Waarom is het zo, dat kinderen van rijke ouders, veel sneller zelf ook goed terecht komen, met een goede baan en veel geld. En waarom is het zo, dat kinderen van niet rijke (of zelfs arme) ouders, vaak niet verder komen dan hetzelfde bestaan als hun ouders...?
Helpt geld dan toch een handje mee, om het verder te schoppen in deze maatschappij? Of is dit juist helemaal niet het geval? Wat vind jij?
quote:Dit is vaak wel zo....
Op woensdag 8 januari 2003 10:18 schreef rosemarie het volgende:
ik snap niet hoe je daarbij komt...stelling zonder enige onderbouwing
En eigenlijk is het ook best logisch, intelligentie is overerfbaar, aangezien rijkere mensen vaak ook slimmere mensen zijn, zijn hun kinderen dat ook. En als je slim bent maak je een betere kans op een goede baan.
Daarnaast zit je al een beetje in het wereldje, ik had een paar weken terug een gesprek bij cap gemini met de vice-president daar. En ik zegdus dat ik jasper kusters ben uit Venlo, oh ben jij dan de neef van die van Kusters Engineering..... (dat ben ik trouwens niet hoor, die eigenaar is de neef van mn vader). Dus eigenlijk had ik daar al een achterdeurtje naar cap gemini. Misschien een beetje overdreven voorbeeld, maar zo gaat het wel ongeveer in de praktijk.
Netwerken is dus een belangrijk woord hier
quote:Idd, deze stelling is absoluut niet goed onderbouwd? Ik denk dat in veel gevallen kinderen van arme ouders het voorbeeld zien, en daarom later extra hard werken om het anders te kunnen hebben.
Op woensdag 8 januari 2003 10:15 schreef Christine het volgende:
Ik vraag het me steeds vaker af...Waarom is het zo, dat kinderen van rijke ouders, veel sneller zelf ook goed terecht komen, met een goede baan en veel geld. En waarom is het zo, dat kinderen van niet rijke (of zelfs arme) ouders, vaak niet verder komen dan hetzelfde bestaan als hun ouders...?
Helpt geld dan toch een handje mee, om het verder te schoppen in deze maatschappij? Of is dit juist helemaal niet het geval? Wat vind jij?
quote:Misschien omdat rijke kinderen de ondernemersgeest van Pa (of ma
Op woensdag 8 januari 2003 10:34 schreef Fliepke het volgende:
Het gaat hier niet over de uitzonderingen, maar over het algemene beeld. En daar kun je toch echt wel stellen dat kinderen met rijke(re) ouders later vaker ook rijk(er) worden...
Armen zijn lager geschoold en misschien gewoon dommer. Klinkt hard en oppervlakkig maar ik heb soms het idee dat het gewoon waar is. Een dom iemand zal nooit bankdirecteur worden.
quote:Idd, heel oppervlakkig! Ik heb het ook niet al te breed gehad vroeger, en ik heb het nu perfect voor elkaar!
Op woensdag 8 januari 2003 10:37 schreef kwib het volgende:[..]
Misschien omdat rijke kinderen de ondernemersgeest van Pa (of ma
) meekrijgen in hun erfelijk materiaal?
Armen zijn lager geschoold en misschien gewoon dommer. Klinkt hard en oppervlakkig maar ik heb soms het idee dat het gewoon waar is. Een dom iemand zal nooit bankdirecteur worden.
Wij hebben het ook goed thuis (mijn moeder komt uit een arbeidersgezin en heeft gestudeerd en gaat binnekort les geven op de Uva, mijn vader komt uit een wat *rijker* gezin maar is nu ook wethouder) maar ik ga zelf ook studeren en ik ben bereid me er ook voor in te zetten.
daarnaast ken ik genoeg mensen die het thuis niet zo breed hebben en die zich ook goed inzetten voor hun studie.
ik denk dat het een gewoon niks met het ander te maken heeft...
Ik had op de middelbare school een aantal vrienden met rijke ouders. Zij krijgen allemaal goede kansen nu ze aan het studeren zijn. Extra geld van pappie, goed betaalde stage geregeld via het bedrijf een de rijke oom, buitenkansje om via de Rotary Club naar Amerika te kunnen...
Natuurlijk werkt het "uit een arm gezin komen" twee richtingen op. Vaak zie je dat kinderen uit een arm gezin juist heel hard knokken om zelf een beter toekomst aan hun kinderen te kunnen bieden. Maar vaak gebeurt het ook, dat kinderen uit een arm gezin met minder genoegen nemen, en zonder studie het eerste baantje pakken wat ze kunnen krijgen.
quote:Nee, nee... daar gaat het me ook niet om.
Op woensdag 8 januari 2003 10:43 schreef Aien het volgende:
En ik denk dat geld niks te maken heeft met hoe slim je bent...
Maar wat ik merk, is dat als de ouders universiteit gedaan hebben, dat dan de kinderen eerder gestimuleerd (gedwongen??) worden om ook te gaan studeren. En dat ouders die niet gestudeerd hebben misschien hun kinderen minder motiveren en aansporen om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen.
quote:Daar zit misschien wel wat in... mijn ouders hebben dus allebij gestudeerd en ik doe nu een jaar hbo (propedeuse halen) en ga daarna dus studeren, maar ze zijn wel erg van: ja wel gaan studeren hoor en het moet wel.... vooral omdat ze zelf weten wat voor voordelen het heeft.
Op woensdag 8 januari 2003 10:46 schreef Christine het volgende:[..]
Nee, nee... daar gaat het me ook niet om.
Maar wat ik merk, is dat als de ouders universiteit gedaan hebben, dat dan de kinderen eerder gestimuleerd (gedwongen??) worden om ook te gaan studeren. En dat ouders die niet gestudeerd hebben misschien hun kinderen minder motiveren en aansporen om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen.
Ik zie dit patroon wat jij beschrijft dus niet echt bij de mensen in mijn omgeving...
Ik denk dat het dus gewoon van de ouders afhangt, en dat het gewoon per geval verschillend is.
quote:Wat ik zelf wel eens denk, is dat gezinnen met minder geld, leren om gelukkig te zijn met andere dingen dan alleen opleiding, carrière, etc. Zou dat het zijn??
Op woensdag 8 januari 2003 10:50 schreef Aien het volgende:
Ik zie dit patroon wat jij beschrijft dus niet echt bij de mensen in mijn omgeving...
kuttoetsenborden hierop school
quote:Heb ook een hoop bewondering voor jouw
Op woensdag 8 januari 2003 10:39 schreef Femke13 het volgende:[..]
Idd, heel oppervlakkig! Ik heb het ook niet al te breed gehad vroeger, en ik heb het nu perfect voor elkaar!
Ik denk juist dat rijke (meestal, niet altijd) verwende kinderen over het algemeen dommer zijn, aangezien ze er minder voor hoeven doen!
Zo ja, dan is dit wel logisch te verklaren, omdat iemand die slimmer is een hogere opleiding volgt en daarna over het algemeen meer gaat verdienen.
Volgens mij is er nergens bewezen dat intelligentie erfelijk is, dus dan zal het inderdaad ook wel met de opvoeding en de "sfeer" om goed je best op school te doen.
Ik heb ook altijd het idee dat jongeren die minder slim zijn en een lagere opleiding doen, nog veel meer de schijt hebben aan school en snel na hun 16e ermee kappen
quote:Ik kan hier alleen voor mezelf spreken, maar bij mij is dit absoluut niet zo. In tegendeel, mijn ouders leerden mij dat ik heel blij moet zijn dat ik goed kan nadenken enzo, maar dat het daar niet om gaat in het leven, maar dat kleinere dingen (gewoon een keer een mooie ochtend, je dieren die gelukkig zijn, etc.) veel belangrijker zijn voor het "gelukkig zijn."
Op woensdag 8 januari 2003 10:55 schreef Christine het volgende:[..]
Wat ik zelf wel eens denk, is dat gezinnen met minder geld, leren om gelukkig te zijn met andere dingen dan alleen opleiding, carrière, etc. Zou dat het zijn??
Ik denk trouwens dat mensen met meer geld wel minder snel tevreden zijn.
Kennis is macht, kennissen = machtiger
Waarbij het dus niet zozeer te maken heeft met de hoeveelheid intelligentie, maar vooral wie je op welke positie kent.
Als je via de zakenrelaties van je ouders ergens een mooi baantje kan krijgen, tja. Er hoeft dan niet eens voor gestudeerd te zijn zeg maar.
Wellicht één van de redenen dat kinderen van (puissant) rijke ouders meestal zelf ook wel goed terechtkomen.
Maar wil ik er wel aan toevoegen dat kinderen die vroeger verwend waren en alles kregen at ze wilde, de waarde van geld absoluut niet kennen omdat ze er nooit wat voor hoefden te doen. Ik ken er ook zo één, ze heeft nog nooit gewerkt maar had wel kasten vol kleding. Nu zit ze in Amerika en is getrouwt. Reden? Hoefde ze niks te doen.
Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de mensen uit een kansarm gezin, die gestimuleerd worden om te leren en te presteren zodoende het beter te krijgen later. Of die dat uit zichzelf doen. Voor dat soort mensen
Uiteindelijk: Kansen krijg je niet, die creëer je, en je leven is wat je er zelf van maakt
hmz, wel een beetje prekerig...
quote:Dit is dus laatst wel bewezen, paar maanden terug. je hebt gewoon bepaalde intelligentiegenen
Op woensdag 8 januari 2003 11:10 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Het ligt er voornamelijk vanaf of intelligentie erfelijk is of niet.Zo ja, dan is dit wel logisch te verklaren, omdat iemand die slimmer is een hogere opleiding volgt en daarna over het algemeen meer gaat verdienen.
Volgens mij is er nergens bewezen dat intelligentie erfelijk is, dus dan zal het inderdaad ook wel met de opvoeding en de "sfeer" om goed je best op school te doen.
quote:DAt zegt NIETS over het intelligentie-niveau van de rijkere mensen. Het schetst slechts de omstandigheden. Waarom zijn rijke mensen over het algemeen rijk? Omdat ze er hard voor hebben gewerkt of omdat ze iets slims hebben gedaan.
Op woensdag 8 januari 2003 10:39 schreef Femke13 het volgende:Ik denk juist dat rijke (meestal, niet altijd) verwende kinderen over het algemeen dommer zijn, aangezien ze er minder voor hoeven doen!
Nou psies daar heb je het, intelligentie alleen is niet voldoende, het is ook doorzettingsvermogen.
Het sfeertje in het rijke gezin is misschien heel anders dan in andere gezinnen. Meer prestatie-drang en hbo studie of universiteiten.
Kan ook erfelijk zijn, het gevoel van zakendoen zit er misschien in en de intelligentie ook.
Maar er zullen vast ook genoeg mensen zijn die uit een arm gezin komen en het toch heel ver schoppen.
quote:opleidingen zijn duur. en als je wat wil bereiken zul je toch een opleiding moeten hebben.
Op woensdag 8 januari 2003 10:34 schreef Fliepke het volgende:
Het gaat hier niet over de uitzonderingen, maar over het algemene beeld. En daar kun je toch echt wel stellen dat kinderen met rijke(re) ouders later vaker ook rijk(er) worden...
Maar waarom staat dit in R&P..???
het zou in W&G moeten..
JUF!!!!
quote:Intelligentie is voor ca. 60% genetisch bepaald.
Op woensdag 8 januari 2003 11:10 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Het ligt er voornamelijk vanaf of intelligentie erfelijk is of niet.Zo ja, dan is dit wel logisch te verklaren, omdat iemand die slimmer is een hogere opleiding volgt en daarna over het algemeen meer gaat verdienen.
Ik heb ook altijd het idee dat jongeren die minder slim zijn en een lagere opleiding doen, nog veel meer de schijt hebben aan school en snel na hun 16e ermee kappen
quote:Ondernemingsdrang is puur opvoeding...
Op woensdag 8 januari 2003 12:18 schreef yingyang het volgende:
Kan ook erfelijk zijn, het gevoel van zakendoen zit er misschien in en de intelligentie ook.
quote:Ik heb het in R&P gezet omdat het niet om het geld gaat... maar gewoon om het "goed terecht komen" en het hoe en waarom daarachter.
Op woensdag 8 januari 2003 12:28 schreef Frenkie het volgende:
Maar waarom staat dit in R&P..???
het zou in W&G moeten..
Nog even een nieuwe, aanvullende vraag: denk je dat het moeilijker is om "het te maken" (qua werk, geld, carriere) als je uit een arbeidersgezin komt, of wanneer je uit een rijke familie komt?
Als je uit een rijk gezin komt, is vaak de druk veel groter. Ik heb dit zelf ook meegemaakt, wat o.a. een reden geweest is voor een burnout.
En in de relatie met mijn vriend lopen we vaak tegen de verschillen. Mijn vriend komt uit een "arbeidersgezin", en heeft van daar uit veel minder die motivatie meegekregen dan ik, om zo hard mogelijk te werken om het zo hoog mogelijke te bereiken.
Dit is trouwens ook iets waar ik zelf wel mee zit. Kijk ik naar mijn schoonzus en zwager, dan zie ik twee mensen die op jonge leeftijd zijn getrouwd, twee kinderen hebben, niet veel geld verdienen, maar hard werken en samen, simpel gelukkig zijn. Maar kijk ik naar mijn zus en haar man, dan zie ik twee mensen die eerst hard hebben gestudeerd, daarna carriere gemaakt hebben, en daarna twee kinderen hebben gekregen. Ze verdienen veel geld, werken hard, en gaan op verre, dure vakanties. Ook zij zijn gelukkig...
Maar hoe kan dit? Is het puur toeval dat mijn schoonzus en zwager, uit een "arbeidersgezin" met zo weinig materieels genoegen nemen? En is het puur toeval dat mijn zus en zwager, uit een "rijk gezin" alletwee een goede baan en veel geld hebben?
ik zal niet beweren dat studenten rechten etc. (ik bedoel de 14dejaars) niet intelligent zijn, of dat hun ouders hun hoge inkomen te danken hebben aan connecties en aan niets anders.
