abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_187733491
Ik heb de jaren 70 en 80 niet meegemaakt, maar als ik terugdenk of beelden zie uit die periode (bijvoorbeeld jeugdherinneringen/foto's van mijn ouders), dan vind ik het altijd extreem fijne beelden.

Als twintiger/begin dertiger ervaar ik de huidige tijd als erg stressvol. En dan krijg ik nog niet eens de volle laag. Ik denk dat het bij mensen van 5-10 jaar jonger nog veel erger is door sociale media, maatschappelijke druk, het leenstelsel, het (straks) niet meer mogen verzwijgen van je studieschuld bij een hypotheek terwijl de huizen al onbetaalbaar zijn.

Wat betreft veel dingen, was ik nog net op tijd. Ik begon met de sociale media van Hyves, en heb uiteindelijk facebook nog meegepakt. De generatie sociale media die daarna kwam (instagram, snapchat) heb ik al overgeslagen. Bij mijn leeftijdsgenoten is het ca. 50%/50% die deze media nog heeft aangenomen. Ook konden wij in onze jeugd nog redelijk onbekommerd lantefanten, alcohol drinken, wiet roken, een klein matpartijtje met uitgaan zonder meteen op Dumpert te komen, opgevoerde scooter rijden, kostenloos nog 3 jaar langer studeren.

Maar nog fijner lijkt het me, om 20-30 jaar eerder geboren te zijn. 30 jaar oud zijn in 1990 lijkt me best relaxed. Nog niet al die sociale media, nog niet al die druk om te laten zien hoe tof je leven is, nog weinig mensen om je heen die denken dat de hele wereld om hen heen draait, of dat de levensstandaard een cosmopolitisch leven in een wereldstad hoort te zijn. ''Een eigen huis, een plek onder de zon'', dat is wat die jaren op mij uitstralen. Naar mijn idee is men tegenwoordig gigantisch materialistiisch, competitief en eigengericht.

Er was nog geen tinder. Hoe kwam je aan een partner? Was het toen makkelijker (minder hoge eisen) of juist moeilijker (lastiger om mensen te ontmoeten / kleinere netwerken?)

Ik weet echter niet of mijjn beeld van die tijd wel klopt. Ben benieuwd naar mensen die nu ouder zijn, die zelf net zo oud (of ongeveer zo oud) waren als ik nu (30), maar dan 2/3 decennia geleden. Hoe was die tijd ?Waarin verschilt het (de beleving) van nu? Waren de mensen toen echt nuchterder, tevredener, simpeler . dan nu?
pi_187733560
mand
  Spellchecker woensdag 3 juli 2019 @ 17:29:08 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187733586
Geen internet, geen mobiele telefoons.
Je ging gewoon naar de disco of de kroeg.
  woensdag 3 juli 2019 @ 17:43:17 #4
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_187733791
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
#KICKOUTZP
pi_187733879
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:43 schreef wollah het volgende:
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
Jaren 80 en 90 wel maar dan had je niet van die debielen zoals jij die erop zaten.
pi_187733914
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:43 schreef wollah het volgende:
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
Nooit gemist, net als mobiele telefoons. Als je er niet was, dan was je er niet.
  woensdag 3 juli 2019 @ 17:50:26 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187733929
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:43 schreef wollah het volgende:
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
Interwebz is overrated.
And so is the past
  woensdag 3 juli 2019 @ 17:54:24 #8
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_187733988
Ik kan mijn nog heel vaag het een en ander herinneren van de jaren 90. Toen ik 8 was begon de jaren 2000 en toen was de jaren 90 voorbij. Dus ik heb de jaren 90 meegemaakt in mijn jonge kinderjaren.
Sowieso was de mode destijds heel anders. En het was overal een stuk rustiger.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_187733991
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Interwebz is overrated.
Zonder ging inderdaad prima. Zonder mobiel ook. Dan belde vrienden gewoon aan. Als je thuis was dee je open. Als je niet thuis was, nouja, dan zag je die vrienden dus wel een andere keer ergens.

Mooie tijden O+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_187734149
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:54 schreef Samuel24 het volgende:
En het was overal een stuk rustiger.
dit idee heb ik dus ook ja. Maar ook t.o.v. een jaar of 10 geleden.

Man, wat is het pleuris druk overal. Jaar of 10+ terug, als je dan buiten de spits op de weg reed, kon je lekker . vrij rijden.

Nu staat . er gemakkelijk om 13:00 uur nog steeds file op de snelweg. Of op zondagmiddag.

Net zoals met terrasjes. Wij hadden 8 jaar geleden in ons dorp een vast honk waar we wel eens eene pilsje gingen drinken, in de avond op het terras. Was echt altijd plek, maar als de zon nu ook maar even schijnt, zit het ram vol.
pi_187734155
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:54 schreef vosss het volgende:

[..]

Zonder ging inderdaad prima. Zonder mobiel ook. Dan belde vrienden gewoon aan. Als je thuis was dee je open. Als je niet thuis was, nouja, dan zag je die vrienden dus wel een andere keer ergens.

Mooie tijden O+
Maar met werken kan het ook een voordeel zijn. Waren thuiswerkdagen bijvoorbeeld gangbaar? Dat is nu wel top.

Nu lijkt het leven van sommige mensen ook zo geforceerd/gemaakt. Stadje waar ik nu woon, heeft een historisch centrum. En daar zit het dan ook weer vol met van die typische yuppen die kinderen hebben zoals bloem en madelief, rijdend in een babboo bakfiets en veel te veel poen, en ook zo'n zelfvoldane, zeikerige manier van praten.

Volgens mij had je zulke mensen toen veel minder, men deed gewoon normaal.
pi_187734203
Jep.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 3 juli 2019 @ 18:08:15 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187734213
25-30, dat was voor mij in de jaren '90.

Dat was een relaxte, positieve tijd. De muur was net om, de koude oorlog voorbij, de economie was goed (in de tweede helft). En internet zou de wereld in positieve zin gaan veranderen. Al met al een tijd waarin je met vertrouwen naar de toekomst keek. Een beetje zoals ik denk dat de jaren '60 ook waren.

In de nieuwe eeuw is de mongolisering begonnen met smartphones en social media, mensen die niet meer irl kunnen communiceren (zie het R&P forum). En alles draait nu om identity politics, overheden die totaal van het padje af zijn met negatieve rentes en dat soort onzin. Koude oorlog doom is vervangen door global warming. Het toekomstbeeld is uitermate somber nu. Echt een enorm contrast met het positivisme van de jaren '90.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_187734345
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:08 schreef SeLang het volgende:
25-30, dat was voor mij in de jaren '90.

Dat was een relaxte, positieve tijd. De muur was net om, de koude oorlog voorbij, de economie was goed (in de tweede helft). En internet zou de wereld in positieve zin gaan veranderen. Al met al een tijd waarin je met vertrouwen naar de toekomst keek. Een beetje zoals ik denk dat de jaren '60 ook waren.

In de nieuwe eeuw is de mongolisering begonnen met smartphones en social media, mensen die niet meer irl kunnen communiceren (zie het R&P forum). En alles draait nu om identity politics, overheden die totaal van het padje af zijn met negatieve rentes en dat soort onzin. Koude oorlog doom is vervangen door global warming. Het toekomstbeeld is uitermate somber nu. Echt een enorm contrast met het positivisme van de jaren '90.
Als je al het nieuws tegenwoordig te serieus gaat nemen (en alle mensen met een meninkje, vooral in en om Amsterdam), heb je inderdaad bijna de neiging om pessimistisch te worden. Gelukkig heb ik bewust besloten wat afstand . te nemen van het nieuws en allerlei mensen die zichzelf erg interessant vinden en graag horen praten (die dan weer aanschuiven in allerlei praatprogramma's).

Dan is het op zich wel te doen allemaal, een beetje je eigen realiteit creeeren in plaats van je mee laten zuigen in de (inderdaad) gemongoliseeerde discussies over genders, vrouwenrechten, global warming, burn-oouts en de veeleisende maatschappij.

het idee dat ik ook heb (en ik weet niet of dit klopt) is dat het in die tijd ook veel meer normaal/geaccepteerd was om gewoon een ''burgerleventje'' te leiden? Ik bedoel : tegenwoordig lijkt burgerlijkheid een vies woord. Iedereen moet maar een aangrijpend levensverhaal hebben, een ''larger than life'' leven. Mensen die lekker een modaal salaris verdienen en lekker in een rustig dorp blijven wonen, worden al gauw gezien als mensen ''waar niet zo veel bij zit'', als simpele zielen. (Henk en Ingrid)

Terwijl vroeger was dit volgens mij gewoon de norm, dat je gewoon een huisje kocht in een straal van 30 KM waar je bent opgegroeid, je in de zomer met je caravan naar Frankrijk ging en dat (als je al een keer uit eten ging) je in het plaatselijke wapen of bij het pannekoekenhuis ging eten in plaats van dure neppe sushitenten in een Okura Hotel wat tegenwoordig schijnt te moeten.
  woensdag 3 juli 2019 @ 18:29:01 #15
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_187734585
quote:
[img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op woensdag 3 juli 2019 18:03 schreef Kettlebell het volgende:

[..]

dit idee heb ik dus ook ja. Maar ook t.o.v. een jaar of 10 geleden.

Man, wat is het pleuris druk overal. Jaar of 10+ terug, als je dan buiten de spits op de weg reed, kon je lekker . vrij rijden.

Nu staat . er gemakkelijk om 13:00 uur nog steeds file op de snelweg. Of op zondagmiddag.

Net zoals met terrasjes. Wij hadden 8 jaar geleden in ons dorp een vast honk waar we wel eens eene pilsje gingen drinken, in de avond op het terras. Was echt altijd plek, maar als de zon nu ook maar even schijnt, zit het ram vol.
Ja en bijv in de trein was het vroeger ook zo lekker rustig. Ik weet nog wel dat NS vroeger veel reed met plan V. Dat waren degelijke treinen met luxe stoelen. En toen konden de raampjes teminste nog allemaal open als het warm was
Niemand te zien in de trein en lekker rustig reizen. Tegenwoordig is dat onmogelijk.
En je treinkaartje moest je toen gewoon nog kopen bij een loket.

De hits die je in die tijd hoorde waren veel beter dan tegenwoordig. Muziek luisteren kon toen alleen nog met een CD of een cassettebandje. Lekker simpel.

Tekenfilms waren vroeger ook gewoon echt getekende films. Dus niet die computer animatie van tegenwoordig.

Vroeger kon je veel tekenfilms nog kijken op cartoon network. Kan tegenwoordig ook niet meer.

Vroeger mocht je ook meer als tegenwoordig.

Alles was goedkoper.

Zucht....soms mis ik die tijd zo erg man. Het is alleen jammer dat ik toen nog zo jong was. Dus helaas kan ik mij er ook weer niet zo veel meer van herinneren. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  woensdag 3 juli 2019 @ 18:30:26 #16
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_187734608
quote:
[img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op woensdag 3 juli 2019 17:54 schreef vosss het volgende:

[..]

Zonder ging inderdaad prima. Zonder mobiel ook. Dan belde vrienden gewoon aan. Als je thuis was dee je open. Als je niet thuis was, nouja, dan zag je die vrienden dus wel een andere keer ergens.

Mooie tijden O+
Herkenbaar. _O_
Maar niet heus.....Daaaag.
  woensdag 3 juli 2019 @ 18:32:28 #17
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_187734644
quote:
[img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op woensdag 3 juli 2019 18:08 schreef SeLang het volgende:
25-30, dat was voor mij in de jaren '90.

Dat was een relaxte, positieve tijd. De muur was net om, de koude oorlog voorbij, de economie was goed (in de tweede helft). En internet zou de wereld in positieve zin gaan veranderen. Al met al een tijd waarin je met vertrouwen naar de toekomst keek. Een beetje zoals ik denk dat de jaren '60 ook waren.

In de nieuwe eeuw is de mongolisering begonnen met smartphones en social media, mensen die niet meer irl kunnen communiceren (zie het R&P forum). En alles draait nu om identity politics, overheden die totaal van het padje af zijn met negatieve rentes en dat soort onzin. Koude oorlog doom is vervangen door global warming. Het toekomstbeeld is uitermate somber nu. Echt een enorm contrast met het positivisme van de jaren '90.
Dit.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_187734942
Ik kwam in 1983 van school, hoge werkloosheid maar tot op de dag van vandaag altijd werk gehad. Stoppen op je 58e maar inmiddels hebben ze er al weer 10 jaar bij verzonnen.
16 biertjes voor fl 25-
Ja en realtime op een meid afstappen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 3 juli 2019 @ 18:52:13 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187735024
Mijn middelbare school tijd en studententijd was in de jaren '80

Eerste helft jaren 80 was ook erg negatief met veel doemdenken, koude oorlog, hoge werkloosheid, hoge inflatie. Lubbers zou aftreden bij 1.000.000 werklozen. Maar toen zag je in elk geval wel dat het na een tijdje weer de goede kant opging.

Maar ik heb nog een doos staan met handgeschreven, geparfumeerde brieven van vroegere vriendinnetjes. De langste brief is 20(!) kantjes. En 3-4 decennia na dato kan ik die parfum nog steeds ruiken. Als ik R&P moet geloven sturen ze tegenwoordig alleen nog appjes ;(

Wat mij ook opvalt is dat mensen steeds minder hobbies hebben die al dan niet in clubverband worden beoefend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 3 juli 2019 @ 19:01:42 #20
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_187735229
quote:
[img]https://fokstatic.nl/p/1s.gif[/img] Op woensdag 3 juli 2019 18:49 schreef halfway het volgende:
Ja en realtime op een meid afstappen.
Die jou vervolgens afwijst. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_187735300
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:08 schreef SeLang het volgende:
25-30, dat was voor mij in de jaren '90.

Dat was een relaxte, positieve tijd. De muur was net om, de koude oorlog voorbij, de economie was goed (in de tweede helft). En internet zou de wereld in positieve zin gaan veranderen. Al met al een tijd waarin je met vertrouwen naar de toekomst keek. Een beetje zoals ik denk dat de jaren '60 ook waren.

In de nieuwe eeuw is de mongolisering begonnen met smartphones en social media, mensen die niet meer irl kunnen communiceren (zie het R&P forum). En alles draait nu om identity politics, overheden die totaal van het padje af zijn met negatieve rentes en dat soort onzin. Koude oorlog doom is vervangen door global warming. Het toekomstbeeld is uitermate somber nu. Echt een enorm contrast met het positivisme van de jaren '90.
Dito hier. Goede post.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_187735312
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:54 schreef vosss het volgende:

[..]

Zonder ging inderdaad prima. Zonder mobiel ook. Dan belde vrienden gewoon aan. Als je thuis was dee je open. Als je niet thuis was, nouja, dan zag je die vrienden dus wel een andere keer ergens.

Mooie tijden O+
Aanbellen? Iedereen kwam achterom.
pi_187735384
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:43 schreef wollah het volgende:
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
Leven was veel spontaner. Ik had een gruwelijke hekel aan bellen, en mobiele telefoons had bijna niemand. Je ging veel vaker spontaan even bij iemand langs. Nu is het veel gebruikelijker dat je een appje stuurt.
pi_187736475
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:52 schreef SeLang het volgende:
Mijn middelbare school tijd en studententijd was in de jaren '80

Eerste helft jaren 80 was ook erg negatief met veel doemdenken, koude oorlog, hoge werkloosheid, hoge inflatie. Lubbers zou aftreden bij 1.000.000 werklozen. Maar toen zag je in elk geval wel dat het na een tijdje weer de goede kant opging.

Maar ik heb nog een doos staan met handgeschreven, geparfumeerde brieven van vroegere vriendinnetjes. De langste brief is 20(!) kantjes. En 3-4 decennia na dato kan ik die parfum nog steeds ruiken. Als ik R&P moet geloven sturen ze tegenwoordig alleen nog appjes ;(

Wat mij ook opvalt is dat mensen steeds minder hobbies hebben die al dan niet in clubverband worden beoefend.
Zou goed kunnen.

Het valt me op een mooie zomeravond ook op hoe weinig kinderen er nog op straat spelen. Alle speeltuintjes, voetbalveldjes zijn uitgestorven. Niks geen fietsjes met kartonnetjes tussen de spaken, nergens stoepkrijt te bekennen.

Ik vind dat best wel een enge ontwikkeling. Net zoals dat kinderen tegenwoordig in de zomervakantie steeds vaker op engelse / chinese taal les gaan oid }:|

Wij hoefden dat alleemaal nog niet godzijdank.
  woensdag 3 juli 2019 @ 20:22:09 #25
484638 uitstelgedrag
Niet aan het soggen
pi_187736834
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2019 19:05 schreef kraakschandaal het volgende:

[..]

Aanbellen? Iedereen kwam achterom.
Ik merk wel dat dit steeds meer opleeft bij mijn zusjes en hun vriendinnen. Ze (15 en 17) gebruiken social media alleen als het nodig is of om grappige filmpjes te kijken, maar voor zover mogelijk leven ze zonder hun telefoon, vriendinnen komen achterom, voor mooie herinneringen gebruiken ze polaroid of printen ze hun foto's uit op fotopapier, ze denken niet eens aan hun telefoon als ze uit eten zijn, ga zo maar door. Het is meer een noodzakelijk gebruiksvoorwerp dan een speeltoestel. Ook de 'influencers' van hun leeftijd delen alleen maar grappige en rare foto's van zichzelf, in tegenstelling tot influencers van mijn generatie.
  woensdag 3 juli 2019 @ 20:24:15 #26
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_187736861
quote:
[img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op woensdag 3 juli 2019 20:06 schreef Kettlebell het volgende:

[..]

Zou goed kunnen.

Het valt me op een mooie zomeravond ook op hoe weinig kinderen er nog op straat spelen. Alle speeltuintjes, voetbalveldjes zijn uitgestorven. Niks geen fietsjes met kartonnetjes tussen de spaken, nergens stoepkrijt te bekennen.
Eerlijk gezegd ben ik daar wel blij mee. Overal die kutkinderen op straat hoef ik echt niet hoor. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_187737681
Ik ben zelf van ‘82 en wat ik echt jammer vindt is dat alles tegenwoordig voorgekauwd is. Ga je ergens uit eten? Wie check er niet stiekem van tevoren het menu wat je wil gaat eten? En reviews van andere gasten over dat restaurant?
Ga je naar museum of pretpark? Op YouTube staan alle do’s en don’t, de pretparkrides kan je al in First Person bekijken en online boeken we ons kaartje alvast voor die 2 euro korting. Waar is de tijd gebleven waar je alles zelf nog ontdekte? Was iets niet lekker in een restaurant? Nou jammer dan, volgende keer beter! Nu spuien we onze kritiek op het internet en eisen we geld terug.

Wat me ook verbaasd is dat de jongeren tegenwoordig snel volwassen willen zijn. Vooral meiden gedragen en kleden zich alsof ze 18 zijn, ook al zijn ze net 14...
Toen ik 16-18 oud was en net uitging teerde je de hele avond op pils, tegenwoordig is het normaal om hele weekenden op pillen te stuiteren.

Was vroeger alles beter? Vroeger was alles anders...
  Redactie Frontpage zaterdag 6 juli 2019 @ 14:00:08 #28
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_187778991
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 20:06 schreef Kettlebell het volgende:

[..]

Zou goed kunnen.

Het valt me op een mooie zomeravond ook op hoe weinig kinderen er nog op straat spelen. Alle speeltuintjes, voetbalveldjes zijn uitgestorven. Niks geen fietsjes met kartonnetjes tussen de spaken, nergens stoepkrijt te bekennen.

Ik vind dat best wel een enge ontwikkeling. Net zoals dat kinderen tegenwoordig in de zomervakantie steeds vaker op engelse / chinese taal les gaan oid }:|

Wij hoefden dat alleemaal nog niet godzijdank.
Het is maar net hoe je je kinderen opvoedt. Ik heb er drie, en die stuur ik gewoon naar buiten met goed weer, ook in de winter. We hebben een speeltuintje en een voetbalveld voor de deur, en een grote speeltuin achter. Hun hut is aan de zijkant van het huis.

Nu regent het pijpenstelen (Assen) en spelen ze boven met Lego en domino. Xbox mag een uurtje per dag aan, of het is de smartphone een uurtje.

Echt, het leven was zo mooi voor de millenniumwisseling. Ieder weekend naar de disco, een vriendje moest je langs of bellen naar een vast nummer (duur!) om wat af te spreken. Pokkeneind fietsen naar school en later op de brommer. Tegenwoordig worden kinderen gewoon gebracht

En alle muziek tegenwoordig is gewoon kut. Autotune, veels te brave en zeikerige liedjes. Vroeger was echt alles beter. Zelfs porno op SBS6 en RTL+
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_187779669
@Djeez vergeet ook niet als je een vriendje belde om wat af je spreken je eerst een ouder aan de lijn kreeg en je moest vragen of je vriendje thuis was...
  Redactie Frontpage zaterdag 6 juli 2019 @ 14:52:49 #30
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_187779685
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 14:51 schreef JayHovah het volgende:
@:Djeez vergeet ook niet als je een vriendje belde om wat af je spreken je eerst een ouder aan de lijn kreeg en je moest vragen of je vriendje thuis was...
Klopt. Altijd: "Hallo mama van Jantje, is jantje ook thuis?"
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  maandag 8 juli 2019 @ 16:42:18 #31
473624 Blubbertut
Moet hier iets stoers komen te
pi_187815016
Eind jaren 80 vond ik fantastisch, nog net niet volwassen. Lekker af en toe stappen, lekker hangen met vrienden, beetje flirten met meisjes en op zondagmiddag naar FC Den Haag

Was toen net klaar met de HAVO en heb toen een jaar lang niks gedaan. Heerlijk onbezorgde tijd. Nu zou ik waarschijnlijk niet meer zonder smartphone en internet kunnen, maar ik was toen veel socialer. Nu speelt mijn sociale leven zich voornamelijk via Whatsapp af.

Ik ben nu 47 en uitgeblust 🤐
  maandag 8 juli 2019 @ 17:04:04 #32
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_187815430
Wat had je toen gekund dan dat je nu niet kunt?

Je hoeft nu ook niet te stressen.

Verwijder al je social media.
Laat je telefoon thuis.
Pak een baan zonder stress.

Het enige waar je echt niet omheen komt zijn die huizenprijzen, zoals je zelf al zegt. Voor de rest zie ik geen verschil.
pi_187815495
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:43 schreef wollah het volgende:
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
Nooit gemist toen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_187815519
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 18:08 schreef SeLang het volgende:
25-30, dat was voor mij in de jaren '90.

Dat was een relaxte, positieve tijd. De muur was net om, de koude oorlog voorbij, de economie was goed (in de tweede helft). En internet zou de wereld in positieve zin gaan veranderen. Al met al een tijd waarin je met vertrouwen naar de toekomst keek. Een beetje zoals ik denk dat de jaren '60 ook waren.

In de nieuwe eeuw is de mongolisering begonnen met smartphones en social media, mensen die niet meer irl kunnen communiceren (zie het R&P forum). En alles draait nu om identity politics, overheden die totaal van het padje af zijn met negatieve rentes en dat soort onzin. Koude oorlog doom is vervangen door global warming. Het toekomstbeeld is uitermate somber nu. Echt een enorm contrast met het positivisme van de jaren '90.
Inderdaad. Wat in de jaren 80 'DE BOM GAAT VALLEN' was, is nu 'GLOBAL WARMING'.

Dat met die negatieve rentes is ook de reden dat ze cash willen uitbannen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_187815620
Maar goed, ik ben van eind jaren 70 en was dus geen 30 in de jaren 90 maar tiener tot jongvolwassenen.

Het was wel degelijk rustiger in NL dan nu, dat merk je echt wel op de weg, op het strand, in het OV etc

NL was nog minder multi-cultureel en minder islamitisch, minder gezeik met halal-vreten en opdringerige moslims. Geen terreur van die kant.

Geen internet, kabel TV met dramatische kwaliteit (maar dat zag je toen niet). Top 40 blaadjes ophalen bij de Free Record Shop. 1 CD per maand kopen omdat ze 40 gulden per stuk kosten.

Afspreken deed je door de vaste telefoon en als die er niet was hield het op. Of mensen bellen op hun werk.

Je ging vaker langs, hing vaker buiten, je wist niet wat iedereen allemaal deed op elk moment en al helemaal niet waar ze op vakantie waren en wat ze daar deden.

Het was allemaal relaxter qua drank, drugs en sigaretten. Je rookte gewoon een blow in de sprinter en de conducteur zei er niets van :D

Mensen konden nog wat hebben en gingen niet gelijk naar de politie als je eens ruzie had en elkaar een paar tikken gaf. Gelukkig waren ook messen en pistolen nog niet zo voorhanden als nu.

De gulden, Loekie de Leeuw, winkels om 18:00 en zondag dicht.

En de hypes volgden elkaar niet in zo'n moordend tempo op.

Plus je kon nog eens gek doen, zonder dat je gelijk met je bek in HD kwaliteit op internet stond.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_187815626
Dubbel
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  maandag 8 juli 2019 @ 17:27:33 #37
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_187815821
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 17:07 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nooit gemist toen.
Ja dat zeggen ze allemaal :')
#KICKOUTZP
pi_187816778
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 17:27 schreef wollah het volgende:

[..]

Ja dat zeggen ze allemaal :')
Wat er niet was kan je ook niet missen :P

quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 17:15 schreef De_Onnoembare het volgende:
...
Herkenbaar :D
pi_187816865
@De_Onnoembare dat van de CD’s kopen is heel herkenbaar. Ik kreeg mijn eerste stereotoren voor mijn 11de verjaardag en ik weet nog wel dat ik heel hard moest sparen voor die 40 gulden die een cd kostte. Ik was groot fan van Guns n’ Roses en moest toen een hele moeilijke beslissing maken... zou ik Use Your Ilusion I of deel II als eerste kopen? Want die 40 gulden kon je maar één keer uitgeven, daarna ruim een maand zakgeld sparen!

En voordat je een cd kocht eventjes luisteren aan de balie, waar de vette lange haren van de vorige nog op zaten. En elke muziekwinkel had wel zijn vaste gasten die complete cd’s luisterde maar nooit iets kochten daarzo...
  maandag 8 juli 2019 @ 20:41:24 #40
473624 Blubbertut
Moet hier iets stoers komen te
pi_187819262
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:45 schreef JayHovah het volgende:
@:De_Onnoembare dat van de CD’s kopen is heel herkenbaar. Ik kreeg mijn eerste stereotoren voor mijn 11de verjaardag en ik weet nog wel dat ik heel hard moest sparen voor die 40 gulden die een cd kostte. Ik was groot fan van Guns n’ Roses en moest toen een hele moeilijke beslissing maken... zou ik Use Your Ilusion I of deel II als eerste kopen? Want die 40 gulden kon je maar één keer uitgeven, daarna ruim een maand zakgeld sparen!

En voordat je een cd kocht eventjes luisteren aan de balie, waar de vette lange haren van de vorige nog op zaten. En elke muziekwinkel had wel zijn vaste gasten die complete cd’s luisterde maar nooit iets kochten daarzo...
Welke heb je uiteindelijk gekocht?
pi_187819526
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:41 schreef Blubbertut het volgende:

[..]

Welke heb je uiteindelijk gekocht?
Use Your Illusion II, voornamelijk omdat het begon met Civil War.
pi_187825172
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:57 schreef JayHovah het volgende:

[..]

Use Your Illusion II, voornamelijk omdat het begon met Civil War.
En You Could Be Mine stond daarop natuurlijk B-)
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  FOK!fotograaf dinsdag 9 juli 2019 @ 09:48:10 #43
73911 ultra_ivo
pi_187825609
Begin jaren '90 heb ik toch niet zo als positief in mijn herinnering. Ik was vaak buiten Nederland in die tijd, jaartje studeren in Gent, jaartje half om half studeren in Vilnius, tijdje vrijwilliger in Kroatië (voor een NGO). Ik heb toen aardig wat conflicten van dichtbij gezien. Geen prettige tijd.
Iedereen kende wel iemand die in de Balkan zat, hetzij als blauwhelm hetzij als hulpverlener. Jongens die helemaal doorgedraaid terugkwamen. Bittere armoe omdat mn in de voormalige Sovjet-Unie alles in 1 klap veranderde.

Nieuws uit die landen kreeg je amper, tenzij je weken later gespecialiseerde bladen las, naar de korte golf radio luisterde of voor een gigantisch bedrag vrienden daar opbelde.
pi_187826163
Ik ben blij dat ik toen kind was en niet nu. Naar mijn idee ging het er allemaal wat gemoedelijker aan toe. Nu is iedereen overal en altijd bereikbaar, dus verwacht men ook dat je altijd bereikbaar bent. Je vertelde gewoon thuis dat je na school bij een vriendje ging spelen en dat was prima. Je wist dat je rond etenstijd weer thuis moest zijn. Als ik ergens buiten was te spelen en ik moest mijn ouders echt bellen dan deed ik dat wel eens via een collect call in een telefooncel. Telefooncel? Jaha, dat waren van die hokjes die op straat stonden van waaruit je kon bellen.

Als je inderdaad wilde spelen bij een vriendje dan ging je gewoon langs en belde je aan.
Busverbindingen waren ook zoveel beter. Ik kon voor de school uitstappen en bijna voor mij huis instappen. Da's allemaal weg. Ik moet nu eerst met de trein naar de stad (Hoofdstation) en vanaf daar een stadsbus als ik weer naar mijn oude school zou willen.

In de tijd van de OV jaarkaart ben ik ook wel een keertje voor de lol naar Amsterdam gereist. Was toch gratis. Eerst even op school zeggen dat je niet lekker was en naar huis ging. Bijzonder dat daar nooit een check op zat, want mijn ouders hebben van dat alles nooit wat geweten. Da's nu wel anders. En na school nog even de kroeg in of naar de bios. Ja, toen in éénmaal in grote stad naar school ging ging er een wereld voor me open. Mijn lagere en middelbare school stonden in het dorp waar ik woonde, dus dan was het wereldje wel klein. Lekker klein, dat wel. Heeeerlijk.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
pi_187896150
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 10:37 schreef liquid-orange het volgende:
Nu is iedereen overal en altijd bereikbaar, dus verwacht men ook dat je altijd bereikbaar bent.
Ik vind wel dat dit tegenwoordig erg snel wordt geroepen hoor. Alsof je daar zelf geen enkele invloed meer op kunt uitoefenen.

Heb zelf een smartphone, maar heb bewust apps als facebook, instagram, linkedin etc. eraf gepleurd. Natuurlijk kan ik altijd en overal gebeld worden, maar zowel voor privé als voor werk heb ik wel mensen om mij heen zo opgevoed dat ik tijdens werktijden voor werk beschikbaar ben.

Maar als ik geen zin heb om (in mijn vrije tijd) mijn telefoon op te nemen of whatsapp te beantwoorden, heb ik niet het idee dat er ook maar iemand is die dit wel van mij verwacht. Sommigen bellen nog een keertje extra, maar da houdt het ook wel op.

Je doet zelf iets verkeerds als men om je heen verwacht dat je altijd bereikbaar bent. Dan moet je gewoon duidelijker zijn naar de mensen om je heen.

Ik vind dat sowieso een typisch hedendaags dingetje : mensen die doen alsof ze volstrekt weerloos in een burn out oid terecht komen. Daar ben je echt nog altijd zelf bij, hoe ''druk'' je je eigen leven maakt.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 13:37:14 #46
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_187898986
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 17:15 schreef De_Onnoembare het volgende:

Het was allemaal relaxter qua drank, drugs en sigaretten. Je rookte gewoon een blow in de sprinter en de conducteur zei er niets van :D

En eten, natuurlijk. Op verjaardagen stonden de schalen chips gewoon schaamteloos uitgestald. Er werd je destijds nog niet zo'n schuldgevoel aangepraat over voedsel wat niet helemaal verantwoord was (of het nou om je gezondheid was, of om het milieu/de dieren).

Je hoorde weleens iemand over Montignac of het brooddieet of zo, maar daar bleef het wel een beetje bij.

[ Bericht 17% gewijzigd door Eightyone op 13-07-2019 14:21:25 (Te lang) ]
  maandag 15 juli 2019 @ 14:39:12 #47
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_187934905
In de jaren 90 had je trouwens nog niet overal van die poortjes op treinstations (zeg ik na me zojuist met een grote koffer overal doorheen gewrongen te hebben). :{

Niet voor de ov-chipkaart, en ook niet voor stationstoiletten.
pi_187936760
Ik ben wel blij dat in mijn puberteit er nog geen mobieltjes waren. Toch best wel wat keren stomdronken geweest etc met de bijbehorende rare fratsen. De meeste dingen zijn slechts herinneringen zonder dat er foto's of filmpjes van bestaan en dat is meestal maar goed ook ;)
٩๏̯͡๏)۶
  maandag 15 juli 2019 @ 16:55:55 #49
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_187937230
Over 30 jaar kijken de jongeren van dan naar deze tijd en denken dat dat de beste tijd ooit moet zijn geweest. Iedereen zag er zo gelukkig en gezond uit, mensen hielden van een feestje, maar werkten ook hard en iedereen had ongelooflijke hoeveelheden vrienden.
pi_187940404
quote:
10s.gif Op maandag 15 juli 2019 16:55 schreef PiyeReloaded het volgende:
Over 30 jaar kijken de jongeren van dan naar deze tijd en denken dat dat de beste tijd ooit moet zijn geweest. Iedereen zag er zo gelukkig en gezond uit, mensen hielden van een feestje, maar werkten ook hard en iedereen had ongelooflijke hoeveelheden vrienden.
Hmm ik weet niet...

Vooruitgang is niet altijd verbetering. En soms heb ik wel eens de (ijdele) hoop dat men daar op dit moment steeds meer achter begint te komen. Het is niet voor niets dat zoveel retro dingen weer helemaal ''in'' zijn, en dat een serie zoals Stranger Things, dat zich afspeelt in de jaren '80, het opeens zo goed doet.

Het valt me op dat ik sinds een jaar ofzo ook opvallend veel mensen om mij heen hoor/zie die bewust sociale media verwijderen. En dan niet (zoals al jaren gebeurt) omdat het platform dat het betreft over the Hill is, maar omdat mensen steeds meer opteren voor een leven in een wat lager tempo. In de media/maatschappij wordt ook langzaam maar zeker meer de nadruk gelegd op (culturele) diversiteit, iets dat in de jaren 2005-heden vrijwel volledig is verdwenen (denk aan de sub-culturen op middelbare scholen). Ik zie dat binnen redelijke termijn wel weer terugkeren. En muziek van Lil Kleine en Boef over Rolexen juist weer helemaal uit de gratie geraken.

Vriend van mij heeft laatst zijn smartphone weggedaan en er een Nokia 3310 voor in de plaats genomen. Dit soort dingen hoor ik steeds vaker.

Wat dat betreft is ook zeker niet alles van het heden kut. Er is echt heel veel moois, maar dat was ook zo in de jaren '80/90 bijvoorbeeld. Als je uit beide fase's de beste dingen combineert :7
pi_188081056
Ja wat was het fijn want jullie hebben ons met allemaal schulden opgezadeld waardoor wij geen huizen meer kunnen kopen.

Tuurlijk was toen alles beter

Niffo
pi_188120244
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 21:07 schreef C.L.Werner het volgende:
Ja wat was het fijn want jullie hebben ons met allemaal schulden opgezadeld waardoor wij geen huizen meer kunnen kopen.

Tuurlijk was toen alles beter

Niffo
Niet dat bij jou van toepassing is aangezien je tot je 75ste bij papa en mama blijft wonen op je zolderkamer...
pi_188120800
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:21 schreef JayHovah het volgende:

[..]

Niet dat bij jou van toepassing is aangezien je tot je 75ste bij papa en mama blijft wonen op je zolderkamer...
Goede inhoudelijke reactie weer gayhova. Zeker een gefrustreerde vijftiger :D
pi_188120964
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:43 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Goede inhoudelijke reactie weer gayhova. Zeker een gefrustreerde vijftiger :D
Nee, eerder een gefrustreerde 37er...
pi_188122364
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:50 schreef JayHovah het volgende:

[..]

Nee, eerder een gefrustreerde 37er...
:D
pi_188128226
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 21:07 schreef C.L.Werner het volgende:
Ja wat was het fijn want jullie hebben ons met allemaal schulden opgezadeld waardoor wij geen huizen meer kunnen kopen.

Tuurlijk was toen alles beter

Niffo
Joh jij bent zelf al een ouwe lul.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_188215316
@Kettlebell:

Ik ben van 1976 dus reken maar uit. 😀

Als ik terugkijken de sfeer en het gevoel van de jaren 80 moet omschrijven.... Lessen is more.
En je wist niet beter.

Er was geen internet, geen 300 zenders op de tv en er waren geen duizenden verschillende hype en trends.

En omdat er veel minder was... Beleefde je ook alles veel
intenser! Voorbeeld: de tv was in die tijd de belangrijkste influencer.
Het was niet per direct en op commando beschikbaar dus je moest overal op wachten.
Dat maakte het een happening.
Tekenfilms op Zaterdagochtend, maar S'avonds met de hele familie op de bank voor de buis.

In plaats van gamen werd er buiten gespeeld en strips gelezen.
Computers waren voor kantoormensen en als jong jochie was je grootste trots je BMX-crossfiets.

Je speelde met je vrienden buiten televisieseries na, binnen vermaakte je je met transformers en Lego of playmobiel en de playboy was je enige link met vrouwelijk maakt.

Er was niet veel, maar wat je had daar leefde je naar toe en werd ook meer gewaardeerd.
  woensdag 31 juli 2019 @ 00:29:04 #58
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_188215515
Te oud voor dit topic( 1990 was ik 21), maar ik leef nog steeds :o Geen autogordels, ouders rookten als schoorstenen en sommige leraren ook. Mijn ouders lieten mij vrij om bergen op te lopen om ruines te bekijken (jaartje of 12). Ik leef nog steeds, lostte zelf problemen op. Amazing :D
pi_188216022
Ik heb de jaren 70 bewust meegemaakt. Was toen twintiger. En dertiger in de jaren 80.
Ik vond de jaren 70 het meest relaxed. Alles draaide om vrijheid, love en peace....
Je hoefde niet te presteren, niet snel een carriere starten. Je kon jaren en jaren studeren. Je hoefde zelfs niet te verschijnen. Je kon op de dam of in het vondelpark slapen. Kleding of bezit was onbelangrijk.
Geen sociale druk om aan allerlei eisen te voldoen. Niets moest en vrijwel alles mocht. We hadden alle preutsheid overboard gegooid.

De jaren 80 vond ik minder. Het werd allemaal wat grimmiger en harder. Werkeloosheid groeide en het was lastig om je leven te starten. Geen woningen, weinig werk, veel geweld en vandalisme in de stad. Drugs overlast. Opkomst van buurtbendes.

De jaren 90 werd weer wat beter.

Maar... eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet nú jong ben. Ik vind de druk op jongeren abnormaal. Dat is echt extreem. Het begint al op de basisschool en middelbare school. Je moet tegenwoordig bijzonder zijn. Je moet presteren anders moet je van school af. Je moet van elk moment genieten en spectaculaire dingen doen, tig hobbies hebben. Je moet honderden contacten onderhouden, je apart en goed kleden, trots zijn op jezelf, veel spullen hebben, altijd dolgelukkig zijn, aan het klimaat denken, je schuldig voelen dat je zuurstof gebruikt. Zaken als wonen, ziektekosten, OV, levensmiddelen, auto zijn naar verhouding erg hoog. En dan al die normen en preutsheid waar je aan moet voldoen.
Ik begrijp wel dat juist twintigers last hebben van burn-out en depressiviteit.

Ik geloof echt dat eind jaren 60 en de jaren 70 een superrelaxte tijd is geweest in de afgelopen 70 jaar.
Ook al heeft elke periode zo zijn leuke en minder leuke kanten.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  maandag 5 augustus 2019 @ 11:38:01 #60
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_188295555
Nog een aanvulling op het gezondheidsgezeur wat je destijds maar beperkt had, en nu heel veel:

Er is amper nog aan van die simpele, spotgoedkope en vrijwel volledig uit suiker bestaande ranja te komen; spul dat vrijwel elk jaren 80- of 90-kind regelmatig te drinken kreeg. Van die flessen met 80 gram suiker per 100 ml of zo.

Dat is dus jammer voor degenen die (zoals ik) een wespenvanger willen maken.

Daardoor viel het me ook op, want met m'n diabetes zet ik zo'n glaasje zélf niet zo snel aan m'n mond. :+
pi_188296549
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 11:38 schreef Eightyone het volgende:
Nog een aanvulling op het gezondheidsgezeur wat je destijds maar beperkt had, en nu heel veel:

Er is amper nog aan van die simpele, spotgoedkope en vrijwel volledig uit suiker bestaande ranja te komen; spul dat vrijwel elk jaren 80- of 90-kind regelmatig te drinken kreeg. Van die flessen met 80 gram suiker per 100 ml of zo.

Dat is dus jammer voor degenen die (zoals ik) een wespenvanger willen maken.

Daardoor viel het me ook op, want met m'n diabetes zet ik zo'n glaasje zélf niet zo snel aan m'n mond. :+
Tegenwoordig heeft iedereen ook een allergie of is ergens intolerant voor.
Moderne geneeskunde: we vinden eerst een medicijn uit en creëren dan een bijpassende aandoening / ziekte daarvoor.
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:59:35 #62
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_188357947
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:43 schreef wollah het volgende:
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
Er werd zelfs een nieuwsitem aan besteed.
De mensen zijn gek geworden
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:02:25 #63
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_188357985
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:43 schreef wollah het volgende:
Lijkt me kut want ze hadden geen internet enzo
Er werd zelfs een nieuwsitem aan besteed.

Ook hier vind je een leuk fragmentje over de toekomst van het internet
https://pedrodebruyckere.(...)ld-wide-web-in-1995/
De mensen zijn gek geworden
pi_188358140
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 21:07 schreef C.L.Werner het volgende:
Ja wat was het fijn want jullie hebben ons met allemaal schulden opgezadeld waardoor wij geen huizen meer kunnen kopen.

Tuurlijk was toen alles beter

Niffo
Wat? Met welke schulden heb ik jou opgezadeld?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_188788129
Geen internet _O-
Niet meer voor te stellen. Maar genoeg te doen...boeken, tijdschriften, kroegen, sporten etc etc.
  woensdag 4 september 2019 @ 17:08:37 #66
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_188788228
quote:
4s.gif Op woensdag 4 september 2019 17:03 schreef aloa het volgende:
Geen internet _O-
Niet meer voor te stellen. Maar genoeg te doen...boeken, tijdschriften, kroegen, sporten etc etc.
...en TMF kijken. En op een gegeven moment alle reclames kunnen dromen.

Net als elke letter van de Hitkrant van die specifieke week.
pi_188788256
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 17:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]

...TMF kijken. En op een gegeven moment alle reclames kunnen dromen.

Net als elke letter van de Hitkrant van die specifieke week.
TMF idd en eerst Mtv. Stond hier de hele dag aan :D
  woensdag 4 september 2019 @ 17:15:13 #68
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_188788327
Ik was tamelijk mainstream in de periode midden- en eind jaren 90 (voordat het grenzeloze aanbod van het internet me in de war bracht :') ).

Aan Tmf had ik meer. :)
pi_188788563
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2019 17:15 schreef Eightyone het volgende:
Ik was tamelijk mainstream in de periode midden- en eind jaren 90 (voordat het grenzeloze aanbod van het internet me in de war bracht :') ).

Aan Tmf had ik meer. :)
TMF vond ik persoonlijk ook leuker. Mtv was er eerder.

Ook wel veel films op filmnet gezien.
pi_188789564
Liedjes aanvragen via SMS op The Box. En dan verrotte lang wachten totdat ie niet kwam -O-
  zondag 15 september 2019 @ 22:47:51 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188965835
In de jaren 90 barstte Nederland van de huisvrouwtjes die om sex verlegen zaten. Ook toen waren de echtscheidingen hoog en veel vrouwen kwamen dan (als bijstandsmoedertje) in een huis te zitten. Die vrouwen verveelden zich vaak als de kinderen naar school waren en werden daarom zo geil als boter. Je had vrouwen die gewoon overdag tegen de bank op reden om maar iets aan die geilheid te doen. Er was nog geen internet en het was dus voor die vrouwen (30) helemaal niet zo gemakkelijk om even een kerel te downloaden.
Als je er een beetje goed uitzag en volop tijd had (als student) was het gewoon een kwestie van langs gaan, praatje maken en je had werkelijk altijd seks met vrouwen die er heel dankbaar om waren. Altijd en overal. Je hoefde maar twee keer te lachen, ze haalden dan zo hun hand door hun haar/krullen, je kwam wat dichterbij staan en het was weer raak.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188966459
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 22:47 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 90 barstte Nederland van de huisvrouwtjes die om sex verlegen zaten. Ook toen waren de echtscheidingen hoog en veel vrouwen kwamen dan (als bijstandsmoedertje) in een huis te zitten. Die vrouwen verveelden zich vaak als de kinderen naar school waren en werden daarom zo geil als boter. Je had vrouwen die gewoon overdag tegen de bank op reden om maar iets aan die geilheid te doen. Er was nog geen internet en het was dus voor die vrouwen (30) helemaal niet zo gemakkelijk om even een kerel te downloaden.
Als je er een beetje goed uitzag en volop tijd had (als student) was het gewoon een kwestie van langs gaan, praatje maken en je had werkelijk altijd seks met vrouwen die er heel dankbaar om waren. Altijd en overal. Je hoefde maar twee keer te lachen, ze haalden dan zo hun hand door hun haar/krullen, je kwam wat dichterbij staan en het was weer raak.
:')
  maandag 16 september 2019 @ 05:12:34 #73
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188968561
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 22:47 schreef LXIV het volgende:
In de jaren 90 barstte Nederland van de huisvrouwtjes die om sex verlegen zaten. Ook toen waren de echtscheidingen hoog en veel vrouwen kwamen dan (als bijstandsmoedertje) in een huis te zitten. Die vrouwen verveelden zich vaak als de kinderen naar school waren en werden daarom zo geil als boter. Je had vrouwen die gewoon overdag tegen de bank op reden om maar iets aan die geilheid te doen. Er was nog geen internet en het was dus voor die vrouwen (30) helemaal niet zo gemakkelijk om even een kerel te downloaden.
Als je er een beetje goed uitzag en volop tijd had (als student) was het gewoon een kwestie van langs gaan, praatje maken en je had werkelijk altijd seks met vrouwen die er heel dankbaar om waren. Altijd en overal. Je hoefde maar twee keer te lachen, ze haalden dan zo hun hand door hun haar/krullen, je kwam wat dichterbij staan en het was weer raak.
Was dat niet eerder de 80's? De 90's waren wel de jaren van de nul-seks nummers.
Voor de jeugd: de telefoonnummers die begonnen met 06 waren gereserveerd voor o.a. sekslijnen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/06-nummer
  dinsdag 17 september 2019 @ 13:12:29 #74
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_188989311
Met het Windows 95 opstart-geluidje blijk je nog best een aardig nummer te kunnen maken (ondanks het loungetijdperk-gevoel trouwens pas een jaar oud).


  vrijdag 4 oktober 2019 @ 02:25:12 #75
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189258167
Je zult veel antwoorden krijgen dat alles veel beter was, maar wij "ouwe lullen" vergeten het slechte vaak en herinneren vaak het goede .

Om maar iets te noemen wat ten goede veranderd is in de laatste c.a. 20 jaar. Voor een boekpresentatie op school of een werkstuk moesten we door weer en winter vaak naar de bibliotheek soms 20 minuten heen en 20 minuten terug, voor wie pech had verder weg te wonen, kon dat oplopen tot 45 minuten op de fiets. En dan nog door allerlei knipsel en kaartenbakken ploegen.
Terwijl nu, je de computer aanzet een gerichte opdracht aan google geeft, en binnen 2 seconden heb je wat je zocht, gewoon vanuit thuis.

Daarnaast heb je nu verdomd veel meer keuze's op TV en radio... maar ook nog via andere media van wat jij wilt horen of beluisteren.

En zo zijn er nog veel meer dingen die de een als zeer positief ziet en de ander als negatief ziet; bijvoorbeeld mobiele telefoons. Geweldig om iedereen overal te kunnen bereiken... maar wat mij betreft verschrikkelijk om altijd en overal bereikbaar te zijn.
________________________________________________________________

Maar goed even terug naar het verleden. Ik ben van 1969. De jaren 70 en 80 heb ik niet meegemaakt in de leeftijdsgroep waar jij het over hebt.
- maar wat ik het meeste mis aan de eind jaren '80 en de jaren 90 is dat we met vrienden en vriendinnen afspraken aan de zandafgraving/ meer in de zomer. En dat de dagen soms eeuwig leken te duren. Verliefd worden, vriendschappen bevestigen, lekker ongestoord zonnen, zwemmen, lekker ouwehoeren onder een ongedwongen zonnetje. En ook met elkaar op vakantie gaan, lekker naar Terschelling of zo. Je beleefde zoveel meer samen. Niemand had een mobieltje dus je werd zelden gestoord.
Ja dat waren in elk geval de zomervakanties...
Maar qua school was het grotendeels hetzelfde als nu. Alleen toen kwamen de computers op, terwijl internet nog in de kinderschoenen stond waarmee alleen de nerds zich mee bezig hielden.
Een shitload van omslachtige programmeer talen en zo na 1993 wel wat meer bruikbare programma's maar toen lag ik al hopeloos achter.
Maar toch ook in de late jaren '90 kon je nog rustig afspreken met een of meerdere personen. Lekker ongestoord, of wel in de bar, disco of bij een meertje of terras. Maar dat zou snel veranderen.

Het jaar 2000 kwam te vroeg, ineens had iedereen wel een computer, ik ook, maar verder dan Word kwam ik nog niet. En ook de mobiele telefoons kwamen heel snel op. Begin 2003 kwam ik voor het eerst in aanmerking voor snel internet via de kabel. Internet kwam als geroepen, ik heb mezelf wel het allemaal moeten aanleren, met vallen en opstaan.
En ik leerde de leuke dingen van het internet haha, ja ook The Hun (een gratis website vol met naakten). Ineens had je geen dure glamourmagazines meer nodig.
Maar ja dan was je lekker uit met vrienden en dan rinkelde een telefoon... waarna dit persoon pas minuten later weer terugkwam. Ja nu zijn we er aan gewend, maar des tijds... best irritant.

Persoonlijk heb ik stevig vastgehouden aan wat ik wil behouden (niet direct bereikbaar, maar wel via mail). De wereld om mij heen daarentegen had minder geduld. Zo nu en dan treffen we elkaar nog eens, maar dan moeten we wel afspreken via de mail of via F.B. Het is niet hun schuld... want ik ben niet met de meute meegegaan. Gelukkig ben ik niet het type dat zich snel eenzaam voelt... anders was ik misschien nu wel doodongelukkig. ;) 8-)

P.S. Wat een geweldig topic heb je aangemaakt! Ik lees nu al een paar reacties waarvan ik denk van "oh ja!"
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 02:33:58 #76
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189258197
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 23:19 schreef Rock92 het volgende:

[..]

:')
Ik vond die seksreclames vooral in het nieuwe millennium weerzinwekkend.
Allemaal vrouwen van 18 tot 81 alleen maar wilden neuken, geen enkele intellectuele bagage hadden! Geile negerinnen (hoor ik uitgesproken door iemand met het IQ van een halve mongool met een spraakgebrek).
Ja leuk hoor seks, maar toch niet met zo'n figuur! Het was al snel voorbij met mijn libido als zulke reclames. :@ :r
pi_189258199
Je wilt weten hoe het is om 25-30 te zijn in de jaren 70/80.

Iemand die 25 was rond ‘75, is dus rond 1950 geboren.

Ik denk niet dat er zoveel opa’s en oma’s op FOK! zitten. :')
pi_189260621
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2019 11:38 schreef Eightyone het volgende:
Nog een aanvulling op het gezondheidsgezeur wat je destijds maar beperkt had, en nu heel veel:

Er is amper nog aan van die simpele, spotgoedkope en vrijwel volledig uit suiker bestaande ranja te komen; spul dat vrijwel elk jaren 80- of 90-kind regelmatig te drinken kreeg. Van die flessen met 80 gram suiker per 100 ml of zo.

Dat is dus jammer voor degenen die (zoals ik) een wespenvanger willen maken.

Daardoor viel het me ook op, want met m'n diabetes zet ik zo'n glaasje zélf niet zo snel aan m'n mond. :+
Bij de Albert Heijn hebben ze dat gewoon nog. Van het merk AH Basic, in de smaken sinaasappel, framboos en reine claude (groene kleur). 73 cent per literfles :P

Koop het elke week nog :@
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:00:02 #79
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189262035
Dit bedoel je?

https://www.ah.nl/product(...)sic-frambozen-siroop
https://www.ah.nl/product(...)-siroop-reine-claude

Die is nog meer suikerarm dan de c-merk-ranja die Jumbo verkoopt. Zelfs dát type product is aangepast aan de gezondheidshype. Ik heb voor die wespenvanger van afgelopen zomer maar een (iets duurder) flesje van Jumbo's eigen merk genomen, dat iig nog een béétje in de richting kwam van de hoeveelheden suiker van vroeger, en in de wespenvanger nog een extra suikerklontje gedaan. :)
pi_189262258
Als je echt memory lane wilt gaan, moet je eens de films als Het Zakmes kijken :D Ik zie helaas dat deze niet meer op Youtube staat, maar daarin zit een fragment waarin hij met de trein gaat.
- Naar het LOKET (!) een kaartje halen
- een kwartier voor tijd al op het station aanwezig zijn (want het zal maar net druk zijn bij het loket).
- zo'n geprint kaartje.
- doet me ook gelijk denken aan de railrunner. Dit zijn voor mij echte jeugdherinneringen.

Zo'n film brengt gelijk die sfeer terug.
Somebody that I used to know
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:17:11 #81
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189262340
(Terug naar het jaar 1996) Híer moet ik hard om lachen:

"Jongeren vinden internet saai."

"De jeugd gaat terug naar soldaatjes en kaartspelen, zij het in iets andere vorm."

https://www.trouw.nl/nieu(...)ernet-saai~be8005ba/
pi_189262476
Elke tijd heeft zijn eigen problemen. Jaren 80 was veel werkloosheid, somberheid en de dreiging van de Bom.
Informatie was moeilijk te vinden idd, op de fiets naar de bibliotheek en hopen dat ze een boekje hadden over het onderwerp.
De dokter had altijd gelijk want zelf kon je niet aan medische informatie komen.
Voor werkende mensen was boodschappen doen lastig want winkels gingen om 18 uur dicht.
Ziektes zoals kanker waren meestal een doodvonnis. Aids idem.

Er waren ook veel fijne en leuke dingen hoor, maar Lala-land was het niet.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:29:20 #83
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189262595
....

[ Bericht 23% gewijzigd door Eightyone op 06-10-2019 19:06:14 ]
pi_189262802
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:22 schreef DonnaNoble het volgende:
Elke tijd heeft zijn eigen problemen. Jaren 80 was veel werkloosheid, somberheid en de dreiging van de Bom.
Informatie was moeilijk te vinden idd, op de fiets naar de bibliotheek en hopen dat ze een boekje hadden over het onderwerp.
De dokter had altijd gelijk want zelf kon je niet aan medische informatie komen.
Voor werkende mensen was boodschappen doen lastig want winkels gingen om 18 uur dicht.
Ziektes zoals kanker waren meestal een doodvonnis. Aids idem.

Er waren ook veel fijne en leuke dingen hoor, maar Lala-land was het niet.
En bekrompenheid, veel praatjes over iemand, moeten stoppen met werken als je eenmaal getrouwd bent, weinig sociale mobiliteit. Etc.
Somebody that I used to know
pi_189267832
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:00 schreef Eightyone het volgende:
Dit bedoel je?

https://www.ah.nl/product(...)sic-frambozen-siroop
https://www.ah.nl/product(...)-siroop-reine-claude

Die is nog meer suikerarm dan de c-merk-ranja die Jumbo verkoopt. Zelfs dát type product is aangepast aan de gezondheidshype. Ik heb voor die wespenvanger van afgelopen zomer maar een (iets duurder) flesje van Jumbo's eigen merk genomen, dat iig nog een béétje in de richting kwam van de hoeveelheden suiker van vroeger, en in de wespenvanger nog een extra suikerklontje gedaan. :)
Ja, die. 27 gram suiker per 100 ml (onverdund) volgens het etiket. Vind ik niet suikerarm, maar ik weet niet hoeveel suiker er in die ouderwetse ranja's zat.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:34:02 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189267925
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:17 schreef Eightyone het volgende:
(Terug naar het jaar 1996) Híer moet ik hard om lachen:

"Jongeren vinden internet saai."

"De jeugd gaat terug naar soldaatjes en kaartspelen, zij het in iets andere vorm."

https://www.trouw.nl/nieu(...)ernet-saai~be8005ba/
Dat stuk is echt hilarisch met de ogen van nu:”Ron Simon, trendwatcher en adviseur op het gebied van jongerenmarketing, noemt het internet een fossiel. “Internet is duf en suf, de sites zijn te saai. Ik verwacht veel meer van Virtual Reality. Het creëren van een andere werkelijkheid op deze aarde dat wordt de trend onder jongeren.”

In 1996 wisten ze al te duiden dat het internet alweer een hype voorbij was. Nog wel aardig voor de allerkleinsten, maar tieners willen geen uur per week achter de compu
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189268006
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 18:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat stuk is echt hilarisch met de ogen van nu:”Ron Simon, trendwatcher en adviseur op het gebied van jongerenmarketing, noemt het internet een fossiel. “Internet is duf en suf, de sites zijn te saai. Ik verwacht veel meer van Virtual Reality. Het creëren van een andere werkelijkheid op deze aarde dat wordt de trend onder jongeren.”

In 1996 wisten ze al te duiden dat het internet alweer een hype voorbij was. Nog wel aardig voor de allerkleinsten, maar tieners willen geen uur per week achter de compu
Ergens klopt het wel. Jongeren zitten tegenwoordig meer op hun smartphone dan op hun zolderkamer achter de computer.
  zondag 6 oktober 2019 @ 17:33:21 #88
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189301805
De jaren voor de 00's hebben trouwens als nadeel dat je van veel dingen maar beperkt beeldmateriaal terug kunt vinden, dus ook van dingen die het wél verdienen om bekeken te worden. Nú worden van elk gebouw, mens of object de meest onbenullige details vastgelegd. Misschien weer wat teveel (elke duckface moet erop), dat dan weer wel.

Maar toen fotografie nog analoog was, waren mensen natuurlijk zuinig met hun rolletjes. Wát er al was moest ingescand worden om het digitaal te bewaren, en externe harddisks en zo waren nog niet zo de norm.

In m'n herinnering werden digitale camera's van a-merken pas in 2005 of 2006 of zo betaalbaar voor het grote publiek. Een Trust was in de periode ervoor al wel aanwezig. De - niet zo mooie - foto's geven iig een indruk van wat ik circa 2003-2006 uitgespookt heb. Dat is bij eerdere jaren nogal beperkt vindbaar.
pi_189302004
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 02:25 schreef Also-von-Oder het volgende:
- maar wat ik het meeste mis aan de eind jaren '80 en de jaren 90 is dat we met vrienden en vriendinnen afspraken aan de zandafgraving/ meer in de zomer. En dat de dagen soms eeuwig leken te duren. Verliefd worden, vriendschappen bevestigen, lekker ongestoord zonnen, zwemmen, lekker ouwehoeren onder een ongedwongen zonnetje.
Dat mis ik trouwens ook wel, dat deed ik in de jaren 80 en 90 ook. Dat was het allerleukste. Maar doen mensen dat nu niet meer dan?
Ik woon ergens waar geen leuk zwemwater in de buurt is en ik ken weinig mensen van mijn leeftijd die dat (nog) leuk vinden. Maar ik wist niet dat het tijdgebonden was. Hooguit dat wij idd geen mobieltjes hadden en dus tijd en aandacht voor elkaar.
pi_189302076
Nu ik erover nadenk: een jong familielid zei laatst dat ze er jaloers op was dat ik met vriendinnen vroeger samen thuis afsprak en dan met thee of een biertje de hele avond ging kletsen. Was ik ook nogal verbaasd over. Dat kan toch nog steeds? Het is uiteindelijk een eigen keuze of je je smartphone de hele tijd voor je neus wil hebben of niet. Maar goed, ik zal wel een fossiel zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 6 oktober 2019 @ 18:00:08 #91
862 Arcee
Look closer
pi_189302283
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:54 schreef vosss het volgende:
Zonder ging inderdaad prima. Zonder mobiel ook. Dan belde vrienden gewoon aan. Als je thuis was dee je open.
  Miss 200.000.000! zondag 6 oktober 2019 @ 18:03:19 #92
367000 roos94
pi_189302339
Ik denk dat we vroeger bepaalde dingen wel meer waardeerden.

Zelf heb ik nog de laatste stuiptrekking van de videotheek meegemaakt, een videoband halen en er thuis helemaal voor gaan zitten. Dan keek je die film ook echt. Nu met Netflix merk ik dat ik vaak andere dingen ernaast doe, of na 10 minuten afhaak want niet interessant en er zijn toch duizenden andere opties..
  zondag 6 oktober 2019 @ 18:27:54 #93
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
  zondag 6 oktober 2019 @ 18:53:22 #94
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189303075
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 18:03 schreef roos94 het volgende:
Ik denk dat we vroeger bepaalde dingen wel meer waardeerden.

Zelf heb ik nog de laatste stuiptrekking van de videotheek meegemaakt, een videoband halen en er thuis helemaal voor gaan zitten. Dan keek je die film ook echt. Nu met Netflix merk ik dat ik vaak andere dingen ernaast doe, of na 10 minuten afhaak want niet interessant en er zijn toch duizenden andere opties..
Dat is ook met muziek zo.

Daar heeft het internet (zeker toen het breedband werd) veel mee gedaan. Al heb ik het wel leren beheersen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Eightyone op 06-10-2019 19:58:33 (Te lang) ]
pi_189306417
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 18:03 schreef roos94 het volgende:
Ik denk dat we vroeger bepaalde dingen wel meer waardeerden.

Zelf heb ik nog de laatste stuiptrekking van de videotheek meegemaakt, een videoband halen en er thuis helemaal voor gaan zitten. Dan keek je die film ook echt. Nu met Netflix merk ik dat ik vaak andere dingen ernaast doe, of na 10 minuten afhaak want niet interessant en er zijn toch duizenden andere opties..
Klopt. Als je er voor betaald hebt en moeite voor hebt moeten doen ga je ook meer tijd en moeite investeren om het leuk te vinden.

Elpees idem dito. Als je voor 25 gulden (een flink bedrag in die tijd) een LP had gekocht ging je die echt luisteren en leren kennen. En je ging je dus ook echt verdiepen in muziek om erachter te komen waar je je geld aan uit wilde geven. Aan de andere kant waren concerten toen fors goedkoper, dus het was relatief laagdrempeliger om naar een concert van een grote artiest te gaan (al moest je dan soms wel weer 's nachts in de rij gaan liggen om aan kaartjes te komen....)

Ter vergelijk: een LP van een grote band kostte 25 gulden, maar diezelfde band kon je voor 35 gulden wel live gaan zien. Concerten waren er om de LP's te promoten, het geld werd verdiend met de platenverkoop.
pi_189309473
Vroeger ging je ook eerst cd’s luisteren aan de balie want die zuurverdiende 40 gulden voor een cd moesten het wel waard zijn om uit te geven... Moeder zei niet voor niets dat je dat maar één keek kon doen.

En videotheken, elke keer weer lastig om te kiezen en een verassing wat de nieuwste dagfilms waren. Niet vergeten terug te spoelen en het gebeurde wel eens dat de verkeerde film in de hoes zat. Moest je dat pleuris stuk weer terug fietsen om de goede te ruilen (als de videotheek nog open was...).
pi_189318945
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 18:03 schreef roos94 het volgende:
Ik denk dat we vroeger bepaalde dingen wel meer waardeerden.

Zelf heb ik nog de laatste stuiptrekking van de videotheek meegemaakt, een videoband halen en er thuis helemaal voor gaan zitten. Dan keek je die film ook echt. Nu met Netflix merk ik dat ik vaak andere dingen ernaast doe, of na 10 minuten afhaak want niet interessant en er zijn toch duizenden andere opties..
Wel twee keer ook :)

Overall is het denk ik zo dat we minder spullen hadden, maar er veel tevredener mee waren. De ervaring was intenser.

Inderdaad : je kocht een nieuwe CD vanwege track 2, 6 en 12 maar drie weken later waren track 3, 8 en 10 je lievelingsnummers, die je bij aanschaf van de CD nooit kende. Nu zou je die nummers waarschijnlijk niet eens horen, of maar zodanig weinig/kort dat je er geen ''click'' mee hebt.

Een enge ontwikkeling door alle social media etc. blijf ik vinden dat status zo enorm belangrijk is geworden. Als ik nu mensen spreek van mijn leeftijd (vrienden die ik een paar weken niet heb gezien), gaat het eerst heel lang over successen / materiële zaken. Pas als dat eenmaal de wereld in is geslingerd, is er ruimte voor daadwerkelijke persoonlijke communicatie.
  maandag 7 oktober 2019 @ 19:27:22 #98
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189319206
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:14 schreef Scrapyard het volgende:

Een enge ontwikkeling door alle social media etc. blijf ik vinden dat status zo enorm belangrijk is geworden. Als ik nu mensen spreek van mijn leeftijd (vrienden die ik een paar weken niet heb gezien), gaat het eerst heel lang over successen / materiële zaken. Pas als dat eenmaal de wereld in is geslingerd, is er ruimte voor daadwerkelijke persoonlijke communicatie.
:N }:|
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:28:13 #99
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_189324902
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 17:43 schreef DonnaNoble het volgende:

[..]

Dat mis ik trouwens ook wel, dat deed ik in de jaren 80 en 90 ook. Dat was het allerleukste. Maar doen mensen dat nu niet meer dan?
Ik woon ergens waar geen leuk zwemwater in de buurt is en ik ken weinig mensen van mijn leeftijd die dat (nog) leuk vinden. Maar ik wist niet dat het tijdgebonden was. Hooguit dat wij idd geen mobieltjes hadden en dus tijd en aandacht voor elkaar.
Het meer is er nog steeds, maar de afgraving heeft ruimte gemaakt voor dure luxe villa's. Maar als ik nu eens lekker ga zonnen en zwemmen, dan zie ik weinig jongeren meer van rond de 18 tot eind 20. Ja soms zijn ze er nog wel, maar zelden meer in groepen. Het zijn vooral ouders met hun jonge kinderen... of kinderen tot een jaar of 14 (er is nog hoop!). Maar de jong adolescenten zie ik niet meer. Daarvoor moet je nu misschien nog naar de studentensteden gaan. Misschien daar nog... of in Zandvoort etc.
pi_189440552
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:29 schreef maily het volgende:
Geen internet, geen mobiele telefoons.
Je ging gewoon naar de disco of de kroeg.
:Y

zondagmiddag Disco toen was ik 16 jaar, ik kreeg een Colaatje aangeboden van een jongen
en daar ben ik nu nog steeds mee getrouwd :+
pi_189459796
Ik deed eindexamen rond 1990. Elke tijd heeft denk ik wel zo zijn charmes en zijn mindere dingen.

Destijds werd er gesproken over een consumptiemaatschappij en in zekere zin was dat ook wel zo, maar ik vind dat nu erger eigenlijk. Als ik bij een tekst van 2 alinea's de reactie zie staan "ik heb geen zin om die tekstmuur te lezen", krijg ik het gevoel dat alles maar "fastfood" moet zijn. In elk geval is al aangetoond dat jongeren van nu slechter kunnen lezen en schrijven (en gezien het aantal keren dat je ergens "hij/zij wilt" ziet staan verbaast me dat niet) dan hun voorgangers, vind ik dat wel iets om van te schrikken.

Tegelijkertijd denk ik van jongere kinderen vaak: ze moeten zoveel, mogen ze ook nog kind zijn?

Wat ik ook bijzonder vind om te zien bij veel gezinnen, is hoe de kinderen de lakens uitdelen ipv de ouders. Hoe elk kind dat niet zo goed mee kan komen, hoogbegaafd, hoogsensitief, autisme, etc moet hebben, om vooral maar niet te laten blijken, dat het betreffende kind zijn capaciteiten niet op het intellectuele vlak heeft liggen.

Wat is er mis met "gewoon" handwerk?

Ik denk wel dat sociale media zowel een zegen als een vloek zijn. Ik vind het geweldig om zo makkelijker contact te houden met mijn familie in het buitenland, maar hoe sommige mensen alleen maar perfecte levens lijken te hebben....lijkt me vermoeiend om vooral niet te laten merken dat je dag of je leven ook weleens gewoon kut is.

Bovendien vind ik de gemiddelde Nederlander een stuk hufteriger en onbeschofte geworden
pi_189459978
Ik wordt ook moe van alle kinderen die opeens een allergie of ergens intolerant voor zijn. Vroeger was je gewoon een kind met veel energie of vond je iets niet lekker, tegenwoordig moet alles geanalyseerd worden. Laatst haalde ik de kinderen van m’n zus op van school, had ze een vriendinnetje te spelen. Kreeg ik een hele lijst mee wat ze allemaal wel en niet mocht eten en drinken...
pi_189460326
Pff erg is dat he? Onze neefjes mogen geen frisdranken drinken, ze mogen thee van muntblaadjes, groene thee en water en hooguit wat dubbelfris. Nu ben ik ook kind geweest, dus ik "vergeet" dat gewoon elke verjaardag en heb "toevallig" alleen maar cola en 7 up in huis ( wel weer light dan).. gezond eten is natuurlijk prima, maar die 2 x per jaar een bakje chips en een glas cola...een groter plezier kan ik ze echt niet doen...happy to oblige
  woensdag 16 oktober 2019 @ 16:33:39 #104
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_189467090
quote:
17s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 07:00 schreef FANN het volgende:


:Y

zondagmiddag Disco toen was ik 16 jaar, ik kreeg een Colaatje aangeboden van een jongen
en daar ben ik nu nog steeds mee getrouwd :+
Nog steeds met de Griek, Fan😀.
  Redactie Frontpage woensdag 16 oktober 2019 @ 16:38:50 #105
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_189467201
Alles moet tegenwoordig politiek correct. Zo mag er op school niet op snoep worden getrakteerd, uitnodigingen voor een verjaardagsfeestje (gebeurt steeds minder, een feestje) mogen niet in de klas of op school worden uitgedeeld, en aparte traktaties voor gluten/moslims etc.

Zelf ben ik zwaar allergisch voor pinda's en noten. Nou, vroeger had ik gewoon pech en kreeg ik niks. En ik was een vervelend kind, altijd op de gang of in de hoek staan. Kreeg gewoon een klap of schop onder mijn kont van juf of meester. En tsja, nu weet ik dat ik ADHD heb.

Mijn kinderen doen de hele dag niets liever dan op de tablet of XBOX. Buitenspelen willen ze liever niet, zeker niet als het koud is. Vroeger zat ik alle dagen in de hut tot het donker werd. Zelfs als het regende, was ik er te vinden.

Vreselijk, de moderne tijd. Iedereen maar op de smartphone. Wij hadden niet eens een computer vroeger
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  woensdag 16 oktober 2019 @ 17:41:41 #106
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_189468274
quote:
14s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:38 schreef Djeez het volgende:

Vreselijk, de moderne tijd. Iedereen maar op de smartphone. Wij hadden niet eens een computer vroeger
De computer kwam bij ons ook pas heel laat (we verschillen niet zo veel in leeftijd, zie ik). Ik kom uit een nest dat de digitale wereld niet erg omarmt.

Ik vind het wel jammer, zou er op jonge leeftijd zo veel aan gehad hebben. Goed, internet was er tot ergens in m'n puberjaren nog niet, en daarna een aantal jaren vooral in inbel-vorm. Maar andere dingen had ik dan heel vroeg aan kunnen leren.

Voorgenoemde 'digitale wereld' is tegenwoordig alleen nogal doorgeslagen. Eind jaren 00 was de balans goed. Eigenlijk was zo'n beetje alles er (wifi was inmiddels opkomend), maar niet zo hysterisch als nu.
  maandag 28 oktober 2019 @ 15:19:52 #107
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_189667986
Achtergrond: middelbare school in 93 verlaten, studie in 97 verlaten

Globalisering is mijn verschil met de wereld van toen; Internet heeft de wereld kleiner gemaakt. In veel zaken verbeterd maar er lopen nog net iets te veel randdebielen rond (werelwijd) die wel goed opgeleid zijn maar er dan niets of iets moreels verkeerds mee doen.

De werled verandert er je kunt er alleen iets aan doen in je eigen kader; dus blijf of wees positief om de je verandering (als je dat nodig acht) door te voeren door het voorbeeld te geven; coll hoe de zusjes het nu doe; op elke reactie komt een reactie; wees Zen:)
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
  maandag 9 december 2019 @ 22:45:54 #108
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_190354814
Oh Jezus, wat een flashbacks. Ik ben zelf van '65, dus lagere school begin jaren '70. Om 3 uur naar huis, later kwart voor 4, kopje thee bij mams en hop naar buiten. 6 uur naar huis, eten en hop, weer naar buiten. Met je vrienden de hele buurt afstropen. Kattenkwaad uithalen, een schop onder de kont van de wijkagent en gaan maar weer. Thuis niet vertellen want dan kreeg je nog een schop.

Wat me vooral bij staat waren de eindeloze zomervakanties; met je vrienden lekker niksen, vuurtje stoken, je eerste peuk roken. Eind jaren 70, begin jaren 80 kreeg ik interesse in de meisjes, de eerste voorzichtige kusjes, beetje voelen, Jezus wat is het leven mooi als je 15, 16 bent.

Tienertour, later Interrail, ik was 14 en ging samen met 2 vrienden eerst 8 dagen toeren met de trein door Nederland, het jaar erop een maand met de trein door Europa met volgens mij Interrail. In Spanje mijn eerste echte vakantieliefde ontmoet.

De muziek was in de jaren 80 een begin 90 fantastisch, films iconisch en uitgaan was 1 groot feest, je hoefde niet bang te zijn voor een mes in je rug of een pistool tegen je kop. Mocht je een keer toch in een gevecht belanden dan waren je vuisten het enige wat je gebruikte.

Begin jaren 90 een huis kopen en deze qua prijs 4 keer over de kop zien gaan.

De opmars van de pc van het begin tot nu meemaken en meebeleven.

Als ik nu mijn kinderen zie en hoor (bijna 20) heb ik zwaar medelijden met ze...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_190394555
Oma en opa topic gespot :')
  donderdag 19 december 2019 @ 12:21:53 #110
293776 Steppenpferd
Dont tread on me
pi_190535533
Ik ben van 1980, zeer warme herrineringen aan de jaren 80 en 90.
Als kind ben je sowieso onbezorgder. Alles kan en niks moet, er was tot eind 90 geen internet.
Dus veel voetballen en ongein trappen met vrienden. Oorlogje spelen in de buurt halverwege de jaren 80.

Het weer was minder extreem, je had in december gewoon sneeuw en ijs!
Zomers waren gewoon lekker en niet kneiter heet.

Vooral muzikaal een heel diverse periode, jaren 80 met de pop en supersterren zoals Jackson/Prince Madonna etc. Halverwege de jaren 90 kreeg je Rap/Grunge/Metal/R&B/Dance/Techno voor de kiezen.Die waren er eerder ook al maar kregen toen mede door MTV/TMF ook airplay.

Als ik die muziek hoor merk ik pas echt hoe oud ik ben...

Qua electronica ging alles snel in een kleine periode
Van zwart wit tv met alleen 1,2,3 naar kleuren tv's met afstandsbediening en RTL4. Vrijdagavond Tros ervoor met de tv show en daarvoor Allo Allo.

Van cassettebandjes naar CD
Van Commodore/Amiga naar DOS vervolgens naar Windows

Je had van de staat een zorgverzekering, prijzen waren voor alle producten fair, er was meer sociale interactie maar ook controle. Uitzinnige meningen hield je voor jezelf er was toch geen medium die dat wilde verspreiden als men dach dat het onzin was.

Vroeger was het anders, ik wil het perse niet beter noemen. Maar het voelt wel warmer aan voor mij dan de 2000's
pi_190541751
Allemaal nostalgische verhalen, verlang zelf ook terug naar een onbezorgde tijd zonder druk of al dat internet overal.

Maar vergeet niet de HIV- of heroinecrisis, iedereen rookte nog in het openbaar en discriminatie en seksuele intimidatie waren veel normaler. Er vielen veel meer doden in het verkeer, de lucht was veel meer vervuild.
pi_190543948
Ook hier heel veel nostalgische gevoelens weer...

Wat me ook de laatste tijd heel erg opvalt dat er om het minste geringste geklaagd / afgebrand word op allerlei mogelijke manieren. Vroeger accepteerde we gewoon dat iets zo was. Kocht je iets in de winkel en ging het eerder stuk dan verwacht? Ow, pech gehad, nieuwe kopen. Nu meteen moord en brand schreeuwen op social media e.d., vooral nieuwe eisen, minstens met een bos bloemen als compensatie.
Politieke Partijen pleiten niet waar ze goed in zijn maar ze schreeuwen nu hoe slecht de andere partijen zijn....

Wat ik ook niet meer vergeet hoe onveilig (of misschien wel overdreven veilig nu) het verkeer was met regels. Klasgenootje van de basisschool had een vader die schilder was, die had in zijn bus met een paar planken hout een bankje in de laadruimte gemaakt waar de kinderen in konden zitten. Dat er nog een matje in zat was luxe. Gordels? Dat waren je bretels als je zo’n broek zonder riem had. En als de politie het zag, geen probleem hoor!
pi_190544216
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 11:28 schreef C.L.Werner het volgende:
Oma en opa topic gespot :')
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_191084811
Bouwjaar 1986 hier. Het gebeurt wel dagelijks dat ik terug verlang naar mijn kindjaren, de jaren 90 dus. Wat ik onder andere mooi vond was de videotheek wat nog echt een soort uitje was, gezellig samen een film uitzoeken en toen ik later ontdekte dat er ook Nintendo 64 games (7 gulden 50 voor 1 dag) te huur waren ging ik er ook af en toe alleen heen. Winkels die gewoon nog om 18.00 uur dicht gingen zonder zelf scan kassa`s. Geen vrees hebben als kassière, chauffeur, bankier, etc. dat je baan overgenomen zou kunnen worden door een computer. Ja ik weet dat er vroeger ook beroepen zijn uitgestorven door voortschrijdende techniek maar of het ook zo erg is als hedendaags? Wat me het meest stoort van deze tijd is dat je eigenlijk nooit meer echt samen bent. De telefoon ligt altijd binnen handbereik van je (gespreks)partner waarop hij of zei vaak nog tientallen potentiële andere gesprekspartners heeft. Vroeger had je kranten/tijdschriften of andere bezigheden als je niet met elkaar "bezig" was maar je was wel gewoon echt bij elkaar.

Helaas ben ik als kind altijd getreiterd, zowel op school als in de buurt. Dat heeft me echt gemaakt tot wie ik ben vandaag in negatieve zin. Als er geen internet was zou ik denk ik nooit een relatie gehad kunnen hebben omdat een vrouw me dan meteen had kunnen afschieten op mijn onzekere voorkomen. Wat dat betreft was vroeger niet alles beter.
  zaterdag 18 januari 2020 @ 11:00:58 #115
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_191084947
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:46 schreef Onderdeurtje het volgende:

Helaas ben ik als kind altijd getreiterd, zowel op school als in de buurt. Dat heeft me echt gemaakt tot wie ik ben vandaag in negatieve zin. Als er geen internet was zou ik denk ik nooit een relatie gehad kunnen hebben omdat een vrouw me dan meteen had kunnen afschieten op mijn onzekere voorkomen. Wat dat betreft was vroeger niet alles beter.
;(
pi_191111040
Ik ben van 1949 dus was in die tijd al aanstaande moeder en genoot van de vrijheid die we toen hadden. Boerderijtje op het platteland en beiden een part-time baan. Feesten tot in de vroege uurtjes en heel veel vrienden en blijven-slapers. Zou nu niet jong meer willen zijn omdat deze tijd wordt beheerst door de social media en mensen hele dagen met een anderhalf-liter waterfles en mobieltje in hun handen lopen. Elkaar nog amper spreken in levende lijve en in het uitgaansleven je je leven niet meer zeker bent en wordt afgemaakt op social media omdat het zo lekker bekt op een schermpje. In mijn tijd kon je, als je geen zin meer had in een vervelende baas, gewoon ontslag nemen en binnen 1 week bij een nieuwe baas terecht kon. Heerlijke tijd was dat. ^O^
  dinsdag 21 januari 2020 @ 13:21:57 #117
204244 Klavots
AKA Willem met z'n 300E
pi_191129695
Ik ben van 1985 dus de jaren 90 heb ik als kind volop meegemaakt.

Als ik de kinderen van vrienden van ons zie (die wat ouder zijn dan de onze) heb ik het met ze te doen: toen ik op de HAVO zat fietste ik 's morgens om 07:00 van huis en hadden mijn ouders geen flauw idee wat ik allemaal uitspookte totdat ik om 16:00 weer thuis was. Heerlijk! geen telefoons, social media en mensen die zich overal mee bemoeide. (zolang mijn cijfers voldoende waren kon het mijn ouders volgens mij ook niet veel schelen wat ik allemaal deed) Echt een puur gevoel van vrijheid!

Heerlijke schooltijd ook gehad, de hele klas was een grote vriendenclub die elkaar door de schooltijd heeft gesleept. Pluspunt van social media is dan wel weer dat ik een aantal klasgenoten af en toe spreek op LinkedIn.

Ook in je vrije tijd was het allemaal lekker rechtdoorzee: spontaan bij mensen thuis langsgaan en geluk hebben dat ze thuis waren. Zo niet, door naar de volgende. Als ik tegenwoordig ergens zomaar binnenkom krijg je af en toe van die vragende blikken van 'wat doe jij hier?'. zonde

Eigenlijk zie ik een hoop nog terug bij mijn zoontje van 5: die zit daar lekker met z'n kleutermatties plezier te maken, geheel ongedwongen, geen prestatiedruk, geen zorgen over zijn 'image'. Eigenlijk het leven zoals ik heb gehad tot eind HAVO. Ik voorspel dat het voor hem wat minder lang gaat duren voordat 'ie in het gekkenhuis van tegenwoordig terecht komt.
In Africa after every 60 seconds a minute passes...
  dinsdag 21 januari 2020 @ 14:14:31 #118
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_191130195
Een bepaalde mate van gezeik om imago was er bij ons toch wel (ik ben vier jaar ouder). Het zal lang niet zo erg geweest zijn als wanneer er rond 1990 al social media zou zijn geweest, maar ook in die plattelands-omgeving maakten mensen zich druk om de merkjes die er op je kleding stonden. En of je wel op de hoogte was van wat er in de Top 40 stond. En: "Dat kan je echt niet meer luisteren hoor, dat is hartstikke uit." Dat soort gezeur.

Wat een nadeel is als je uit een nest komt dat nogal weinig geïnteresseerd is in mode, digitale fratsen en hedendaagse popcultuur. Het werd niet bepaald met de paplepel erin gegoten.

In dat opzicht was het hebben van internet handig geweest. En eigenlijk voor velen die op een manier opgevoed zijn waarbij dingen waar veel ánderen zich bezig hielden wat op afstand bleven. Minus het hysterische en druk verhogende social media-gedoe dan, maar wel met fora. Niet om erin te posten, maar wel om te lezen over de interesses van anderen.

Hebben meer eind jaren 70 t/m midden jaren 80 geboren mensen (deze generatie bevond zich qua jonge jaren in het vage niemandsland tussen geen internet of slechts primitief inbelinternet, en een al best wel ontwikkeld internet) het idee dat ze - een al best geavanceerde vorm van - internet in hun jeugd gemist hebben?

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 21-01-2020 14:58:45 ]
pi_191130844
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 14:14 schreef Eightyone het volgende:
Hebben meer eind jaren 70 t/m midden jaren 80 geboren mensen (deze generatie bevond zich qua jonge jaren in het vage niemandsland tussen geen internet of slechts primitief inbelinternet, en een al best wel ontwikkeld internet) het idee dat ze - een al best geavanceerde vorm van - internet in hun jeugd gemist hebben?
Volgens mij is dat net zoiets als aan een oudere generatie vragen of ze een auto in hun jeugd gemist hebben.
- deels ja, want het was wel verrekte handig geweest als je meer vervoersopties had gehad, en je had meer van de wereld kunnen zien
- deels nee, want in een wereld met auto's heb je ook meer vervuiling, ongelukken, haast, herrie etc
- en achteraf bezien is het een onzinnige vraag, want je wist niet of nauwelijks beter.

Wat als ze over 30 jaar vragen of wij in 2020 de gnorkatropter niet enorm gemist hebben?
pi_191132844
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 14:14 schreef Eightyone het volgende:

Hebben meer eind jaren 70 t/m midden jaren 80 geboren mensen (deze generatie bevond zich qua jonge jaren in het vage niemandsland tussen geen internet of slechts primitief inbelinternet, en een al best wel ontwikkeld internet) het idee dat ze - een al best geavanceerde vorm van - internet in hun jeugd gemist hebben?
Ik ben een jonger iemand die pas relatief laat internet kreeg, (2005, geloof ik) maar ik zou het achteraf gezien niet perse eerder gehad willen hebben.

Wat aan de opkomst van het www zijdelings wel imo zo is, is dat het opzoeken van info uitdagender en exclusiever was. Je was aangewezen op de boekenkast, de bilbiotheek, eventueel nog de tv-programma's. Ik was als kind erg gecharmeerd van een obscure Duitse supercar. Jarenlang had ik daar niet meer over dan een artikeltje met een paar foto's in een tijdschrift. Toen vond ik een foldertje, en dat vond ik helemaal te gek. Nu echter kan ik met wat zoektermen alle mogelijke feiten vinden, filmpjes, de mening van een of andere vlogger, etc. Je kunt zoveel sneller veel meer weten, maar waarderen we dat wel hetzelfde?
  dinsdag 21 januari 2020 @ 22:20:37 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191137543
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 14:14 schreef Eightyone het volgende:
Hebben meer eind jaren 70 t/m midden jaren 80 geboren mensen (deze generatie bevond zich qua jonge jaren in het vage niemandsland tussen geen internet of slechts primitief inbelinternet, en een al best wel ontwikkeld internet) het idee dat ze - een al best geavanceerde vorm van - internet in hun jeugd gemist hebben?
Ben van 1970 en heb het idee dat internet met mij opgegroeid is. 1969 ARPA-net, 1983 WarGames, 1992 voor het eerst op www. Tussendoor veel Wondere Wereld over de ontwikkelingen. 1993-1999 enorm veel info over wat er allemaal zou kunnen (sf en documentaires), 1996 in de ict gaan werken, 1999 eigen inbelverbinding en experimenteren/pionieren met websites, ook via xs4all bèta functies, o.a. met video.
De content heeft me enorm veel vrienden opgeleverd, een publicatie en een pagina werd in het onderwijs gebruikt. Echt tijd van mijn leven, komt niet meer terug.
Juist het zelf opgroeien en de ontwikkelingen volgen maakte dat je er min of meer inrolde en zo zelf kon gaan ontwikkelen. Zonder dat internet zou ik niet zijn wie ik nu ben.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 22:23:19 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191137606
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 17:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ik ben een jonger iemand die pas relatief laat internet kreeg, (2005, geloof ik) maar ik zou het achteraf gezien niet perse eerder gehad willen hebben.

Wat aan de opkomst van het www zijdelings wel imo zo is, is dat het opzoeken van info uitdagender en exclusiever was. Je was aangewezen op de boekenkast, de bilbiotheek, eventueel nog de tv-programma's. Ik was als kind erg gecharmeerd van een obscure Duitse supercar. Jarenlang had ik daar niet meer over dan een artikeltje met een paar foto's in een tijdschrift. Toen vond ik een foldertje, en dat vond ik helemaal te gek. Nu echter kan ik met wat zoektermen alle mogelijke feiten vinden, filmpjes, de mening van een of andere vlogger, etc. Je kunt zoveel sneller veel meer weten, maar waarderen we dat wel hetzelfde?
In het begin was zoeken op internet uitdagender dan zoeken in de bieb. Primitieve zoekmachines (Yahoo, Lycos, AltaVista), geen Google, geen Wikipedia, sowieso weinig toegankelijke content.
pi_191137733
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 22:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In het begin was zoeken op internet uitdagender dan zoeken in de bieb. Primitieve zoekmachines (Yahoo, Lycos, AltaVista), geen Google, geen Wikipedia, sowieso weinig toegankelijke content.
Die begintijd ken ik heel vaag van een paar thema-schooldagen zo rond 2000 waarop we aan de gang gingen met een computer. Startpagina, Ilse...
pi_191147577
Heerlijk nostalgisch topic dit weer _O_

Ik heb al een paar keer gepost met mijn ervaringen (bouwjaar 1982) maar wat ik laatst nog herinnerde was toen ik ooit van een klasgenootje een video kreeg van een film die nog in de bioscoop was in Nederland. Je was echt zo trots als een aap met twee staarten dan je die nu al thuis kon zien! Ja ok, het was een cam, er liep wel eens iemand door het beeld en niet alles was goed te zien maar toch!
Welke film dat toen was?
Godzilla (1998) - IMDb

Verders weet ik ook wel dat rond het millennium iedereen langzamerhand Napster ontdekte en naast muziek ook films downloadden. En je kon altijd wel iemand die de nieuwste Men in Black had binnengehaald...om er vervolgens achter te komen dat het de gay-porn versie was met een hoop negers. -O-
  woensdag 22 januari 2020 @ 19:13:07 #125
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191147961
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 18:47 schreef JayHovah het volgende:
Heerlijk nostalgisch topic dit weer _O_

Ik heb al een paar keer gepost met mijn ervaringen (bouwjaar 1982) maar wat ik laatst nog herinnerde was toen ik ooit van een klasgenootje een video kreeg van een film die nog in de bioscoop was in Nederland. Je was echt zo trots als een aap met twee staarten dan je die nu al thuis kon zien! Ja ok, het was een cam, er liep wel eens iemand door het beeld en niet alles was goed te zien maar toch!
Welke film dat toen was?
Godzilla (1998) - IMDb
Die film heb ik in 1998 in de bios gezien wegens nostalgie - Matthew Broderick uit WarGames speelt erin.
Ik heb overigens nooit een film op internet gezien die nog in de bios liep, nooit de behoefte gehad en ken ook niemand die dat deed.
pi_191149279
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 17:29 schreef maily het volgende:
Geen internet, geen mobiele telefoons.
Je ging gewoon naar de disco of de kroeg.
Heerlijk , ik verlang weer naar die tijd. De wereld leek magischer. Ik vind het helemaal niks om in de huidige tijd te leven. Alles is al ontdekt.
born too late to explore the world born too early to explore the universe.
Ik ben zo snel als een windhond, zo taai als leer en zo hard als staal
  woensdag 22 januari 2020 @ 20:35:38 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_191149321
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:33 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]

Heerlijk , ik verlang weer naar die tijd. De wereld leek magischer. Ik vind het helemaal niks om in deze tijden te leven.
Het magische was ook dat je niet altijd alles al wist en alle denkbare info onder je vingers had. En dat je ook niet wist waar de mensen die je kende waren. Of wat er die dag gebeurd was. Of wat voor weer het zou worden. Je kon natuurlijk naar de bibliotheek toe, maar dat was toch anders.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 23 januari 2020 @ 00:20:26 #128
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191153061
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 10:46 schreef Onderdeurtje het volgende:
Bouwjaar 1986 hier.(...)
Als er geen internet was zou ik denk ik nooit een relatie gehad kunnen hebben omdat een vrouw me dan meteen had kunnen afschieten op mijn onzekere voorkomen. Wat dat betreft was vroeger niet alles beter.
Dat komt omdat je vroeger niet kent. In jouw geboortejaar hadden veel mensen penvrienden. Zat je te corresponderen met mensen van over de hele wereld die je nooit had gezien (en meestal ook nooit zou zien).
Paar jaar later had je telefonische babbelboxen.
Wilde je tinderen, dan pakte je de krant (zo'n groot formaat nog) waar in het weekend al gauw een hele pagina contactadvertenties in stond voor "kennismaking": j.m. 31 zkt leuke vr 25-30 vr huw omg 055. Br o.nr 123.
  donderdag 23 januari 2020 @ 00:22:46 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191153082
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:33 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]

Heerlijk , ik verlang weer naar die tijd. De wereld leek magischer. Ik vind het helemaal niks om in de huidige tijd te leven. Alles is al ontdekt.
born too late to explore the world born too early to explore the universe.
Ik denk dat het de jonge generatie is die zichzelf overschat.
Er is nog zoveel te ontdekken en je weet niet alles, ook niet met internet onder handbereik.
pi_191157461
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:33 schreef -Deluzion- het volgende:

Ik vind het helemaal niks om in de huidige tijd te leven. Alles is al ontdekt.
_O- _O- _O-

Max Planck kreeg al van een professor te horen dat hij beter geen natuurkunde kon gaan studeren. Want alles was al zo'n beetje ontdekt. In 1874.
pi_191176560
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2020 00:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat komt omdat je vroeger niet kent. In jouw geboortejaar hadden veel mensen penvrienden. Zat je te corresponderen met mensen van over de hele wereld die je nooit had gezien (en meestal ook nooit zou zien).
Paar jaar later had je telefonische babbelboxen.
Wilde je tinderen, dan pakte je de krant (zo'n groot formaat nog) waar in het weekend al gauw een hele pagina contactadvertenties in stond voor "kennismaking": j.m. 31 zkt leuke vr 25-30 vr huw omg 055. Br o.nr 123.
Klopt die tijd ken ik nog wel, er stonden ook weleens advertenties voor penvrienden in magazines die ik vaak las. Maar het is eigenlijk hetzelfde als met chatten tegenwoordig, overal op internet zijn er legio vrouwen die dat doen met mannen maar als man zijnde moet je toch echt wat te bieden hebben als je het tot een echte afspraak wilt laten komen, laat staan tot meer.
pi_191178451
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2020 00:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat komt omdat je vroeger niet kent. In jouw geboortejaar hadden veel mensen penvrienden. Zat je te corresponderen met mensen van over de hele wereld die je nooit had gezien (en meestal ook nooit zou zien).
Paar jaar later had je telefonische babbelboxen.
Wilde je tinderen, dan pakte je de krant (zo'n groot formaat nog) waar in het weekend al gauw een hele pagina contactadvertenties in stond voor "kennismaking": j.m. 31 zkt leuke vr 25-30 vr huw omg 055. Br o.nr 123.
Bij ons op de basisschool had je ook altijd in groep 6 ofzo een project met een andere school in het buitenland, waar iedereen een penvriend kreeg toegewezen. Hoofdmoot was natuurlijk Engels te leren en nieuwe culturen / contacten aan te boren.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')