abonnement Unibet Coolblue
pi_187419630
Groot-Brittannië verbiedt reclames met stereotiepe rolverdeling

Reclames waarbij een man grote moeite heeft met het verwisselen van een luier of een vrouw met inparkeren, zijn voortaan niet meer toegestaan in Groot-Brittannië. Volgens de Britse reclamewaakhond zijn dat advertenties met schadelijke genderstereotypen, die maatschappelijke gevolgen kunnen hebben.

Een voorbeeld van een schadelijke reclame volgens de Advertising Standards Authority:

De Advertising Standards Authority stelt dat vooral vrouwen en jonge meisjes een beperkter beeld krijgen van hun plek in de wereld door zulke reclames. Ze benadrukken dat het alleen gaat om "schadelijke en aanstootgevende stereotypes". Klussende mannen of winkelende vrouwen mogen nog wel.

Onder schadelijke reclames vallen advertenties waarin een personage iets niet kan vanwege zijn of haar geslacht, zoals voor een baby zorgen of inparkeren. Of reclames over jonge moeders waarin hun uiterlijk of het uiterlijk van hun huis belangrijker worden geacht dan hun emotionele welbevinden. En advertenties waarin een man belachelijk wordt gemaakt, omdat hij iets doet wat gezien wordt als 'vrouwelijk'.

Reclamebureaus krijgen zes maanden de tijd om zich voor te bereiden op het verbod. Eind dit jaar gaan de nieuwe regels in. Vanaf dat moment zullen omstreden reclames per geval bekeken worden.
https://nos.nl/artikel/22(...)pe-rolverdeling.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 14 juni 2019 @ 14:33:35 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_187419811
Bron is hopelijk de Engelse Speld? :')

Compleet van h t padje daar
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 14 juni 2019 @ 14:34:51 #3
186611 Haags
pi_187419830
Sneeuwvlokjes overal !!
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 14 juni 2019 @ 14:37:54 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187419877
Belachelijk dat het verboden wordt. Krijg je straks van die NPO-toestanden op de BBC, waarbij in ieder filmpje de man aan het stofzuigen is terwijl de vrouw zaken regelt of waarin negers allerlei uitvindingen doen terwijl blanken ondertussen aan het blowen zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187420004
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 14:37 schreef LXIV het volgende:
Belachelijk dat het verboden wordt. Krijg je straks van die NPO-toestanden op de BBC, waarbij in ieder filmpje de man aan het stofzuigen is terwijl de vrouw zaken regelt of waarin negers allerlei uitvindingen doen terwijl blanken ondertussen aan het blowen zijn.
:') _O-
pi_187420064
quote:
11s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 14:47 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

:') _O-
Tja, als je een reclame wil maken waarin iemand niet kan koken...dan moet je daarvoor een vrouw gebruiken. Reclame met iemand die niet kan parkeren....je moet een man gebruiken. Automonteur....moet een vrouw zijn. Iemand die aan ballet doet...moet een man zijn.

Het is gewoon de realiteit, maar dan gedwongen Andersom-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_187420087
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 14:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Tja, als je een reclame wil maken waarin iemand niet kan koken...dan moet je daarvoor een vrouw gebruiken. Reclame met iemand die niet kan parkeren....je moet een man gebruiken. Automonteur....moet een vrouw zijn. Iemand die aan ballet doet...moet een man zijn.

Het is gewoon de realiteit, maar dan gedwongen Andersom-
Mee eens, en wat mij betreft schiet het dan alsnog zijn doel voorbij, want op deze manier wordt óók de stereotypering benadrukt, maar dan op omgekeerde manier.

Een vrij domme ‘oplossing’ dus als je het mij vraagt. Maar dit kan haast niet anders dan een grap zijn.
pi_187420098
Goed dat ze zich hier druk over maken. Met de huidige toestand rond de Brexit lukt ze het over een jaar nog nauwelijks om een TV te importeren op dat eiland, maar op de zes TV's die er dan binnen komen zijn in ieder geval geen schadelijke stereotypes te zien :').
  vrijdag 14 juni 2019 @ 14:55:58 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187420129
Veel te veel mierenneukerij dit.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_187420270
quote:
Onder schadelijke reclames vallen advertenties waarin een personage iets niet kan vanwege zijn of haar geslacht, zoals voor een baby zorgen of inparkeren.
Hoe bewijs je dat? Wat nou als je beweert dat in je reclame het niet kunnen koken/kaartlezen niet komt door het geslacht, maar gewoon doordat het fictieve individu een totaaldebiel is?
pi_187420325
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Hoe bewijs je dat? Wat nou als je beweert dat in je reclame het niet kunnen koken/kaartlezen niet komt door het geslacht, maar gewoon doordat het fictieve individu een totaaldebiel is?
Ze komen zelf met het voorbeeldfilmpje waarin een vrouw goed is in ballet en een man goed is als wetenschapper. Die reclame is verboden. En nergens in het filmpje word gesuggereerd dat die man en vrouw goed zijn in wat ze doen vanwege hun geslacht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 14 juni 2019 @ 15:13:22 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187420332
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze komen zelf met het voorbeeldfilmpje waarin een vrouw goed is in ballet en een man goed is als wetenschapper. Die reclame is verboden. En nergens in het filmpje word gesuggereerd dat die man en vrouw goed zijn in wat ze doen vanwege hun geslacht.
Dan krijg je dus allemaal van die geforceerde 'de omgekeerde wereld' reclames
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator vrijdag 14 juni 2019 @ 15:15:01 #13
249559 crew  Lavenderr
pi_187420353
Totaal het spoor bijster daar.
pi_187420356
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze komen zelf met het voorbeeldfilmpje waarin een vrouw goed is in ballet en een man goed is als wetenschapper. Die reclame is verboden. En nergens in het filmpje word gesuggereerd dat die man en vrouw goed zijn in wat ze doen vanwege hun geslacht.
Ja, en dat is dus vreemd. Je maakt een spotje waarin een man eten laat aanbranden, wil je dan "dus" zeggen dat mannen niet kunnen koken? Volgens mij niet. Men gaat maar meteen van het slechtste scenario uit. Zo de waard is...
pi_187420409
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan krijg je dus allemaal van die geforceerde 'de omgekeerde wereld' reclames
En dat mag dan weer wel, ook al blijft de boodschap onvriendelijk. Ik laat een man het eten aanbranden, dat is stereotyperend en dus verboden. Maar dan ik laat een vrouw een rommeltje maken van het avondmaal, en dat is geen stereotype en daardoor geen probleem?
  vrijdag 14 juni 2019 @ 15:21:52 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187420429
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

En dat mag dan weer wel, ook al blijft de boodschap onvriendelijk. Ik laat een man het eten aanbranden, dat is stereotyperend en dus verboden. Maar dan ik laat een vrouw een rommeltje maken van het avondmaal, en dat is geen stereotype en daardoor geen probleem?
Mannen mogen goed koken of het eten laten aanbranden. Als vrouwen al koken (liever niet), dan moet het van topkokkwaliteit zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187420463
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mannen mogen goed koken of het eten laten aanbranden. Als vrouwen al koken (liever niet), dan moet het van topkokkwaliteit zijn.
Misschien moeten we wettelijk voorschrijven dat alle reclames alleen uitgebeeld mogen worden met geslachtsloze poppen in een neutraal kleurtje. Om elke vorm van verwarring, en de mogelijkheid dat heel misschien ergens iemand zich benadeeld voelt, weg te nemen.
  Moderator vrijdag 14 juni 2019 @ 15:25:22 #18
9859 crew  Karina
Woman
pi_187420471
Een vrouw die de borst geeft mag wel op de BBC? Dat verbaast me.

winkelende vrouwen mogen nog wel. _O- oh gelukkig ik was al bang.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 14 juni 2019 @ 15:26:39 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187420499
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Misschien moeten we wettelijk voorschrijven dat alle reclames alleen uitgebeeld mogen worden met geslachtsloze poppen in een neutraal kleurtje. Om elke vorm van verwarring, en de mogelijkheid dat heel misschien ergens iemand zich benadeeld voelt, weg te nemen.
Daar bereik je niets mee. Neutraliteit is helemaal niet het doel. Objectief weergeven wat in de meeste gevallen de voorkomende situatie is ook niet. Vooral de -blanke- man moet zonder ophouden worden neergezet als een sukkel die absoluut niks kan en nog hooguit goed genoeg is om te betalen en uitgelachen te worden terwijl zijn vrouw een neger neukt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187420507
Verbieden! Haha, hoe dan?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_187420565
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:25 schreef Karina het volgende:
Een vrouw die de borst geeft mag wel op de BBC? Dat verbaast me.
Dat zou dus een man moeten zijn.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_187420574
Reclame voor tampons mogen ook alleen nog maar door mannen gedaan worden.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_187420636
Gewoon zeggen dat het allemaal transgenders zijn, kunnen ze je niets meer maken.
pi_187420692
quote:
Onder schadelijke reclames vallen advertenties waarin een personage iets niet kan vanwege zijn of haar geslacht, zoals voor een baby zorgen of inparkeren. Of reclames over jonge moeders waarin hun uiterlijk of het uiterlijk van hun huis belangrijker worden geacht dan hun emotionele welbevinden. En advertenties waarin een man belachelijk wordt gemaakt, omdat hij iets doet wat gezien wordt als 'vrouwelijk'.
Hier is toch weinig mis mee? Ik weet echt niet waarom hier zo hysterisch over gedaan moet worden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 14:37 schreef LXIV het volgende:
waarin negers allerlei uitvindingen doen terwijl blanken ondertussen aan het blowen zijn
Ja, want hahaha in werkelijkheid is het andersom hè?

Oldschool racisme, maar dat schijnt allemaal prima te zijn.
  vrijdag 14 juni 2019 @ 15:42:32 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187420707
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hier is toch weinig mis mee?
Echt? Dat soort vage regels vind je echt geen probleem :?? Die hebben we in Nederland ook niet en dat is prima.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')