abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_187617740
Tussen de 60.000 en 100.000 mensen in Nederland zullen deze zomer last hebben van de eikenprocessierups. Hiermee wordt voor het eerst in twee decennia het niveau van 1996 en 1997 weer bereikt, toen Nederland zich bewust werd van de problemen met de rups.

De schatting is gebaseerd op de stortvloed aan klachten die talloze gemeenten de afgelopen weken hebben gehad, meldt Henk Jans, medisch adviseur en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Medische Milieukunde.

Experts waarschuwen al jaren voor de grote gevolgen van de eikenprocessierups. Mede door het steeds warmere weer neemt het aantal rupsen ieder jaar toe; dit jaar zijn er zeker drie keer zoveel als in voorgaande jaren.

Een belangrijk verschil is dat de problemen zich in 1996 en 1997 vooral voordeden in Noord-Brabant; nu komen de meldingen uit het hele land.

'Gemeenten moeten eerder maatregelen nemen'
De dieren zijn hooguit 3 centimeter lang en verplaatsen zich altijd in grote groepen over bomen die zij tijdens de lente kaalvreten. De haren, die zich door de lucht verspreiden, kunnen flinke irritatie aan huid of longen veroorzaken.

Het probleem is goed te ondervangen als er van tevoren maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld door nesten voor de zomer preventief te besproeien. Maar voor veel gemeenten is de bestrijding van de dieren een sluitpost. In het verleden was er een landelijk beleid, dat zijn vruchten afwierp.

Op landelijk niveau is er al jaren geen coördinator meer
Het landelijke eikenprocessieprotocol werd echter sinds 2013 niet meer bijgehouden. Omdat er geen landelijke coördinatie is, zijn er ook geen harde cijfers van de landelijke overlast; gemeenten en provincies bepalen zelf hun beleid als het gaat om de aanpak van de rupsen.

Bedrijven die de rupsen bestrijden, zijn de komende weken volgeboekt. Gemeenten en provincies zetten veel extra rupsenbestrijders in. Maar dit heeft maar ten dele effect; als de haartjes eenmaal in de lucht zitten, zijn ze lastig meer weg te krijgen.

'De rups begint nu economische gevolgen te krijgen'
"Het wordt tijd dat de bestrijding van de rups landelijk wordt gecoördineerd", vindt insectenexpert Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. "Dit probleem gaat niet meer weg. Dat heeft economische gevolgen, bijvoorbeeld voor campings en recreatiebedrijven. Er is onduidelijkheid over de voedselveiligheid, want brandharen komen ook op gewassen terecht. Maar betrokken ministeries en diensten geven er tot nu toe geen prioriteit aan."

Jans van de Nederlandse Vereniging voor Medische Milieukunde beaamt dit en spreekt van "pappen en nathouden". "De overheid wil niet accepteren dat het aanpakken van dit probleem tijd, capaciteit en geld gaat kosten." Het RIVM houdt zich niet met de rupsen bezig, omdat "de volksgezondheid niet in het geding is".

Ook dennenprocessierups rukt op
Behalve dat het aantal eikenprocessierupsen ieder jaar toeneemt, rukt ook de dennenprocessierups op. De haartjes van dit insect zijn nog agressiever. De dennenprocessierups kwam tot nu toe vooral in Zuid-Frankrijk voor, maar dit jaar komen uit de Ardennen de eerste meldingen over dit dier.

Volgens experts is het diertje niet van plan hier weg te gaan. "Het is een kwestie van tijd voordat ze zich ook in Noord-Brabant melden", vreest gezondheidsexpert Jans.

https://www.nu.nl/klimaat(...)enprocessierups.html

Ik heb er ook last van, mijn arm zit al onder paar rode bultjes van deze rups :r
pi_187617791
Ik had mijn hele woning vol zitten met motten van de ene op de andere dag, trok een handdoek van de waslijn en er vlogen er minimaal 10 van af. (had vannacht mijn balkondeur open laten staan.)

Ben er nog niet vanaf vermoed ik. kutbeesten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-06-2019 16:15:14 ]
  woensdag 26 juni 2019 @ 16:20:31 #3
80382 manny
30 is best veel
pi_187617900
tja. als we het eikenprocessieprotocol niet meer volgen. wat wil je dan ?

we geven het land weg zo.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 26 juni 2019 @ 17:47:16 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_187619143
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 16:09 schreef vigen98 het volgende:
De dennenprocessierups kwam tot nu toe vooral in Zuid-Frankrijk voor, maar dit jaar komen uit de Ardennen de eerste meldingen over dit dier.
Die vieze buitenlanders moeten we gewoon helemaal dood trappen!
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_187619150
quote:
10s.gif Op woensdag 26 juni 2019 17:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Die vieze buitenlanders moeten we gewoon helemaal dood trappen!
Zijn die hier verantwoordelijk voor denk je?
pindazakje
pi_187619307
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 16:20 schreef manny het volgende:
tja. als we het eikenprocessieprotocol niet meer volgen. wat wil je dan ?

we geven het land weg zo.
De meeste gemeenten pakken de hotspots aan en meer volgens mij niet!
Hier en daar zijn ze wel bezig met proeven.... (Knoflook/citroen extracten schijnen ook te werken.)
pi_187619440
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 16:13 schreef Antonov89 het volgende:
Ik had mijn hele woning vol zitten met motten van de ene op de andere dag, trok een handdoek van de waslijn en er vlogen er minimaal 10 van af. (had vannacht mijn balkondeur open laten staan.)

