quote:daar heb je ook gelijk in, maar het ging nu even over de belastingdienst.
Op woensdag 8 januari 2003 10:35 schreef Lucille het volgende:[..]
Is het dan niet ontzettend dom om al te beginnen met een afbetalingsregeling als je vaste lasten zo hoog zijn. Door het product gewoon niet te kopen?
Ik zelf koop eigenlijk nooit dingen op afbetaling, misschien ook wel omdat ik het gewoon fout heb zien gaan bij mensen.
Desnoods spaar ik er wat langer voor en als de wasmachine of koelkast stuk gaat hebben we daar nog altijd een reservepot voor.
quote:...dit ging over de belastingdienst. Daar koop je niets hoor
Op woensdag 8 januari 2003 10:35 schreef Lucille het volgende:[..]
Is het dan niet ontzettend dom om al te beginnen met een afbetalingsregeling als je vaste lasten zo hoog zijn. Door het product gewoon niet te kopen?
quote:En dat is idd erg moelijk.
Op woensdag 8 januari 2003 10:37 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Maar hoe wil je ze in een vroeg stadium opsporen?
quote:Dat is onzin en vals sentiment. Alleen mensen zijn vooralsnog wel verantwoordelijk voor hun eigen (wan)gedrag, en als men het gewoon verstiert heeft en alle hulp heeft afgeslagen, dan is dat nog wel hun eigen schuld.
Op woensdag 8 januari 2003 10:22 schreef Isabeau het volgende:Ik vind de harde reacties hier eigenlijk toch wel tekenend voor deze tijd. Het kan een groot deel van de bevolking geen ruk schelen hoe het met de medemens gaat.
Een beetje gaan zitten klagen dat de wereld zo hard is geworden dan, is geheel misplaatst.
Kwestie van je zaakjes goed regelen.
quote:En dan nog: een paar schulden is niet zo erg.
Op woensdag 8 januari 2003 10:39 schreef Nuongirl het volgende:[..]
En dat is idd erg moelijk.
De meeste mensen zijn gewoon te trots om toe te geven dat ze schulden hebben.
quote:Precies. Sparen is het juiste woord. Al is het maar een tientje in de week. En niet kopen als je het niet kunt betalen. Dan maar geen luxe en zo. Er zijn maar weinig dingen die je echt nodig hebt in je huishouden die veel geld kosten. Desnoods koop je dan maar iets 2e hands als het echt nodig is.
Op woensdag 8 januari 2003 10:37 schreef Nuongirl het volgende:[..]
daar heb je ook gelijk in, maar het ging nu even over de belastingdienst.
Ik zelf koop eigenlijk nooit dingen op afbetaling, misschien ook wel omdat ik het gewoon fout heb zien gaan bij mensen.
Desnoods spaar ik er wat langer voor en als de wasmachine of koelkast stuk gaat hebben we daar nog altijd een reservepot voor.
quote:Én... niet boven je stand gaan leven.
Op woensdag 8 januari 2003 10:40 schreef X-Ray het volgende:
Voorbeeld:
Ik heb mij dus verzekerd tegen een te grote financiele achteruitgang en eventuele arbeidsongeschiktheid met betrekking tot mijn hypotheek. Die wordt fijn 10 jaar lang doorbetaald dan.Kwestie van je zaakjes goed regelen.
quote:En dan nog zijn er legio mogelijkheden om hulp te krijgen bij het regelen van je zaken.
Op woensdag 8 januari 2003 10:43 schreef ChrisJX het volgende:
Pas als het zo wordt dat je je schuldeisers niet meer kunt voldoen wordt het moeilijk.
Overigens is faillisement ook niet het einde van de wereld. Donald Trump is al god weet hoe vaak failliet gegaan.
quote:Of ze gaan het ene lege gat vullen met het andere , wat ik helaas ook gezien heb toen ik bij het Nuon werkte
Op woensdag 8 januari 2003 10:43 schreef ChrisJX het volgende:[..]
En dan nog: een paar schulden is niet zo erg.
Pas als het zo wordt dat je je schuldeisers niet meer kunt voldoen wordt het moeilijk. Maar ik neem aan dat iedereen zal proberen zo lang mogelijk zal proberen niet failliet verklaard te worden.
quote:Eigenlijk is het dan al wel erg. Als je al een paar schulden hebt ben je toch verkeerd bezig. Ik kan me niet voorstelling dat je al een aantal dingen in het huishouden op de pof moet kopen. Dingen die echt noodzakelijk zijn en veel geld kosten.
Op woensdag 8 januari 2003 10:43 schreef ChrisJX het volgende:En dan nog: een paar schulden is niet zo erg.
quote:En wat dat betreft vraag ik me wel eens af hoe het zit tegenwoordig. Ik kocht vroeger bijna nooit iets en als ik dan een tv wilde kopen spaarde ik er voor (maar meestal had ik genoeg geld als ik het wilde, omdat ik nooit zomaar wat kocht).
Op woensdag 8 januari 2003 10:43 schreef Lucille het volgende:
Precies. Sparen is het juiste woord.
quote:Ook nog eens!
Probleem is gewoon dat het tegenwoordig ook zo makkelijk is om te lenen/rood te staan op de bank en meer van dat soort zaken.
quote:Heb je een credit-card?
Op woensdag 8 januari 2003 10:46 schreef Lucille het volgende:
Eigenlijk is het dan al wel erg. Als je al een paar schulden hebt ben je toch verkeerd bezig.
quote:Tja, het ligt aan je eigen instelling ook.
Op woensdag 8 januari 2003 10:46 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik kan me niet voorstelling dat je al een aantal dingen in het huishouden op de pof moet kopen. Dingen die echt noodzakelijk zijn en veel geld kosten.
quote:Als je failliet wordt verklaard, betekent het dat je je beschikkingsbevoegd t.a.v. financiele feiten verliest. Je mag geen dingen meer kopen, verkopen, transacties afsluiten e.d. Dat doet de curator dan voor je.
Op woensdag 8 januari 2003 10:47 schreef Isabeau het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als je failliet wordt verklaard als particulier? Ik heb dat nooit zo begrepen. Een vriendin heeft zich namelijk expres failliet laten verklaren, dan komen de schuldeisers namelijk niet meer achter je aan of zoietsIk begreep er niet veel van. Later werd dat failliessement opgeheven bij gebrek aan baten. Of zo. Nou moet ik eerlijk zeggen dat zij heeeeeeel veel schulden had en allemaal eigen domme schuld (meeste schulden expres) en ze heeft er eigenlijk nooit echt voor geboet/betaald. Ook dat is krom.
Wat jouw vriendin heeft gedaan is denk ik het aanvragen van schuldsanering natuurlijke personen. Zoals de naam dat aangeeft geldt dat alleen voor gewone mensen en niet voor bedrijven.
Als je dat aangevraagd wordt je ook beschikkingsonbevoegd en krijg je een bewindvoerder, maar je hebt meer vrijheid dan bij faillissement.
Voordeel van deze oplossing is dat je schulden na 3 jaar worden omgezet in een natuurlijke verbintenis, wat zoveel betekent als dat je de boel wettelijk gezien niet meer hoeft te betalen.
Wordt je bij failissement je hele leven achtervolgd, hier maar 3 jaar en heb je daarna de mogelijkheid met een schone lei te beginnen.
Dat wordt een 8 voor mijn tentamen volgende week
quote:Ben je nog afgezet
Op woensdag 8 januari 2003 10:55 schreef X-Ray het volgende:
Toen ik nog studeerde en een lullig repro-boy loontje ving maar wel me eigen flatje had, haalde ik me koelkast ook uit de via-via voor FL100,-
quote:Als je failliet word verklaard, verlies je het recht op financiele zelfbeschikking. Er wordt door middel van een curator ed gekeken naar de schuldeisers en jouw vermogen. 9 vd 10 keer is de schuld onmogelijk in te lossen en worden heel veel schulden kwijtgescholden, op een aantal prominente na. De pest is alleen dat een faillisement heel lang kan duren, en dat je al die tijd onder surceance kan staan. Hoe het prive zit weet ik niet exact, maar dat zal niet veel schelen van iemand die een VOF-je of eenmanszaak heeft.
Op woensdag 8 januari 2003 10:47 schreef Isabeau het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als je failliet wordt verklaard als particulier? Ik heb dat nooit zo begrepen. Een vriendin heeft zich namelijk expres failliet laten verklaren, dan komen de schuldeisers namelijk niet meer achter je aan of zoietsIk begreep er niet veel van. Later werd dat failliessement opgeheven bij gebrek aan baten. Of zo. Nou moet ik eerlijk zeggen dat zij heeeeeeel veel schulden had en allemaal eigen domme schuld (meeste schulden expres) en ze heeft er eigenlijk nooit echt voor geboet/betaald. Ook dat is krom.
Al met al is het niet iets om naar uit te kijken, zelfs je post wordt gecheckt, en vaak wordt er verplicht een deel van je loon/vermogen voor langere tijd naar de schuldeisers gesluist en krijg je zelf net genoeg 'zakgeld' om van te leven.
Maar goed, op een gegeven moment wordt het opgeheven en dan ben je dus, ook al heb je slechts 100.000 euro van je 10.000.000 schuld afgelost, schuldvrij.
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 08-01-2003 11:01]
quote:Hij was pas 1 jaar oud
Op woensdag 8 januari 2003 10:57 schreef Lithion het volgende:[..]
Ben je nog afgezet
.
quote:Ja, ik heb een creditcard. Die ik in Nederland dus eigenlijk nooit gebruik in winkels en zo. Ik gebruik deze alleen in het buitenland, voor betalingen van hotels, autoverhuur, franse tolwegen. En zo nu en dan een internet betaling. Voor al deze betalingen is een creditcard handig, soms is er zelfs geen andere manier (heb je ooit wel eens in de VS een auto proberen te huren zonder creditcard?). Deze bedragen worden overigens elke maand weer netjes van de normale girorekening afgeschreven, zodat het gebruik eigenlijk gelijk staat aan mijn normale bankpas. Ik bouw dus geen schulden op met deze kaart.
Op woensdag 8 januari 2003 10:51 schreef Lithion het volgende:[..]
Heb je een credit-card?
quote:Jawel een vangnet.
Op woensdag 8 januari 2003 09:22 schreef Isabeau het volgende:
Is er nou echt geen oplossing te vinden voor mensen met zware financiele problemen?
Helaas werkt dat nog steeds niet in alle gemeentes.
quote:Dat is dus niet waar.
Op woensdag 8 januari 2003 10:59 schreef X-Ray het volgende:Als je failliet word verklaard, verlies je het recht op financiele zelfbeschikking. Er wordt door middel van een notaris ed gekeken naar de schuldeisers en jouw vermogen. 9 vd 10 keer is de schuld onmogelijk in te lossen en worden heel veel schulden kwijtgescholden, op een aantal prominente na.
quote:Nou haal je 2 dingen door elkaar, surseance van betaling is weer iets anders, dat is een soort voorloper van faillissement.
De pest is alleen dat een faillisement heel lang kan duren, en dat je al die tijd onder surceance kan staan.
quote:Idd niet, omdat je bij een VOF en eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk bent voor je bedrijfsschulden.
Hoe het prive zit weet ik niet exact, maar dat zal niet veel schelen van iemand die een VOF-je of eenmanszaak heeft.
quote:Alleen bij schuldsanering natuurlijke personen, niet bij faillissement.
Maar goed, op een gegeven moment wordt het opgeheven en dan ben je dus, ook al heb je slechts 100.000 euro van je 10.000.000 schuld afgelost, schuldvrij.
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 08-01-2003 11:04]
quote:Je bouwt dus elke maand schulden op.
Op woensdag 8 januari 2003 11:01 schreef Lucille het volgende:
Deze bedragen worden overigens elke maand weer netjes van de normale girorekening afgeschreven, zodat het gebruik eigenlijk gelijk staat aan mijn normale bankpas. Ik bouw dus geen schulden op met deze kaart.
quote:Met mw bedoel je maatschappelijk werk ?
Op woensdag 8 januari 2003 11:01 schreef Loedertje het volgende:[..]
Jawel een vangnet.
Woningstichting neemt bij 1e achterstand contact op met de huurder, 2e naar de uitkerende instantie en MW.Helaas werkt dat nog steeds niet in alle gemeentes.
quote:Nee.
Op woensdag 8 januari 2003 10:55 schreef ChrisJX het volgende:Wat jouw vriendin heeft gedaan is ...
Ze heeft samen met haar vriend de hele catalogus-wereld los en vast gekocht binnen een korte periode (van de welbekende wehkamp tot obscure manicure-catalogi). Ze heeft bij zowat elke bank een rekening geopend met 2000 gulden (of meer!) krediet ruimte. Geld opgenomen uiteraard. (hierna wilde geen enkele bank haar meer, op een klein bankje in groningen (de frieslandbank weigerde haar al) na, waarbij ze geen bankpas kreeg en 0 cent rood mocht staan). Tankpasjes van alle tankstationbedrijven, hele vaten vol benzine of whatever getankt (voor de "autocross" werd er verteld) en die voor 1 gulden per liter doorverkopen. Spullen bij winkels op afbetaling kopen, kleine afbetaling doen en dan nooit meer iets van je laten horen.
Anyway, daarna ga je trouwen en niet in gemeenschap van goederen. Al het bezit op zijn naam, jij hebt de schulden op jouw naam. Je bezit dan wettelijk gezien niets. Nada. Noppes. Schuldeisers en deurwaarders lach je uit.
Dan wordt je dus failliet verklaard en dat wordt opgeheven bij gebrek aan baten ![]()
Ik heb niet het idee dat het haar uiteindelijk erg heeft geschaad....dus dat voelt ook wel heel erg krom. Als iedereen zo zou redeneren dan functioneert de maatschappij domweg niet meer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |