abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187699553
Hallo,

Voor een persoonlijk hobby projectje ben ik op zoek naar een werkende vintage camera. Ik wil voorop stellen dat ik geen fotograag ben en ook geen ambities heb om een goede (hobby) fotograaf te worden. Ik heb nagenoeg nul kennis over fotografie en al het technische dat daarmee gepaard gaat. Ik ben wel bereid het e.e.a. te leren over vintage camera('s) om deze zo goed als mogelijk te kunnen gebruiken.

Ik weet echter niet waar ik zo'n ding kan krijgen. Ik heb al rondgekeken op marktplaats en ebay, maar bij de meesten camera's staat dat ze ongetest zijn en ze geen garantie kunnen geven de camera's werken. Daarnaast vraag ik mij ook af waar je film kunt krijgen voor deze camera's; al is dat een misschien te brede vraag, aangezien ik nog niet weet om wat voor type camera het uiteindelijk zal gaan.

Mijn wensen zijn simpel:

- Een werkende, simeple fotocamera. Voorkeur gaat uit naar jaren '40 t/m '70. Kleur of zwart wit maakt niet uit, kleur heeft voorkeur.

Geen voorkeur voor een merk.

En eventueel een 8mm camera, al lijkt mij dat onrealistisch en voor mij/nu iets te ver gegrepen.

Budget is t/m 500 Euro. Is dit haalbaar?

Klik nu als een enorme noob, ben ik ook, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen! :)
pi_187701539
Kleur of zwartwit bepaald de film, niet de camera. Verder denk ik dat je budget veel te hoog is. Dat hebben die dingen vaak nog niet eens nieuw gekost.

Hoewel een box (60 mm film) wel leuker is om te hebben zou ik om te gebruiken toch beperken tot kleinbeeld, dat is de 35 mm film. Denk erom dat je ook ergens terecht moet kunnen voor ontwikkelen en afdrukken van je foto's. Dat vinden zal wel lastiger zijn dan de film vinden.
pi_187706665
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 15:44 schreef craziness het volgende:
Hallo,

Voor een persoonlijk hobby projectje ben ik op zoek naar een werkende vintage camera.
Kun je aangeven wat we ons bij dat projectje zo ongeveer moeten voorstellen ? Dat kan namelijk al een richting aangeven waarin je je camera zou moeten zoeken.
quote:
Budget is t/m 500 Euro. Is dit haalbaar?

Voor ¤ 500 heb je met een beetje handigheid je schuur vol liggen met vintage camera's van diverse pluimage.
Voor dat geld koop je momenteel met wat zoeken en geluk zelfs een voormalige Pro-middenformaat-camera waar ooit iemand iets vijfcijferigs voor neertelde.

Maar dat is niet wat je zoekt want die vergen dan weer wél wat technische kennis.

Zoals hierboven al aangegeven: Zoek het in kleinbeeld. Die films zijn nog gewoon makkelijk te koop en met hetzelfde gemak te laten ontwikkelen en afdrukken (en scannen).

Wil je dan écht vintage, dan is een leuke periode om je op te richten het begin van de jaren 70 toen men er alles aan deed om camera's bij het grote publiek te brengen en dat leverde soms hele aparte camera's op. Nagenoeg onverwoestbaar, uiterst eenvoudig in de bediening en optisch en electronisch zo goed dat je er gewoon topkwalité mee kunt maken.

Waar moet je dan aan denken :?

Nou, bijvoorbeeld aan de laatste generatie meetzoekercamera's. Zoeker met afstandmeter, belichtingsautomaat, vaste lens maar dan vaak wel een hele lichtsterke.

Ik doe even een paar voorbeeldjes:

Canonet GIII

Olympus 35RC, 35RD of zoals deze, de 35SP

Yashica Electro35 GSN

Deze categorie camera's zijn nog best wel goed te vinden. Een specifiek model ging minstens acht jaar mee, soms zelfs nog veel langer.
Enige uitdaging kan zijn dat ze soms op batterijen draaien die niet meer verkocht worden maar, omdat er een schare liefhebbers van dit soort camera's zijn is daar ook al iets op bedacht, voor die Yashica bijvoorbeeld heeft men een adapter ter grootte van de originele batterij gemaakt waarin je dan weer gangbare batterijen kwijt kunt zodat het beestje gewoon bruikbaar blijft.

Prijzen voor dergelijke camera's. Soms voor een paar centen bij de kringloop en afwachten wat je krijgt. Soms voor luttele tientjes waarbij je dan wél weet wat je krijgt. Zoeken en een kleine dosis geluk.

Heb je zo'n meetzoeker een beetje in de vingers, dan blijkt het een prachtcamera voor reportage-achtig werk. Snel, stil en zonder het intimiderende van een spiegelreflex.
Het concept kwam de afgelopen jaren weer een beetje in beeld door Fuji die een aantal hele goeie digitale camera's bouwde die qua look en feel wel wat van deze meetzoekers hebben, maar dan helemaal digitaal.
  woensdag 3 juli 2019 @ 12:42:25 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_187730040
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 22:11 schreef Ouwesok het volgende:
Canonet GIII

Toevallig hier afgelopen weekend (heel) even mee gespeeld. Leuk apparaatje :Y .

Wanneer je er nog nooit mee gewerkt hebt is zo'n meetzoeker wel even wennen, maar het is ook geen bijzonder steile leercurve.
Huilen dan.
pi_187730394
Ook leuk, pik je vaak voor ¤10 tot ¤40 op via kringloop of MarktpIaats.

Deze gebruik ik zelf wel eens, simpel en oerdegelijk:

Moderator zondag 7 juli 2019 @ 22:44:03 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187805046
Ten eerste kots ik een beetje van het woord 'vintage camera'. Dat is synoniem voor een te dure analoge camera.

Kleur (negatief/positief) of zwart wit ligt puur aan de keuze van de film die je er in steekt.

Ik heb voor ¤500 een Mamiya M645 met drie objectieven en een moderne digitale belichtingsmeter gekocht dus ik denk dat je budget wel omlaag kan.

Film is best nog wel goed verkrijgbaar hoor. Zorg gewoon dat je een camera hebt met 120 (rolfilm) of 135 film (kleingeld). Dit najaar brengt zowel Fuji als Kodak zelfs weer een film (terug) op de markt! Ik bestel zelf meestal bij Foto Impex. Die is scherp qua prijs en heeft een groot assortiment qua analoog spul. Verzendkosten uit Duitsland zijn iets hoger, maar als je voldoende besteld is dat niet erg.

Meetzoekers ben ik zelf niet zo'n fan van. Zou eerder een spiegelreflex zoeken. Iets met M42 aansluiting, dan heb je veel keuze qua objectieven.

Dit is wel een leuk setje bijvoorbeeld
https://www.marktplaats.n(...)5-pentax-me-set.html

Je kunt ook direct voor middenformaat gaan natuurlijk. ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 7 juli 2019 @ 22:50:04 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187805169
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 22:11 schreef Ouwesok het volgende:

Het concept kwam de afgelopen jaren weer een beetje in beeld door Fuji die een aantal hele goeie digitale camera's bouwde die qua look en feel wel wat van deze meetzoekers hebben, maar dan helemaal digitaal.
Toen maakte Leica ze al lang natuurlijk ;)
pi_187805493
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 22:50 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Toen maakte Leica ze al lang natuurlijk ;)
Fuji gebruikte alleen de 'form factor' van de meetzoekercamera voor hun X-Pro's en nog een paar anderen. Leica is de meetzoeker altijd trouw gebleven.

Overigens maakte Fuji in de vorige eeuw ook waanzinnig mooie meetzoekercamera's, vooral in middenformaat. Van een G690BL (6x9cm meetzoeker met wisseloptiek wordt ik nog met terugwerkende kracht hebberig :Y

Werken met een meetzoeker moet je even leren. Als je een dergelijke camera leert bespelen blijkt het voor sommige soorten fotografie het ultieme ding te zijn. Sneaky en vooral snel.

Wie ouderwets op film wil leren werken doet dat volgens mij het beste met kleinbeeld wegens een lage prijs per opname. Heb je het eenmaal lekker in de vingers en wil je écht oldschool-to-the-max, dan is middenformaat zeker een optie.
grootformaat ook, maar dan zou ik toch via middenformaat doorgroeien. Blunderen op grootformaat is nogal kostbaar
  Moderator zondag 7 juli 2019 @ 23:22:46 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187805866
Tja, middenformaat is nu ook een stuk betaalbaarder in aanschaf als vroeger.

Ik heb kleinbeeld overgeslagen. Vind de beeldkwaliteit fijn en ook het feit dat je maar 15 foto's kunt maken. 36 zoals bij kleinbeeld zijn best veel. Heb wel eens kleinbeeld geschoten maar vind dat een stuk lastiger scannen.

Grootformaat is helemaal gaaf natuurrijk. Van die houten 8*10 camera's worden nog gewoon nieuw gemaakt.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 16:48:30 #10
53151 T42
Pinball Wizard
pi_187831125
heb wel een paar spiegelreflexjes uit jaren 60 van canon werkend op 35mm film die ze bij de hema en kruidvat nog hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')