Ben er nog niet vanaf vermoed ik. kutbeesten.
Heb ik de laatste paar dagen ook last van. in mijn hele leven nog nooit een mot binnenshuis gezien, en nu duiken ze ineens overal op.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_187620070
Waarom zijn ze gestopt met de landelijke aanpak? Koste zeker te veel geld
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_187620088
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 18:07 schreef Hathor het volgende:

[..]

Heb ik de laatste paar dagen ook last van. in mijn hele leven nog nooit een mot binnenshuis gezien, en nu duiken ze ineens overal op.
Dit gaat over de rups :P
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_187620519
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 18:42 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Dit gaat over de rups :P
Die heb ik sinds de lagere school nooit meer gezien, gelukkig.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 26 juni 2019 @ 19:46:21 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_187621226
Als de zomers zo droog blijven zal de overlast nog wel erger worden,
maare ik merk er niet zo veel van.
Maar goed, hier bel je de gemeente op en die halen het nest weg, wat wil je nog meer doen?
pi_187622331
Gisteren zat er een harige rups in mijn huis. Die heb ik opgepakt en in de tuin gezet, maar dat had ik dus beter niet kunnen doen, begrijp ik?
  woensdag 26 juni 2019 @ 20:56:45 #13
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_187622436
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 16:09 schreef vigen98 het volgende:
Ik heb er ook last van, mijn arm zit al onder paar rode bultjes van deze rups :r
't zijn kut beesten. Mijn armen zien eruit alsof ik schurft heb :')

Met dank aan een gemeente die eiken zo geweldig vond, dat intussen 1/3 van alle bomen in de stad eiken zijn, die echt allemaal volzitten :')
pi_187623348
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 21:00 schreef Lola69 het volgende:

[..]

't zijn kut beesten. Mijn armen zien eruit alsof ik schurft heb :')

Met dank aan een gemeente die eiken zo geweldig vond, dat intussen 1/3 van alle bomen in de stad eiken zijn, die echt allemaal volzitten :')
_O- sorry moet lachen
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_187624474
Hier in Breda is het ook een groot probleem. Vrijwel iedereen heeft last van de jeukende bultjes. Ze zien eruit als muggenbulten, dus in het begin heb je niet in de gaten dat het haartjes van de processierups zijn (die zie je vrijwel niet). Maar als je er eenmaal hebt wordt het vaak alleen maar erger.

In deze regio toch wel een probleem om serieuzer aan te pakken voortaan. Er wordt ook al gekeken naar natuurlijke vijanden, zoals koolmezen of een bepaalde keversoort.
't Echte en 't ware!
pi_187628095
Helaas heb ik er nu ook last van.

Het leek alsof ik iedere keer werd gestoken door een mug maar geen mug te zien of te horen iedere keer, dus moet het wel van de haartjes van deze rups komen.
  donderdag 27 juni 2019 @ 09:31:49 #18
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_187628146
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:26 schreef Wouter2006 het volgende:
Helaas heb ik er nu ook last van.

Het leek alsof ik iedere keer werd gestoken door een mug maar geen mug te zien of te horen iedere keer, dus moet het wel van de haartjes van deze rups komen.
Ik had exact hetzelfde, geen mug te bekennen en werd iedere keer met bulten en jeuk wakker. Ik was bang dat ik bedwantsen had :( Toen ik hoorde dat het zeer waarschijnlijk die rups is was ik opgelucht.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_187628152
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:31 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Ik had exact hetzelfde, geen mug te bekennen en werd iedere keer met bulten en jeuk wakker. Ik was bang dat ik bedwantsen had :( Toen ik hoorde dat het zeer waarschijnlijk die rups is was ik opgelucht.
Bedwantsen en vlooien dacht ik ook eerst aan maar letterlijk niks te zien.
  donderdag 27 juni 2019 @ 09:35:10 #20
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_187628178
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 22:43 schreef Japepk het volgende:
Hier in Breda is het ook een groot probleem. Vrijwel iedereen heeft last van de jeukende bultjes. Ze zien eruit als muggenbulten, dus in het begin heb je niet in de gaten dat het haartjes van de processierups zijn (die zie je vrijwel niet). Maar als je er eenmaal hebt wordt het vaak alleen maar erger.

In deze regio toch wel een probleem om serieuzer aan te pakken voortaan. Er wordt ook al gekeken naar natuurlijke vijanden, zoals koolmezen of een bepaalde keversoort.
Hier in Enschede ook. Ik woon in een groene omgeving met veel bomen (waaronder veel eiken met lint). Het hoeft maar iets te waaien en die haren vliegen overal heen. Voorgaande jaren nergens last van gehad.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_187628323
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 18:41 schreef maryen65 het volgende:
Waarom zijn ze gestopt met de landelijke aanpak? Koste zeker te veel geld
Den haag zal er wel geen last van gehad hebben dan worden provinciale overlast dingen snel vergeten.

Hier in Tilburg zit ongeveer om elke eikenboom een lint met waarschuwing dat er eikenprocessierups in de boom zit, opruimen van al die nesten lukt blijkbaar niet meer.
pi_187628370
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 22:43 schreef Japepk het volgende:


In deze regio toch wel een probleem om serieuzer aan te pakken voortaan. Er wordt ook al gekeken naar natuurlijke vijanden, zoals koolmezen of een bepaalde keversoort.
https://www.gelderlander.(...)iep-dat-af~a958d485/

Lees ook de commentaren dat koolmezen territoriaal zijn dus veel kastjes bij elkaar gedoemd zijn om te mislukken. :D
pi_187628563
quote:
quote:
,Je kunt ook aaltjes inzetten: die vreten de eikenprocessierups op. Maar die vreten ook andere rupsen op. Dat wil je niet, want hier komen bijzondere vlindersoorten voor.’’
Kunnen we de hippies die hier moeilijk over doen niet allemaal zo'n processienest laten schoonvreten? :')

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-06-2019 10:06:22 ]
pi_187628585
VLAMMENWERPER
U MAD?
pi_187629605
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Den haag zal er wel geen last van gehad hebben dan worden provinciale overlast dingen snel vergeten.

Hier in Tilburg zit ongeveer om elke eikenboom een lint met waarschuwing dat er eikenprocessierups in de boom zit, opruimen van al die nesten lukt blijkbaar niet meer.
Dit idd. De problemen zijn hier nooit weg geweest maar heb ze dit jaar ook nog niet bezig gezien met de vlammenwerpers.

Is daar echt geen gif tegen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_187629990
Iedereen hier zit ook onder de bultjes van die schijtbeesten. Maakt ook niet veel uit of je een eik in de buurt hebt staan of een bouw verderop, je ontkomt er niet aan. Jeukt echt als de ziekte.
pi_187630687
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 10:05 schreef Lola69 het volgende:

[..]


[..]

Kunnen we de hippies die hier moeilijk over doen niet allemaal zo'n processienest laten schoonvreten? :')
Een van de redenen dat deze rups zo'n plaag wordt is dat we alle natuurlijke vijanden uitroeien. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de buxusmot.
Iets inzetten wat andere soorten ook te rigoureus bestrijdt lijkt dan ook geen goed plan, dan zit je over 4 jaar met dezelfde ellende.
Beter gaan we ervoor zorgen dat het evenwicht niet zo enorm verstoord raakt.
  donderdag 27 juni 2019 @ 13:26:20 #29
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_187630814
Als je niet tegen een paar rups-haartjes kan, dan verdien je het niet om naar buiten te mogen :P . Het is vooral zielig voor de eiken die kaalgegeten worden.
  donderdag 27 juni 2019 @ 13:30:03 #30
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187630867
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 13:14 schreef -0- het volgende:

[..]

Een van de redenen dat deze rups zo'n plaag wordt is dat we alle natuurlijke vijanden uitroeien. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de buxusmot.
Iets inzetten wat andere soorten ook te rigoureus bestrijdt lijkt dan ook geen goed plan, dan zit je over 4 jaar met dezelfde ellende.
Beter gaan we ervoor zorgen dat het evenwicht niet zo enorm verstoord raakt.
Probleem is meer dat beide niet inheems zijn en er dus niet voldoende natuurlijke vijanden voorhanden zijn.
And so is the past
pi_187631042
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 12:12 schreef Solstice1 het volgende:
Iedereen hier zit ook onder de bultjes van die schijtbeesten. Maakt ook niet veel uit of je een eik in de buurt hebt staan of een bouw verderop, je ontkomt er niet aan. Jeukt echt als de ziekte.
Liever een rups dan een mug die mij de gehele nacht wakker houdt.

Toegegeven, dat we er hier minder last van hebben.
pi_187631818
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 13:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Liever een rups dan een mug die mij de gehele nacht wakker houdt.

Toegegeven, dat we er hier minder last van hebben.
Heb van de zomer beiden gehad, muggebultje ben je met een paar dagen af. Die bulten van de rups blijven weken zitten.
pi_187631889
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 13:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Liever een rups dan een mug die mij de gehele nacht wakker houdt.

Toegegeven, dat we er hier minder last van hebben.
Heb liever een mug, die kan je zo doodmeppen.

Het het gevoel dat er ook van die haartjes in mijn luchtwegen zitten, wat nog vervelender is..
pi_187632302
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:35 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Hier in Enschede ook. Ik woon in een groene omgeving met veel bomen (waaronder veel eiken met lint). Het hoeft maar iets te waaien en die haren vliegen overal heen. Voorgaande jaren nergens last van gehad.
Bij ons deden ze normaal ook linten, dit jaar niet gezien. Dus wandel graag een rondje en heb nu ook de armen onder zitten, jeukt ook nog :{
pi_187632842
Processierupsen op Rock Werchter: festivalweide deels ontruimd

https://www.hln.be/showbi(...)s-ontruimd~a29a37b3/
pi_187633418
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 15:30 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Bij ons deden ze normaal ook linten, dit jaar niet gezien. Dus wandel graag een rondje en heb nu ook de armen onder zitten, jeukt ook nog :{
Tape overheen doen en daarmee de haartjes eruit trekken. Afspoelen met lauw water, de kleren die je aanhad mits mogelijk op 60 graden wassen en zalf halen. Weet zo niet precies welke, alleen dat er hier ergens een pot staat.
pi_187633454
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:03 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Tape overheen doen en daarmee de haartjes eruit trekken. Afspoelen met lauw water, de kleren die je aanhad mits mogelijk op 60 graden wassen en zalf halen. Weet zo niet precies welke, alleen dat er hier ergens een pot staat.
Alleen klote dat je die haartjes niet kan zien, dus hopelijk heb je dan alles te pakken..
pi_187633460
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:06 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]

Alleen klote dat je die haartjes niet kan zien, dus hopelijk heb je dan alles te pakken..
Gewoon de rode plekken af.
pi_187633468
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:07 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Gewoon de rode plekken af.
Vanavond maar eens proberen als ik thuis ben ;)
pi_187634049
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:03 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Tape overheen doen en daarmee de haartjes eruit trekken. Afspoelen met lauw water, de kleren die je aanhad mits mogelijk op 60 graden wassen en zalf halen. Weet zo niet precies welke, alleen dat er hier ergens een pot staat.
Bedankt voor de tip, gaan we proberen straks :)
pi_187634105
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:03 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Tape overheen doen en daarmee de haartjes eruit trekken. Afspoelen met lauw water, de kleren die je aanhad mits mogelijk op 60 graden wassen en zalf halen. Weet zo niet precies welke, alleen dat er hier ergens een pot staat.
Maar wat als de kleren niet op 60 graden mogen? Weggooien dan maar? ;(
pi_187634128
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:52 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]

