abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 juni 2019 @ 18:43:33 #51
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187242218
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 18:19 schreef Moonah het volgende:

[..]

Het startsalaris is recentelijk verhoogd. :)
[..]

Ik sta al jaren stil. Zit bovenaan mijn schaal (hoogste schaal in PO). Dat is idd wel een beetje jammer. Maar ik staak niet zo zeer voor mijn eigen salaris, als wel om het beroep financieel aantrekkelijker te maken voor starters.
Ja, precies. Gelukkig hebben de meeste leerkrachten een intrinsieke drive om zich te ontwikkelen en het beste voor de leerlingen te willen, maar ik vind dat oprecht wel een nadeel. Niet een belangrijk genoeg nadeel om voor een vak te kiezen, maar ergens vind ik dat vakmanschap daarin ook wel beloond mag worden. Niet letterlijk betaald worden voor een extra opleiding die je doet, maar ik vind wel dat als jij van onmisbare waarde bent voor jouw klas/school, dat daar ook wel een financiële vergoeding tegenover mag staan.

Niet dat ik dat zelf per sé hoef, maar wat jij ook zegt; om het vak aantrekkelijker te maken. Want meer mensen is gedeelde werkdruk, is een lagere werkdruk.

quote:
Hm, beetje makkelijk, 'wat niet kan, dat kan niet'.
Onderwijs is een vak met piektijden. Geeft niet, wordt gecompenseerd door veel vakantiedagen. Maar ik kan niet zeggen: "Sorry, mijn uren zitten erop. Rapport gaat helaas niet mee."
Verder moet er dus idd écht heel veel worden vastgelegd. En als je een aanstelling hebt, dan kun je wel zéggen dat het van de inspectie allemaal niet zo mierenneukerig hoeft als dat het bestuur verlangt, maar hé, wie betaalt bepaalt...
En verder over je opmerking dat mensen 'in hun weekend werkbladen zoeken'. Als je je lessen een beetje fatsoenlijk en uitdagend en motiverend wil geven (en dus ook verwerking wil hebben op meerdere niveau's), dan heb je wel meer nodig dan alleen je methode plus de bijbehorende materialen. Er is een groot verschil tussen een lesboer en een goede leerkracht.
Ja, dat was misschien een beetje kort door de bocht ;) En aan de ene kant vind ik het heel erg goed dat er dingen worden vastgelegd. Zo is beter terug te vinden waar een leerling uitvalt, of misschien zelfs bij welke leerkracht er wel heel veel leerlingen uitvallen. Ik neem zelf nu nog natuurlijk veel dingen over van mijn stagescholen, en ik loop nu mijn lio op een school waar echt veel vastgelegd moet worden, in allerlei verschillende systemen :? En ik doe het braaf, maar ben dan af en toe een uur cijfertjes aan het invullen, waarvan ik me afvraag waarom die op drie verschillende plekken moeten staan.
En eerlijk is eerlijk; voor mij is het op dit moment nog écht heel erg waardevol om een rekentoets te analyseren, te vergelijken met eerdere toetsen en te kijken waar leerlingen uitvallen (of uitblinken, of zijn gegroeid :) ). Dus op zich is het voor mij tijd die ik er toch al aan zou besteden :) Maar mijn duo doet hetzelfde bij de toetsen op haar dagen, ook weer in drie systemen.. Terwijl die na al die jaren onderwijservaring toch wel weet waar de schoen knelt.
Veel dingen kunnen misschien gewoon vooral wat efficiënter, de leerlingen maken hun toetsen (in ieder geval op deze school ;) ) tóch al digitaal, waarom kunnen daar niet gewoon koppelingen in zitten? ;)

En ik bedoel inderdaad niet een rapport dat niet mee naar huis gaat, maar meer kleine dingen. Ik vind soms dat de prioriteiten op gekke plekken lijken te liggen. Ik vind het fantastisch hoeveel werk er in de details gaat, maar als je écht teveel werkdruk ervaart, kun je misschien best andere keuzes maken.

Dat van dat werkblad was wat ongenuanceerd gezegd misschien. Ik trap er zelf ook vaak in, dan kun je nét niet vinden wat je zoekt en ben ik de halve dag bezig om dingen aan te passen. Het voegt voor de leerlingen dan niets toe, die zíen het niet eens, maar ik vind dat dan belangrijk :@ Bij mij is een voorbeeld dat ik plaatjes met een watermerk heel erg lelijk vind in mijn powerpoints :P Die ga ik dan altijd wegshoppen :') Dat kost echt best wat tijd. Nu heb ik de motivatie nog om dat te doen, maar dat is bijvoorbeeld iets dat ik weg ga laten als ik merk dat ik teveel werkdruk ervaar.
Ik schrik daar soms ook wel van in bepaalde Facebookgroepen. Aan de ene kant van hoeveel moeite een aantal leerkrachten steekt in (op het eerste gezicht) details, en aan de andere kant hoe fel daarop gereageerd wordt, zeker 's avonds, in weekenden of in vakanties.

Maar misschien denk ik ook wel heel erg goed te weten hoe het allemaal zit, maar kom ik eenmaal afgestudeerd (en zeker als er ook in m'n privé dingen veranderen zoals een relatie en eventueel een kind :P ) nog wel terug om te zeggen dat ik misschien toch niet gelijk had :7
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 3 juni 2019 @ 18:57:57 #52
11682 Moonah
Jolie femme
pi_187242506
Ben het met je eens hoor, wat betreft die administratie die op drie plekken moet worden ingevuld. Onzinnig. Tenminste, vaak wel. Een goede leerkracht heeft de kinderen in zijn/haar vingers (zoals jij ergens al postte). En ik zoek altijd de grenzen op van wat nog net wel moet en wat ik niet doe. Maar zéker als startend leerkracht kun je je daar over het algemeen nog niet zo veel in permitteren.

Grappig, het voorbeeld dat jij noemt over de werkdruk. :D Dergelijke details zijn idd niet het meest belangrijke. Maar ik schrik soms wel een beetje van wat ik op de diverse facebookgroepen lees wat betreft 'inspiratieloosheid'. Juíst een goede, uitdagende les maken is onze core-business, daar zou je imo nooit op mogen beknibbelen qua tijd.

Ik lees met interesse mee. Succes met de laatste fase van je studie. :)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_187243042
Pff sorry hoor maar een Pabo studente is toch niet zo bijzonder voor een vragenvuur topic.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 3 juni 2019 @ 19:37:03 #54
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_187243270
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 13:12 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ja, ik ben er! Eigenlijk staat zo ongeveer de introductie al inde TT; maar in het kort, ik doe dus pabo en ben na vier jaar (deeltijd) studeren eindelijk bijna klaar. Omdat de pabo als studie en de basisschoolleerkracht als vak een vaak gezien onderwerp van gesprek zijn, geef ik jullie graag een kijkje in de keuken :)
HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  maandag 3 juni 2019 @ 19:50:27 #55
11682 Moonah
Jolie femme
pi_187243532
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:37 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.
Oeh ja, tnx voor deze correctie! :D

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 18:57 schreef Moonah het volgende:

Ik lees met interesse mee. Succes met de laatste fase van je studie beroepsopleiding. :)
:D :+
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_187243567
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:37 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.
HBO is geen beroepsopleiding, maar een betaalkabeltelevisienetwerk.
  maandag 3 juni 2019 @ 19:54:06 #57
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_187243615
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:51 schreef Chia het volgende:

[..]

HBO is geen beroepsopleiding, maar een betaalkabeltelevisienetwerk.
Oh ok.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_187243727
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:54 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Oh ok.
quote:
Het hoger beroepsonderwijs, dat wordt afgekort als hbo, is een onderwijsvorm binnen het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen.
Op die Wikipediapagina wordt het ook met kleine letters geschreven inderdaad. Heel goed gezien!

En hier in hoofdletters. Zo leer je telkens weer iets bij. ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2019 20:01:24 ]
  maandag 3 juni 2019 @ 20:00:14 #59
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187243730
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:54 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Oh ok.
Jij zei HBO ipv hbo. Snap je m nu?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187243987
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 13:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Hoe zit het momenteel met je baankansen? Toen mijn zusje een jaar of vier geleden afstudeerde kon ze nergens een baan vinden, enkel tijdelijke en invalbaantjes, ondanks dat er toen al sprake was van een leraar tekort.

Zij heeft zich inmiddels om laten scholen en doet niks meer met haar diploma. Een vriendin is inmiddels ook afgestudeerd lerares (nu net een maand of 2) en heeft met veel pijn en moeite een tijdelijke baan kunnen vinden.

Hoe schat jij je kansen?
Mag ik hier even op inhaken? Wat zijn baankansen? Ik denk namelijk dat daar een grote ruis zit in het verhaal. Je hoeft, helemaal nu, als afgestudeerde leerkracht in de meeste regio's niet bang te zijn dat je om werk verlegen zit; er is echt voldoende werk. Om te beginnen wel op invalbasis, maar wat is daar precies het probleem van? Veel pas afgestudeerden denken dat ze klaar zijn om het werk te gaan doen, maar je leert zoveel van een jaar invallen dat het een goede, betaalde, leerschool is. Natuurlijk mis je de vastigheid, dat is vervelend.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  maandag 3 juni 2019 @ 20:38:46 #61
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187244620
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 18:57 schreef Moonah het volgende:
Ben het met je eens hoor, wat betreft die administratie die op drie plekken moet worden ingevuld. Onzinnig. Tenminste, vaak wel. Een goede leerkracht heeft de kinderen in zijn/haar vingers (zoals jij ergens al postte). En ik zoek altijd de grenzen op van wat nog net wel moet en wat ik niet doe. Maar zéker als startend leerkracht kun je je daar over het algemeen nog niet zo veel in permitteren.

Grappig, het voorbeeld dat jij noemt over de werkdruk. :D Dergelijke details zijn idd niet het meest belangrijke. Maar ik schrik soms wel een beetje van wat ik op de diverse facebookgroepen lees wat betreft 'inspiratieloosheid'. Juíst een goede, uitdagende les maken is onze core-business, daar zou je imo nooit op mogen beknibbelen qua tijd.

Ik lees met interesse mee. Succes met de laatste fase van je studie. :)
Ja, dat heb ik ook wel. Schrik er soms op de pabo ook wel van, dat een helemaal zelf ontworpen les met allerlei verschillende verwerkingen hetzelfde wordt beoordeeld als een student die gewoon het voorbeeld van de docent heeft gebruikt 8)7 Dat moedigt ook niet echt aan om creatief te zijn }:|

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:25 schreef spierbal het volgende:
Pff sorry hoor maar een Pabo studente is toch niet zo bijzonder voor een vragenvuur topic.
Het ging toch al 56 posts goed :P Ik pretendeer daarin ook niet om bijzonder te zijn, maar kan me wel voorstellen dat het een beroep(sopleiding) is waar veel mensen een mening over hebben, maar eigenlijk weinig kennis over. Alle ouders in Nederland brengen hun kind naar de basisschool, maar waarschijnlijk hebben de meesten geen idee wat je daarvoor moet leren. Dat is allemaal niet heel geheimzinnig of spannend, maar wellicht wel interessant ;)

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oeh ja, tnx voor deze correctie! :D
[..]

:D :+
Thanks :D Voelt toch anders zo :P

quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:13 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Mag ik hier even op inhaken? Wat zijn baankansen? Ik denk namelijk dat daar een grote ruis zit in het verhaal. Je hoeft, helemaal nu, als afgestudeerde leerkracht in de meeste regio's niet bang te zijn dat je om werk verlegen zit; er is echt voldoende werk. Om te beginnen wel op invalbasis, maar wat is daar precies het probleem van? Veel pas afgestudeerden denken dat ze klaar zijn om het werk te gaan doen, maar je leert zoveel van een jaar invallen dat het een goede, betaalde, leerschool is. Natuurlijk mis je de vastigheid, dat is vervelend.
Ik ben dat deels met je eens hoor :Y Ik ben straks blij met al het werk dat ik kan krijgen en dus ook prima vinden om in te vallen. Daarin heb je wel twee verschillen. Hier heet het 'A-poule' en 'B-poule', misschien elders weer anders. In de A-poule heb je een contract bij een stichting. Je spreekt je werkdagen af en als er geen werk voor je is, ga je naar een 'stamschool', waar je ondersteunt. Dit betekent dat je van tevoren altijd zeker weet dat er werk voor je is. Bij de B-poule sta je soms ingeschreven bij een stichting, vaak bij een onderwijsbureau. Zij matchen scholen en invallers als het nodig is. Dit betekent dat je soms 's ochtends bij de telefoon zit te wachten, laat op een school binnenkomt, nog geen idee wat je moet verwachten, iedere keer weer bij een andere stichting met een andere werkwijze werkt.. Het lijkt me inderdaad ontzettend leerzaam om een tijdje te doen, maar dit is niet het beroep zoals ik het voor me zie. Je krijgt een 'kijkje in de keuken' bij héél veel verschillende scholen, leert met verschillende methodes werken, weet na een tijdje wat voor soort school bij jou past. Maar iedere dag dat het half negen wordt zónder dat je gebeld wordt lijkt me stressvol, of binnenkomen bij een school waar eigenlijk niemand tijd voor je heeft, maar je snel tussendoor wel even wil helpen om het digibord aan te zetten.

Ik heb het nog nooit gedaan, maar dat invallen lijkt me behoorlijk pittig. Natuurlijk kun je ook invallen voor een zwangerschap of een week op dezelfde school, dat lijkt me al heel anders :Y Dan kun je ook echt ergens naar toe werken met de leerlingen. Een combi lijkt mij ook prima voor de eerste jaren; twee of drie dagen een vaste klas, de rest invallen, bij de stichting of een onderwijsbureau.

En dat er iets mis mee is, is natuurlijk iets anders dan een voorkeur uitspreken ;) Ik ben blij met alle onderwijservaring die ik straks kan opdoen :) Ik zou het alleen wel jammer vinden als ik na een aantal jaar nog steeds losse dagen inval, dan ga je ook twijfelen aan je onderwijscapaciteiten ;(
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 3 juni 2019 @ 20:40:37 #62
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_187244665
Wat vind je van de algehele vertrutting in het onderwijs?
Ik besef dat dit ook aan de orde is in de maatschappij, maar op de basisschool wordt toch een bepaalde eh, basis gevormd. :P
Iedereen is een winnaar, zogenaamde ''curlingouders'' ( de luizenmoeder _O_ ), mIjN kInD dOeT zOiEtS nOoIt etc.

Ik ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt in het basisonderwijs, ik kan mij voorstellen dat je hier als vrouw misschien anders in staat dan je mannelijke collega's. :@
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_187245707
Wat vind je van het niveau van de leerkrachten op de Pabo?

Zelf ben ik nu 3,5 jaar klaar met de Pabo, maar ik heb zoveel meer geleerd van stages dan van de lessen op de Pabo
  maandag 3 juni 2019 @ 21:16:58 #64
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187245724
quote:
10s.gif Op maandag 3 juni 2019 20:40 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Wat vind je van de algehele vertrutting in het onderwijs?
Ik besef dat dit ook aan de orde is in de maatschappij, maar op de basisschool wordt toch een bepaalde eh, basis gevormd. :P
Iedereen is een winnaar, zogenaamde ''curlingouders'' ( de luizenmoeder _O_ ), mIjN kInD dOeT zOiEtS nOoIt etc.

Ik ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt in het basisonderwijs, ik kan mij voorstellen dat je hier als vrouw misschien anders in staat dan je mannelijke collega's. :@
Dit is een antwoord dat ik al een paar keer opnieuw heb getypt, dat geeft wel aan dat ik het een lastige vind :+ Maar ik vind het lastige dat het ergens vandaan komt. Persoonlijk vind ik het allemaal onzin, vind ik dat je een leerkracht moet kunnen vertrouwen op zijn deskundige visie en dat je ook best een keer keihard mag verliezen, óók als er een prijsje voor de winnaars aan vast zit.

Ik vind wel dat we met z'n allen een bepaalde verantwoordelijkheid hebben naar elkaar, naar onze planeet en naar de toekomst. Wat ik aan de ene kant ontzettend betuttelend vind, maar aan de andere kant wel een mooie bewustwording is om kinderen hun afval weer in de broodtrommel te laten stoppen. Anders heb je de prullenbak in de klas vol met (halfvolle) pakjes drinken, nu zien ze thuis ook wat een verspilling er dagelijks is.

De 'fruitdagen' en 'koekjesdagen' vind ik lastig. Daar zitten school en thuis écht heel erg in elkaars vaarwater. Enerzijds hoop ik dat ouders gewoon heel erg goed kunnen zien wat hun kind nodig is en vind ik het genânt dat er leerkrachten zijn die zelfgebakken mueslirepen weer mee terug geven omdat het niet 'gezond' is :') Maar er zijn ook ouders die zich er niet in verdiepen, die niet beter weten en hun kind drie marsrepen meegeven. Dát zijn de kinderen waarvoor deze regels er zijn, om hen te beschermen.. Ik heb hier nog niet helemaal een mening over gevormd geloof ik :+

De 'mijn kind doet zoiets nooit' heb ik geloof ik nog niet in vol ornaat meegemaakt :@ Maar dat lijkt me wel echt ontzettend lastig en is ook wel een beetje wat ik bedoel met 'de leerkracht op z'n deskundige visie vertrouwen'. Het lijkt me best vermoeiend als ouders zo'n argument erin gooien. Ik geloof dat 80% van de kinderen thuis ander gedrag vertoond dan op school, maar waarom zou ik iets zeggen dat niet waar is?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 3 juni 2019 @ 21:20:35 #65
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187245794
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 21:16 schreef Max23 het volgende:
Wat vind je van het niveau van de leerkrachten op de Pabo?

Zelf ben ik nu 3,5 jaar klaar met de Pabo, maar ik heb zoveel meer geleerd van stages dan van de lessen op de Pabo
Hetzelfde hier :Y Ik vind het niveau van de docenten wel dikke prima, bij mij hebben ze allemaal 'veld'ervaring en weten ze waar ze over praten. Ik geloof ook wel dat ik daarin geluk heb met deeltijd; wij zijn maar met een klein groepje en hebben altijd blokuren college. Daardoor is er veel ruimte om af te dwalen van het onderwerp of er juist diep op in te duiken. Ik kan me voorstellen dat dat anders is als je met 20+ in een klas zit.

Het niveau van de toetsen is soms bedroevend :') Ik heb voor geen enkele toets geleerd en wel alles in 1x gehaald. De verslagen zijn veel werk, en er zijn er maar een paar geweest waarvan ik echt iets meeneem naar stage.

Maar stages leer je inderdaad het meeste. Ik vind ook dat de koppeling praktijk-theorie nog wel veel sterker mag :Y Nu is het soms echt proppen of je in rare bochten wringen om een opdracht uit te voeren, terwijl het veel leerzamer is om een opdracht uit te voeren die past bij iets waar jij tegenaan loopt in de praktijk. Dat heb ik nu voor mijn afstudeeronderzoek gedaan, en daar heb ik echt iets aan :Y
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 3 juni 2019 @ 21:48:23 #66
436222 Japepk
Padvinder
pi_187246463
Ik heb zelf ook getwijfeld om destijds de pabo te gaan doen. Het voor de klas staan en werken met kinderen sprak me zeker aan, maar wat mij tegenstond was het idee om straks 40/50 jaar voor de klas te staan. Natuurlijk komen er elk jaar nieuwe kinderen, je wisselt van leerjaar. Maar ben je niet bang dat het op den duur een herhaling van zetten wordt? Dat de sleur erin komt? Wat zijn de carrièrekansen (in het onderwijs)?
't Echte en 't ware!
  Moderator maandag 3 juni 2019 @ 21:52:51 #67
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_187246569
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 19:25 schreef spierbal het volgende:
Pff sorry hoor maar een Pabo studente is toch niet zo bijzonder voor een vragenvuur topic.
Ik zie anders genoeg interesante vragen voorbij komen die anders niet gesteld waren. Daarom is het dus bijzonder genoeg voor een vraag wat je wil. Als jij mensen kent die jij bijzonderder of interesanter vind dan zou ik zeggen wijs ze op deze topic reeks en vraag of ze zich aanmelden. In de OP zie je ook een link naar een lijst van mensen die al geweest zijn en nog gaan komen wie weet zitten daar mensen bij die je meer bekoren. Verdere feedback over deze reeks mag hier: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_187246693
Ik ken een aantal mensen van de pabo. Veelgehoorde klacht is dat de opleiding te makkelijk is, ondanks dat je qua lesstof wel veel moet doen. Maar het algemene niveau van de opleiding is niet hoog. Ben je het daarmee eens?
  maandag 3 juni 2019 @ 23:29:23 #69
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187248609
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 21:48 schreef Japepk het volgende:
Ik heb zelf ook getwijfeld om destijds de pabo te gaan doen. Het voor de klas staan en werken met kinderen sprak me zeker aan, maar wat mij tegenstond was het idee om straks 40/50 jaar voor de klas te staan. Natuurlijk komen er elk jaar nieuwe kinderen, je wisselt van leerjaar. Maar ben je niet bang dat het op den duur een herhaling van zetten wordt? Dat de sleur erin komt? Wat zijn de carrièrekansen (in het onderwijs)?
Daar kom ik vanzelf wel achter ;) Ik verwacht doordat er zoveel factoren zijn, je het makkelijk vol kunt houden. Het gaat niet om alleen om andere leerlingen, maar ook om andere onderwijsbehoeften, een andere groepsdynamiek etc. Ik denk niet dat er veel klassen vergelijkbaar zijn :)

En daarnaast kun je het voor jezelf ook interessant houden door de werkgroepen die je ernaast doet (klinkt misschien heel suf hoor als je niet in het onderwijs zit), maar als je ieder jaar groep 6 draait, de kerstviering en de paasviering organiseert, dan kan het een sleur worden. Als je ook met dat soort extra taken afwisselt, dan weer de kinderboekenweek doet, dan weer de rekenwerkgroep en je bijvoorbeeld ook verdiept in een nieuw aan te schaffen methode, denk ik dat het wel meevalt.

En anders zijn er best nog wat andere functies binnen een school (ict'er, ib'er, directie) die je op kunt pakken of binnen de stichting (stagiarbegeleider, startende leerkrachten begeleiden, beleidsfuncties - maar daar weet ik nog niet heel veel over nu :) ).

Dus voordat je écht uitgekeken bent, ben je toch al redelijk wat functies verder :P En dan heb ik nog steeds een diploma en een baan op hbo-niveau gehad (misschien zelfs een master gedaan tegen die tijd ;) ), dus heb ik er wel vertrouwen in dat ik dan wel iets anders leuk vind :s)

Maar eerst maar eens beginnen met werken _O- Wie weet vind ik het wel heerlijk en fantastisch en doe ik met plezier de komende 40+ jaar ieder jaar dezelfde groep en dezelfde werkgroepen :7
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 3 juni 2019 @ 23:33:40 #70
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187248722
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 21:58 schreef DoubleDip het volgende:
Ik ken een aantal mensen van de pabo. Veelgehoorde klacht is dat de opleiding te makkelijk is, ondanks dat je qua lesstof wel veel moet doen. Maar het algemene niveau van de opleiding is niet hoog. Ben je het daarmee eens?
Ja, dat schijnt wel een algemeen beeld te zijn. Ik ben het er deels mee eens, maar vind het ook niet helemáál terecht. Ik ben vrij makkelijk door alle toetsen 'heengerold', maar heb ook wel geluk met mijn vooropleidingen (ik heb vwo gedaan en ook aan de universiteit gestudeerd). Ik ken ook studiegenoten die het na flink zwoegen niet hebben gehaald. Ik denk dat je niet moet vergeten dat je wordt opgeleid voor een beroep, en dat is ook wel een stukje geluk: héél veel dingen die je moet leren herken je vanuit de praktijk en daardoor is het ook iets makkelijker leren ;)

En verder is het vooral veel bijhouden en opletten in college, maar dat is bij andere studies niet anders. Als je dingen makkelijk kunt koppelen. Het is vooral de combinatie met stage die het soms pittig maakt; dan sta je twee dagen per week voor de klas + voorbereiden en moet je daarnáást nog je toetsen leren en eigenlijk ook nog een stageopdracht uitvoeren..

Ik vind het dus lastig om te zeggen. Heb ook een andere hbo-opleiding gedaan (pedagogiek), en vond die van hetzelfde niveau :+ Dus weet niet of het hbo-eigen is, of dat het pabo-eigen is :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  † In Memoriam † dinsdag 4 juni 2019 @ 04:17:44 #71
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_187250689
quote:
2s.gif Op maandag 3 juni 2019 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Zit je op een "gelovige" PABO? En wat vind jij van de rol van het geloof in het basis onderwijs?
Geloof/religie behoort helemaal geen plaats te hebben in het onderwijs, doe dat maar lekker thuis.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_187252008
Hoe zie jij jouw beroep voor je in de toekomst? Denk je dat er over zeg 30 jaar nog steeds fysiek een docent/juf/meester voor de klas staat? Ik heb zelf een docent die verwacht dat hij over 10 jaar niet meer fysiek in de klas nodig is, maar alleen digitaal wat lesstof hoeft aan te leveren.
Trotse Twentenaar
  dinsdag 4 juni 2019 @ 10:18:53 #73
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_187252695
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 09:03 schreef zlotka het volgende:
Hoe zie jij jouw beroep voor je in de toekomst? Denk je dat er over zeg 30 jaar nog steeds fysiek een docent/juf/meester voor de klas staat? Ik heb zelf een docent die verwacht dat hij over 10 jaar niet meer fysiek in de klas nodig is, maar alleen digitaal wat lesstof hoeft aan te leveren.
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.

Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop ;) ) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden :N Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten :P

Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerken :? Taken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap :+ Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_187253183
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.

Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop ;) ) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden :N Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten :P

Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerken :? Taken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap :+ Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school :)
Ik heb deze docent op het hbo, ik snap ook goed dat er een groot verschil zit met de basisschool maar was erg benieuwd hoe je hier zelf tegenaan kijkt. Ik hoop ook zeker dat het basisonderwijs niet dusdanig zal veranderen en dat contact altijd belangrijk blijft. Echter, wat je zelf ook aangeeft, een telraam wordt langzamerhand vervangen door een tablet en boeken zijn er ook steeds minder. Interessant onderwerp :P

Bedankt voor je antwoord, en een leuke VJWJ ^O^
Trotse Twentenaar
  dinsdag 4 juni 2019 @ 20:08:49 #75
11682 Moonah
Jolie femme
pi_187261571
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.

Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop ;) ) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden :N Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten :P

Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerken :? Taken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap :+ Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school :)
Top antwoord. :)
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')