abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187727407
Hey allemaal,

Ik wil graag de piekspanning van een koelkast berekenen...
M'n koelkast gebruikt op jaarbasis +/- 250kwh. Echter staat er op de koelkast niet hoeveel watt deze gebruikt...

De piekspanning wil ik graag weten omdat ik er een omvormer van 24v naar 220v tussen moet zetten... en dan is het handig dat de omvormer de piekspanning ook aan kan (al is het maar voor een paar seconden).

Iemand een idee hoe ik dit kan berekenen?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_187727430
Zet er een verbruiksmeter tussen en hou het een paar dagen in de gaten wat hij verbruikt als hij inschakelt.
  woensdag 3 juli 2019 @ 09:03:17 #3
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_187727458
piekspanning...?

Piekstroom?
pi_187727582
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 09:03 schreef mitchelll0181 het volgende:
piekspanning...?

Piekstroom?
En dat.
pi_187727718
Hij gebruikt sowieso 230V, niet meer, niet minder. Spanning zal niet echt pieken en dalen in zitten ;)

Als je op zoek bent naar het maximale aantal watt wat die verbruikt zoek je het piekvermogen, niet de spanning. Misschien helpt dat je zoektocht?
  woensdag 3 juli 2019 @ 09:59:18 #6
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_187728033
Schopje K&W
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_187728119
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 09:00 schreef MaGNeT het volgende:
Zet er een verbruiksmeter tussen en hou het een paar dagen in de gaten wat hij verbruikt als hij inschakelt.
Dat is een beetje het probleem, koelkast staat op een plek waar er geen vast stroom is (alleen stroom via mijn zonnepanelen)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 09:03 schreef mitchelll0181 het volgende:
piekspanning...?

Piekstroom?
Piekspanning, piekstroom, iemand die mijn tekst leest weet (hopelijk) precies wat ik bedoel.. maar zal het even uitschrijven.

Ik weet uit ervaring dat een koelkast bij opstarten even heel veel meer WATT gebruikt dan hij normaal gebruikt, daarop moet ik mijn omvormer aanpassen. Stel hij gebruikt 100w dan kan de piek van de WATTAGE vele malen hoger zijn dan 100w.

Hoop dat het duidelijk is ;-)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_187728125
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 09:29 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Hij gebruikt sowieso 230V, niet meer, niet minder. Spanning zal niet echt pieken en dalen in zitten ;)

Als je op zoek bent naar het maximale aantal watt wat die verbruikt zoek je het piekvermogen, niet de spanning. Misschien helpt dat je zoektocht?
Yes, precies dat bedoel ik... hoe bereken je dat? of achter haal je dat zonder dat je daarvoor een koelkast eerst op een vast net moet zetten. (Qua inschatting)
Like trump...
pi_187728168
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 10:07 schreef Chandler het volgende:

[..]

Yes, precies dat bedoel ik... hoe bereken je dat? of achter haal je dat zonder dat je daarvoor een koelkast eerst op een vast net moet zetten. (Qua inschatting)
Dat staat als het goed is op de koelkast zelf. Typeplaatje ergens achterop of binnenin misschien? Waarschijnlijk in de buurt van de plek waar de stroomkabel eruit komt?

Ik vermeldde dat het om wattage ipv spanning gaat juist omdat dit gegevens zijn die je opzoekt, dat kun je niet goed beredeneren. Volgens mij is dit soort informatie verplicht aanwezig op alle elektronische apparatuur.
pi_187728185
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 10:12 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Dat staat als het goed is op de koelkast zelf. Typeplaatje ergens achterop of binnenin misschien? Waarschijnlijk in de buurt van de plek waar de stroomkabel eruit komt?

Ik vermeldde dat het om wattage ipv spanning gaat juist omdat dit gegevens zijn die je opzoekt, dat kun je niet goed beredeneren. Volgens mij is dit soort informatie verplicht aanwezig op alle elektronische apparatuur.
Ik had gekeken maar kon daarop geen piekvermogen vinden, maar zal straks nog eens kijken.
Daarnaast kwam ik net dit draadje tegen; ook vrij interessant
https://www.omvormer.nu/content/bepaal_de_juiste_omvormer
Like trump...
  woensdag 3 juli 2019 @ 10:22:59 #11
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_187728306
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 10:06 schreef Chandler het volgende:

[..]

Dat is een beetje het probleem, koelkast staat op een plek waar er geen vast stroom is (alleen stroom via mijn zonnepanelen)
[..]

Piekspanning, piekstroom, iemand die mijn tekst leest weet (hopelijk) precies wat ik bedoel.. maar zal het even uitschrijven.

Ik weet uit ervaring dat een koelkast bij opstarten even heel veel meer WATT gebruikt dan hij normaal gebruikt, daarop moet ik mijn omvormer aanpassen. Stel hij gebruikt 100w dan kan de piek van de WATTAGE vele malen hoger zijn dan 100w.

Hoop dat het duidelijk is ;-)
Ja omdat de aanloopstroom hoger is.
Inschakelstroom dus.

Niet spanning

[ Bericht 0% gewijzigd door mitchelll0181 op 03-07-2019 10:49:00 ]
pi_187728466
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 10:13 schreef Chandler het volgende:

[..]

Ik had gekeken maar kon daarop geen piekvermogen vinden, maar zal straks nog eens kijken.
Daarnaast kwam ik net dit draadje tegen; ook vrij interessant
https://www.omvormer.nu/content/bepaal_de_juiste_omvormer
quote:
Een kleine compressor koelkast kunt u bijv. niet opstarten met een omvormer die kleiner is dan 500 a 600 Watt. (dus minimaal de INV600 of INV600) De aanloopstroom (gedurende 1 a 2 seconde) van een koelkast is 8 tot 10x het nominale vermogen!! (dus een koelkast van 50 watt heeft een aanloopstroom van 500 watt).
Duidelijk, dan zou een 700-800Watt omvormer prima zijn.
pi_187728955
Daar gaan we straks 100% achter komen ;-) dank voor de reacties!
Like trump...
pi_187734417
Heeft ook met de omvormer te maken de ene kan beter met inschakelstromen overweg dan de andere.

Maar vaak wordt uitgegaan van een inschakelstroom van 10x de aansluitwaarde. Een koelkast met een aansluitwaarde van 100w zal dan 10x 100 = 1000W trekken.

Een beetje omvormer kan vaak kortstondig het dubbele vermogen leveren. Een omvormer van 600W kan dan tijdelijk 1200w leveren.

In theorie zou een 100w koelkast kunnen starten op een 600W omvormer.

Ik zou dan voor de zekerheid 750-800W nemen. Je wil immers niet dat de omvormer er uit klapt als je slaapt of een weekje afwezig bent.

[ Bericht 73% gewijzigd door Fer op 03-07-2019 18:39:03 ]
.
pi_187755563
Het is reeds gelukt, met een 800w omvormer... top!

Dank allen voor jullie tijd en antwoorden!.
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')