Het geld overbrugt het gat tussen de kostprijs en 'voldoende vraag genereren', en geldt alleen als je elektrische auto's koopt. Wat gesteund wordt, zijn de elektrische auto's. Als het doel is om de CO2 uitstoot terug te dringen, is het duur.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De subsidie gaat naar mensen die een auto aanschaffen. Kun je wel zeggen dat het indirect dan bij bedrijven terecht komt, maar dat geldt voor elke cent die je aan mensen geeft. Verder is het woord Tesla weer suggestief, er is een maximumprijs van ik dacht 40.000 euro voor een auto waarbij je subsidie krijgt. Geen dure teslasubsidie meer dus.
Windmolens draaien allereerst niet op subsidie, je 'kennis' is nogal achterhaalt.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 19:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het geld overbrugt het gat tussen de kostprijs en 'voldoende vraag genereren', en geldt alleen alleen als je elektrische auto's koopt. Wat gesteund wordt, zijn de elektrische auto's. Als het doel is om de CO2 uitstoot terug te dringen, is het duur.
Degene die het geld daarvoor op tafel legt, is de staat. In het neoliberale staat-vs-overheid verhaal, is het hier dus de staat die deze nieuwe bedrijvigheid steunt. Omdat er maar een paar producenten zijn, worden juist zij gesteund (Tesla doet ook in dat marktsegment mee).
Daar wij uit een neoliberale tijd komen, is er vaak met twee maten gemeten. Alles wat de overheid deed was een vorm van geldverspilling, en winstbelasting was een rem op de trickle down economie. Ook zouden ze maar wat graag met jou meegaan, en deze subsidie aanzien voor een andermans subsidie. Zouden bouwers van windmolens dat ook zo zien? Die windmolens draaide toch vooral op subsidie. Wat blijkt, elektrische auto's rijden nog veel meer op subsidie (gerekend in de hoeveelheid CO2 uitstoot bespaard).
Het was verleden tijd: "draaide"quote:Op vrijdag 28 juni 2019 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Windmolens draaien allereerst niet op subsidie, je 'kennis' is nogal achterhaalt.
Het begint met de nieuw kopers. Die bepalen de flow. Die vraag is er niet, en wordt met subsidie gekocht. Krijgen de tweedehands rijders ook een aanschaf subsidie?quote:En dit gaat dus niet puur om gelijk CO2 verminderen, maar dat deel van mijn post negeer je weer eens. Dit is een stap onderweg naar volledig emissieloos vervoer in 2050. Maar dan moet je wel eerst zorgen dat er met name tweedehands electrische auto's beschikbaar komen, want de meeste mensen rijden toch tweedehands auto's. En ja, dan is er een subsidie nodig om die transitie in gang te zetten. Dat is het doel van deze subsidie, die ook weer wordt afgebouwd.
Dit topic gaat over het neoliberalisme, dat is een ideologie die daar anders tegenaan kijkt. De overheid is het probleem, de markt is de oplossing. Die geloven niet in een sturende rol van de overheid op deze manier. Wij beoordelen hier geen beleid, maar een ideologie op zijn merites. Jij pleit in dit geval tegen het neoliberalisme. Best. Ik gebruik het om erop te wijzen dat bedrijven ook gesubsidieerd worden (en op andere momenten dat ze geen winstbelasting willen betalen).quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:12 schreef Hanca het volgende:
Natuurlijk is hier sprake van een sturende rol van de overheid. Want de overheid wil dat er meer van iets gekocht wordt. Zo is er ook een sturende rol bij tabak: de overheid wil dat dat minder gekocht wordt. Geen enkel probleem.
En jij snapt toch ook wel dat die auto's die straks met subsidie kunnen worden gekocht als nieuwe auto, over een paar jaar te koop zijn als tweedehands? Zo creëer je een markt van tweedehandsauto's, auto's die kunnen worden gekocht door de mensen die altijd een tweedehandsauto kopen. Dat is zeer belangrijk om de tranisitie naar emissievrij vervoer op gang te brengen.
En ja, de overheid moet wel eens geld uit geven. Ik heb ook nooit gezegd dat de overheid daar mee moet stoppen, dat is weer jouw absurde aanname.
En ja, daarmee stimuleert de overheid verkoop van producten van bijvoorbeeld Volkswagen en ook Tesla. Hoe kan het anders? Had de overheid zelf een auto moeten gaan produceren?