Maar wat als de kleren niet op 60 graden mogen? Weggooien dan maar? ;(
20 of 60 graden maakt voor het haartje ook weinig uit lijkt me.
pi_187634213


[ Bericht 57% gewijzigd door voetbalmanager2 op 27-06-2019 17:59:42 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_187634759
  donderdag 27 juni 2019 @ 19:30:17 #45
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_187635819
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:52 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]

Maar wat als de kleren niet op 60 graden mogen? Weggooien dan maar? ;(
Gewoon 30 of 40 en dan nog extra spoelen.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_187637538
Let ook op je huisdieren. De hond van een vriendin van mij kan niet meer lopen van de blaren op zijn voetkussentjes.
pi_187637719
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 17:03 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Tape overheen doen en daarmee de haartjes eruit trekken. Afspoelen met lauw water, de kleren die je aanhad mits mogelijk op 60 graden wassen en zalf halen. Weet zo niet precies welke, alleen dat er hier ergens een pot staat.
Wat te doen bij huidklachten?
quote:
Na contact met de brandharen kunnen normaliter binnen 8 uur huidklachten ontstaan zoals jeuk, roodheid en pijnlijke bultjes (soms gevuld met vocht). Vaak ontstaan deze reacties op de onbedekte huid, maar door versleping met bijvoorbeeld zweet kan dit ook plaatsvinden op de bedekte huid. De bultjes kunnen lijken op muggenbulten. Wanner men deze klachten heeft kan men de huid strippen met plakband, goed wassen en spoelen (douchen mogelijk afhankelijk waar men de klachten heeft). Het is belangrijk om niet te gaan krabben omdat dit mogelijk tot verergering van de huidklachten leidt. De jeuk is tegen te gaan met verzachtende crčme op basis van Aloë Vera, Calendula, menthol of Eucalyptus. Men zou ook nog triamcinolon crčme kunnen gebruiken (op basis van corticosteroīden) wat verkrijgbaar is bij de apotheek of op recept.
Bron https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=25286
pi_187639253
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2019 09:31 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Ik had exact hetzelfde, geen mug te bekennen en werd iedere keer met bulten en jeuk wakker. Ik was bang dat ik bedwantsen had :( Toen ik hoorde dat het zeer waarschijnlijk die rups is was ik opgelucht.
Haha zo herkenbaar hier hetzelfde:') kutbeesten
  Redactie Frontpage vrijdag 28 juni 2019 @ 10:41:04 #49
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_187644727
quote:
Koolmezen gaan zich ‘het schompes eten’ aan eikenprocessierups in Breda

Om de eikenprocessierups te bestrijden, gaat Breda nog dit jaar 450 extra nestkasten voor koolmezen plaatsen door de hele gemeente. “Die koolmezen gaan zich helemaal het schompes eten”, aldus wethouder Greetje Bos (VVD) donderdagavond in de gemeenteraad. De koolmees is een natuurlijk vijand van de ‘jeukrups’.

Vanwege de vele meldingen die ook in Breda binnenkomen van overlast door de eikenprocessierups, had raadslid Caspar Rutten van het CDA gevraagd om een plan van aanpak voor bestrijding van het beestje. Het zijn met name de brandharen van de rups die voor hardnekkig jeuk kunnen zorgen.

Ondoenlijk
In een voorlopig antwoord erkende het college van B&W eerder deze week dat in Breda dit jaar drie tot vier keer zoveel eikenprocessierupsen zijn dan in eerdere jaren. De gemeente verwijdert de rupsen dagelijks. ‘Maar de realiteit is dat er zoveel rupsen zijn dat het ondoenlijk is op alle plekken tegelijk te zijn. We stellen dagelijks prioriteiten en pakken de ergste plekken aan’, aldus het college.

In dat antwoord schreef het college te gaan kijken of de aanpak uitgebreid kan worden, maar dat ‘aanvullende specifieke plannen’ niet nodig zijn. Een meerderheid van de raad dacht daar donderdagavond toch anders over en steunde een motie van het CDA. Het college werd opgedragen om een plan op te stellen voor de ‘tijdige en effectieve bestrijding’ van de rups zodat er volgend jaar sneller ingegrepen kan worden.

Geen toveroplossing
Het plan voor de extra koolmees-kastjes is al eerder gemaakt, zei wethouder Paul de Beer (D66) na afloop van de vergadering. “Er zijn er al vijftig geplaatst en dat blijkt goed te werken. Vandaar dat we het aantal uitbreiden naar vijfhonderd. Dat betalen we uit het budget voor natuurbeheer.” De Beer zei er bij dat het geen ‘toveroplossing’ is en dat ook de overige bestrijdingsmethodes nodig blijven.

https://www.bndestem.nl/b(...)s-in-breda~a221f917/
Over een paar jaar dus berichten over hoe ze van de koolmezenplaag af gaan komen :+
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_187645471
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 10:41 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Over een paar jaar dus berichten over hoe ze van de koolmezenplaag af gaan komen :+
Heb liever dat een roedel koolmezen m'n auto en tuin onderschijt dan die non-stop jeuk.
pi_187645633
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 11:39 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Heb liever dat een roedel koolmezen m'n auto en tuin onderschijt dan die non-stop jeuk.
Daar sta ik helemaal achter haha, wat een kut rupsen zeg..
pi_187672535
Dit is trouwens nog makkelijker dan plakband:

Een plakroller of pluizenroller:



Voor kleren en je huid..
pi_187672557
Ook een idee om met tape over je huid heen te gaan en zo de haartjes te verwijderen ?
pi_187673208
Kreeg de afgelopen jaren altijd netjes een brief van de gemeente dat ze in de nacht gingen spuiten ivm de processierups en dat je je ramen dicht moest houden. Dan reden er grote wagens langs die de straat in een niet nader te benoemen nevel hulden. Nu geen brief gezien en er is dus niet gespoten...zit helemaal onder de minuscule bultjes die jeuken als de pleuris :'(
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_187673220
Had hier nog nooit van gehoord. Woensdag in Den Bosch stond er een bordje 'processierups, niet te dicht bij de berm komen' bij een fietspad. Ik dacht dat een soort bouwvoertuig was. :P
Sinds die dag hoor je het opeens overal.

De TT moet natuurlijk 'Eikenprocessierupsprobleem' zijn, mooi Scrabblewoord :Y
  zondag 30 juni 2019 @ 00:16:13 #56
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187673643
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 23:53 schreef Flitskikker het volgende:
Had hier nog nooit van gehoord. Woensdag in Den Bosch stond er een bordje 'processierups, niet te dicht bij de berm komen' bij een fietspad. Ik dacht dat een soort bouwvoertuig was. :P
Sinds die dag hoor je het opeens overal.

De TT moet natuurlijk 'Eikenprocessierupsprobleem' zijn, mooi Scrabblewoord :Y
Anders heb je even onder een steen gelegen.
And so is the past
pi_187673652
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 23:53 schreef Flitskikker het volgende:
Had hier nog nooit van gehoord. Woensdag in Den Bosch stond er een bordje 'processierups, niet te dicht bij de berm komen' bij een fietspad. Ik dacht dat een soort bouwvoertuig was. :P
Sinds die dag hoor je het opeens overal.

De TT moet natuurlijk 'Eikenprocessierupsprobleem' zijn, mooi Scrabblewoord :Y
Dan heb je echt niet opgelet :')
pi_187673884
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2019 00:16 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Anders heb je even onder een steen gelegen.
Eerder op het strand
  zondag 30 juni 2019 @ 00:43:08 #59
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_187673951
Bezuinigingen, veel plezier met de jeuk, de gemeente zal het jeuken. :+
pi_187676362
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 23:53 schreef Flitskikker het volgende:
Had hier nog nooit van gehoord. Woensdag in Den Bosch stond er een bordje 'processierups, niet te dicht bij de berm komen' bij een fietspad. Ik dacht dat een soort bouwvoertuig was. :P
Sinds die dag hoor je het opeens overal.

De TT moet natuurlijk 'Eikenprocessierupsprobleem' zijn, mooi Scrabblewoord :Y
Dat beest is al een paar jaar in het nieuws elke zomer.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_187677842
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 23:52 schreef kleinvogelijn het volgende:
Kreeg de afgelopen jaren altijd netjes een brief van de gemeente dat ze in de nacht gingen spuiten ivm de processierups en dat je je ramen dicht moest houden. Dan reden er grote wagens langs die de straat in een niet nader te benoemen nevel hulden. Nu geen brief gezien en er is dus niet gespoten...zit helemaal onder de minuscule bultjes die jeuken als de pleuris :'(
het kost teveel geld.
Toen er nog een paar boompjes waren besme kon het uit. Nu er ook hele bossen vol zitten, is het te duur en doet men maar niks.

Er zijn teveel eiken in NL. Kappen dus en andere soorten ervoor in de plaats planten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_187732355
Wordt ook nog eens een vlinder van niks:

pi_187732626
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 00:43 schreef Stray_cat het volgende:
Bezuinigingen, veel plezier met de jeuk, de gemeente zal het jeuken. :+
Ja, ik pleit voor een radicale aanpak. We hebben een leger waar wij miljarden in steken, dat al jaren wacht op de Russen.

Ondertussen is er een invasie gaande van exoten zoals deze rups de tijgermug. Het wordt tijd dat we deze de oorlog verklaren, het leger inzetten en het land uit verdrijven.

Ik hoor alleen maar geblaat van onvermijdelijk, vroeg of laat, komt door klimaatverandering. Komop, leger in actie !

[ Bericht 0% gewijzigd door DeOlifantvis op 03-07-2019 16:06:43 ]
  Moderator woensdag 3 juli 2019 @ 16:35:33 #66
8781 crew  Frutsel
pi_187732981
quote:
Domper: Facebookevenement processierups knuffelen uitgesteld tot volgend jaar

Pech voor de talrijke fans van de eikenprocessierups: het Facebookevenement ‘Lang weekend processierups knuffelen’ gaat niet door. Op vraag van de gemeente Gilze en Rijen, die veel mensen moest uitleggen dat het om een grap ging.

De organisatoren wilden graag naast alle ellende ook een ‘positief geluid laten horen’. En ze waren zeker niet de enigen. Liefst 17.000 mensen hadden op Facebook toegezegd om tussen 19 en 22 juli naar de Vijf Eiken in Rijen af te zakken. Het evenement was overduidelijk als grap bedoeld.

Politie
Maar vorige week kreeg Rick van Kollenburg, een van de organisatoren, telefoon van de gemeente Gilze en Rijen. ‘’Ze vertelden dat ze er inmiddels een dagtaak aan hadden om mensen uit te leggen dat ons evenement slechts een grap was. Ik was benieuwd hoe ze aan mijn telefoonnummer kwamen. Dat waren ze via de politie te weten gekomen, dus ik schrok wel.’’

Van Kollenburg benadrukte dat er helemaal geen plannen waren, ook niet om iets ludieks te doen. ‘’De gemeente belde daarna nog eens, met een vriendelijk doch dringend verzoek dat we moesten aangeven dat het evenement niet serieus was. Dit om misverstanden, teleurstellingen en wellicht onveilige situaties te voorkomen.’’

Volgend jaar
De organisatie besloot op het verzoek van de gemeente in te gaan en verplaatste het evenement naar mei 2020. ‘’Dan is het ook niet zo warm, en is de kans kleiner dat het al vlinders geworden zijn. Kunnen we ze nog eens lekker knuffelen.’’

Kollenburg zegt dat ze benaderd zijn om eventueel iets ludieks van het evenement te maken. Maar of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren weet hij nu nog niet. ‘’Dan denk ik dat we met de organisatie nog eens een biertje moeten gaan drinken’’, besluit hij.
pi_187757272
quote:
Wat een kutwijf, als je zo met dieren omgaat wens ik je echt de ziekte toe.
pindazakje
pi_187757923
quote:
13s.gif Op donderdag 4 juli 2019 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat een kutwijf, als je zo met dieren omgaat wens ik je echt de ziekte toe.
Hah, hippie. Gewoon afmaken die ellendelingen.
pi_187758343
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 22:23 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Hah, hippie. Gewoon afmaken die ellendelingen.
Mensen die zo over dieren denken hebben dezelfde kronkel in hun hoofd als de moffen die 80 jaar geleden ook zo over joden en negers dachten.
pindazakje
pi_187758373
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 22:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Mensen die zo over dieren denken hebben dezelfde kronkel in hun hoofd als de moffen die 80 jaar geleden ook zo over joden en negers dachten.
Haha, die godwin is snel.
pi_192474830
Eerste eikenprocessierupsen kruipen uit ei en gaan meteen in processie

https://www.nu.nl/dieren/(...)en-in-processie.html
pi_192475235
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:08 schreef Zipportal het volgende:
Eerste eikenprocessierupsen kruipen uit ei en gaan meteen in processie

https://www.nu.nl/dieren/(...)en-in-processie.html
Maak ze nu dood dan svp.
pi_192476148
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 16:09 schreef vigen98 het volgende:

Het probleem is goed te ondervangen als er van tevoren maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld door nesten voor de zomer preventief te besproeien. Maar voor veel gemeenten is de bestrijding van de dieren een sluitpost. In het verleden was er een landelijk beleid, dat zijn vruchten afwierp.

Op landelijk niveau is er al jaren geen coördinator meer
Het landelijke eikenprocessieprotocol werd echter sinds 2013 niet meer bijgehouden. Omdat er geen landelijke coördinatie is, zijn er ook geen harde cijfers van de landelijke overlast; gemeenten en provincies bepalen zelf hun beleid als het gaat om de aanpak van de rupsen.

Bedrijven die de rupsen bestrijden, zijn de komende weken volgeboekt. Gemeenten en provincies zetten veel extra rupsenbestrijders in. Maar dit heeft maar ten dele effect; als de haartjes eenmaal in de lucht zitten, zijn ze lastig meer weg te krijgen.

'De rups begint nu economische gevolgen te krijgen'
"Het wordt tijd dat de bestrijding van de rups landelijk wordt gecoördineerd", vindt insectenexpert Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. "Dit probleem gaat niet meer weg. Dat heeft economische gevolgen, bijvoorbeeld voor campings en recreatiebedrijven. Er is onduidelijkheid over de voedselveiligheid, want brandharen komen ook op gewassen terecht. Maar betrokken ministeries en diensten geven er tot nu toe geen prioriteit aan."

Jans van de Nederlandse Vereniging voor Medische Milieukunde beaamt dit en spreekt van "pappen en nathouden". "De overheid wil niet accepteren dat het aanpakken van dit probleem tijd, capaciteit en geld gaat kosten." Het RIVM houdt zich niet met de rupsen bezig, omdat "de volksgezondheid niet in het geding is".

Ook dennenprocessierups rukt op
Behalve dat het aantal eikenprocessierupsen ieder jaar toeneemt, rukt ook de dennenprocessierups op. De haartjes van dit insect zijn nog agressiever. De dennenprocessierups kwam tot nu toe vooral in Zuid-Frankrijk voor, maar dit jaar komen uit de Ardennen de eerste meldingen over dit dier.

Volgens experts is het diertje niet van plan hier weg te gaan. "Het is een kwestie van tijd voordat ze zich ook in Noord-Brabant melden", vreest gezondheidsexpert Jans.
Wat hebben we het toch getroffen met zulke degelijke bestuurderspartijen aan het roer. Je moet er toch niet aan denken dat er een of andere nationalist of grote overheidlinksgekkie aan de knoppen zou zitten en dat allemaal nationaal zou willen regelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_192477420
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat hebben we het toch getroffen met zulke degelijke bestuurderspartijen aan het roer. Je moet er toch niet aan denken dat er een of andere nationalist of grote overheidlinksgekkie aan de knoppen zou zitten en dat allemaal nationaal zou willen regelen.
Wacht maar tot heel denhaag onder de processierupsen zit dan zal het vast wel nationaal geregeld gaan worden. :P

Het valt dan nog alleszins mee dat men coronamaatregelen genomen heeft voordat in denhaag er een grote golf was. :D
pi_193062001
Eerste nesten eikenprocessierups bijna zichtbaar, overlast verwacht in juni

https://www.nu.nl/binnenl(...)erwacht-in-juni.html

quote:
Er is al 34 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tķch te reageren.
@Caland
  maandag 11 mei 2020 @ 11:04:49 #76
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193062022
Ze spuiten nu miniscule wormpjes (nematoden) op de rupsen, waardoor ze uit eindelijk sterven.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 11 mei 2020 @ 11:06:01 #77
74056 crew  ToT
pi_193062041
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ze spuiten nu miniscule wormpjes (nematoden) op de rupsen, waardoor ze uit eindelijk sterven.
Lijkt me een vrij pijnlijke dood voor die krengen, maar zware landbouwgif is weer zielig voor de bijtjes enzo.
  maandag 11 mei 2020 @ 11:08:04 #78
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193062063
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:06 schreef ToT het volgende:

[..]

Lijkt me een vrij pijnlijke dood voor die krengen, maar zware landbouwgif is weer zielig voor de bijtjes enzo.
Geen idee. Meeste insecten ervaren pijn niet zoals wij. Gelukkig maar, want de insectenwereld zit vol gruwelijke dingen zoals sluipwespen en schimmels die het insectenbrein aanpassen.

Zeker beter dan gif, aangezien nematoden de meest voorkomende diersoort ter wereld is.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 11 mei 2020 @ 11:08:19 #79
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193062067
De ellende lijkt wel echt telkens uit Brabant te komen zeg. :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 11 mei 2020 @ 11:09:07 #80
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193062079
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:06 schreef ToT het volgende:

[..]

Lijkt me een vrij pijnlijke dood voor die krengen, maar zware landbouwgif is weer zielig voor de bijtjes enzo.
Alsof de landbouw in Nederland nog 'zwaar' vergif mag gebruiken :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 11 mei 2020 @ 11:17:31 #81
74056 crew  ToT
pi_193062199
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:09 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Alsof de landbouw in Nederland nog 'zwaar' vergif mag gebruiken :')
Mijn vader was vroeger hovenier en moest regelmatig bomen tegen rupsen besproeien.
Toen deed men nog niet zo aan veiligheidsmaatregelen.
Gevolg: bij elk klein stootje scheurde er weer een lap vel los bij hem en hij is uiteindelijk aan COPD overleden.
Dat zwaar vergif uitgebannen is, is niet zo verkeerd. (Nog los van alle andere schade aan insecten en milieu en dat het in veevoer terecht komt enz enz enz.)
pi_193062291
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:09 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Alsof de landbouw in Nederland nog 'zwaar' vergif mag gebruiken :')
Er zijn nog genoeg gifsoorten die zeker wel zwaar zijn, of waar de ecotoxicologische eigenschappen heel nog niet zo van bekend zijn. Of hoe groot de impact van de mengseltoxiciteit zal zijn.
(Het Verdrag van Stock is er ook pas sinds 2001, en toen waren er nog 140.000 (geregistreerde) stoffen waarvan de eigenschappen niet bekend waren, en van die andere 3.000 ook genoeg maar beperkt. Daar zijn ze nu nog steeds hard mee bezig. Dat betrof ook gifsoorten voor de landbouw, naast brandvertragers e.d. )
  maandag 11 mei 2020 @ 11:24:03 #83
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193062315
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Er zijn nog genoeg gifsoorten die zeker wel zwaar zijn, of waar de ecotoxicologische eigenschappen heel nog niet zo van bekend zijn. Of hoe groot de impact van de mengseltoxiciteit zal zijn.
(Het Verdrag van Stock is er ook pas sinds 2001, en toen waren er nog 140.000 (geregistreerde) stoffen waarvan de eigenschappen niet bekend waren, en van die andere 3.000 ook genoeg maar beperkt. Daar zijn ze nu nog steeds hard mee bezig. Dat betrof ook gifsoorten voor de landbouw, naast brandvertragers e.d. )
Volgens mij ontken ik nergens het bestaan van dergelijke stoffen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_193062366
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:24 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Volgens mij ontken ik nergens het bestaan van dergelijke stoffen.
Maar je zegt dat ze in NL niet gebruikt mogen worden, en dat is niet waar. Roundup wordt nog steeds gebruikt in de landbouw. Dat is echt wel gif met risico's en mogelijk grote gevolgen voor de ecologie. Het is dus wel een 'zwaar' vergif. (Dan bedoel ik niet dat het per se voor de mensen die er mee werken direct schadelijk is)
pi_193075266
Kutbeesten, vorig jaar twee keer een week helemaal loco van de jeuk.
pi_193080115
Beestjes doen niks het is vooral de Media die er een circus van maakt...
Aai nooit een brandende hond.
pi_193080223
De beestjes doen idd niks, de brandharen (zo'n 700.000 per rups) daarentegen wel.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_193081645
Ik heb er gelukkig geen last van. Rijd al een paar zomers lang bijna dagelijks met mijn paard over paden waar hele trossen aan de bomen hangen, niks aan de hand. Overigens in het begin, een paar jaar geleden wel af en toe een beetje jeuk. Misschien word je er immuun voor?
  dinsdag 12 mei 2020 @ 13:43:03 #89
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_193082322
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb er gelukkig geen last van. Rijd al een paar zomers lang bijna dagelijks met mijn paard over paden waar hele trossen aan de bomen hangen, niks aan de hand. Overigens in het begin, een paar jaar geleden wel af en toe een beetje jeuk. Misschien word je er immuun voor?
Ja op een gegeven moment krijg je een onverwoestbare huid waar de haartjes niet meer doorheen kunnen prikken.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_193082978
😂
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 26 juli 2020 @ 19:45:50 #91
862 Arcee
Look closer
pi_194270450
Nou, valt allemaal wel een beetje mee met die rupsjes dit jaar, niet?
pi_194271250
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2020 19:45 schreef Arcee het volgende:
Nou, valt allemaal wel een beetje mee met die rupsjes dit jaar, niet?
Volgens mij wel, nog geen enkele keer last van gehad, terwijl ik vorig jaar 2 of 3 keer compleet onder zat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194271359
quote:
2s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:06 schreef ToT het volgende:

[..]

