Cheung funDit is veruit mijn favoriete Dim Sum,
Het zijn een soort rijstflensjes, die met verschillende dingen gevuld kunnen zijn, zoals garnalen of char siu (die laatste is mijn favoriet).
De rijstflensjes worden normaal gesproken gestoomd en dan opgerold. Het stomen van die dingen lukt niet in mijn huis-tuin-en-keuken-keuken. Maarrr ik ben na lang zoeken een recept tegengekomen waarmee ik de restaurantversie prima kan benaderen.
De truc zit ‘m in het gereedschap: je hebt een pannetje met anti-aanbaklaag van (16 tot) 20 centimeter nodig. Zodat het "keren" (met een klap op je aanrechtblad omgooien) goed en snel gaat (een te grote pan is te zwaar om dit vlot genoeg voor elkaar te krijgen)
Voor 2 personen is het rijstbeslag als volgt (rijstmeel en tapioca starch zijn bij de toko te verkrijgen):
75 "mL" rijstmeel
75 "mL" tapioca starch
150 mL lauw water
150 mL kokend water
1/8 theelepel zout
Alle spullen klaarzetten (bakje olie met kwast, bord(en) voor de rollen, vulling (naar wens), toppings (naar wens))
-stuk van het aanrecht insmeren met olijfolie.
-pannetje invetten met de kwast.
-Pannetje verhitten, vervolgens op een matig tot klein vuurtje op het kleinste pitje gebruiken.
-3 juslepels per keer gebruiken, dan afdekken met een dekseltje. Ongeveer een minuut laten stomen.
-Pannetje met een klap omkeren op het geoliede deel van het aanrecht
-pannetje zo nodig weer inkwasten met olie,
-weer 3 juslepels beslag erin, verdelen over de pan, deksel erop
-wat vulling verdelen op het pannenkoekje dat klaar ligt, oprollen en op het bord leggen
-Deksel van de pan,
-Pannetje met een klap omkeren op het geoliede deel van het aanrecht
-etcetera tot alles op is
-toppings erover
-klaar! :-)
Ik heb een gehaktmengsel met gochujang, sojasaus en honing gemaakt als vulling (ik had geen char siu in huis)
En als toppings heb ik een dressing van sojasaus, water en suiker gebruikt en gefrituurde uitjes erover gestrooid.