abonnement Unibet Coolblue
pi_187786271
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 21:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die groepen worden in werkelijkheid al reeds bediend door minimaal vier partijen.
De Zuid-as jongens? Worden die niet perfect bediend door de VVD?

Christenen kunnen ook goed terecht bij het CDA, de ChristenUnie of de SGP.
pi_187791016
Voor de liefhebber nog een aardige longread over het revolutionaire conservatisme in Nederland in de 21e eeuw van onder andere Baudet:
https://www.groene.nl/artikel/revolutionairen-van-deze-tijd
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187791050
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 20:53 schreef Bluesdude het volgende:
Heeft hij ergens toegelicht waarom hij die vrijdag voor pasen zo belangrijk vind?
Ik ben katholiek opgevoed, maar dat goede vrijdag de meest belangrijkste katholieke feestdag zou moeten zijn, is mij nooit geleerd. Ik dacht altijd aan kerstmis.
Natuurlijk is Goede Vrijdag de belangrijkste, zonder Goede Vrijdag waren alle andere feestdagen nutteloos. Kerst is ook alleen maar belangrijk omdat Goede Vrijdag heeft plaatsgevonden. Dus de meeste christenen zullen dit met Baudet eens zijn (en "die vrijdag voor Pasen" is wel een heel gekke uitdrukking. Pasen zelf is dan eigenlijk weer veel minder belangrijk).

Wat inderdaad wel vreemd is, is dat iemand die zegt dat hij niet gelovig is dit beweert. Want dan kan het moeilijk oprecht zijn, volgens mij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zondag 7 juli 2019 @ 09:42:56 #254
236264 crew  capricia
pi_187791142
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 09:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Natuurlijk is Goede Vrijdag de belangrijkste, zonder Goede Vrijdag waren alle andere feestdagen nutteloos. Kerst is ook alleen maar belangrijk omdat Goede Vrijdag heeft plaatsgevonden. Dus de meeste christenen zullen dit met Baudet eens zijn (en "die vrijdag voor Pasen" is wel een heel gekke uitdrukking. Pasen zelf is dan eigenlijk weer veel minder belangrijk).

Wat inderdaad wel vreemd is, is dat iemand die zegt dat hij niet gelovig is dit beweert. Want dan kan het moeilijk oprecht zijn, volgens mij.
Je moet het filosofisch zien. Door het christendom zijn we de meest grootse en geweldigste cultuur ter aarde geworden, aldus Thierry. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn.
Baudet:
quote:
“We hoeven de metafysische grondslagen van het christendom niet te aanvaarden om toch de opstandingsgedachte als leidend motief van de westerse beschaving te kunnen aanvaarden”


[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 07-07-2019 09:52:04 ]
Definitely not CIA
pi_187791343
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 09:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Je moet het filosofisch zien. Door het christendom zijn we de meest grootse en geweldigste cultuur ter aarde geworden, aldus Thierry. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn.
Baudet:
[..]

Bijzonder irritant. Na decennia van ontkerkelijking waren we bijna zo ver dat de meerderheid begrijpt dat het christendom vrijwel uitsluitend nadelig werkte voor zo ongeveer alles, om het maar even eufemistisch te verwoorden. En dan is er ineens zo'n rechtsradicale complotidioot als Baudet die met bovenstaande bagger aan komt zetten en mensen lopen er weer blind achteraan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2019 10:13:05 ]
pi_187791451
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:12 schreef Jigzoz het volgende:

Na decennia van ontkerkelijking waren we bijna zo ver dat de meerderheid begrijpt dat het christendom vrijwel uitsluitend nadelig werkte voor zo ongeveer alles,
Baudet lult, maar dit is weer doorslaan naar de andere zijde
Bedenk wel, dat jij kan lezen en schrijven oa door het vroegere werk van paters.
Misschien heb je een voorouder die opgroeide in een weeshuis van nonnen ...
Het ligt niet zo zwart-wit.
  zondag 7 juli 2019 @ 10:29:44 #257
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187791471
NadiaBouras twitterde op zondag 07-07-2019 om 10:12:51 - Kinderarbeid is goed. - Mensen laten verdrinken is goed. - Vrouwenrechten inperken is goed. - Oorlog is goed. - Klimaatcrisis negeren is goed. - Migranten/asielzoekers opsluiten is goed. We leven in huiveringwekkende tijden. En het wordt alleen maar erger. reageer retweet
FvD ideoloog Klaas Wilting maakt kinderarbeid weer bespreekbaar
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_187791484
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Baudet lult, maar dit is weer doorslaan naar de andere zijde
Bedenk wel, dat jij kan lezen en schrijven oa door het vroegere werk van paters.
Misschien heb je een voorouder die opgroeide in een weeshuis van nonnen ...
Het ligt niet zo zwart-wit.
Ja, dat is het wel. Alle vooruitgang is er geweest ondanks het christendom, niet dankzij. Dat ik kan lezen en schrijven komt door de uitvinding van het schrift, niet door paters en nonnen. Bovendien zijn paters en nonnen katholiek en dat 'zelf leren lezen' vond de katholieke kerk juist onzin.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2019 10:32:59 ]
pi_187791514
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:29 schreef Klopkoek het volgende:
NadiaBouras twitterde op zondag 07-07-2019 om 10:12:51 - Kinderarbeid is goed. - Mensen laten verdrinken is goed. - Vrouwenrechten inperken is goed. - Oorlog is goed. - Klimaatcrisis negeren is goed. - Migranten/asielzoekers opsluiten is goed. We leven in huiveringwekkende tijden. En het wordt alleen maar erger. reageer retweet
FvD ideoloog Klaas Wilting maakt kinderarbeid weer bespreekbaar
Ik denk dat je dan de verkeerde tweet post.
  zondag 7 juli 2019 @ 10:37:11 #260
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187791544
Wat is, buiten de onnavolgbare oraties van Baudet en het jongensboekfascisme van de jongerenafdeling, nou eigenlijk het geluid dat mensen bij FvD vinden?
pi_187791686
quote:
Met de recente verkiezingsoverwinning van Forum voor Democratie is een partij doorgebroken die zich expliciet en geheel vrijwillig met het conservatisme afficheert. Vandaar de noodzaak om te begrijpen wat dit conservatisme nu eigenlijk behelst. Wat drijft de nederconservatief?
https://www.groene.nl/artikel/revolutionairen-van-deze-tijd
pi_187791691
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:37 schreef Ship-o-Bricks het volgende:
Wat is, buiten de onnavolgbare oraties van Baudet en het jongensboekfascisme van de jongerenafdeling, nou eigenlijk het geluid dat mensen bij FvD vinden?
De complimenten die ze zichzelf ineens kunnen geven. De rijtjeshuisbewonende gemeenteambtenaar die ineens geen saaie lul meer is, maar een afstammeling van Rembrandt en Spinoza die niet gewoon in Almere woont, maar in het land met de rijkste geschiedenis ter wereld.
pi_187791775
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dat is het wel. Alle vooruitgang is er geweest ondanks het christendom, niet dankzij. Dat ik kan lezen en schrijven komt door de uitvinding van het schrift, niet door paters en nonnen.
Het was de katholieke kerk, de paters en nonnen in de kloosters, die in de middeleeuwen zich toelegden op het schrijven en lezen. Zij legden de basis voor deze vaardigheden in Europa.
Ook door in latere jaren steeds meer onderwijs te organiseren... en nonnen deden het onderwijs voor meisjes.
Je weet dat niet omdat deze historische kennis uitgewist wordt in het atheistisch denken.
Sterker nog... je bent zelf aan het wissen.
Het ligt niet zo zwart-wit.
pi_187791796
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:57 schreef Bluesdude het volgende:
Je weet dat niet omdat deze historische kennis uitgewist wordt in het atheistisch denken.
Sterker nog... je bent zelf aan het wissen.
BNW-onzin.
pi_187791859
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

BNW-onzin.
Je bent niet in staat inhoudelijke argumenten te zetten tegenover mijn beweringen.
Als een ware gelovige neem je je toevlucht tot verkettering ----->> BNW-onzin
Ga eens met een open mind lezen over de ontwikkeling van lezen,schrijven, onderwijs in Europa
pi_187791927
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bent niet in staat inhoudelijke argumenten te zetten tegenover mijn beweringen.
Als een ware gelovige neem je je toevlucht tot verkettering ----->> BNW-onzin
Ga eens met een open mind lezen over de ontwikkeling van lezen,schrijven, onderwijs in Europa
Nu wordt het helemaal mooi. Jij komt met historische onwaarheden en complotidioterie aanzetten en dan moet ik daar argumenten bij gaan geven?
pi_187791931
Maar goed, dit verdwijnt allemaal straks, want zo off-topic als de pest, behalve dan het aspect dat Baudet graag doet alsof het christendom iets positiefs is en daarmee natuurlijk veel conservatieve christenen meekrijgt.

Veel homohaat, misogynie en andere vormen van discriminatie zijn nog altijd religieus gemotiveerd, dus werkt die combinatie rechtsradicalisme/christenconservatisme uitstekend. Zie bijvoorbeeld die extreemrechtse evangelisten in de VS. Ik denk dat Baudet daar vrij goed naar gekeken heeft.
  zondag 7 juli 2019 @ 11:17:03 #268
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187791996
Het erge is de verschuiving van het overton window. Het CDA verspreidt White genocide leugens

https://mobile.twitter.co(...)/1146714313727664128
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_187792039
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
Het erge is de verschuiving van het overton window. Het CDA verspreidt White genocide leugens

https://mobile.twitter.co(...)/1146714313727664128
Verkeerde topic.
  zondag 7 juli 2019 @ 11:36:34 #270
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187792211
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Verkeerde topic.
Niet echt, aangezien FvD een aanjager in dit soort fratsen is. Van verdrinking op zee tot allerlei soorten dolkstoot mythes. Ook de recente hervormingen van het hoger onderwijs zijn een product van geklaag over dat het te links is en teveel lol, te weinig markt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 7 juli 2019 @ 11:50:50 #271
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187792395
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

De complimenten die ze zichzelf ineens kunnen geven. De rijtjeshuisbewonende gemeenteambtenaar die ineens geen saaie lul meer is, maar een afstammeling van Rembrandt en Spinoza die niet gewoon in Almere woont, maar in het land met de rijkste geschiedenis ter wereld.
Bestaat dat nog steeds ja?

Grappig, soms voel ik me zo oud, en soms voelt de wereld oud.
  zondag 7 juli 2019 @ 11:51:33 #272
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187792400
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bent niet in staat inhoudelijke argumenten te zetten tegenover mijn beweringen.
Als een ware gelovige neem je je toevlucht tot verkettering ----->> BNW-onzin
Ga eens met een open mind lezen over de ontwikkeling van lezen,schrijven, onderwijs in Europa
De kerk stond aan de basis van de wetenschap in Europa na het Romeinse rijk, zonder twijfel.
pi_187792441
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:51 schreef Ship-o-Bricks het volgende:

[..]

De kerk stond aan de basis van de wetenschap in Europa na het Romeinse rijk, zonder twijfel.
Hmja, door alles wat niet strookte met het verhaal van de kerk met marteling en de dood te bestraffen.
  zondag 7 juli 2019 @ 11:56:06 #274
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187792456
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hmja, door alles wat niet strookte met het verhaal van de kerk met marteling en de dood te bestraffen.
Ook dat was de kerk inderdaad, dat klopt.

Maar als bastion van geletterdheid stond de kerk toch aan de basis. De keiharde verkettering was ook niet altijd de norm.

Doet niets af aan het feit dat waakzaamheid geboden is bij machtige instituten die hun mandaat halen uit religieuze teksten en externe, onzichtbare almachten met een sterke wil.
pi_187792482
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:56 schreef Ship-o-Bricks het volgende:
Maar als bastion van geletterdheid stond de kerk toch aan de basis.
Nee, dat waren dan weer de Romeinen. Althans, wat betreft 'onze geletterdheid'.
  zondag 7 juli 2019 @ 12:01:35 #276
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187792516
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat waren dan weer de Romeinen. Althans, wat betreft 'onze geletterdheid'.
Maar we hebben het nu over de tijd na de Romeinen.

Maar goed, als je het niet wil accepteren is dat mij een zorg.
pi_187792616
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:01 schreef Ship-o-Bricks het volgende:

[..]

Maar we hebben het nu over de tijd na de Romeinen.

Maar goed, als je het niet wil accepteren is dat mij een zorg.
Nee we hadden het over geletterdheid en die komt helemaal niet vanuit de kerk.
pi_187792629
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Bijzonder irritant. Na decennia van ontkerkelijking waren we bijna zo ver dat de meerderheid begrijpt dat het christendom vrijwel uitsluitend nadelig werkte voor zo ongeveer alles, om het maar even eufemistisch te verwoorden.
Gelukkig verkerkelijkt de wereld en begint zelfs in Europa weer een ommekeer te komen. Dat zogenaamde ideaal van ontkerkelijking "ik zelf ben het belangrijktste ter wereld en ik ben de baas in alles", is juist het grootste probleem van deze tijd. Je vergist je in hoe belangrijk nu de kerken nog zijn in onze samenleving. Bijvoorbeeld alles waar vrijwilligers nodig zijn, zijn christenen ver oververtegenwoordigd. Net als in de zorg, trouwens. Gewoon omdat je daar wel wordt geleerd dat jij niet belangrijker bent dan iemand anders, dat naastenliefde belangrijker is dan voor jezelf op komen, dat naar elkaar om kijken heel normaal is en dat er belangrijkere dingen zijn dan "alles uit je leven halen" en "zoveel mogelijk geld verdienen".

Nou heb ik niet het idee dat Baudet daar zelf veel mee bezig is, trouwens. Maar meer waardering voor het christendom zou wel heel normaal zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 7 juli 2019 @ 12:17:57 #279
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187792699
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Nee we hadden het over geletterdheid en die komt helemaal niet vanuit de kerk.
Dat zei ik ook niet, over geletterdheid gesproken. Ik zei "bastions van", en dat is feitelijk gewoon correct.
  zondag 7 juli 2019 @ 12:18:09 #280
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187792700
Hoe eerder het christendom sterft hoe beter dat is. Helaas gaat dat nogal traag omdat dit soort families gelijk zes kinderen krijgen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_187792936
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe eerder het christendom sterft hoe beter dat is. Helaas gaat dat nogal traag omdat dit soort families gelijk zes kinderen krijgen.
Het christendom sterft niet uit, maar groeit dagelijks. Het christendom is nog steeds de snelst groeiende godsdienst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187792955
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:01 schreef Ship-o-Bricks het volgende:

[..]

Maar we hebben het nu over de tijd na de Romeinen.

Maar goed, als je het niet wil accepteren is dat mij een zorg.
Insgelijks.
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gelukkig verkerkelijkt de wereld en begint zelfs in Europa weer een ommekeer te komen. Dat zogenaamde ideaal van ontkerkelijking "ik zelf ben het belangrijktste ter wereld en ik ben de baas in alles", is juist het grootste probleem van deze tijd.
Dat soort valse tegenstellingen zie je vaker. Alsof de wereld zonder religie vervalt in totale immorele decadentie.
quote:
Je vergist je in hoe belangrijk nu de kerken nog zijn in onze samenleving. Bijvoorbeeld alles waar vrijwilligers nodig zijn, zijn christenen ver oververtegenwoordigd. Net als in de zorg, trouwens. Gewoon omdat je daar wel wordt geleerd dat jij niet belangrijker bent dan iemand anders, dat naastenliefde belangrijker is dan voor jezelf op komen, dat naar elkaar om kijken heel normaal is en dat er belangrijkere dingen zijn dan "alles uit je leven halen" en "zoveel mogelijk geld verdienen".
Daar is natuurlijk helemaal geen kerk voor nodig. Bovendien is opgelegde 'naastenliefde' geen naastenliefde, maar gehoorzaamheid.
quote:
Nou heb ik niet het idee dat Baudet daar zelf veel mee bezig is, trouwens. Maar meer waardering voor het christendom zou wel heel normaal zijn.
Wat mij betreft dus niet. Ik vind het een diep verachtelijke geestesziekte.
pi_187793069
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het christendom sterft niet uit, maar groeit dagelijks. Het christendom is nog steeds de snelst groeiende godsdienst.
Sta ik van te kijken. Dacht toch echt dat dit de islam was.

Kun je ook aangeven in welke landen die groei plaats vindt?
  zondag 7 juli 2019 @ 13:02:02 #284
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_187793120
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sta ik van te kijken. Dacht toch echt dat dit de islam was.

Kun je ook aangeven in welke landen die groei plaats vindt?
In het vermaledijde Afrika natuurlijk
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_187793420
quote:
2s.gif Op zondag 7 juli 2019 13:02 schreef Falco het volgende:

[..]

In het vermaledijde Afrika natuurlijk
En een vooruitgang die het oplevert! Strafbaarstelling van homoseksualiteit en zo. Superheilig en propvol naastenliefde.
pi_187793439
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gelukkig verkerkelijkt de wereld en begint zelfs in Europa weer een ommekeer te komen. Dat zogenaamde ideaal van ontkerkelijking "ik zelf ben het belangrijktste ter wereld en ik ben de baas in alles", is juist het grootste probleem van deze tijd. Je vergist je in hoe belangrijk nu de kerken nog zijn in onze samenleving. Bijvoorbeeld alles waar vrijwilligers nodig zijn, zijn christenen ver oververtegenwoordigd. Net als in de zorg, trouwens. Gewoon omdat je daar wel wordt geleerd dat jij niet belangrijker bent dan iemand anders, dat naastenliefde belangrijker is dan voor jezelf op komen, dat naar elkaar om kijken heel normaal is en dat er belangrijkere dingen zijn dan "alles uit je leven halen" en "zoveel mogelijk geld verdienen".

Nou heb ik niet het idee dat Baudet daar zelf veel mee bezig is, trouwens. Maar meer waardering voor het christendom zou wel heel normaal zijn.
Jij snapt het.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_187793496
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bent niet in staat inhoudelijke argumenten te zetten tegenover mijn beweringen.
Als een ware gelovige neem je je toevlucht tot verkettering ----->> BNW-onzin
Ga eens met een open mind lezen over de ontwikkeling van lezen,schrijven, onderwijs in Europa
Wie stelt bewijst.
pi_187793535
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 11:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bent niet in staat inhoudelijke argumenten te zetten tegenover mijn beweringen.

Da's wel hoe BNW werkt 😅
Maar hier niet, hier zul je toch zelf moeten aantonen of je beweringen kloppen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zondag 7 juli 2019 @ 13:43:24 #289
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187793591
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 13:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Jij snapt het.
Jij moet wat minder van die Nazional Review propaganda lezen.

De realiteit is dat juist de meest ontkerkelijke Europese landen het meest aan vrijwilligerswerk doen.

Zweden doet meer aan vrijwilligerswerk en goede doelen donaties (échte goede doelen, niet de eigen kliek) dan het religieuze Italië of Spanje.

Kijk eens naar welke landen (relatief) bovenaan staan, daar zitten slechts een paar christelijke landen tussen.

Ook in de Verenigde Staten geven niet religieuzen meer aan de charitas dan religieuzen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 7 juli 2019 @ 13:54:07 #290
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187793710
Kinderen van niet-religieuzen vertonen genereuzer gedrag:

https://www.sciencemag.or(...)en-are-more-generous
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 7 juli 2019 @ 13:55:16 #291
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_187793723
quote:
2s.gif Op zondag 7 juli 2019 13:02 schreef Falco het volgende:

[..]

In het vermaledijde Afrika natuurlijk

Amerika zou in 2060 wel de christenkampioen blijven.
pi_187793746
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 13:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij moet wat minder van die Nazional Review propaganda lezen.

De realiteit is dat juist de meest ontkerkelijke Europese landen het meest aan vrijwilligerswerk doen.

Zweden doet meer aan vrijwilligerswerk en goede doelen donaties (échte goede doelen, niet de eigen kliek) dan het religieuze Italië of Spanje.

Kijk eens naar welke landen (relatief) bovenaan staan, daar zitten slechts een paar christelijke landen tussen.

Ook in de Verenigde Staten geven niet religieuzen meer aan de charitas dan religieuzen.
Zweden leunt economisch en sociaal nog erg sterk op de protestantse moraal. Zonder die moraal hadden de Zweden bijvoorbeeld hun sociaal vangnet als een hangmat gebruikt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 7 juli 2019 @ 14:03:10 #293
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_187793826
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 13:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zweden leunt economisch en sociaal nog erg sterk op de protestantse moraal. Zonder die moraal hadden de Zweden bijvoorbeeld hun sociaal vangnet als een hangmat gebruikt.
Hun sociaal stelsel is geen luxe maar een noodzakelijk onderdeel van het succes.

Bovendien resulteerde die christelijke moraal in massale dronkenschap eind 19e eeuw. De protestantse moraal begon daar helemaal niets tegen, dat werd via andere wegen opgelost. Het waren progressieven die het volk uit de dronkenschap verhief.

[ Bericht 3% gewijzigd door Klopkoek op 07-07-2019 14:08:14 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_187793950
Als het positief is, dan komt het door het christendom. Ook als het daar niks mee te maken heeft.

Op zich is dat dan wél weer onderdeel van de religieuze logica, dus de baudettisten kunnen die onzin blind overnemen en dan hebben ze nog gelijk ook als ze zeggen dat ze zo goed passen binnen het christelijke gedachtegoed. Dan is het cirkeltje toch weer rond.
pi_187794047
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:57 schreef Elzies het volgende:

[..]

Sta ik van te kijken. Dacht toch echt dat dit de islam was.

Kun je ook aangeven in welke landen die groei plaats vindt?
Afrika, Azië. In China bijvoorbeeld groeit de kerk enorm tegen de verdrukking in. En ook in het Midden-Oosten, er bekeren steeds meer moslims zich van de islam naar het christendom.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187794088
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 12:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]


Daar is natuurlijk helemaal geen kerk voor nodig. Bovendien is opgelegde 'naastenliefde' geen naastenliefde, maar gehoorzaamheid.

Ik ken geen kerk die naastenliefde op legt, naastenliefde is ook geen voorwaarde van christenzijn of een voorwaarde om in de hemel te komen oid. Nee, naastenliefde is een uiting van het feit dat je jezelf niet het belangrijkste op aarde vind en dat je weet dat alle mensen door God geschapen zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187794186
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 14:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ken geen kerk die naastenliefde op legt, naastenliefde is ook geen voorwaarde van christenzijn of een voorwaarde om in de hemel te komen oid.
O, het heeft er helemaal niks mee te maken, zeg maar?
quote:
Nee, naastenliefde is een uiting van het feit dat je jezelf niet het belangrijkste op aarde vind en dat je weet dat alle mensen door God geschapen zijn.
'Naastenliefde' betekent dat je 'weet' dat alle mensen door christengod geschapen zijn...

Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik vermoed dat die definitie niet in de Van Dale te vinden is.
pi_187794268
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 14:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hun sociaal stelsel is geen luxe maar een noodzakelijk onderdeel van het succes.

Bovendien resulteerde die christelijke moraal in massale dronkenschap eind 19e eeuw. De protestantse moraal begon daar helemaal niets tegen, dat werd via andere wegen opgelost. Het waren progressieven die het volk uit de dronkenschap verhief.
Dronkenschap tiert anders nog welig in Zweden. In heel Scandinavië trouwens. Maar ik snap het al, al het goede is door de progressieven gerealiseerd, en al het kwade door het Christendom.

Kort door de bocht lijkt me.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_187794275
Maar om de boel toch maar weer even terug on-topic te trekken: dat een bespottelijke partij die bol staat van de hoogdravende onzin zo dweept met een bespottelijke religie die bol staat van de bespottelijke onzin is eigenlijk volstrekt logisch.
pi_187794277
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 14:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O, het heeft er helemaal niks mee te maken, zeg maar?
[..]

'Naastenliefde' betekent dat je 'weet' dat alle mensen door christengod geschapen zijn...

Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik vermoed dat die definitie niet in de Van Dale te vinden is.
Dat zei ik niet. Ik zei dat het een uiting is van het feit dat je weet dat alle mensen door God geschapen zijn.

En of het er mee te maken heeft? Tja, uit de oververtegenwoordiging van christenen in het vrijwilligerswerk blijkt van wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')