abonnement Unibet Coolblue
pi_187449732

24 Heures Du Mans 2019
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2018 en vooruitblik
In 2018 lukte het Toyota eindelijk om de 24 uren van Le Mans te winnen, iets wat ze aan hun stand verplicht waren als enige fabrieksteam in de LMP1 klasse. Fernando Alonso was coureur in de winnende auto wat betekent dat hij nu twee van de drie overwinningen voor de Triple Crown op zak heeft. In andere klasses waren de auto's sneller dan ooit wat resulteerde in kwalificatie en race lap records voor LMP2, GTE Pro en GTE AM. Signatech Alpine Matmut sleepte de overwinning in LMP2 binnen, Porsche scoorde met hun GTE fabrieksteam een 1-2 in GTE Pro en het team van acteur Patrick Dempsey wist de overwinning in GTE AM binnen te halen.

Dit jaar is Toyota wederom de grote favoriet voor de eindzege. Met toekomstige regelwijzigingen op komst is de kans groot dat er geen nieuwe fabrieksteams in LMP1 zullen instromen, hiermee lijkt de weg vrij naar drie zeges op rij. In LMP2 ligt het veld altijd dicht bij elkaar, en nu Nyck de Vries het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers kan Racing Team Nederland wellicht hopen op een podium. In GTE Pro en GTE AM is het afwachten hoe de papieren liggen, vaak wordt er na de kwalificatie sessies een Balance of Performance (BoP) aanpassing gedaan om het veld te nivelleren. Vorig jaar bleek Porsche echter oppermachtig, het is daarom te hopen dat het veld dit jaar dichter bij elkaar ligt.


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2019 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride)

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team.

Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars of slow zones zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:25
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.


Woensdag 12 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 13 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 15 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2019, grafische weergave van deelnemersveld (v2.1 - pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187449737
En de rebellion is de volgende....
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_187449765
Tot dit moment snelste auto op de baan afgelopen laps
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 juni 2019 @ 09:37:25 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_187449790
Bijltjesuur
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_187449805
Remproblemen blijkbaar.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 16 juni 2019 @ 09:39:41 #6
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187449817
Steenslag op de koplamp :P
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zondag 16 juni 2019 @ 09:40:08 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187449825
Weer commentaar van Tom. Zeiden ze nou dat hij volgende week mee doet bij de 24u van de Ring?

Edit: Ja dus met de Nissan GT-R GT3 :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 juni 2019 @ 09:42:03 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_187449856
Nu hebben ze vloekende kleuren.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 16 juni 2019 @ 09:44:36 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187449894
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 09:39 schreef Sinister-D- het volgende:
Steenslag op de koplamp :P
Nog geen beesten in auto's gezeten gisteren of vanmorgen in de schemering? :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:51:51 #10
133321 Burner82
Speedo fan
pi_187449988
Regenbuitje lijkt me wel leuk nu :P
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_187449990
ERacingMag twitterde op zondag 16-06-2019 om 09:48:23 @NatBerthon @RebellionRacing .@Oreca's Hugues de Chaunac confirms the #3 @RebellionRacing has a left rear brake problem, which the team is focusing on at the moment. #LeMans24 reageer retweet
  zondag 16 juni 2019 @ 09:53:43 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187450001
Gevecht, gevecht, voor nu rijden ze nog achter elkaar aan :P
En de pit in :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:55:20 #13
133321 Burner82
Speedo fan
pi_187450014
Goede bijdrage van Allard, niet te verstaan _O- _O-
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_187450022
Er ligt een stuk auto op de baan
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_187450032
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2019 09:56 schreef sasquatsch het volgende:
Er ligt een stuk auto op de baan
Ook dan vervolgens dat info balkje erbij, alsof dat alles is wat er nog van over is :P _O-
  zondag 16 juni 2019 @ 09:56:51 #16
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187450034
Flink stuk ja :D
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zondag 16 juni 2019 @ 09:57:30 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187450045
FCY
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:57:33 #18
133321 Burner82
Speedo fan
pi_187450046
Anders raak je ff je halve auto kwijt _O-
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_187450057
De #7 moet zo dus nog een keer naar binnen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_187450062
Kennelijk heeft #85 nog een interessante situatie rondom de drive time van Ben Keating, die zou nu nog 3 uur moeten rijden (van zijn verplichte 6 uur). En zit nog altijd niet in de auto
  zondag 16 juni 2019 @ 09:59:03 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187450066
Slimme ptistop van de leider
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:59:25 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187450072
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 09:58 schreef M90 het volgende:
Kennelijk heeft #85 nog een interessante situatie rondom de drive time van Ben Keating, die zou nu nog 3 uur moeten rijden (van zijn verplichte 6 uur). En zit nog altijd niet in de auto
Nog 5 uur te gaan.
Stints van 3 uur zijn toegestaan neem ik aan?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:59:48 #23
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_187450080
:W
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 16 juni 2019 @ 10:00:33 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187450087
Waarom kun je de wielen niet wisselen als je de achterremmen vervangt?
De wielen moeten er toch af toch?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 16 juni 2019 @ 10:00:56 #25
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187450094
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 09:58 schreef M90 het volgende:
Kennelijk heeft #85 nog een interessante situatie rondom de drive time van Ben Keating, die zou nu nog 3 uur moeten rijden (van zijn verplichte 6 uur). En zit nog altijd niet in de auto
WynnsRacing twitterde op zondag 16-06-2019 om 09:53:47 Last six hours at 24 Hours of Le Mans and No. 85 Wynn’s/Keating Motorsports Ford GT of Ben Keating, Jeroen Bleekemolen and Felipe Fraga has led GTE-Am since early Saturday evening! Ben Keating set to drive three of race’s final hours. #Wynns #Wynning #Wynns80 #GoLikeHell #FordGT https://t.co/nHqZkULGcT reageer retweet
En dat gaat ie dus als laatste doen.....
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')