelpen met een po.
hoe komt het dat er zoveel verschillende meningen over zijn? Wat is nou waar??
ik ben maandag doorverwezen naar een neuroloog. Maar pas over dik 2 weken kan ik voor 1e afspraak terecht... tot die tijd is het dus doffe ellende omdat ik nog niet weet of ik uberhaupt wel moet blijven liggen. of misschien doe ik nu al teveel! deskundigen in de zaal??
quote:in mijn geval: liggen... ik kan echt heel weinig, naar toilet gaan is al zeer pijnlijk
...mag alles doen wat hij nu nog kan.
Kijk ff naar mn reactie want vooral omdat je een hernia hebt eeerg toepasselijk. Daar staat dus dat mn pa naar een accupuncturist is geweest en sindsdien issie weer prima in orde. OOK dat ie eik geopereerd had moeten worden (met maandenlange revalidatie )
Vragen --> mail profiel
veel sterkte ermee en beterschap!
quote:Hebben wij die dan die wachtlijsten? Mijn hub hoeft maar 6 tot 8 weken te wachten op de operatie. En dat is vanaf het eerste gesprek met de neurochirurg, dus dan is er al besloten dat er geopereerd gaat worden. Het is bij ons iig heel snel gegaan.
Op zaterdag 11 januari 2003 11:09 schreef _asterix_ het volgende:
Tja....en waarom hebben wij wachtlijsten voor een hernia. Tenminste als je eraan geholpen moet worden...in Duitsland en Belgie ben je zo aan de beurt in ziekenhuizen........
quote:Dat lijkt me wel
Op zaterdag 11 januari 2003 11:26 schreef moussy het volgende:[..]
Hebben wij die dan die wachtlijsten?
quote:En zie hier het bewils
Mijn hub hoeft maar 6 tot 8 weken te wachten op de operatie.
quote:Oke, ik weet niet wat er allemaal gedaan moet worden tussen het eerste gesprek en de operatie, maar 6-8 weken wachten lijkt mij een wachtlijst...
En dat is vanaf het eerste gesprek met de neurochirurg, dus dan is er al besloten dat er geopereerd gaat worden. Het is bij ons iig heel snel gegaan.
Tja...die afdelingen werken maar van 9 tot 17.00...in een 24 uurs ziekenhuis...die machines voor scans (wat voor soort dan ook ) kosten miljoenen om dan maar 8 uur per dag bediend te worden...kweet ander topic ...maar daarom gaan mijn premies omhoog...
quote:Tussen het allereerste gesprek en straks de operatie zitten ongeveer 9 tot 11 weken. Tussendoor zijn er foto's gemaakt en 1 of andere scan. Hij wordt trouwens in A'dam geopereerd. Het is trouwens "verplicht" om 6 tot 8 weken te wachten tot opereren omdat er een kans is dat de hernia uit zichzelf wegtrekt.
Op zaterdag 11 januari 2003 11:31 schreef Light het volgende:[..]
Dat lijkt me wel
[..]En zie hier het bewils
[..]Oke, ik weet niet wat er allemaal gedaan moet worden tussen het eerste gesprek en de operatie, maar 6-8 weken wachten lijkt mij een wachtlijst...
Ik snap niet dat huisartsen mensen met een hernia zolang laten aantrubbelen. Meteen doorverwijzen is veel beter.
mensen hebben het of niet maar hoe ze er aan komen hoor je nooit,dus vertel maar!
quote:http://www.chiropractie-vanbeest.nl/hernia/hernia.html
Hernia kan zich op twee manieren vormen. Ten eerste kan een acute aandoening de oorzaak van hernia zijn. Ten tweede kan een degeneratieproces ofwel slijtage aan hernia ten grondslag liggen. Een acute aandoening kan ontstaan onder meer door plotseling te draaien in een onjuiste houding te tillen, een schok, een val of zelfs door te hard niesen.
quote:op mijn wenken bediend! tnx!
Op zondag 12 januari 2003 22:25 schreef moussy het volgende:[..]
http://www.chiropractie-vanbeest.nl/hernia/hernia.html
quote:Volgens de neuroloog en de neurochirurg moet je juist zo gaan zitten en liggen dat je er het minste last van hebt.
Op maandag 13 januari 2003 13:44 schreef Debs het volgende:
Volgens mij kan je het beste plat blijven liggen, iedereen weet wat een hernia inhoudt en dat je dus je rug zoveel mogelijk last moet besparen en dat doe je dus door op je rug te liggen...ja toch?
quote:Ja ok je voelt zelf wanneer de druk op de zenuw groter of kleiner wordt..
Op maandag 13 januari 2003 13:46 schreef moussy het volgende:[..]
Volgens de neuroloog en de neurochirurg moet je juist zo gaan zitten en liggen dat je er het minste last van hebt.
op dit moment valt de pijn trouwens wel weer mee, maar ik slik ook een hele cocktail van pijnstillers. nog kan ik niet lopen.
quote:Aan de ene kant hartstikke lekker dat ze nu snel wat kunnen doen maar ik kan me voorstellen dat je niet echt op een ziekenhuisopname zit te wachten.
Op vrijdag 17 januari 2003 07:00 schreef Cyberjunkie het volgende:
omdat de situatie is geescaleerd (lees: pijn is zelfs met 2x ibuprofen 800 ondragelijk) wordt ik vandaag opgenomen in het ziekenhuis. Ik heb inmiddels ruim 4 weken in bed gelegen. op zich is ziekenhuisopname niet zo gek, dan lig je tenminste niet een week (of 2,3!) te wachten op een diagnose.op dit moment valt de pijn trouwens wel weer mee, maar ik slik ook een hele cocktail van pijnstillers. nog kan ik niet lopen.
quote:ben weer thuis inmiddels, maar ik ben erg positief over de 11 dagen in het ziekenhuis. Het was alleen al knotsgezellig om met z'n vijven op zaal te liggen, iedereen was prima bij kennis en spraakzaam. Daarbij ook nog 2x per dag bezoekuur, nu ik weer thuis ben zie ik bijna niemand meer komen (iedereen denkt meteen dat je dan weer beter bent!), er liepen hele leuke zusters rond, allemaal ontzettend liev!
Op vrijdag 17 januari 2003 08:26 schreef Karin het volgende:
ik kan me voorstellen dat je niet echt op een ziekenhuisopname zit te wachten.
Kortom, ik heb me vermaakt! Ben ook wel blij dat ik genoeg hersteld ben om weer thuis te kunnen zijn. Maar zolang je toch alleen maar kunt liggen, is een ziekenhuis zo gek nog niet. Oh ja, ik ben niet geopereerd, dus dat scheelt ook. Anders was ik daardoor misschien wat meer gespannen geweest.
Wat artsen tegenwoordig vaak doen is naast bedrust ook wat lichte oefeningen voorschrijven.
Er bestaat bij hernia namelijk een groot gevaar dat het chronisch wordt.
Door de pijn ga je de spieren van je rug minder gebruiken en deze worden hierdoor korter.
Als je dan tijdens een 'betere' periode gaat bewegen voel je een pijn die niet veroorzaakt wordt (of althans niet helemaal) door je hernia, maar juist door het oprekken van deze te korte spieren.
Hierdoor stop je weer met bewegen en kom je in een neerwaartse spiraal terecht waardoor het eigenlijk alleen maar erger wordt.
Het blijven gebruiken van je spieren is dus wel belangrijk, maar de neuroloog kan je daar het beste over vertellen.
Ondertussen: Beterschap!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |