abonnement Unibet Coolblue
pi_187443155

24 Heures Du Mans 2019
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2018 en vooruitblik
In 2018 lukte het Toyota eindelijk om de 24 uren van Le Mans te winnen, iets wat ze aan hun stand verplicht waren als enige fabrieksteam in de LMP1 klasse. Fernando Alonso was coureur in de winnende auto wat betekent dat hij nu twee van de drie overwinningen voor de Triple Crown op zak heeft. In andere klasses waren de auto's sneller dan ooit wat resulteerde in kwalificatie en race lap records voor LMP2, GTE Pro en GTE AM. Signatech Alpine Matmut sleepte de overwinning in LMP2 binnen, Porsche scoorde met hun GTE fabrieksteam een 1-2 in GTE Pro en het team van acteur Patrick Dempsey wist de overwinning in GTE AM binnen te halen.

Dit jaar is Toyota wederom de grote favoriet voor de eindzege. Met toekomstige regelwijzigingen op komst is de kans groot dat er geen nieuwe fabrieksteams in LMP1 zullen instromen, hiermee lijkt de weg vrij naar drie zeges op rij. In LMP2 ligt het veld altijd dicht bij elkaar, en nu Nyck de Vries het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers kan Racing Team Nederland wellicht hopen op een podium. In GTE Pro en GTE AM is het afwachten hoe de papieren liggen, vaak wordt er na de kwalificatie sessies een Balance of Performance (BoP) aanpassing gedaan om het veld te nivelleren. Vorig jaar bleek Porsche echter oppermachtig, het is daarom te hopen dat het veld dit jaar dichter bij elkaar ligt.


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2017):



Entry list 2019 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:16 (schatting)
• 878kg (hybride), 833kg (non-hybride)
• 62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride)

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Omdat de FIA hybride technologie wil promoten wordt in de regelementen meegerekend dat hybride auto's een 11% grotere afstand moeten kunnen afleggen dan non-hybride auto's, in de praktijk komt dit op Le Mans op één ronde uit. Toyota heeft op de testdag al bewezen snel te zijn en lijkt dus zowel op gebied van snelheid als zuinigheid het te kloppen team.

Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars of slow zones zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel.


• Blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:25
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland.


• Groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:49
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette, Ford en BMW. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am


• Oranje nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.


Woensdag 12 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 13 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 15 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden (pdf)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2019, grafische weergave van deelnemersveld (v2.1 - pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


Blancpain Endurance series


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:48:26 #2
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_187443174
Goed, de marker kan gepakt worden voor de 88?
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_187443178
Vanwege reclame op Eurosport zap ik even naar RTL 7 en is net Allard in de Racing team nt pit aan het lullen. Man wat is die gozer tenenkrommend.
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 15 juni 2019 @ 21:48:50 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_187443183
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:47 schreef M90 het volgende:
Ja niemand wordt verplicht in te stappen :P
Tsja :') Maar toch he, ik vind het nogal wat :X Niet uitrijden, je hele team duperen, ik dacht dat Japanners zo'n eergevoel hadden :o Snap dit niet :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:48:50 #5
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187443184
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:48 schreef PierreTT het volgende:
Goed, de marker kan gepakt worden voor de 88?
Totdat de deur dicht valt niet :{

Wie weet stapt ie morgen nog wel in....
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_187443205
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja :') Maar toch he, ik vind het nogal wat :X Niet uitrijden, je hele team duperen, ik dacht dat Japanners zo'n eergevoel hadden :o Snap dit niet :N
Tja het is een gentlemen driver en een Le Mans rookie. 't was niet bepaald een vlekkeloze run tot nu toe dus kan het wel begrijpen
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:50:36 #7
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_187443219
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja :') Maar toch he, ik vind het nogal wat :X Niet uitrijden, je hele team duperen, ik dacht dat Japanners zo'n eergevoel hadden :o Snap dit niet :N
Yep, als je geen zin hebt, dan moet je maar zin maken (quote van mijn moeder)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 juni 2019 @ 21:50:51 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_187443223
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:48 schreef exile79 het volgende:
Vanwege reclame op Eurosport zap ik even naar RTL 7 en is net Allard in de Racing team nt pit aan het lullen. Man wat is die gozer tenenkrommend.
in de pit is hij tenminste nog inhoudelijk bezig, anders hoor je bijvoorbeeld hoe het hondje van de tuinman van de buurvrouw van een coureur heet
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:51:25 #9
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187443230
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:50 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Yep, als je geen zin hebt, dan moet je maar zin maken (quote van mijn moeder)
Dat probeer ik de vrouw ook altijd wijs te maken, maar het gerecht vindt dat niet zo leuk ;(
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 15 juni 2019 @ 21:51:53 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_187443235
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja :') Maar toch he, ik vind het nogal wat :X Niet uitrijden, je hele team duperen, ik dacht dat Japanners zo'n eergevoel hadden :o Snap dit niet :N
Hij heeft er ook wel een heel klein beetje een bende van gemaakt :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_187443239
Thomas Laurent heeft na zijn crash in de #3 Rebellion het gaspedaal wel weer vol ingedrukt, nieuwe fastest lap voor die auto :)
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 15 juni 2019 @ 21:52:57 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_187443259
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:52 schreef M90 het volgende:
Thomas Laurent heeft na zijn crash in de #3 Rebellion het gaspedaal wel weer vol ingedrukt, nieuwe fastest lap voor die auto :)
Pakt even 3 seconden op de SMP voor hem :o

Beide SMPs ook dicht bij elkaar.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:53:05 #13
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_187443262
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:51 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Dat probeer ik de vrouw ook altijd wijs te maken, maar het gerecht vindt dat niet zo leuk ;(
:T
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 15 juni 2019 @ 21:53:15 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_187443268
Racing team NL ;(
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_187443271
stop/go penalty voor #29
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:54:27 #16
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187443303
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:52 schreef M90 het volgende:
Thomas Laurent heeft na zijn crash in de #3 Rebellion het gaspedaal wel weer vol ingedrukt, nieuwe fastest lap voor die auto :)
sneller dan de laatste rondes van de Toyota's _O_ mooie progressie heeft ie wel gemaakt van LMP3 tot nu, en dan komend jaar reserve bij Toyota _O_
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 15 juni 2019 @ 21:54:33 #17
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_187443305
Stop-start penalty wat nou weer. Is dat het vergrijp dat bestraft wordt? Of is dat de straf die hij krijgt voor wat anders? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 15 juni 2019 @ 21:55:48 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_187443336
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:49 schreef M90 het volgende:

[..]

Tja het is een gentlemen driver en een Le Mans rookie. 't was niet bepaald een vlekkeloze run tot nu toe dus kan het wel begrijpen
Nou dan ben je dus ongeschikt :{ Beetje laat om daar nu achter te komen -O- Maar goed hij zal ook wel zijn best gedaan hebben en zo natuurlijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_187443350
quote:
15s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dan ben je dus ongeschikt :{ Beetje laat om daar nu achter te komen -O- Maar goed hij zal ook wel zijn best gedaan hebben en zo natuurlijk
Jep,, kennelijk had hij in andere races niet slecht gedaan.. maarja. daar oop je dan ook weer niet zoveel voor :P
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 15 juni 2019 @ 21:56:44 #20
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_187443357
#3 under investigation wegens mogelijk te hard rijden tijdens FCY.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_187443367
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:54 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

sneller dan de laatste rondes van de Toyota's _O_ mooie progressie heeft ie wel gemaakt van LMP3 tot nu, en dan komend jaar reserve bij Toyota _O_
Ja echt een supersint, de snell rondjes volgen elkaar in hoog tempo op
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:57:39 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187443383
Weer G-Drive vs Alpine, de hele race al een mooi gevecht.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_187443386
ClubArnage twitterde op zaterdag 15-06-2019 om 21:56:17 Fastest GTE Pro lap for @kevinestre in #92 @PorscheRaces with 3:49.937 #SuperFinale reageer retweet
  zaterdag 15 juni 2019 @ 21:59:21 #24
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_187443426
Lampen van de G-Drive lijken het niet goed te doen....
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_187443447
#29 penalty is vanwege een "clutch issue" en is tijdens een stop weggeduwd, maar moet op eigen kracht starten en wegrijden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')