abonnement Unibet Coolblue
pi_187253502
Australië zou ik heel graag een keer willen bezoeken maar ik zit nu nog in de onderzoeksfase. Het steden en stranden aspect van het continent trekt me momenteel het meest. De Outback, de Great Barrier Reef of de Northern Territory bezoeken hoeft voor mij niet zo. Fysiek is het gewoon veel te zwaar voor mij om alsmaar onderweg te zijn naar de volgende bestemming. Bezoek aan Sydney zie ik net zoals een stedentrip naar New York. In en rond Sydney is zoveel te zien dat je daar best minstens een week kunt doorbrengen, los van de lange heen- en terugvlucht. Ik hou veel van musea, architectuur, gewoon rondlopen en lekker shoppen. Als ik over reizen naar Australië lees, gaat het meestal over rondreizen van minimaal 3 weken met alles erop en eraan. Ik wil dus gewoon in Sydney blijven en van daaruit dagtrips ondernemen. Is er iemand die wel eens naar Australië is geweest om alleen Sydney te bezoeken? Zo ja, hoeveel dagen verbleef je er dan?
  dinsdag 4 juni 2019 @ 11:25:16 #2
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_187253567
En wat als je het combineert met Nieuw Zeeland? Als je daar interesse in hebt dan. Is anders wel heel lang vliegen voor een stedentrip. Kan natuurlijk wel, maar dan zou ik er wel twee weken gaan zitten en idd dagexcursies doen.

Zelf herken ik het wel eigenlijk. Australië is mooi, maar niet zo mooi dat ik echt een rondreis wil doen daar. Maar Sydney wil ik wel heel graag zien. Wij willen sowieso een keer naar Nieuw Zeeland (al heb je daar zeker 6/7 weken voor nodig en die vrije dagen hebben wij er momenteel niet voor over, dus zal nog wel ff duren) dus wanneer we gaan pakken we Sydney er bij voor een paar dagen.

Je vliegt naar Sydney met een overstap in bv Bangkok of Hong Kong. Je kan er ook voor kiezen om dan wat langer te blijven hangen in een van die steden. Gewoon twee steden dus eigenlijk. Of combineer het met bv Melbourne.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_187253992
Je kan je in Sydney en directe omgeving prima vermaken voor een week, en je kan zelfs ook naar buiten de stad met bijv. de trein (bijv blue mountains), pak je toch nog wat natuur mee als dat je ding is. Of je combineert het met een tripje naar Melbourne, ook leuk :)

OVerigens ben ik wel benieuwd wat er zwaarder is aan rondreizen dan bijna 24u in het vliegtuig zitten... maar goed wie ben ik :)

Andere optie is idd ook zoals Always Happy zegt: combineren met stopovers in adnere wereldsteden. Zijn er genoeg in <idden-oosten en Azie om bij elkaar wel drie weken te vullen met citytrips :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_187257386
Ik heb zelf een tijdje in Australië gewoond (Newcastle meer dan 10 jaar gelden) en toen ruim een week in Sydney en 3 dagen in de Blue Mountains geweest. Afgelopen november op de terugweg van NZ nog een paar dagen naar Sydney geweest met mijn vrouw die nooit in Australië was geweest. Zeker in combinatie met NZ (waar je eigenlijk geen "echte" steden hebt) was het erg goed bevallen.

Als je het geen groot probleem vind om 2x 20u+ te vliegen voor een week vakantie dan is het zeker de moeite waard. Als je echt een stedentrip zoals NYC wil dan is het de beste plek om heen te gaan in Australië, Melbourne doet wat Europeser en daardoor (voor mij) minder bijzonder aan.

Blue Mountains is sowieso wel aan te bevelen als dagtrip vanuit Sydney, maar in de stad zelf is ook genoeg te doen en te zien.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  dinsdag 4 juni 2019 @ 19:43:45 #5
481846 Backpackinglife
Niks toe te voegen!
pi_187261008
Een stad in Australië is echt totaal niet te vergelijken met Europa of waar dan ook vind ik. Sydney is echt ontzettend tof, maar time je reis zeker goed en zorg ervoor dat je in de late lente of vroege herfst zit, zodat je lekker weer hebt. Jammer is dat je dan de walvissen enzo mist, maar de stranden van Sydney zijn dan echt :9

Ik heb 2 maanden in Sydney gewoond en er een anderhalve week als toerist gezeten (in totaal) en moet zeggen dat de stad mij niet verveelde als toerist, maar bij slecht weer is er niet veel meer te doen dan shoppen of iets dergelijks. Rondlopen is dan niet echt heel erg leuk.

Dingen die je kan doen (die al snel een dag kosten)
- Manly beach + Sydney harbour national park (in Australische winter heb je goede kans dat je hier walvissen ziet dichtbij de kliffen)
- dierentuin - taronga zoo + middle head
- Bondi beach naar coogee wandeling + chillen op stranden
- Dagje bondi beach + bondi buurt. Zeker ook het westfield bondi junction winkelcentrum bezoeken.
- Blue mountains (2 of zelfs 3 dagen zijn echter meer op zijn plek vind ik) Heb hier zelf bijna een week gezeten omdat je er ontzettend vet kan wandelen, zwemmen en alles.
- sydney harbour bridge + opera house + circular quay + botanische tuin + hyde park. Er staan hier echt ontzettend veel mooie gebouwen, het is er best leuk wandelen als je veel verschillende dingen wilt zien. Kan hier ook nog kings cross bij betrekken. Denk dat je hier in totaal zo 3 dagen kan spenderen.
- Dagje royal national park + sea cliff bridge. Sea cliff bridge is erg indrukwekkend.
- Mocht je graag toch kangoeroes willen zien (en wombats) dan is Kangaroo valley te doen. Anderhalf tot 2 uur rijden. Als je royal national park niet wilt zien, maar de sea cliff bridge wel, dan kan je deze twee ook wel combineren.

Ik weet verder niet zo heel erg veel over musea en dergelijke, want mijn interesse ligt daar niet echt. Er is echter wel voldoende te zien want het is er behoorlijk toeristisch.

Mocht je overigens overwegen toch iets te willen verplaatsen zou ik Canberra ook aandoen! Denk dat ik Canberra by far de mooiste stad van het land vond qua architectuur!
  dinsdag 4 juni 2019 @ 19:44:07 #6
481846 Backpackinglife
Niks toe te voegen!
pi_187261013


[ Bericht 100% gewijzigd door Backpackinglife op 04-06-2019 19:44:29 ]
  dinsdag 4 juni 2019 @ 20:15:49 #7
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_187261739
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 11:56 schreef polariteit het volgende:
Of je combineert het met een tripje naar Melbourne, ook leuk
Nee, Melbourne is niet leuk, daar wil het gras nog niet groeien.

Voor TS, Sydney is absoluut leuk, ik ben er zelfs een keer voor een trip van 3 dagen geweest, al was dat wel een trip vanuit Kuala Lumpur, maar ook vanaf daar is het een vlucht van 8 uur enkele reis.
Daarnaast kende ik Sydney al en ben ik er ook al wat langer verbleven in eerdere trips.

Wat ik wel denk dat naast dat er in Sydney en omgeving veel te doen is dat een week eigenlijk te kort is als je er nog nooit bent geweest, zeker in combinatie met de lange reistijd die het betreft en de jetlag die je toch wel zult hebben, het tijdverschil is 12 uur met Nederland dus je lichaam heeft wel wat aanpassing nodig. Mijn eerst keer Australië waren de eerste 3 dagen toch wel afzien, tegenwoordig zit ik (bijna) wekelijks in het vliegtuig en cross ik wat tijdzones door dat het aanpassen wat makkelijker maakt, maar als je daar weinig ervaring mee hebt is het wel iets om rekening mee te houden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  Moderator dinsdag 4 juni 2019 @ 23:34:19 #8
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_187266514
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 20:15 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Nee, Melbourne is niet leuk, daar wil het gras nog niet groeien.

Voor TS, Sydney is absoluut leuk, ik ben er zelfs een keer voor een trip van 3 dagen geweest, al was dat wel een trip vanuit Kuala Lumpur, maar ook vanaf daar is het een vlucht van 8 uur enkele reis.
Daarnaast kende ik Sydney al en ben ik er ook al wat langer verbleven in eerdere trips.

