Hey Nederlander!
Laatst ging ik dus weer terug naar Nederland en zag op het vliegveld daar een speciaal soort sigaar liggen bij de tax free shop. Vroeger helemaal verzot van maar kon ze al een tijd niet meer vinden. Helemaal in optimistische sferen dacht ik er aan om deze mee te nemen naar Nederland voor een feest dat ik binnenkort ga geven, dan kan ik er iedereen van laten genieten. Ik heb de maximale hoeveelheid die ik mocht meenemen gekocht en was helemaal blij dat ik ze voor goedkoop heb kunnen krijgen. Eenmaal hier wordt ik gestopt door de douane en vragen ze me of ik mijn koffer wil open maken voor hun, zonder enig verzet heb ik mijn koffer etc. open gemaakt en hebben ze naar mijn spullen gekeken.
Wat bleek? ik heb te veel sigaren mee. Ik wist niet dat je er nog belasting over moest betaling nadat ik ze had gekocht in de tax free shop maar goed, dan maar belasting betalen. Uurtje gewacht (bureaucratie bullshit). Vervolgens netjes meegewerkt bij het verhoor en het hele verhaal uitgebreid uitgelegd. Thuis gelijk het openstaande bedrag aan belasting overgemaakt. Dit speelde zich 24-06-2019 af.
Vervolgens krijg ik vanochtend een brief binnen van de Belastingdienst/Douane met een strafbeschikking van ¤250, what the fuck? Ik ga toch geen ¤250 betalen terwijl ik niet wist dat er nog belasting op moest? En als ik het niet betaal dan krijg ik te maken met een rechter? wat is dit voor naaistreek?!
Ik ben nette gast die in Nederland geboren is en bijna afgestudeerd is aan de Hogeschool, mijn ouders hebben deze kans nooit gekregen en heb me dan ook aardig omhoog gewerkt in het systeem. Van MBO 3 naar MBO 4 naar bijna afgestudeerd HBO. Ik kan echt geen strafblad gebruiken, dan kan ik mijn toekomstige functie niet meer uitoefenen.
Ondanks de hoog opgelopen emoties zie ik voor mezelf twee opties:
1. Ik betaal de strafschikking en vermijd contact met de rechter.
2. Ik ga in verzet op de strafschikking. Ik riskeer hierbij dat het alsnog bij een rechter komt maar er is ook een kans dat deze strafbeschikking helemaal kwijtgescholden wordt.
Zelf zat ik te denken aan optie 2 omdat ik gewoon echt niet de wil had om dit opzettelijk te doen, dat heb ik ook uitgebreid en kalm bij de Douane verklaard. Daarnaast wil ik geen ¤250 betalen voor iets wat ik niet opzettelijk heb gedaan (naast de belasting die ik al netjes betaald heb!). (Daar moet een uitzondering voor zijn in het recht hoop ik? Ben hiervoor nooit maar dan ook nooit in contact gekomen met politie/justitie.) Alleen vraag ik nu om raad omdat ik wil weten hoe groot de slagingskans is en van kenners te horen wat het beste is om te doen.
Hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
Risekow.