Ik herken dit. Als ik IF toepas en koolhydraten verlaag heb ik (na de omschakelfase) veel meer energie en zin om (actieve) dingen te ondernemen, ook bijv 's avonds na een werkdag nog.quote:Op maandag 17 juni 2019 10:41 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: mindset was bij mij net zo grillig als mijn schommelende gewicht. Met dit voedingspatroon voel ik me (misschien wel voor het eerst) evenwichtiger, energieker en helderder van geest. Ik was liever lui dan moe, maar nu is de trap, een wandeling of de fiets ineens een optie die ik intuïtief verkies boven het gemak.
Dit telt voor mij ook.quote:Op zondag 23 juni 2019 19:05 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ik herken dit. Als ik IF toepas en koolhydraten verlaag heb ik (na de omschakelfase) veel meer energie en zin om (actieve) dingen te ondernemen, ook bijv 's avonds na een werkdag nog.
Het is dan geen 'moeten want gezond' meer maar meer een 'wat zal ik eens gaan doen want ik heb nog energie'.
Calorie in/uit is zeker belangrijk. Suiker heeft bij mij altijd een hongergevoel opgeroepen, wat wetenschappelijk ook te verklaren is. Maar nu ik suiker/koolhydraten tot een minimum heb beperkt, merk ik heel natuurlijk wanneer ik brandstof nodig heb. Daarin maak ik vervolgens de gezonde keuzes. Ik ben geen calorieën aan het tellen, maar ik denk dat mijn lichaam vanzelf ergens een gezond evenwicht, qua gewicht, zal vinden.quote:Ik denk zelf ook dat kcal in vs kcal out belangrijk is, maar een dergelijke fysieke én mindset is wel heel nuttig om structureel aan meer kcal out dan kcal in te komen.
De meesten zullen zeggen dat water niets uitmaakt en volgens mij ook niet.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 14:43 schreef Fushia2 het volgende:
Vasten is sowieso gezond.
"mag je ook water"
Neen, dan vast je niet
We zijn hier niet religieus aan het vastenquote:Op dinsdag 25 juni 2019 14:43 schreef Fushia2 het volgende:
Vasten is sowieso gezond.
"mag je ook water"
Neen, dan vast je niet
Er zijn vele manieren van vasten en van geen enkele methode is te zeggen of deze optimaal is. Voor mij is een 18/6 op dit moment heel geschikt. Ik voel me er fantastisch bij en het maakt me heel bewust van wat ik eet. Dat maakt mij ook een echte baasquote:Op woensdag 26 juni 2019 09:17 schreef LuNaTiC het volgende:
echte bazen doen toch alleen aan watervasten
https://www.youtube.com/results?search_query=water+fast
Die grote lunch vind ik niet zo bewaarlijk, ik vind het gewoon lastig om tot 12 uur op een lege maag daarop te wachten (omdat ik om 6 uur al opsta).quote:Op woensdag 26 juni 2019 23:52 schreef Soldier2000 het volgende:
Interessant dat meer mensen ook aan IF doen, in het weekend of op thuiswerkdagen kan ik dit prima volhouden. Maar op dagen dat ik naar kantoor ga vind ik het toch wel fijn om te ontbijten. Anders heb je zo'n grote lunch in de middag.
Er zijn maar weinig mensen die zonder calorieen tellen goed kunnen inschatten hoeveel ze eten. Als je eet op hongergevoel zul je, zeker als je al te dik bent én sport heel snel te veel eten.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 10:05 schreef Vlad_Benet het volgende:
Calorie in/uit is zeker belangrijk. Suiker heeft bij mij altijd een hongergevoel opgeroepen, wat wetenschappelijk ook te verklaren is. Maar nu ik suiker/koolhydraten tot een minimum heb beperkt, merk ik heel natuurlijk wanneer ik brandstof nodig heb. Daarin maak ik vervolgens de gezonde keuzes. Ik ben geen calorieën aan het tellen, maar ik denk dat mijn lichaam vanzelf ergens een gezond evenwicht, qua gewicht, zal vinden.
Ik ben in 20 dagen 7,3 kg afgevallen en ik schat zelf ook in dat de eerste 3 á 4 kg vocht e.d. is geweest. De enkele koolhydraten die ik nog eet komen uit daags een paar crackers en 's avonds pasta of aardappelen (hoewel ik deze hoeveelheden ook drastisch heb teruggebracht). Verder eet ik yoghurt, kwark, noten, groenten, vlees (amper worst o.i.d.), vis, fruit, champignons, eieren en koffie en water. Twee avonden in de week laat ik de teugels iets vieren met een paar glazen wijn of een paar speciaalbiertjes. Dit pas ik in mijn IF schema door later te beginnen met eten. Gemiddeld per dag zit ik op of onder 2000 kcal (inschatting van een dieet-expert). Ik heb zittend werk, mijn kacheltje ronkt tevreden op deze hoeveelheid calorieën.quote:Op donderdag 27 juni 2019 08:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er zijn maar weinig mensen die zonder calorieen tellen goed kunnen inschatten hoeveel ze eten. Als je eet op hongergevoel zul je, zeker als je al te dik bent én sport heel snel te veel eten.
Ben ook wel benieuwd of je inmiddels al wat vet kwijt bent (dus meer dan de eerste 3-4 kilo aan water, wat glycogeen en eventueel wat darminhoud). P.S. een kilo vet kost je 7700 kcal, een kilo eiwit + aanhangend water iets van 2000. Dus pas op dat je niet gaat jojo-en.
Mijn ervaring is, door suiker zoveel mogelijk uit te bannen, dat ik 's ochtends na het opstaan even een hol gevoel in mijn maag heb. Na twee bakjes koffie en de rest van de ochtend water red ik het fluitend tot de middag. Ik lunch dan pas om 13.00 uur. Suiker en koolhydraten zorgen voor die pieken en die gapende honger erna. En bij mij zijn die pieken nooit zo helder geweest dan de mentale scherpte die ik nu voel wanneer ik vast.quote:Op donderdag 27 juni 2019 08:28 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Die grote lunch vind ik niet zo bewaarlijk, ik vind het gewoon lastig om tot 12 uur op een lege maag daarop te wachten (omdat ik om 6 uur al opsta).
Toch ga ik komende maandag ook eens een serieuze poging wagen om IF te doen en mn ontbijt over te slaan. Merk toch dat ik verdeeld over de hele dag honger heb en dingen snaai die ik me eigenlijk niet kan veroorloven in mn huidige kcal-schema. Als ik ontbijt kan skippen, dan heb ik die ruimte wat meer.
Wordt wel pittig, aan de andere kant heb ik nu vaak vanaf een uur of 10 toch ook alweer honger
In mn eerste afvalperiode deed ik juist meer IF door het avondeten te skippen. Na het kickboksen had ik vaak geen honger meer. Of at ik echt iets heel lichts. Na krachttrainen kom ik daar toch niet meer mee weg, merk ik.
In de weekenden (behalve als ik zaterdagochtend ga sporten, dan moet ik echt wel goed eteb van tevoren) lukt het me vrij makkelijk om ontbijt en lunch te combineren, al ben ik dan vaak ook wel 1-2 uur later uit bed...
Ik doe ook ongeveer 16/8 18/6.quote:Op woensdag 26 juni 2019 17:10 schreef Glad_Janus het volgende:
Leuk om te zien dat het wat populairder wordt. Zelf wissel ik door allerlei varianten heen, maar minimaal 16/8.
Wat vaker 16/8 nu omdat ik wat meer spierkracht probeer op te bouwen, alhoewel dat met 20/4 en OMAD ook prima gaat met een juiste planning.
Het volgende doel is een paar keer per jaar wat langer vasten.
Dat klinkt goed, nu nog een maand of 10 volhouden en je bent 30-35 kilo kwijt....quote:Op donderdag 27 juni 2019 14:14 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Ik ben in 20 dagen 7,3 kg afgevallen en ik schat zelf ook in dat de eerste 3 á 4 kg vocht e.d. is geweest. De enkele koolhydraten die ik nog eet komen uit daags een paar crackers en 's avonds pasta of aardappelen (hoewel ik deze hoeveelheden ook drastisch heb teruggebracht). Verder eet ik yoghurt, kwark, noten, groenten, vlees (amper worst o.i.d.), vis, fruit, champignons, eieren en koffie en water. Twee avonden in de week laat ik de teugels iets vieren met een paar glazen wijn of een paar speciaalbiertjes. Dit pas ik in mijn IF schema door later te beginnen met eten. Gemiddeld per dag zit ik op of onder 2000 kcal (inschatting van een dieet-expert). Ik heb zittend werk, mijn kacheltje ronkt tevreden op deze hoeveelheid calorieën.
Al deze tijd heb ik nog geen moment honger gehad. Ik heb mezelf al afgevraagd of dit het effect van motivatie is. Ik weet hoe sterk motivatie kan zijn; ik heb mezelf vaak genoeg bij het nekvel gepakt en daarna dingen bereikt die ik daarvoor niet voor mogelijk hield. Dit is anders; nu voel ik echt alsof mijn lichaam in evenwicht is, alsof het nu, op de brandstof die het krijgt, optimaal draait. Ik heb in korte tijd ook heel veel inzicht gekregen in hoe spijsvertering werkt en hoe verleidingen werken (lees suiker en sluwe marketing), dit heeft ook geholpen om te duiden wat ik werkelijk voel.
En of dat ik vet kwijt ben; mijn riem trek ik twee gaatjes strakker, een oude blouse pas ik weer, ik zie het in de spiegel in mijn gezicht. Mijn huid ziet er ook veel gezonder uit en wat rode en schilferende plekjes zijn verdwenen.
Ik ben - vooralsnog - niet van plan koolhydraten en suikers uit mn voeding te schrappen. Omdat ik het simpelweg te lekker vind, ik denk dat ik het niet nodig heb, en omdat ik niet denk dat het voor mezelf een langdurig / duurzaam dieet is. En ik vind dat je je onnodig beperkt, en ik me liever focus op een gezonde relatie met eten waar er geen plek is voor ‘goed of slecht’.quote:Op donderdag 27 juni 2019 14:24 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Mijn ervaring is, door suiker zoveel mogelijk uit te bannen, dat ik 's ochtends na het opstaan even een hol gevoel in mijn maag heb. Na twee bakjes koffie en de rest van de ochtend water red ik het fluitend tot de middag. Ik lunch dan pas om 13.00 uur. Suiker en koolhydraten zorgen voor die pieken en die gapende honger erna. En bij mij zijn die pieken nooit zo helder geweest dan de mentale scherpte die ik nu voel wanneer ik vast.
Stukje van "if you eat a piece of wood, you should have eaten 10.000 calories." is wel lachen. Jouw lichaam kan er niets mee.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 14:27 schreef littlemindy het volgende:
Ik kijk nu onderstaand filmpje, wat me toch wel aan het denken zet op het gebied van "een calorie is en calorie". Ik zit zelf ook in het kamp "afvallen draait uiteindelijk om kcals in vs kcals uit', maar veel van wat hij zegt herken ik toch ook in mijn eigen situatie
Ik zou inderdaad de 2/3 dagen ervoor strikt keto eten, vooral om geen spiermassa te verliezen.quote:Op donderdag 27 juni 2019 14:36 schreef Vlad_Benet het volgende:
[..]
Ik doe ook ongeveer 16/8 18/6.
Ik ben ook heel benieuwd wat langer vasten, bijvoorbeeld 3 of 5 dagen, mentaal met me zou doen. Dit is compleet onontgonnen gebied voor mij. Dit is ook een doel voor mij, maar ik wil dit wel heel goed voorbereiden. Zo vraag ik me af of je in aanloop eerst volledig keto moet gaan of is het dan juist wel voordelig om wat brandstof in je spieren opgeslagen te hebben?
Ja, zitten leuke stukjes tussen.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 15:35 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Stukje van "if you eat a piece of wood, you should have eaten 10.000 calories." is wel lachen. Jouw lichaam kan er niets mee.
(ik zit trouwens al een maand of twee in een plateau. Gewicht gaat niet omlaag, maar lichaamsvet wel. Al die "spataderen" die opeens tevoorschijn kwamen op m'n benen en armen...)
Dank voor de tip, ik wil inderdaad wel meer van hem zien/lezen.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 16:51 schreef Glad_Janus het volgende:
Je zit op het goede spoor met J. Fung. Hij heeft pas een nieuw boek uitgebracht wat ik van harte kan bevelen, The Longevity Solution.
Het werkt voor veel mensen prima.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 16:51 schreef Glad_Janus het volgende:
Calorie in, calorie out is een veel te versimpeld model wat totaal niet rekening houdt met verschillende hormonale gevolgen van het type voeding wat je consumeert. Maar het grootste gedeelte van de mensen gelooft nog steeds dat het klopt omdat het toch op één of andere manier diep ingebakken zit bij iedereen.
Calorieën tellen en sporten (cardio) is voorlopig nog wel het huidige dogma. Je compleet vol stampen met suiker en koolhydraten en je dan 's avonds helemaal de getver in hardlopen om een beetje op gelijk gewicht te blijven. Uiteindelijk is dat niet vol te houden en maar afvragen waarom het gros van de mensen overgewicht heeft.
Je zit op het goede spoor met J. Fung. Hij heeft pas een nieuw boek uitgebracht wat ik van harte kan bevelen, The Longevity Solution.
Ik zeg niet dat hij volledig uit zijn nek lult. Maar het is wel een klassieke drogreden om deze 'dokter' te geloven omdat hij een dokter is. Ik geef aan dat ook hij geen compleet verhaal vertelt en in zijn eigen straatje praat. Ik wijs je op een paar inconsistenties in het verhaal.quote:Op maandag 8 juli 2019 20:27 schreef Glad_Janus het volgende:
Volgens mij werkt het niet zo prima.
https://www.volksgezondhe(...)rgewicht-volwassenen
Met loze woorden als 'gesponsord' en 'businessmodel' iemands mening afkraken helpt ook niet echt.
Als nefroloog hoef je je inkomen niet uit wat boekverkopen te halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |