echt? Dat meen je niet?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 14:39 schreef L-E het volgende:
[..]
Waar trek je de grens inderdaad? Wij hoorden laatst tijdens het oudergesprek op school dat het beter is als we Sticker iets minder knuffelen bij het afscheid in de ochtend, want 'andere kinderen doen dat ook niet en vinden daar mogelijk iets van'. Tsja.. We hebben dat in de groep gegooid thuis en unaniem bepaald dat we dat onzin vinden, maar ik schrik er toch van hoezeer sommige mensen bezig zijn met wat de wereld ergens van zou kunnen vinden.
Ik vind je kind kwetsbaar naar school sturen en dan achteraf gaan mauwen omdat het uitgelachen is inderdaad dom.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 15:01 schreef krijgerrtje het volgende:
Dat je je eigen zoon niet een jurk/rok/vul maar in aan zou doen uit angst dat hij gepest of geplaagd gaat worden, dat is dan ook helemaal prima natuurlijk. Maar hier andere ouders beschuldigen dat zij verantwoordelijk zijn als hun kind gepest wordt is natuurlijk iets heel anders.
Even ontlurken hoor, maar wat vat dit het ontzettend compact en helder samenquote:Op dinsdag 16 juli 2019 14:36 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik hoop dat wat ik nu ga zeggen niet verkeerd opgevat wordt, maar waarom zou je een kind dan wel een pestgevoelige ideologie aanpraten, door te bevestigen dat een jurk op school echt niet kan?
Hoe zorg je er dan voor dat je kind wél tolerant is naar vriendje met jurk?
Vind ik ook een goeie vraag. Bij ons is de jurk vraag niet geweest maar bijvoorbeeld wel het naturisme. Ik heb mijn zoon verteld dat wij het prima vinden maar dat andere mensen het misschien niet gaan begrijpen. Daarom is het beter om het thuis te doen. En als hij over de vakantie vertelt kan hij alles vertellen maar laat hij 1 klein detail weg. Om het niet een taboe of geheim te laten worden hebben we hem wel verteld dat hij het gerust aan opa, oma, pake,beppe, juf en tantes enzo mag vertellenquote:Op dinsdag 16 juli 2019 15:12 schreef L-E het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Ik ook niet, ik reageerde puur op @exode die zelf lesbisch is maar een beetje hoopt dat haar zoon hetero blijkt.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 15:21 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Ik denk niet dat het dragen van jurkjes bij jongens op welke manier dan ook maat met seksualiteit te maken heeft eigenlijk
oeps sorry. Verkeerd begrepenquote:Op dinsdag 16 juli 2019 15:23 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik reageerde puur op @:Exode die zelf lesbisch is maar een beetje hoopt dat haar zoon hetero blijkt.
Ik ‘hoop’ het vooral om de moeilijkheden die ermee gepaard gaan te voorkomen. De vooroordelen, de pesterijen, alles.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 15:23 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik reageerde puur op @:Exode die zelf lesbisch is maar een beetje hoopt dat haar zoon hetero blijkt.
en dat terwijl de grootste homohaters drukker bezig zijn met wat er in een bed gebeurt dan de homo zelf. Moet ik altijd even over gniffelen... Wat zal daar achter stekenquote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:26 schreef exode het volgende:
[..]
Ik ‘hoop’ het vooral om de moeilijkheden die ermee gepaard gaan te voorkomen. De vooroordelen, de pesterijen, alles.
Ik heb best wat homo’s om me heen en allemaal hebben ze meerdere vervelende ervaringen.
Mooi verwoord, ik kan me hier helemaal bij aansluiten.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:15 schreef Franny_G het volgende:
Ik denk dat wat L-E schrijft, dat het lange termijn perspectief van belang is, het belangrijkste voor mij is. Je kunt je kind nu wel willen beschermen en vanuit dat (begrijpelijke) oogpunt de maatschappelijke normen over gender en dergelijke bevestigen richting je kind, maar wat gebeurt er dan als je kind erachter komt dat het daadwerkelijk anders is?
Op mijn school is nu een leerling in transitie is, een transgender dus. Die staat gelukkig (relatief !) sterk in de schoenen. Gelukkig maar, want dan moet je tegen wat zaken opboksen hoor en dan heb ik het niet eens over maatschappelijke acceptatie, maar het eigen proces. Maar hoe kan een kind met zulke gevoelens naar z'n ouders en omgeving uit de kast komen als het van jongs af aan heeft meegekregen dat je beter maar niet kunt afwijken, dat dat gevaarlijk is, dat je vast en zeker afgewezen zult worden? Daarmee leer je je kind dat de wereld een gevaarlijke plek is voor afwijkende mensen.
Dan kun je zeggen: dat is ook zo, want dat is de realiteit.
Nee, dat is een deel van de realiteit. Want naast intolerante mensen zijn er ook heel veel wel tolerante en vrijdenkende mensen. Het is een keuze welke groep mensen je invloed geeft.
De vraag die je jezelf als ouder moet stellen is niet: hoe zorg ik dat mijn normale kind ook daadwerkelijk normaal wordt gevonden en niet wordt gepest? De vraag moet zijn: hoe zorg ik ervoor dat als mijn kind afwijkend blijkt te zijn het sterk genoeg in de schoenen zal staan daarvoor uit te komen? En hoe zorg ik ervoor dat mijn kind zich bij mij veilig zal voelen om die gevoelens met me te delen?
En bedenk dus ook dat je nog zo hard in theorie kunt roepen dat je het helemaal niet erg zult vinden als je kind homo of transgender zou blijken te zijn, maar als je in praktijk je kind wel vanzelfsprekend wilt laten voldoen aan de hetero norm, in hoeverre zal je kind zich dan daadwerkelijk vrij en veilig genoeg voelen om eerlijk en open tegen je te zijn?
Ik weet niet of je je bewust bent van het beeld dat je nu neerzet van de gemiddelde kleuter. Kleuters kunnen dingen zeggen en daarmee lomp zijn, maar ze zijn daarin ook nog prima bij te sturen, door een juf en door ouders. Waarom maak jij er zoiets groots van? En: waarom wil jij kinderen bevestigen daarin in plaats van bijsturen?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:27 schreef DagenNachtdromer het volgende:
Door thuis de veilige haven aan te geven. Waar de vrijheid is om te zijn wie het kind is. En door aan te geven dat er een plaats en tijd voor alles is. En dat lijkt mij niet op een kleuterschool waar de kleuters pijnlijk eerlijk zijn waar het kind dat boven het maaiveld uitkomt mogelijk gemaaid word. Zo'n kind word nog voor het enig besef heeft van sekse al geknauwd.
Ik ben me volledig bewust van wat ik zeg en bedoel. Kinderen zijn hard. En ja, goed bij te sturen... Maar wie gaat ze bijsturen? Als de moeder van het gepeste kind aan de bel trekt is het kwaad al geschiedquote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:16 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik weet niet of je je bewust bent van het beeld dat je nu neerzet van de gemiddelde kleuter. Kleuters kunnen dingen zeggen en daarmee lomp zijn, maar ze zijn daarin ook nog prima bij te sturen, door een juf en door ouders. Waarom maak jij er zoiets groots van? En: waarom wil jij kinderen bevestigen daarin in plaats van bijsturen?
Kleuters worden niet 'gemaaid', ze maken en krijgen soms wel nogal rolbevestigende opmerkingen en doen dat ook vanuit een bepaalde ontwikkelingsfase waarin ze erg in hokjes denken. Mijn dochter heeft het ook wel dingen die 'alleen voor meisjes zijn'. Is niet erg, dan hebben we daar een gesprekje over.
Het zijn niet de kleuters die 'maaien', het zijn de volwassenen die dit niet of te weinig bijsturen op zo'n moment. Dat laatste is voor een kleuter die in een jurk naar school komt, cruciaal.
De volwassenen moeten bijsturen, altijd. Van kleuter tot ze volwassenen zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:19 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
Ik ben me volledig bewust van wat ik zeg en bedoel. Kinderen zijn hard. En ja, goed bij te sturen... Maar wie gaat ze bijsturen? Als de moeder van het gepeste kind aan de bel trekt is het kwaad al geschied
dat is wat ik bedoel met er is een tijd en een plaats voor alles.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:26 schreef Franny_G het volgende:
[..]
De volwassenen moeten bijsturen, altijd. Van kleuter tot ze volwassenen zijn.
En als dat op de school van mijn kind onvoldoende zou gebeuren, zou ik daar alles aan doen, desnoods van school veranderen, en ik zal altijd achter mijn kind staan hierin. Ik zou in ieder geval nooit mijn kind het idee geven dat het zich maar moet aanpassen aan intolerante types of dat het aan zichzelf moet gaan twijfelen hierin.
Overigens gaat het mij hier om het principiele punt van dat niet accepteren dat iemand afwijkt op het moment dat het kind de vrijheid heeft gekregen zich te kleden zoals het zelf wil, dus bij zo'n verkleeddag op school. Ik ben verder wel van mening dat ik mijn kinderen wat etiquette kan meegeven, ook op het gebied van welke kleding op welk moment gepast is. Toen wij vrijdag naar de (nogal erg religieuze) begrafenis gingen van mijn vader heb ik mijn eigen kleding daar ook op aangepast en I had ook gepaste kleding (in die context dan) aan. Dat vind ik een kwestie van beleefdheid. En als ik op Rome reis ben met leerlingen dan spreek ik ze ook aan als ze in korte rok of broek een kerk in willen gaan.
Ik herken dat helemaal niet, dat kinderen zo hard zouden zijn. Zeker kleuters, dat zijn zachte eieren, die juichen om een leuke kever, storten zich in je armen als ze op hun knie vallen en hebben nachtmerries over boze giraffenquote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:19 schreef DagenNachtdromer het volgende:
[..]
Ik ben me volledig bewust van wat ik zeg en bedoel. Kinderen zijn hard. En ja, goed bij te sturen... Maar wie gaat ze bijsturen? Als de moeder van het gepeste kind aan de bel trekt is het kwaad al geschied
ik vind het vooral jammer dat hier lijkt door te schemeren dat vooral kinderen die zèlf anders willen zijn dan heel erg te horen krijgen dat dat soort dingen niet voor het openbaar zijn...quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:02 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik vind het erg jammer dat sommige kleuters blijkbaar al met de paplepel ingegoten krijgen dat roze voor meisjes is. Blauw is toch ook niet alleen voor jongens.
Ik weet niet of dit op mijn post bedoeld was, maar ik zou het helemaal niet zo brengen als "dat een jurk op school echt niet kan", maar veel genuanceerder. Ik kan met mijn kinderen een veel langer/breder/inhoudelijker gesprek voeren dan "een jurk mag niet want dat hoort niet".quote:Op dinsdag 16 juli 2019 14:36 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik hoop dat wat ik nu ga zeggen niet verkeerd opgevat wordt, maar waarom zou je een kind dan wel een pestgevoelige ideologie aanpraten, door te bevestigen dat een jurk op school echt niet kan?
Hoe zorg je er dan voor dat je kind wél tolerant is naar vriendje met jurk?
Het één sluit het ander niet uit.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 19:14 schreef Clubsoda het volgende:
Eens hoor. Het gaat er niet om je kind 'moedwillig in de frontlinies te plaatsen', maar of je kind wil steunen als het daarvoor kiest.
Ik ben als kind ook heel veel gepest, maar ik heb achteraf gezien juist veel meer last gehad van de mensen die deden alsof het aan mij lag en me aanraadden me aan te passen. Dat heeft mijn zelfvertrouwen een veel grotere knauw toegebracht dan het pesten zelf. Dat de pesters zelf sneu/jaloers/watdanook waren kon ik zelf ook wel bedenken, maar dat de volwassenen met autoriteit het blijkbaar met ze eens waren, dat was pas schadelijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 19:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En ik haat het echt om te zeggen dat je 'moet' doen wat maatschappelijk gezien verantwoord is om te doen. Maar na mijn pestverleden kan ik niet anders. Pesten blijft met wat pech je hele leven bij je, een dag of een paar dagen je jurk thuis laten weegt daar m.i. niet tegen op.
helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 16 juli 2019 19:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit.
We leven nou eenmaal niet in een maatschappij waar eenhoorns met glitterhoorns rondlopen en waar zuurstokken aan de bomen groeien. De maatschappij is bikkelhard. En echt, ik zou het heel leuk vinden als ik morgen op school kom en er zit een jongen met een rok aan in de klas. Iemand die zichzelf durft te zijn, daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen. Maar er zijn helaas mensen die dat als reden pakken om iemand belachelijk te maken. En dan kunnen er nog zoveel tolerante kids in de klas zitten, er hoeven er maar 2 bij te zijn die de boel verpesten. Negativiteit weegt zwaarder dan positiviteit.
En ik haat het echt om te zeggen dat je 'moet' doen wat maatschappelijk gezien verantwoord is om te doen. Maar na mijn pestverleden kan ik niet anders. Pesten blijft met wat pech je hele leven bij je, een dag of een paar dagen je jurk thuis laten weegt daar m.i. niet tegen op.
Ja mooiquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:10 schreef Roomsnoes het volgende:
Er wordt hier zo vaak gezegd dat de samenleving zo hard is enzo. Is dat echt zo dan? Is het echt zo dat er op scholen niet goed ingegrepen wordt als het milieu verzuurt? Is het echt zo triest dat je bij voorbaat al «op moet geven»?
Ik kan mijn leven en mijn opvoeding niet inrichtem naar wat-als en pessimisme. Ik wil vertrouwen hebben in liefdevolle klassen. Dan handel ik liever als het dreigt mis te gaan. Ik zal er tzt ook echt wel dicht bovenop zitten en eisen dat een school stappen onderneemt (tegen ouders vooral!) als ik ook maar lucht krijg van pesten. Maar ik kan niet in een schuilkelder leven omdat er misschien ooit een bom valt.
Idd. Ik denk dat het grootste waarde oordeel er door volwassenen aan gehangen wordt. Vast niet bewust en niet (alleen) door ouders.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 19:38 schreef kwakz0r het volgende:
Dat zeg je mooi Clubsoda! (@:spees ik dacht dat ze het tegen DnD zei, niet tegen jou?)
Overigens merk ik op school bij mij dat er doorgaans heel goed gereageerd wordt op de kinderen die openlijk of overduidelijk maar niet openlijk gay zijn, een tweetal kinderen in transitie, de kinderen met twee moeders, etc.
Als middelbare scholieren in staat zijn om daar goed mee om te gaan dan kunnen kleuters het ook.
Het gaat er maar om hoe je reageert op hun observaties.
Nou ja, dat is toch wat er gezegd wordt? Een jongen wil in een jurk naar school en dat moet je verbieden want het toelaten is je kind jouw ruimdenkendheid opdringen en daar moet je je diep voor schamen.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 19:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit.
Ik werk toevallig in het onderwijs en ik merk niet echt dat het zo hard is als hier geschetst wordt, en ook niet dat ouders/leerkrachten er niks aan doenquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:17 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja mooiik voelde me al een verdwaalde hippie dat ik die spijkerharde maatschappij helemaal niet herken, niet bij mijn kind en niet bij mezelf.
Mooi gezegd, dat vind ik ookquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:23 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Nou ja, dat is toch wat er gezegd wordt? Een jongen wil in een jurk naar school en dat moet je verbieden want het toelaten is je kind jouw ruimdenkendheid opdringen en daar moet je je diep voor schamen.
Ik vind het ook dubieus, maar dat is de strekking van de aanleiding voor deze discussie. Waarop ik, en anderen met mij, aangeven dat het niet gaat om wat jij als ouder wil regisseren maar wat een kind behoefte aan heeft. Dat sluit elkaar wat mij betreft wel uit.
+1quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:28 schreef exode het volgende:
Mag ik wel even tussendoor roepen dat ik het een waardevolle discussie vind? Ik leer oprecht van wat er geschreven wordt.
HO STOP! Ik heb nergens gezegd dat je je moet schamen als je je kind in een jurk naar school laat gaan... ik herken me alleen wel in een groot deel van haar tekst.. en later heb ik ook nog eens genuanceerd dat dit MIJN (volgens vele bekrompen) visie is...quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:15 schreef Clubsoda het volgende:
@:Spees-Eend, ik refereerde aan GM die iets vergelijkbaars zei. Ik interpreteerde haar opmerking als ' als je je kind naar school laat gaan in een jurk dan offer je je kind op in je eigen ruimdenkendheids-strijd' (want dat is wat DND zegt in haar schaam-je-post die bijval kreeg). En daar gaat het dus níet om, je SJW-strijd voeren via je kind, maar: je kind maakt een keuze, hoe steun je het daarin? Dat gaat in dialoog, samen en met vallen en opstaan. En soms zul je als ouder besluiten om een grens te trekken maar soms is beschermen niet nodig of mogelijk en dan moet een kind daar ook mee leren omgaan. Maar om nou als een hond toegeblaft te krijgen dat je je moet schamen (serieus, zoiets zeg je toch alleen tegen een hond?), daar ageer ik tegen ja. Niet tegen jouw nuance, sorry als dat zo overkwam.
Bij mij 7-jarige is er nog nooit iets van die strekking gezegd in 3,5 jaar school. Ik geloof dat het nauwelijks iemand opvalt dat hij een bovengemiddeld aantal (stief)moeders heeftquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:28 schreef exode het volgende:
Mag ik wel even tussendoor roepen dat ik het een waardevolle discussie vind? Ik leer oprecht van wat er geschreven wordt.
Onze kinderen zijn kwetsbaarder doordat ze 2 moeders hebben. Ook in de toekomst. Ik hoop dat ze tolerante ouders tegenkomen op hun pad. Totnogtoe is dat gelukkig zo.
Dat weet ik en ik begrijp je ook wel. Ik snap ook dat als je je zelf onzeker voelt dat je je kinderen wilt beschermen tegen dat gevoel. Ik ben ook vaak heel dankbaar voor het sociale gemak waarmee mijn kind beweegt want ik ervoer dat als kind heel anders.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
HO STOP! Ik heb nergens gezegd dat je je moet schamen als je je kind in een jurk naar school laat gaan... ik herken me alleen wel in een groot deel van haar tekst.. en later heb ik ook nog eens genuanceerd dat dit MIJN (volgens vele bekrompen) visie is...
Ik vind het opvallend dat een gepest zijn-verleden dus twee kanten op kan werken; proberen te steunen en proberen te ontwijkenquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kan jullie kant ook snappen en ik denk dat mijn mening wordt beïnvloed door het pesten wat ik heb meegemaakt.
Ik vind het dubbel. Natuurlijk moet je je kind stimuleren om zijn eigen ik te kunnen laten zien. Maar als dat iets naars in de hand kan werken... Ik weet het niet. Ik vind het moeilijk.
Ok dit vind ik dan weer een bizar rare postquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even tussendoor, het beste vriendje van mijn dochter heeft ook twee moeders. Het is het leukste kereltje dat ik ooit gezien heb
De geruststellende gedachte is dat we altijd als ouder wel ergens tekort in schieten en dat kinderen daar gelukkiger van worden dan van perfecte oudersquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:39 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik vind het fijn om andere inzichten te lezen, ik kom momenteel zelf heel slecht uit mn woorden met wat ik bedoel... maar ik vind absoluut niet dat kinderen zichzelf moeten verbergen of dat ouders zich moeten schamen als kinderen zichzelf volledig kunnen zijn.
Misschien schiet ik wel tekort naar mijn kinderen omdat ik ze die vrijheid niet durf te geven uit angst voor pesten...
Eens met jouw post hoor.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:39 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik vind het fijn om andere inzichten te lezen, ik kom momenteel zelf heel slecht uit mn woorden met wat ik bedoel... maar ik vind absoluut niet dat kinderen zichzelf moeten verbergen of dat ouders zich moeten schamen als kinderen zichzelf volledig kunnen zijn.
Misschien schiet ik wel tekort naar mijn kinderen omdat ik ze die vrijheid niet durf te geven uit angst voor pesten...
Mijnes heeft ook nog een vader die actief in beeld is, dat kan ook een verschil maken in wat anderen er van zien. Maar zelfs voor zijn Jehova-vriendje, die op de hoogte is van alle ins en outs is het allemaal prima, en vind ik tofquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:39 schreef exode het volgende:
Clubsoda, B krijgt er best vaak vragen over. Maar dan op een nieuwsgierige manier, dat is juist leuk. Ook op vakanties is het altijd een item. Maar ook dat niet negatief.
Kortom totnogtoe gaat het voor hem vlekkeloos, maar ik ben er wel degelijk van bewust dat het leven niet alleen uit regenbogen bestaat.
Maar dan is de vraag of die harde maatschappij ook altijd echt zo hard is of dat het ook je eigen waarneming en verwachtingspatroon is. Sociale angstigheid of overdreven bewustzijn zegt vooral heel veel over jezelf en veel minder over anderen. Ik bedoel dat niet lullig overigens, ik hou het mezelf ook vaak voor: anderen vinden me echt niet zo interessant dat ze zich over alles wat ik doe een mening gaan zitten vormen die ze langer dan 3 seconden onthouden.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eens met jouw post hoor.
Bij mij moet alles binnen de lijntjes. En als ik erbuiten wil gaan denk ik automatisch eerst aan de buitenwereld, of die het niet vreemd vindt. Zeer vermoeiend wel.
lijkt me vermoeiend. Maar aan de andere kant houdt dat wél in dat je rekening houdt met anderen en dat is eigenlijk wel weer heel waardevol!quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eens met jouw post hoor.
Bij mij moet alles binnen de lijntjes. En als ik erbuiten wil gaan denk ik automatisch eerst aan de buitenwereld, of die het niet vreemd vindt. Zeer vermoeiend wel.
Eens. Net als met meerdere inzichten.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kan jullie kant ook snappen en ik denk dat mijn mening wordt beïnvloed door het pesten wat ik heb meegemaakt.
Ik vind het dubbel. Natuurlijk moet je je kind stimuleren om zijn eigen ik te kunnen laten zien. Maar als dat iets naars in de hand kan werken... Ik weet het niet. Ik vind het moeilijk.
Ik denk niet dat ik hierdoor heel waardevol ben voor anderen. Ik ben hierdoor moeilijk te doorgronden, ik laat heel weinig van mezelf zien. Wel bij mensen waar ik me bij op mijn gemak voel, maar des te minder bij mensen waar ik dat niet bij voel.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:48 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
lijkt me vermoeiend. Maar aan de andere kant houdt dat wél in dat je rekening houdt met anderen en dat is eigenlijk wel weer heel waardevol!
Een heel uur is een goede inderdaad, dan wordt het 08:00 (ooooh dat klinkt laat)quote:Op dinsdag 16 juli 2019 21:44 schreef Hupje het volgende:
Interessante discussie inderdaad! Ik probeer nog te bedenken hoe ik daar zelf in sta.
Exode, J heeft een digitale wekker, maar wij spreken een heel uur af waarop hij uit bed mag. Dus óf 7.xx óf 8.xx
Dat «is voor jongens/meisjes» beantwoord ik aøtijd met: waarom? Of: shiiit ik heb blauw aan/oma heeft kort haar/Stian heeft lang haar, wat moeten we nu doen? Dan komen we al snel tot redelijke conclusiesquote:Op dinsdag 16 juli 2019 21:40 schreef vencodark het volgende:
[..]
Eens. Net als met meerdere inzichten.![]()
Laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat mijn kind zich gewoon kiplekker voelt in doorgaande jongenskleding en ik/wij niet met deze kwesties zitten eigenlijk.
Ik probeer A. wel te leren dat ‘anders’ of ‘opvallend’ ook gewoon goed is maar dat het bijvoorbeeld minder vaak voorkomt.
Een jongetje bij de zwemles heeft bijv. lang haar in een staartje en oorbellen. Niet zozeer om meisjesachtiger te lijken, denk ik maar een soort rock-sterretje om te zien.
Dat valt A. dan ook op ‘want oorbellen zijn voor meisjes’. Dat komt natuurlijk omdat hij dát het meeste ziet. En leg ik ook uit dat dit prima is en dat die jongen dat gewoon leuk vindt en iedereen andere dingen wilt. En dat oorbellen heus niet alleen voor meisjes zijn.
Of dat 2 vrouwen of 2 mannen ook kunnen trouwen. Of in elk huis andere regels zijn en iedereen er anders uit ziet. Gaat soms om de kleinste dingen.
Inderdaad een beetje muggenziften.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:11 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Dat «is voor jongens/meisjes» beantwoord ik aøtijd met: waarom? Of: shiiit ik heb blauw aan/oma heeft kort haar/Stian heeft lang haar, wat moeten we nu doen? Dan komen we al snel tot redelijke conclusies
Ik zeg zelf wel regelmatig «anders» in antwoorden, maar ik kan nooit echt precies zeggen to waarvan dan anders. Beetje muggenziften hoor, maar anders indiceert wel dat er een normaal is waar je anders naar bent. Ofzo.
I
Bedoelde algemeen.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:31 schreef vencodark het volgende:
[..]
Inderdaad een beetje muggenziften.![]()
‘Anders’ is tegenover ‘algemeen’ in je dagelijkse leven?
Als wij elke dag dezelfde route nemen naar school en ik ga ineens een andere kant op dan zijn wij dus ‘anders’ gereden.
Je begrijpt mijn strekking waarschijnlijk heus wel.
Of bedoelde in het algemeen hoe je ‘anders’ moet uitleggen?![]()
Ik begrijp je angst, wij wonen op het moment ook niet in de meest openminded provincie maar zolang je in gesprek blijft met je kind zal dat wel los lopen. Wij lopen hier echt tegen bepaalde kortzichtigheid die we niet herkennen van eerder, maar dat levert mooie gesprekken op en geeft hen de kans onze visie ergens langs te leggen en daarin zelf een mening te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 22:33 schreef krijgerrtje het volgende:
Mooi om te horen Away!heb ook het gevoel soms nog m’n (schoon)familie daar in op te ‘moeten’ voeden. Of ze in ieder geval te leren hun meningen ver uit de buurt van m’n kinderen te houden. Zo mocht Vriend als kind niet op paardrijles want ‘dat was voor homo’tjes’
![]()
![]()
Ik woon in waarschijnlijk Nederlands meest bekrompen provincie en weet ook wel dat ik echt niet iedereens meningen kan veranderen, maar wil zo graag m’n kinderen zo open mogelijk opvoeden en ben snel bang dat ze “verpest” worden door invloeden van buitenaf..
De 1e?quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:08 schreef exode het volgende:
Ah GM, je mooierd! Veel plezier vanmiddag.
B zijn tand is er vanochtend uitgewiebeld en ik ben vandaag jaaaaaarig
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 17 juli 2019 09:08 schreef exode het volgende:
Ah GM, je mooierd! Veel plezier vanmiddag.
B zijn tand is er vanochtend uitgewiebeld en ik ben vandaag jaaaaaarig
Ah Franny... Ik las dat het niet goed ging met je vader, zo snel nog... Gecondoleerd.quote:Op woensdag 17 juli 2019 10:01 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Het is/was ook de verjaardag van mijn vader. Zo kort op zijn overlijden is dat wel moeilijk. Ik ga vanmiddag samen met mijn zus naar mijn moeder.
I kwam gisteravond nog huilend uit bed. Ze was mee naar de begrafenis en heeft mijn praatje in de kerk voor mijn vader ook gezien en gezien hoe ik het toen op een gegeven moment te kwaad had. Mij zo verdrietig zien, heeft wel een impact gehad. Nu bleek dat ze ook nog erg in haar hoofd zat met dat praatje van mij en ook dat ze wat ik toen zei niet helemaal goed had begrepen. Tranen met tuiten..
Leuke foto, gm. Goed opgelost zo, met haar verjaardag. In de vakantie jarig zijn (heb ik ook altijd gehad) is niet zo heel leuk, vond ik, maar fijn dat het zo kan allemaal..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |