abonnement Unibet Coolblue
pi_187843376
Hmm één groeiecho klinkt vrij zinloos... aan de hand van één groei-echo kun je de groei tussen twee echo's niet bepalen. En het uitvoeren van een groeiecho terwijl daar geen enkele aanleiding toe is, zou ik ook niet doen persoonlijk. Dan laat ik wel een extra pretecho maken O+ Maar als mijn verloskundige groeiecho's voorstelt omdat ze twijfelt over de groei van mijn uk dan worden die zeker wel gemaakt. Dat is toch haar taak om dat te bepalen.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:15:54 #202
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_187843586
ik vind overigens groeiecho's niet onzin, ik vind een enkele groeiecho zonder indicatie iets waar we serieuze informatie over verdienen en dan ook eerlijk vermelden dat dit soort echo's vaak reden zijn voor onnodige ingrepen.

Ik vind het shocking hoe weinig consent we blijven hebben en hoe veel dingen niet eerlijk zijn.
Bijvoorbeeld de schedelelectrode die ze een plakker noemen die ze op het hoofd plakken of leggen.
Het is gewoon een haakje die ze IN de huid van de baby duwen, niet iets wat ze er op plakken.

Ik heb na 4 zwangerschappen en bevallingen veel dingen gehoord die niet waar zijn en dat vind ik erg schadelijk.
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:23:45 #203
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187843682
Ik krijg 2 groeiecho's. Vanavond en over twee weken. De reden dat het nu pas is en niet met 30 weken, is omdat ik zelf had aangegeven het niet te hoeven. Niet zozeer om eventuele schadelijkheid van echo's, maar vooral vanwege de medische benadering van de zwangerschap, het gedoe eromheen, onbetrouwbare metingen en eventuele stress erbij. Dat vonden ze toen prima.
En al was mijn buik aan de kleine kant, ze maakten zich geen zorgen, evenmin als ik (Ik had alleen één paniekerige vk die net van d'r opleiding kwam). Baby is immers erg beweeglijk en ik was zelf ook een kleintje van iets meer dan 4 pond (kerngezond en voldragen, mijn broer net zo). Dat is ook de reden dat ik er zelf niet zo veel van denk dat mijn baby klein is. Je kan ook niet anders verwachten denk ik met mijn formaat, en mijn lief die ook een pondje kleiner was dan de gemiddelde Hollandse standaard. Want daar gaan ze vanuit, van flinke Hollandse baby's als gemiddelde, dan wijkt die van mij daar natuurlijk van af en dan is het een minibaby. Maar dat is natuurlijk maar relatief.

Ik voel zelf mijn buik groeien, de zwangerschap vorderen en de baby continu bewegen. En de hartslag is altijd goed. Tuurlijk heeft een verloskundige verstand van zaken en als zij denkt dat een echo nodig is, dan is het prima om daar in mee te gaan. Maar er worden volgens mij ook heel vaak beslissingen gemaakt uit gewoonte een protocol te volgen, om medisch personeel in te dekken, vanwege de wens alles onder controle te hebben, of gewoon uit gewenning.... (Al heb ik bij mijn praktijk wel het idee dat ze er een holistische benadering op na houden). En ik kan me goed voorstellen dat het dan alleen maar wordt medegedeeld aan de zwangere, zonder alle informatie daarover op tafel te leggen. Dat is bij mij niet het geval, maar ik denk dat dat ook komt omdat ik zelf het initatief neem om kritische vragen te stellen. En ik heb inmiddels heel veel zwangerschap- en bevallings verhalen gelezen waarbij het wel zo ging, dat de zwangere niet meer zo'n rol speelt in keuzes/ opties/ beslissingen. Ik snap dus wel wat Buddabum zegt.

Maar ik ga er verder ook vanuit dat zorgverleners het beste met me voor hebben, en dat het soms inderdaad heel goed is om dingen wel in de gaten te houden.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 10 juli 2019 @ 11:25:45 #204
269689 crew  Viv
pi_187843698
quote:
17s.gif Op woensdag 10 juli 2019 11:15 schreef Budabuddumbam het volgende:
ik vind overigens groeiecho's niet onzin, ik vind een enkele groeiecho zonder indicatie iets waar we serieuze informatie over verdienen en dan ook eerlijk vermelden dat dit soort echo's vaak reden zijn voor onnodige ingrepen.
Hoe vaak is vaak, is daar onderzoek naar gedaan?

Dus: wat is de kans op een terechte of een onnodige ingreep als de groeiecho standaard aangeboden wordt? Of: hoeveel standaard groeiecho's moet je maken om één geval van onverwachte groeivertraging eruit te pikken of één onnodige ingreep te begaan? (Number needed to treat/harm.)

Echte informed consent begint met goede data. :Y)
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:38:13 #205
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187843814
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2019 11:25 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Hoe vaak is vaak, is daar onderzoek naar gedaan?

Dus: wat is de kans op een terechte of een onnodige ingreep als de groeiecho standaard aangeboden wordt? Of: hoeveel standaard groeiecho's moet je maken om één geval van onverwachte groeivertraging eruit te pikken of één onnodige ingreep te begaan? (Number needed to treat/harm.)

Echte informed consent begint met goede data. :Y)
Over harde wetenschappelijke feiten weet ik niks, maar er zijn wel veel ervaringsdeskundigen die dat benoemen. Tenminste, ik heb er heel vaak over gelezen. Wat dat exact zegt weet ik ook niet. Maar ik meen me te herinneren dat dat ook de reden is dat ze groeiecho's dus niet standaard doen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 10 juli 2019 @ 11:53:44 #206
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_187844040
http://devlogkundige.nl/2(...)echos-is-echoscopie/

Hier leggen ze uit waarom we groeiecho's niet standaard doen, ik refereerde ook naar het 2015 onderzoek waar ik momenteel de info even niet kan vinden (ik kan niet op de naam komen)
  woensdag 10 juli 2019 @ 12:12:48 #207
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187844304
Toen ik weken geleden dus vroeg aan de verloskundige "En wat dan, als ik die groeiecho doe?"
-"Dan weten we dat de baby klein is"
"En dan?"
-"Dan zouden we de bevalling eerder opwekken"

:{
Dat vond ik nogal kort door de bocht en zo'n uitspraak zorgt nogal voor onnodige stress. Maar goed, zij kwam net van d'r opleiding en dat had ze dus zo geleerd. Toen ik dat met de andere, ervaren verloskundige besprak, fronste die ook even en heeft me toen heel helder uitgelegd dat dat dus alleen in het geval is van een placenta die niet meer goed zou werken.
Ik kan me dus ook goed voorstellen dat ze in medische opleidingen vooral stappen, schema's en kaders leren, en zo vakjes gaan aanvinken en dan tot een conclusie komen. Dat dus niet iedere zorgverlener de situatie als individueel bekijkt. Terwijl dat toch eigenlijk altijd zou moeten.
Maar misschien heb ik het mis, en word daar best aandacht aan besteed...
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187844405
quote:
17s.gif Op woensdag 10 juli 2019 11:15 schreef Budabuddumbam het volgende:
ik vind overigens groeiecho's niet onzin, ik vind een enkele groeiecho zonder indicatie iets waar we serieuze informatie over verdienen en dan ook eerlijk vermelden dat dit soort echo's vaak reden zijn voor onnodige ingrepen.
Heb je dan misschien gemist dat het bij -Mellow- niet ging over een standaard groeiecho maar om een groeiecho omdat de beeb weinig gegroeid lijkt te zijn? Er is mogelijk dus wel een goede indicatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 10-07-2019 12:36:00 ]
pi_187844444
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 12:12 schreef -Mellow- het volgende:
Toen ik weken geleden dus vroeg aan de verloskundige "En wat dan, als ik die groeiecho doe?"
-"Dan weten we dat de baby klein is"
"En dan?"
-"Dan zouden we de bevalling eerder opwekken"
Dat is wel heel kort door de bocht ja, en staat haaks op wat mijn gyn me elke keer vertelde. Zolang de placenta en navelstreng in orde zijn maakt het niet uit dat alle groeilijntjes compleet horizontaal lopen, in je buik zit hij dan alsnog beter dan erbuiten.
Als je dat soort dingen zoals wat jouw verloskundige zei te horen krijgt terwijl je zelf geen verstand van zaken hebt en daarom nou eenmaal gelooft wat die verloskundige zegt dan kan dat inderdaad wel een heel kwalijk resultaat geven.
  woensdag 10 juli 2019 @ 12:33:31 #210
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_187844604
Ik ben voor de harde feiten.

In nederland worden zwangeren allerlei onderzoeken en controles aangeboden en het is een feit dat in Nederland je een enorm grote kans hebt om een zwangerschap te overleven en je kind ook.

Die onderzoeken en controles dragen daaraan bij, samen met de goede hygienische omstandigheden waarin we mogen bevallen.


