abonnement Unibet Coolblue
pi_187824277
was video link enzo btw. Maar we zaten als band achter de schermen
Do what you love, love what you do!
pi_187824326
Rick Beato is een Amerikaanse producer die heel leuk over zijn werk kan vertellen (op youtube). In een van zijn vlogs vertelt hij over hoe met digitaal postprocessen de 'feel' in rockmuziek is verkloot.


Wat vind jij d'r van?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 9 juli 2019 @ 09:29:16 #103
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187825411
Gebruik je nog wel eens oude analoge mengpanelen en effect apparatuur of is het nu allemaal Nuendo met plug-ins?

Ik heb gehoord dat Dave Grohl de oude mengbak van Fleetwood Mac met veel pijn en moeite uit de The Record Plant in Sausalito had gesleept om die zelf te kunnen gebruiken.

[ Bericht 9% gewijzigd door klappernootopreis op 09-07-2019 09:36:44 ]
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 9 juli 2019 @ 09:53:19 #104
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_187825662
Waarom is het zo dat een voorprogramma soms (al dan niet bewust) een slechtere mix krijgt dan het hoofdprogramma? Ik heb het een keer heel extreem meegemaakt in Ahoy bij Metallica. In het voorprogramma stond Machine Head, ik ken hun nummers vrij goed, maar ik herkende het gewoon niet door de afschuwelijk slechte mix... Maar toen Metallica begon was de mix juist ontzettend goed en gebalanceerd. Het contrast kon niet groter, ik vroeg me echt af waarom.

Verder vroeg ik me af of er bij drums tegenwoordig niet veel gebruik gemaakt wordt van triggers in plaats van het versterken van het daadwerkelijke geluid met behulp van microfoons. Dat lijkt me het werk voor jou wel iets makkelijker maken, of valt dat wel mee?
Don't let my username fool you...
  dinsdag 9 juli 2019 @ 09:58:44 #105
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_187825733
als je muziek produceert, waarmee hou je dan rekening? want het zal anders klinken thuis, in een auto, in een zaal/op een soundsystem, of zelfs als het op vinyl moet, heb je eigenlijk een andere afstelling nodig, toch?
pi_187828113
Heb je weleens voor cabaretiers het geluid geregeld? Dat lijk mij anders dan een band of artiest.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 13:47:24 #107
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828655
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 06:02 schreef Lyrebird het volgende:
Rick Beato is een Amerikaanse producer die heel leuk over zijn werk kan vertellen (op youtube). In een van zijn vlogs vertelt hij over hoe met digitaal postprocessen de 'feel' in rockmuziek is verkloot.


Wat vind jij d'r van?
Dit specifieke filmpje niet gezien. Maar het risico is met digitaal dat je teveel gebruikt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 13:51:22 #108
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828698
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 09:29 schreef klappernootopreis het volgende:
Gebruik je nog wel eens oude analoge mengpanelen en effect apparatuur of is het nu allemaal Nuendo met plug-ins?
Ik neem wel eens op in studio's waar ze nog met een oude mengtafel werken. Maar voor mixen werk ik eigenlijk volledig ITB.
quote:
Ik heb gehoord dat Dave Grohl de oude mengbak van Fleetwood Mac met veel pijn en moeite uit de The Record Plant in Sausalito had gesleept om die zelf te kunnen gebruiken.
Dave Grohl heeft de oude Neve tafel uit de Sound City Studio overgenomen. Legendarische studio waar idd Fleetwood Mac opgenomen heeft. Maar ook Nirvana's Nevermind.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_City_Studios
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 13:58:52 #109
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828780
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 09:53 schreef Metalfreak het volgende:
Waarom is het zo dat een voorprogramma soms (al dan niet bewust) een slechtere mix krijgt dan het hoofdprogramma? Ik heb het een keer heel extreem meegemaakt in Ahoy bij Metallica. In het voorprogramma stond Machine Head, ik ken hun nummers vrij goed, maar ik herkende het gewoon niet door de afschuwelijk slechte mix... Maar toen Metallica begon was de mix juist ontzettend goed en gebalanceerd. Het contrast kon niet groter, ik vroeg me echt af waarom.
Dat kan meerdere redenen hebben.
1) Vroeger, toen er nog meer gebruikt werd gemaakt van analoge tafels was het vaak zo van "we hebben nog maar 10 kanalen over, daar moet je het mee doen." Dan moet je drums met minder microfoons, etc. Omdat kanalen delen vervelend is voor de hoofdact, omdat je dan alles terug moet zetten.
Met digitale tafels kun je al je settings met 1 knop weer terughalen, dus zijn dat soort praktijken gelukkig verleden tijd.
2) Er is voor een voorprogramma vaak minder ruimte en tijd. Omdat de backline (instrumenten) van de hoofdact moet blijven staan, moet je met beperkte ruimte doen. En je moet soundchecken wanneer de hoofdact klaar is, soms heb je letterlijk maar een half uur om alles te checken.
3) Het gebeurd idd vaak dat de hoofdact zegt "voorprogramma mag maximaal 100 db(a) ipv 103 db(a). Zodat de hoofdact wat meer impact kan maken.

quote:
Verder vroeg ik me af of er bij drums tegenwoordig niet veel gebruik gemaakt wordt van triggers in plaats van het versterken van het daadwerkelijke geluid met behulp van microfoons. Dat lijkt me het werk voor jou wel iets makkelijker maken, of valt dat wel mee?
Vooral metalbands werken vaak met triggers, voor de kick.
Een popband waar ik mee werk heeft triggers op de kick en snare, die wordt door een SPD gevoed als extra laagje bij de kick en de snare. Niet als vervanger, maar echt een extra laagje.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:00:27 #110
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828797
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 09:58 schreef pokkerdepok het volgende:
als je muziek produceert, waarmee hou je dan rekening? want het zal anders klinken thuis, in een auto, in een zaal/op een soundsystem, of zelfs als het op vinyl moet, heb je eigenlijk een andere afstelling nodig, toch?
Ik hou eigenlijk niet speciaal ergens rekening mee, luister het wel op verschillende sets speakers in de studio. Maar na het mixen gaat het nog naar een Mastering Engineer, die zorgt voor het finalizen van de mix.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mastering_engineer
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:02:10 #111
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187828822
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 13:02 schreef ryxje het volgende:
Heb je weleens voor cabaretiers het geluid geregeld? Dat lijk mij anders dan een band of artiest.
In de venue waar ik werk wel eens wat interviews moeten uitversterken. Je werkt wat meer met compressie en EQ, en nooit eigenlijk nooit met galm.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:07:59 #112
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_187828882
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik hou eigenlijk niet speciaal ergens rekening mee, luister het wel op verschillende sets speakers in de studio. Maar na het mixen gaat het nog naar een Mastering Engineer, die zorgt voor het finalizen van de mix.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mastering_engineer
okee, dat doe je dus niet zelf.

en las je de zaalmix opneemt, hoe klinkt die dan achteraf, in vergelijking met een studio mix?
pi_187828935
Hoe luister je thuis muziek en heb je zelf nog tips m.b.t. apparatuur / streamingdiensten / instellingen etc.?
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:38:53 #114
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_187829266
Die je ook akoestische sessies met strijkers en/of blazers? En wat komt daar allemaal bij kijken?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_187829616
Gehoorbescherming is al een paar keer genoemd.
Staat het volume eigenlijk niet te hoog als medewerkers en bezoekers gehoorbeschermers nodig hebben?

Je schreef dat je rechts een gehoorafwijking hebt.
Is dit iets dat je ook regelmatig meet om vast te stellen wat die afwijking exact is en of deze verandert?
(zoals je een meetinstrument calibreert)

Hoe kijk je naar audiofielen en audiofiele apparatuur?
Hoe maak je onderscheid tussen aparatuur die echt beter is en spul waarvan alleen het verhaaltje en de prijs het verschil maken?

Hoe bepaal je wanneer je als geluidstechnicus puur aan het registreren/doorgeven bent en wanneer je zelf ook deelneemt aan het artistieke proces?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_187829830
Niet echt een succes deze keer :{
  Moderator dinsdag 9 juli 2019 @ 16:54:15 #117
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187831212
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 15:25 schreef J.Caesar het volgende:
Niet echt een succes deze keer :{
Als dit niet je onderwerp is dan hoef je niet te reageren hè. Ikzelf vind het een prima deeltje en erg goede antwoorden, laten we nu weer gewoon vragen gaan stellen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_187832348
Eens met @Bosbeetle.

Ik heb eigenlijk weinig feeling met dit onderwerp en weet dan ook geen serieuze vraag te stellen maar lees het wel met interesse.
pi_187832500
Hoe doe je het met mensen die een mic cuppen?
pi_187832577
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 18:13 schreef qajariaq het volgende:
Eens met @:Bosbeetle.

Ik heb eigenlijk weinig feeling met dit onderwerp en weet dan ook geen serieuze vraag te stellen maar lees het wel met interesse.
Het ging me om de reactiesnelheid ;)

Anyway, have fun all!
  dinsdag 9 juli 2019 @ 19:04:27 #121
164758 IkWeetNiets
I learn it from a book
pi_187833131
Wat voor merk fiets heb je?
Er kan er maar één de domste zijn
pi_187834367
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 15:25 schreef J.Caesar het volgende:
Niet echt een succes deze keer :{
Een van de weinige keren dat ik het interessant vind anders
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:47:58 #123
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187837758
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

en las je de zaalmix opneemt, hoe klinkt die dan achteraf, in vergelijking met een studio mix?
Soms verrassend goed, als de zaal fijn is en de band in balans speelt. Soms heb je gewoon een zaal met een hele vervelende akoestiek, ook op het podium, dan moet je soms wat drastischere keuzes maken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:48:32 #124
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187837767
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:11 schreef CarbonC het volgende:
Hoe luister je thuis muziek en heb je zelf nog tips m.b.t. apparatuur / streamingdiensten / instellingen etc.?
Heb ik al beantwoord. Bij Spotify alles op de hoogste settings.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:56:30 #125
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187837990
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:38 schreef klappernootopreis het volgende:
Die je ook akoestische sessies met strijkers en/of blazers? En wat komt daar allemaal bij kijken?
Zowel in de studio als live met blazers en strijkers gewerkt.
Een aantal grote shows (Lowlands, Best Kept Secret) gedaan met een band die met 12 man op het podium stond, incl. 3 blazers en 3 strijkers.
De blazers zijn dan het makkelijkst, die maken genoeg herrie om er 1 mic per instrument voor te zetten.
Strijkers is een ander verhaal, dat gaat soms zo zacht, dat wanneer er een drummer naast speelt dat soms de strijkers overheerst. Die pak ik dan dubbel: piëzo én dpa (microfoon). In de zachte stukken de DPA lekker open. In de harde stukken wat meer piëzo. (en dan lekker veel room reverb op de piëzo om de directheid er wat af halen)

Met opnames moet je gewoon zorgen dat je kan opnemen in een mooie ruimte. Meerdere strijkers bij elkaar kan zo ongelooflijk mooi blenden dat je bijvoorbeeld met een Blumlein microfoon opstelling op een paar meter afstand al bijna de hele sound hebt. Klein beetje direct signaal (close mic) en je bent klaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_pair
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')