quote:
Op dinsdag 18 juni 2019 18:04 schreef IsVerplicht het volgende:Goedemiddag
Zo'n simpel gezegde en toch dekt het heel mooi de lading van mijn gevoel. Ik loop tegen het eind van mijn studie aan en het 'volwassen' leven staat voor de deur. Een hele normale gang van zaken en toch benauwd het me van tijd tot tijd. Want buiten het werken om heb ik werkelijk geen idee wat ik moet doen.
Dat het normaal is hoeft niet te betekenen dat je er geen gevoelens bij mag hebben ofzo. Het is niet bepaald ongewoon om enigszins op te zien bij de overgang van student-af naar het werkende leven. Is best een overgang, niet zo raar dus.
quote:
En dat komt vooral doordat mijn sociale cirkel nogal beperkt is. Op de middelbare school zat ik nog op voetbal maar de sfeer in het team werd steeds minder en toen maar besloten te stoppen. Doordat ik vrij snel daarna begon met mijn studie heb ik me ook nooit opnieuw bij een sportvereniging aangesloten. Wel ben ik lid geworden van een studentenvereniging. Daar op zich een vrij leuke tijd gehad maar heb er geen 'vaste' vrienden aan over gehouden. Nu is dat misschien ook net waar de schoen wringt: ik vind het moeilijk een band met mensen op te bouwen. Enerzijds omdat ik in mijn jeugd een aantal maal verhuisd ben maar het zal vast ook met mijn rustige karakter te maken hebben. Wel heb ik van de middelbare school nog een groep jongens waar we weleens wat mee afspreken, maar het is niet dat dat een hele actieve groep is die veel dingen onderneemt.
Zeker bij wat grotere groepen kan het moeilijk zijn om iedereen bij elkaar te krijgen cq te houden. En al helemaal bij veranderlijke periodes zoals overgang van student naar fulltime werk en misschien ook samenwonen en gezin enzo.
Met behulp van socialmedia kun je echter wel makkelijker in contact blijven. En, als je er trek in hebt om de kar te trekken wel balletjes op te blijven gooien om af te spreken. Misschien kun je ook gewoon eens een activiteit roepen die je zou willen doen en dan kijken of er iemand toehapt? Je hebt niet altijd de hele groep nodig..
Ook rustige mensen kunnen banden smeden, maar het kan soms wel moeilijker zijn als het voor de ander niet helemaal duidelijk is waarop er verbinding te maken is zeg maar. Een gemeenschappelijke factor zoals voetbal is fijn, maar als je alleen daar over praat mis je misschien dat jullie naar dezelfde band luisteren of ook eens zouden willen bungeejumpen ofzo. Dat zou een stukje verdieping kunnen geven.
Heb je zelf wel een idee of er verder nog iets aan het bonden ten grondslag kan liggen? Mis je vertrouwen in jezelf of in anderen? Ben je onzeker? Speelt dat verdoofde gevoel wat je eerder beschreef misschien ook nog mee? Of weet je gewoon niet zo goed wat te zeggen ofzo?
quote:
Diep van binnen begin ik me langzaam te realiseren dat ik als het ware 'de boot heb gemist'. De middelbare school, verenigingen en de studietijd zijn bij uitstek de beste gelegenheden om mensen te ontmoeten dan wel vrienden te maken. Nu kan ik nog wel lid worden van een vereniging maar je 'hobbelt' er wel een beetje achteraan. Je ziet ook vanaf een bepaalde leeftijd eigenlijk allemaal vaste groepen mensen zijn die van alles met elkaar ondernemen. Ik zeg niet dat je er niet meer tussen zou kunnen komen maar ik denk dat de meesten wel weten wat ik bedoel.
Je haalt zo een gemeenschappelijke basis niet meer in nee, maar ook zonder samen geknikkerd te hebben vroeger kun je het leuk hebben en een degelijke vriendschap opbouwen. Soms zelfs makkelijker, omdat het niet meer iets is wat automatisch groeit als je samen in een groep gegooid wordt en opgroeit. Het kan nu een andere basis kan hebben zoals iets anders gemeenschappelijks. Op het forum kun je ook diverse voorbeelden terugvinden, via GAM of de meetingtopics bijvoorbeeld. De meetingtopics staan in dit subforum centraal en als je toch even naar beneden scrollt, zit daar ook een sociale contacten aangaan topic.
quote:
Zijn er mensen die vergelijkbare ervaringen hebben en wat hebben jullie evt. gedaan? Ook tips van anderen zijn natuurlijk welkom.
Er zijn meer users geweest die over vergelijkbare gevoelens gepost hebben hier, zij het meer dating gerelateerd. Denk dat je wel een ander tegen kan komen als je wat terugzoekt.
Een boek dat onlangs hier ter sprake kwam is
https://www.bol.com/nl/s/(...)media_all/index.htmlIk zou eens kijken naar het concreter maken van wat je te bieden hebt. Dus niet alleen een term als vriendschap, maar ook wat je zoal zou willen doen samen. Dan richt je je meer op de dingen die je sowieso wil doen en tref je makkelijker gelijkgestemden, waarmee het contact makkelijker zou kunnen ontwikkelen. Mits je eventuele onderliggende issues niet teveel in de weg zitten. En ja, soms duurt het een tijdje voor je aansluiting vindt. Dus beter doe je ondertussen iets wat je wel leuk vindt.