Ik denk dat aandacht krijgen van levensbelang is. Zonder aandacht word een mens depressief en zonder aandacht heb je geen leven.
Dat er naar je geluisterd wordt en dat je gewaardeerd wordt is denk ik van levensbelang.
Alleen is het vaker zo dat mensen zo veel met zichzelf bezig zijn dat luisteren er vaak niet inzit. En dat merk ik vaker. Luisteren, ho maar.
Ik heb er ook een hekel aan als mensen niet luisteren Als mensen meer met zichzelf bezig zijn dan met de ander, en ik merk dat dat vaker voorkomt)
Het valt me gewoon op dat mensen veel met zichzelf bezig zijn. Ikke ikke ikke en de rest kan stikkuh.
Luisteren is vaak belangrijker dan zelf praten vind ik. Luisteren en antwoorden en niet alleen maar praten en praten.
Ik heb al tijden geleden (niet hier) de theorie geopperd dat bijvoorbeeld eenzaamheid het gevolg is van onbevredigde communicatiebehoeften.
Daarom kan je eenzaam zijn in een grote groep, maar hoef je in je eentje niet per se eenzaam te zijn.
Dit ligt in de lijn van topicstarter hierboven stelt.
quote:Zoals je zelf al aangeeft, is iedereen met zichzelf bezig. Dus ook als je zelf vind dat er meer naar je geluisterd moet worden, ben je ook alleen maar met jezelf bezig en niet met die ander.
Op dinsdag 7 januari 2003 21:48 schreef yingyang het volgende:
Alleen is het vaker zo dat mensen zo veel met zichzelf bezig zijn dat luisteren er vaak niet inzit. En dat merk ik vaker. Luisteren, ho maar.
en ja geloof het of niet deze toepassing werkt ook voortreffelijk in je huwelijk en andere aangelegenheden.
quote:ik denk dat het heel erg aan de situatie ligt. als er net iets gebeurt is kan iemand vol met dingen zijn en is het heel erg logisch dat die persoon erg veel praat.
Daar ben ik weer en ik heb jullie mening nodig weer. Om te zien of mijne wel klopt.Ik denk dat aandacht krijgen van levensbelang is. Zonder aandacht word een mens depressief en zonder aandacht heb je geen leven.
Dat er naar je geluisterd wordt en dat je gewaardeerd wordt is denk ik van levensbelang.
Ik heb er ook een hekel aan als mensen niet luisteren
Als mensen meer met zichzelf bezig zijn dan met de ander, en ik merk dat dat vaker voorkomt)
Het valt me gewoon op dat mensen veel met zichzelf bezig zijn. Ikke ikke ikke en de rest kan stikkuh.
Luisteren is vaak belangrijker dan zelf praten vind ik. Luisteren en antwoorden en niet alleen maar praten en praten.
maar aan de andere kant is het ook heel erg vervelend als iemand alleen maar luitert en nooit verelt wat er in m leeft.
volgens mij is het belangrijk om een goede middeweg te vinden.
quote:Dat klopt. Sterker nog, het schijnt dat als je tijdens een vergadering je mond weet te houden en je jouw zegje tot het einde bewaard dat het dan het meest effectief is... 1) Het ligt het meest vers in het geheugen 2) het lijkt als-of je alle meningen hebt aangehoord en een evenwichtige conclusie hebt getrokken 3) je wekt de indruk zeker te zijn van je zaak omdat je het niet nodig hebt gevonden om je te mengen/verdedigen in de discussies 4) mensen zijn moe en willen naar huis, dus zijn ze eerder bereid om jouw plan aan te nemen. (oid.)
...
quote:Luisteren is ook veel moeilijker dan praten weet ik. Iemand 100% jouw aandacht geven maakt je aantrekkelijk en geeft je aanzien--het is zelfs één van de ``geheimen'' van charisma. Zelf vind ik het vrij lastig om mij te concentreren op één persoon, ik wordt door bijna elk geluid afgeleid
Bij vrienden heb ik vaker een luisterend oor nodig gehad maar dat kreeg ik nooit. Ik kreeg ook nooit de reacties die ik nodig had. Dus ging ik het bij mezelf zoeken. Tegen mezelf praten, naar mezelf luisteren en dan antwoorden. Klinkt gek......maar als niemand naar je kan luisteren dan moet je het maar zelf doen.
Kortom....met mijn problemen heb ik nooit veel aan vrienden gehad. Misschien was het te zwaar ofzo. Misschien waren het mijn problemen die ik zelf moest oplossen.
Maar als ik erover sprak begonnen zij over zichzelf te praten. Luisteren was misschien een te grote opgave en misschien hadden ze te weinig ervaring op dat gebied.
Het zal wel te zwaar geweest zijn voor ze.....anders weet ik het niet.
Ik heb ook het idee dat ze de moeite niet deden om me te begrijpen. Ze waren teveel met zichzelf bezig weer.
Maar het gaat goed weer, dankzij mezelf en niet dankzij het riagg want die luisterden ook niet zo goed naar me.
Uiteindelijk moet je het toch zelf doen allemaal. Je bent maar van een persoon afhankelijk en dat is van jezelf.
Ik vind het irritant als mensen altijd maar aan het woord zijn, nooit eens hun snater kunne houden. Ik vind het nog irritanter als er niet naar je geluisterd wordt.
Voor mij geldt: Praten is zilver, luisteren is goud.
quote:Er zijn gewoon mensen die hun oren niet gebruiken en niet KUNNEN luisteren. Die altijd aan het woord willen zijn en geen aandacht schenken aan anderen.
Op dinsdag 7 januari 2003 22:34 schreef Lynx666 het volgende:
Je kunt teveel praten, maar je kunt nooit teveel luisteren.Ik vind het irritant als mensen altijd maar aan het woord zijn, nooit eens hun snater kunne houden. Ik vind het nog irritanter als er niet naar je geluisterd wordt.
Voor mij geldt: Praten is zilver, luisteren is goud.
De aandacht is er overal en krijg je altijd, alleen niet iedereen ziet het of hoort het.
Maar je hebt wel gedeeltelijk gelijk, het is vreselijk om genegeerd te worden, ook al word je niet genegeerd. Je krijgt alleen niet het antwoord wat je wilt horen.
Luister is naar de lichaams straal en taal om je heen en van je zelf
quote:Bij sommigen komt het verstand met de jaren, bij anderen kan je tot sint-juttemis w88! Gewoon iemand de aandacht geven die die verdient!
Op dinsdag 7 januari 2003 22:38 schreef yingyang het volgende:[..]
Er zijn gewoon mensen die hun oren niet gebruiken en niet KUNNEN luisteren. Die altijd aan het woord willen zijn en geen aandacht schenken aan anderen.
quote:Hier ben ik het dus helemaal mee eens!
Vooral de combinatie werkt het beste.
Smartass
quote:Mee eens. Luisteren is ook leuker, dan leer nogeens iemand echt kennen.
quote:
Op dinsdag 7 januari 2003 23:23 schreef Frenkie het volgende:
Er zijn in dit leven twee soorten mensen. Artiesten en publiek. Zonder publiek geen acteur, maar zonder publiek geen artiest.
Kortom... je hebt elkaar nodig.. en de slimme mensen, die kunnen beide rollen aannemen.
quote:Heej het is waar...
Op dinsdag 7 januari 2003 23:26 schreef thoth het volgende:
quote:Ik zei niets. Ik wilde eerst lekker kritisch gaan zitten doen in de trant van: erg kort door de bocht en meer van dat soort zogenaamde slimheid maar er is met geen goed fatsoen een speld tussen te krijgen.
Op dinsdag 7 januari 2003 23:27 schreef Frenkie het volgende:[..]
Heej het is waar...
en ja ik heb het zelf bedacht...
quote:nee natuurlijk is er geen speld tussen te krijgen...
Op dinsdag 7 januari 2003 23:30 schreef thoth het volgende:[..]
Ik zei niets. Ik wilde eerst lekker kritisch gaan zitten doen in de trant van: erg kort door de bocht en meer van dat soort zogenaamde slimheid maar er is met geen goed fatsoen een speld tussen te krijgen.
quote:Ik denk inderdaad, en dat merk je hier in dit topic bij de meesten ook wel, dat luisteren gewoon het allermoeilijkste is. Je inhouden en niet reageren op wat de ander zegt, niet zelf met voorbeelden komen als jij iets herkent in wat de ander zegt, maar blijven luisteren. Het zit misschien in de aard van het beestje om te vertellen wat diegene ervan vindt.
Op dinsdag 7 januari 2003 22:25 schreef yingyang het volgende:
Ik vind luisteren vaak juist veel makkelijker en dan antwoorden en anticiperen als het nodig is.Misschien waren het mijn problemen die ik zelf moest oplossen.
Maar als ik erover sprak begonnen zij over zichzelf te praten. Luisteren was misschien een te grote opgave en misschien hadden ze te weinig ervaring op dat gebied.
Ik herken wat je zegt bij sommige mensen ook. Je vertelt wat, en een moment later praten zij weer. Ze weten hoe je je voelt, wat je dwarszit en hebben het ook al eens meegemaakt. Heel vervelend als zo'n iemand geen goed luisterend oor voor je heeft. Dit bevestigd denk ik alleen maar dat luisteren toch wel het allermoeilijkste is en dat lang niet iedereen dat goed kan....
Die 4 seconden regel ken ik ook wel van school. Heb het eigenlijk nooit gebruikt, maar nu ik erover nadenk, ik ga het morgen op school eens proberen!!
Maar op zulke momenten heeft de ander ook iets in zijn hoofd dat ie kwijt wilt. Of hij is gewoon gedesinteresseerd en is met zichzelf bezig.
Luisteren en praten is beiden leuk Interesse wekken voor de ander en zelf ook iets te zeggen hebben.
Ik ken gelukkig een aantal mensen die een combinatie hebben en die luisteren en praten tegelijk. Maar ik ken er ook die alleen met zichzelf bezig zijn.
Ik vind mensen die goed luisteren en zelf wat te melden hebben het interessantste Daar kun je een hele avond mee omgaan zonder dat je je gaat ergeren.
quote:Mensen kunnen ook geduldig zijn hoor. Ik ben behoorlijk geduldig bij mensen en kan lang wachten als iemand niet uit zijn woorden komt
Op woensdag 8 januari 2003 20:49 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
een bekend probleem , ik heb moeite met praten en doordat ik niet kan verwoorden wat ik voel , ga ik ratelen degeen moet mij laten ratelen want dan kom ik zelf tot inzicht , gaat iemand bij mij vragen naar wat ik voel dan komt de paniek en dan word ik explosief.
Bij mij werkt alleen dus het praten en dat de ander luisterd , zo ga ik dingen inzien.
Ik vertel dingen in mijn eigen tempo en gaat iemand het forceren dan raak ik in paniek . Ik kan beter schrijvend verwoorden wat ik voel dan pratend want papier is geduldiger dan mensen ben ik achter gekomen.
Ik ben op papier ook beter. Ik kan nu hier mijn gedachtes verwoorden zonder dat ik haper. In het normale contact in real life dan vloeit het er niet zo makkelijk eruit. Dan gaat het met vertraging. Mede doordat de luisteraar vaak met zichzelf bezig is en ongeduldig is.
En hier heb je dat mensen geduld hebben. Ze moeten wel geduld hebben want je post iets dat ZIJ pas later ontvangen. Je hebt dan niet de druk dat de ander naar je moet luisteren enzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |