Hoe denken jullie over het opvoeden van kinderen. Moeilijk onderwerp, en niet alleen ouders hoeven te reageren.
Ik heb een zoontje van bijna 2. Ik heb altijd mijn gedachten gehad over het opvoeden van kinderen ook toen ik ze niet had.
Ik vind zelf dat ik er tot nu toe! niet veel van afwijk. Ik ben dus heel makkelijk. Liet de baby huilen, ben streng en consequent maar hij "mag" veel. Ik ben ook heel rustig en kalm met hem en kan hem makkelijk "loslaten". Hij is ook heel makkelijk maar veel mensen zeggen dat dat komt omdat ik (wij) juist ook zo makkelijk zijn.
Is dat wel zo? Vrienden van ons hebben 2 jongens (1,5 en 3 jaar) en zijn heel anders. In onze ogen veel te moeilijk en te stressig en hun kinderen zijn (dus ook in onze ogen) te moeilijk.
Maar waar ligt dat nu aan? Ok, aan jouw houding en gevoel, maar toch ook aan het karakter van het kind en hoe het allemaal loopt (misschien vooral in de beginmaanden)?
Wat is jullie mening?
Ik vind het vanuit mijn visie belangrijk dat kinderen worden opgevoed vanaf een stappenplan. Is er aan een bepaalde stap voldaan kan er omhoog worden geklommen naar de volgende stap.
1. Veiligheid
2. Basisbehoeften
3. Regelmaat
4. Kennis van jezelf (zelfontplooing)
5. Kennis van anderen (groepdynamiek & sociaal)
6. De wereld om je heen (maatschappelijk bewustzijn)
Meestal stop je je eigen normen en waarden in een kind. Ik vind persoonlijk niet het kennen en volgen van de regels belangrijk. Maar het begrijpen waarom die regels er zijn. Als een kind snapt waarom een regel belangrijk voor je is, zal hij of zij die regel minder snel overtreden. Ook inzicht in wat jou gedrag voor invloed heeft op een ander is in mijn inzien de basis voor het leven in een samenleving. Als ik steel, ontneem ik een ander iets. Dat kind moet dus begrijpen dat het gevoel als hij of zij iets kwijtraakt, gelijk staat aan stelen. Dat zal hij dat negatieve gevoel bij een ander persoon teweeg brengen. En dat zou de motivatie moeten zijn om niet te stelen. Hoe strenger je bent, hoe minder je motiveerd. Streng zijn is dus vaak een gebrek aan inzicht. Je moet consequent zijn en rechtvaardig. Maar ook structuur is heel belangrijk. Elke dag hetzelfde ritme en dezelfde gewoontes. Dit schept heel veel duidelijkeheid voor jezelf en je kind. Je ziet dan ook veel sneller problemen. Het kind zal niet meer in staat zijn de structuur te volgen.
Dit is een beetje mijn pedagogische visie, het is een combinatie van het "JIJ" denken. En het menselijk stappen visie.
Dus makkelijk kan ook goed zijn, stress is een teken van geen grip op de situatie. Het kind heeft dus ook geen grip op de situatie (leefwereld)
[Dit bericht is gewijzigd door trigt013 op 07-01-2003 22:22]
quote:Ouders vinden doorgaans altijd dat zij hun kinderen beter opvoeden dan anderen het doen, is een redelijk normaal verschijnsel
Op dinsdag 7 januari 2003 22:08 schreef lily het volgende:Is dat wel zo? Vrienden van ons hebben 2 jongens (1,5 en 3 jaar) en zijn heel anders. In onze ogen veel te moeilijk en te stressig en hun kinderen zijn (dus ook in onze ogen) te moeilijk.
Maar waar ligt dat nu aan?
Wat is jullie mening?
quote:Je zegt volgens mij een heleboel dingen tegelijk, maar bij mij komt de vraag boven, wat vind je makkelijk aan je baby laten huilen?
Op dinsdag 7 januari 2003 22:08 schreef lily het volgende:
>>>>knipIk ben dus heel makkelijk. Liet de baby huilen, ben streng en consequent maar hij "mag" veel. Ik ben ook heel rustig en kalm met hem en kan hem makkelijk "loslaten". Wat is jullie mening?
Ik heb mijn dochter tot nu toe alleen maar laten huilen als ik zeker wist dat er niets was wat haar hinderde, en als ze bijv huilde om in slaap te komen/van vermoeidheid.
Ze is nu iets meer dan een jaar en ze huilt eigenlijk alleen maar als er echt iets is.
quote:Ok, wat betreft het streng zijn. Ik probeer zeker wel duidelijk te zijn. Ik leg alles uit en hoe klein hij ook is, hij lijkt het te begrijpen.
Op dinsdag 7 januari 2003 22:18 schreef trigt013 het volgende:
......Streng zijn is dus vaak een gebrek aan inzicht. Je moet consequent zijn en rechtvaardig. Maar ook structuur is heel belangrijk. Elke dag hetzelfde ritme en dezelfde gewoontes. Dit schept heel veel duidelijkeheid voor jezelf en je kind. Je ziet dan ook veel sneller problemen. Het kind zal niet meer in staat zijn de structuur te volgen.
En dan niet naderhand alsnog toegeven, want dan gaan ze een loopje met je nemen. Dat zie ik bij een vriendin van me, die er twee heeft die in het begin veel te veel mochten (om half 10 's avonds nog op, en elke keer weer uit bed komen zonder dat pa en ma er wat tegen deden). Die nemen nu een loopje met hun ouders en het is heel erg moeilijk om ze weer in het gareel te krijgen. Voor mij een 'mooi' voorbeeld van hoe het niet moet
Ik ben wel makkelijk in het meenemen naar anderen en daardoor (?) slaapt hij bijvoorbeeld makkelijk in een andere omgeving. Wat overigens niet wil zeggen dat hij op onmogelijke tijden mee wordt gesleept hoor Het gaat dan meer om slaapjes overdag of ergens een nachtje logeren, tijdens vakanties in een hotel e.d.. Dat verloopt probleemloos.
Ik denk wel dat je eigen houding meespeelt ja. Als jij overal een probleem van maakt, wordt alles ook een probleem denk ik. Een kind voelt je stemming heel goed aan. Als jij je bijvoorbeeld druk maakt of je kind in een vreemd bed wel zal slapen (om maar bij dat onderwerp te blijven), nou reken er maar op dat je kind niet of slecht slaapt in dat bed.
Je bent het rolmodel voor je kind. Ziet je kind relaxte ouders, dan zal het zelf over het algemeen (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk) ook relaxt zijn.
Ik zou je nog steeds mailen hè? Het komt er maar niet van, sorry, ik ben je niet vergeten hoor!
quote:tja, makkelijk. Ik weet het niet. Het is zo gekomen. Omdat ik zo in elkaar zit en omdat hij de eerste 10 weken ontzettend veel heeft gehuild. Je weet inderdaad wanneer je hem moet oppakken. Het heeft in ons geval goed uitgepakt om hem vaker te laten huilen. Hij huilt haast nooit en hij slaapt na die 10 weken iedere nacht door...
Op dinsdag 7 januari 2003 22:25 schreef Dinus het volgende:
Je zegt volgens mij een heleboel dingen tegelijk, maar bij mij komt de vraag boven, wat vind je makkelijk aan je baby laten huilen?
quote:Het kan wel werken voor jullie en je kind kan hiet wel in meegaan, tja wat wil je. Hij moet wel. Maar toch kan een kind zich veel beter ontwikkelen in een omgeving waarvan hij weet hoe die werkt en wat er komt. Daarom werken alle kleuterspeelzalen met vaste dagindelingen. Die vastigheid biedt veiligheid en een basis voor zelfontwikkeling. Hij weet namelijk wat er komt en hoeft zich daar niet mee bezig te houden. In een huishouden van jan steen krijgt hij nooit grip op zijn leven. Moet je eigenlijk zelf voorstellen. Een wereld waarin je baas elke dag beslist hoe laat jij begint en eindigt met werken. Treinen die willekeurig rijden en je pincode die je elke dag moet gokken. Tevens een telefoonboek waarbij elke dag een andere versie met andere nummers uit zou komen. Ik denk dat je totaal gek zou worden in die wereld. En toch is dat de wereld van je kind. En zit voor hem/haar totaal geen logica in. Zelf zijn biologische klok kan er niets van bouwen.
Op dinsdag 7 januari 2003 22:28 schreef lily het volgende:[..]
Ok, wat betreft het streng zijn. Ik probeer zeker wel duidelijk te zijn. Ik leg alles uit en hoe klein hij ook is, hij lijkt het te begrijpen.
Wat betreft structuur, eigenlijk is die hier ver te zoeken. Wij hebben geen ritme, geen gewoontes...althans niet echt. Wij leiden ons leven zoals we altijd gedaan hebben en onze zoon lijkt hier gewoon in mee te gaan. Ook zonder vaste tijden en "dingen"...
quote:En dit klopt natuurlijk als een bus. Mijn bedoeling is hier ook om ervaringen uit te wisselen (of gevoelens voor de niet-ouders)
Op dinsdag 7 januari 2003 22:32 schreef markjacoo het volgende:
ik ben pedagoog en ben dus beroepsmatig dagelijks bezig met opvoeden.
Jouw vraag is onmogelijk te beantwoorden omdat "de beste" opvoeding vooral afhankelijk is van het karakter van je kind, maar ook het karakter van de ouders en eventueel aanwezige broers/zussen. Daarnaast voedt jij op naar aanleiding van wat jij hebt meegemaakt (je bagage) en dat zijn weer andere dingen die ik heb meegemaakt dus zal dat ook je opvoeding en je reacties naar je kinderen beinvloeden.
In principe maakt het allemaal niet zoveel uit zolang je je kind maar liefde geeft en er bent als ze je nodig heeft.
quote:Groot gedeelte eens maar, volgens mij kom je er echt niet met liefde en aanwezigheid alleen. Zouden wel hele minimale ingredienten zijn voor opvoeden. Zelfs baby's hebben behoefte aan veiligheid en regelmaat.
Jouw vraag is onmogelijk te beantwoorden omdat "de beste" opvoeding vooral afhankelijk is van het karakter van je kind, maar ook het karakter van de ouders en eventueel aanwezige broers/zussen. Daarnaast voedt jij op naar aanleiding van wat jij hebt meegemaakt (je bagage) en dat zijn weer andere dingen die ik heb meegemaakt dus zal dat ook je opvoeding en je reacties naar je kinderen beinvloeden.
In principe maakt het allemaal niet zoveel uit zolang je je kind maar liefde geeft en er bent als ze je nodig heeft.
quote:Dit is dus ook mijn gedachte.
Wel zal ik proberen mijn kind liefde en geborgenheid mee te geven en consequent te zijn.
quote:Stel dat je een kutkarakter hebt en je kind niet? Dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Als kind zijnde, niets aan te doen dus? Wat is karakter? Toch aangeleerd? Dan kan je dat ook afleren, nee ik geloof niet in uw verhaal, liefde pffff, weet u het?
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 22:44 schreef fatima het volgende:
Kortom karakter of geen karakter op U komt het aan. Voor de rest blijft het om de drol heen draaien.
Ontopic:
Ach het ideale kind bestaat gelukkig alleen maar bij echte ouders, toch?
En ik ben ook een ouder van een lief manneke dat ik soms wel achter het behang wil plakken, en dan snel wil verhuizen. Maar dat doe ik niet, ik hou immers van mijn zoon. En ik trek me niet zoveel aan van al die regeltjes.....
Het is en het blijft moeilijk een kind op te voeden. Want wat voor het ene kind werkt, kan helemaal niet werken voor het ander kind.
Hij voedt mij ook nog op! En samen leren wij veel....
quote:Hoi Knuff
Op dinsdag 7 januari 2003 22:59 schreef Knuffie het volgende:[..]
Fatima!
Ontopic:
Ach het ideale kind bestaat gelukkig alleen maar bij echte ouders, toch?
En ik ben ook een ouder van een lief manneke dat ik soms wel achter het behang wil plakken, en dan snel wil verhuizen. Maar dat doe ik niet, ik hou immers van mijn zoon. En ik trek me niet zoveel aan van al die regeltjes.....
Het is en het blijft moeilijk een kind op te voeden. Want wat voor het ene kind werkt, kan helemaal niet werken voor het ander kind.Hij voedt mij ook nog op!
En samen leren wij veel....
*weg is*
quote:Ah, op die manier! Een huilbaby lijkt me erg moeilijk om mee om te gaan, maar je aanpak heeft goed gewerkt dus.
Op dinsdag 7 januari 2003 22:32 schreef lily het volgende:[..]
tja, makkelijk. Ik weet het niet. Het is zo gekomen. Omdat ik zo in elkaar zit en omdat hij de eerste 10 weken ontzettend veel heeft gehuild. Je weet inderdaad wanneer je hem moet oppakken. Het heeft in ons geval goed uitgepakt om hem vaker te laten huilen. Hij huilt haast nooit en hij slaapt na die 10 weken iedere nacht door...
quote:Een échte huilbaby stopt helaas niet na 10 weken met huilen "{
Op dinsdag 7 januari 2003 23:33 schreef Dinus het volgende:[..]
Ah, op die manier! Een huilbaby lijkt me erg moeilijk om mee om te gaan, maar je aanpak heeft goed gewerkt dus.
quote:En hoeveel huilbaby's heb je zelf al gehad?
En overige posters hier?
quote:Grappig, zo denk ik er ook over.
Voor ik mijn dochter kreeg had ik geweldige ideeën over opvoeden, ik zou het zeker niet zo doen als die ouders en ook niet zoals die.
Hoe anders loopt dat...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een jaar nodig heb gehad om mijn dochter te begrijpen. Zij huilde voornamelijk veel en sliep bar weinig. Met wat hulp van de wijkverpleegkundige hebben we een slaaptraining opgesteld die als bijkomend gevolg had dat ik mijn dochter veel beter ging begrijpen.
Eva wil niet van hot naar her worden meegesleept, Eva wil ritme. Consequent zijn, elke dag dezelfde tijden aanhouden en herkenbaarheid inbouwen voor haar ("ow ik krijg een beker sap en koekjes, daarna ga ik naar bed") werkt geweldig.
Sinds we dat doorhebben is ze ongelooflijk veranderd. Minder huilen, helemaal niet meer zelfs en goed slapen. Het werkt ook in andere dingen door, haar gedrag op visite of gewoon thuis. Alles volgens het principe "ongewenst gedrag negeren, gewenst gedrag belonen".
Soms denken we wel eens "Ach 1 dagje kan ze haar ochtendslaapje wel in de auto doen op weg naar vrienden". Eva is dan gelijk van het padje af, slaapt moeilijk en wordt dreinerig. Dit is niet alleen van het slaapgebrek maar echt vanwege het ontbreken van geijkte patronen.
Ik ben blij dat ik mijn dochter beter ben gaan begrijpen. Ik besef dat er nog heel wat opvoedkundige jaren voor ons liggen maar al doende leert men.
In het begin heb ik vaak geroepen "Bij een tweede maak ik deze fouten niet" maar dat zegt helemaal niets natuurlijk. De tweede kan wel een heel ander karakter hebben en dan sta je weer net zo met je handen in het haar.
Gewoon een kwestie van tijd dus en elkaar leren kennen.
Ik dénk dat het allerbelangrijkste bij opvoeden het consequent opstellen is. Nee is nee, ja is ja, en dat proberen stand te doen houden.
Dat is lekker vaag omschreven, maar ik denk dat dat het beste werkt. Dat levert duidelijkheid, en ook regelmaat op, dan weet een kind tenminste waar het aan toe is.
(sprak de leek)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |