abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 juni 2019 @ 20:27:28 #76
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_187262011
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 20:08 schreef Moonah het volgende:

[..]

Top antwoord. :)
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
Mooi gezegd. :)
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  dinsdag 4 juni 2019 @ 20:30:24 #77
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_187262072
Herleef jij je jeugd als je voor de klas staat op een basisschool?
  dinsdag 4 juni 2019 @ 23:20:44 #78
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_187266210
Kijk je er al naar uit om kinderen helemaal af te rossen met je liniaal of riem als ze een grote smoel hebben?
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_187266268
Ik heb toch een beetje problemen met deze TS/OP, die teksten zijn te lang en er zit iets achter
pi_187266301
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.

Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop ;) ) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden :N Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten :P

Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerken :? Taken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap :+ Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school :)
er zitten hier een paar gigantische stijlfouten in
waar kom je eigenlijk vandaan?
pi_187266337
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 23:25 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

er zitten hier een paar gigantische stijlfouten in
waar kom je eigenlijk vandaan?
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 16:27 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Twente
pi_187268698
Wat maakt jou als (toekomstig) juffrouw speciaal voor de kinderen? Hoe zou je willen dat ze later aan je terugdenken?
En wat vind je lastig in dit vak? Heb je valkuilen waar je nog aan moet werken?

Succes! :)
  woensdag 5 juni 2019 @ 13:29:28 #83
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187272651
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 10:57 schreef zlotka het volgende:

[..]

Ik heb deze docent op het hbo, ik snap ook goed dat er een groot verschil zit met de basisschool maar was erg benieuwd hoe je hier zelf tegenaan kijkt. Ik hoop ook zeker dat het basisonderwijs niet dusdanig zal veranderen en dat contact altijd belangrijk blijft. Echter, wat je zelf ook aangeeft, een telraam wordt langzamerhand vervangen door een tablet en boeken zijn er ook steeds minder. Interessant onderwerp :P

Bedankt voor je antwoord, en een leuke VJWJ ^O^
Thanks :D En hoewel het allemaal heel anders lijkt door de digitalisering, blijft de inhoud wel redelijk hetzelfde hoor :Y

quote:
14s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 20:08 schreef Moonah het volgende:

[..]

Top antwoord. :)
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
Dat is een stuk korter dan het mijne, maar wel ook ongeveer wat ik bedoelde :)

quote:
99s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 20:30 schreef Gary_Oak het volgende:
Herleef jij je jeugd als je voor de klas staat op een basisschool?
Wel een beetje :Y Zo heb ik laatst bijvoorbeeld Loenatik gekeken met mijn klas, dat is wel echt een beetje jeugdsentiment O+ En ook bijvoorbeeld de boeken die ik voorlees, zijn boeken die ik zelf graag las. Maar ik maak wel het onderscheid tussen mijzelf als leerkracht en mezelf als kind :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 23:23 schreef christmastsunami het volgende:
Ik heb toch een beetje problemen met deze TS/OP, die teksten zijn te lang en er zit iets achter
Dan lees je niet meer mee :D Wat zou erachter moeten zitten, dan? Dat ik stijlfouten maak, kan prima, ik typ zoals ik praat en dit is geen verslag, dus ik ga het geen drie keer opnieuw lezen voordat ik op verzenden druk ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 07:31 schreef vencodark het volgende:
Wat maakt jou als (toekomstig) juffrouw speciaal voor de kinderen? Hoe zou je willen dat ze later aan je terugdenken?
En wat vind je lastig in dit vak? Heb je valkuilen waar je nog aan moet werken?

