abonnement Unibet Coolblue
pi_187459400
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 17:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je wilt het gewoon niet snappen. Althans, je snapt het dondersgoed, maar je hebt de stellingen nou eenmaal betrokken en dat betekent dat je niet gaan inbinden. Oke.
Ik neem altijd stelling tegen riooljournalistiek en ik verdedig het FvD tegen laffe aanvallen in de rug. Het probleem is dat alles lijkt te mogen als het maar tegen Baudet is. Ik zou zeggen val ze aan op hun standpunten en wat ze zeggen, ipv in je eigen woorden weer te geven wat je hoopt dat ze bedoelen.

Kijk het fragment met Cliteur maar even terug en leg de tekst van VN ernaast, en je zult zien dat het van geen kant deugt.

quote:
De auteur constateert terecht dat het FvD potentiële coalitiepartners van zich vervreemdt door het gedrag en uitlatingen van Baudet. Een filmpje delen van een nazistische club vind jij misschien normaal, maar een brave gristenclub zoals de CU vindt dat ontoelaatbaar. Het FvD helpt dus zijn eigen kans op coalitiedeelname om zeep.
Nee, wat onverteerbaar is dat politici en partijen verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen van hun beleid. Dat is wat het partijkartel kenmerkt, ze mogen over bepaalde dingen van mening verschillen, maar uiteindelijk dekken ze elkaar over de grote kwesties. Daar is nooit iemand verantwoordelijk voor, dat overkomt alle partijen maar.

Het idee dat je er niet vanaf kunt maken met een minuutjes stilte bij weer een terroristische aanslag in Nederland maar dat je dat ook op beleid moet betrekken kwam niet van een nazistische club, maar ging het kartel ook te ver.

Het werkt ook met andere dingen zo. CDA en met name VVD hebben jaren lopen pleiten voor minder 'regeltjes' voor de financiele sector en wanneer het dan knalt dan doet iedereen alsof het uit de lucht kwam vallen en niets met beleid te maken had. Als VVD en met name CDA steun geven aan Bush en zijn Irak oorlog en dat een grandioze puinzooi wordt waar we nog steeds de gevolgen van ondervinden dan is er niemand van het kartel die ze daarvoor op de pijnbank legt, dat is 'ons' weer overkomen alsof politieke keuzes daar niets mee van doen hadden. Hetzelfde met de ramp die het 'hard aanpakken' van drugs heeft veroorzaakt, de rare onderwijsideeen die de PvdA er doorheen heeft gedrukt. Ze blijven allemaal zo aardig voor elkaar, wrijf het er niet in, spreek elkaar niet aan op politieke keuzes uit het verleden want het moet wel gezellig blijven.

quote:
Kun je heel boos worden op VN, maar dat verandert niets aan het feit dat de analyse van de auteur hout snijdt. De gedragingen van Baudet zijn politiek onhandig en schaden de partij.
Het gaat er niet om dat er helemaal niets in zou zitten, het gaat erom onbehoorlijke journalistiek is. Ook een journalist die ergens wel een punt heeft kan aan riooljournalistiek doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 16 juni 2019 @ 20:54:47 #252
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_187459556
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 20:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik neem altijd stelling tegen riooljournalistiek en ik verdedig het FvD tegen laffe aanvallen in de rug. Het probleem is dat alles lijkt te mogen als het maar tegen Baudet is. Ik zou zeggen val ze aan op hun standpunten en wat ze zeggen, ipv in je eigen woorden weer te geven wat je hoopt dat ze bedoelen.

Kijk het fragment met Cliteur maar even terug en leg de tekst van VN ernaast, en je zult zien dat het van geen kant deugt.
[..]

Nee, wat onverteerbaar is dat politici en partijen verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen van hun beleid. Dat is wat het partijkartel kenmerkt, ze mogen over bepaalde dingen van mening verschillen, maar uiteindelijk dekken ze elkaar over de grote kwesties. Daar is nooit iemand verantwoordelijk voor, dat overkomt alle partijen maar.

Het idee dat je er niet vanaf kunt maken met een minuutjes stilte bij weer een terroristische aanslag in Nederland maar dat je dat ook op beleid moet betrekken kwam niet van een nazistische club, maar ging het kartel ook te ver.

Het werkt ook met andere dingen zo. CDA en met name VVD hebben jaren lopen pleiten voor minder 'regeltjes' voor de financiele sector en wanneer het dan knalt dan doet iedereen alsof het uit de lucht kwam vallen en niets met beleid te maken had. Als VVD en met name CDA steun geven aan Bush en zijn Irak oorlog en dat een grandioze puinzooi wordt waar we nog steeds de gevolgen van ondervinden dan is er niemand van het kartel die ze daarvoor op de pijnbank legt, dat is 'ons' weer overkomen alsof politieke keuzes daar niets mee van doen hadden. Hetzelfde met de ramp die het 'hard aanpakken' van drugs heeft veroorzaakt, de rare onderwijsideeen die de PvdA er doorheen heeft gedrukt. Ze blijven allemaal zo aardig voor elkaar, wrijf het er niet in, spreek elkaar niet aan op politieke keuzes uit het verleden want het moet wel gezellig blijven.
[..]

Het gaat er niet om dat er helemaal niets in zou zitten, het gaat erom onbehoorlijke journalistiek is. Ook een journalist die ergens wel een punt heeft kan aan riooljournalistiek doen.
ikben het helemaaleens maar geloof mij maar, net als Wilders is gebleken is Baudet van hetzelfde laken een pak.

Je ziet dat nu al, alles voor de buhne maar 0 verantwoordlijkheidsgevoel
Laffe huichelaar
pi_187460064
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Begrijpend lezen van een compleet associatieverdrag is inderdaad lastig, dat was nu net mijn punt en als jij denkt dat te tackelen met "even te Googlen" dan kan ik jouw mening erover geenszins serieus nemen.
Je hoeft niet ieder detail van het verdrag te weten.
Misschien is het je nooit opgevallen, maar ministers e.d. beschikken vaak ook niet over de details en nemen toch besluiten.
pi_187460205
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:21 schreef sol1taire het volgende:

[..]

Je hoeft niet ieder detail van het verdrag te weten.
Misschien is het je nooit opgevallen, maar ministers e.d. beschikken vaak ook niet over de details en nemen toch besluiten.
Misschien is het je nooit opgevallen, maar ministers e.d. hebben daar ambtenaren voor, die besluiten nemen ze niet door "even te googlen"...
  zondag 16 juni 2019 @ 21:28:17 #255
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_187460214
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:21 schreef sol1taire het volgende:

[..]

Je hoeft niet ieder detail van het verdrag te weten.
Misschien is het je nooit opgevallen, maar ministers e.d. beschikken vaak ook niet over de details en nemen toch besluiten.
Waarom zou je dan een zakenkabinet willen? Als de burger en ministers zich prima kunnen layen informeren en geen kennis van zaken hoeven te hebben?
Laffe huichelaar
pi_187460235
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Misschien is het je nooit opgevallen, maar ministers e.d. hebben daar ambtenaren voor, die besluiten nemen ze niet door "even te googlen"...
Nee klopt, ze krijgen de management samenvatting en nemen dan een besluit.
pi_187460313
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:28 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Waarom zou je dan een zakenkabinet willen? Als de burger en ministers zich prima kunnen layen informeren en geen kennis van zaken hoeven te hebben?
Ok, als je een zakenkabinet hebt dan impliceert dit natuurlijk dat de minister dan alle details van ieder dossier kent .
pi_187460496
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:33 schreef sol1taire het volgende:

[..]

Ok, als je een zakenkabinet hebt dan impliceert dit natuurlijk dat de minister dan alle details van ieder dossier kent .
Als jij niet loopt te trollen maar daadwerkelijk in de veronderstelling bent dat je door "even te googlen" over voldoende informatie beschikt om complexe beslissingen te nemen, waarom zou je dan een zakenkabinet willen, dan kun je ook gewoon de jostiband voor het minimumloon de toko laten runnen.
pi_187460627
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:43 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als jij niet loopt te trollen maar daadwerkelijk in de veronderstelling bent dat je door "even te googlen" over voldoende informatie beschikt om complexe beslissingen te nemen, waarom zou je dan een zakenkabinet willen, dan kun je ook gewoon de jostiband voor het minimumloon de toko laten runnen.
Waarom zou je alle details moeten weten? Het is aan de politiek om de burger goed voor te lichten.
Bij een verkiezingsprogramma krijg je ook een samenvatting. Partijen doen dan ook hun best om kiezers uit te leggen waar ze voor staan en waarom je toch vooral op hun moet stemmen.
Je kunt jezelf verder inlezen als je meer informatie nodig hebt om tot een besluit te komen. Managers bij bedrijven doen dit iedere dag.
pi_187460787
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:51 schreef sol1taire het volgende:

[..]

Waarom zou je alle details moeten weten? Het is aan de politiek om de burger goed voor te lichten.
Wat een dom gelul. Als jij als zogenaamd mondige burger zo nodig meent te moeten meebeslissen door middel van referenda, dan is het aan jou om je voldoende te informeren. En als je daar blijkbaar te lui voor bent, dan ben je ongeschikt. Om je dan achter de politiek te gaan verschuilen getuigt van een gebrek aan verantwoordelijkheid dat loodrecht staat op je behoefte aan referenda.
pi_187460842
Ik word met elke discussie die ik lees met voorstanders van referenda blijer dat we die puinzooi hebben afgeschaft, eerlijk gezegd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zondag 16 juni 2019 @ 22:01:34 #262
236264 crew  capricia
pi_187460864
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:00 schreef Hanca het volgende:
Ik word met elke discussie die ik lees met voorstanders van referenda blijer dat we die puinzooi hebben afgeschaft, eerlijk gezegd.
Idem.
Definitely not CIA
pi_187460907
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:58 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Wat een dom gelul. Als jij als zogenaamd mondige burger zo nodig meent te moeten meebeslissen door middel van referenda, dan is het aan jou om je voldoende te informeren. En als je daar blijkbaar te lui voor bent, dan ben je ongeschikt. Om je dan achter de politiek te gaan verschuilen getuigt van een gebrek aan verantwoordelijkheid dat loodrecht staat op je behoefte aan referenda.
Ik heb mezelf geinformeerd en zal dat blijven doen. Daarom ben ik ook van mening dat
grote (ingrijpende) besluiten getoetst moeten worden d.m.v. referenda.
Bij een goed opgezet referendum kun je kiezers prima uitleggen wat de keuze is. Blijkbaar vind jij dat de gemiddelde NL'r dan niet in staat is om een goede keuze te maken.
  Moderator zondag 16 juni 2019 @ 22:08:27 #264
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187460992
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:03 schreef sol1taire het volgende:

[..]

Ik heb mezelf geinformeerd en zal dat blijven doen. Daarom ben ik ook van mening dat
grote (ingrijpende) besluiten getoetst moeten worden d.m.v. referenda.
Bij een goed opgezet referendum kun je kiezers prima uitleggen wat de keuze is. Blijkbaar vind jij dat de gemiddelde NL'r dan niet in staat is om een goede keuze te maken.
Blijkbaar laat jij je heel vremd informeren en vanuit een bepaalde optiek.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_187461051
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:00 schreef Hanca het volgende:
Ik word met elke discussie die ik lees met voorstanders van referenda blijer dat we die puinzooi hebben afgeschaft, eerlijk gezegd.
Ik vind referenda een prima idee, maar een raadgevend referendum is dan weer een matige uitvoering. Ballot initiatives zoals in de VS of referenda zoals ze die in Zwitserland kennen zijn een stuk beter.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187461052
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Blijkbaar laat jij je heel vremd informeren en vanuit een bepaalde optiek.
Knap dat je hieruit kan halen hoe ik mezelf informeer en vanuit welke optiek. Over welk thema heb je het hier?
M.i. is het de taak van de overheid om burgers goed te informeren. De overheid is er voor de burgers en niet andersom.
pi_187461164
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik vind referenda een prima idee, maar een raadgevend referendum is dan weer een matige uitvoering. Ballot initiatives zoals in de VS of referenda zoals ze die in Zwitserland kennen zijn een stuk beter.
Ik vind een referendum een uitstekend middel om te bepalen of de buurtspeeltuin moet worden uitgebreid met een wipkip of een schommel, maar als een klimrek of een glijbaan ook tot de mogelijkheden behoren wordt het al gauw te complex.
Laat staan als het over lastiger onderwerpen gaat waarbij nuances een rol spelen.
pi_187461290
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:18 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik vind een referendum een uitstekend middel om te bepalen of de buurtspeeltuin moet worden uitgebreid met een wipkip of een schommel, maar als een klimrek of een glijbaan ook tot de mogelijkheden behoren wordt het al gauw te complex.
Laat staan als het over lastiger onderwerpen gaat waarbij nuances een rol spelen.
Ik denk persoonlijk dat de gemiddelde NL'r in staat is om iets complexere onderwerpen te beoordelen. Dat mag ook wel anders is het einde van onze kennis economie nabij.
pi_187461305
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:18 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik vind een referendum een uitstekend middel om te bepalen of de buurtspeeltuin moet worden uitgebreid met een wipkip of een schommel, maar als een klimrek of een glijbaan ook tot de mogelijkheden behoren wordt het al gauw te complex.
Laat staan als het over lastiger onderwerpen gaat waarbij nuances een rol spelen.
Ja, een referendum is eigenlijk alleen geschikt bij een A of B keus. Na het referendum moet de vraag "hoe dan?" of "waarom stemden jullie dat?" geen optie zijn.

En dat maakte het referendum over de WiV bijvoorbeeld zo vreemd. Geen enkele goed bij zijn hoofd zijnde niet crimineel was tegen de volledige wet. Grotendeels was hij zeer noodzakelijk. Dan kun je toch geen ja/nee keus hebben, nee was gewoon echt geen optie. Volgens niemand.

Totaal ongeschikt voor een referendum dus.


Voor plaatselijke dingen lijkt het me prima. Desnoods over best grote dingen, zoals dat gedoe met die rondweg in Amersfoort. Dat kun je nog wel via een referendum doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zondag 16 juni 2019 @ 22:31:53 #270
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187461400
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:25 schreef sol1taire het volgende:

[..]

Ik denk persoonlijk dat de gemiddelde NL'r in staat is om iets complexere onderwerpen te beoordelen. Dat mag ook wel anders is het einde van onze kennis economie nabij.
Ik heb geen zin om een parlement te onderhouden wat dan iedere complexe vraag naar mij terugstuurt. Als het zo moet dan moet het Parlement maar terug naar een 2e kamer met hooguit 50 leden, doen we het op zijn Zwitsers.

Wel opvallend is dat ook in Zwitserland met een bindend referendum de uitslag soms genegeerd moet worden omdat de gevolgen te negatief voor het land zijn maar goed.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_187461401
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:18 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik vind een referendum een uitstekend middel om te bepalen of de buurtspeeltuin moet worden uitgebreid met een wipkip of een schommel, maar als een klimrek of een glijbaan ook tot de mogelijkheden behoren wordt het al gauw te complex.
Laat staan als het over lastiger onderwerpen gaat waarbij nuances een rol spelen.
Is het absurd dat bijvoorbeeld vakbondsleden stemmen over het accepteren van een pensioenakkoord?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187461501
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:31 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is het absurd dat bijvoorbeeld vakbondsleden stemmen over het accepteren van een pensioenakkoord?
Ja, dat vind ik absurd. Wat mij betreft had die hele vakbond in dat specifieke overleg niets te zoeken. Dat gaat over problemen die decennia lang effect hebben, daar is de politiek voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 16 juni 2019 @ 22:38:04 #273
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187461516
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:31 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is het absurd dat bijvoorbeeld vakbondsleden stemmen over het accepteren van een pensioenakkoord?
Nogal, ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_187461526
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:25 schreef sol1taire het volgende:

[..]

Ik denk persoonlijk dat de gemiddelde NL'r in staat is om iets complexere onderwerpen te beoordelen. Dat mag ook wel anders is het einde van onze kennis economie nabij.
Laten we dan even een heel eenvoudig experiment doen. Stel dat ik voorstander ben van een associatieverdrag met Oekraïne maar dat de inhoud van de laatste alinea van pagina 133 me toch echt een stap te ver gaat.
Wat moet ik nu stemmen?
Als ik tegenstem ga jij zonder enige kennis van zaken roeptoeteren dat ik tegen een associatieverdrag ben, wat feitelijk onjuist is.
Als ik voorstem ga ik akkoord met de voor mij niet acceptabele passage.
Met andere woorden, wat ik ook stem, het is altijd verkeerd als ik er een iets genuanceerdere mening op nahoud dan de twee uitersten waaruit ik noodgedwongen een keuze moet maken.
pi_187461579
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:31 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is het absurd dat bijvoorbeeld vakbondsleden stemmen over het accepteren van een pensioenakkoord?
Als zij slechts een marginale fractie van de arbeidsmarkt vertegenwoordigen dan is dat inderdaad absurd.
  Moderator zondag 16 juni 2019 @ 22:41:15 #276
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187461589
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:31 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is het absurd dat bijvoorbeeld vakbondsleden stemmen over het accepteren van een pensioenakkoord?
Eigenlijk wel, ja. De belangen van dit akkoord overstijgen die van de FNV gezien hun ledenaantal enorm.

Ik ben overigens nog steeds lid van de FNV en heb voor acceptatid gestemd.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_187461601
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik absurd. Wat mij betreft had die hele vakbond in dat specifieke overleg niets te zoeken. Dat gaat over problemen die decennia lang effect hebben, daar is de politiek voor.
Dat is natuurlijk niet het relevante aspect. De vraag of de vakbond an sich iets te zeggen zou moeten hebben is een andere dan de vraag of ze bij acceptatie van het voorstel haar leden zou moeten laten stemmen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187461616
Jullie springen allen gezamenlijk op het irrelevante aspect zo te zien.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator zondag 16 juni 2019 @ 22:43:08 #279
54278 crew  Tijger_m
42
pi_187461626
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:41 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet het relevante aspect. De vraag of de vakbond an sich iets te zeggen zou moeten hebben is een andere dan de vraag of ze bij acceptatie van het voorstel haar leden zou moeten laten stemmen.
Dat is waar. Op zich is het stemmen door de leden correct, inderdaad.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 16 juni 2019 @ 22:44:08 #280
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187461642
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:42 schreef Monolith het volgende:
Jullie springen allen gezamenlijk op het irrelevante aspect zo te zien.
Kennelijk is het iets minder irrelevant dan jij denkt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_187461668
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kennelijk is het iets minder irrelevant dan jij denkt.
Nee, het ging namelijk om het punt dat materie te complex zou zijn voor de "gewone burger".
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 16 juni 2019 @ 22:47:10 #282
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187461696
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, het ging namelijk om het punt dat materie te complex zou zijn voor de "gewone burger".
Ook in dat geval lijkt me in dit geval het juiste antwoord 'dit moesten we maar niet doen'. Er ligt een zeer complex akkoord waarbij veel mensen ongetwijfeld hebben gestemd op basis van hun uitgerekende datum en/of of ze wel of niet in de verliezende groep vallen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_187461722
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:38 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Laten we dan even een heel eenvoudig experiment doen. Stel dat ik voorstander ben van een associatieverdrag met Oekraïne maar dat de inhoud van de laatste alinea van pagina 133 me toch echt een stap te ver gaat.
Wat moet ik nu stemmen?
Als ik tegenstem ga jij zonder enige kennis van zaken roeptoeteren dat ik tegen een associatieverdrag ben, wat feitelijk onjuist is.
Als ik voorstem ga ik akkoord met de voor mij niet acceptabele passage.
Met andere woorden, wat ik ook stem, het is altijd verkeerd als ik er een iets genuanceerdere mening op nahoud dan de twee uitersten waaruit ik noodgedwongen een keuze moet maken.
deze post _O_ _O_

Een referendum moet iets concreets zijn met 2 keuzes, zonder mits en tenzij.

wat niet kan voor een referendum. "Moeten we een nieuw volkslied?" 2 keuzes ja of nee.
Wat gaan het namelijk worden als het Ja is, dat wil ik wel eerst weten voor ik hiervoor stem.

wat wel kan.
Wat moet het volkslied zijn? Wilhelmus of lied B.

En dan moet het ook over iets gaan waar iedereen eenvoudig een mening over kan vormen.
pi_187461728
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, het ging namelijk om het punt dat materie te complex zou zijn voor de "gewone burger".
Nou ja, een vakbond is wat anders dan een gekozen volksvertegenwoordiging met regering, natuurlijk. Dat een vakbond over alles haar leden laat stemmen kan ik me nog indenken, een volksvertegenwoordiging wordt gekozen om dat zelf te doen.

Maar ook hier was een nee een onduidelijk antwoord geweest. Nee, waarop? Nee, tegen de vertraging van de verhoging van de pensioenleeftijd? Nee tegen de hele verhoging? Nee tegen het nieuwe stelsel? En moet dan het oude blijven, of een ander nieuw stelsel?

Gelukkig is ons dat bespaard gebleven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187461858
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ook in dat geval lijkt me in dit geval het juiste antwoord 'dit moesten we maar niet doen'. Er ligt een zeer complex akkoord waarbij veel mensen ongetwijfeld hebben gestemd op basis van hun uitgerekende datum en/of of ze wel of niet in de verliezende groep vallen.
Mensen zullen inderdaad stemmen op basis van vragen als "wat is de impact op mij persoonlijk?", "Is er voldoende uitgehaald?", "Is het akkoord fair?" en meer van dat soort vragen. Lijkt me niet meer dan normaal.
Je ziet hetzelfde in landen waar ze iets minder kadaverdiscipline kennen in hun parlementen en met de verdere fragmentatie van het parlement in Nederland zal je het ook hier veel meer gaan zien. Coalitiepartijen die hun ideeën even door beide kamers jassen zullen minder gebruikelijk worden dan de afgelopen decennia.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187462076
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nou ja, een vakbond is wat anders dan een gekozen volksvertegenwoordiging met regering, natuurlijk. Dat een vakbond over alles haar leden laat stemmen kan ik me nog indenken, een volksvertegenwoordiging wordt gekozen om dat zelf te doen.

Maar ook hier was een nee een onduidelijk antwoord geweest. Nee, waarop? Nee, tegen de vertraging van de verhoging van de pensioenleeftijd? Nee tegen de hele verhoging? Nee tegen het nieuwe stelsel? En moet dan het oude blijven, of een ander nieuw stelsel?

Gelukkig is ons dat bespaard gebleven.
Ach, genoeg middelen om te achterhalen wat mensen willen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187462122
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 23:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ach, genoeg middelen om te achterhalen wat mensen willen.
Gratis geld en stoppen met werken op je twintigste, maar dat gaat hem toch echt niet worden.
pi_187462165
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 23:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ach, genoeg middelen om te achterhalen wat mensen willen.
Ja, en dat zie je bij de brexit. Dan is nergens plots een meerderheid voor.

Een nee had nu kunnen worden geïnterpreteerd als "sneller de pensioenleeftijd verhogen dan in voorstel" of "niet de pensioenleeftijd verhogen". Steldat 60% tegen stemt en van die 60% wil dan weer 40% sneller verhogen en 60% niet verhogen, wat doen we dan met de pensioenleeftijd.

En dan is dat nog maar 1, relatief klein, onderdeel uit dit akkoord. Het grote onderwerp was de stelselwijziging. Daar zal als je gaat peilen tussen nee stemmers een nog veel grotere variatie aan opties uit komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187462182
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 23:06 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Gratis geld en stoppen met werken op je twintigste, maar dat gaat hem toch echt niet worden.
Ach, die karikatuur is snel gemaakt natuurlijk. Toch komen er nooit echt politieke partijen bovendrijven met dergelijke standpunten.
Ook zie je bijvoorbeeld in Zwitserland en de VS toch gewoon gestemd worden voor bijvoorbeeld belastingverhoging.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187462256
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 23:09 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, en dat zie je bij de brexit. Dan is nergens plots een meerderheid voor.

Een nee had nu kunnen worden geïnterpreteerd als "sneller de pensioenleeftijd verhogen dan in voorstel" of "niet de pensioenleeftijd verhogen". Steldat 60% tegen stemt en van die 60% wil dan weer 40% sneller verhogen en 60% niet verhogen, wat doen we dan met de pensioenleeftijd.

En dan is dat nog maar 1, relatief klein, onderdeel uit dit akkoord. Het grote onderwerp was de stelselwijziging. Daar zal als je gaat peilen tussen nee stemmers een nog veel grotere variatie aan opties uit komen.
De Brexit is dan ook niet echt het soort referendum waarbij over een liggend voorstel gestemd wordt.
De kwestie was ook niet anders geweest als er gestemd was op een partij die Brexit tot een speerpunt had gemaakt.

Uiteindelijk ligt het probleem in het VK eerder bij de representerende en besturende klassen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187464572
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 23:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

De Brexit is dan ook niet echt het soort referendum waarbij over een liggend voorstel gestemd wordt.
De kwestie was ook niet anders geweest als er gestemd was op een partij die Brexit tot een speerpunt had gemaakt.
Maar als een liggend voorstel weg wordt gestemd, terwijl alles bij het oude laten geen optie is (zoals bij de Wiv, zoals bij dit pensioenakkoord het geval was geweest), wat dan? Dat maakt deze onderwerpen niet geschikt voor een referendum.

De opties moeten duidelijk zijn, zowel bij de Wiv als nu bij het pensioenakkoord was een nee een onduidelijke opdracht tot aanpassen, maar wat precies weet dan niemand. En ja, dat gaat op voor bijna alle nationale onderwerpen, daarom is een referendum ook niet geschikt voor nationale onderwerpen. In België houden ze ook alleen referenda over gemeentelijke problemen, wat mij betreft een prima idee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187464710
quote:
Goh. Culturele homogeniteit werkt het beste. Wie had dat gedacht.
pi_187464735
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2019 15:08 schreef Hanca het volgende:
Maar ondertussen wordt hier ook totaal voorbij gegaan aan het punt waarom ik het over de meerderheid had.

Ik heb nooit gezegd dat de wil van de meerderheid altijd gevolgd moet worden.

Ik heb gezegd dat in Nederland de meerderheid op heel veel punten ongeveer hetzelfde wil. Dat zijn de belangrijke punten: klimaat, EU, inkomensbeleid, opvang van asielzoekers. Al die punten zijn de meeste Nederlanders het op hoofdlijnen met elkaar eens (op details niet altijd, wel op hoofdlijnen: de richting is hetzelfde).

Daarom is het zo dom om te doen alsof het gek is dat het grootste deel van de partijen over deze punten ongeveer hetzelfde denkt. Want dat wordt beweerd door die kartelroepers.

Dat grootste deel van de partijen vertegenwoordigd gewoon het grootste deel van de bevolking. Zoals het hoort, ze zijn immers een afspiegeling van de bevolking. Dat is dus geen kartelvorming, het is gewoon zo dat wij in de basis een zeer gematigd volkje zijn, we moeten niks van extremen hebben. Een staking moet hier bijvoorbeeld ook vooral niet te heftig zijn, anderen mogen er geen last van hebben. En je zag het bij de verhoging van de penioenleeftijd: in Frankrijk slopen ze de boel om die reden, in Italië geven ze een clown de macht, hier zien we het praktische er van in om het gewoon te doen en stemmen we er mee in.

Ik ben blij dat we zo'n gematigd, verstandig volk hebben.

En ja, als je dan zelf niet zo gematigd bent is dat misschien vervelend. Maar bedenk dan wel: het extreme andere uiterste van jouw kant zal hier ook nooit de macht grijpen. Dat is misschien een opluchting.
en dat terwijl is onderzocht dat het merendeel van de stemgerechtigden in Nederland eigenlijk linksere opvattingen hebben dan hun feitelijke stemgedrag (vreemd genoeg).

Dus of de huidige 'concensuspolitiek' nu écht zo'n goede verhouding is van de standpunten die onder het volk bestaan is de vraag.

Ik word zelf een beetje moe van dat technocratische geleuter, alsof er één absolute, verstandige, waarheid zou bestaan die 'ergens in het midden ligt' en die continu uitgaat van onvermijdelijkheden (de zorg wordt onbetaalbaar, de AOW wordt onhoudbaar, enz. enz.)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_187464958
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 08:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Goh. Culturele homogeniteit werkt het beste. Wie had dat gedacht.
Nee, Friezen zijn gewoon nuchter en laten zich niet zo snel bang maken. Nederland is superveilig, maar blijkbaar voelt niet iedereen dat zo.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187465097
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, Friezen zijn gewoon nuchter en laten zich niet zo snel bang maken. Nederland is superveilig, maar blijkbaar voelt niet iedereen dat zo.
LOL, nee.
pi_187465289
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:38 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Laten we dan even een heel eenvoudig experiment doen. Stel dat ik voorstander ben van een associatieverdrag met Oekraïne maar dat de inhoud van de laatste alinea van pagina 133 me toch echt een stap te ver gaat.
Wat moet ik nu stemmen?
Als ik tegenstem ga jij zonder enige kennis van zaken roeptoeteren dat ik tegen een associatieverdrag ben, wat feitelijk onjuist is.
Als ik voorstem ga ik akkoord met de voor mij niet acceptabele passage.
Met andere woorden, wat ik ook stem, het is altijd verkeerd als ik er een iets genuanceerdere mening op nahoud dan de twee uitersten waaruit ik noodgedwongen een keuze moet maken.
Mensen maken in het dagelijkse leven altijd keuzes tussen opties met voor en nadelen.
Als de passage bijv. is dat de Oekraine binnen 10 jaar lid mag worden van de EU dan is het hoofdlijn die voor veel mensen niet acceptabel zal zijn omdat zij geen verder EU uitbreiding willen.

Het probleem wat jij en anderen blijkbaar zien is dat:
- de overheid niet in staat is de burger op een juiste manier van informatie te voorzien
- de burger te dom of niet voldoende geïnteresseerd is om zelf op zoek te gaan naar informatie.

M.i. is het noodzakelijk om de burger betrekken bij besluitvorming op grote vraagstukken als je de kloof tussen burger en politiek wil verkleinen en voldoende draagvlak wil creëren. Anders ga je hier op den duur ook Franse toestanden krijgen.
Zowel de overheid als de burger hebben daarin inderdaad een verantwoordelijkheid. Begin maar met die verantwoordelijkheid mee te geven in het onderwijs.
pi_187465877
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 07:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar als een liggend voorstel weg wordt gestemd, terwijl alles bij het oude laten geen optie is (zoals bij de Wiv, zoals bij dit pensioenakkoord het geval was geweest), wat dan? Dat maakt deze onderwerpen niet geschikt voor een referendum.

De opties moeten duidelijk zijn, zowel bij de Wiv als nu bij het pensioenakkoord was een nee een onduidelijke opdracht tot aanpassen, maar wat precies weet dan niemand. En ja, dat gaat op voor bijna alle nationale onderwerpen, daarom is een referendum ook niet geschikt voor nationale onderwerpen. In België houden ze ook alleen referenda over gemeentelijke problemen, wat mij betreft een prima idee.
Ik denk dat het wel meevalt met de mate waarin 'alles bij het oude laten geen optie is' in veel van dit soort situaties. Het is geen houdbare optie op de lange termijn, maar een overbruggingsperiode is meestal niet zo'n punt. "Voor of tegen deze wet / dit akkoord" lijken me prima heldere keuzes. Wat de vervolgstappen moeten zijn blijft uiteraard de vraag, maar niemand zei dat politiek eenvoudig was.

quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 08:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

en dat terwijl is onderzocht dat het merendeel van de stemgerechtigden in Nederland eigenlijk linksere opvattingen hebben dan hun feitelijke stemgedrag (vreemd genoeg).

Dus of de huidige 'concensuspolitiek' nu écht zo'n goede verhouding is van de standpunten die onder het volk bestaan is de vraag.

Ik word zelf een beetje moe van dat technocratische geleuter, alsof er één absolute, verstandige, waarheid zou bestaan die 'ergens in het midden ligt' en die continu uitgaat van onvermijdelijkheden (de zorg wordt onbetaalbaar, de AOW wordt onhoudbaar, enz. enz.)
Dit is ook vooral de reden dat ik wel voorstander van bindende referenda ben. Zelfs in Nederland zijn ondanks de grote hoeveelheid politieke partijen de opvattingen toch vaak een package deal die meer bestaat omdat de politieke theorie dat voorschrijft dan dat ze daadwerkelijk een reflectie zijn van de opvattingen van individuen in de samenleving. Dan is een bindend referendum een prima middel voor correctie.
En inderdaad, politiek als zoektocht naar de 'juiste keuzes' is in mijn ogen ook een illusie. Politiek is uiteindelijk gewoon een kwestie van belangenafwegingen die niet objectief te maken zijn. Je kan bijvoorbeeld prima de AOW-leeftijd op 65 laten. Dan moet je alleen wel weer op andere vlakken keuzes gaan maken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_187466041
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 20:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet aan mijn post?
Er is geen sprake van een onvoorbereide amateur. De FvD'er in kwestie heeft emplooi gevonden en geeft daardoor zijn functie bij FvD op.

[ Bericht 7% gewijzigd door Oostwoud op 17-06-2019 10:26:33 ]
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  Moderator maandag 17 juni 2019 @ 10:42:37 #300
236264 crew  capricia
pi_187466329
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:18 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Er is geen sprake van een onvoorbereide amateur. De FvD'er in kwestie heeft emplooi gevonden en geeft daardoor zijn functie bij FvD op.
Toch werd het betreffende raadslid omlaag gestemd, zelfs achter Baljeu. En is het iemand van de lijn Otten. Begrijp prima dat hij elders emplooi gezocht en gevonden heeft.
Definitely not CIA
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')