Wat ik wel denk dat naast dat er in Sydney en omgeving veel te doen is dat een week eigenlijk te kort is als je er nog nooit bent geweest, zeker in combinatie met de lange reistijd die het betreft en de jetlag die je toch wel zult hebben, het tijdverschil is 12 uur met Nederland dus je lichaam heeft wel wat aanpassing nodig. Mijn eerst keer Australië waren de eerste 3 dagen toch wel afzien, tegenwoordig zit ik (bijna) wekelijks in het vliegtuig en cross ik wat tijdzones door dat het aanpassen wat makkelijker maakt, maar als je daar weinig ervaring mee hebt is het wel iets om rekening mee te houden.
Wat is er mis met Melbourne? Vond dat een erg leuke stad. Sydney was ook tof. Alleen Canberra vond ik niks aan :D

Als je waanzinnige natuur wil zien en toch wat langer blijft doe dan absoluut de Great Ocean Road. Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_187269299
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 20:15 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Nee, Melbourne is niet leuk, daar wil het gras nog niet groeien.

Het was er anders best groen toen wij er waren, het gras was groener dan in Sydney :)

En ik vond het een erg leuke stad, blijkbaar verschillen smaken :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_187269658
Een optie die ik nu ook onderzoek is om op Perth aan te vliegen. Daar een aantal dagen verblijven en de omgeving te zien. Dan een binnenlandse vlucht naar Sydney en ook daar een dag of 4/5 te verblijven. Tenslotte naar Melbourne en omgeving voor een dag of 3/4 en dan weer de vlucht terug naar Amsterdam. Van het tijdverschil ben ik me terdege bewust door in de aanloop naar die reis mijn dag- en nachtritme aan te passen aan de Australische tijd. Ik zou willen reizen in oktober 2020. Het tijdverschil is in die maand ook net even wat gunstiger met NL. Tevens liggen de temperaturen er in die steden redelijk dichtbij ons Nederlandse weer. De heenvlucht vanaf AMS zou ik bij voorkeur in de middag willen, met aankomst in Perth in de avond. Ik ben niet meer van de jonge hostel generatie, dus zal ik nog flink door moeten sparen om wat langer in Down Under te kunnen blijven. ;)
  woensdag 5 juni 2019 @ 11:45:30 #11
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_187271329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 09:28 schreef Nia het volgende:
Een optie die ik nu ook onderzoek is om op Perth aan te vliegen. Daar een aantal dagen verblijven en de omgeving te zien. Dan een binnenlandse vlucht naar Sydney en ook daar een dag of 4/5 te verblijven. Tenslotte naar Melbourne en omgeving voor een dag of 3/4 en dan weer de vlucht terug naar Amsterdam. Van het tijdverschil ben ik me terdege bewust door in de aanloop naar die reis mijn dag- en nachtritme aan te passen aan de Australische tijd. Ik zou willen reizen in oktober 2020. Het tijdverschil is in die maand ook net even wat gunstiger met NL. Tevens liggen de temperaturen er in die steden redelijk dichtbij ons Nederlandse weer. De heenvlucht vanaf AMS zou ik bij voorkeur in de middag willen, met aankomst in Perth in de avond. Ik ben niet meer van de jonge hostel generatie, dus zal ik nog flink door moeten sparen om wat langer in Down Under te kunnen blijven. ;)
Klinkt als een leuk plan wel :Y
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_187320289
Ik heb zelf zo'n stedentrip langs Sydney, Melbourne en Adelaide gemaakt per trein en vliegtuig in 12 dagen en dat kan ik je echt niet aanraden. De steden zijn niet veel interessanter dan een gemiddelde Europese of Amerikaanse provinciestad. Natuurlijk zijn er een paar bezienswaardigheden als The Opera House, Bondi Beach, het station in in Melbourne of het park in Adelaide, maar die paar zaken maakten het voor mij niet echt waard. Verder zijn de steden duur en vol met ongeïnteresseerde en wereldvreemde mensen, dus voor enige andere vorm van cultuur hoef je er zeker niet naartoe.
Melbourne is van die drie steden de leukste stad en in Sydney ben je in anderhalve dag echt wel uitgekeken.

