abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187387283
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 20:19 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja niet iedereen kan psychoses krijgen, om daar maar mee te beginnen. Daarom hebben de meeste mensen ze niet. In theorie kan zogenaamd alles volgens sommige mensen
De meeste mensen worden ook niet depressief, maar iedereen heeft een bepaalde drempelwaarde. Ik word sneller depressief dan een gemiddeld persoon door genen/aanleg , maar ook iemand zonder die aanleg zou ook depressief kunnen worden door heftige gebeurtenissen of chronische stress. Er is alleen meer voor nodig.

Ik meen me te herinneren dat iemand een keer is vrijgesproken die een psychose had gehad, omdat het argument was dat iedereen kans heeft om een psychose in zijn leven te ontwikkelen, maar dit niet betekent dat er een tweede volgt. De persoon was dus geen groter risico voor de maatschappij dan jij of ik, was het argument. Dat heb ik onthouden omdat ik het zo opvallend vond. Ik wist dat niet.
  woensdag 12 juni 2019 @ 14:06:42 #27
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_187387421
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 13:38 schreef so.original het volgende:

[..]

Elke diagnose is een verzameling van symptomen. Betekent niet dat het niet bestaat.

Schizofrenie bestaat en heeft zelfs een duidelijke genetische component.
Bron? Er is niet 1 gen, maar een complex samenhang van genen dat schizofrenie mogelijk maakt. Daarnaast is er een groot aantal omgevingsfactoren die een rol speelt.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_187395137
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 04:08 schreef Bracha020 het volgende:

[..]

Oei, ik vind het nogal belangrijk om juiste informatie te geven betreffende dit onderwerp dus ik moet dit echt even corrigeren.
Iedereen kan een psychose krijgen, echt iedereen.
Nee, daarom krijgt ook niet iedereen ze. Je kan altijd stellen 'wat als die persoon in die situatie was gekomen dat hij wel een psychose kreeg', maar de meerderheid komt niet in die situatie omdat hun hersenen en situatie niet zo raar zijn. Niet iedereen kan een psychose krijgen omdat een psychose net als welke andere stoornis dan ook afhankelijk is van allerlei factoren. Je gaat ook niet zeggen dat iemand op latere leeftijd nog autisme kan krijgen. Bij een psychose kan je dat wel doen omdat de voorwaarden wat flexibeler zijn maar in de praktijk overkomt het gewoon een bepaalde groep mensen (bijvoorbeeld die drugs gebruiken) en een andere groep mensen niet. Dus om even dat misverstand uit de weg te helpen, niet iedereen kan psychoses krijgen omdat niet iedereen zijn hersenen zo werken als die van de mensen die ze krijgen. Bedoel het is fijn om te geloven en in theorie zou je ook kunnen denken dat het zo is maar de praktijk liegt niet in tegenstelling tot bepaalde mensen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2019 21:21:49 ]
pi_187395215
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 21:20 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nee, daarom krijgt ook niet iedereen ze. Je kan altijd stellen 'wat als die persoon in die situatie was gekomen dat hij wel een psychose kreeg', maar de meerderheid komt niet in die situatie omdat hun hersenen en situatie niet zo raar zijn. Niet iedereen kan een psychose krijgen omdat een psychose net als welke andere stoornis dan ook afhankelijk is van allerlei factoren. Je gaat ook niet zeggen dat iemand op latere leeftijd nog autisme kan krijgen. Bij een psychose kan je dat wel doen omdat de voorwaarden wat flexibeler zijn maar in de praktijk overkomt het gewoon een bepaalde groep mensen (bijvoorbeeld die drugs gebruiken) en een andere groep mensen niet. Dus om even dat misverstand uit de weg te helpen, niet iedereen kan psychoses krijgen omdat niet iedereen zijn hersenen zo werken als die van de mensen die ze krijgen. Bedoel het is fijn om te geloven en in theorie zou je ook kunnen denken dat het zo is maar de praktijk liegt niet in tegenstelling tot bepaalde mensen
Niet om het een of ander, maar dit druist rechtstreeks in wat mijn therapeuten destijds tegen me zeiden.
pi_187395280
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 21:24 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar dit druist rechtstreeks in wat mijn therapeuten destijds tegen me zeiden.
Ja dat las ik ook hier bijvoorbeeld
https://btsg.nl/oorzaken-van-een-psychose/

Iedereen kan een psychose krijgen.
Maar het is altijd de groep met stoornissen, drugs- en alcoholgebruik, mensen die al een raar leven hebben. Je hoort nooit over een leuke huisvader met een gezin die plotseling in 1 dag gek wordt. En ja nu gaan jullie hard zoeken en vast ook wel een voorbeeld vinden. Maar ook jij snapt het wel denk ik. Iedereen kan het in theorie krijgen als hun leven maar shit genoeg is maar je moet heel wat doen om in een psychose te raken (tenzij je geestelijk al helemaal verlept bent). Ik heb enkele mensen met een psychose meegemaakt, nooit 1 waarvan ik dacht van 'ow wat raar dat hij dat juist krijgt'.
pi_187395350
Vind het idee vooral bespottelijk dat iedereen het zogenaamd kan krijgen ook al krijgt de meest leipe groep het altijd en de normale groep het zelden tot nooit. Lijkt voor mij een beetje verschuilen
pi_187395897
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 21:29 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Ja dat las ik ook hier bijvoorbeeld
https://btsg.nl/oorzaken-van-een-psychose/

Iedereen kan een psychose krijgen.
Maar het is altijd de groep met stoornissen, drugs- en alcoholgebruik, mensen die al een raar leven hebben. Je hoort nooit over een leuke huisvader met een gezin die plotseling in 1 dag gek wordt. En ja nu gaan jullie hard zoeken en vast ook wel een voorbeeld vinden. Maar ook jij snapt het wel denk ik. Iedereen kan het in theorie krijgen als hun leven maar shit genoeg is maar je moet heel wat doen om in een psychose te raken (tenzij je geestelijk al helemaal verlept bent). Ik heb enkele mensen met een psychose meegemaakt, nooit 1 waarvan ik dacht van 'ow wat raar dat hij dat juist krijgt'.
Naja ik snap jou heel goed verder, maar in die periode zat ik dus in een groep waar inderdaad 2 mensen zaten, een man en een vrouw, die het out of the blue hebben gekregen. Zonder een specifieke oorzaak.

De een was een CEO van een groot (zuster)bedrijf en de ander een huisvrouw en moeder van een kind die verder ook geen problemen ernaast had en die ik vaag nog kende van vroeger. Die laatste ben ik laatst toevallig nog eens tegengekomen en daar gaat het nu inmiddels ook ruim 2 jaar weer goed mee.

Dus ze zijn misschien schaars, maar ze zijn er wel.
pi_187395963
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:01 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Naja ik snap jou heel goed verder, maar in die periode zat ik dus in een groep waar inderdaad 2 mensen zaten, een man en een vrouw, die het out of the blue hebben gekregen. Zonder een specifieke oorzaak.

De een was een CEO van een groot (zuster)bedrijf en de ander een huisvrouw en moeder van een kind die verder ook geen problemen ernaast had en die ik vaag nog kende van vroeger. Die laatste ben ik laatst toevallig nog eens tegengekomen en daar gaat het nu inmiddels ook ruim 2 jaar weer goed mee.

Dus ze zijn misschien schaars, maar ze zijn er wel.
Nou ja ik wil niet de negative Nancy zijn maar misschien dat ze logen. Als ik door drugs in een psychose zou zijn gekomen terwijl ik een goede baan heb zou ik misschien ook wel doen alsof alles normaal was. Zelf denk ik dat jullie hier wat te licht en bevooroordeeld in staan. Bevooroordeeld bedoel ik dus niet negatief maar dat snap je ook wel, het is fijn om te geloven dat het echt elk persoon kan overkomen. En therapeuten moeten ook afgaan op wat ze horen en wat voor hen gunstig is om te horen. Ik ken zelf in de prakijk niemand die normaal was die een psychose kreeg, en nee dat is geen bewijs, maar voor mij klinkt het allemaal wel heel speciaal/verdacht

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2019 22:07:06 ]
pi_187396080
Denk jij dat je zonder alcohol, drugs en/of een geestelijke stoornis in een psychose kan komen?
Want daar komt 'iedereen' enigszins op neer.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2019 22:13:44 ]
pi_187396176
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:13 schreef phoenyx het volgende:
Denk jij dat je zonder alcohol, drugs en/of een geestelijke stoornis in een psychose kan komen?
Dat weet ik absoluut zeker.
pi_187396191
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:05 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja ik wil niet de negative Nancy zijn maar misschien dat ze logen. Als ik door drugs in een psychose zou zijn gekomen terwijl ik een goede baan heb zou ik misschien ook wel doen alsof alles normaal was. Zelf denk ik dat jullie hier wat te licht en bevooroordeeld in staan. Bevooroordeeld bedoel ik dus niet negatief maar dat snap je ook wel, het is fijn om te geloven dat het echt elk persoon kan overkomen
Ik heb eindeloze gesprekken met die man gehad en genoeg drugsgebruikers en/of verslaafden om me heen om te weten dat hij niet aan de drugs zat. We hadden een goeie klik en hij heeft me ook veel geleerd omdat ik toen een studie deed die hij ook had gedaan. Zelfs een keer een gastspreker geweest op mijn school.

Wat hij vertelde is dat de werkdruk onbewust zo veel stress heeft opgeleverd waardoor hij tegen een burnout aan zat. Ondanks dat wilde hij zijn verplichtingen nakomen en bleef hij doorzetten. In die periode had zijn vrouw een slippertje gehad, waardoor de achterdocht begon. Die achterdocht sloeg door op zijn zakelijke leven, wat langzaam paranoia werd. Na een paar weken slaapgebrek sliep hij ineens 2 nachten niet en ging die schakelaar ineens om. Hij is door zijn vrouw zwaar verward naar de GGZ gebracht waar hij uiteindelijk geholpen is.

En die knop waar ik het over heb gaat inderdaad “ineens” om. Er is een aanloopperiode waarin je extreem vermoeid raakt, achterdochtig en gestressed, maar waarbij je op je omgeving gewoon overkomt als ‘overwerkt’ en licht instabel, maar dan zit je nog niet in een psychose. De psychose begint pas als die knop omgaat en ineens je hele geest als een kaartenhuis in elkaar valt. Dat moment is echt letterlijk een kwestie van secondes en dan is er geen weg meer terug. Alsof je je een tijd op ijs hebt begeven, en je langzaam doorwandeld tot je op een punt komt waarbij er een helling is, je uitglijd en wat je ook doet verder zult afglijden de afgrond in.

En dan begint het pas.

Wat ik geleerd heb in die periode, is dat stress in combinatie met vermoeidheid genoeg is om iemand naar een psychose te doen wankelen, zeker als je de signalen negeert en doorgaat. Het brein zal ondanks dat chocola willen maken van alle prikkels die de geest vandaag de dag te verduren krijgt, ookal is daar geen energie meer voor. Echter begint het dan langzaam maar zeker verbanden te leggen die niet rationeel zijn, waarna het langzaam uitgroeit tot labiliteit en dan kan die knop zomaar omgaan en zijn de remmingen, of filters, zomaar ineens weg.

Puur fysiek gezien gaat het ook om een probleem in de neuroreceptoren, waarbij drugs of een psychisch verleden absoluut geen voorwaarde hoeft te zijn voor verval. Slechte voeding kan bij wijze al de bottleneck zijn.
pi_187396204
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:18 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dat weet ik absoluut zeker.
Oke vertel maar je verhaal dan
pi_187396238
Ja wat ik geleerd heb is dat mensen allerlei onzin kunnen verkondigen waarvan jij gelooft dat het echt zo is en alinea's over kan schrijven. Bedoel dat niet specifiek naar jou maar in het algemeen. Mensen zijn nogal goedgelovig omdat ze zelf niet kunnen inschatten wat ze moeten geloven, als je iets gelooft is een stuk beter dan wanneer je twijfelt want dan zit je er 100% van de tijd naast
pi_187396255
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:13 schreef phoenyx het volgende:
Kijk, ik zeg niet dat er nooit problemen aan vooraf gaan, maar een psychisch verleden of drugs hoeft absoluut geen voorwaarde te zijn.

Stress, vermoeidheid, slechte voeding of een auto-ongeluk met een hersenschudding als gevolg kan al voldoende zijn. En dat kan iederéén overkomen, en dus óók een psychose.

Zo bedoel ik het
pi_187396266
Maar oke, hij deed geen drugs en hij gaf gastlessen op jouw school zelfs, waardoor kwam hij in een psychose als ik vragen mag?
pi_187396272
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:19 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Oke vertel maar je verhaal dan
Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van mensen die zonder onderliggende stoornis en zonder alcohol/drugsgebruik een psychose krijgen.

Slaapgebrek door een pasgeboren baby, stress op werk, het overlijden van een dierbare, etc. kunnen allemaal triggers zijn voor een psychose.
pi_187396289
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van mensen die zonder onderliggende stoornis en zonder alcohol/drugsgebruik een psychose krijgen.

Slaapgebrek door een pasgeboren baby, stress op werk, het overlijden van een dierbare, etc. kunnen allemaal triggers zijn voor een psychose.
Alleen als je er vatbaar voor bent, zoals de artikelen ook stellen volgens mij
pi_187396293
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:21 schreef phoenyx het volgende:
Ja wat ik geleerd heb is dat mensen allerlei onzin kunnen verkondigen waarvan jij gelooft dat het echt zo is en alinea's over kan schrijven. Bedoel dat niet specifiek naar jou maar in het algemeen. Mensen zijn nogal goedgelovig omdat ze zelf niet kunnen inschatten wat ze moeten geloven, als je iets gelooft is een stuk beter dan wanneer je twijfelt want dan zit je er 100% van de tijd naast
Het is niet zo dat ik de tekst hierboven baseer op mijn ervaring met die man alleen. Dat is meer een aanvulling. Waar ik het op baseer zijn mijn eigen ervaringen en de ervaringen van de professionals die mij hebben geholpen.

En geloof mij; in je psychose liegen over het feit dat je aan de drugs zit of wat dan ook; daar prikt iedereen doorheen. Zéker psychiaters.
pi_187396313
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:24 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Het is niet zo dat ik de tekst hierboven baseer op mijn ervaring met die man alleen. Dat is meer een aanvulling. Waar ik het op baseer zijn mijn eigen ervaringen en de ervaringen van de professionals die mij hebben geholpen.

En geloof mij; in je psychose liegen over het feit dat je aan de drugs zit of wat dan ook; daar prikt iedereen doorheen. Zéker psychiaters.
Dat geloof ik ook best. Maar jij bent niet de psychiater tegen wie ze hun verhaal vertelden of wel. Tegen jou vertelden ze gewoon hun verhaal, het verhaal van de psychiater krijg jij niet te horen
pi_187396321
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:23 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Er is niet vast te stellen of je ‘vatbaar’ bent of niet. Er staat letterlijk in jet dsm-v beschreven dat iemand pas als ‘vatbaar’ kan worden beschouwd, wanneer de persoon in kwestie reeds een episode heeft gehad.

Dus op die manier is dat niet te beoordelen.
pi_187396341
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:23 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Iedereen is er vatbaar voor, sommige mensen meer dan anderen, maar iedereen is er vatbaar voor..
pi_187396345
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:25 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook best. Maar jij bent niet de psychiater tegen wie ze hun verhaal vertelden of wel. Tegen jou vertelden ze gewoon hun verhaal, het verhaal van de psychiater krijg jij niet te horen
Nee, maar die psychiaters zeggen je dat wel. Ik denk dat de specifieke voorbeelden die me gegeven zijn niet op 2 handen zijn te tellen.
pi_187396367
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:25 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Er is niet vast te stellen of je ‘vatbaar’ bent of niet. Er staat letterlijk in jet dsm-v beschreven dat iemand pas als ‘vatbaar’ kan worden beschouwd, wanneer de persoon in kwestie reeds een episode heeft gehad.

Dus op die manier is dat niet te beoordelen.
Oke raar, in het linkje wat ik je gaf geldt dat juist als 1 van de 2 voorwaarden.
Maar oke nou ja ik wil best geloven dat iedereen het kan overkomen, begrijp me niet verkeerd, maar in de praktijk overkomt het alleen de meest speciale personen, dat is het enige dat ik jullie wil meegeven
pi_187396445
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:26 schreef madam-april het volgende:

[..]

Iedereen is er vatbaar voor, sommige mensen meer dan anderen, maar iedereen is er vatbaar voor..
Ik niet
pi_187396475
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 22:27 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Oke raar, in het linkje wat ik je gaf geldt dat juist als 1 van de 2 voorwaarden.
Maar oke nou ja ik wil best geloven dat iedereen het kan overkomen, begrijp me niet verkeerd, maar in de praktijk overkomt het alleen de meest speciale personen, dat is het enige dat ik jullie wil meegeven
Het kan iedereen overkomen en dat wijst de praktijk ook uit. Dat jij daar geen voorbeelden van kent, zegt helemaal niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')