abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 29 juni 2019 @ 12:03:08 #1
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_187661674
De bolletjestrui wordt uitgereikt aan de winnaar van het bergklassement van de Tour de France. Technisch gezien is het een bergpuntenklassement; op de top van elke beklimming kun je punten verdienen, hoe zwaarder de beklimming, hoe meer punten. Wie wint dit jaar de bolletjestrui?

In tegenstelling tot bij de andere truien is er geen duidelijke favoriet. Het is elk jaar weer een grote gok, omdat er een heleboel scenario’s mogelijk zijn. Soms wint een rasaanvaller die er elke dag vol in vliegt, soms wint een goede klassementsrenner hem per ongeluk, soms wint een klimmer hem die het klassement heeft opgegeven en overschakelt op plan B.

Favorieten



De meest waarschijnlijke winnaar in de eerstgenoemde categorie, de rasaanvallers, is Julian Alaphilippe, de winnaar van de bolletjestrui vorig jaar. Hij kent tot nu toe een droomseizoen, met maar liefst 10 profzeges, evenveel als sprinter Dylan Groenewegen. Hij zal er op gebrand zijn om in eigen land opnieuw in topvorm te zijn, en als hij dat is kan hij zomaar meerdere etappes én een nieuwe bolletjestrui op zijn palmares bijschrijven. In het hooggebergte en in de vlakke sprints komt hij tekort om te gaan voor geel of groen, dus zou dit een prachtig resultaat zijn voor deze Fransman.



In categorie twee, de klassementsrenners die hem per ongeluk winnen, is de voornaamste kanshebber Nairo Quintana. De Colombiaan loopt voor het klassement vaak averij op in tijdritten, waaierritten of door valpartijen, maar bergop wordt hij zelden gelost. Door zijn uitzonderlijke klimtalent won hij al eens de bolletjestrui bij zijn debuut in 2013, misschien lukt het zes jaar na dato opnieuw.



Dan hebben we categorie drie nog, de klimmers die hun klassement hebben opgegeven. Een interessante naam daar is Vincenzo Nibali, die een zware Giro in de benen heeft en openlijk twijfelt of hij wel voor een klassement moet gaan in de Tour. Hij gaf ook al aan dat hij overweegt een doel te gaan maken van de bolletjestrui, en als dat zo is, dan is hij meteen ook een grote kanshebber. Nibali won nog niet eerder een bergklassement in een grote ronde, maar eens is wellicht de eerste keer.



Naast Alaphilippe en Quintana doet er nog een oud-winnaar mee, en dat is Warren Barguil. In 2017 was hij de beste in het bergklassement, hij reed toen nog voor Sunweb, waar ze met Michael Matthews ook de groene trui binnenhaalden dat jaar. Sinds zijn overstap worstelt hij wel wat met zijn vorm, maar vorig jaar in de Tour eindigde hij toch nog tweede in het bergklassement na Alaphilippe. Dit jaar zal hij gebrand zijn op revanche.



Nog iemand om op te letten is Giulio Ciccone. Hij debuteert in de Tour de France, maar reed dit jaar al een sterke Giro waarin hij met overmacht het bergklassement won. Weliswaar is de Giro-Tour combinatie vaak zwaar, maar als je voor de bolletjestrui gaat is het misschien net wat minder zwaar dan als je voor het geel gaat.

Outsiders

Zoals gezegd is de bolletjestrui het lastigst te voorspellen van allemaal. Aanzienlijke kans dus dat de winnaar niet bij de bovengenoemde vijf namen te vinden is. Andere opties in de categorie ‘rasaanvallers’ zijn onder meer Lilian Calmejane, Alessandro De Marchi, Maximilian Schachmann, en zo ongeveer heel Astana, maar vooral Pello Bilbao. Velen zouden ook Thomas de Gendt noemen in dat rijtje, maar die klimt de laatste tijd wel erg zwak.

Wie favoriet is voor de Tourzege, is per definitie ook kanshebber voor de bolletjestrui, en om die reden moeten we naast Quintana zeker ook Geraint Thomas, Egan Bernal, Romain Bardet en Jakob Fuglsang noemen. Onze eigen Steven Kruijswijk is ook een van de beter klimmende klassementsrenners, en was in de Giro al eens dichtbij. Iets vergelijkbaars geldt voor Bauke Mollema, die ook niet vies is van een plan B als zijn klassement toch tegenvalt, en in die hoedanigheid al eens een Touretappe won. Ook Adam Yates, die vrij wisselvallig is, kan een dergelijke strategie hanteren. Mikel Landa idem dito, die slaagde er in de Giro al eens in.

--

Weinig reacties op mijn groenetrui-topic, wat begrijpelijk is, want die is doorgaans niet heel spannend. Deze is wat onvoorspelbaarder, dus wat denken jullie? Wie wint de bolletjestrui?
pi_187670456
Gesink Mollema
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 1 juli 2019 @ 16:48:38 #3
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_187700575
Ik hoop Kelderman. Heeft best een aardige sprint en zou 'm het nodige zelfvertrouwen geven.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  maandag 1 juli 2019 @ 22:10:30 #4
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_187706644
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 16:48 schreef Cinemaniak het volgende:
Ik hoop Kelderman. Heeft best een aardige sprint en zou 'm het nodige zelfvertrouwen geven.
:?

Ik heb Kelderman nog nooit zien sprinten. Hij is juist iemand die het van een gelijkmatig tempo moet hebben, zoals wel vaker het geval is bij goede tijdrijders.

Ik zie nog eerder Ben King hem winnen dan.
pi_187706906
Kan alle kanten op gaan, al verwacht ik wel een aanvaller zoals de laatste jaren.
sig verwijderd door FA
pi_187712675
Ik zie het weer uitdraaien op een duel tussen Barguil en Lollerflip. Nibs zal er zich misschien mee bemoeien, Quintana zal nog een surge in de Pyreneeën proberen, maar ik denk Lollerflip
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  woensdag 3 juli 2019 @ 08:59:42 #7
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_187727422
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 22:10 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

:?

Ik heb Kelderman nog nooit zien sprinten. Hij is juist iemand die het van een gelijkmatig tempo moet hebben, zoals wel vaker het geval is bij goede tijdrijders.

Ik zie nog eerder Ben King hem winnen dan.
Misschien volg je het wielrennen dan nog niet lang genoeg, dat kan. Ik heb hem heel vaak vooraan een kleine kopgroep/favorieten groep zien eindigen
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')