Maar voor hetzelfde geld kan je zeker zes stedentrips naar veel leukere steden als Stuttgart, München, Dublin, Nice, Bilbao en Rome maken.
pi_187362079
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 15:02 schreef DutchTrain het volgende:
Ik heb zelf zo'n stedentrip langs Sydney, Melbourne en Adelaide gemaakt per trein en vliegtuig in 12 dagen en dat kan ik je echt niet aanraden. De steden zijn niet veel interessanter dan een gemiddelde Europese of Amerikaanse provinciestad. Natuurlijk zijn er een paar bezienswaardigheden als The Opera House, Bondi Beach, het station in in Melbourne of het park in Adelaide, maar die paar zaken maakten het voor mij niet echt waard. Verder zijn de steden duur en vol met ongeïnteresseerde en wereldvreemde mensen, dus voor enige andere vorm van cultuur hoef je er zeker niet naartoe.
Melbourne is van die drie steden de leukste stad en in Sydney ben je in anderhalve dag echt wel uitgekeken.

Maar voor hetzelfde geld kan je zeker zes stedentrips naar veel leukere steden als Stuttgart, München, Dublin, Nice, Bilbao en Rome maken.
Hier sluit ik me bij aan. Australie is voornamelijk anders dan wat we in Europa hebben vanwege de natuur. Vergeet ook niet dat Australie vrij 'jong' is en weinig cultuur heeft, je vind er niet veel dingen als een eifeltoren, een pyramide, een Big Ben of iets dergelijks. Het enige wat je hebt is de Opera House. Het zijn gewoon grote steden met veel kantoorpanden/woningtorens/winkels. Het meeste eten is ook allemaal met de meeste immigranten mee gekomen. Daarboven op is alles enorm duur en is de reistijd ernaar toe enorm lang waar je ook niet erg van houdt blijkbaar.
  dinsdag 11 juni 2019 @ 22:28:50 #14
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187378872
Mocht je het doen, ga dan vooral op zoek naar whiskybar the Baxter Inn op een uitgaansavond
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_187383405
Dank voor jullie input. Door het gebruiken van Google maps ben ik het ook wel eens met de opmerking dat de Australische steden niet die 'extra's' hebben die we hier in Europa zo gewend zijn. Je zult in Australië dan ook de natuur in moeten trekken buiten de steden. Aangezien ik geen rijbewijs heb, zal dat moeilijk worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nia op 12-06-2019 10:16:37 ]
pi_187391350
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 08:52 schreef Nia het volgende:
Dank voor jullie input. Door het gebruiken van Google maps ben ik het ook wel eens met de opmerking dat de Australische steden niet die 'extra's' hebben die we hier in Europa zo gewend zijn. Je zult in Australië dan ook de natuur in moeten trekken buiten de steden. Aangezien ik geen rijbewijs heb, zal dat moeilijk worden.
Zo lastig is dat niet. Je kan prima toertjes boeken naar Blue mountains, Great ocean road, the outback etc. Ben het er wel mee eens dat alleen voor de steden gaan de moeite niet waard is.
pi_187391753
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 08:52 schreef Nia het volgende:
Dank voor jullie input. Door het gebruiken van Google maps ben ik het ook wel eens met de opmerking dat de Australische steden niet die 'extra's' hebben die we hier in Europa zo gewend zijn. Je zult in Australië dan ook de natuur in moeten trekken buiten de steden. Aangezien ik geen rijbewijs heb, zal dat moeilijk worden.
Of je moet met betaalde tourtjes mee gaan of zelf wat proberen te regelen met backpackers. Er zijn facebook groepen voor backpackers die om de kosten te delen andere reizigers meenemen in hun auto. Maar is misschien wat lastiger als je beperkt in tijd zit.
pi_187391767
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 08:52 schreef Nia het volgende:
Dank voor jullie input. Door het gebruiken van Google maps ben ik het ook wel eens met de opmerking dat de Australische steden niet die 'extra's' hebben die we hier in Europa zo gewend zijn. Je zult in Australië dan ook de natuur in moeten trekken buiten de steden. Aangezien ik geen rijbewijs heb, zal dat moeilijk worden.
Sydney zou ik ook eerder vergelijken met een Amerikaanse stad dan een Europese.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_187391903
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 22:37 schreef opreis het volgende:

[..]

Hier sluit ik me bij aan. Australie is voornamelijk anders dan wat we in Europa hebben vanwege de natuur. Vergeet ook niet dat Australie vrij 'jong' is en weinig cultuur heeft, je vind er niet veel dingen als een eifeltoren, een pyramide, een Big Ben of iets dergelijks. Het enige wat je hebt is de Opera House. Het zijn gewoon grote steden met veel kantoorpanden/woningtorens/winkels. Het meeste eten is ook allemaal met de meeste immigranten mee gekomen. Daarboven op is alles enorm duur en is de reistijd ernaar toe enorm lang waar je ook niet erg van houdt blijkbaar.
Enorm duur is ook wat overdreven, kon er goedkoper eten & bier drinken dan in NL. Alleen als je zelf gaat koken wordt het wel duurder. Je kan veel mooie wandelingen maken vanuit Sydney. Het is zeker (heel) anders dan de Europese steden maar daarmee niet per definitie saaier of slechter. Ik vond het een relaxte en toffe stad
  woensdag 12 juni 2019 @ 20:10:10 #20
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_187393817
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 18:17 schreef M90 het volgende:
Enorm duur is ook wat overdreven, kon er goedkoper eten & bier drinken dan in NL. Alleen als je zelf gaat koken wordt het wel duurder.
Australie is niet perse goedkoop, zeker niet als je eten koopt of ergens bier gaat drinken, en ook alcohol kopen en thuis (of in hostel) nuttigen is toch wel duurder dan in Nederland.
De prijzen van supermarkten voor (vers) eten ligt inderdaad hoger dan Nederland, maar zelf koken zal toch goedkoper zijn dan uit eten, je kan niet blijven leven op junk food natuurlijk. En kosten delen met andere backpackers koken helpt ook mee. (Als je er maar een korte tijd bent wordt dat wel wat lastiger om met mensen op te trekken).

quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 08:52 schreef Nia het volgende:
Aangezien ik geen rijbewijs heb, zal dat moeilijk worden.
Toen ik nog een Ozzietukkertje was had ik ook geen rijbewijs, maar heb toch veel dingen kunnen doen, Blue Mountains zijn met de trein bereikbaar, en er zijn diverse tours mogelijk. Sterker nog ik denk dat dat laatste goedkoper is dan met eigen auto. Met andere backpackers samen was natuurlijk het leukst, heb ik ook gedaan, maar als je beperkt bent in tijd is dat lastig. Sydney heeft naast de stad ook stranden, dus dat je in 1,5 dag bent uitgekeken klopt echt niet. Je kan bijvoorbeeld ook een dagkaart publiek transport kopen en met de ferry's varen, dan zie je Sydney van de andere kant en kom je ook in de echte suburban plekken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_187394076
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 20:10 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Australie is niet perse goedkoop, zeker niet als je eten koopt of ergens bier gaat drinken, en ook alcohol kopen en thuis (of in hostel) nuttigen is toch wel duurder dan in Nederland.
De prijzen van supermarkten voor (vers) eten ligt inderdaad hoger dan Nederland, maar zelf koken zal toch goedkoper zijn dan uit eten, je kan niet blijven leven op junk food natuurlijk. En kosten delen met andere backpackers koken helpt ook mee. (Als je er maar een korte tijd bent wordt dat wel wat lastiger om met mensen op te trekken).
[..]

Dat het niet goedkoop is helemaal mee eens maar extreem t.o.v. Nederland vind ik niet. Zoals je schrijft bedoelde ik het ook, uit eten is goedkoper dan NL, maar zelf koken is duurder. Zelf (gezond) koken blijft wel goedkoper dan uit eten. Mijn ervaring met (craft) beer is dat het niet duurder is dan in NL maar ongeveer gelijk geprijsd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')