abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187421469
Op mijn werk moet ik in een excelbestand van ongeveer 6000 rijen groot bepaalde data een kleuropvulling geven.

Omdat ik geen bedrijfsgegevens mag doorspelen zal ik zo duidelijk mogelijk omschrijven wat de situatie is.

Voor elke rij (rij 1 als voorbeeld) wil ik dat de voorwaardelijke opmaak (opvulling in een bepaalde kleur) voor een cel van kolom A afhangt van cellen van rij 1 in Kolom B en C.

Deze cel (A1) moet aankleuren wanneer de waarde NIET TUSSEN de waardes van B1 en C1 valt.

Dit krijg ik voor elkaar. Echter, ik wil dat deze voorwaardelijke opmaak dus geldt voor gehele kolom A.

Het lukt wel door van cel A1 de voorwaardelijke opmaak te kopiëeren en te plakken naar A2.
De broncellen van de formule worden dan heel fijn B2 en C2.
Dit lukt echter niet wanneer ik de formule kopiëer en plakt op de hele kolom.
En doortrekken zoals met gewone celformules is niet mogelijk.
De forumule wordt niet beïnvloed door dollartekens te plaatsen of weg te halen.

Er is geen enkele formule die ik voor elkaar krijg waardoor deze opmaak voor heel kolom A lukt, waarbij de broncel in dezelfde rij maar wel in kolom B en C komt.

Bij nood mogen er extra kolommen bij, maar het is overzichtelijker om dat niet te doen (gemiddelde collega komt bijna uit de steentijd en meer kolommen zien is meer paniek). Zoals ik zei, bij nood mag het, dan verberg ik ze eventueel.

Ik zie het niet echt zitten om ruim 6000 keer handmatig de opmaak te kopiëeren.
Daarnaast komen er dagelijks rond de 200-300 regels aan data bij.

Mochten jullie met deze omschrijving echt niets kunnen, dan maak ik wel als voorbeeld een excelbestandje maar hopelijk lukt het zo.

Sorry voor eventuele taalfouten, normaal ben ik een taalnazi maar het is vrijdagmiddag en ik ben gaarder dan de hamburgers van de McDrek.

Ik hoop dat er een Excelheld is mij kan helpen :D
pi_187421669
En gewoon rechts in de hoek naar beneden slepen?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2019 16:54:25 ]
pi_187421682
Maar kan je mis een anoniem voorbeeld plaatsten?
pi_187421830
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 16:54 schreef Tailless het volgende:
En gewoon rechts in de hoek naar beneden slepen?
Dat ik wat ik bedoelde met "gewoon doortrekken" het is geen formule in de cel, het is een voorwaardelijke opmaak.

Die slepen geeft niet de gewenste uitkomst. Ik zal straks als ik thuis ben (tegen 21:00 uur) een voorbeeldbestandje maken met verzonnen gegevens. :)
  vrijdag 14 juni 2019 @ 17:09:55 #5
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_187421835

Bij van toepassing op aanpassen via voorwaardelijke opmaak -> regels beheren?
pi_187449297
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 17:09 schreef Scuidward het volgende:
[ afbeelding ]

Bij van toepassing op aanpassen via voorwaardelijke opmaak -> regels beheren?
Deze oplossing controleert op elke rij tegen B1 en C1, in plaats van tegen de waarde van B en C op dezelfde rij.

Met een makro is het vrij makkelijk om dit te doen.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:04:23 #7
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_187449385
Kan zoiets misschien via de optie "Plakken Speciaal" ... daar wemelt het van de opties.
Zo kopieer ik altijd de celopmaak: de cel kopieren met ctrl-c, dan de doelcellen selecteren en vervolgens rechtsklik en kiezen voor "Plakken Speciaal" -> opmaak.
Heb je nog vragen? Zo ja, vergeet ze snel!
pi_187450784
https://ibb.co/7vy8mZz

=ALS(OF(EN(A1<B1;A1<C1);EN(A1>B1;A1>C1));1;0)

1) De formule:
Ik heb deze formule gekozen omdat ik niet zeker weet of B1 kleiner is dan C1. Dus ik heb in de formule gekozen: als A1 kleiner is dan zowel B1 als C1
of A1 groter is dan B1 en C1

2) De range:
Dan moet deze dus gekleurd worden.. voor de hele A kolom. Merk op dat wanneer je je werkende formule hebt, je bij het veld Van toepassing op kan invullen voor welke cellen het geldt. Je hoeft dus niets te kopieren. Je mag gewoon daar de tekst aanpassen.

3) Extra:
Let overigens op dat je bij het plakken van de formule in je venstertje, vaak nog extra "" krijgt. Kan best zijn dat je hem 2x moet invoeren om die dingen weg te krijgen.
Het plaatsen van de formule gaat zonder de dollar tekens, zodat Excel het netjes per regel toepast. Voor de voorwaardelijk opmaak range kan je wel of geen dollar tekentjes gebruiken.

-edit- site van plaatje wil niet helemaal meewerken.

[ Bericht 11% gewijzigd door snabbi op 16-06-2019 11:03:21 ]
  zondag 16 juni 2019 @ 13:40:00 #9
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_187453141
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 08:54 schreef Azreal het volgende:

[..]

Deze oplossing controleert op elke rij tegen B1 en C1, in plaats van tegen de waarde van B en C op dezelfde rij.

Met een makro is het vrij makkelijk om dit te doen.
Ja het ging om het idee. Ik nam aan dat TS alles zelf kon, behalve dat ene aspect.
pi_187467818
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 13:40 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ja het ging om het idee. Ik nam aan dat TS alles zelf kon, behalve dat ene aspect.
klopt, ik zat met het probleem dat het mee moest verspringen, en dat ik niet bij "regels beheren" voor elke rij de losse formule wilde. kwam maar niet uit de formule.
pi_187467854
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 10:55 schreef snabbi het volgende:
https://ibb.co/7vy8mZz

=ALS(OF(EN(A1<B1;A1<C1);EN(A1>B1;A1>C1));1;0)

1) De formule:
Ik heb deze formule gekozen omdat ik niet zeker weet of B1 kleiner is dan C1. Dus ik heb in de formule gekozen: als A1 kleiner is dan zowel B1 als C1
of A1 groter is dan B1 en C1

2) De range:
Dan moet deze dus gekleurd worden.. voor de hele A kolom. Merk op dat wanneer je je werkende formule hebt, je bij het veld Van toepassing op kan invullen voor welke cellen het geldt. Je hoeft dus niets te kopieren. Je mag gewoon daar de tekst aanpassen.

3) Extra:
Let overigens op dat je bij het plakken van de formule in je venstertje, vaak nog extra "" krijgt. Kan best zijn dat je hem 2x moet invoeren om die dingen weg te krijgen.
Het plaatsen van de formule gaat zonder de dollar tekens, zodat Excel het netjes per regel toepast. Voor de voorwaardelijk opmaak range kan je wel of geen dollar tekentjes gebruiken.

-edit- site van plaatje wil niet helemaal meewerken.

B is inderdaad kleiner dan C (ondergrens en bovengrens voor A).

Het is gelukt. Het was nog even aanpassen van de broncellen, maar dit is inderdaad de juiste formule. Ik wist dat het zoiets moest zijn maar kwam er maar niet uit hoe precies. Deze werkt dus ik ben helemaal blij. En er zijn nog 3 dezelfde situaties waarbij hetzelfde principe toegepast moet worden en dan is het omzetten van de formule natuurlijk zo gedaan. :)
pi_187468773
Chips, volgende probleem. Deze formule kleurt lege cellen ook in. Hoe zorg ik dat lege cellen ongekleurd blijven? Het gaat hier om gemiddeldes per 5 testobjecten. Ik kan dit gemiddelde er 5x bijzetten maar is vrij overbodig, tekst ziet hij als "niet waar".

Edit, fack it, ik heb geen zin om per 5 te laten kijken. ik zet het gemiddelde per 5 ook wel gewoon achter elke individuele test. het ziet er niet uit maar het werkt :p

Thanks Snabbi :D

[ Bericht 37% gewijzigd door RaspberryPies op 17-06-2019 14:38:51 ]
pi_187477488
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:50 schreef RaspberryPies het volgende:
Chips, volgende probleem. Deze formule kleurt lege cellen ook in. Hoe zorg ik dat lege cellen ongekleurd blijven? Het gaat hier om gemiddeldes per 5 testobjecten. Ik kan dit gemiddelde er 5x bijzetten maar is vrij overbodig, tekst ziet hij als "niet waar".

Edit, fack it, ik heb geen zin om per 5 te laten kijken. ik zet het gemiddelde per 5 ook wel gewoon achter elke individuele test. het ziet er niet uit maar het werkt :p

Thanks Snabbi :D
De makkelijke workaround is boven je huidige formule een nieuwe regel aan te maken met bijvoorbeeld als(isleeg(A1)=waar;1;0)
Aan de betreffende regel geef je geen opmaak eisen mee, maar je klikt wel het vinkje aan dat de processing moet stoppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')