Ik ben nooit voor neoliberalisme geweest, weet je nog? Dus dat ik hier tegen neoliberalisme pleit is niet zo gek. Ik ben links. Alleen niet zo links dat ik banen wil opofferen door bedrijven weg te pesten.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit topic gaat over het neoliberalisme, dat is een ideologie die daar anders tegenaan kijkt. De overheid is het probleem, de markt is de oplossing. Die geloven niet in een sturende rol van de overheid op deze manier. Wij beoordelen hier geen beleid, maar een ideologie op zijn merites. Jij pleit in dit geval tegen het neoliberalisme. Best. Ik gebruik het om erop te wijzen dat bedrijven ook gesubsidieerd worden (en op andere momenten dat ze geen winstbelasting willen betalen).
Dat is een standaard argument van de neoliberalen. Je bent overigens behoorlijk rechts, voor iemand die zich links noemt. Ik ben niet zo rechts, dat ik me laat chanteren door bedrijven, onder het argument dat we alles in termen van een vrije markt moeten begrijpen, waar nooit in gestuurd mag worden (en dan ook weer wel, zoals met elektrische auto's). Dat gemarchandeerd ben ik zat.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben nooit voor neoliberalisme geweest, weet je nog? Dus dat ik hier tegen neoliberalisme pleit is niet zo gek. Ik ben links. Alleen niet zo links dat ik banen wil opofferen door bedrijven weg te pesten.
Tja, ik zal rechts van jou zitten, maar wel links van het midden. Maar inderdaad dichter bij het midden dan bij de SP. En ik zie het belang van bedrijven. En ook het belang van handel. Ik heb nou eenmaal een economische opleiding.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een standaard argument van de neoliberalen. Je bent overigens behoorlijk rechts, voor iemand die zich links noemt. Ik ben niet zo rechts, dat ik me laat chanteren door bedrijven, onder het argument dat we alles in termen van een vrije markt moeten begrijpen, waar nooit in gestuurd mag worden (en dan ook weer niet, zoals met elektrische auto's). Dat gemarchandeerd ben ik zat.
Dat ziet iedereen. Dat hebben de neoliberalen er 40 jaar lang ingehamerd. Wat je nu ziet, is een reactie daarop. Dat gaat uit van de vraag:quote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik zal rechts van jou zitten, maar wel links van het midden. Maar inderdaad dichter bij het midden dan bij de SP. En ik zie het belang van bedrijven. En ook het belang van handel.
Mijn werkelijkheid beperkt zich tot wat een individueel mens uit eigen ervaring en studie kan weten, en de rest krijg ik mee via de media. In het neoliberale tijdperk was de MSM media, grotendeels impliciet, volledig neoliberaal. De impliciete propaganda bepaalde het beeld. Als daar niets van klopte, zeg te eenzijdig, dan was het erg misleidend. Dan krijgen de marketing jongens teveel ruimte om propaganda te bedrijven.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 23:01 schreef Hanca het volgende:
Laat je doembeeld varen en kijk eens naar de werkelijkheid.
Dwingt de internationale vrijhandel af dat Nederland zich hervormt tot een marktsamenleving? En indien niet, wanneer is dat argument geldig en wanneer niet? En weten ze in de polder het antwoord wel?quote:Ja, een volledig neoliberalisme zou fout zijn, maar is gelukkig alleen een theoretische werkelijkheid. Gelukkig hebben wij hier vooral een land dat leeft van polderisme. En ja, dat polderisme zou iets meer van het socialisme kunnen gebruiken. Maar ik hoop van harte dat onze overleg cultuur, ons samenwerken, altijd blijft bestaan. Een volledig socialisme kan namelijk ook onmogelijk goed zijn.
Polderen betekende in de 'gedepolitiseerde neoliberale tijd', achter de schermen werken en voor de buhne suggereren dat alle neoliberale dogma's waar zijn. Een combinatie van 'geen publiek debat, wel hitsige stemmingmakerij'. Het leidt tot de vervolgvraag, hoe de politiek die 'depolitisering' realiseert, zonder het publieke debat te kneden naar eigen wens?quote:Bijna stapte een minister op door het klimaat. Nu stáát de coalitie. Wat nu?
[...]
Heel paradoxaal allemaal: ondanks een verlangen naar transparantie, naar heldere posities voor de eigen achterban, blijken brede akkoorden nog steeds mogelijk zolang politici kiezen voor kalmte, begrip en een zachte hand.
Het deed me denken aan de studie over nationale identiteit die het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) woensdag vrijgaf. Er bleek uit dat verreweg de meeste burgers zich ergeren aan het opgeklopte conflict dat Den Haag zo vaak produceert.
Ik kan niet zeggen dat het me enorm verraste – de politiek staart zich al sinds Fortuyn blind op flanken waar tachtig procent van de bevolking niets mee heeft.
Dus de oplossing – voor politiek én media – is om niet telkens het nieuwste symbool van een vermeende volksopstand een podium te geven – de gele hesjes (2019), De Nederlandse Leeuw (2018), Wilders-groupies in de media (2017), etc.
Maar nu Rutte III, na een lange aanloopperiode, bij pensioenen en klimaat partijen wonderlijk knap bijeen heeft gebracht, kun je daar nog wel een interessante vervolgvraag over stellen.
Zou het kunnen dat ook bij splijtende identiteitskwesties buiten de politiek – Zwarte Piet, het slavernijverleden – een polderende aanpak effectiever is dan het confronterende activisme, online en op straat, dat we nu zo vaak zien?
Iedereen begrijpt dat je actie en confrontatie nodig hebt om thema’s te agenderen en steun te rekruteren. Maar het lijkt me een aanwijzing dat ook iemand als Jerry Afryie, activist tegen Zwarte Piet, heeft gekozen voor polderen: de Volkskrant schetste vorig jaar al hoe hij zaaltjes in het hele land afreist om opponenten zijn standpunt toe te lichten.
Niet alleen geduldig en moedig – uiteindelijk ook effectiever.
En in de slavernijdiscussie zou je hopen dat mensen met uitgewerkte standpunten eenzelfde houding opbrengen. Ongetwijfeld heb je activisten die het belang van excuses en herstelbetalingen prima kunnen onderbouwen – en polariseren is agenderen.
Maar ook voor die activisten kan die SCP-studie van deze week nuttig zijn – omdat praten domweg beter werkt dan eisen. En overtuigen beter dan dicteren.
Steeds heb je in Den Haag periodes waarin ook politici afkerig van polderen zijn. Het interessante is alleen: zelfs principiële opponenten – VVD’ers, D66’ers – vallen erop terug zodra het erop aankomt.
Daarom kan op dit gebied – ik zeg het niet vaak – de maatschappij nog wel iets van de Haagse politiek opsteken.
[...]
Wat heeft dit te maken met neoliberalisme? Antwoord: publiek versus privaat.quote:De toekomst van het financiële stelsel bonst op de deur
[...]
De komst van big tech naar de financiële wereld staat daarmee hoog op de agenda. Juist deze week publiceerde de Bank voor Internationale Betalingen, de overkoepelende instantie van centrale banken, in haar jaarverslag een hoofdstuk over big tech. De essentie: de komst van partijen als Facebook, Google en het Chinese Alibaba naar de geldmarkt kan goed zijn, maar ook de stabiliteit van het bancaire systeem ondermijnen.
Al deze trends roepen de vraag op of centrale banken niet zelf stappen moeten zetten om de relatie tussen burgers en hun geld te verstevigen. Een publieke digitale munt dus, in plaats van de private Facebook-variant. Die vraag stond deze week centraal in een debat bij de Rabobank in Utrecht, georganiseerd door economenblad ESB.
Wat pleit voor zo’n publieke veilige haven? Veel, zo betoogden Josta de Hoog en Bart Stellinga, auteurs van het WRR-rapport over Geld en Schuld, hartstochtelijk. Het disciplineert commerciële banken, omdat de burger een veilig alternatief heeft. Het zet ook een rem op de betrekkelijk ongebreidelde schuldengroei (via geldcreatie) van die commerciële banken. En het verkleint sowieso de afhankelijkheid van de burger van die banken.
Ook directeur Aerdt Houben van De Nederlandsche Bank somde moeiteloos de voordelen op van central bank digital currency: een publieke libra brengt meer systemische stabiliteit dan een private. Digitaal centralebankgeld versoepelt de stap naar een cashloze maatschappij, je biedt burgers een mogelijkheid zich digitaal te verbinden met de centrale bank, zoals dat nu met contant geld ook gebeurt. En daarbij: het kan. Private partijen doen het al, dus moet je het willen.
[...]
Dat bovenop de onderliggende kwestie of je alle aankopen die mensen doen traceerbaar wilt maken (massaal en centraal). De officieel geldende gedragscode, moraal en zedelijke normen kan men daarmee afdwingen (datamining). Dat lijkt me onwenselijk, gegeven de mate waarin deze veranderen, gegeven de mogelijkheid van repressie.quote:Op zondag 30 juni 2019 15:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat heeft dit te maken met neoliberalisme? Antwoord: publiek versus privaat.
Wat de twee versies van kapitalisme betreft. Met het onderscheid tussen Frans en Duits kapitalisme maak je van het kapitalisme een cultureel fenomeen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 11:35 schreef GSbrder het volgende:
Ook interessant in het kader van het neoliberalisme; Duits kapitalisme (grote groep producenten, overheid gericht op anti-concurrentie) versus Frans kapitalisme (nationale winnaars, overheid hevig betrokken als aandeelhouder in de paar producenten die er zijn) en de strijd tussen Europa en China / VS.
Economische integratie staat voor de 4 vrijheden, d.w.z. een interne vrije markt.quote:De jaarlijkse lecture van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid, WRR, werd dit jaar onder meer gegeven door Dani Rodrik, hoogleraar internationale politieke economie Harvard University, rond het thema het nastreven van nationale politiek in een geglobaliseerde wereld in crisis.
Volgens Rodrik staat de eurozone voor het trilemma te kiezen tussen twee van de drie: democratie, economische integratie en nationale soevereiniteit.
Wil de Eurozone goed gaan werken dat moet een van de elementen opgegeven worden.
http://www.mejudice.nl/vi(...)emma-van-de-eurozone
Dat is het hier toch ook? Vaak zie ik het neoliberalisme in deze reeks als een verzamelnaam voor het Angelsaksische kapitalisme. Daar tegenover worden dan het Rijnlandse model of het Scandinavische model gezet, wat in feite gekoppeld is aan de inperking van de macht van de aandeelhouder versus financiers (Rijnlands model) of de omvang van de verzorgingsstaat (Scandinavisch model). Het culturele is geen nieuwe introductie van mijn kant in de discussie over het neoliberalisme.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat de twee versie van kapitalisme fusie betreft. Met het onderscheid tussen Frans en Duits kapitalisme maak je van het kapitalisme een cultureel fenomeen.
Als de overheid vrijheid moet beschermen, dan kan beargumenteerd worden dat er moet worden ingegrepen als de vrijheid van de samenleving in het geding is, bijvoorbeeld doordat een fusie een monopolist creeert. Dit is geen inconsistentie van de liberalen, maar eerder een voorbeeld dat deze ideologie meerdere stromingen kent, zoals bijvoorbeeld het sociaal liberalisme en het conservatieve liberalisme. De eerste variant zal eerder het ingrijpen van nationale of Europese instanties steunen, omdat men beweert dat de fusie van alle (bijv.) treinproducenten ten koste gaat van de vrijheid van nationale overheden om marktwerking of 'competitive tension' te willen als ze een order plaatsen voor een nieuw setje treinen. Het Europese project is verre van pro-globalisering, want er wordt verondersteld dat 1 producent die iets maakt binnen Europa te weinig marktwerking biedt, hoewel het best zo zou kunnen dat er twee Aziatische bedrijven en een Amerikaanse producent voldoende competitive tension kan bieden. Daarmee lijkt de EU eerder een product van het Franse kapitalisme dan het Angelsaksische of Duitse.quote:Het punt is vooral, dat liberalen niet kunnen bedenken wat de rol van de overheid is. Daarom hebben ze twee versies van kapitalisme:
1. De versie waarin alles een vrije markt zou moeten zijn. In deze versie zou de overheid zich nergens mee moeten bemoeien. Maar zou de overheid niet moeten zorg dragen voor marktwerking? Dat brengt ons bij de tweede versie.
2. Als de overheid moet zorg dragen voor marktwerking, en deze is internationaal of globaal, welke overheid dan? Dat leidt tot internationale instituties (overeengekomen door de natiestaten), of kapitalisme in eigen land (beschermd door tariefmuren in zover nodig).
Pleit je daarmee voor een globale democratische overheid, als tegenkracht tegen het geglobaliseerde bedrijfsleven? Of wil je geen globale democratische overheid, omdat het dan op de hand kan zijn van het geglobaliseerde bedrijfsleven?quote:Als we gaan voor internationale instituties dan ligt alles besloten in de regels die daar worden geformuleerd. Lukt dat niet, dan is een (globale) vrije markt niet te realiseren. Waaruit blijkt dat de overheid wel degelijk een cruciale rol heeft in de realisatie van een vrije markt. Als deze overheid democratisch is, dan zal de behoefte aan sociale verhoudingen ertoe leiden, dat het niet de vorm aanneemt van marktfundamentalisme.
Neoliberalen nemen en a-culturele positie in. Zij redeneren vanuit algemeen gestelde principes en claimen zuiver rationeel te werk te gaan. Daarin hebben ze inderdaad ongelijk, en dat is een van de redenen waarom het globaliseren van het kapitalisme problematisch is.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is het hier toch ook? Vaak zie ik het neoliberalisme in deze reeks als een verzamelnaam voor het Angelsaksische kapitalisme. Daar tegenover worden dan het Rijnlandse model of het Scandinavische model gezet, wat in feite gekoppeld is aan de inperking van de macht van de aandeelhouder versus financiers (Rijnlands model) of de omvang van de verzorgingsstaat (Scandinavisch model). Het culturele is geen nieuwe introductie van mijn kant in de discussie over het neoliberalisme.
Het is liberaal om alles wat er verder aan politieke stromingen bestaat te zien als substromingen van het liberalisme:quote:[..]
Als de overheid vrijheid moet beschermen, dan kan beargumenteerd worden dat er moet worden ingegrepen als de vrijheid van de samenleving in het geding is, bijvoorbeeld doordat een fusie een monopolist creeert. Dit is geen inconsistentie van de liberalen, maar eerder een voorbeeld dat deze ideologie meerdere stromingen kent, zoals bijvoorbeeld het sociaal liberalisme en het conservatieve liberalisme.
Als je de wereld nu al als 1 globale vrije markt beschouwd, dan heb je het trilemma dan Dani Rodrik anders opgelost. Namelijk, 1 globale economische integratie, aangestuurd door het grote bedrijfsleven, een soort dictatuur.quote:De eerste variant zal eerder het ingrijpen van nationale of Europese instanties steunen, omdat men beweert dat de fusie van alle (bijv.) treinproducenten ten koste gaat van de vrijheid van nationale overheden om marktwerking of 'competitive tension' te willen als ze een order plaatsen voor een nieuw setje treinen. Het Europese project is verre van pro-globalisering, want er wordt verondersteld dat 1 producent die iets maakt binnen Europa te weinig marktwerking biedt, hoewel het best zo zou kunnen dat er twee Aziatische bedrijven en een Amerikaanse producent voldoende competitive tension kan bieden. Daarmee lijkt de EU eerder een product van het Franse kapitalisme dan het Angelsaksische of Duitse.
Het probleem van een globale democratische overheid is de omvang van de bevolking. Zowel democratie als individualisme worden problematisch bij een dergelijke omvang. Het geldt overigens ook voor grote bedrijven. Het organiseert zich in schaalniveau's van de meest lokale tot aan de globale schaal. De beslissingen op het hoogste niveau zetten het kader voor de keuze mogelijkheden voor de lagere niveau's. Grote organisaties introduceren formele systemen voor de bulkverwerking. Formele systemen zijn maar beperkt contextgevoelig en onpersoonlijk. Op de lagere niveau's raak je ingekaderd. Volledig kleinschalig gaan, is ineffectief en inefficient door zijn gebrek aan samenwerking en schaalvoordelen. Maar gaan voor materiele groei tot in het oneindige lijkt mij ook onwenselijk.quote:[..]
Pleit je daarmee voor een globale democratische overheid, als tegenkracht tegen het geglobaliseerde bedrijfsleven? Of wil je geen globale democratische overheid, omdat het dan op de hand kan zijn van het geglobaliseerde bedrijfsleven?
Dat is een inperking, geen bescherming van de vrije markt. Het aantal keuzemogelijkheden van product x of dienst y is niet gelijk aan 'de vrijheid van de samenleving', zolang iedereen vrij is om een alternatief aan te bieden.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:51 schreef GSbrder het volgende:
Als de overheid vrijheid moet beschermen, dan kan beargumenteerd worden dat er moet worden ingegrepen als de vrijheid van de samenleving in het geding is, bijvoorbeeld doordat een fusie een monopolist creeert.