Maar ik kan rechten met de beste wil geen werkelijk wetenschappelijke opleiding noemen. Toch zijn de opmerkingen over ''simpele mensen'', ''domme paupers'' etc. niet van de lucht als je die mensen spreekt, en komen veel van dergelijke studenten via-via aan een droombaan.
Ik ken een student natuurkunde die op zijn veertiende is gaan studeren. Hij had tijdens het eindexamen wiskunde 39 graden koorts, en wist toch nog een 9,nog wat te halen. Hij is nog net iets te jong om mee te dingen naar de Nobelprijs.
Komt hij uit een puissant rijk gezin? Nee. Laat hij zich smalend uit over anderen, die niet studeren? Nimmer. Sterker nog, de bovenvermelde feiten heb ik van zijn vriendin en van zijn vrienden vernomen, aangezien hij zelf erg bescheiden is en niet met zijn daden te koop loopt.
Hij heeft geen behoefte aan netwerken etc.
Een van mijn beste vrienden is hiermee vergelijkbaar: dwz., hij werkt keihard en als hij iets verdient, dan heeft hij het verdiend, en heeft hij zijn positie niet te danken aan het feit dat de spermaleverancier van zijn moeder een gewichtige achternaam heeft.
Mijn vader..idem.
Je kunt dus altijd hogerop komen, maar bij sommigen komt daar meer pure vaardigheid en intelligentie aan te pas dan bij anderen.
quote:Ik denk inderdaad dat dit toeval is. Je noemt ook maar 1 voorbeeld. Nogal erg moeilijk om daar je algemene conclusies uit te trekken.
Op woensdag 8 januari 2003 12:49 schreef Christine het volgende:[..]
Ik heb het in R&P gezet omdat het niet om het geld gaat... maar gewoon om het "goed terecht komen" en het hoe en waarom daarachter.
Nog even een nieuwe, aanvullende vraag: denk je dat het moeilijker is om "het te maken" (qua werk, geld, carriere) als je uit een arbeidersgezin komt, of wanneer je uit een rijke familie komt?
Als je uit een rijk gezin komt, is vaak de druk veel groter. Ik heb dit zelf ook meegemaakt, wat o.a. een reden geweest is voor een burnout.
En in de relatie met mijn vriend lopen we vaak tegen de verschillen. Mijn vriend komt uit een "arbeidersgezin", en heeft van daar uit veel minder die motivatie meegekregen dan ik, om zo hard mogelijk te werken om het zo hoog mogelijke te bereiken.
Dit is trouwens ook iets waar ik zelf wel mee zit. Kijk ik naar mijn schoonzus en zwager, dan zie ik twee mensen die op jonge leeftijd zijn getrouwd, twee kinderen hebben, niet veel geld verdienen, maar hard werken en samen, simpel gelukkig zijn. Maar kijk ik naar mijn zus en haar man, dan zie ik twee mensen die eerst hard hebben gestudeerd, daarna carriere gemaakt hebben, en daarna twee kinderen hebben gekregen. Ze verdienen veel geld, werken hard, en gaan op verre, dure vakanties. Ook zij zijn gelukkig...
Maar hoe kan dit? Is het puur toeval dat mijn schoonzus en zwager, uit een "arbeidersgezin" met zo weinig materieels genoegen nemen? En is het puur toeval dat mijn zus en zwager, uit een "rijk gezin" alletwee een goede baan en veel geld hebben?
De meeste armere gezinnen die ik ken nemen misschien met minder genoegen, maar dat is natuurlijk ook maar relatief. Voor iemand die rijk is kan een fiets nog niet genoeg zijn, terwijl dit bij een armer gezien heel wat kan betekenen. Het moet wel relatief blijven.
quote:Dat lijkt me behoorlijk logisch. om 2 simpele redenen:
Op woensdag 8 januari 2003 10:15 schreef Christine het volgende:
Ik vraag het me steeds vaker af...Waarom is het zo, dat kinderen van rijke ouders, veel sneller zelf ook goed terecht komen, met een goede baan en veel geld. En waarom is het zo, dat kinderen van niet rijke (of zelfs arme) ouders, vaak niet verder komen dan hetzelfde bestaan als hun ouders...?
(ik spreek uit eigen ervaring)
bijv. mijn moeder heeft VWO, mijn vader heeft univeristaire studie economie gedaan. mijn zusje doet gymnasium mijn broertje atheneum en ikke de mislukkeling heb 'slechts' mijn havo diploma.
Ik kom uit een behoorlijk rijke wijk en iedereen op mijn oude basisschool had ene cito toets van 548 of hoger. hieruit kan ik dus opmaken dat kinderen van rijke ouders veelal slimmer zijn. (daarom zijn de ouders dus rijk geworden)
quote:Ik ken anders genoeg domme mensen met geld. Ik noem maar: het gros van de profvoetballers, Vanessa, Pamela Anderson and so on. Je hoeft niet per se intelligent te zijn om rijk te worden, je kun ook geld erven of in je schoot gegooid krijgen omdat je iets opvallends hebt ( een soort talent). Of omdat je toevallig uit de juiste familie komt meer kansen hebben gekregen dan anderen, ik denk dat netwerken wel degelijk mee tellen. Ik vind het nogal simpel om intelligentie en rijkdom gelijk te stellen.
Op woensdag 8 januari 2003 13:05 schreef GWD het volgende:[..]
Dat lijkt me behoorlijk logisch. om 2 simpele redenen:
1. Kinderen van rijke ouders zijn vaak slimmer, om rijk te worden kan je namelijk niet dom zijn, en als je 2 slimme ouders hebt dan zijn de kinderen veelal ook slimmer
2. de kinderen krijgen alle kansen, begeleiding, particuliere scholen en alles wat ze nodig hebben voor hun studie, het liefste wat rijke ouders namelijk willen is dat hun lievelingetjes het later net zo goed krijgen als zij.
Daarbij is het met ouders die al veel verstand hebben van economie en managen enz. veel makkelijker om een goed bedrijf op te zetten(ik spreek uit eigen ervaring)
bijv. mijn moeder heeft VWO, mijn vader heeft univeristaire studie economie gedaan. mijn zusje doet gymnasium mijn broertje atheneum en ikke de mislukkeling heb 'slechts' mijn havo diploma.
Ik kom uit een behoorlijk rijke wijk en iedereen op mijn oude basisschool had ene cito toets van 548 of hoger. hieruit kan ik dus opmaken dat kinderen van rijke ouders veelal slimmer zijn. (daarom zijn de ouders dus rijk geworden)
geloof me ik zou NOOIT VAN MIJN LEVEN met hem willen ruilen hoeveel geld hij ook heeft. die man werkt zo ontzettend hard dat hij amper vrije tijd heeft, hij heeft neit eens tijd om zijn geld uit te geven, heeft bijna geen vrienden, alleen zake relaties waar hij af en toe iets mee doet en dit allemaal door zijn werk.
Als ik later lekker 1x (hopelijke wel iets meer) modaal verdien, ik een 2 onder 1 kapper woon en dan 's avonds lekker om 17:00 thuis, gezellig eten, dan even met een paar vrienden een biertje drinken of naar de sportschool. in het weekend gezellig eten met een paar vrienden/kenissen/collega's. ik denk dat ik dan veeel gelukkiger zou zijn.
zo zie je maar, geslaagd zijn in het leven is compleet persoonsgebonden.
:edit:
Ik krijg vaak van mensen uit arbeiders gezinnen commetaar op ons grote huis en dure auto's nu vergeten ze wel even de vergelijking te maken dat zij 40 uurtjes in de week werken en mijn vader bijna het 3 dubbele. als zij 100 uur in de week zouden gaan werken kom je ook een heel eind hoor. het is dus niet alleen intelligentie gebonden, maar ook hoe hard je bereid bent te werken voor je geld.
[Dit bericht is gewijzigd door GWD op 08-01-2003 13:12]
quote:Ligt ook aan je opvoeding... ik ken iemand en zn ouders zijn rijk, en zelf is tie nog dommer dan het achterwerk van een schaap, puur door zn opvoeding.
Op woensdag 8 januari 2003 13:05 schreef GWD het volgende:[..]
Dat lijkt me behoorlijk logisch. om 2 simpele redenen:
1. Kinderen van rijke ouders zijn vaak slimmer, om rijk te worden kan je namelijk niet dom zijn, en als je 2 slimme ouders hebt dan zijn de kinderen veelal ook slimmer
2. de kinderen krijgen alle kansen, begeleiding, particuliere scholen en alles wat ze nodig hebben voor hun studie, het liefste wat rijke ouders namelijk willen is dat hun lievelingetjes het later net zo goed krijgen als zij.
Daarbij is het met ouders die al veel verstand hebben van economie en managen enz. veel makkelijker om een goed bedrijf op te zetten(ik spreek uit eigen ervaring)
Als je opgroeit in een omgeving waarin bijvoorbeeld een uitkering de norm is, dan zul je ook andere ideeën hebben over werk en carriere. Sommigen motiveert het om hard aan de weg te gaan timmeren, anderen juist weer niet.
Wat ik zelf heb geleerd, is dat het je eigen kracht is dat je verder helpt. Kruiwagens, geld en zelfs slimme ideeën zijn niets waard zonder het zweet dat nodig is om ze te realiseren.
quote:Dit is het antwoord wat ik zocht... danku!!
Op woensdag 8 januari 2003 14:06 schreef MetalMessiah het volgende:
Als je opgroeit in een omgeving waarin mensen werken, studeren, afzien, kansen zien en risico's nemen, dan is dat jouw wereld, dan ga je dat normaal gedrag vinden en daarmee stijgt de kans dat je het zelf ook gaat doen.Als je opgroeit in een omgeving waarin bijvoorbeeld een uitkering de norm is, dan zul je ook andere ideeën hebben over werk en carriere. Sommigen motiveert het om hard aan de weg te gaan timmeren, anderen juist weer niet.
quote:
Op woensdag 8 januari 2003 14:06 schreef MetalMessiah het volgende:
Als je opgroeit in een omgeving waarin mensen werken, studeren, afzien, kansen zien en risico's nemen, dan is dat jouw wereld, dan ga je dat normaal gedrag vinden en daarmee stijgt de kans dat je het zelf ook gaat doen.Als je opgroeit in een omgeving waarin bijvoorbeeld een uitkering de norm is, dan zul je ook andere ideeën hebben over werk en carriere. Sommigen motiveert het om hard aan de weg te gaan timmeren, anderen juist weer niet.
Wat ik zelf heb geleerd, is dat het je eigen kracht is dat je verder helpt. Kruiwagens, geld en zelfs slimme ideeën zijn niets waard zonder het zweet dat nodig is om ze te realiseren.
Ik weet niet of er een verband bestaat tussen je sociale afkomst en hoeveel je later verdient, wel dat er nog steeds een verband bestaat tussen je afkomst en je opleiding. Onder de studenten op de uni zitten er nog steeds veel meer met hoger opgeleide ouders dan dat er in Nederland gemiddeld hoger opgeleide ouders zijn (ik zeg het wat krom, maar je begrijpt wat ik bedoel). En ik geloof er niets van dat die kinderen nu eenmaal slimmer zijn omdat hun ouders slimmer zijn (zie boven).
Waar het wel door komt? Ik denk
- stimulans van huis uit (mijn ouders wilden me naar de Mavo hebben omdat hoger dan dat toch niet voor 'ons soort mensen' was weggelegd, havo en vwo waren echt een 'ver van mijn bed' show voor ze. Inmiddels hebben alledrie hun dochters een VWO diploma En iemand met hoger opgeleide ouders groeit nu eenmaal toch op in een omgeving waar je gestimuleerd wordt verder te kijken dan SBS6, zeg maar.
- geld creert nu eenmaal toch mogelijkheden om je te ontwikkelen: wij hadden op de middelbare school een meisje dat aardig goed hobo speelde en deelnam aan concoursen enzo, allemaal heel knap van d'r, maar dat instrument kostte wel 8000 piek, ma bracht 'r al jarenlang elke les met de auto naar d'r prive-leraar omdat dochterlief niet in haar eentje met dat peperdure instrument over straat mocht....tja als dat meiske in een arbeidersgezin was geboren was dat hele hobo-talent waarschijnlijk nooit ontdekt en als het al was ontdekt, niet zo goed ontwikkeld met prive-lessen en een kwaliteitsinstrument enz.
Een jaar highschool in het buitenland, talenreizen, bijles zodat zoonlief toch met hangen en wurgen het VWO haalt...kost allemaal geld en zulke dingen doe je dus toch makkelijker als pa en ma dat wel kunnen betalen. We hadden wel een jongen die een jaar naar een highschool wilde en wiens ouders geen rooie cent hadden, die jongen heeft vijf jaar lang het Eindhovens dagblad bezorgd om het geld bij elkaar te krijgen, daar heb ik wel bewondering voor
Ik denk dat het die twee dingen zijn: ouders die en de wil hebben om je te stimuleren je te ontplooien, en het geld om je die mogelijkheden te bieden.
In het geval van domme mensen met geld (iemand noemde Vanessa ) is het eerste er niet, het tweede wel. Dan bevind je je dus half in een bevoorrechte positie, niet helemaal
Ik zou liever slimme ouders met geld hebben dan domme met geld. En eigenlijk ook liever slimme ouders zonder geld dan domme met geld, ook al creert het misschien wat mogelijkheden voor je
quote:Had je daar jaren voor nodig?
Op woensdag 8 januari 2003 17:50 schreef Fogerty het volgende:
O ja: na jaren rondgelopen te hebben op diverse universiteiten geloof ik dat de correlatie opleidingsniveau en intelligentie niet zo bijzonder sterk is
quote:Bij deze heeft hij zijn eigen stelling meteen onderbouwd met concreet bewijs
Op woensdag 8 januari 2003 18:08 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Had je daar jaren voor nodig?
quote:je zegt het zelf al: het was zn eigen keuze (of dat van zn familie natuurlijk..) om naar de ambachtsschool te gaan...
Op woensdag 8 januari 2003 17:48 schreef Fogerty het volgende:
Wat een onzin dat mensen met minder geld waarschijnlijk dommer zijn, mijn vader was op de basisschool de beste van de klas, maar ging naar de ambachtsschool omdat iedereen uit zijn milieu nu eenmaal naar de ambachtsschool ging en werkte vanaf zijn veertiende in de bouw. Heeft zijn hele leven tot de 'lagere inkomensgroepen' behoord, maar naar mijn idee ook tot de groep 'slimmere mensen'.
quote:En betekent dat dat ie dom is? Want daar heb ik het over: mensen in dit topic nemen aan dat wie meer verdient, ook slimmer is. Ik geloof daar maar weinig van.
Op woensdag 8 januari 2003 23:49 schreef MeAndMyself het volgende:
je zegt het zelf al: het was zn eigen keuze (of dat van zn familie natuurlijk..) om naar de ambachtsschool te gaan...
quote:ja idd, dat vind ik echt storend, van die mensen die zeggen(bijv. bij dat voorstel van groenlinks paar dagen geleden): ''laat de rijken maar betalen''. ZO storend dat dat soort mensen niet inzien dat als ze wat slimmer zouden zijn/harder zouden werken/meer risico zouden nemen/betere opleiding volgen dat ze ook meer geld ed zouden kunnen verdienen (blijkbaar toch enige jaloezie als je kijkt naar dit soort reacties..)
Ik krijg vaak van mensen uit arbeiders gezinnen commetaar op ons grote huis en dure auto's nu vergeten ze wel even de vergelijking te maken dat zij 40 uurtjes in de week werken en mijn vader bijna het 3 dubbele. als zij 100 uur in de week zouden gaan werken kom je ook een heel eind hoor. het is dus niet alleen intelligentie gebonden, maar ook hoe hard je bereid bent te werken voor je geld.
quote:hij kon misschien wel slim zijn maar over het algemeen 'pakken mensen die slim zijn de kans' en omgedraaid. Hij had die kans kunnen pakken, goede opleiding, veel verdienen ed. maar koos ervoor (of moest ervoor kiezen) om de ambachtsschool te doen. Je pa is dus zegmaar een buitenbeentje om t maar zo te zeggen; je kan hem neit meetellen in deze stelling want de omstandigheden zijn gewoon anders..
Op woensdag 8 januari 2003 23:51 schreef Fogerty het volgende:[..]
En betekent dat dat ie dom is? Want daar heb ik het over: mensen in dit topic nemen aan dat wie meer verdient, ook slimmer is. Ik geloof daar maar weinig van.
quote:Juist wel. Het gaat erover dat mensen uit het ene milieu meer gestimuleerd worden en meer kansen krijgen dan mensen uit het andere milieu. Dus je zult over het algemeen zien dat mensen met een gemiddelde intelligentie en gemiddelde ondernemerslust uit een 'rijker' milieu toch verder komen dan degenen uit een 'armer' milieu. Terwijl hun capaciteiten en persoonlijkheid precies gelijk zijn.
Op woensdag 8 januari 2003 23:55 schreef MeAndMyself het volgende:
hij kon misschien wel slim zijn maar over het algemeen 'pakken mensen die slim zijn de kans' en omgedraaid. Hij had die kans kunnen pakken, goede opleiding, veel verdienen ed. maar koos ervoor (of moest ervoor kiezen) om de ambachtsschool te doen. Je pa is dus zegmaar een buitenbeentje om t maar zo te zeggen; je kan hem neit meetellen in deze stelling want de omstandigheden zijn gewoon anders..
Er zijn altijd uitzonderingen, die wel uit een minder stimulerend milieu komen en toch ver komen. Dat zijn degenen met ofwel heel veel ondernemingslust, ofwel een enorme intelligentie. DAT zijn de uitzonderingen, mijn vader juist niet. Die volgde precies het standaard patroon. Was ie in een rijker gezin geboren, had ie het patroon gevolgd dat in dat milieu gebruikelijk was en nu waarschijnlijk meer geld verdiend.
(Bovendien hebben we het nu over meer dan 50 jaar geleden, toen was de sociale mobiliteit nog veel geringer dan nu)
quote:Andersom geredeneerd gaat die vlieger ook op.
Op donderdag 9 januari 2003 00:09 schreef scanman01 het volgende:
Behalve dat intelligentie erfelijk is kan er nog een oorzaak zijn. Rijke mensen (die vaak een hoge opleiding hebben gehad) zullen graag zien dat hun kind ook zoveel mogelijk diploma's haalt en dat stimuleren. Ouders die zelf niet zoveel opleiding hebben gehad zullen dat misschien toch iets minder belangrijk vinden en het dus minder stimuleren... (misschien ook een geldkwestie?)
quote:dat had ik al door in 3 VWO...
Op woensdag 8 januari 2003 17:50 schreef Fogerty het volgende:
O ja: na jaren rondgelopen te hebben op diverse universiteiten geloof ik dat de correlatie opleidingsniveau en intelligentie niet zo bijzonder sterk is
quote:Zij
Op woensdag 8 januari 2003 18:20 schreef Elegy het volgende:
Bij deze heeft hij zijn eigen stelling meteen onderbouwd met concreet bewijs![]()
quote:
Op donderdag 9 januari 2003 00:34 schreef Fogerty het volgende:[..]
Zij
Verder heb je gelijk
*in fotoboek kijkt* Jeps, definitely een zij
Studeren kost geld!! Voor mensen met niet zo heel veel geld is het heel erg moeilijk om een HBO of UNI te bekostigen. Denk maar eens aan college geld, boeken ect. En daar komt dan ook nog bij dat zoon- / dochterlief er wel representatief uit moet zien als hij/zij bijv. stage moet gaan lopen.
En ja de overheid betaald wel mee, maar dit is echt niet toereikend hoor. Die mensen hebben hun geld veel te hard nodig voor andere dingen.
En ik denk ook dat kinderen uit een arm gezin sneller geld willen gaan verdienen, omdat ze het nodig hebben. Die ouders kunnen niet alles voor ze kopen, dus moeten ze het zelf gaan verdienen.
En rijk hoeft ook neit altijd goed terecht te komen hoor. Ik ken een jongetje met de instelling "ik hoef toch niet te studeren, want ik neem papies bedrijf over". Die jongen is nog te stom om MAVO te gaan doen. Dus stoot z'n kop ook nog wel een keer heeeel erg hard.
Mijn ouders hebben niet gestudeerd en ook niet zo heel veel geld, maar willen mij wel de kans geven om te studeren. Zij hebben die kans nooit gehad, omdat ze van hun ouders moesten gaan werken om geld te verdienen.
Dus....ja, geld speelt ook wel een rol. En uiteraard netwerken ed.
quote:Ik merk ook dat ik op het gebied van algemene ontwikkeling een achterstand heb op anderen met slimmere ouders. Zo hebben wij bijvoorbeeld nooit een krant gehad. En is mij ook neit echt meegegeven hoe slim om te gaan met geld. Om zo maar ff een voorbeeld te noemen
Op donderdag 9 januari 2003 10:23 schreef Boost het volgende:
Ik denk dat het meer een kwestie is van capaciteiten en motivatie. Het is meestal zo dat iemand met een hoog IQ met iemand anders die ook een hoog IQ heeft samenleeft. Als deze kinderen krijgen, hebben die hoogstwaarschijnlijk ook een hoger IQ (en ik bedoel dan niet hoogbegaafd of zo maar gewoon universiteit tegenover LTS ofzo).
quote:Ook dat kan zijn, maar ik weet niet of dat vaak voorkomt of niet. Wel is te merken dat het ook vaak aan verschillende interesses ligt. Althans dat is mijn ervaring ermee. Ik heb vrienden die MAVO en LTS gedaan hebben, maar ook vrienden die op de universiteit studeren. En ik merk gewoon dat ik met hun over andere dingen praat als met die andere groep.
Op donderdag 9 januari 2003 11:00 schreef Ikke-ik het volgende:[..]
Ik merk ook dat ik op het gebied van algemene ontwikkeling een achterstand heb op anderen met slimmere ouders. Zo hebben wij bijvoorbeeld nooit een krant gehad. En is mij ook neit echt meegegeven hoe slim om te gaan met geld. Om zo maar ff een voorbeeld te noemen
quote:hoeft niet per se. Doe nu nog gymnasium en er zat een gast bij mij in de klas vorig jaar en zijn ouders zijn echt a-rijk. (ben 1x bij em thuis geweest en kan niet bepaald zeggen dat ie t breed heeft..). Het ligt misschien ook aan de keuzes van ouders dus; wel betalen om zoon een goede opleiding te laten volgen zodat ie een goede baan kan krijgen en een goed leven kan leiden.
Op donderdag 9 januari 2003 10:58 schreef Ikke-ik het volgende:
-KNIP-
En wat wordt gezegd over netwerken is dus echt vaak onzin gloof ik. Als ik over een paar jaar aan een baan wil komen zal ik toch echt alles zelf moeten doen hoor..
quote:Jij wel, maar anderen niet.
Op donderdag 9 januari 2003 19:31 schreef MeAndMyself het volgende:[..]
hoeft niet per se. Doe nu nog gymnasium en er zat een gast bij mij in de klas vorig jaar en zijn ouders zijn echt a-rijk. (ben 1x bij em thuis geweest en kan niet bepaald zeggen dat ie t breed heeft..). Het ligt misschien ook aan de keuzes van ouders dus; wel betalen om zoon een goede opleiding te laten volgen zodat ie een goede baan kan krijgen en een goed leven kan leiden.
En wat wordt gezegd over netwerken is dus echt vaak onzin gloof ik. Als ik over een paar jaar aan een baan wil komen zal ik toch echt alles zelf moeten doen hoor..
quote:naief?!
Op donderdag 9 januari 2003 19:54 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Jij wel, maar anderen niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |