Waarom is het zo, dat kinderen van rijke ouders, veel sneller zelf ook goed terecht komen, met een goede baan en veel geld. En waarom is het zo, dat kinderen van niet rijke (of zelfs arme) ouders, vaak niet verder komen dan hetzelfde bestaan als hun ouders...?
Helpt geld dan toch een handje mee, om het verder te schoppen in deze maatschappij? Of is dit juist helemaal niet het geval? Wat vind jij?
quote:Dit is vaak wel zo....
Op woensdag 8 januari 2003 10:18 schreef rosemarie het volgende:
ik snap niet hoe je daarbij komt...stelling zonder enige onderbouwing
En eigenlijk is het ook best logisch, intelligentie is overerfbaar, aangezien rijkere mensen vaak ook slimmere mensen zijn, zijn hun kinderen dat ook. En als je slim bent maak je een betere kans op een goede baan.
Daarnaast zit je al een beetje in het wereldje, ik had een paar weken terug een gesprek bij cap gemini met de vice-president daar. En ik zegdus dat ik jasper kusters ben uit Venlo, oh ben jij dan de neef van die van Kusters Engineering..... (dat ben ik trouwens niet hoor, die eigenaar is de neef van mn vader). Dus eigenlijk had ik daar al een achterdeurtje naar cap gemini. Misschien een beetje overdreven voorbeeld, maar zo gaat het wel ongeveer in de praktijk.
Netwerken is dus een belangrijk woord hier
quote:Idd, deze stelling is absoluut niet goed onderbouwd? Ik denk dat in veel gevallen kinderen van arme ouders het voorbeeld zien, en daarom later extra hard werken om het anders te kunnen hebben.
Op woensdag 8 januari 2003 10:15 schreef Christine het volgende:
Ik vraag het me steeds vaker af...Waarom is het zo, dat kinderen van rijke ouders, veel sneller zelf ook goed terecht komen, met een goede baan en veel geld. En waarom is het zo, dat kinderen van niet rijke (of zelfs arme) ouders, vaak niet verder komen dan hetzelfde bestaan als hun ouders...?
Helpt geld dan toch een handje mee, om het verder te schoppen in deze maatschappij? Of is dit juist helemaal niet het geval? Wat vind jij?
quote:Misschien omdat rijke kinderen de ondernemersgeest van Pa (of ma
Op woensdag 8 januari 2003 10:34 schreef Fliepke het volgende:
Het gaat hier niet over de uitzonderingen, maar over het algemene beeld. En daar kun je toch echt wel stellen dat kinderen met rijke(re) ouders later vaker ook rijk(er) worden...
Armen zijn lager geschoold en misschien gewoon dommer. Klinkt hard en oppervlakkig maar ik heb soms het idee dat het gewoon waar is. Een dom iemand zal nooit bankdirecteur worden.
quote:Idd, heel oppervlakkig! Ik heb het ook niet al te breed gehad vroeger, en ik heb het nu perfect voor elkaar!
Op woensdag 8 januari 2003 10:37 schreef kwib het volgende:[..]
Misschien omdat rijke kinderen de ondernemersgeest van Pa (of ma
) meekrijgen in hun erfelijk materiaal?
Armen zijn lager geschoold en misschien gewoon dommer. Klinkt hard en oppervlakkig maar ik heb soms het idee dat het gewoon waar is. Een dom iemand zal nooit bankdirecteur worden.
Wij hebben het ook goed thuis (mijn moeder komt uit een arbeidersgezin en heeft gestudeerd en gaat binnekort les geven op de Uva, mijn vader komt uit een wat *rijker* gezin maar is nu ook wethouder) maar ik ga zelf ook studeren en ik ben bereid me er ook voor in te zetten.
daarnaast ken ik genoeg mensen die het thuis niet zo breed hebben en die zich ook goed inzetten voor hun studie.
ik denk dat het een gewoon niks met het ander te maken heeft...
Ik had op de middelbare school een aantal vrienden met rijke ouders. Zij krijgen allemaal goede kansen nu ze aan het studeren zijn. Extra geld van pappie, goed betaalde stage geregeld via het bedrijf een de rijke oom, buitenkansje om via de Rotary Club naar Amerika te kunnen...
Natuurlijk werkt het "uit een arm gezin komen" twee richtingen op. Vaak zie je dat kinderen uit een arm gezin juist heel hard knokken om zelf een beter toekomst aan hun kinderen te kunnen bieden. Maar vaak gebeurt het ook, dat kinderen uit een arm gezin met minder genoegen nemen, en zonder studie het eerste baantje pakken wat ze kunnen krijgen.
quote:Nee, nee... daar gaat het me ook niet om.
Op woensdag 8 januari 2003 10:43 schreef Aien het volgende:
En ik denk dat geld niks te maken heeft met hoe slim je bent...
Maar wat ik merk, is dat als de ouders universiteit gedaan hebben, dat dan de kinderen eerder gestimuleerd (gedwongen??) worden om ook te gaan studeren. En dat ouders die niet gestudeerd hebben misschien hun kinderen minder motiveren en aansporen om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen.
quote:Daar zit misschien wel wat in... mijn ouders hebben dus allebij gestudeerd en ik doe nu een jaar hbo (propedeuse halen) en ga daarna dus studeren, maar ze zijn wel erg van: ja wel gaan studeren hoor en het moet wel.... vooral omdat ze zelf weten wat voor voordelen het heeft.
Op woensdag 8 januari 2003 10:46 schreef Christine het volgende:[..]
Nee, nee... daar gaat het me ook niet om.
Maar wat ik merk, is dat als de ouders universiteit gedaan hebben, dat dan de kinderen eerder gestimuleerd (gedwongen??) worden om ook te gaan studeren. En dat ouders die niet gestudeerd hebben misschien hun kinderen minder motiveren en aansporen om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen.
Ik zie dit patroon wat jij beschrijft dus niet echt bij de mensen in mijn omgeving...
Ik denk dat het dus gewoon van de ouders afhangt, en dat het gewoon per geval verschillend is.
quote:Wat ik zelf wel eens denk, is dat gezinnen met minder geld, leren om gelukkig te zijn met andere dingen dan alleen opleiding, carrière, etc. Zou dat het zijn??
Op woensdag 8 januari 2003 10:50 schreef Aien het volgende:
Ik zie dit patroon wat jij beschrijft dus niet echt bij de mensen in mijn omgeving...
kuttoetsenborden hierop school
quote:Heb ook een hoop bewondering voor jouw
Op woensdag 8 januari 2003 10:39 schreef Femke13 het volgende:[..]
Idd, heel oppervlakkig! Ik heb het ook niet al te breed gehad vroeger, en ik heb het nu perfect voor elkaar!
Ik denk juist dat rijke (meestal, niet altijd) verwende kinderen over het algemeen dommer zijn, aangezien ze er minder voor hoeven doen!
Zo ja, dan is dit wel logisch te verklaren, omdat iemand die slimmer is een hogere opleiding volgt en daarna over het algemeen meer gaat verdienen.
Volgens mij is er nergens bewezen dat intelligentie erfelijk is, dus dan zal het inderdaad ook wel met de opvoeding en de "sfeer" om goed je best op school te doen.
Ik heb ook altijd het idee dat jongeren die minder slim zijn en een lagere opleiding doen, nog veel meer de schijt hebben aan school en snel na hun 16e ermee kappen
quote:Ik kan hier alleen voor mezelf spreken, maar bij mij is dit absoluut niet zo. In tegendeel, mijn ouders leerden mij dat ik heel blij moet zijn dat ik goed kan nadenken enzo, maar dat het daar niet om gaat in het leven, maar dat kleinere dingen (gewoon een keer een mooie ochtend, je dieren die gelukkig zijn, etc.) veel belangrijker zijn voor het "gelukkig zijn."
Op woensdag 8 januari 2003 10:55 schreef Christine het volgende:[..]
Wat ik zelf wel eens denk, is dat gezinnen met minder geld, leren om gelukkig te zijn met andere dingen dan alleen opleiding, carrière, etc. Zou dat het zijn??