Verhalen van “ervaringsdeskundigen” ga ik minder op af, dat is 1 ervaring. Of misschien vind je inderdaad wel 10 verhalen als je goed googled. Als je goed googled kun je ook genoeg evaringsdeskundigen vinden die stellen dat inenten van je kind onzin is.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_187844630
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 12:12 schreef -Mellow- het volgende:
Toen ik weken geleden dus vroeg aan de verloskundige "En wat dan, als ik die groeiecho doe?"
-"Dan weten we dat de baby klein is"
"En dan?"
-"Dan zouden we de bevalling eerder opwekken"
Dat is inderdaad veel te kort door de bocht en onnodig paniekzaaien van de vk. Gelukkig beslist die vk niet over het eerder opwekken van de bevalling maar zal ze doorverwijzen naar de gyn. De gevallen die ik ken van een afwijkende groeiecho werd er wel echt naar de situatie als individueel gekeken. Hier op het forum ook bij o.a. coccinelle en Aventura waarbij de situatie per dag werd beoordeeld.

Bij mijn zwangerschapsgroepje zat iemand die ongeveer hetzelfde te horen kreeg maar dan met een mogelijk te grote baby en zwangerschapsdiabetes. Helemaal in de stress en er bleek niets aan de hand. Goede communicatie is zo belangrijk.
  woensdag 10 juli 2019 @ 12:46:50 #212
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187844799
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 12:33 schreef Ticootje het volgende:
Ik ben voor de harde feiten.

In nederland worden zwangeren allerlei onderzoeken en controles aangeboden en het is een feit dat in Nederland je een enorm grote kans hebt om een zwangerschap te overleven en je kind ook.

Die onderzoeken en controles dragen daaraan bij, samen met de goede hygienische omstandigheden waarin we mogen bevallen.

Verhalen van “ervaringsdeskundigen” ga ik minder op af, dat is 1 ervaring. Of misschien vind je inderdaad wel 10 verhalen als je goed googled. Als je goed googled kun je ook genoeg evaringsdeskundigen vinden die stellen dat inenten van je kind onzin is.
Ik denk ook dat je alleen stellige uitspraken kan doen op basis van harde feiten. Maar ik denk ook dat als heel veel ervaringsdeskundigen hetzelfde roepen, daar vaak genoeg harde waarheid in kan schuilen die nog niet algemeen geaccepteerd kan worden omdat er simpelweg (nog) geen onderzoek naar is gedaan. Iemand moet natuurlijk wel met n onderzoek beginnen, en iemand moet het willen financieren. De wetenschap kan ook gewoon achterlopen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 10 juli 2019 @ 12:52:03 #213
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_187844861
Ja maar juist in onderzoeken worden er resultaten gemeten van groepen.

Een zorgverlener kan wel keuzes maken op basis van onderzoeken, maar uitkomsten gelden voor een grote groep.

Ik ga ervan uit dat een gynaecoloog aan de hand van medische onderzoeken en haar kennis de juiste beslissing kan maken voor een individu. En natuurlijk zitten ze er wel eens naast. Het blijft mensenwerk.

De tendens in dit topic gaat bij tijd en wijlen veel te vaak de kant op om de professional eigenlijk zoveel mogelijk te negeren en lekker natuurlijk op je eigen gevoel afgaan. Ieder voor zich, maar besef gewoon dat er meer mensen meelezen. Soms kan dat laatste gewoon een gevaarlijke keuze zijn.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 10 juli 2019 @ 13:00:13 #214
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187844997
Nja, ik vind dat alles bespreekbaar moet kunnen zijn hier. Als men hier blijkbaar de professional ter discussie wil stellen, dan is dat zo. (Respectvolle) discussie is wat mij betreft altijd goed en ik lees zelf heel graag de uiteenlopende meningen en ervaringen. Dat is ook een beetje waarom ik dit topic volg. Ook als je lekker op je eigen gevoel wil afgaan vind ik dat dat gedeeld moet kunnen worden. Ik voel me in ieder geval niet verantwoordelijk voor wat een eventuele meelezer doet met mijn persoonlijke ervaringen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187845161
Dat er wat te wensen over laat aan de echo skills is ook een dingetje ;)

Ze zijn niet voor niets bezig om van scratch af nieuwe richtlijnen op te zetten. Het niveau is landelijk niet goed genoeg. Nou zijn er echt wel echoscopisten-artiesten die fantastisch zijn, maar er zijn er een hoop die onder presteren.

Kijk bijvoorbeeld ook een paar pagina's terug met de metingen en schattingen die gedaan zijn.....

Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind echo's prima. Zeker ook als er twijfel is of de placenta goed geplaatst is of de werking ervan. Om te kijken naar doorbloeding ed. Maar ze worden ook gebruikt als bangmakerij tool. Door niet goed of juiste informatie te geven aan de zwangere. Door het als drukmiddel te gebruiken.

En ja dat gebeurd echt! En daar mag best kritisch naar gekeken worden. Het is niet zo dat je alles maar voor zoete koek hoeft te nemen.
Schudden voor gebruik
  woensdag 10 juli 2019 @ 13:15:39 #216
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_187845256
Ik vind niet dat je een gyn of verloskundige moet negeren ik vind echter wel dat er eerlijk gesproken moet worden en daarbij hoort voor mij dat iedereen zelf beslist wat ze doen. En dat een gyn/vk hier ook gewoon open voor staat zonder de dode baby kaart te spelen bijvoorbeeld.
pi_187845696
Wij hebben nu ook extra groei echo's tussen wk 30 en 34, Omdat N. dysmatuur was.
Ik denk dat het juist goed is dat het in Nederland wordt aangeboden. Maar zo heeft ieder zijn mening, In een handsoff vk of toch een "normale". Onderzoeken tijdens de bevalling of juist niet... je moet doen wat goed voelt en wat bij jou past.
pi_187846048
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 12:52 schreef Ticootje het volgende:
De tendens in dit topic gaat bij tijd en wijlen veel te vaak de kant op om de professional eigenlijk zoveel mogelijk te negeren en lekker natuurlijk op je eigen gevoel afgaan. Ieder voor zich, maar besef gewoon dat er meer mensen meelezen. Soms kan dat laatste gewoon een gevaarlijke keuze zijn.
Ja dit. Ik wilde me eigenlijk niet in de discussie mengen. Zonder iets af te willen doen aan de ervaringen van zwangeren die zich niet gehoord of geïnformeerd voelden, heb ik er wel moeite mee als die ervaringen worden gebruikt om het advies van een zorgprofessional van iemand anders (die de patiënts dossier kent), van afstand, via internet te bekritiseren. Het is natuurlijk vervelend als anderen of jijzelf zich niet gehoord hebben gevoeld of minder fijne ervaringen hebben gehad, maar zorgprotocollen komen niet uit de lucht vallen. Prima om jezelf goed te informeren en kritisch te zijn, maar een ervaring is niet hetzelfde als (evidence based) zorgbeleid (dat uiteraard, zoals alles in het leven, aan voortschrijdend inzicht onderhevig is en zeker niet perfect - het gaat mij om het algemene punt). De suggestie dat er oneigenlijke doelen achter zou zitten bij echo's vind ik niet gepast.

[ Bericht 0% gewijzigd door Minarosa op 10-07-2019 14:13:34 ]
  woensdag 10 juli 2019 @ 14:21:10 #219
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187846246
Het lijkt mij toch juist dat dit forum daarvoor is, om die verschillende kanten te belichten, en ervaringen en meningen te delen.

Ik vind dat in ieder geval een stuk interessanter en leerzamer dan het theekransje waarin we vertellen dat we weer eens misselijk zijn :P
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187846625
Wat ik hier jaren geleden wel geleerd heb door zulke discussies is dat je een keuze hebt, er consent nodig is voor er iets gedaan word.
Ongeacht of je nu wel of niet een bepaald onderzoek laat uitvoeren je het recht hebt om goed en volledig geïnformeerd te worden en je dus ook zeker (kritische) vragen mag stellen over nut en noodzaak.
Dit alles zodat jij al dan niet samen met je zorgverleners een goede afgewogen beslissing kan maken voor jouw specifieke situatie in deze zwangerschap. Wat die beslissing dan ook mag zijn.
pi_187849217
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 14:21 schreef -Mellow- het volgende:
Het lijkt mij toch juist dat dit forum daarvoor is, om die verschillende kanten te belichten, en ervaringen en meningen te delen.

Ik vind dat in ieder geval een stuk interessanter en leerzamer dan het theekransje waarin we vertellen dat we weer eens misselijk zijn :P
Ik ook.
  woensdag 10 juli 2019 @ 19:53:25 #222
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_187850982
Net de echo gehad. De baby is dus wat kleiner dan gemiddeld, maar wel in verhouding en niks om zorgelijk over te zijn. Over twee weken nog een echo ingepland.
Het hoofdje was al goed ingedaald, dus daar konden we nog weinig van maken. Wel dat er haartjes op zaten O+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_187852270
Fijn Mellow! Ik vind die haartjes zo'n grappig detail, dat maakte het bij mij bij de eerste voor mijn gevoel opeens zo'n echte baby.

Over een week heb ik verlof, ben aan het bedenken wat ik als eerste ga doen en dat is naar de kapper :+
  woensdag 10 juli 2019 @ 21:47:18 #224
208890 June.
Seriously?
pi_187853442
Oh ik kijk ook zo uit naar mijn verlof O+ Nog 14 weken te gaan :+
Shine bright like a diamond.
pi_187853692
Kun je haartjes zien op de echo? Wat lief O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')