abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187403439
Ik ben een 31-jarige man, en heb begin vorige week een arbeidsvoorwaardengesprek bij de belastingdienst (overheid) gehad.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik hier nog niet zo veel ervaring (arbeidsvoorwaardengesprekken) in heb, en een beetje "preuts" ben wat betreft eisen stellen. Ze boden mij schaal 10 aan. Het aangeboden salaris vond ik best aardig, maar was wel het laagste salaris van de schaal waarin ik terecht kom, dus schaal 10.0. Ik heb het er verder niet over gehad en geen eisen gesteld. Het gaat om een 36-urige werkweek.

Nu zijn er mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik best meer mag vragen, maar anderen zeggen weer dat ik blij moet zijn dat ik een baan krijg. Wat ook een beetje nieuw voor mij was was dat ik de eerste twee maanden nog niet betaald krijg (proeftijd), en het daarna allemaal pas ingaat. Zowel werkgever als werknemer mogen natuurlijk tijdens of na de proeftijd besluiten niet met elkaar verder te willen gaan.

Heeft iemand een idee wat wijsheid is in deze? De manager nog even mailen (/bellen)? Ik heb nog niet veel baantjes gehad op dit niveau (hbo), maar het mag duidelijk zijn dat ik met mijn 31 jaar al wel wat ervaring heb. Een ander bedrijf heeft mij overigens hetzelfde loon aangeboden, daar kan ik ook tekenen, maar dat is private sector, en ik werk liever bij de belastingdienst.

Wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat hij denkt dat ik een brutale jongen ben? Als hij nee zegt kan je altijd nog met huidig aanbod genoegen nemen?
pi_187403448
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 12:29 schreef TheeDrinker het volgende:
Wat ook een beetje nieuw voor mij was was dat ik de eerste twee maanden nog niet betaald krijg (proeftijd), en het daarna allemaal pas ingaat.
Pardon? Mag dit überhaupt wel??? 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 13 juni 2019 @ 12:33:04 #3
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_187403469
Ik denk dat overheid (lijkt me dan...) dit wel goed doet maar voor zekerheid;
quote:
Duur van de proeftijd

De proeftijd mag maximaal 1 maand duren bij:

een tijdelijk arbeidscontract van meer dan 6 maanden maar korter dan 2 jaar;
een tijdelijk arbeidscontract zonder einddatum is afgesproken.

Bij tijdelijke arbeidscontracten kunnen andere regels voor de proeftijd gelden. Dit kan alleen als dit in de cao staat. Of in een regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, zoals een gemeente.

De proeftijd kan maximaal 2 maanden duren bij:

een vast dienstverband;
een tijdelijk arbeidscontract voor 2 jaar of langer.

Bij een tijdelijk contract van 6 maanden of korter mag uw werkgever geen proeftijd afspreken.
https://www.rijksoverheid(...)-duurt-een-proeftijd
  donderdag 13 juni 2019 @ 12:37:52 #4
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_187403509
quote:
Een woordvoerder van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid laat weten niet bekend te zijn met misstanden rondom proefdagen. "Maar het lijkt me duidelijk dat dit niet de bedoeling is", zegt ze. "Als je wilt weten of iemand geschikt is, kun je eerst een tijdelijk contract aanbieden en gebruikmaken van de betaalde proeftijd die daarvoor bedoeld is."
https://www.trouw.nl/home(...)r-mag-dat-~ad2d3a12/

Juridisch vind ik er niet snel iets over, laat ik dan maar over aan anderen hier
pi_187403535
Ik vind niet betaald worden tijdens de proeftijd (inderdaad, de termijn van 1 of 2 maanden even checken!) echt heel vreemd. Dat heb ik echt nog nooit gehoord.

De hoogte van je salaris: als het marktconform is (en dat lijkt me wel als je elders een gelijkwaardig aanbod hebt) is dit je startsalaris. Je mag natuurlijk altijd meer vragen, onderhandelen staat je vrij. Als je start op 10.0 betekent dat ook dat je voorlopig nog wel wat groei kunt doormaken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 13 juni 2019 @ 12:46:09 #6
427747 Tieten
Krijg nou...
pi_187403593
Misschien was het wel een check TD. Even een test of je wel mans genoeg bent.
Vuist op tafel en schaal 11.3 eisen.
2 maanden onbetaald is natuurlijk raar. Waarom niet 6 maanden?
Misschien gaan we dan met z'n allen minder belasting betalen. :)

Ergens zou ik liever wat potente personen bij de belastingdienst zien, zodat mijn(ons) geld nuttiger wordt uitgegeven....
  donderdag 13 juni 2019 @ 12:46:57 #7
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_187403601
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 12:29 schreef TheeDrinker het volgende:
Zowel werkgever als werknemer mogen natuurlijk tijdens of na de proeftijd besluiten niet met elkaar verder te willen gaan.
Dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat je dan gratis arbeid hebt verricht al die tijd. Mooi zou dat zijn, dan kan een werkgever net voordat de proeftijd is afgelopen zeggen "oh haha nee dit wordt hem toch maar niet" en ondertussen heb jij wel gewerkt zonder daar salaris voor te ontvangen :').

Dus wat is wijsheid? Opkomen voor jezelf en anders lekker die andere baan accepteren.
pi_187403622
Is die baan je toevallig aangedragen via het UWV of de gemeente (als in, je ontvangt een uitkering van een van de twee)? Want dan betreft het proefplaatsing met behoud van uitkering, en dat schijnt te mogen.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 13 juni 2019 @ 12:56:56 #9
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187403705
2 maanden vrijwilligerswerk zou ik niet akkoord mee gaan.
pi_187403775
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 12:48 schreef probeer het volgende:
Is die baan je toevallig aangedragen via het UWV of de gemeente (als in, je ontvangt een uitkering van een van de twee)? Want dan betreft het proefplaatsing met behoud van uitkering, en dat schijnt te mogen.
Het klopt inderdaad dat het via het UWV is.. je krijgt dus nog 2 maanden uitkering tijdens die proeftijd (¤900), en erna werk je pas officieel voor het bedrijf.
pi_187403788
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:04 schreef TheeDrinker het volgende:

[..]

Het klopt inderdaad dat het via het UWV is.. je krijgt dus nog 2 maanden uitkering tijdens die proeftijd (¤900), en erna werk je pas officieel voor het bedrijf.
Dan is dit een vrij normale regeling
All management is Strategic Management.
pi_187403816
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:05 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Normaal ja, maar nog steeds niet helemaal eerlijk natuurlijk. Leuk dat het UWV bedrijven wilt motiveren om uitkeringsgerechtigden aan te nemen, maar daar betaalt dus ook de werknemer voor terwijl die dan toch gewoon normaal werkt.

[ Bericht 13% gewijzigd door probeer op 13-06-2019 13:15:11 ]
  donderdag 13 juni 2019 @ 13:12:49 #13
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_187403872
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:04 schreef TheeDrinker het volgende:

[..]

Dan is het volgens de regeltjes inderdaad. Lullig maar ja
pi_187403874
En over die schaal ..

Geen idee hoe hoog of laag schaal 10 is, maar dat je in de laagste trede zit geeft juist meer mogelijkheid tot salarisgroei. Maar als jij een goed verhaal hebt waarom ze je best een trede hoger mogen plaatsen ...
pi_187403883
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:05 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Klinkt als uitbating van mensen die wanhopig zijn voor een baan. :{
pi_187403924
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:13 schreef Basutei het volgende:

[..]

Klinkt als uitbuiting van mensen die wanhopig zijn voor een baan. :{
Dat is het ook, en zo ervaren de meeste mensen die ik er over gesproken heb dat ook.
pi_187403929
Gratis werken, lekker man, niks mis mee.
  Moderator donderdag 13 juni 2019 @ 13:19:17 #18
5428 crew  miss_sly
pi_187403969
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:16 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat is het ook, en zo ervaren de meeste mensen die ik er over gesproken heb dat ook.
Bedrijven nemen er anders ook een risico mee. We hebben ook eens iemand gehad via die constructie, iemand die een eigen bedrijf had gehad en behoorlijk wat ervaring zou moeten hebben. In de praktijk bleek dat deze persoon echt nog heel veel moest leren en zou een fulltime normaal salaris echt niet passend zijn geweest. Er is vaak een reden waarom mensen op die.manier geplaatst (moeten) worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_187403991
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Bedrijven nemen er anders ook een risico mee. We hebben ook eens iemand gehad via die constructie, iemand die een eigen bedrijf had gehad en behoorlijk wat ervaring zou moeten hebben. In de praktijk bleek dat deze persoon echt nog heel veel moest leren en zou een fulltime normaal salaris echt niet passend zijn geweest. Er is vaak een reden waarom mensen op die.manier geplaatst (moeten) worden.
En daarom is er dus proeftijd. Wat al sinds jaar en dag prima werkt, mocht een werkgever er achter komen dat de werknemer toch minder geschikt is dan gedacht.

Proefplaatsing daarentegen, is niets meer dan 1) een regeling om het voor bedrijven aantrekkelijker te maken om mensen in een uitkeringspositie een baan aan te bieden, gedeeltelijk ten koste van de werknemer (en nog meer ten koste van de uitkeringsinstantie, en dus de belastingbetaler). En 2) een pressiemiddel van de uitkeringsinstantie jegens de werkzoekende.

Helaas was het in mijn onderzoek / vanuit mijn positie als onderzoeker onmogelijk om ook te onderzoeken of die proefplaatsing-regeling daadwerkelijk werkte, dwz of er dankzij die regeling meer mensen vanuit een uitkeringspositie aan het werk geholpen werden. Ik heb er, oa gezien de staat van de huidige arbeidsmarkt, iig mijn twijfels bij. Het lijkt het aanbod van werk iig niet echt te vergroten. Het geeft de uitkeringsinstantie iig wel meer macht over de werkzoekende ('wij hebben banen voor je, ga er solliciteren, want anders ..) dus wellicht dat het in die zin werkt. Aan de andere kant gaat iemand die echt niet wilt, ook niet via zo'n regeling aan een baan 'geholpen' worden.

Maar, nee. Bedrijven nemen daar geen enkel extra risico mee. Ze lopen zelfs minder risico (bij een mislukte proeftijd zullen ze de werknemer iig nog voor gewerkte uren moeten betalen, bij een mislukte proefplaatsing niet).

[ Bericht 4% gewijzigd door probeer op 13-06-2019 13:34:48 ]
pi_187404226
Belastingdienst en het UWV zijn beiden overheid zodoende belastinggeld, alleen een ander potje.

De overheid is normaal gesproken - zeg - ¤2500 kwijt p/m tijdens proef, nu ¤900.. Je mag waarschijnlijk niet helemaal zo rekenen, maar het is wel een indicatie.

Ik denk dat ik even aankijk wat ik ga doen.
pi_187404739
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 13:43 schreef TheeDrinker het volgende:
Belastingdienst en het UWV zijn beiden overheid zodoende belastinggeld, alleen een ander potje.

De overheid is normaal gesproken - zeg - ¤2500 kwijt p/m tijdens proef, nu ¤900.. Je mag waarschijnlijk niet helemaal zo rekenen, maar het is wel een indicatie.
Nou .. niet echt ..

Wanneer er geen proefplaatsing zou zijn, betaalt dat bedrijf je loon en vangt de overheid loonbelasting.

Wanneer er wel proefplaatsing is, betaalt dat bedrijf gedurende die tijd niets, betaalt de overheid je uitkering en kost het de werknemer het verschil in loon voor het werk en de uitkering.

quote:
Ik denk dat ik even aankijk wat ik ga doen.
Ik zou er voor gaan.
pi_187406436
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 14:26 schreef probeer het volgende:

[..]

Nou .. niet echt ..

Wanneer er geen proefplaatsing zou zijn, betaalt dat bedrijf je loon en vangt de overheid loonbelasting.

Wanneer er wel proefplaatsing is, betaalt dat bedrijf gedurende die tijd niets, betaalt de overheid je uitkering en kost het de werknemer het verschil in loon voor het werk en de uitkering.
[..]

Ik zou er voor gaan.
Maar in dit geval is “het bedrijf” de overheid (belastingdienst) en ze betalen idd loonbelasting.

Maar het andere overheidsbedrijf (het UWV) betaalt ook loonbelasting over je uitkering.

Kortom “de overheid” is minder aan je kwijt als je proefplaatsing hebt platgezegd (alleen uitkering).
pi_187406895
Schaal 10, dan gok ik een I (WO) functie met aanloopschaal?

Als je relevante ervaring hebt of nu een hoger loon krijgt (dat laatste is dus iig niet het geval) word je inderdaad in een aanloopschaal gezet. Normaal word je dan bij omzetting naar vaste aanstelling in de juiste schaal gezet (11.0).

Er valt over het algemeen alleen te onderhandelen als je ervaring of al een beter salaris hebt. Meteen ja zeggen dus :)
pi_187408111
Als ervaring en functie op elkaar aansluiten kan je misschien een paar treden omhoog. (dus 10.2/3) veel meer moet je daar niet van verwachten. Daarnaast de afweging maken of je echt denkt dat je meer verdient of dat je dat is aangepraat door je omgeving.
  donderdag 13 juni 2019 @ 19:19:08 #25
286575 Roces18
Chef de party
pi_187409041
Als je van uit een uitkering komt hebt je niet een sterke onderhandelingspositie.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')