Ik denk trouwens dat mensen met meer geld wel minder snel tevreden zijn.
Kennis is macht, kennissen = machtiger
Waarbij het dus niet zozeer te maken heeft met de hoeveelheid intelligentie, maar vooral wie je op welke positie kent.
Als je via de zakenrelaties van je ouders ergens een mooi baantje kan krijgen, tja. Er hoeft dan niet eens voor gestudeerd te zijn zeg maar.
Wellicht één van de redenen dat kinderen van (puissant) rijke ouders meestal zelf ook wel goed terechtkomen.
Maar wil ik er wel aan toevoegen dat kinderen die vroeger verwend waren en alles kregen at ze wilde, de waarde van geld absoluut niet kennen omdat ze er nooit wat voor hoefden te doen. Ik ken er ook zo één, ze heeft nog nooit gewerkt maar had wel kasten vol kleding. Nu zit ze in Amerika en is getrouwt. Reden? Hoefde ze niks te doen.
Aan de andere kant heb je natuurlijk ook de mensen uit een kansarm gezin, die gestimuleerd worden om te leren en te presteren zodoende het beter te krijgen later. Of die dat uit zichzelf doen. Voor dat soort mensen
Uiteindelijk: Kansen krijg je niet, die creëer je, en je leven is wat je er zelf van maakt
hmz, wel een beetje prekerig...
quote:Dit is dus laatst wel bewezen, paar maanden terug. je hebt gewoon bepaalde intelligentiegenen
Op woensdag 8 januari 2003 11:10 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Het ligt er voornamelijk vanaf of intelligentie erfelijk is of niet.Zo ja, dan is dit wel logisch te verklaren, omdat iemand die slimmer is een hogere opleiding volgt en daarna over het algemeen meer gaat verdienen.
Volgens mij is er nergens bewezen dat intelligentie erfelijk is, dus dan zal het inderdaad ook wel met de opvoeding en de "sfeer" om goed je best op school te doen.
quote:DAt zegt NIETS over het intelligentie-niveau van de rijkere mensen. Het schetst slechts de omstandigheden. Waarom zijn rijke mensen over het algemeen rijk? Omdat ze er hard voor hebben gewerkt of omdat ze iets slims hebben gedaan.
Op woensdag 8 januari 2003 10:39 schreef Femke13 het volgende:Ik denk juist dat rijke (meestal, niet altijd) verwende kinderen over het algemeen dommer zijn, aangezien ze er minder voor hoeven doen!
Nou psies daar heb je het, intelligentie alleen is niet voldoende, het is ook doorzettingsvermogen.
Het sfeertje in het rijke gezin is misschien heel anders dan in andere gezinnen. Meer prestatie-drang en hbo studie of universiteiten.
Kan ook erfelijk zijn, het gevoel van zakendoen zit er misschien in en de intelligentie ook.
Maar er zullen vast ook genoeg mensen zijn die uit een arm gezin komen en het toch heel ver schoppen.
quote:opleidingen zijn duur. en als je wat wil bereiken zul je toch een opleiding moeten hebben.
Op woensdag 8 januari 2003 10:34 schreef Fliepke het volgende:
Het gaat hier niet over de uitzonderingen, maar over het algemene beeld. En daar kun je toch echt wel stellen dat kinderen met rijke(re) ouders later vaker ook rijk(er) worden...
Maar waarom staat dit in R&P..???
het zou in W&G moeten..
JUF!!!!
quote:Intelligentie is voor ca. 60% genetisch bepaald.
Op woensdag 8 januari 2003 11:10 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Het ligt er voornamelijk vanaf of intelligentie erfelijk is of niet.Zo ja, dan is dit wel logisch te verklaren, omdat iemand die slimmer is een hogere opleiding volgt en daarna over het algemeen meer gaat verdienen.
Ik heb ook altijd het idee dat jongeren die minder slim zijn en een lagere opleiding doen, nog veel meer de schijt hebben aan school en snel na hun 16e ermee kappen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |