quote:
Op dinsdag 4 juni 2019 10:57 schreef zlotka het volgende:[..]
Ik heb deze docent op het hbo, ik snap ook goed dat er een groot verschil zit met de basisschool maar was erg benieuwd hoe je hier zelf tegenaan kijkt. Ik hoop ook zeker dat het basisonderwijs niet dusdanig zal veranderen en dat contact altijd belangrijk blijft. Echter, wat je zelf ook aangeeft, een telraam wordt langzamerhand vervangen door een tablet en boeken zijn er ook steeds minder. Interessant onderwerp
Bedankt voor je antwoord, en een leuke VJWJ
Thanks
En hoewel het allemaal heel anders lijkt door de digitalisering, blijft de inhoud wel redelijk hetzelfde hoor
quote:
Op dinsdag 4 juni 2019 20:08 schreef Moonah het volgende:[..]
Top antwoord.
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
Dat is een stuk korter dan het mijne, maar wel ook ongeveer wat ik bedoelde
quote:
Wel een beetje
Zo heb ik laatst bijvoorbeeld Loenatik gekeken met mijn klas, dat is wel echt een beetje jeugdsentiment
En ook bijvoorbeeld de boeken die ik voorlees, zijn boeken die ik zelf graag las. Maar ik maak wel het onderscheid tussen mijzelf als leerkracht en mezelf als kind
quote:
Dan lees je niet meer mee
Wat zou erachter moeten zitten, dan? Dat ik stijlfouten maak, kan prima, ik typ zoals ik praat en dit is geen verslag, dus ik ga het geen drie keer opnieuw lezen voordat ik op verzenden druk
quote:
Op woensdag 5 juni 2019 07:31 schreef vencodark het volgende:Wat maakt jou als (toekomstig) juffrouw speciaal voor de kinderen? Hoe zou je willen dat ze later aan je terugdenken?
En wat vind je lastig in dit vak? Heb je valkuilen waar je nog aan moet werken?
Succes!
Wat mij speciaal maakt, vind ik nu nog best lastig om te zeggen. Doordat ik nog maar nauwelijks ervaring heb, zie ik op dit moment vooral leerkrachten die meer ervaring hebben en daardoor benijdenswaardig makkelijk oplossingen kunnen bedenken voor problemen waar ik behoorlijk mee zit
Wat ik vooral hoop is dat leerlingen het gevoel hebben dat ze bij mij volledig zichzelf kunnen zijn. Zowel op didactisch als op persoonlijk gebied. Dat ze durven toe te geven dat ze er eigenlijk geen bal van snappen, dat ze niet bang zijn om nóg een keer uitleg te vragen, maar ook dat ze naar mij toe durven komen met problemen in hun dagelijks leven. En ik hoop dat alle leerlingen altijd het gevoel zullen hebben dat ik ze zie en dat ze belangrijk zijn voor mij. Ik wil ook wel graag die leerkracht zijn die een stapje extra zet terwijl het niet nodig is.
Maargoed, dat wil elke leerkracht en realistisch weet ik ook wel dat je niet alle 8 (x2 bij duobanen) je leerkrachten van de basisschool zo zult onthouden
De leerkracht die ik zelf heb onthouden als mijn favoriete leerkracht heb ik trouwens helemaal niet op bovenstaande criteria onthouden
Ik zat in groep 7 toen Harry Potter echt een grote hype was, de eerste film kwam dat jaar ook uit. En deze leerkracht had helemaal de klas in Harry Potter stijl ingericht, allerlei creatieve opdrachten bij het thema verzonnen, we werden 'ingedeeld' aan vier lange tafels in de afdelingen en we gingen zelfs met de hele klas op onze vrije woensdagmiddag naar de film met hem
Dat was zo tof
Verder gaf hij vast ook goed les hoor, maar dat weet ik dan niet meer zo goed
Wat ik lastig vind, is om mijn ideale beeld los te laten en grenzen te stellen aan de leerlingen. Het liefst geef ik namelijk bijvoorbeeld een samenwerkopdracht waarbij de leerlingen heel rustig en constructief in groepjes aan het werk gaan en een fantastisch eindresultaat neerzetten. Ik vergis me er soms nog wel in dat samenwerken best wel een lastige vaardigheid is en vaak meer een doel dan een middel en dat de klas dan chaos kan worden omdat ze allemaal hun zin willen hebben of het gevoel hebben 'oh we mogen praten, dan mogen we vast ook schreeuwen'
Daar heb ik (gelukkig
) de afgelopen jaren wel echt stappen in gezet, en kan steeds beter preventief uitspreken wat ik verwacht, en dan wordt het allemaal een stuk gezelliger in de klas
Maar dat consequent en preventief werken is ook nog wel een valkuil. Ik zie vaak waar gedrag vandaan komt en en dan geneigd het snel goed te praten. Of een leerling waarvan ik weet dat die het niet zo bedoeld. Maarja, je klasgenoot uitschelden kan gewoon niet
Ik sta soms teveel toe, omdat ik het de leerling écht gun, maar dan niet zo nadenk over de gevolgen ervan.
Dit klinkt wel heel extreem en naïef zo
Het zijn gelukkig ook dingen die steeds minder worden en waar je misschien ook écht even doorheen moet. De klas wordt een stuk gezelliger als je vaker 'nee' zegt, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt
En de 'ja' is dan ook extra bijzonder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen,
meld je aan.