abonnement Unibet Coolblue
pi_187595901
Dag,

Ik heb een vraag waar ik via google niet helemaal uitkom; want kan best grijs gebied zijn.

Stel ik ga een leuke fotoshoot doen en de resultaten zijn prachtig.

Mag ik deze foto's met gezicht duidelijk herkenbaar publiceren als promotie/marketing voor m'n eigen business zonder toestemming van deze persoon? Dus stel deze persoon zegt nee, mag het dan toch omdat ik de auteur ben?

Stel bovenstaande mag niet: als het gezicht er niet duidelijk opstaat (dus wegkijkend); maakt dat verschil uit? Mag het dan wel?
pi_187596187
Jij hebt beeldrecht, het onderwerp heeft portretrecht. Het is aan jou om te zorgen dat je onderwerp jou toestemming geeft tot publicatie. En dat moet je dan zo breed mogelijk omschrijven.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_187596279
En waar zit dan de nuance? Stel de persoon staat er qua gezicht (portret) niet helemaal goed op omdat er niet in de camera word gekeken.
pi_187596781
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 13:16 schreef Trab82 het volgende:
En waar zit dan de nuance? Stel de persoon staat er qua gezicht (portret) niet helemaal goed op omdat er niet in de camera word gekeken.
Je wilt het dus doen zonder toestemming van de geportretteerde? Dat is het doel? Waarom?
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_187597114
Nee dat is niet het doel.
Ik wil alleen weten waar de rechten liggen, zowel bij de ander als bij mij.

Natuurlijk moet alles in goed overleg, onderlinge relatie is belangrijker dan de wet tot de punt volgen.

Maar ik ben als fotograaf gewoon nieuwsgierig waar ik en de ander aan toe zijn. Of hoe de dingen nou geregeld zijn.
Weinig mensen kunnen dat maar echt goed uitleggen.
  dinsdag 25 juni 2019 @ 14:25:14 #6
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_187597388
Je mag vrij veel als fotograaf, vooral als de foto's in de openbare ruimte gemaakt zijn.
Een bekende casus is de joggende moeder. Ze is ongevraagd gefotografeerd en de foto is gepubliceerd.
Ze heeft een rechtszaak aangespannen en verloren, ook in hoger beroep.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 25 juni 2019 @ 14:26:39 #7
408813 crew  trein2000
pi_187597416
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 14:25 schreef Domnivoor het volgende:
Je mag vrij veel als fotograaf, vooral als de foto's in de openbare ruimte gemaakt zijn.
Een bekende casus is de joggende moeder. Ze is ongevraagd gefotografeerd en de foto is gepubliceerd.
Ze heeft een rechtszaak aangespannen en verloren, ook in hoger beroep.
[ afbeelding ]
Maar dat is een fundamenteel andere situatie dan wanneer je met modellen werkt natuurlijk. Die hebben inderdaad portretrecht.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_187598196
Je moet heldere afspraken maken met je model. Doe je dat niet en gebeuren er later dingen met de foto's waar de een of de ander het niet mee eens is, dan eindig je uiteindelijk voor de rechter.

De rechter maakt dan een belangenafweging. Welk schade ondervindt de geportretteerde van publicatie? Dat zal meestal draaien om reputatieschade. Bij bekende personen kan er ook sprake zijn van een commercieel belang. Aan de andere kant staan de belangen van de fotograaf. Denk dan bijv aan nieuwswaarde.

Het kan van van alles afhangen. Stel dat de geportretteerde bekend is en jij brengt een fotoboek uit met haar portretten, dan schaad je mogelijk haar commerciële belang. Ze had wellicht zelf een fotoboek op de markt willen brengen en nu parasiteer jij feitelijk op haar bekendheid. Of stel dat jij de foto voor een goed bedrag kunt doorverkopen aan een reclamebureau. Vervolgens wordt de geportretteerde hét gezicht in de nieuwe advertentiecampagne van Tena Lady...

Kortom, maak gewoon heldere afspraken met je model. Niet alleen over wat jij met de foto's mag doen, maar ook over wat zij er mee mag (mag zij ze bijv te gelde maken?).
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
  FOK!fotograaf dinsdag 25 juni 2019 @ 16:13:53 #9
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_187599392
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 15:16 schreef DonVincenzo het volgende:
Je moet heldere afspraken maken met je model. Doe je dat niet en gebeuren er later dingen met de foto's waar de een of de ander het niet mee eens is, dan eindig je uiteindelijk voor de rechter.

De rechter maakt dan een belangenafweging. Welk schade ondervindt de geportretteerde van publicatie? Dat zal meestal draaien om reputatieschade. Bij bekende personen kan er ook sprake zijn van een commercieel belang. Aan de andere kant staan de belangen van de fotograaf. Denk dan bijv aan nieuwswaarde.

Het kan van van alles afhangen. Stel dat de geportretteerde bekend is en jij brengt een fotoboek uit met haar portretten, dan schaad je mogelijk haar commerciële belang. Ze had wellicht zelf een fotoboek op de markt willen brengen en nu parasiteer jij feitelijk op haar bekendheid. Of stel dat jij de foto voor een goed bedrag kunt doorverkopen aan een reclamebureau. Vervolgens wordt de geportretteerde hét gezicht in de nieuwe advertentiecampagne van Tena Lady...

Kortom, maak gewoon heldere afspraken met je model. Niet alleen over wat jij met de foto's mag doen, maar ook over wat zij er mee mag (mag zij ze bijv te gelde maken?).
Er zijn hiervoor meerdere standaard contracten beschikbaar, die je alleen hoeft in te vullen. Voorkomt een hoop heisa, voor beide partijen :)
pi_187622727
Je loopt wel het risico als je het model een flink contract onder hem/haar neus steekt dat ze afhaken.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 juni 2019 @ 22:37:34 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_187624341
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 12:54 schreef Trab82 het volgende:
Dag,

Ik heb een vraag waar ik via google niet helemaal uitkom; want kan best grijs gebied zijn.

Stel ik ga een leuke fotoshoot doen en de resultaten zijn prachtig.

Mag ik deze foto's met gezicht duidelijk herkenbaar publiceren als promotie/marketing voor m'n eigen business zonder toestemming van deze persoon? Dus stel deze persoon zegt nee, mag het dan toch omdat ik de auteur ben?
Voor elke publicatie zul je toestemming van de geportretteerde moeten hebben. Overigens kan geportretteerde het beeldmateriaal ook niet publiceren zonder toestemming van de fotograaf die het auteursrecht op de opname heeft.
Gedeeld portretrecht heet dat.
quote:
Stel bovenstaande mag niet: als het gezicht er niet duidelijk opstaat (dus wegkijkend); maakt dat verschil uit? Mag het dan wel?
Als je uit de foto niet op kunt maken wie er precies geportretteerd is wordt het allemaal wat lastig om claims te onderbouwen. Als het portret echter in overleg is gemaakt (je was een immers een shoot aan het doen), dan kom je er ook nog niet zo makkelijk mee weg.
Iemand die toevallig op een foto in de openbare ruimte staat en waarvan je mag aannemen dat die van de publicatie van de foto geen schade zal oplopen kun je dan weer wél publiceren

Nog een ander ding waaraan je even moet denken voor je zonder toestemming een plaatje publiceert ter promotie van je business is je reputatie als ondernemer. Die is meestal niet echt gebaat bij dit soort acties.
Voor je reputatie als fotograaf echter is het ook in dit geval een regelrechte afrader.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')