Succes! :)
Wat mij speciaal maakt, vind ik nu nog best lastig om te zeggen. Doordat ik nog maar nauwelijks ervaring heb, zie ik op dit moment vooral leerkrachten die meer ervaring hebben en daardoor benijdenswaardig makkelijk oplossingen kunnen bedenken voor problemen waar ik behoorlijk mee zit :P

Wat ik vooral hoop is dat leerlingen het gevoel hebben dat ze bij mij volledig zichzelf kunnen zijn. Zowel op didactisch als op persoonlijk gebied. Dat ze durven toe te geven dat ze er eigenlijk geen bal van snappen, dat ze niet bang zijn om nóg een keer uitleg te vragen, maar ook dat ze naar mij toe durven komen met problemen in hun dagelijks leven. En ik hoop dat alle leerlingen altijd het gevoel zullen hebben dat ik ze zie en dat ze belangrijk zijn voor mij. Ik wil ook wel graag die leerkracht zijn die een stapje extra zet terwijl het niet nodig is.
Maargoed, dat wil elke leerkracht en realistisch weet ik ook wel dat je niet alle 8 (x2 bij duobanen) je leerkrachten van de basisschool zo zult onthouden _O-

De leerkracht die ik zelf heb onthouden als mijn favoriete leerkracht heb ik trouwens helemaal niet op bovenstaande criteria onthouden :D Ik zat in groep 7 toen Harry Potter echt een grote hype was, de eerste film kwam dat jaar ook uit. En deze leerkracht had helemaal de klas in Harry Potter stijl ingericht, allerlei creatieve opdrachten bij het thema verzonnen, we werden 'ingedeeld' aan vier lange tafels in de afdelingen en we gingen zelfs met de hele klas op onze vrije woensdagmiddag naar de film met hem O+ Dat was zo tof *O* Verder gaf hij vast ook goed les hoor, maar dat weet ik dan niet meer zo goed _O-

Wat ik lastig vind, is om mijn ideale beeld los te laten en grenzen te stellen aan de leerlingen. Het liefst geef ik namelijk bijvoorbeeld een samenwerkopdracht waarbij de leerlingen heel rustig en constructief in groepjes aan het werk gaan en een fantastisch eindresultaat neerzetten. Ik vergis me er soms nog wel in dat samenwerken best wel een lastige vaardigheid is en vaak meer een doel dan een middel en dat de klas dan chaos kan worden omdat ze allemaal hun zin willen hebben of het gevoel hebben 'oh we mogen praten, dan mogen we vast ook schreeuwen' :7 Daar heb ik (gelukkig :D ) de afgelopen jaren wel echt stappen in gezet, en kan steeds beter preventief uitspreken wat ik verwacht, en dan wordt het allemaal een stuk gezelliger in de klas *;
Maar dat consequent en preventief werken is ook nog wel een valkuil. Ik zie vaak waar gedrag vandaan komt en en dan geneigd het snel goed te praten. Of een leerling waarvan ik weet dat die het niet zo bedoeld. Maarja, je klasgenoot uitschelden kan gewoon niet :+ Ik sta soms teveel toe, omdat ik het de leerling écht gun, maar dan niet zo nadenk over de gevolgen ervan.

Dit klinkt wel heel extreem en naïef zo _O- Het zijn gelukkig ook dingen die steeds minder worden en waar je misschien ook écht even doorheen moet. De klas wordt een stuk gezelliger als je vaker 'nee' zegt, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt :D En de 'ja' is dan ook extra bijzonder O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187272950
waarom niet voor het vo gekozen, maar voor het basisonderwijs?
  woensdag 5 juni 2019 @ 16:24:55 #85
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_187274596
-O- afstuderen vond ik maar kut
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  woensdag 5 juni 2019 @ 20:40:07 #86
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_187278931
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 13:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wel een beetje :Y Zo heb ik laatst bijvoorbeeld Loenatik gekeken met mijn klas, dat is wel echt een beetje jeugdsentiment O+ En ook bijvoorbeeld de boeken die ik voorlees, zijn boeken die ik zelf graag las. Maar ik maak wel het onderscheid tussen mijzelf als leerkracht en mezelf als kind :P
Daarom ben ik te ongeschikt voor het basisonderwijs. Zou elke week gaan apenkooien en zelf meedoen. _O-

Lijkt het je ook niet raar om over 20 jaar je leerlingen afgestudeerd en al te zien, terwijl jij nog steeds voor de klas staat? Lijkt mij vooral raar om te zien hoe de tijd zo snel kan vliegen dan. :P Maar ja, misschien moet ik deze vraag ook pas over 20 jaar stellen. :P
  woensdag 5 juni 2019 @ 22:51:24 #87
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187281454
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 13:56 schreef wielrennerdt het volgende:
waarom niet voor het vo gekozen, maar voor het basisonderwijs?
Omdat er niet één vaak is dat ik specifiek leuk vind ;) En ik vind alles eromheen op de basisschool echt heel interessant. En ook de band die je met je leerlingen opbouwt, dat er tijd en ruimte is om een keer iets bijzonders te doen :)

Maar ik vind vo óók interessant en sluit niet uit dat ik ooit nog eens een overstap ga maken :s)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  woensdag 5 juni 2019 @ 22:53:39 #88
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187281506
quote:
99s.gif Op woensdag 5 juni 2019 20:40 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Daarom ben ik te ongeschikt voor het basisonderwijs. Zou elke week gaan apenkooien en zelf meedoen. _O-

Lijkt het je ook niet raar om over 20 jaar je leerlingen afgestudeerd en al te zien, terwijl jij nog steeds voor de klas staat? Lijkt mij vooral raar om te zien hoe de tijd zo snel kan vliegen dan. :P Maar ja, misschien moet ik deze vraag ook pas over 20 jaar stellen. :P
Is toch alleen maar leuk :D Zolang je je realiseert dat jij de verantwoordelijke bent die álle kinderen in de gaten houdt. Ik ben ook wel eens aan het voetballen of speel een spelletje mee ;) Anders zijn de spelletjesmiddagen op school ook maar saai :P

Ja, dat weet ik inderdaad dus niet; mijn oudste leerlingen zitten nu in de tweede van de middelbare school :+ Ik geef zelf huiswerkbegeleiding, dus kom een aantal nog wel eens tegen, dat vind ik heel leuk *O* Maar het lijkt me juist ook ontzettend tof om te zien hoe leerlingen terecht komen, je hebt er toch een béétje een bijdrage aan geleverd hoop ik dan :P
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 6 juni 2019 @ 10:09:06 #89
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_187285892
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 22:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Is toch alleen maar leuk :D Zolang je je realiseert dat jij de verantwoordelijke bent die álle kinderen in de gaten houdt. Ik ben ook wel eens aan het voetballen of speel een spelletje mee ;) Anders zijn de spelletjesmiddagen op school ook maar saai :P

Ja, dat weet ik inderdaad dus niet; mijn oudste leerlingen zitten nu in de tweede van de middelbare school :+ Ik geef zelf huiswerkbegeleiding, dus kom een aantal nog wel eens tegen, dat vind ik heel leuk *O* Maar het lijkt me juist ook ontzettend tof om te zien hoe leerlingen terecht komen, je hebt er toch een béétje een bijdrage aan geleverd hoop ik dan :P
De tweede zin maakt het dus al minder leuk, haha. Je blijft toch de leerkracht. Maar zou wel weer heel graag willen apenkooien en met kerst van die potten maken waar je takken in dat groene schuim steekt (naam even kwijt). :D

Het lijkt me inderdaad ook heel tof! Zag laatst op de Facebook van mijn basisschool dat mijn oude meester zojuist met pensioen is, terwijl ik de afgelopen 20 jaar zo veel heb meegemaakt en volwassen ben geworden. Van mijn kant voelt het raar, want hij lijkt wel stil te hebben gestaan. Zelfde uiterlijk (iets grijzer dan), zelfde school, zelfde jaar. Dan vraag ik me dus af hoe het aan de andere kant moet voelen. :P Maar goed, kom maar over 10 jaar terug in dit topic. :+
pi_187286952
quote:
99s.gif Op donderdag 6 juni 2019 10:09 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

De tweede zin maakt het dus al minder leuk, haha. Je blijft toch de leerkracht. Maar zou wel weer heel graag willen apenkooien en met kerst van die potten maken waar je takken in dat groene schuim steekt (naam even kwijt). :D
Oase.

Je begeeft jezelf altijd in een spanningsveld. Een mooi voorbeeld is schoolzwemmen: hoewel je de kinderen dan feitelijk overdraagt aan een club zweminstructeurs, blijf jij toch verantwoordelijk voor jouw klas. Mij is wel eens gevraagd om ook het water in te komen, om te assisteren bij leerlingen met ernstige watervrees. Dan pak je ook de laatste minuten "vrij zwemmen" mee, is alleen maar positief voor de sfeer binnen je groep.

Totdat op enig moment er ergens een leerling in NL verdronk tijdens schoolzwemmen; dan treden opeens allerlei protocollen in werking en kun je beter, "better safe than sorry", vanaf de kant je toezichthoudende plicht vervullen. Want hoe je het ook wendt of keert, vanuit het water ben je je overzicht in belangrijke mate kwijt.

Maar kén je klas en je weet heel goed toe hoever je ze vrij kunt laten zonder dat direct toezicht noodzakelijk is. En een kwestie van vertrouwen in je leerlingen.

Maar ga b.v. niet ondertussen schriftjes nakijken langs de waterkant, zoals ik veel collega's heb zien doen tijdens zwemles.

Iets dergelijks kun je ook stellen bij schoolreisjes (naar b.v. een pretpark): het is niet te voorkomen dat je in zo'n situatie de kinderen veel meer ruimte laat, zonder direct toezicht; je kunt niet overal tegelijk zijn. Zolang jij (of een collega) maar benaderbaar bent in geval van calamiteiten. En per geval de situatie inschatten en (kunnen) verantwoorden: je laat niet een groep kleuters zelfstandig een dierentuin verkennen, bij een bovenbouwgroep kan dat prima.
  donderdag 6 juni 2019 @ 16:32:32 #91
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187290470
quote:
99s.gif Op donderdag 6 juni 2019 10:09 schreef Gary_Oak het volgende:
Maar goed, kom maar over 10 jaar terug in dit topic.
Ik zal de wekker vast zetten :P

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 11:43 schreef r_one het volgende:

[..]

Oase.

Je begeeft jezelf altijd in een spanningsveld. Een mooi voorbeeld is schoolzwemmen: hoewel je de kinderen dan feitelijk overdraagt aan een club zweminstructeurs, blijf jij toch verantwoordelijk voor jouw klas. Mij is wel eens gevraagd om ook het water in te komen, om te assisteren bij leerlingen met ernstige watervrees. Dan pak je ook de laatste minuten "vrij zwemmen" mee, is alleen maar positief voor de sfeer binnen je groep.

Totdat op enig moment er ergens een leerling in NL verdronk tijdens schoolzwemmen; dan treden opeens allerlei protocollen in werking en kun je beter, "better safe than sorry", vanaf de kant je toezichthoudende plicht vervullen. Want hoe je het ook wendt of keert, vanuit het water ben je je overzicht in belangrijke mate kwijt.

Maar kén je klas en je weet heel goed toe hoever je ze vrij kunt laten zonder dat direct toezicht noodzakelijk is. En een kwestie van vertrouwen in je leerlingen.

Maar ga b.v. niet ondertussen schriftjes nakijken langs de waterkant, zoals ik veel collega's heb zien doen tijdens zwemles.

Iets dergelijks kun je ook stellen bij schoolreisjes (naar b.v. een pretpark): het is niet te voorkomen dat je in zo'n situatie de kinderen veel meer ruimte laat, zonder direct toezicht; je kunt niet overal tegelijk zijn. Zolang jij (of een collega) maar benaderbaar bent in geval van calamiteiten. En per geval de situatie inschatten en (kunnen) verantwoorden: je laat niet een groep kleuters zelfstandig een dierentuin verkennen, bij een bovenbouwgroep kan dat prima.
Ja, dat soort verhalen vind ik wel eng hoor :X Aan de andere kant: 99,999999999999% van alle schoolreisjes etc gaan goed, de kans is groter dat er geen gekke dingen gebeuren in mijn loopbaan dan wel. Daar houd ik me maar aan vast :7
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')