Lijkt me een vrij pijnlijke dood voor die krengen, maar zware landbouwgif is weer zielig voor de bijtjes enzo.
Zielig? Het gaat erom dat het ecologische systeem niet nog verder naar de schijt geholpen wordt, door de bijen & co populatie verder naar de kloten te helpen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 26 juli 2020 @ 20:50:42 #94
74056 crew  ToT
pi_194271388
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:48 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Zielig? Het gaat erom dat het ecologische systeem niet nog verder naar de schijt geholpen wordt, door de bijen & co populatie verder naar de kloten te helpen.
Ja, en dat! :T
pi_194271821
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:08 schreef PzKpfw het volgende:
De ellende lijkt wel echt telkens uit Brabant te komen zeg. :')
Ze komen oorspronkelijk uit Frankrijk.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 17 juli 2021 @ 23:36:19 #96
862 Arcee
Look closer
pi_200416950
quote:
Minder eikenprocessierupsen gemeld dit seizoen

Er worden dit jaar minder eikenprocessierupsen gemeld dan vorig jaar. Midden in de overlastperiode van het diertje ziet natuursite Nature Today de helft minder meldingen dan vorig jaar. Wel zijn er grote regionale verschillen: op sommige plekken wordt juist meer overlast gemeld.

Nature Today schrijft over een inventarisatie van de overlast die door gemeenten en vrijwilligers werd gemeld aan het Kenniscentrum Eikenprocessierups. In piekjaar 2019 werden de rupsen nog aangetroffen in meer dan de helft van de eiken die niet waren behandeld. Vorig jaar was dat teruggevallen tot 30 procent, dit jaar wordt slechts 17 procent gemeld.

Er zijn volgens de site grote regionale verschillen. De helft van de gemeenten meldt dat de overlast is afgenomen, maar een kwart ziet juist een toename van de problemen. In ruim een op de vijf gemeenten wordt nog altijd in meer dan de helft van de eikenbomen het plaagdier aangetroffen.

Volgens Nature Today is de afname van de overlast deels te danken aan de koude lente, waardoor de populatie minder explosief groeide dan voorgaande jaren. Bovendien lijken preventieve maatregelen die gemeenten nemen te werken: in de 95.000 eiken die werden bespoten met een bacteriepreparaat zijn minder nesten gevonden en die waren kleiner van omvang.

Bron: NOS
pi_200436929
Is inderdaad minder bij ons, onze gemeente doet er gelukkig ook wat aan:

'De gemeente behandelt eikenlanen in de bebouwde kom in het voorjaar preventief met een biologisch bestrijdingsmiddel. Hierdoor wordt een deel van de overlast voorkomen. Het behandelen van eikenbomen is echter niet voldoende om alle overlast te voorkomen. Als eikenprocessierupsen alsnog in de eikenbomen worden waargenomen zullen de nesten worden weggezogen met een speciale stofzuiger. Dit doen we op basis van meldingen en eigen onderzoek.'
pi_200437559
Ik ben vorige week te pakken genomen door de brandharen van deze fijne rupsen. Beetje mijn eigen schuld.. ik wist niet dat die brandharen in de lucht zweven. Het heeft dus niet zoveel zin om op het midden van het pad te lopen.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 augustus 2022 @ 08:34:14 #99
862 Arcee
Look closer
pi_205641892
We horen dit jaar nog maar weinig over de eikenprocessierups.
pi_205641908
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 08:34 schreef Arcee het volgende:
We horen dit jaar nog maar weinig over de eikenprocessierups.
Nee er zijn andere problemen ;(
U MAD?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 augustus 2022 @ 08:40:20 #101
862 Arcee
Look closer
pi_205641911
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 08:39 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Nee er zijn andere problemen ;(
Oh, houden ze zich daarom stil. :{
pi_205642149
Kunnen ze niet worden wegbezuinigd? :!
pi_205642200
De bestrijding lijkt effectief te zien, sinds ze daar mee begonnen zijn is de overlast duidelijk minder.
pi_205646356
Ik kom veel in gebieden waar er altijd veel zaten, maar zie er eigenlijk niks meer van. In het bos waar ik een paar keer per week paardrijd is een heel pad was waar enorm veel processierupsen zaten. Echt aan elke boom meerdere grote nesten. Maar dit jaar geen een. En daar worden ze niet bestreden, dat is wel vreemd toch. Alsof ze dus vanzelf weg zijn.
  Moderator maandag 15 augustus 2022 @ 17:22:27 #105
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
  maandag 15 augustus 2022 @ 21:55:01 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205649390
Sinds een jaar of drie spuiten ze het bos hier met een helicopter
  maandag 15 augustus 2022 @ 21:56:58 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205649405
De koudegolf van begin 2021 zal de processierups ook geen goed gedaan hebben.
pi_205652269
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 21:56 schreef Hexagon het volgende:
De koudegolf van begin 2021 zal de processierups ook geen goed gedaan hebben.
Toch waren ze er vorig jaar nog wel. Ook wel minder hoor. Denk dat 2019 het ergste jaar was.
pi_205652786
Eikenprocessierups is allergisch voor asielzoekers :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205652894
Die zie ik hier eigenlijk ook niet. Die willen niet wonen op het Brabantse platteland.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:00:30 #111
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_205652929
Ik denk dat we nog lang niet af zijn van de eikenprocessierupsprobleemaankaarttopics
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 juli 2023 @ 13:52:37 #112
862 Arcee
Look closer
pi_210093852
Valt erg mee dit jaar met die beestjes, niet? :s)
pi_210093925
Idd ja nu je het zegt.
Gelukkig *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')