Niet alleen producenten moeten alternatieven hebben, consumenten ook. Een vrije markt is tweezijdig (i.t.t. een veiling).quote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:12 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat is een inperking, geen bescherming van de vrije markt. Het aantal keuzemogelijkheden van product x of dienst y is niet gelijk aan 'de vrijheid van de samenleving', zolang iedereen vrij is om een alternatief aan te bieden.
Hoewel het neoliberale onderdeel vrij kan zijn van culturele waarden, hoeft dat niet te betekenen dat het neoliberale kapitalisme problematisch is. Wederom het (uitgekauwde) vergelijk met democratie; dat de democratie in Nederland verschilt van die in de UK (districtenstelsel) of Duitsland (kiesdrempel), maakt het geen problematisch concept. Nederlandse neoliberale kapitalisten zullen eerder voor een beursnotering kiezen en zitten qua besluitvorming tussen het familiebedrijf van Duitsland en het aandeelhouderssysteem in de Angelsaksische wereld in, met meer ruimte voor het bevragen en bekritiseren van de bedrijfsleiding dan in landen met een consensus-cultuur. De onderliggende principes van het kapitalisme hoeven geen geweld aangedaan te worden als we de egalitaire leidersschapsstructuren delen met de Amerikanen, maar de drive naar consensus onder alle betrokkenen delen met de Duitsers.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Neoliberalen nemen en a-culturele positie in. Zij redeneren vanuit algemeen gestelde principes en claimen zuiver rationeel te werk te gaan. Daarin hebben ze inderdaad ongelijk, en dat is een van de redenen waarom het globaliseren van het kapitalisme problematisch is.
Als we in Nederland het liberalisme zien uitstrekken van de rechtervleugel van GroenLinks, via D66 en de VVD naar de liberale vleugel van het CDA zie je vanzelf waar het wolkenveld ongeveer loopt. Het sociaal-liberalisme is geen socialisme omdat een D66'er niet alle productiemiddelen in handen van het proletariaat wil brengen, maar gelooft in het kapitalisme. Het conservatieve liberalisme verschilt van het conservatisme van FvD / SGP omdat het economische samenwerking met Europese landen in het welzijn van alle Nederlandse burgers niet verworpen wordt vanwege de inbreuk op de natiestaat. Dat mensen hypocriet zijn en dat de burgerij vaak alle genoemde waarden in meer of mindere mate onderschrijven, wil niet zeggen dat het daarmee vrij is van enige overlap. Denk aan Liberté, égalité, fraternité, verbindende verlangens, maar er zijn zeker stromingen die liberté opofferen als het ten koste gaat van egalité.quote:Het is liberaal om alles wat er verder aan politieke stromingen bestaat te zien als substromingen van het liberalisme:
- sociaal liberalisme = socialisme.
- conservatief liberalisme = conservatisme
- progressief liberalisme = progressief
Mensen zijn een mix van alle vier: liberaal, sociaal, conservatief en progressief. De invulling is positie en context afhankelijk. Conservatief is per definitie contextafhankelijk. Liberaal, sociaal en progressief lenen zich meer voor het formuleren van universele principes. Maar daarin blijken mensen opvallend vaak hypocriet (vanwege het contextafhankelijke aspect).
Welke schaal wordt problematisch? Praktisch gesteld, kan China ooit een democratie worden, of heeft dat land al de omvang bereikt waarop werkelijke democratisch bestuur problematisch is geworden? Zo ja, welk lot treft India dan?quote:Het probleem van een globale democratische overheid is de omvang van de bevolking. Zowel democratie als individualisme worden problematisch bij een dergelijke omvang. Het geldt overigens ook voor grote bedrijven. Het organiseert zich in schaalniveau's van de meest lokale tot aan de globale schaal. De beslissingen op het hoogste niveau zetten het kader voor de keuze mogelijkheden voor de lagere niveau's. Grote organisaties introduceren formele systemen voor de bulkverwerking. Formele systemen zijn maar beperkt contextgevoelig en onpersoonlijk. Op de lagere niveau's raak je ingekaderd. Volledig kleinschalig gaan, is ineffectief en inefficient door zijn gebrek aan samenwerking en schaalvoordelen. Maar gaan voor materiele groei tot in het oneindige lijkt mij ook onwenselijk.
Interessante kijk, op zich kan ik het voor democratieën wel volgen. De vervolgvraag is dan wel, hoe kijk jij tegen zaken die het sociale vermogen van een land aantasten of ten koste gaan van het onderlinge vertrouwen van burgers, zoals immigratie, open grenzen of een afnemende positie van het gezin? Hoe homogener de bevolking, hoe hoger het onderlinge vertrouwen, maar tegelijkertijd is dit sociaal-conservatief. Ik heb begrip voor mensen die wijzen op de positieve aspecten van de natiestaat, maar het is wel een bewuste keuze die ingaat tegen de globalisering en we kunnen niet verwachten dat economische marktkrachten zich schikken naar een sociaal conservatief wereldbeeld. Puur dat Nederland een oude natiestaat is, in een vrijwillige overeenkomst met de EU is geen reden dat bijv. Royal Dutch Shell zich moet schikken in hetzelfde globaliseringstempo. Dat verliezen we.quote:Dit is geen eenvoudig probleem. Te hard van stapel lopen, is dan geen goed idee. De huidige organisatie in natiestaten vind ik voorlopig schaalvergroting genoeg. Eén die in grote delen van de wereld nog nieuw is, en zich nog moet zetten. Nederland is een wat dat betreft een oudje. De EU lijkt op de situatie in allerlei neokoloniale landen, waar ze ook met een aantal stammen in 1 land / organisatie zitten. Het verschil is alleen dat de EU 'vrijwillig' is aangegaan. Ik ben hierin gematigd conservatief, omdat de sociale verhoudingen en humane standaarden daarin het onderspit dreigen te delven (die vereisen een hoge mate van sociale organisatie en vertrouwen).
Het kan (onvrij) lastig zijn een alternatief aan te bieden als de economische 'moat' zodanig hoog is, of er een voordeel bestaat voor de huidige aanbieder, waarmee de samenleving niet vrij is om een alternatief aan te bieden. In het voorbeeld van Simon Whistler; als de Franse staat een aandeel neemt in Alstom-Siemens, dan is de vrees van Verstager terecht dat een concurrentie niet op een level-playing field kan komen met een alternatief en de Europese gemeenschap daarmee monopolistische prijssetting moet accepteren voor de producten van Alstom-Siemens. In Nederland: de kans dat hier een prijsvechter op een gelijk speelveld kan concurreren met AirFrance-KLM is miniem. Dat is ongeveer de basis van antitrust-wetgeving en waarom een bedrijf als Standard Oil werd opgeknipt.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 17:12 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat is een inperking, geen bescherming van de vrije markt. Het aantal keuzemogelijkheden van product x of dienst y is niet gelijk aan 'de vrijheid van de samenleving', zolang iedereen vrij is om een alternatief aan te bieden.
Deel 1:quote:SERIE
HOE FIXEN WE HET KAPITALISME?
Toenemende onrust door groeiende inkomensongelijkheid, woede over belastingontwijking, zorgen over de toekomst van de planeet, ongenoegen over de machtsconcentratie bij grote techondernemingen, verzet tegen doorgeslagen marktwerking. Na dertig jaar neoliberalisme doemt de vraag op of het kapitalisme is doorgeslagen en de samenleving zijn vertrouwen verliest in dit economische systeem.
Voor deze serie gingen NRC-redacteuren op zoek naar de oorzaken van de crisis in het kapitalisme en mogelijkheden om het te repareren.
Afleveringen:
Deel 1: Het kapitalisme is kapot. Leve het kapitalisme
Deel 2: Lessen uit de 19e eeuw
Deel 3: Vier Millennial-Socialisten
Deel 4: De schurken van het kapitalisme
Deel 5: Hoe hou je de techmonopolisten in bedwang?
Deel 6: Experimenteren met de Bristol Pound
Deel 7: Afkicken van het neoliberale denken
Deel 8: Zo kunnen bedrijven eerlijke prijzen berekenen
Deel 9: Wie zijn de nieuwe economische denkers?
quote:Het kapitalisme is kapot. Leve het kapitalisme
De macht van de markt
Nu de lonen achterblijven en het geld blijft plakken in de wereld van het geld, lijken zelfs liberalen hun geduld met het kapitalisme van de grote bedrijven te zijn verloren. Marike Stellinga ziet een keerpunt.
5 juli 2019
Leestijd 9 minuten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |