abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_187386150
quote:
Het wordt even wennen, maar over anderhalf jaar zijn alle pinautomaten in Nederland felgeel. Vanmorgen is de eerste ‘Geldmaat’, de nieuwe gezamenlijke felgele pinautomaat van ABN, ING en Rabobank, onthuld in Soest. Eind volgend jaar zijn alle pinautomaten omgebouwd.

Doordat Nederlanders steeds minder met contant geld betalen, wordt het voor banken kostbaar om een netwerk van duizenden pinautomaten in de straten in stand te houden. Hoewel ABN, ING en Rabobank afgelopen jaren op veel locaties automaten hebben weggehaald, telt Nederland nog steeds zevenduizend pinautomaten. Op 3.200 locaties, vaak in drukke winkelgebieden, staan er bovendien meerdere van verschillende banken vlak naast elkaar.

Honderden automaten zijn de laatste jaren bovendien doelwit van criminelen geweest, die ze via plofkraken probeerden op te blazen. Vorig jaar gebeurde dat nog 42 keer. Omdat een deel van de huidige pinautomaten nog dichtbij woningen staat, betekenen die kraken risico's voor omwonenden.

Vandaar dat ABN Amro, ING en Rabobank afgelopen november bekend maakten een gezamenlijk netwerk van pinautomaten op te zetten. Dat doen ze samen met exploitant Geldmaat, het voormalige Geldservice Nederland, dat al sinds 2011 alle pinautomaten beheert en onderhoudt.

‘Ontdubbeld’

De onthulling van de eerste Geldmaat in Winkelcentrum Overhees in Soest vormt het startschot van een grote tot eind 2020 durende ombouwcampagne. Volgens Erik Kwakkel, ceo van Geldmaat, blijven de meeste huidige automaten op dezelfde plek staan. Soms zal een automaat worden verplaatst. Automaten zullen worden weggehaald (‘ontdubbeld’) op plekken waar er veel staan. ,,Maar op sommige plekken komen er ook automaten bij. Het allerbelangrijkst is dat contant geld overal beschikbaar blijft in een tijdsgewricht waarin we steeds minder met cash betalen.”

Grote voordeel van de nieuwe automaten is dat consumenten er, uiteraard zover hun saldo toelaat, net zo vaak kunnen pinnen als ze willen. Een klant van ING kan nu bij een automaat van ABN of Rabobank ‘slechts’ 250 euro opnemen, vier keer minder dan bij de oranje pinautomaat van ING. Ook klanten van andere banken, zoals de Volksbank, kunnen terecht bij Geldmaat. Die bank houdt overigens voorlopig zijn eigen automaten. Kwakkel sluit echter niet uit dat de Volksbank - die merken als SNS en ASN voert - zich later ook aansluit.

Kwakkel hult zich in nevelen over het aantal automaten dat uiteindelijk overeind blijft. Ook weigert hij een planning te geven van steden of regio's waar de nieuwe automaten het eerst verschijnen. ,,We plannen per kwartaal en beginnen met de opname-automaten”, wil hij slechts kwijt. ,,Afstortingsautomaten en automaten waar je zowel kunt opnemen en storten volgen later.” Over dag en tijdstip van vervanging doet Geldmaat sowieso geen uitspraken. ,,Dat kan verkeerde types aantrekken.”
Ouderenbonden

Uitgangspunt blijft dat er overal in Nederland in een straal van vijf kilometer een pinautomaat beschikbaar blijft. ,,We vinden het belangrijk dat iedereen zelfstandig gebruik kan maken van onze automaten”, stelt Kwakkel ,,Daarom blijven we in overleg met consumenten via de belangengroepen. De geldautomaten van Geldmaat zijn er voor iedereen.”

Kwakkel beklemtoont dat afgelopen tijd overlegd is met belangenorganisaties als de Consumentenbond, Oogvereniging en ouderenbonden over de bediening van de nieuwe automaat, met name de ontwikkeling van het scherm dat getoond wordt, ,,Ze waren daar erg enthousiast over.”
Bron.

Weer iets nieuws en dat gaat maar door. Dit is allemaal veel te ingewikkeld!!
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:43:17 #2
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_187386172
Vind ik wel een goede ontwikkeling, al die aparte automaten van verschillende banken is nergens meer voor nodig.
pi_187386205
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:43 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Vind ik wel een goede ontwikkeling, al die aparte automaten van verschillende banken is nergens meer voor nodig.
Dit is fraudegevoelig. Voor je weet hebben wij in Nederland een terroristische aanslag of zo.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_187386210
Herkenbaar en prettig
U MAD?
pi_187386276
Bijna iedereen is arm dus er zal niet veel gepind worden
pi_187386281
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:41 schreef HSG het volgende:
Weer iets nieuws en dat gaat maar door. Dit is allemaal veel te ingewikkeld!!
:?
pi_187386288
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:45 schreef HSG het volgende:
Dit is fraudegevoelig. Voor je weet hebben wij in Nederland een terroristische aanslag of zo.
:?
pi_187386300
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:41 schreef HSG het volgende:

[..]

Bron.

Weer iets nieuws en dat gaat maar door. Dit is allemaal veel te ingewikkeld!!
Ik heb het gelezen, maar wat is er ingewikkeld aan dan? Het wordt toch alleen maar minder ingewikkeld? Minder verschillende geldautomaten.
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:51:27 #9
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_187386308
Jammer dat je je eigen topic om zeep helpt TS
pi_187386325
En dan geen foto in de OP plaatsen *middelvinger*.
pi_187386352
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:52 schreef LelijKnap het volgende:
En dan geen foto in de OP plaatsen *middelvinger*.
alsje ;) tevens is dit oud nieuws :P

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_187386375
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:52 schreef LelijKnap het volgende:
En dan geen foto in de OP plaatsen *middelvinger*.
Dit. Ik ben zwaar teleurgesteld nu. Hopelijk kan TS nog iets doen om mij toch een beetje op te vrolijken en die nare bijsmaak weg te nemen ;(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_187386594
Als er netto niet een stuk minder automaten overblijven vind ik het nog best een goed idee.


Maar hadden ze niet wat beters kunnen verzinnen dan "geldmaat"?
pi_187386738
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 13:06 schreef Luckyseven het volgende:
Als er netto niet een stuk minder automaten overblijven vind ik het nog best een goed idee.
We moten allemaal gaan pinnen zodat je bij een storing zoals eergisteren geen eten meer kunt halen.

quote:
Maar hadden ze niet wat beters kunnen verzinnen dan "geldmaat"?
Het was een duur marketingbureau dus het is goed.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_187386800
quote:
We gaan allemaal overstappen op bitcoins?
metal up your ass
pi_187386851
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 13:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

We moten allemaal gaan pinnen zodat je bij een storing zoals eergisteren geen eten meer kunt halen.
[..]

Het was een duur marketingbureau dus het is goed.
Ik woon in Belgie en hier hebben de winkels een simpele oplossing voor als er een storing is. Er liggen standaard acceptgirokaarten bij de kassa. Daar staan al de gegevens van de winkel op. Je geeft je pas aan de cassier/cassiere en die vult je gegevens in en het bedrag. Jij zet je handtekening en je kunt je boodschappen meenemen en de winkel brengt de acceptgirokaarten naar de bank waarna het van je rekening wordt afgeschreven.

Win-win. Jij geen ergenis en toch je boodschappen en de winkelier verliest geen omzet omdat hij dicht moet.
pi_187387198
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 13:24 schreef praadje het volgende:

[..]

Ik woon in Belgie en hier hebben de winkels een simpele oplossing voor als er een storing is. Er liggen standaard acceptgirokaarten bij de kassa. Daar staan al de gegevens van de winkel op. Je geeft je pas aan de cassier/cassiere en die vult je gegevens in en het bedrag. Jij zet je handtekening en je kunt je boodschappen meenemen en de winkel brengt de acceptgirokaarten naar de bank waarna het van je rekening wordt afgeschreven.

Win-win. Jij geen ergenis en toch je boodschappen en de winkelier verliest geen omzet omdat hij dicht moet.
In Belgie komen storingen volgens mij ook veel vaker voor.

Maar maandag stond er een enorme rij in de AH omdat het allemaal zelfscankassa's zijn op 2 na, terwijl de AH iets verderop maar één kassa heeft, en dan nog samen met de snelbalie.

Er is de 'war on cash' en ik vind die om meerdere redenen onwenselijk en ik doe er ook niet aan mee. Niks mis met contant betalen en voldoende pinautomaten, al dan niet met een belachelijke naam en lelijke kleur, maar ook dat laatste is onderdeel van het plan om er heel veel te laten verdwijnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_187387332
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 13:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In Belgie komen storingen volgens mij ook veel vaker voor.

Maar maandag stond er een enorme rij in de AH omdat het allemaal zelfscankassa's zijn op 2 na, terwijl de AH iets verderop maar één kassa heeft, en dan nog samen met de snelbalie.

Er is de 'war on cash' en ik vind die om meerdere redenen onwenselijk en ik doe er ook niet aan mee. Niks mis met contant betalen en voldoende pinautomaten, al dan niet met een belachelijke naam en lelijke kleur, maar ook dat laatste is onderdeel van het plan om er heel veel te laten verdwijnen.
Helemaal mee eens. Ik merk niet veel van de storingen hier omdat ik overwegend cash betaal.

Ik zat trouwens te bedenken dat als je meer als 250 per dag kunt opnemen eender bij welk pinautomaat er dan toch ook veel meer geld in moet. Dus ik weet niet of dat die plofkraken dan ook echt minder worden of dat er juist nog grover geschut ingezet gaat worden om de kraak te laten slagen.
pi_187387387
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 14:00 schreef praadje het volgende:

[..]
Ik zat trouwens te bedenken dat als je meer als 250 per dag kunt opnemen eender bij welk pinautomaat er dan toch ook veel meer geld in moet. Dus ik weet niet of dat die plofkraken dan ook echt minder worden of dat er juist nog grover geschut ingezet gaat worden om de kraak te laten slagen.
Dat zal toch wel meevallen? Mensen gaan toch niet ineens massaal veel meer geld pinnen? Het is alleen anders verdeeld: ING klanten kunnen grote bedragen nu ook uit een ABN automaat halen. Betekent weer dat er minder geld in die ING automaat hoeft te zitten...

Bij wijze van spreken dan he, volgens mij verandert er hooguit wat aan de verdeling, niet aan de hoeveelheid geld.
pi_187387406
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 14:04 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat zal toch wel meevallen? Mensen gaan toch niet ineens massaal veel meer geld pinnen? Het is alleen anders verdeeld: ING klanten kunnen grote bedragen nu ook uit een ABN automaat halen. Betekent weer dat er minder geld in die ING automaat hoeft te zitten...

Bij wijze van spreken dan he, volgens mij verandert er hooguit wat aan de verdeling, niet aan de hoeveelheid geld.
Dat zou inderdaad kunnen ja. Maar als er minder geplaatst gaan worden/er gaan verdwijnen zullen de overige toch goed gevuld moeten zijn..
pi_187387463
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 12:41 schreef HSG het volgende:
overal in Nederland in een straal van vijf kilometer een pinautomaat beschikbaar blijft. ,,We vinden het belangrijk dat iedereen zelfstandig gebruik kan maken van onze automaten”,
Vijf kilometer heen en dan weer vijf terug met de rollator lijkt me best wel een uitdaging. Die straal mag van mij wel wat kleiner. Wat mij betreft in elke woonkern minimaal één automaat.
pi_187387464
Geldmaat :') so gay

Gelukkig heb ik zelden contant nodig.
  woensdag 12 juni 2019 @ 14:19:40 #24
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_187387616
Anno 2019 nog met cash rondlopen :')

Het is hier Duitsland niet.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_187387885
Prima maar blijft problematisch voor ouderen dit. In een hoop dorpen zijn pinautomaten weggehaald. Als er markt in het dorp is waar je alleen cash kunt betalen moeten ze 25km rijden om geld te pinnen... :')

Maargoed, in Nederland tel je na je pensioenleeftijd niet meer mee voor de maatschappij.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')